Neule pilalla

Hitto vieköön

Neuloin villatakkia valkoisesta Novitan Nalle-langasta. Kastelin ja pingotin nuppineuloilla. Itku pääsi kun äsken kävin katsomassa tulosta.... Lähes jokaisen nuppineulan kohdalla on suuri ruoste(?)tahra. Onko mitään konstia jolla saan neuleen pelastettua. Siis millä ruostetahrat pois?
Niin ja siis onko tämä ihan normaalia.... Jos nuppineuloista tulee ruostetahrat niin millä ne kappaleet sitten pingotetaan ?

4

381

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pari ehdotusta

Pingotus pitää tehdä hyvälaatuisilla ruostumattomilla nuppineuloilla, halpiksista osa tosiaan jättää ikäviä ruosteläikkiä. :-(
      Esimerkkejä sopivista nuppineuloista: http://tikata.kotisivukone.com/tuotteet.html?id=37/38
      Minulla on käytössä myös näitä eivätkä ole osoittaneet mitään ruostumisen oireita, jo niklattu pinta hoitaa homman (mutta eivät sitten sovi nikkeliallergikon käsittelyyn!): http://kauppa.tilkkutex.fi/product_details.php?p=3222

Martat tarjoavat seuraavia reseptejä ruosteelle, itse aloittaisin sitruunamehusta:
      Ruoste

1. Ruostetahraa voi olla vaikea saada poistettua.
      2. Hiero tahraan sitruunamehua ja suolaa.
      3. Anna vaikuttaa noin tunnin ajan.
      4. Huuhtele ja pese valkopesuaineella hoito-ohjeen mukaan.

TAI

Kokeile tahranpoistoainetta (Tabort).

TAI

1. Valmista lämmin oksaalihappoliuos: 1 tl oksaalihappoa ja 1 dl haaleaa vettä.
      2. Käsittele tahrat liuoksella.
      3. Anna vaikuttaa hetki ja huuhtele.
      4. Pese hoito-ohjeen mukaan.
      5. Kokeile ensin, että tuote kestää käsittelyn.

Lähde: http://www.martat.fi/neuvot_arkeen/tahranpoisto/tekstiilit/

Jos pingotit ihan reunoista, voit myös ehkä onnistua piilottamaan ruostetahrojen jämät ompelemalla kappaleet yhteen vähän sisempää...

• Hitto vieköön =)

Kiitokset kaikille vastanneille... Koitetaan josko saisin neuleen vielä pelastettua.
        Tuo kappaleiden sisempää ompelu ei ikäväkyllä taida onnistua, mallissa on palmikoita( ihan reunassakin) ja lisäksi reunasta poimitaan vielä silmukoita napituslistoihin ym.
        Ajattelin sitäkin että jos koittaisin värjätä neuleen, tahrat kun on ruskehtavia niin ruskeaksi sit varmaan.
        Onko kellään antaa vinkkiä sopivasta väristä ja tekniikasta?
        Ja nyt lähtivät muuten nuppineulat vaihtoon! =)

• hitto vieköön
        Hitto vieköön =) kirjoitti:

Kiitokset kaikille vastanneille... Koitetaan josko saisin neuleen vielä pelastettua.
        Tuo kappaleiden sisempää ompelu ei ikäväkyllä taida onnistua, mallissa on palmikoita( ihan reunassakin) ja lisäksi reunasta poimitaan vielä silmukoita napituslistoihin ym.
        Ajattelin sitäkin että jos koittaisin värjätä neuleen, tahrat kun on ruskehtavia niin ruskeaksi sit varmaan.
        Onko kellään antaa vinkkiä sopivasta väristä ja tekniikasta?
        Ja nyt lähtivät muuten nuppineulat vaihtoon! =)

Niin kiiressä luin viestisi joka sisälsi useamman ehdotuksen että luulin saaneen monta vastausta Heh =)

• M C

Joissakin pesuloissa on ruosteenpoisto ainetta, jolla pitäisi tahrat ainakin lähteä.

Itse olen hieman skeptinen nuiden marttojen ohjeiden puolesta, kun olen niin paljon pilattuja vaatteita nähnyt, mutta kokeileen ken haluaa. :)

Siitä värjäyksestä vielä, että pesukoneväreillä tulee luultavimmin kaikken tasaisin sävy, vaikkei silti voi vannoa että aivan tasainen väri olisi. Kannattaa sekin muistaa, ettei nalle ole täyttä villaa, joten keinokuituosa langasta tuskin ottaa väriä sen kummemmin. Myöskin ne ruostetahrat (jos et niitä pois saa) näkyvät sitten vaatteessa tummempana kun värjäät.
      Villassa on sielä sekin puoli, ettei se kestä kovinkaan kummosia lämpötiloja huopumatta, jolloin ei väri välttämättä ole aivan niin tumma/ syvä kuin haluaisi, linkouksesta puhumatakaan.

Onnea matkaan!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5736
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      36
      3781
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3313
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      12
      2728
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2202
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      2147
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      162