Kun minä lapsena aloitin ensimmäisen ansiotyöni,sain isältä suuret paikatut nahkakintaat,paikat oli kurottu pikilankalla kiinni.
Seuraava muistikuva kintaista on rippikoulu ajalta,käytin vanhoja nahkasormikkaita ,mustia luonnollisesti kun tein polttopuita rakennus jätteistä.
Petoni pölisi,saha karahteli nauloihin ja kaverit huuteli uimaan,kyllä sekin kasvatti rintakarvoja kun aurinkon paahteessa teki taksväkkiään pois.
Armeijassa oli edelleen nahkakintaita,tosin ehjiä,ei pahoja fiiliksiä heistä.
siviilissä olen saanut käyttää viilon kestäviä hanskoja,kemikaalien varalle tehtyjä hanskoja,tulen kestäviä hanskoja,huippumiesten ohuita säämiskä hanskoja,tavallisia thermo vuorattuja hanskoja ja oikeita hiekoitettuja kumirukkasia.
Lisäksi lukematon määrä niitä rukkasia joita en muista tai halua muistella ja tietenkin niitä jotka on käsketty vetämään käsiin ennen tiskausta,miehen elämä on yhtä rukkasta ja työtä.
Mies ja rukkaset
23
232
Vastaukset
- HTZA
Katsotaan, eiköhän tähän naiset ota kantaa.
- henri|
johan on kertynyt ruskaa pakkaselle
- tossulapa
autoiluhanskat. Oi, kuin ne olivat ihanat. Vaaleankeltaisesta ohuesta nahasta valmistetut autoiluhanskat. Ostin ne, kun sain auton käyttööni 70-luvun alkupäässä.
Niissä oli kämmenen päällypuolella reikiä, ja ranteessa nepparikiinnitys.
Koskaan ei tullut niitä käytettyä.
Antakaa anteeksi, jos hypin aisan yli. Luulin, että täällä on sekakuorolaulantaa.
.Näin sellaiset 60luvulla erään turkulaisen rikkaan naisen kädessä,eihän toi alottaja rajannu kirjottajii.
- tossulapa
koti-kiusattu kirjoitti:
Näin sellaiset 60luvulla erään turkulaisen rikkaan naisen kädessä,eihän toi alottaja rajannu kirjottajii.
ei rahassa. Yhden huoneen palatsissa asuin vanhempani kanssa. Hänen työmatkansa muuttui, ja oli pakko hankkia rukki. Kun hän ei päässyt autokoulua läpi, minä pääsin.
Nuukuuttani, ja kehtaamattomuuttani kai hanskat menivät naulaan. Tallessa ovat, jossain. Tarinansa on niilläkin.
. tossulapa kirjoitti:
ei rahassa. Yhden huoneen palatsissa asuin vanhempani kanssa. Hänen työmatkansa muuttui, ja oli pakko hankkia rukki. Kun hän ei päässyt autokoulua läpi, minä pääsin.
Nuukuuttani, ja kehtaamattomuuttani kai hanskat menivät naulaan. Tallessa ovat, jossain. Tarinansa on niilläkin.
.5 ihmistä 16neliön hellahuonees,aamulla haisi syöty leipä.
- tossulapa
koti-kiusattu kirjoitti:
5 ihmistä 16neliön hellahuonees,aamulla haisi syöty leipä.
voinut edes kuvitella, miten nyt saa asustaa. Muistaapa ainakin joskus olla onnellinen siitäkin.
. tossulapa kirjoitti:
voinut edes kuvitella, miten nyt saa asustaa. Muistaapa ainakin joskus olla onnellinen siitäkin.
.olen muistanut mistä lährin mailmalle,varsinkin silloin kun eka kerran kapusin taloni holville rakennekuvat käsissä ja kattelin mitä tulee minnekkin.
Nyt vois sanoo et tilaa on liikaakin.- tossulapa
koti-kiusattu kirjoitti:
olen muistanut mistä lährin mailmalle,varsinkin silloin kun eka kerran kapusin taloni holville rakennekuvat käsissä ja kattelin mitä tulee minnekkin.
Nyt vois sanoo et tilaa on liikaakin.ikinä, miltä tuntui herätä tulipalopakkasella kylmässä pihamökin hellahuoneessa, keskellä yötä, kuuntelemaan, kuinka nälkäinen rotta järsi jäisen nurkkalistan takana. Olin silloin vielä alle kouluikäinen.
Taitaa joku saada vatsanväänteitä, näistä inhorealisista muistoistamme. Silti, ne ovat osa meitä, aina.
Sinulla kaikki on vielä omin käsin rakennettua, kaikkein ominta, ja rakkainta.
. tossulapa kirjoitti:
ikinä, miltä tuntui herätä tulipalopakkasella kylmässä pihamökin hellahuoneessa, keskellä yötä, kuuntelemaan, kuinka nälkäinen rotta järsi jäisen nurkkalistan takana. Olin silloin vielä alle kouluikäinen.
Taitaa joku saada vatsanväänteitä, näistä inhorealisista muistoistamme. Silti, ne ovat osa meitä, aina.
Sinulla kaikki on vielä omin käsin rakennettua, kaikkein ominta, ja rakkainta.
.Siinä tontin yläpuolella on tärkeä juttu huonon katon alla kasvaneella,monest ku on paha mieli likan puolest.
meen pihalle,istun ruusupuskan viereen ison männyn juurelle ja kuuntelen mitä luonto sanoo mulle.
Siin on entisen kunnan elätin hyvä olla,niit ruokakasseja oon maksanu reilustikkin veroina takaisin mut en valita,nyt on varaa maksaa mitä valtio pyytää.- tossulapa
koti-kiusattu kirjoitti:
Siinä tontin yläpuolella on tärkeä juttu huonon katon alla kasvaneella,monest ku on paha mieli likan puolest.
meen pihalle,istun ruusupuskan viereen ison männyn juurelle ja kuuntelen mitä luonto sanoo mulle.
Siin on entisen kunnan elätin hyvä olla,niit ruokakasseja oon maksanu reilustikkin veroina takaisin mut en valita,nyt on varaa maksaa mitä valtio pyytää.monoihin, minulla oli lyhyt tuttavuus. Käveltiin yhtenä talvisena loskailtana tuttavaperheeseen. Siellä nuori rouva oli meilta huomaamatta laittanut vetistyneet monini puuhella uuniosaan kuivumaan. Olivathan ne lähtiessä lämpimät, mutta varpaat kippurassa ne enää mahtuivat.
Niin minulle on kerrottu?
Onni, että kaikista kokemistamme huolimatta, kaikkea kokenut sydämemme säilyttää säkenen kultaa.
Sinuakin luonto puhuttaa, ja jopa vastailee kysymyksiin, tavallaan.
.
- Avokäsin
annettu rukkasia, kun töihin passitettiin. :)
Illalla sitten neulan kanssa kaivettiin tikkuja ja syksyllä hävettiin känsiä kämmenissä.
Vanttuut lämmittivät sormia talvella ja sitten teininä, hienostellessa, ne korvattiin nappahansikkailla.
Vasta vanhempana olen yrittänyt opetella työkäsineiden käyttöä...kestän viisi minuuttia. Sitten on pakko jatkaa sormituntumalla. :)- Avokäsin
koti-kiusattu kirjoitti:
aloittaja ei ollut aivan tosissaan kirjottaessaan .
kyllä luulen, että hän oli tosissaan rukkasineen.
Elämän eväät ovat kuin rukkaset. Paikatutkin ovat paremmat kuin olla niitä ilman. :)
- Onnittelija
Katsaus katoavaan kansanperinteeseen,oikein virkistävä poikkeus näiden kauna kirjoitusten joukossa.
- Kirjoittaja
Mikä on taksvärkki? jokin puutyö kaluko?
- aikana koulussa
tehty taksvärkkipäivää, jonkun hyväntekeväisyyskohteen hyväksi?
Työpäivä = dagsverke på svenska.
. - kirjoittaja
aikana koulussa kirjoitti:
tehty taksvärkkipäivää, jonkun hyväntekeväisyyskohteen hyväksi?
Työpäivä = dagsverke på svenska.
.Suomenkielisellä alueella,meillä oli vain perunan nostoloma.
- umpisuomalaisen
kirjoittaja kirjoitti:
Suomenkielisellä alueella,meillä oli vain perunan nostoloma.
kaupungin umpisuomalaisessa koulussa meillä ei ollut koskaan potunnostolomia. Ainakin viimeisillä luokilla oli vuosittain Taksvärkki-päivä, ihan tuolla nimellään.
Milloin tuotto annettiin Afrikan nälkäänäkeville, milloin johonkin oman maan kohteeseen.
. umpisuomalaisen kirjoitti:
kaupungin umpisuomalaisessa koulussa meillä ei ollut koskaan potunnostolomia. Ainakin viimeisillä luokilla oli vuosittain Taksvärkki-päivä, ihan tuolla nimellään.
Milloin tuotto annettiin Afrikan nälkäänäkeville, milloin johonkin oman maan kohteeseen.
.taksvärkit nimittäin,ite en muist et meil olis ollu,lapsil oli jotain sellasii jos olivat mukamas töissä.
- kertoo.
koti-kiusattu kirjoitti:
taksvärkit nimittäin,ite en muist et meil olis ollu,lapsil oli jotain sellasii jos olivat mukamas töissä.
Aluksi ei pidetty joka vuosi, ja varmaankaan ei jokainen koulu.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Taksvärkki
.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1706824
- 594582
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s353853- 673135
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161925Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗271656- 171640
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹401553- 341419
- 1431197