Sosiaaliministeriö julkaisi eilen listan, jossa pantiin tärkeysjärjestykseen sikainfluenssaa vastaan rokotettavat asukasryhmät.
Listan kuudentena ja siis viimeisenä ovat YLI 65 VUOTIAAT SUOMALAISET.
Miksi?
MIksi yli 65 vuotiaat rokotetaan vasta viimeiseksi?
Onko se lista sosiaaliministeri Liisa Hyssälän ja valtiovallan kannanotto sen puolesta, että yli 65 vuotiaat joutavat kuolla pois? Onko se peräti toivottavaa valtiovallan puolelta?
Siitähän on puhuttu niin paljon, että sikainfluenssa tappaa ja siksi se rokotuskin on niin tärkeä.
Tässä on kysymyksessä selvä ikäihmisten syrjintä.
Sosiaaliministeriö on toiminut tässä rokotusasiassa taitamattomasti ja kansalaisia loukkaavasti.
Pankaapa muistiin nimi Liisa Hyssälä ensi vaaleja silmällä pitäen.
Ikärasismia
30
351
Vastaukset
- ~~~~
meille yli 65-vuotiaille jo tuon tyyppisten influenssien myötä, siinä syy.
:) - pilvi*
useimmin nuorempaan ikäluokkaan. Jostakin syystä ei niinkään vanhusväestöön. Siinä syy, ei muussa.Kyllä siitä on ollut lehdissä kirjoituksia.
- AamuTuima
Rokotetta saadaan pienissä erissä ja joku järjestys on oltava, ettei mitään rokotushenkilöitä aleta syyttelemään.
Kerro missä järjestyksessä sinä rokottaisit, onko sinulla tietoa?
Ainakin ne jotka ovat ihmisten parissa työtä tekeviä on saatava ensimetreillä.
Ihan pieniin vauvoihin se ei tartu, kuten alussa oletettiin, eläkeläiset voivat karttaa isoja joukko tapaamisia, aivan omasta tahdosta.
Olin terveyskeskuksessa viikko sitten, kaikki muut käsittelivät kätensä lähtiessä paitsi vanhukset käveli suoraan ulos, kyllä itsestäkin riippuu tartuttaako sen huolimattomuuttaan.- päivi*
Ihmettelen tätä käsidesifiointi villitystä samasta purkista, jokainen koskettaa pöppöisillä käsillään desifiointi pullon painiketta, sen jälkeen aine käsiin ja pois. Mikä pöppö määrä on desifiointi pullon painikkeessa suoranainen tartuntapesäke. Desinfioikaa vaan kätenne, olkaa hyvä.
Vanhempi väki viisastuneena pitää ikiomaa desifiointi ainetta taskussa tai käsilaukussa, kun pääsee tilasta ulos desinfioi sittten omalla aineella kätensä. Ymmärrätkö mikä on kikan juoni?
(Ovien kahvat ja painikkeet ovat oikeita pöppö pesiä ainakin tautisina aikoina, kaiken muun ilmassa leijailevien pöpöjen kanssa.)
.....................
Eläkeväki on tuottavaa kansanosaa, kaikki maksavat veroja, pitävät yllä vanhainkoteja, vuokraasuntoja, kunnallisia palveluja, matkailulle tärkeä ryhmä, teatterit, konsertit, apteekit, alko, kuntosalit ym vapaa ajan vietto keskukset kuten kylpylät palveluineen. Hoitopaikasta maksat 82% kaikista tuloista pitkäaikaishoidossa. Miten kaikki mainitut palvelut toimisi jos eläkeläiset eivät niitä käyttäisi? Pitäisi jokainen alle 65v selventää itselleen mikä voima vara maan taloudelle ovat eläkeläiset. - Kaikkea voi itsekin ajatella
päivi* kirjoitti:
Ihmettelen tätä käsidesifiointi villitystä samasta purkista, jokainen koskettaa pöppöisillä käsillään desifiointi pullon painiketta, sen jälkeen aine käsiin ja pois. Mikä pöppö määrä on desifiointi pullon painikkeessa suoranainen tartuntapesäke. Desinfioikaa vaan kätenne, olkaa hyvä.
Vanhempi väki viisastuneena pitää ikiomaa desifiointi ainetta taskussa tai käsilaukussa, kun pääsee tilasta ulos desinfioi sittten omalla aineella kätensä. Ymmärrätkö mikä on kikan juoni?
(Ovien kahvat ja painikkeet ovat oikeita pöppö pesiä ainakin tautisina aikoina, kaiken muun ilmassa leijailevien pöpöjen kanssa.)
.....................
Eläkeväki on tuottavaa kansanosaa, kaikki maksavat veroja, pitävät yllä vanhainkoteja, vuokraasuntoja, kunnallisia palveluja, matkailulle tärkeä ryhmä, teatterit, konsertit, apteekit, alko, kuntosalit ym vapaa ajan vietto keskukset kuten kylpylät palveluineen. Hoitopaikasta maksat 82% kaikista tuloista pitkäaikaishoidossa. Miten kaikki mainitut palvelut toimisi jos eläkeläiset eivät niitä käyttäisi? Pitäisi jokainen alle 65v selventää itselleen mikä voima vara maan taloudelle ovat eläkeläiset.pienin jossa moni kosketus... ajattele ne oven rivat, käyt vessassa painat sielläkin painiketta, yleensä se desinfisiointi on ulko-oven vieressä.
Johan menee saivarteluksikin, kyllä minä ainakin lähtiessä putsaan käteni sen pullon kosketuksenkin jälkeen HÖH!
2x painallusta voi vaikka kyynärpäitä myöten putsata riiiiitttääää!
- yli 70 v
itsekkyyttä ajatella noin, sitäpaitsi aiheesta on jo aloitus, joka on neutraali. Pitää vaan aina päästä osoittamaan omaa tärkeyttään. Miksi muka vanhat tuottamattomat ihmiset pitäisi asettaa etusijalle? Ei ihme että vanhukset koetaan vastuksina!
- Horisija
kuka ei ikärasisti, mietippä aloittaja sitä, ei vanhukset kaikissa jonoissa voi olla keulilla....
- noita- akka
itse ostamllaan rokotteella saa sen vaikka ensimmäisten joukossa, joten mars yksityiseen lääkäriin, jos ei jaksa odottaa vuoroaan.
- yli 65 vuotias
Ei ole ihme, kun lukee nämä muutamat horinat aiheesta, että Suomessa vanhusten hoito on niin surkeassa tilassa. kuin mitä olemme taas viime aikoina saaneet kuulla.
Tämä nyt yli 65 vuotiaiden sukupolvi on vielä sitä nöyryytettyä sukupolvea, joka on edelleenkin kyykyssä.
Uskotaan sokeasti kaikkeen mitä ns. herrat (nykyään myös rouvat) puhuvat.
Siksi ikäpolveamme kohdellaan juuri niin huonosti, kuin olemme itse pyytäneet.
Olisi jo korkea aika suoristautua ja ruvettava vaatimaan oikeuksia.
Ei oikeutta saa, ken ei sitä itse hanki.
Olen aivan varma siitä, että kun suuret ikäluokat ovat yli 65 vuotiaita, he eivät tyydy murusiin vaan vaativat enemmän.
Meiltä vietiin kansaneläke, meiltä leikattiin indeksi ja mitään ei muuta tapahtunutkaan.
Suuret ikäluokat eivät olisi niitä päätöksiä hyväksyneet.
Mutta, kuten sanottu, sitä saa, mitä pyytää. - tyytyväinen yli 65
yli 65 vuotias kirjoitti:
Ei ole ihme, kun lukee nämä muutamat horinat aiheesta, että Suomessa vanhusten hoito on niin surkeassa tilassa. kuin mitä olemme taas viime aikoina saaneet kuulla.
Tämä nyt yli 65 vuotiaiden sukupolvi on vielä sitä nöyryytettyä sukupolvea, joka on edelleenkin kyykyssä.
Olen aivan varma siitä, että kun suuret ikäluokat ovat yli 65 vuotiaita, he eivät tyydy murusiin vaan vaativat enemmän.
Meiltä vietiin kansaneläke, meiltä leikattiin indeksi ja mitään ei muuta tapahtunutkaan.
Mutta, kuten sanottu, sitä saa, mitä pyytää.ja perustele, miksi olet etuoikeutetumpi kuin nuo muut! Kyllä sekin maksaa yhteiskunnalle, kun työssä käyvät ovat sairaana. ole tyytyväinen että olet terve yli 65 v, ettet kuulu riskiryhmään.Ei kansaeläkettä tarvitsekkaan sellainen jolla on kunnon työeläke. Täysindeksillä ikäluokan eläkkeet nousivat suuremmiksi kuin palkat, kai sellaista sinäkin nautit ja nariset.
- tyydyn tähän
yli 65 vuotias kirjoitti:
Mutta, kuten sanottu, sitä saa, mitä pyytää.samat kaltaisesi kävyt syyttävät nuoria "kaikki minulle heti" asenteesta. mikä sinusta tekee niin erityisesti suojeltavan tuo suomalaisuusko jonka oikein huudat.
- 70män
Muistattekokos aasialaisen?
Ainakin minä olin silloin, vuosina 56- 57, tosi sairas, kuumettakin oli paljon yli 40 ja jouduin sairaalaankin.
Kaipa tuosta jäi jonkinlainen immuniteetti jäi, koska tällä sikainfulenssalla on samanlaiset juuret. - Mix isixi
Eilen kerrottiin uutisissa tasan tarkkaan, MIKSI meidät vanhat rokotetaan viimeisenä. Nyt kerron sinulle:
Meidät rokotetaan viimeisenä SIKSI, kun pitkän elämämme aikana olemme useat flunssat ja influenssatkin sairastaneet ja täten vahvaa immuniteettisuojaa itsellemme saaneet.- Johan nyt!
Ikärasismia on sekin kun meitä ei huolita leikkikouluun, kun ihminen ikääntyy hänestä tulee uudelleen lapsi.
- Tähdykkä
Johan nyt! kirjoitti:
Ikärasismia on sekin kun meitä ei huolita leikkikouluun, kun ihminen ikääntyy hänestä tulee uudelleen lapsi.
Kyllähän sinä nyt yrität pistää meitä halvalla kukahan meistä on ollut pyrkimässä leikkikouluun ?
En usko että kukaan,ja ikärasismista puhuminen on aivan oikein , en tarkoita nyt rokotuksista vaan eikö puhuta jo kuolinpillereistä joita suositellaan kun täyttää 70v, onko meidän vaan kiltisti kuunneltava mitä joku Utrio keksii meidän päämme menoksi, hän ei onneksi ole mikään päättäjä toistaiseksi, kyllähän meilläkin on oikeutemme puolustautua hulluuksia vastaan eikä nöyristellä. Tähdykkä kirjoitti:
Kyllähän sinä nyt yrität pistää meitä halvalla kukahan meistä on ollut pyrkimässä leikkikouluun ?
En usko että kukaan,ja ikärasismista puhuminen on aivan oikein , en tarkoita nyt rokotuksista vaan eikö puhuta jo kuolinpillereistä joita suositellaan kun täyttää 70v, onko meidän vaan kiltisti kuunneltava mitä joku Utrio keksii meidän päämme menoksi, hän ei onneksi ole mikään päättäjä toistaiseksi, kyllähän meilläkin on oikeutemme puolustautua hulluuksia vastaan eikä nöyristellä.Vasemmistoliiton ex puheenjohtaja, kansanedustaja Martti Korhonen pii eduskunnassa jämäkän puheenvuoron:
Suomessa laki säätää lehmillekin tietyn määrän ulkolaiduntapäiviä. Onko vanhuksemme ulkoillutuksen suhteen lehmiä huonommassa asemassa.- Sixi Mixi
Tähdykkä kirjoitti:
En usko että kukaan,ja ikärasismista puhuminen on aivan oikein , en tarkoita nyt rokotuksista vaan eikö puhuta jo kuolinpillereistä joita suositellaan kun täyttää 70v, onko meidän vaan kiltisti kuunneltava mitä joku Utrio keksii meidän päämme menoksi, hän ei onneksi ole mikään päättäjä toistaiseksi, kyllähän meilläkin on oikeutemme puolustautua hulluuksia vastaan eikä nöyristellä.Voi että kun ei ji vihdoin älytä, ettei Utrio niitä meille esittänyt siinä mielessä kuin niin moni nyt haluaa asian ymmärtää. Aivan kuin hakemalla haettaisi jotain motkottamisen aihetta.
Utrio tarkoitti, että pitäisi olla VAPAAEHTOINEN MAHDOLLISUUS OTTAA SE PILLERI. - yäääkkkk
Sixi Mixi kirjoitti:
Voi että kun ei ji vihdoin älytä, ettei Utrio niitä meille esittänyt siinä mielessä kuin niin moni nyt haluaa asian ymmärtää. Aivan kuin hakemalla haettaisi jotain motkottamisen aihetta.
Utrio tarkoitti, että pitäisi olla VAPAAEHTOINEN MAHDOLLISUUS OTTAA SE PILLERI.itteensä vaikka hirteen vetämään, ei siihen Utrion lupaa tarvita.
- ( ¤Y¤ )
Sixi Mixi kirjoitti:
Voi että kun ei ji vihdoin älytä, ettei Utrio niitä meille esittänyt siinä mielessä kuin niin moni nyt haluaa asian ymmärtää. Aivan kuin hakemalla haettaisi jotain motkottamisen aihetta.
Utrio tarkoitti, että pitäisi olla VAPAAEHTOINEN MAHDOLLISUUS OTTAA SE PILLERI.se on ymmärretty, mutta hiukan muunnellaan ja saadaan jotain juttua aikaiseksi, pitäis olla että sivu on tosikoilta ja huutajilta kiellety
- ei sellainen
( ¤Y¤ ) kirjoitti:
se on ymmärretty, mutta hiukan muunnellaan ja saadaan jotain juttua aikaiseksi, pitäis olla että sivu on tosikoilta ja huutajilta kiellety
syytä purnaamiseensa. sitä löytyy palstalta paljon! Ei olla tyytyväisiä omaan elämään. Aina on helppo syyttää muita
- pöh ,
Tähdykkä kirjoitti:
En usko että kukaan,ja ikärasismista puhuminen on aivan oikein , en tarkoita nyt rokotuksista vaan eikö puhuta jo kuolinpillereistä joita suositellaan kun täyttää 70v, onko meidän vaan kiltisti kuunneltava mitä joku Utrio keksii meidän päämme menoksi, hän ei onneksi ole mikään päättäjä toistaiseksi, kyllähän meilläkin on oikeutemme puolustautua hulluuksia vastaan eikä nöyristellä.sinne saisi kaikki --- VAPAAEHTOISET --- VAPAAEHTOISESTI - ITSE - KÄVELLÄ - EI- KETÄÄN - SAISI - VASTOIN - OMAA -TAHTOA -- SINNE --- TOIMITTAA ----.
Pyörtykö joku ?? APUUUUUVAAAAAA !!!!!!! --- Alko pelottaa ... hyrrrrrrrrrrrrrrrr - *Kukkahame*
pöh , kirjoitti:
sinne saisi kaikki --- VAPAAEHTOISET --- VAPAAEHTOISESTI - ITSE - KÄVELLÄ - EI- KETÄÄN - SAISI - VASTOIN - OMAA -TAHTOA -- SINNE --- TOIMITTAA ----.
Pyörtykö joku ?? APUUUUUVAAAAAA !!!!!!! --- Alko pelottaa ... hyrrrrrrrrrrrrrrrrAika sopimatonta tekstiä, ja siksipä kysynkin, oletko lukenut saksalaisten kaasukammio tuhoista, oletko lukenut tuholeiri Birckenausta, jos et ole paikka on n 2-3 km maantietä pitkin Auswitzista, miksi ihmeessä tuollaista tekstiä?
Olin siellä paikan päällä viime kesänä mutta jalat eivät kantaneet mennä 10 m pitemmälle portista.
Enpä sinun usko olevan kuin teini, heillä ei vielä ole mitään kokemusta elämästä, voivat laskea leikkiä asioista, jotka ovat ravistelleet koko maailmaa ja ravistelee edelleen.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Järkyttävää . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . - ajattelia
*Kukkahame* kirjoitti:
Aika sopimatonta tekstiä, ja siksipä kysynkin, oletko lukenut saksalaisten kaasukammio tuhoista, oletko lukenut tuholeiri Birckenausta, jos et ole paikka on n 2-3 km maantietä pitkin Auswitzista, miksi ihmeessä tuollaista tekstiä?
Olin siellä paikan päällä viime kesänä mutta jalat eivät kantaneet mennä 10 m pitemmälle portista.
Enpä sinun usko olevan kuin teini, heillä ei vielä ole mitään kokemusta elämästä, voivat laskea leikkiä asioista, jotka ovat ravistelleet koko maailmaa ja ravistelee edelleen.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Järkyttävää . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .TAHDOSTA; ----- olet oikeassa, saksassa aikoinaan oli kauheat ajat, siellä EI OLLUT OMAA VAPAATA TAHTOA, itsekin olen katsonut kammottavia elokuvia joukkotuhoista, ITKENYT; TUNTENUT SUURTA TUSKAA; EI KETÄÄN SAA KENENKÄÄN MIELIVALTAISEN PÄÄTÖKSELLÄ TUHOTA !!!!!
Mutta, oletko ymmärtänyt oikein, Kaario Utrio puhui JUURI OMASTA VAPAASTA TAHDOSTA !!!!!!!!!!!!!!!!
On hyvin surullista tulla vanhaksi ja sairaaksi, toivoisin omaltakohdaltani kaavuani saappaat jalassa.
JOKIN ON MENNYT MEIDÄN POLITIIKASSA PIELEEN, kun vanhukset pelkää tulevansa vanhaksi ja avuttomaksi.
ESM. vielä noin 20v sitten , suomessa oli vanhusten hoito HYVÄÄ, omat vanhempani sai kotipalvelut vaivatta kotiin, he olivat kyllä omatoimisia, molemmat kuoli niinsanotusti "saappaat jalassa" omaan kotiinsa, touhutessaan omia pieniä touhujaa, yllättäin, äkkiä.
On tietenkin kammottavaa keskustelua vanhusten itsemurhista, mutta nykyhteiskunta suhtautuu niin negatiivisesti vanhuksiin, siitä juontaa keskustelun aihe.
Mielestäni myös VANHUKSEN IKÄRAJA ON LIUKUVA, toiset tulee avuttomiksi jo 55v ja toiset vasta 90v, Ei voi asettaa esm70v. ikärajaksi, IKÄRAJASTA KESKUSTELU ON HETI LOPETETTAVA, VAAN SE ON YKSILÖLLISTÄ, missä vaiheessa kukanenkin on vanhus.
Mielestäni TULEE PARANTAA VANHUTEN HUOLTOA, palata -80 - 90v tasolle, hyvinvointi yhteiskuntaan, sen me olemme ansainnet JOKAINEN. - Tähdykkä
*Kukkahame* kirjoitti:
Aika sopimatonta tekstiä, ja siksipä kysynkin, oletko lukenut saksalaisten kaasukammio tuhoista, oletko lukenut tuholeiri Birckenausta, jos et ole paikka on n 2-3 km maantietä pitkin Auswitzista, miksi ihmeessä tuollaista tekstiä?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Järkyttävää . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .Myös minä olen käynyt siellä noin 10 vuotta sitten ,joten en ole teini enkä pidä siitä että tulet hyppimään silmille.Tähdykkä.
- Kaikki ymmärrys
Tähdykkä kirjoitti:
Myös minä olen käynyt siellä noin 10 vuotta sitten ,joten en ole teini enkä pidä siitä että tulet hyppimään silmille.Tähdykkä.
Kirjautuneet ei käyttäydy huonosti, miten tässä nyt käykään näin ?.?.
Sitä saa mitä tilaa..olen kukkahameen kanssa kyllä samalla linjalla.
Pois huudot se on sivistymätöntä! capt.cöpenick kirjoitti:
Vasemmistoliiton ex puheenjohtaja, kansanedustaja Martti Korhonen pii eduskunnassa jämäkän puheenvuoron:
Suomessa laki säätää lehmillekin tietyn määrän ulkolaiduntapäiviä. Onko vanhuksemme ulkoillutuksen suhteen lehmiä huonommassa asemassa.70-luvulla oli asetettu määräykset eläinsuojille niiden lämmöstä ja suhtellisesta kosteudesta. Kanoja esim. ei saanut pitää muistaakseni 28 asteessa ja kosteuden piti olla 50 % pintaan vähintään.
Olin työpaikassa, jossa avokonttorissa kokeiltiin koneellista ilmastointia, joka ei toiminut helteellä eikä pakkasella. Lämpö nousi kesäkuumalla yli 30 ja kosteusmittarimme näytti 12-15 %.
Valitimme tottakai.
Seuraus oli, että lämpömittarit ja kosteusmittarit poistettiin työtiloista.
Eihän meillä työpaikalla ollut mitään elukoita mukana, joten lain kirjaintahan noudatettiin kirjaimellisesti.
Eipäs marista.
- Niisku***=***
Kenet halauisit ohittaa?
- eka paikka
että saadaan sinut edes joskus ensimmäiseksi
- Atolfia
eka paikka kirjoitti:
että saadaan sinut edes joskus ensimmäiseksi
kun kerrotaan, että eläkeläiset ovat etuilemassa kaikkialla. Onhan se selvä, että lapset, odottavat äidit ja riskiryhmiin kuuluvat ovat etusijalla. Ei olisi tullut mieleenkään olla ensimmäisenä vaatimassa rokotusta. Kuten jo edellä on moneen kertaan sanottu, olemme niin monet taudit ehtineet sairastaa, että lienee jonkinlainen immuniteetti saavutettu ja jos sairastumme, onhan meillä aikaa sairastella.
Suomen talous seisahtuu, jos työikäiset ihmiset joutuvat epidemian kouriin. Meistä nyt ei ole niin väliä. Atolfia kirjoitti:
kun kerrotaan, että eläkeläiset ovat etuilemassa kaikkialla. Onhan se selvä, että lapset, odottavat äidit ja riskiryhmiin kuuluvat ovat etusijalla. Ei olisi tullut mieleenkään olla ensimmäisenä vaatimassa rokotusta. Kuten jo edellä on moneen kertaan sanottu, olemme niin monet taudit ehtineet sairastaa, että lienee jonkinlainen immuniteetti saavutettu ja jos sairastumme, onhan meillä aikaa sairastella.
Suomen talous seisahtuu, jos työikäiset ihmiset joutuvat epidemian kouriin. Meistä nyt ei ole niin väliä.Viestin aloittaja ehkä ajattelee, että ikäihmisten oikeus on kuolla terveenä saappaat jalassa, rokotuksen ajan tasalla.
Mutta ei se sikaflunssa olekaan niin vaarallinen. Media vain riehaantui sitä paisuttelemaan. Kun ajatellaan, että tautiin on kuollut vain muutama sata ihmistä 6 miljardista, niin rauhoittukaamme.
Tupakka, viina ja liikenne tappaa monenkertaisesti enemmän jo pelkästään Suomessa.
Ja kuinka sen lintuinfluenssankin kävi? Moniko sen Suomessa sairasti. Moniko kuoli?
Tavallinen varovaisuus ja käsien pesu on ihan hyvä rokotus meille, jotka emme niin paljon ole ihmisjoukkojen kanssa tekemisissä päivittäin busseissa ja tungoksissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1413162
Juniorivalmennus Jokereissa..
Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau582542Ammuskelua taas
Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.292009- 1301657
- 751474
Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?
Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?781434Introverttinä osastolla
Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s3641418- 891115
- 901069
- 831048