Rekkakuski harvoin syyllinen onnettomuuteen
Helsinki, 18.9. 2009
Rekkakuski todetaan harvoin syylliseksi liikenneonnettomuuteen. Viime vuoden reilusta sadasta onnettomuudesta vain 15 johtui raskaan ajoneuvon kuljettajan virheestä, ilmenee Tilastokeskuksen ja vakuutusyhtiöiden tilastoista.
Puolet kuolemaan johtaneista kuorma-auto-onnettomuuksista tapahtuu paljaalla ja kuivalla tiellä.
Kuljettajia saatetaan kuitenkin syyllistää onnettomuuksista, sillä syy vieritetään usein isomman ja raskaamman ajoneuvon kontolle.
Onnettomuuteen joutunut kuljettaja jää usein yksin, etenkin heti onnettomuuden jälkeen. Keskusteluapua voi olla vaikea löytää.
Suomen kuljetus- ja logistiikka-alan etujärjestö perusti kesällä tilannetta kohentamaan tukipuhelimen. Vertaistukipalvelusta löytää kuuntelijan, joka osaa tarvittaessa auttaa eteenpäin.
(STT)
Rekkakuski harvoin syyllinen onnettomuuteen
60
1454
Vastaukset
- nyytikuski
..monen työtä vieroksuvan nettihäirikön maailma romahti hetkelliseksi. Mutta kyllä me heistä edelleen kuulemme. Heillä on runsaasti aikaa bongailla linkkejä netistä, meillä harvemmin... Kuulin juuri eilen, että meidän firman kuskille sattunut peräänajoa paikallistiellä ei enää tutkita liikenteen vaarantamisena eikä muutenkaan syyllisenä osapuolena, kuten luonnollisesti alussa peräänajettaessa. Asia kääntyi jälleen juuri kortin saaneen nuoren henkilöautokuskin syyksi. Todistajien mukaan oli tullut vauhdilla aivan eteen ja jarruttanut voimallisesti risteyksessä kääntyäkseen. Fysiikan rajat tuli vastaan..
- Al_Capo
Ensin pitäisi vähentää tuosta onnettomuusluvusta kaikki itsemurhatapaukset (pikkuautolla rekan keulaan), jotka tahallisina eivät ole onnettomuuksia ollenkaan, eivätkä siten myöskään kuuluisi olla onnettomuustilastoissa ja tuollaisen vertailun perusteena.
- caposet on capon ajatukset
onnetumus tilastossa on itsemurhaa. Ei monta sillä ne on siivottu pois. Ja kilometri määrä verrattuna normi autoiliaa joka ajaessa kuvaa videoita on per onnettumuus yli kymmenkertainen. Eli kun normi kuvailia suhaa vuodessa 25 tkm niin rekka kuski suhaa tuon kymmenkertaisen ehkä kovalla työteolla kolmessa vuodessa, muta useimmilla menee siitäkin yli. Eli ajallisesti sekä kilometrillisesti on videopoika surkea ajamaan autoa, sillä henkilö-auto verrattuna 60 tn painavaan rekkaa on yksinkertainen peli hallita.
- enkelit.+
Oulun motarilla kurvailin ja tieto luettiin uutisissa,Sieltä se tuli totuus kuin lapsen suusta!
Muuten,nuo "itsarit" monesti on syynä myös nukahtaminen, sairaskohtaus tai muuten vaan liikenteen seuraaminen unohtuu?! Olen myös rekallani joutunut jonkin kerran väisteleen tällaisia tapauksia ja selvästi huomannut että inhimillinen erehdys kyseessä.
Eli kyllä se on pakko nuokin huomioida? (Siis huomasitko myös tuon minun lausahduksen: "jonkin kerran väisteleen" ; =) - Al_Capo
enkelit.+ kirjoitti:
Oulun motarilla kurvailin ja tieto luettiin uutisissa,Sieltä se tuli totuus kuin lapsen suusta!
Muuten,nuo "itsarit" monesti on syynä myös nukahtaminen, sairaskohtaus tai muuten vaan liikenteen seuraaminen unohtuu?! Olen myös rekallani joutunut jonkin kerran väisteleen tällaisia tapauksia ja selvästi huomannut että inhimillinen erehdys kyseessä.
Eli kyllä se on pakko nuokin huomioida? (Siis huomasitko myös tuon minun lausahduksen: "jonkin kerran väisteleen" ; =)Rekkakuskitko eivät nukahtele rattiin? Kaikkiko ne lähes päivittäiset liikennetiedotteet rekkojen nostoista ovat väistelyn seurauksia, vai vain väitettyjä sellaisia? Onnettomuuksia ne ainakin ovat, vaikka osapuolia vain yksi.
- enkelit.+
Al_Capo kirjoitti:
Rekkakuskitko eivät nukahtele rattiin? Kaikkiko ne lähes päivittäiset liikennetiedotteet rekkojen nostoista ovat väistelyn seurauksia, vai vain väitettyjä sellaisia? Onnettomuuksia ne ainakin ovat, vaikka osapuolia vain yksi.
ideana noihin tilastoihin? Esimerkkinä jos pyöräilijä törmää mopoautoon ja mopoauto ei ole syyllinen, niin huonoimmassa tapauksessa pyöräilijä kuolee/loukkaantuu. Siitä uutisesta välittyy kuva että mopoauto on varmaan jotenkin kokonsa puolesta jotenkin myös ollut aiheuttamassa onnettomuutta? Mutta jos tämä mopediauto kaatuu ojaan,ei siitä synny vastaavaa hälyä?
Mietimpä tässä,kun puheeks tuli nuo nukahtamiset,en enää muista lehtijuttua jossa rekka olisi kuskin nukahtamisen seurauksena,(edes sairauskohtauksen)seurauksena ajautunut henkilöautojen päälle tuhoisin seurauksin? - Al_Capo
enkelit.+ kirjoitti:
Oulun motarilla kurvailin ja tieto luettiin uutisissa,Sieltä se tuli totuus kuin lapsen suusta!
Muuten,nuo "itsarit" monesti on syynä myös nukahtaminen, sairaskohtaus tai muuten vaan liikenteen seuraaminen unohtuu?! Olen myös rekallani joutunut jonkin kerran väisteleen tällaisia tapauksia ja selvästi huomannut että inhimillinen erehdys kyseessä.
Eli kyllä se on pakko nuokin huomioida? (Siis huomasitko myös tuon minun lausahduksen: "jonkin kerran väisteleen" ; =)Niitä nukahtaneita, tai muuten herpaantuneita ehtii ehkä väistämäänkin, mutta itsarin tekijää tuskin. Aika paljon niitä sattuu ja olisi aika outoa, jos nukahtaneen kuskin henkilöauto ajautuisi vastaantulevan rekan alle, mutta nukahtaneen rekkakuskin ajokki vain ojaan.
Tänään taas onnettomuus, joka ei ehkä sittenkään onnettomuus: http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009091910277159_uu.shtml
Eikä kauan edellisestä: http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009090410191801_uu.shtml
jne. - Aloittaja
Al_Capo kirjoitti:
Niitä nukahtaneita, tai muuten herpaantuneita ehtii ehkä väistämäänkin, mutta itsarin tekijää tuskin. Aika paljon niitä sattuu ja olisi aika outoa, jos nukahtaneen kuskin henkilöauto ajautuisi vastaantulevan rekan alle, mutta nukahtaneen rekkakuskin ajokki vain ojaan.
Tänään taas onnettomuus, joka ei ehkä sittenkään onnettomuus: http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009091910277159_uu.shtml
Eikä kauan edellisestä: http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009090410191801_uu.shtml
jne.Muistaakseni joskus kovin olit halukas saamaan tilastoja onnettomuuksista. Sitten kun laitetaan tilasto eteen niin et usko edes siihen vaan jatkat samaa rataa ja nyt alennuit vielä tähän "poikamaiseen" linkkien levittelyyn. En tarkoita että poika olet mutta uskon että ymmärrät. Nyt on sinullekin fakta tietoa selvitetty. Jos nämä faktat eivät sinuun uppoo niin so what!
- Al_Capo
Aloittaja kirjoitti:
Muistaakseni joskus kovin olit halukas saamaan tilastoja onnettomuuksista. Sitten kun laitetaan tilasto eteen niin et usko edes siihen vaan jatkat samaa rataa ja nyt alennuit vielä tähän "poikamaiseen" linkkien levittelyyn. En tarkoita että poika olet mutta uskon että ymmärrät. Nyt on sinullekin fakta tietoa selvitetty. Jos nämä faktat eivät sinuun uppoo niin so what!
Kyllähän se nyt on selvää, että tahalliset kolarit pitää erottaa tahattomista ja tehdä vertailutilastoa sitten niiden tahattomien kesken. Sellaisesta "onnettomuudesta" en ole kuullutkaan jossa rekkamies ajaisi päin pikkuautoa tappaakseen itsensä. Toisinpäin on lukemattomia tapauksia ja sen vuoksi tuollainen tilastointi ei anna oikeaa kuvaa.
- pirut.+
Al_Capo kirjoitti:
Kyllähän se nyt on selvää, että tahalliset kolarit pitää erottaa tahattomista ja tehdä vertailutilastoa sitten niiden tahattomien kesken. Sellaisesta "onnettomuudesta" en ole kuullutkaan jossa rekkamies ajaisi päin pikkuautoa tappaakseen itsensä. Toisinpäin on lukemattomia tapauksia ja sen vuoksi tuollainen tilastointi ei anna oikeaa kuvaa.
Ammattikuskeilla on monesti rautasempi kokemus tieliikenteessä?
- Al_Capo
pirut.+ kirjoitti:
Ammattikuskeilla on monesti rautasempi kokemus tieliikenteessä?
Olenko koskaan muuta väittänytkään? Vaan mikä on "ammattikuski"? Ei mielestäni ole väliä ajaako ammatikseen raskasta ajoneuvoa, tai samoja kilometrejä henkilöautolla, se liikenneosaaminen lienee silloin myös suunnilleen samalla tasolla?
- tukkirekka
Al_Capo kirjoitti:
Olenko koskaan muuta väittänytkään? Vaan mikä on "ammattikuski"? Ei mielestäni ole väliä ajaako ammatikseen raskasta ajoneuvoa, tai samoja kilometrejä henkilöautolla, se liikenneosaaminen lienee silloin myös suunnilleen samalla tasolla?
ne on putkan ovet auennut, ku capo on päässyt taas irti.
- uskomaton provo
Al_Capo kirjoitti:
Kyllähän se nyt on selvää, että tahalliset kolarit pitää erottaa tahattomista ja tehdä vertailutilastoa sitten niiden tahattomien kesken. Sellaisesta "onnettomuudesta" en ole kuullutkaan jossa rekkamies ajaisi päin pikkuautoa tappaakseen itsensä. Toisinpäin on lukemattomia tapauksia ja sen vuoksi tuollainen tilastointi ei anna oikeaa kuvaa.
tuntemattomasta syystä. Onnettomus tilastossa lukee syy, mutta jos se on todettu itsemurhaksi ( kuten tutkimuksissa usein selviää) se on poistettu sieltä tilastosta. Joten onko sinulla jonkin lainen ongelma lukea ja ymmärtää se lukemasi?
- Al_Capo
uskomaton provo kirjoitti:
tuntemattomasta syystä. Onnettomus tilastossa lukee syy, mutta jos se on todettu itsemurhaksi ( kuten tutkimuksissa usein selviää) se on poistettu sieltä tilastosta. Joten onko sinulla jonkin lainen ongelma lukea ja ymmärtää se lukemasi?
Minä en ole sellaista lehteä lukenut. Uutinen on tuolla avauksessa ja siinä ei mainita mitään tilastointitavasta. Yli sataan kuolemaan johtaneeseen onnettomuuteen, jossa raskas ajoneuvo osallisena, täytyy kuulua myös ne itsemurhatapaukset.
- voi taivas
Al_Capo kirjoitti:
Minä en ole sellaista lehteä lukenut. Uutinen on tuolla avauksessa ja siinä ei mainita mitään tilastointitavasta. Yli sataan kuolemaan johtaneeseen onnettomuuteen, jossa raskas ajoneuvo osallisena, täytyy kuulua myös ne itsemurhatapaukset.
valta-osa kuolemaan johtaneista maantie onnettumuksista on itsemurhia ? Eli jos näin on, on yksityisautoilu kiellettävä. Ajatellakkin saa! Lue joskus ne tutkimukset joita kommentoit, sillä luulen että osaat lukea. Vai oletko samaa kaliberia Kalevan toimittajan kanssa " ajauitui tuntemattomasta syystä jonnekkin" ? Tämä sinun viimme aikainen herääminen palstalla kyllä kertoo, että tavaat otsikot, mutta et enää sitä sisältöä
- Aloittaja
Al_Capo kirjoitti:
Minä en ole sellaista lehteä lukenut. Uutinen on tuolla avauksessa ja siinä ei mainita mitään tilastointitavasta. Yli sataan kuolemaan johtaneeseen onnettomuuteen, jossa raskas ajoneuvo osallisena, täytyy kuulua myös ne itsemurhatapaukset.
Missähän kohtaa uutista lukee kuolemaan johtaneet onnettomuudet?? Kannattaisi tarkemmin sinunkin lukea jos täällä asioista väittelet ja tietämättömyyttäsi korostat!!!! Tilastoissa on onnettomuudet ja niistä on poistettu nämä tahallaan alle ajaneet eli itsemurhat tai sen yritykset nehän eivät ole onnettomuuksia. Tämänhän käsittää nyt jokainen.
- Al_Capo
Aloittaja kirjoitti:
Missähän kohtaa uutista lukee kuolemaan johtaneet onnettomuudet?? Kannattaisi tarkemmin sinunkin lukea jos täällä asioista väittelet ja tietämättömyyttäsi korostat!!!! Tilastoissa on onnettomuudet ja niistä on poistettu nämä tahallaan alle ajaneet eli itsemurhat tai sen yritykset nehän eivät ole onnettomuuksia. Tämänhän käsittää nyt jokainen.
"Viime vuonna sattui reilu sata kuolemaan johtanutta onnettomuutta, jossa oli mukana kuorma-auto tai rekka. Näistä vain 15 johtui raskaan ajoneuvon kuljettajan virheestä, ilmenee Tilastokeskuksen ja vakuutusyhtiöiden tilastoista."
STT
Ei takuulla ole itsaritapauksia vähennetty pois, muutenhan teillä ei muita onnettomuuksia ajettaisikaan kuin sellaisia, joissa mukana raskas ajoneuvo.
"Tilastoissa on onnettomuudet ja niistä on poistettu nämä tahallaan alle ajaneet eli itsemurhat tai sen yritykset"
Todistapa tuo! - Al_Capo
voi taivas kirjoitti:
valta-osa kuolemaan johtaneista maantie onnettumuksista on itsemurhia ? Eli jos näin on, on yksityisautoilu kiellettävä. Ajatellakkin saa! Lue joskus ne tutkimukset joita kommentoit, sillä luulen että osaat lukea. Vai oletko samaa kaliberia Kalevan toimittajan kanssa " ajauitui tuntemattomasta syystä jonnekkin" ? Tämä sinun viimme aikainen herääminen palstalla kyllä kertoo, että tavaat otsikot, mutta et enää sitä sisältöä
Oli käsittääkseni kyse raskaan ajokin ja kevyen välisistä kuolemaan johtaneista onnettomuuksista.
Melko paljon on vuosittain niitä tuntemattomia syitä ja niistä varmaan suurin osa itsareita, ellei kaikki. - tupelo oot
Al_Capo kirjoitti:
Oli käsittääkseni kyse raskaan ajokin ja kevyen välisistä kuolemaan johtaneista onnettomuuksista.
Melko paljon on vuosittain niitä tuntemattomia syitä ja niistä varmaan suurin osa itsareita, ellei kaikki.johtopäätös on, että henkilö-autoilu on kiellettävä kokonaan, koska kaikki henkilö-auto kuljettajat ovat potentiaalisia itsemurhaa hautovia tapauksia ja siten vaaraksi muille. Siis tavata osaat otsikot, mutta tutkimuksen lukeminen on jo liian vaikeaa. Eli voimme hyvillä mielin unohtaa sinut ja sinun pienen maailman
- Al_Capo
tupelo oot kirjoitti:
johtopäätös on, että henkilö-autoilu on kiellettävä kokonaan, koska kaikki henkilö-auto kuljettajat ovat potentiaalisia itsemurhaa hautovia tapauksia ja siten vaaraksi muille. Siis tavata osaat otsikot, mutta tutkimuksen lukeminen on jo liian vaikeaa. Eli voimme hyvillä mielin unohtaa sinut ja sinun pienen maailman
Jos vaikka sata henkilöautoilijaa tekee vuodessa itsarin ajamalla päin rekkaa, niin sinä yleistät kaikki yli 2 miljoonaa itsarin tekijöiksi?
Minkä tutkimuksen lukeminen? Ei täällä ole esitetty mitään muuta kuin aihetta käsittelevä lyhyehkö uutinen, jossa mainitaan parin tahon tilastot perusteeksi. Laitahan linkki siihen tutkimukseen, kun sen olet lukenut ja tiedät mistä löytyy. - edellinen rustaaja
Al_Capo kirjoitti:
Olenko koskaan muuta väittänytkään? Vaan mikä on "ammattikuski"? Ei mielestäni ole väliä ajaako ammatikseen raskasta ajoneuvoa, tai samoja kilometrejä henkilöautolla, se liikenneosaaminen lienee silloin myös suunnilleen samalla tasolla?
kuin henkilöautolla ajamisessa? Ennemmin lähden henkilöautolla zombaileen kapeille liukkaille teille kuin esim. säiliörekalla adr kuormalla loiskuvalla kuormalla! Ihan turha noita on vertailla keskenään??
Henkilöauton vetää ojasta maajussi pois fergulla jos huonosti käy,mutta se toinen vekotin...
Kaupungeissa ajelut vaatii täysin erilaista ajattelua,henkilöautolla kun ajaa vikaan,voi topata vaikka jäätelöt syömään ahtaassa kaupungin osassa ja uparin jälkeen jatkaa matkaa.
Liikennesäännöt toki kaikille samat suunnilleen.. Kuorma-autoliikenne kielletty,,Matala silta,,painorajoitettu silta,,adr kuljetuksilla(tietyillä luokilla) ajo kielletty kyseistä tietä,,ei paikoitusta raskaalle liikenteelle,,jyrkkä hiekottamaton mäki/alamäki,, ynnämuuta.
Kyllä sillä valitettavasti on väliä. (myönnän vaativampiakin ammatteja olevan!!! Esimerkkinä nostan hattua Finnairin lentäjille,minun vastuu surkastuu pieneksi heihin verattuna) - yleismestari
Al_Capo kirjoitti:
Jos vaikka sata henkilöautoilijaa tekee vuodessa itsarin ajamalla päin rekkaa, niin sinä yleistät kaikki yli 2 miljoonaa itsarin tekijöiksi?
Minkä tutkimuksen lukeminen? Ei täällä ole esitetty mitään muuta kuin aihetta käsittelevä lyhyehkö uutinen, jossa mainitaan parin tahon tilastot perusteeksi. Laitahan linkki siihen tutkimukseen, kun sen olet lukenut ja tiedät mistä löytyy.nyt minä yleistin, mutta sihän et sitä tee. Juuri niin kuin arevelin, et lue tai ymmärrä lukemaasi, mutta yleistäen aina kaikki rekkakuskit on tumpeloita kuten sinä. Tämä vastauksesi kertoi kaiken tasostasi, sillä kun muut alkaa esittää asiat saamaan tyyliin kuin sinä, se on väärin esitetty, mutta sinun yleistys oikein. Lapsellinen olet todella ja lopunkin vähästä uskottavuudestasi menetit
- Al_Capo
yleismestari kirjoitti:
nyt minä yleistin, mutta sihän et sitä tee. Juuri niin kuin arevelin, et lue tai ymmärrä lukemaasi, mutta yleistäen aina kaikki rekkakuskit on tumpeloita kuten sinä. Tämä vastauksesi kertoi kaiken tasostasi, sillä kun muut alkaa esittää asiat saamaan tyyliin kuin sinä, se on väärin esitetty, mutta sinun yleistys oikein. Lapsellinen olet todella ja lopunkin vähästä uskottavuudestasi menetit
En minä yleistäkään ja sinä tässä olet se, joka et ymmärrä näköjään yhtikäs mitään (olettaen, että olet tuo sama tuuliviiri, joka vastaa joka kerta eri nickillä). Todistapas se, että minä yleistän, linkkiä esiin, tai suuta soukemmalle.
- Al_Capo
edellinen rustaaja kirjoitti:
kuin henkilöautolla ajamisessa? Ennemmin lähden henkilöautolla zombaileen kapeille liukkaille teille kuin esim. säiliörekalla adr kuormalla loiskuvalla kuormalla! Ihan turha noita on vertailla keskenään??
Henkilöauton vetää ojasta maajussi pois fergulla jos huonosti käy,mutta se toinen vekotin...
Kaupungeissa ajelut vaatii täysin erilaista ajattelua,henkilöautolla kun ajaa vikaan,voi topata vaikka jäätelöt syömään ahtaassa kaupungin osassa ja uparin jälkeen jatkaa matkaa.
Liikennesäännöt toki kaikille samat suunnilleen.. Kuorma-autoliikenne kielletty,,Matala silta,,painorajoitettu silta,,adr kuljetuksilla(tietyillä luokilla) ajo kielletty kyseistä tietä,,ei paikoitusta raskaalle liikenteelle,,jyrkkä hiekottamaton mäki/alamäki,, ynnämuuta.
Kyllä sillä valitettavasti on väliä. (myönnän vaativampiakin ammatteja olevan!!! Esimerkkinä nostan hattua Finnairin lentäjille,minun vastuu surkastuu pieneksi heihin verattuna)Huolellinen kertaus vois auttaa,suosittelen.
Henkilöautokuskiko ei voi olla ammattikuski? Ajaa paljon ja rikkoo vähän sääntöjäkin joutumatta silti onnettomuuksiin. - sönköttää
Al_Capo kirjoitti:
En minä yleistäkään ja sinä tässä olet se, joka et ymmärrä näköjään yhtikäs mitään (olettaen, että olet tuo sama tuuliviiri, joka vastaa joka kerta eri nickillä). Todistapas se, että minä yleistän, linkkiä esiin, tai suuta soukemmalle.
linkkiä tarvita. Ainoastaan lukutaitoa lukea esimerkiksi tästä ketjusta sinun kommentit. Siinä on jo tarpeeksi. Mutta väliin myös asiaa lukutaittoisille, ei siis koske sinua capo. Lukekaas tämän gasterin kaiman tuotokset ja huomatkaa kuinka on voitu ihminen tehdä yksille puille
- edellinen...
Al_Capo kirjoitti:
Huolellinen kertaus vois auttaa,suosittelen.
Henkilöautokuskiko ei voi olla ammattikuski? Ajaa paljon ja rikkoo vähän sääntöjäkin joutumatta silti onnettomuuksiin." Vaan mikä on "ammattikuski"? Ei mielestäni ole väliä ajaako ammatikseen raskasta ajoneuvoa, tai samoja kilometrejä henkilöautolla, se liikenneosaaminen lienee silloin myös suunnilleen samalla tasolla? "
En ole väittänyt ettei henkilöautokuski voisi olla "ammattikuski"??? Mika Kalliokin on moottoripyörätiimissä ammattikuski, taksiautoilijatkin on ammattikuskeja jne.
Tämä alkuperäinen aihe karkaa vähän lapasesta "Rekkakuski harvoin syyllinen onnettomuuteen"
Kysehän on myös ammattiautoilijasta joka päristelee kylläkin tuolla liikenteessä isolla autolla johon liittyy enemmän vaaratilanteita aiheuttavia tekijöitä kuin henkilöautoilla! Siitä syystä uutisoidaan myös näkyvästi niin hyvässä kuin pahassa? Kaupparatsua tuolla tienpäällä ei vaan erota naapurin Eerosta,näinollen tämä ammattiautoilija jää uutispimentoon herkemmin vaikka ois kuinka teiden ritari tai vastakohta.
Kaikkihan tässä ketjussa alkaa pilkkuja hieroon,sinä mukaanlukien. - Al_Capo
sönköttää kirjoitti:
linkkiä tarvita. Ainoastaan lukutaitoa lukea esimerkiksi tästä ketjusta sinun kommentit. Siinä on jo tarpeeksi. Mutta väliin myös asiaa lukutaittoisille, ei siis koske sinua capo. Lukekaas tämän gasterin kaiman tuotokset ja huomatkaa kuinka on voitu ihminen tehdä yksille puille
Tässä ketjussa ja muuallakaan minä en yleistä mitään, joten höpisit siis aivan pehmoisia.
Onnettomuustilastoista ei poisteta itsemurhatapauksia ja kun vertaillaan ison- ja pikkuauton keskinäisiä kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien syyllisiä, niin se syyllinenhän on silloin sekin itsarin tehnyt. - yleistäjä
Al_Capo kirjoitti:
Tässä ketjussa ja muuallakaan minä en yleistä mitään, joten höpisit siis aivan pehmoisia.
Onnettomuustilastoista ei poisteta itsemurhatapauksia ja kun vertaillaan ison- ja pikkuauton keskinäisiä kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien syyllisiä, niin se syyllinenhän on silloin sekin itsarin tehnyt.tutkimus ja tiedät enemmän. Ja tuo uusin aloituksessihan ei ole yleistys vaikka sen siihen tyyliin esität. Ja näitä itsensä hinkaajia jotka ajavat henkilö-autolla näkee joka päivä. Eli oletko sinäkin yksi heistä ?
- Al_Capo
yleistäjä kirjoitti:
tutkimus ja tiedät enemmän. Ja tuo uusin aloituksessihan ei ole yleistys vaikka sen siihen tyyliin esität. Ja näitä itsensä hinkaajia jotka ajavat henkilö-autolla näkee joka päivä. Eli oletko sinäkin yksi heistä ?
Tilastoihinhan tuolla on viitattu, eikä muuhun ja onnettomuustilastoissa on itsemurhat ja myös sairauskohtaukset, eivätkä nuo viimeksi mainitutkaan sinne kuuluisi. Tilastojen mukaan mm. henkilöautojen ja raskaan liikenteen kuolemaan johtaneissa kolareissa henkilöauto on ajautunut väärälle kaistalle useimmissa tapauksissa (noin 80 % tapauksista). Kuivalla tiellä hyvissä olosuhteissa selittämätön ajautuminen vastaantulevan kaistalle "joudutaan" tulkitsemaan nukahtamiseksi, itsemurhaksi, tai sairauskohtaukseksi ja niin se myös sinne tilastoihin merkitään.
Vuonna 2008 liikennekuolemia oli muistaakseni 344 ja siinä on siis kaikki, niin itsemurhat kuin sairauskohtaukset ja kevyen liikenteen. Jos siis pienen ja ison auton välisiin yli sataan tapaukseen olisi riisuttu jo itsemurhat pois, niin eipä viime vuoden liikenteeseen juuri muita kuolemia enää riittäisikään. - Al_Capo
edellinen... kirjoitti:
" Vaan mikä on "ammattikuski"? Ei mielestäni ole väliä ajaako ammatikseen raskasta ajoneuvoa, tai samoja kilometrejä henkilöautolla, se liikenneosaaminen lienee silloin myös suunnilleen samalla tasolla? "
En ole väittänyt ettei henkilöautokuski voisi olla "ammattikuski"??? Mika Kalliokin on moottoripyörätiimissä ammattikuski, taksiautoilijatkin on ammattikuskeja jne.
Tämä alkuperäinen aihe karkaa vähän lapasesta "Rekkakuski harvoin syyllinen onnettomuuteen"
Kysehän on myös ammattiautoilijasta joka päristelee kylläkin tuolla liikenteessä isolla autolla johon liittyy enemmän vaaratilanteita aiheuttavia tekijöitä kuin henkilöautoilla! Siitä syystä uutisoidaan myös näkyvästi niin hyvässä kuin pahassa? Kaupparatsua tuolla tienpäällä ei vaan erota naapurin Eerosta,näinollen tämä ammattiautoilija jää uutispimentoon herkemmin vaikka ois kuinka teiden ritari tai vastakohta.
Kaikkihan tässä ketjussa alkaa pilkkuja hieroon,sinä mukaanlukien.Raskaan liikenteen osuus pääteiden liikennevirrasta lienee nykyään 10 % luokkaa ja Suomessa on n. 70.000kpl rekisteröityä kuorma-autoa joista yli 16.000kg eli todellisia kuorma-autoja on 22.000kpl. Loput vajaa 50.000 on kuorma-autoiksi rekisteröityjä pakettiautoja. Linja autoja on rekisteröity 11.000kpl. Henkilö-ja pakettiautoja on suomessa rekisteröity 2,2miljoonaa.
Kyllä tuosta pitäis osata hahmottaa, että suhteessa raskas kalusto aiheuttaa älyttömän paljon enemmän onnettomuuksia kuin henkilö-ja pakettiautot, vaikka itsemurhia ym. ei vähennettäisikään. Al_Capo kirjoitti:
Raskaan liikenteen osuus pääteiden liikennevirrasta lienee nykyään 10 % luokkaa ja Suomessa on n. 70.000kpl rekisteröityä kuorma-autoa joista yli 16.000kg eli todellisia kuorma-autoja on 22.000kpl. Loput vajaa 50.000 on kuorma-autoiksi rekisteröityjä pakettiautoja. Linja autoja on rekisteröity 11.000kpl. Henkilö-ja pakettiautoja on suomessa rekisteröity 2,2miljoonaa.
Kyllä tuosta pitäis osata hahmottaa, että suhteessa raskas kalusto aiheuttaa älyttömän paljon enemmän onnettomuuksia kuin henkilö-ja pakettiautot, vaikka itsemurhia ym. ei vähennettäisikään.http://www.ajoneuvohallintokeskus.fi/AKE/Tilastot/Ajoneuvokanta/Ajoneuvokanta 2009/Ajoneuvokanta 2009.htm
Tässä olisi aikas kattava vastaus tuohon juu/ei keskusteluun.
http://liikenneturva.magazine.fi/www/fi/tutkimus/erillisselvitykset/liitetiedostot/Raskasliikenne_erillisselvitys2006.pdf- edellinen,.
Al_Capo kirjoitti:
Raskaan liikenteen osuus pääteiden liikennevirrasta lienee nykyään 10 % luokkaa ja Suomessa on n. 70.000kpl rekisteröityä kuorma-autoa joista yli 16.000kg eli todellisia kuorma-autoja on 22.000kpl. Loput vajaa 50.000 on kuorma-autoiksi rekisteröityjä pakettiautoja. Linja autoja on rekisteröity 11.000kpl. Henkilö-ja pakettiautoja on suomessa rekisteröity 2,2miljoonaa.
Kyllä tuosta pitäis osata hahmottaa, että suhteessa raskas kalusto aiheuttaa älyttömän paljon enemmän onnettomuuksia kuin henkilö-ja pakettiautot, vaikka itsemurhia ym. ei vähennettäisikään.Alkaa olemaan melko suuri osuus näidenkin suhailut suomen maanteillä! No yksi esiintyi mallikkaasti myrkkyrekallaan Jyväskylän seudulla?
RK-asentajan linkistä tietysti löytyi mustaa valkoisella näistä kuorma-autoista.
Mutta jos rekat varustettaisiin läpiasti nastarenkailla,kiire poistettaisiin,suhdeluvut korjaantuisivat jo kummasti
Ammattihenkilöautoilijalla/harrastajalla on varmasti talvella nämä ensiksi mainitsemani "herkut" alla? En tohdi ajatella SUHDELUKUA jos nämä nastikset poistettaisiin henkilöautoista ja siirryttäisiin kesäkummeihin.
Tässä vaiheessa se ammattitaito astuu kuvioihin tuolla raskaalla puolella! Ei mennä mamman viereen makaan,vaan lähdetään yönselkään lumipyryyn kesäkummeilla n.18000-60000kg:n yhdistelmillä. (ei ole minun vika ja itse tietysti alan valinnut,joku sen kuitenkin pitää/saa tehdä) - Al_Capo
RK-asentaja kirjoitti:
http://www.ajoneuvohallintokeskus.fi/AKE/Tilastot/Ajoneuvokanta/Ajoneuvokanta 2009/Ajoneuvokanta 2009.htm
Tässä olisi aikas kattava vastaus tuohon juu/ei keskusteluun.
http://liikenneturva.magazine.fi/www/fi/tutkimus/erillisselvitykset/liitetiedostot/Raskasliikenne_erillisselvitys2006.pdf...ja määräsuhteetkin pysyivät suht samoina, joten ei ole tarvetta korjata mitään.
Tuosta alemmasta linkistä taasen avautui se tosiasia, mistä olen aiemmin täällä moneen kertaan kirjoitellut, eli ajetaan liian lähellä edellä ajavia ja huonokuntoisella kalustolla. Kuviakaan lähelläajo tilanteista ei ole uskottu, mutta jospa sen nyt pikkuhiljaa... - Al_Capo
edellinen,. kirjoitti:
Alkaa olemaan melko suuri osuus näidenkin suhailut suomen maanteillä! No yksi esiintyi mallikkaasti myrkkyrekallaan Jyväskylän seudulla?
RK-asentajan linkistä tietysti löytyi mustaa valkoisella näistä kuorma-autoista.
Mutta jos rekat varustettaisiin läpiasti nastarenkailla,kiire poistettaisiin,suhdeluvut korjaantuisivat jo kummasti
Ammattihenkilöautoilijalla/harrastajalla on varmasti talvella nämä ensiksi mainitsemani "herkut" alla? En tohdi ajatella SUHDELUKUA jos nämä nastikset poistettaisiin henkilöautoista ja siirryttäisiin kesäkummeihin.
Tässä vaiheessa se ammattitaito astuu kuvioihin tuolla raskaalla puolella! Ei mennä mamman viereen makaan,vaan lähdetään yönselkään lumipyryyn kesäkummeilla n.18000-60000kg:n yhdistelmillä. (ei ole minun vika ja itse tietysti alan valinnut,joku sen kuitenkin pitää/saa tehdä)...en katsonut sitä tarpeelliseksi, koska tuskin merkittävästi painaisi vaakakupissa.
Nastarenkaat pitäisikin kieltää, minä olen kitkarenkaiden kannalla (henkilöautoihin) ja kai sitä kuvioa saisi olla raskaidenkin renkaissa talvikeleillä. - edellinen,.
Al_Capo kirjoitti:
...en katsonut sitä tarpeelliseksi, koska tuskin merkittävästi painaisi vaakakupissa.
Nastarenkaat pitäisikin kieltää, minä olen kitkarenkaiden kannalla (henkilöautoihin) ja kai sitä kuvioa saisi olla raskaidenkin renkaissa talvikeleillä.Katseleppa tienpäällä rekkareista (jos kerran paljon liikut) mikä on TÄNÄ päivänä näiden osuus? Sen näkee ilman tilastojakin!
Ja raskasliikenne jatkaa talveen ilman kitkakumeja,samoilla renkailla jotka kesäasvaltti on rouhinut ja kantit pyöristänyt. Vetopyöriin tulee talvikuvio,jonka seos on niin muovipitoinen (kestävyyden kannalta) että ne ovat välillä varsinaisia liukumiinoja nuokin!
Räjähdeaine kuljetuksiin ainoastaan vaaditaan nastoitus.
Ne kitkarengashaaveetkin täytyy korvata hyvällä keskittymisellä ja tuurillakin. - Al_Capo
edellinen,. kirjoitti:
Katseleppa tienpäällä rekkareista (jos kerran paljon liikut) mikä on TÄNÄ päivänä näiden osuus? Sen näkee ilman tilastojakin!
Ja raskasliikenne jatkaa talveen ilman kitkakumeja,samoilla renkailla jotka kesäasvaltti on rouhinut ja kantit pyöristänyt. Vetopyöriin tulee talvikuvio,jonka seos on niin muovipitoinen (kestävyyden kannalta) että ne ovat välillä varsinaisia liukumiinoja nuokin!
Räjähdeaine kuljetuksiin ainoastaan vaaditaan nastoitus.
Ne kitkarengashaaveetkin täytyy korvata hyvällä keskittymisellä ja tuurillakin.Kyllä Suomen teillä liikkuu paljon ulkomaalaisia pikkuautojakin.
Raskaan liikenteen osalta lienee niin, että ulkomaan rekkareissa olevat ovat ehkä hieman vähentäneet suomiautojen liikkumisia?
Onko niillä raskaan auton nastoituksilla paljon pitoa lisäävää vaikutusta? Henkilöautojen kitkarenkaatkin ovat jossain testissä jo pärjänneet nastoille jarrutuksessa ja kaarreajossa, mikä paljolti johtunee kumiseosten kovuuseroista ja nykyisistä "nastoista". - abuelo
edellinen,. kirjoitti:
Katseleppa tienpäällä rekkareista (jos kerran paljon liikut) mikä on TÄNÄ päivänä näiden osuus? Sen näkee ilman tilastojakin!
Ja raskasliikenne jatkaa talveen ilman kitkakumeja,samoilla renkailla jotka kesäasvaltti on rouhinut ja kantit pyöristänyt. Vetopyöriin tulee talvikuvio,jonka seos on niin muovipitoinen (kestävyyden kannalta) että ne ovat välillä varsinaisia liukumiinoja nuokin!
Räjähdeaine kuljetuksiin ainoastaan vaaditaan nastoitus.
Ne kitkarengashaaveetkin täytyy korvata hyvällä keskittymisellä ja tuurillakin.on vihdoin onneks otettu suurennuslasin alle. Eri asia milloin mitään tapahtuu. Onhan se kitka veturissa talvirenkailla hiukkasen erilainen kun esim megakärryssä jossa "kuvio" saattaa olla suoraa pitkittäisuraa. Saisi olla vähän poikittaistakin kuvaa niissä kumeissa. Nykyisillä moottoritehoilla saa yritteliäs kuski vetopyörien kuviot jo suvisateillakin häviämään. On nimittäin ovela juttu se, että märkä tien pinta syö enemmän rengasta kuin kuiva. Tutkittu homma ja helppo todeta. Raaputa kynnellä kuivaa ja märkää kumia ja katso sitten kummasta jää mustaa (ei multaa) kynnen alle. Terv. Abu
- edellinen,.
Al_Capo kirjoitti:
Kyllä Suomen teillä liikkuu paljon ulkomaalaisia pikkuautojakin.
Raskaan liikenteen osalta lienee niin, että ulkomaan rekkareissa olevat ovat ehkä hieman vähentäneet suomiautojen liikkumisia?
Onko niillä raskaan auton nastoituksilla paljon pitoa lisäävää vaikutusta? Henkilöautojen kitkarenkaatkin ovat jossain testissä jo pärjänneet nastoille jarrutuksessa ja kaarreajossa, mikä paljolti johtunee kumiseosten kovuuseroista ja nykyisistä "nastoista".Mutta nyt se prosessi on käynnistynyt pienellä viiveellä (tuttuja yrittäjiäkin olen haastatellut) autoja liikaa,juuri ulkomaalaisten osuuden verran! No suomi vekottimia menee sen verran konkkaan,niin eikös tasapaino säily?
Noista nastarenkaista ei pajon hyötyä pitkillä linjoilla rekoissa, vaan juuri KAIPASINKIN juuri KITKARENGAS tyyppisiä renkaita! Joku tuossa kirjoittikin leveistä renkaista perävunussa,joissa muutama pitkittäisura! Se ei paljon lämmitä?
Meijeriauto,tukkirekoille suotakoon pikkuteille vesijäälle nastoja vaikka joululahjaksi,mutta eihän ne edes pysy tuolla maantieliikenteessä renkaassa kiinni kovin kauan.
Ei,lähdenpä taas katsomaan pöhlöä liikennekulttuuria Oulun "motarille"
- Iranin vaalit samalla viivalla?
Rekkaliikenteen sata onnettomuutta? Mitä se on? Viikon onnettomuustilastoko?
Täysin ilman kiihkoa tiedämme, että raskasliikenne on vuodessa yli 16 000 onnettomuudessa jotenkin osallisena. Nyt sitten joku pipipalli porukka on seulunut sata keissiä Ha haaaa haaaa ahaa- tukkirekka
kuvitella, että suhdeluku on noin sama sadassatuhannessa onnettomuudessa, kun sadassakin vai mitä arvelet?
- ammattimies 1
tukkirekka kirjoitti:
kuvitella, että suhdeluku on noin sama sadassatuhannessa onnettomuudessa, kun sadassakin vai mitä arvelet?
Katsoppas poju ammattilaiset ajaa paremmin kuin amatöörit niinhän se on urheilussakin ammattilaiset on parempia.....
- luetun ymmärtäminen
Kyseessähän oli 100 KUOLEMAAN JOHTANUTTA onnettomuutta. Muita onnettomuuksia ei ollut laskettu mukaan.
- tukkirekka
luetun ymmärtäminen kirjoitti:
Kyseessähän oli 100 KUOLEMAAN JOHTANUTTA onnettomuutta. Muita onnettomuuksia ei ollut laskettu mukaan.
mutta se suhde on sama sadassa kuinsadassatuhannessakin kolarissa. äly hoi.
- Aloittaja
luetun ymmärtäminen kirjoitti:
Kyseessähän oli 100 KUOLEMAAN JOHTANUTTA onnettomuutta. Muita onnettomuuksia ei ollut laskettu mukaan.
Lueppas se nyt uudelleen. Alussa mainitaan 100 onnettomuutta ei kuolemaan johtanutta...
- luetun ymmärtävä
Aloittaja kirjoitti:
Lueppas se nyt uudelleen. Alussa mainitaan 100 onnettomuutta ei kuolemaan johtanutta...
Luepa tarkemmin ja muistakin lähteistä. Tuossa laittamassasi uutisessa se mainitaan vain ohimennen: "Puolet kuolemaan johtaneista kuorma-auto-onnettomuuksista tapahtuu paljaalla ja kuivalla tiellä."
Kyllähän liikennevakuutusyhtiöiden tilastoissa viime vuodelta sentään reilusti enemmän täytyy löytyä raskaan liikenteen onnettomuuksia, kuin reilu sata. Niissä kun on mukana ne kaikki vakuutuksiin laitetut peruutusonnettomuudet sun muut. Noita pikkukolhujahan sattuu varmasti useampia päivässä, lehtien palstoille ne vaan harvemmin pääsevät. Tossa nimenomaan puhutaan viime vuonna sattuneista reilusta sadasta onnettomuudesta, joten väkisinkin luvun täytyy tarkoittaa kuolemaan johtaneita tai ainakin vähintään henkilövahinkoihin johtaneita onnettomuuksia. - älä luota yhteen lähteeseen
Aloittaja kirjoitti:
Lueppas se nyt uudelleen. Alussa mainitaan 100 onnettomuutta ei kuolemaan johtanutta...
Tässä vielä sama uutinen muualta. Kyllä kyseessä on nimenomaan kuolemaan johtaneet onnettomuudet.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009091810275064_uu.shtml - tilastooo?
luetun ymmärtävä kirjoitti:
Luepa tarkemmin ja muistakin lähteistä. Tuossa laittamassasi uutisessa se mainitaan vain ohimennen: "Puolet kuolemaan johtaneista kuorma-auto-onnettomuuksista tapahtuu paljaalla ja kuivalla tiellä."
Kyllähän liikennevakuutusyhtiöiden tilastoissa viime vuodelta sentään reilusti enemmän täytyy löytyä raskaan liikenteen onnettomuuksia, kuin reilu sata. Niissä kun on mukana ne kaikki vakuutuksiin laitetut peruutusonnettomuudet sun muut. Noita pikkukolhujahan sattuu varmasti useampia päivässä, lehtien palstoille ne vaan harvemmin pääsevät. Tossa nimenomaan puhutaan viime vuonna sattuneista reilusta sadasta onnettomuudesta, joten väkisinkin luvun täytyy tarkoittaa kuolemaan johtaneita tai ainakin vähintään henkilövahinkoihin johtaneita onnettomuuksia.3500 kg rajamailla pyörivät ajoneuvot,jotka on varmasti laskettu mukaan tuohon "raskaat" ajoneuvot? Meinaa pakettiautoja jne.? Tällä palstalla pääsääntöisesti jutellaan täys/puoliperävaunuyhdistelmistä. Aika pieneksi taitaa jäädä nuo täys/puoliperävaunuyhdistelmien kuljettajien aiheuttamat onnettomuudet?
- henkilöautoilija
Tänään taas on kuorma-autolla väistetty yhtä pölvästiä, kun tuli vastaan samaa kaistaa pitkin. Mutta anteeksi pyydän eräältä kuskilta, kun olen itse kerran säikäyttänyt, en ollut omalla autolla ja yritin radiosta kanavaa vaihtaa, ojaan olin menossa ensin korjasin äkkiä ja sitten oltiin menossa rekan keulaan, taas tuli kiire korjata ajolinjaa, voi että hävetti ja voin vain kuvitella miltä rekkakuskista tuntui, eli anteeksi.
- ohjaamotarkkailia
on kun räppelletään milloin mitäkin. Nämä video-pojut on nykyisin niitä pahimpia. Eivät keskity ollenkaan ajamiseen, vaan vahtivat sitä kuvaa. Ja auto seilaa milloin minnekkin. Sekin kaveri joka aina väliin tänne niitä videoita laittaa varmaan jossain vaiheessa kaavitaan rekan puskurista mustaa säkkiin. Ja tilastoihin laitetaan itsari. Ja lehden etusivulle otsikko "rekka tappoi". Ja juttusa lukee että ajautui tuntemattomasta syystä väärälle kaistalle. Mutta kun vähän lukee sen kaverin juttuja, niin huomaa ettei se itse älyä kuinka typerästi se toimii.
- Al_Capo
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009092510310909_uu.shtml
"Onnettomuus tapahtui, kun kovaa vauhtia pohjoisesta etelän suuntaan tulossa ollut kuorma-auto joutui äkkiä väistämään edellä mennyttä henkilöautoa vastaantulevien kaistalle."
"Poliisin mukaan tapahtumapaikalla on voimalinjatyömaa, jonka vuoksi Hämeentiellä on kyseisessä kohdassa 30 kilometrin nopeusrajoitus."
Jos tuosta onnettomuudesta on kyse, niin kyllä on taas "hiukkasen" luettua väärin ymmärretty! - pata kattilaa...
Al_Capo kirjoitti:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009092510310909_uu.shtml
"Onnettomuus tapahtui, kun kovaa vauhtia pohjoisesta etelän suuntaan tulossa ollut kuorma-auto joutui äkkiä väistämään edellä mennyttä henkilöautoa vastaantulevien kaistalle."
"Poliisin mukaan tapahtumapaikalla on voimalinjatyömaa, jonka vuoksi Hämeentiellä on kyseisessä kohdassa 30 kilometrin nopeusrajoitus."
Jos tuosta onnettomuudesta on kyse, niin kyllä on taas "hiukkasen" luettua väärin ymmärretty!lukenut , että joutui väistämään edellä mennyttä, vaan siinä tekstissä mihin vastasit luki vastaan tulevaa. Ja nuo kaksi ovat aivan eri asia, sen kait sinäkin voit myöntää? sillä sinun jutussa luki samaan suuntaa menevä, tässä tämän palstan tekstissä vastan tuleva. Eli jos et voi myöntää, niin sittenhän se on selvää ettet ymmärrä mitä luet tai kirjoitat. Mutta se on kyllä tosi asia, että kun muuta kuin ajamista siellä autossa puuhaa, se aiheuttaa vaaraa. Ethän sinä semmoiseen syyllisty, niin kuin se eräs kaveri joka tällekkin palstalle on postannut videoita joita on liikkuvasta autosta kuvannut. Hassua kyllä sillä tyypillä on sama nikki sinun kanssa.
- Al_Capo
pata kattilaa... kirjoitti:
lukenut , että joutui väistämään edellä mennyttä, vaan siinä tekstissä mihin vastasit luki vastaan tulevaa. Ja nuo kaksi ovat aivan eri asia, sen kait sinäkin voit myöntää? sillä sinun jutussa luki samaan suuntaa menevä, tässä tämän palstan tekstissä vastan tuleva. Eli jos et voi myöntää, niin sittenhän se on selvää ettet ymmärrä mitä luet tai kirjoitat. Mutta se on kyllä tosi asia, että kun muuta kuin ajamista siellä autossa puuhaa, se aiheuttaa vaaraa. Ethän sinä semmoiseen syyllisty, niin kuin se eräs kaveri joka tällekkin palstalle on postannut videoita joita on liikkuvasta autosta kuvannut. Hassua kyllä sillä tyypillä on sama nikki sinun kanssa.
Tuo ulosanti kertoo kyllä sinusta enemmän kuin riittävästi. Et näköjään tajua mistään mitään. Aivan turha sinua on ryhtyä neuvomaankaan, et opi kuitenkaan.
- caposen capot
Al_Capo kirjoitti:
Tuo ulosanti kertoo kyllä sinusta enemmän kuin riittävästi. Et näköjään tajua mistään mitään. Aivan turha sinua on ryhtyä neuvomaankaan, et opi kuitenkaan.
sinuun minä ymmärrän mitä tarkoittaa vastaan tulija ja mitä tarkoittaa samaan suuntaa menevä. Ja kun sinä et edes noin yksinkertaista asiaa ymmärrä, niin et sinä varmasti edes ymmärrä autolla ajosta mitään. Ehkä pienenä olet jo räplännyt liika sen pikkuisen lihanpalan joka velttona roikkuu jalkojesi välissä, aiheuttaen sen että aivosi ovat aivan yhtä veltot. Joten äly ei liikaa sinua vaivaa. Keskity nyt vaikka tästä eteen päin sen pilisi kuvaamiseen aivan vain kotona, äläkä tee sitä liikuvassa autossa. Niin se on kaikille parasta
- Al_Capo
caposen capot kirjoitti:
sinuun minä ymmärrän mitä tarkoittaa vastaan tulija ja mitä tarkoittaa samaan suuntaa menevä. Ja kun sinä et edes noin yksinkertaista asiaa ymmärrä, niin et sinä varmasti edes ymmärrä autolla ajosta mitään. Ehkä pienenä olet jo räplännyt liika sen pikkuisen lihanpalan joka velttona roikkuu jalkojesi välissä, aiheuttaen sen että aivosi ovat aivan yhtä veltot. Joten äly ei liikaa sinua vaivaa. Keskity nyt vaikka tästä eteen päin sen pilisi kuvaamiseen aivan vain kotona, äläkä tee sitä liikuvassa autossa. Niin se on kaikille parasta
Ei olisi ensimmäinen kerta, kun uutinen on ymmärretty väärin ja samaan suuntaan menijä onkin kääntynyt vastaantulijaksi.
Et ymmärtänyt tuotakaan. - yleisteliä
Al_Capo kirjoitti:
Tuo ulosanti kertoo kyllä sinusta enemmän kuin riittävästi. Et näköjään tajua mistään mitään. Aivan turha sinua on ryhtyä neuvomaankaan, et opi kuitenkaan.
mutta tuolla te noissa teksteissännne aina huomautatte jos joku asian väärin sanoo. Siis jos te asian väärin käsitette ja joku siitä teille mainitsee, on sekopää, muta jos te huomautatte niin on sittenkin sekopää. Olisiko pikkaisen asenteessa tarkastuksen paikkaa. Sillä seopääksi tulin nyt kun kerroin että vastaantulija ja samaan suuntaan edellä menijä on eri asia. Mutta jos ne kerta ovat sama asia, niin kait jokainen voi tehdä johtopätösensä teidän mielipiteen mukaan. Eli ne ovat siis sama asia, eikös niin capo
- tämmöstä tänään
Al_Capo kirjoitti:
Ei olisi ensimmäinen kerta, kun uutinen on ymmärretty väärin ja samaan suuntaan menijä onkin kääntynyt vastaantulijaksi.
Et ymmärtänyt tuotakaan.puuttumatta, mutta tuossa teidän antamassa linkissä puhutaan kuorma-autojen törmäksestä, mutta tämän keskustelu haaran aloittaja puhuu henkilö- ja kuorma-autosta. Joten ette tekään oikeassa ole vaikka kuinka sitä tuolle vastaan väittäjälle intätte. Ihan vaan näin sivusta seuranneea ajattelin tämmöisen huomio kertoa, jos se ei teitä loukkaa.Ehkä kannattaisi teidänkin kiinnittää pikkaisen huomiota sanonta tapoihin, sillä nuo /tuo provoilia saa myös teidät sekoamaan ja väittämään mustaa valkoiseksi
- Al_Capo
tämmöstä tänään kirjoitti:
puuttumatta, mutta tuossa teidän antamassa linkissä puhutaan kuorma-autojen törmäksestä, mutta tämän keskustelu haaran aloittaja puhuu henkilö- ja kuorma-autosta. Joten ette tekään oikeassa ole vaikka kuinka sitä tuolle vastaan väittäjälle intätte. Ihan vaan näin sivusta seuranneea ajattelin tämmöisen huomio kertoa, jos se ei teitä loukkaa.Ehkä kannattaisi teidänkin kiinnittää pikkaisen huomiota sanonta tapoihin, sillä nuo /tuo provoilia saa myös teidät sekoamaan ja väittämään mustaa valkoiseksi
Kirjoittaja mainitsi raskaan väistäneen pikkuista, ei sitä, mitkä olivat seuraukset. Minun antamassani linkissä mainittiin raskaan väistäneen pikkuista ja myös seuraukset kävivät ilmi, joten epäiltävä on, että juuri kyseisestä onnettomuudesta oli puhe. Muutakaan vastaavaa väistöonnettomuutta ei tämän päiväisistä uutisista ole silmiini sattunut.
Kirjoittajan kannattaisi epäselvyyksien välttämiseksi tarkentaa mistä milloinkin on kyse, vaikka linkittämällä kyseisestä tapahtumasta kertovaan uutiseen. Kaikki eivät näköjään itse osaa yhdistellä asioita. - tämmostä tänään
Al_Capo kirjoitti:
Kirjoittaja mainitsi raskaan väistäneen pikkuista, ei sitä, mitkä olivat seuraukset. Minun antamassani linkissä mainittiin raskaan väistäneen pikkuista ja myös seuraukset kävivät ilmi, joten epäiltävä on, että juuri kyseisestä onnettomuudesta oli puhe. Muutakaan vastaavaa väistöonnettomuutta ei tämän päiväisistä uutisista ole silmiini sattunut.
Kirjoittajan kannattaisi epäselvyyksien välttämiseksi tarkentaa mistä milloinkin on kyse, vaikka linkittämällä kyseisestä tapahtumasta kertovaan uutiseen. Kaikki eivät näköjään itse osaa yhdistellä asioita.puutumatta, mutta tuossa kyseessä olevassa ekstissä lukee; tuli tänään väistettyä yhtä pölvästiä joka tuli vastaan samaa kaistaa, ei väistäneensä samaan suuntaa menevää.ja anteeksi pitää sitten pyytää toisella kertaa kun on itse säikyttänyt vastaantulevaa radion räppellyksellä. Kyllä tuossa ei puhuta mitään mistään törmäyksestä, mutta sen kuvan tekstistä saa että on kuorma-autolla ajaessaan on väistänyt henkilö-autoa ja joskus henkilö-autola ajaessaan säikyttänyt rekkakuskia.ei törmäily vastaan tuleviin, ei väistetty samaan suunaan menijöitä, kuten sinun linkissä.Joten kuinka se tähän liityy. Ja ajatella saa myös sitä kirjoitus tyyliä. Ei voi hirveästi odotella vastauksia joissa asiaa puhuttaisi, jos aloittaa asialliseen viestiin vastamaan tyyliin; äly hoi
- Al_Capo
tämmostä tänään kirjoitti:
puutumatta, mutta tuossa kyseessä olevassa ekstissä lukee; tuli tänään väistettyä yhtä pölvästiä joka tuli vastaan samaa kaistaa, ei väistäneensä samaan suuntaa menevää.ja anteeksi pitää sitten pyytää toisella kertaa kun on itse säikyttänyt vastaantulevaa radion räppellyksellä. Kyllä tuossa ei puhuta mitään mistään törmäyksestä, mutta sen kuvan tekstistä saa että on kuorma-autolla ajaessaan on väistänyt henkilö-autoa ja joskus henkilö-autola ajaessaan säikyttänyt rekkakuskia.ei törmäily vastaan tuleviin, ei väistetty samaan suunaan menijöitä, kuten sinun linkissä.Joten kuinka se tähän liityy. Ja ajatella saa myös sitä kirjoitus tyyliä. Ei voi hirveästi odotella vastauksia joissa asiaa puhuttaisi, jos aloittaa asialliseen viestiin vastamaan tyyliin; äly hoi
Minähän vain kysyin, että oliko kyse linkittämästäni väistöstä onnettomuuksineen. Toisaalla mainitsin myös, että ei olisi ensimmäinen kerta, kun samaan suuntaan menevästä onkin kirjoituksissa väännetty vastaantulija (tuleehan se perä edelläkin vastaan, jos takana tulija ajaa lujaa). Tuo olisi tosin ollut luettavissa jo rivien välistä siinä kysymyksessänikin.
- Polo ab
yleisteliä kirjoitti:
mutta tuolla te noissa teksteissännne aina huomautatte jos joku asian väärin sanoo. Siis jos te asian väärin käsitette ja joku siitä teille mainitsee, on sekopää, muta jos te huomautatte niin on sittenkin sekopää. Olisiko pikkaisen asenteessa tarkastuksen paikkaa. Sillä seopääksi tulin nyt kun kerroin että vastaantulija ja samaan suuntaan edellä menijä on eri asia. Mutta jos ne kerta ovat sama asia, niin kait jokainen voi tehdä johtopätösensä teidän mielipiteen mukaan. Eli ne ovat siis sama asia, eikös niin capo
Ammattikuljettaja sanana ei kerro ajotaidosta tai asenteesta liikenteessä mitään.Vaan missä ammatissa kyseinen henkilö toimii.Ja niin kehutut milj.kilometrit on itsekehua ilman katetta.Lopuksi kaikki on kiinni riskinotosta.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä1003489Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda3071880Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2471707- 961567
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4111526Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4301417Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik21410Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat431180Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun3561021MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar271008