Kohdun poiston jälkeen..

mmamsuli

Minulta poistettiin kohtu pahan laskeuman vuoksi. Sen jälkeen alkoi välittömästi suihkumaiset yöhikoilut !
Pyyhkeet on mukana, ja peiton vaihtoa yms... Ikäni on 42 v. Ei kai tämä näin voinut mennä, kun munasarjat on tallella. Onko muilla kokemusta, ja mikä tähän auttaisi ?

49

18775

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • estrot

      itsellä oli sama juttu, mutta se meni ohi. Lääkäri selitti jotenkin, että elimistöä kun on "ronkittu" se häiriintyy vähäksi aikaa.

    • gyne

      Puolet munasarjojen verenkierrosta tulee kohdun kautta, joten kohdun poisto voi häiritä hormonitoimintaa. Vaihdevuodet aikaistuvat naisilla, joilta kohtu on poistettu keskimäärin reilulla vuodella verrattuna niihin joilla kohtu on tallella. Vaihdevuosi-ikä on hyvin yksilöllinen, ja seurailee usein suvun naisten vastaavaa ikää. Tupakointi aikaistaa vaihdevuosia.

      Oireesi voi olla tilapäinen tai sitten ei. Usein vaihdevuosioireet tulevat aaltomaisesti, jossain vaiheessa oireita on enemmmän, joskus vähemmän. Oireiden alku voi olla nopea tai hidas, se on yksilöllistä.

      Jos vaiva jatkuu kuukausitolkulla ja haluat saada asiaan lisäselvyyttä, kannattaisi katsoa verinäytteestä FSH-pitoisuus. Mikäli tämä aivolisäkehormoni on yli 35, munasarjasi eivät enää toimi kunnolla ja hikoilu on todennäköisimmin estrogeenin puutteesta johtuvaa.

      • mmamsuli

        Toivottavasti menee ohi, on nimittäin aika hurjaa... tosin ei ole jälkitarkastustakaan vielä ollut.


      • ja keneen

        Naisen sterilisoinnin jälkeen voi tulla samanlaisia oireita kuin aloittajalla kohdunpoiston jälkeen sekä kuukautiset voivat tulla myös runsaammiksi. Kuitenkin yleisesti kerrotaan että niin kohdunpoisto kuin sterilisaatiokaan eivät vaikuta hormonitoimintaan. Miksi näin? Naisten terveyspalstoilta voi lukea monenlaisia ongelmia, joita esim. kohdunpoisto on tuonut, mutta toki myös hyvä asioita. Joskus kohdunpoisto tai sterilisointi ovat tietenkin välttämättömyys eikä vaihtoehtoja ole, mutta suositellaanko niitä liian herkästi vetoamalla siihen, että ne eivät vaikuta hormonitoimintaan. Onko tehty tutkimuksia siitä, kenelle oireita voisi tulla ja kenelle ei?


    • hikoilija

      ...alkoivat minun vaihdevuosioireeni. Olen nyt 45-vuotias ja kuumat aallot ovat tulleet tutuiksi viimeisen kolmen viikon aikana. Kun olin32 -vuotias, kohtuni poistettiin. Sen jälkeinen elämäni - eli viimeiset 12 vuotta oli parasta aikaa; ei runsaita pitkiä vuotoja, ei kipuja -jes!!! Mutta nyt hyvä kanssasisar, ymmärrän perushyvin sinua, välillä tuntuu, että teksisi mieli mennä pakastimeen nukkumaan. En ole löytänyt vielä mitään apua, siksi etsin sitä mm. tältäkin palstalta. Help us!
      Hyviä öitä!

    • Kohtu on ja pysyy

      Tapasin kerran erään naisen, joka oli menossa parin kuukauden päästä kohdunpoistoon. Hän oli 55 vuotias terveen kaunis ja hämmästyttävän verevän ja elinvoimaisen näköinen ikäisekseen. Katselin häntä kevättalven säälimättömässä valaistuksessa, mutta hyvältä näytti. Tapasin hänet toisen kerran muutama kuukausi kohdunpoiston jälkeen. En ollut tuntea. Hänen ihonsa oli kulahtaneen näköinen, silmänympärykset tummat. Hän liikkui jäykästi ja pullottavasta mahasta sojotti alaspäin kaksi keppiä (jalat) . Aiemmin hän oli ollut kitrtaramaisen muodokas ja sulavaliikkeinen. Hän kertoi, ettei ollut vieläkään oikein kunnossa, vaikka pitäisi jo olla. Oma tuleva toimenpide alkoi hirvittää.

      Aloin tämän jälkeen etsiä tietoa kohdunpoistosta, ja tulin siihen tulokseen, että ennemmin kärsin alavatsaa pullottavasta suuresta kohdusta ja etsin muita ratkaisuja kohtuuttomiin kuukautisvuotoihini kuin altistan itseni kohtuamputaation oheisvaikutuksille. Olen tyytyväinen valintaani. En alunperinkään halunnut kohdunpoistoa, mutta miesgynekologi laittoi minut leikkausjonoon vastustuksestani huolimatta.

      Noin vuosi perumiseni jälkeen virallinen kanta kohtuamputaatioita kohtaan muuttui kriittisemmäksi. Komplikaatioita on joka kolmannella ja haittavaikutuksiakin on. TV:ssäkin oli muutamia ohjelmia, joissa kritisoitiin tarpeettomia kohdunpoistoja. Kohtuamputaatioon päädyttiin USAssa ja Suomessa selvästi useammin kuin muissa länsimaissa.

      • ajatteleva minä

        Olipa provosoiva kirjoitus. Kaikkea sitä kuuleekin. Sinulla on näköjään sana hallussa, silti ei pitäsi kirjoittaa tuollaisia. Uskomatonta, eihän kukaan tuota usko!
        Jos asia on niin kuin kirjoitit, tuskin kohdunpoisto sen on aikaan saanut. Monista naisilta on poistettu kohtu ja hyvin he voivat.Turha pelotella ja syyllistää naisia. Minulta poistettiin kohtu pari vuotta sitten. kaikki meni hyvin ja nyt minä todella kukoistan.


      • mmamsuli
        ajatteleva minä kirjoitti:

        Olipa provosoiva kirjoitus. Kaikkea sitä kuuleekin. Sinulla on näköjään sana hallussa, silti ei pitäsi kirjoittaa tuollaisia. Uskomatonta, eihän kukaan tuota usko!
        Jos asia on niin kuin kirjoitit, tuskin kohdunpoisto sen on aikaan saanut. Monista naisilta on poistettu kohtu ja hyvin he voivat.Turha pelotella ja syyllistää naisia. Minulta poistettiin kohtu pari vuotta sitten. kaikki meni hyvin ja nyt minä todella kukoistan.

        Toivotaan että ei tulisi noin rajuja... itse ostin vogelin homeopaattista tuotetta H 1006 Fin. Auttoi ainakin hikoiluihin, tai sitten helpottui muuten vaan ! Muuta ongelmaa kyllä on. Tuntuu että sisäelimet eivät ole oikein vielä löytäneet paikkaansa, ja virtsatietulehduksista tuntuu tulevan riesa. Enkä saanut mitään jumppaohjeita sairaalasta, enkä oikein löydä googlettamallakaan. Varmaan ainakin lantionpohjan lihaksia pitäisi vahvistaa. Kohdun laskeuma paheni, kun ajoin pyörällä mopon alle, olin aluksi sairaalassa sen vuoksi, ja mm. alapään sulkijalihakset olivat lamaantuneet ja tunnottomat, mikä tietysti pahensi kohdunlaskeuman todella vaikeaksi. Painoi mm. peräsuoleen niin, että sinne oli muodostunut tyrää yms. Ei tainnut olla poistolle vaihtoehtoja. Olen mm. harrastanut juoksua, punttijumppaa yms. ja nyt olen ihan maassa, kun tuntuu että en kuntoudu toivotulla tavalla. ( Ehkä se tästä..)


      • Minä vaan
        mmamsuli kirjoitti:

        Toivotaan että ei tulisi noin rajuja... itse ostin vogelin homeopaattista tuotetta H 1006 Fin. Auttoi ainakin hikoiluihin, tai sitten helpottui muuten vaan ! Muuta ongelmaa kyllä on. Tuntuu että sisäelimet eivät ole oikein vielä löytäneet paikkaansa, ja virtsatietulehduksista tuntuu tulevan riesa. Enkä saanut mitään jumppaohjeita sairaalasta, enkä oikein löydä googlettamallakaan. Varmaan ainakin lantionpohjan lihaksia pitäisi vahvistaa. Kohdun laskeuma paheni, kun ajoin pyörällä mopon alle, olin aluksi sairaalassa sen vuoksi, ja mm. alapään sulkijalihakset olivat lamaantuneet ja tunnottomat, mikä tietysti pahensi kohdunlaskeuman todella vaikeaksi. Painoi mm. peräsuoleen niin, että sinne oli muodostunut tyrää yms. Ei tainnut olla poistolle vaihtoehtoja. Olen mm. harrastanut juoksua, punttijumppaa yms. ja nyt olen ihan maassa, kun tuntuu että en kuntoudu toivotulla tavalla. ( Ehkä se tästä..)

        kerran, että juuri paljon kuntoilevilla naisilla, joilla saattaa olla hyvin vahvat vatsalihakset, onkin heikot lantiopohjan lihakset koska mikään tavallinen voimisteluliike ei kuntouta niitä. Ne kuntoutuvat hyvin oikein jumppaamalla. Liikkeitä pitää vain tehdä usein ja paljon kerrallaan. Jumppaliike on saman tapainen kuin pidättäisi pissaa tulemasta. Liikeitä voi tehdä missä vaan, vaikka autolla ajaessa.
        Kyllä sinä kuntoudut, älä säikähdä turhaan, vaan aloita voimisteleminen. Hyvää jatkoa ja tervehtymistä!


      • Niin täälläkin

        Minäkin olin poistojonossa, mutta peruin leikkauksen saatuani enemmän tietoa kohdunpoiston vaikutuksista. Kohdunpoiston jälkiseurauksista ei puhuta tarpeeksi. Jos joku leikkauksen läpikäynnyt uskaltaa valittaa, vika on aina korvien välissä, mahdottomia oireita. Kohtu ei ole pelkkä lapsentekopussi , sillä on merkitystä naisen terveydelle läpi koko elämän, kehdosta hautaan. Kohdun ja munasarjojen poisto on kastraatio, voiko se olla vaikuttamatta seksielämään? Hyvänlaatuisen lihaskasvaimen vuoksi on turhaa poistaa kohtua, muitakin leikkausvaihtoehtoja on.


      • jälkiseuraamuksia
        Niin täälläkin kirjoitti:

        Minäkin olin poistojonossa, mutta peruin leikkauksen saatuani enemmän tietoa kohdunpoiston vaikutuksista. Kohdunpoiston jälkiseurauksista ei puhuta tarpeeksi. Jos joku leikkauksen läpikäynnyt uskaltaa valittaa, vika on aina korvien välissä, mahdottomia oireita. Kohtu ei ole pelkkä lapsentekopussi , sillä on merkitystä naisen terveydelle läpi koko elämän, kehdosta hautaan. Kohdun ja munasarjojen poisto on kastraatio, voiko se olla vaikuttamatta seksielämään? Hyvänlaatuisen lihaskasvaimen vuoksi on turhaa poistaa kohtua, muitakin leikkausvaihtoehtoja on.

        Niin, kertokaapa mitä jälkiseuraamuksia olette kuulleet ja lukeneet, että onko minulta jäänyt jotain asioita pimentoon. Minulta poistettiin kohtu reilut 2 v. sitten, mitä olin odottanut ja ehdottanut muutaman vuoden lääkäreille, kun vuoto oli lähes jatkuvaa. Löytyi yksi viisas, joka laittoi jonoon. Leikkaus meni hyvin ja myös limakalvolta löytyi myoomia. Nyt on sitten niin ihana, kun ei ole jatkuvaa kauheaa vuotoa ja anemiaa. Vaihdevuosioireita on tietty tässä iässä eikä ne mitään kivoja ole. Ja kyllä se ihon kimmoisuus ym. kauneus tulee teillekkin aikanaan. Voi hyvä ihme...perua nyt leikkaus kun joku tuttava rupsahtanut ja lihonut. (anteeksi, että takerruin tuolla aikasemmassa kirjoituksessa olevaan juttuun ja otin sieltä vain yhden asian - mutta alkoi niin naurattaa). Siis mitä jälkivaikutuksia minulla nyt sitten olisi teidän mielestänne edessä. Kysymykseni ei ole sitten mitään kettuilua, jos joltakin siltä tuntuu - huumoria vaan. Kukin tekee omat ratkaisunsa ja hyväksyn ne, mutta haluan todella tietää mitä vielä edessä poiston takia.


      • kohtuuton onni
        Niin täälläkin kirjoitti:

        Minäkin olin poistojonossa, mutta peruin leikkauksen saatuani enemmän tietoa kohdunpoiston vaikutuksista. Kohdunpoiston jälkiseurauksista ei puhuta tarpeeksi. Jos joku leikkauksen läpikäynnyt uskaltaa valittaa, vika on aina korvien välissä, mahdottomia oireita. Kohtu ei ole pelkkä lapsentekopussi , sillä on merkitystä naisen terveydelle läpi koko elämän, kehdosta hautaan. Kohdun ja munasarjojen poisto on kastraatio, voiko se olla vaikuttamatta seksielämään? Hyvänlaatuisen lihaskasvaimen vuoksi on turhaa poistaa kohtua, muitakin leikkausvaihtoehtoja on.

        Hei
        Minulta poistettiin kohtu 45-vuotiaana 4 vuotta sitten ja päivääkään en ole katunut. Runsaat vuodet loppuivat ja aloin kukoistaa. Vaihdevuosioireita on ollut nyt pari kuukautta, mutta ei edes kovin pahoja.
        En tupakoi, lihonut olen, mutta tietysti hemoglobiini oli niin huono, ettei ruoka maistunut, koska vuodet heikensivät sitä. Yksi parhaista asioista mitä minulle on tapahtunut elämäni aikana on kohdun poisto.


      • täysil-lä
        kohtuuton onni kirjoitti:

        Hei
        Minulta poistettiin kohtu 45-vuotiaana 4 vuotta sitten ja päivääkään en ole katunut. Runsaat vuodet loppuivat ja aloin kukoistaa. Vaihdevuosioireita on ollut nyt pari kuukautta, mutta ei edes kovin pahoja.
        En tupakoi, lihonut olen, mutta tietysti hemoglobiini oli niin huono, ettei ruoka maistunut, koska vuodet heikensivät sitä. Yksi parhaista asioista mitä minulle on tapahtunut elämäni aikana on kohdun poisto.

        multa poistettiin kohtu rankan laskeuman ja erittäin runsaitten vuotojen takia 8vuotta sitten, enkä kertaakaan ole kohtua takaisin kaivannut. Ensinnä, päästä eroon siitä järkyttävästä rättishowsta. Tuntui uskomattomalta, ettei tosiaan tullut tipan tippaa, ei tarvinnut enää miettiä, miten selviää pienestä kävelylenkistä, kun aiemmin ei riittänyt mikään suoja, vaikka olisi kuinka pienen lenkin tehnyt. Oli ihana nukkua yönsä heräämättä verilammikosta. Vielä toisinaan katselen kaupan rättihyllyjä vinosti hymyillen; ei kosketa mua! Hirvittävät menkkakivut nekin on hämärä muisto vain.

        Kohtu poistettiin alakautta, toipuminen vei viikon. Munasarjat jäi, ja ne toimivat tuonne 46 ikään riittävästi, viimeisen vuoden aikaan ole hakenut estrogeeliä, kun alkoi unet mennä hikilammikoissa kylpemisen vuoksi. En käytä esterogeeliä säännöllisesti, vaan jaksottain kun hikoilupuuskat yltyy.

        Seksielämä.. mies on tosin vaihtunut, mutta parempaa on. Ei tarvitse pelätä yllätysraskautta, ei huolehtia ehkäisystä, vaan voi antautua täysillä surutta, ei ole ollut pakollisia paastopäiviä. En millään voi uskoa, enkä kellekään uskotella hyvän seksin johtuvan kohdusta, yhtä vähän kuin muunkaan naiseuden. Päinvastoin, voisin väittää, että olen iloisempi, reippaampi, energisempi kun ei ole kohtua ja kuukautisia sotkemassa 1/4 viikkoa kuukaudesta.

        Ainut mitä kohdunpoistosta seurasi, oli se, että silloinen mies totesi, ettei hän mahon ämmän kanssa jatka, vaihtoi 17v. nuorempaan, mutta sekin on ollut silkaksi siunaukseksi.


      • epäluuloinen
        jälkiseuraamuksia kirjoitti:

        Niin, kertokaapa mitä jälkiseuraamuksia olette kuulleet ja lukeneet, että onko minulta jäänyt jotain asioita pimentoon. Minulta poistettiin kohtu reilut 2 v. sitten, mitä olin odottanut ja ehdottanut muutaman vuoden lääkäreille, kun vuoto oli lähes jatkuvaa. Löytyi yksi viisas, joka laittoi jonoon. Leikkaus meni hyvin ja myös limakalvolta löytyi myoomia. Nyt on sitten niin ihana, kun ei ole jatkuvaa kauheaa vuotoa ja anemiaa. Vaihdevuosioireita on tietty tässä iässä eikä ne mitään kivoja ole. Ja kyllä se ihon kimmoisuus ym. kauneus tulee teillekkin aikanaan. Voi hyvä ihme...perua nyt leikkaus kun joku tuttava rupsahtanut ja lihonut. (anteeksi, että takerruin tuolla aikasemmassa kirjoituksessa olevaan juttuun ja otin sieltä vain yhden asian - mutta alkoi niin naurattaa). Siis mitä jälkivaikutuksia minulla nyt sitten olisi teidän mielestänne edessä. Kysymykseni ei ole sitten mitään kettuilua, jos joltakin siltä tuntuu - huumoria vaan. Kukin tekee omat ratkaisunsa ja hyväksyn ne, mutta haluan todella tietää mitä vielä edessä poiston takia.

        Jos leikkaus ja välitön toipuminen menee hyvin, kuten kolmella neljästä menee, niin myöhempiä ongelmiakaan ei ole kovin suurella todennäköisyydellä odotettavissa. Kohdunpoistoleikkauksissa on kuitenkin suuri komplikaatioiden vaara. Pintaa syvemmälle menevissä leikkauksissa voi tulla eteen yllättäviä tilanteita. Noin neljänneksellä kohtuamputaatioleikatuista ilmenee komplikaatioita, esim erilaisia tulehduksia, kovia kipuja, yms, jopa kuolemia. Annetut lääkkeet voivat auttaa tai ei. Aikanaan useimmat vaivat paranevat, mutta aiheuttavat turhaa harmia pitkäksikin aikaa. Lopunikäinen kova kohdunkouristuskipukin voi jäädä, vaikka kohtua ei enää ole. Harvinaista, mutta harmillista sille, jota arpaonni suosii.

        Hoitovirheitäkin tapahtuu: virtsarakkoja puhkotaan, hermoja katkotaan, jopa leikkausrättejä jätetään ihmisten sisuskaluihin(ei yleistä), kun ihmisiä pilkotaan ylitöinä ja liukuhhnalla. Kun kohtu on myoomien vuoksi esim greipin kokoinen, niin sen poistaminen ei ole enää ihan sama juttu kuin jokseenkin normaalikokoisen eli tulitikkuaskin kokoisen elimen poistaminen.

        Nukutuskseenkin liittyy ennalta arvaamattomia ilmiöitä. Esimerkiksi jostain tuntemattomasta syystä osa nukutetuista potilaista on leikkauksen aikana hereillä ja kipua aistivina, mutta liikunta- ja puolustuskyvyttöminä. Erään väitöskirjan mukaan eri asteisia hereillä oloja on jopa muutaman prosentin verran. Kaikki hereilläolon asteet eivät tietenkään tarkoita täyttä tietoisuutta. 4D-dokumentin mukaan joka tuhannes nukutettu leikkauspotilas on kipua tuntevasti ja tiedostavati hereillä. Erään suomalaisen proffan esittämässä puheessa luku on vain yksi 10 000sta. Varsin epämääräistä, mutta varmaan traumaattista huono-onniselle leikkauksessa, jossa kohtua irrotetaan sidekudoksistaan irti repimällä.


      • RRRRR10
        epäluuloinen kirjoitti:

        Jos leikkaus ja välitön toipuminen menee hyvin, kuten kolmella neljästä menee, niin myöhempiä ongelmiakaan ei ole kovin suurella todennäköisyydellä odotettavissa. Kohdunpoistoleikkauksissa on kuitenkin suuri komplikaatioiden vaara. Pintaa syvemmälle menevissä leikkauksissa voi tulla eteen yllättäviä tilanteita. Noin neljänneksellä kohtuamputaatioleikatuista ilmenee komplikaatioita, esim erilaisia tulehduksia, kovia kipuja, yms, jopa kuolemia. Annetut lääkkeet voivat auttaa tai ei. Aikanaan useimmat vaivat paranevat, mutta aiheuttavat turhaa harmia pitkäksikin aikaa. Lopunikäinen kova kohdunkouristuskipukin voi jäädä, vaikka kohtua ei enää ole. Harvinaista, mutta harmillista sille, jota arpaonni suosii.

        Hoitovirheitäkin tapahtuu: virtsarakkoja puhkotaan, hermoja katkotaan, jopa leikkausrättejä jätetään ihmisten sisuskaluihin(ei yleistä), kun ihmisiä pilkotaan ylitöinä ja liukuhhnalla. Kun kohtu on myoomien vuoksi esim greipin kokoinen, niin sen poistaminen ei ole enää ihan sama juttu kuin jokseenkin normaalikokoisen eli tulitikkuaskin kokoisen elimen poistaminen.

        Nukutuskseenkin liittyy ennalta arvaamattomia ilmiöitä. Esimerkiksi jostain tuntemattomasta syystä osa nukutetuista potilaista on leikkauksen aikana hereillä ja kipua aistivina, mutta liikunta- ja puolustuskyvyttöminä. Erään väitöskirjan mukaan eri asteisia hereillä oloja on jopa muutaman prosentin verran. Kaikki hereilläolon asteet eivät tietenkään tarkoita täyttä tietoisuutta. 4D-dokumentin mukaan joka tuhannes nukutettu leikkauspotilas on kipua tuntevasti ja tiedostavati hereillä. Erään suomalaisen proffan esittämässä puheessa luku on vain yksi 10 000sta. Varsin epämääräistä, mutta varmaan traumaattista huono-onniselle leikkauksessa, jossa kohtua irrotetaan sidekudoksistaan irti repimällä.

        No voi hemmmetti mitä tekstiä! Tää on taas niitä ääripään juttuja. Kyllä on parempi pysyä neljän seinän sisällä loppueläm, ettei vaan satu mitään. Meillä on töissä viidelle naiselle tehty kohdun poisto, eikä yhdelläkään ole ollut mitään kirjoittamasi vaikeuksia.


      • kohtu(u)tonko?

        ...juttuja täältä saa lukea....ihmellisiä tarinoita ihmisten äkkimuuttumisista kohdunpoiston jälkeen. Kuka tietää mitä itse kullakin on kohdunpoiston taustalla. Siis onko vaikka ollutkin jotain vakavampaa, jospa se onkin aiheuttanut muodonmuutoksen.
        Itse oli kohdunpoistoleikkauksessa vastikään. Kohtu poistettiin laparotomiassa, eli muutama pieni reikä vatsan alueelle joista yhdestä kamera sisään ja muista instrumentit. Sitten irroiteltu kohtu vedettiin ulos alakautta. Kevein muoto kohdunpoistoleikkauksista on yleensä tuo täysin alakautta suoritettava toimenpide. Sitten seuraava laparotomiaa käyttäen, ja rankin tietenkin se jossa joudutaan tekemään avohaava. Nythän siis puhun siitä operaatiosta, en siitä, kuinka rankkaa leikkaus kullekin on.
        Minun kohdallani (43v) kohdunpoiston syynä oli sekä myooma että kovat selkään säteilevät alavatsakivut, jotka muuttuivat jopa 4 vrk putkeen kestäväksi. Ne invalidisoivat minut niin, etten pystynyt niinä päivinä edes töihin. Minua on tutkittu reilusti, magn.tutkimusta myöten noiden vaivojen takia. Erikoislääkärit (gynekologit) olivat sitä mieltä, että kivut aiheutti myooma joka on adenomyooma, eli vähän erilainen kuin tavallinen myooma. Sitä ei pysty pelkästään poistamaan ja se oli niinkuin yhtä kohdun kanssa, "syvällä " kohtulihaksessa jos näin voin sanoa. Kyse oli siis kaiken todennäköisyyden mukaisesti adenomyoosista, ja se aiheuttaa lantion alueen kipuja. Kuukautisetkin ovat olleet jo 2 v niin runsaat, että aiheuttaa työssäni ongelmia (teho-osastolla sairaanhoitajana kun ei pääse vessaan kun tarvitsee)ja hemoglobiini ei meinaa millään pysyä yli 100 vaikka syön rautaa. Kohdunpoistoleikkaus oli hyvin tarkkaan harkittu ehdotus myös lääkärien suunnalta, eli ei Suomessakaan enää sitä leikkausta noin vaan suositella. Ehkä oli tuossa 10 v sitten sellainen vaihe että tehtiin hieman kevyemmillä perusteilla kun jotkut naiset sitä vaativat. Nykyään olen kuullut enemmänkin toisin päin että lääkärit jarruttelevat. Ja hyvä niin, koska sehän on selvä, että kaikkiin leikkauksiin liittyy riskejä. Kohdunpoistoleikkauksen yhteydessä ne suurimmat riskit on virtsarakkoon tai suolistoon vahingossa tulevat reiät leikkauksen aikana. Mutte nekin yleensä havaitaan keksken operaation jolloin ne voidaan saman tien korjata. Toki muitakin riskejä on. Mutta siis yleensä nykypäivänä hyödyt ja riskit punnitaan ja niiden perusteella tehdään päätös.
        Tämä ikä, kun 50 alkaa lähenemään, aiheuttaa joka tapauksessa monille naisille päänvaivaa, kun vaihdevuodet alkavat tai lähenevät. Itse toivon, ettei tämä kohdunpoistoleikkaus siihen vaikuttaisi negatiivisesti, eli toivon, että tulisin äitiini jolla alkoi vaihdevuodet vasta 55 vuotiaana... Olen myös vartaloltani hoikka, ja toivon myös etten pullistu nyt tämän vaivan takia. Toisaalta kun minulla oli ne kivut, olin sen 4 vrk aivan turvonnut vatsan seudulta ihan tuonne sivuille saakka vyötäröltäkin, että jos se helpottaa -niin hallelujaa, niin koviakin kivut olivat. Vaihdevuodet kun johtuvat naishormonin tuotannon vähentymisestä, vaikuttaa se myös vartalon muotoon jnkv, eli vyötärön ympärys usein kasvaa joka tapauksessa. Niin kuka sen voi sitten sanoa, että se johtuisi kohdunpoistosta, saatikka lihoaminen -kun ei kerran munasarjoja ole poistettu. Ja olettehan kaikki huomanneet, naisillakin on taipumus lihoa siinä 45 ikävuoden jälkeen on se kohtu poistettu tai ei...Siskoillani on myös kahdella poistettu kohtu; toisella niin pahan laskeuman vuoksi kun synnytti 6 lasta aika tiuhaan, toisella hurjan kokoisen myooman takia (yli 0,5 kg, ei samanlainen myooma kuin minulla, ei siis adenomyooma). Myoomasiskoni oli lihonut jo yli 5 v ennen leikkausta, eikä ole sen jälkeen lihonut eikä laihtunut. Toinen siskoistani on laihtunut leikkauksen jälkeen, ehkä avioero aiheutti sen, mutta siis syötyjen kalorimäärien vaikutuksista se vaan kertoo= kun ei ruoka maistunut niin laihtuihan hän -vaikka se kohtu oli poistettu...
        Eli ei nyt täällä kande suurennella asioita, ja voihan joskus käydä sellainenkin onni, kuten ystäväni äidillä (silloin jo 60 v) leikattiin kohtu laskeuman vuoksi, ja kuinkas ollakaan, patologisissa tutkimuksissa löytyi orastava syöpäkasvain kohdusta...sai varmuuden vuoksi sädehoitoa, mutta pääsi siis aika vähällä kun ei ollut levinyt kun se huomattiin "vahingossa"ajoissa.
        Että kaikenlaisia tarinoita leikkausten taustalla. Ettei hei tuomittais toisia, tai toisten tekoja ja kokemuksia ja suurennella asioita joiden alkuperästäkään tai syystä meillä ei ehkä sittenkään ole sitä oikeaa tietoa. Mukava on kuitenkin keskustella ihmisten kokemuksista ja tuntemuksista ym koska niistä voi itselleen saada tieota ja vinkkejä ja kenties on vaan mukava kuulla erilaisia kokemuksia ihmisiltä joita vaivaa kenties joku samantyyppinen vaiva kuin itsellä.


      • kotu(u)tonko?
        kohtu(u)tonko? kirjoitti:

        ...juttuja täältä saa lukea....ihmellisiä tarinoita ihmisten äkkimuuttumisista kohdunpoiston jälkeen. Kuka tietää mitä itse kullakin on kohdunpoiston taustalla. Siis onko vaikka ollutkin jotain vakavampaa, jospa se onkin aiheuttanut muodonmuutoksen.
        Itse oli kohdunpoistoleikkauksessa vastikään. Kohtu poistettiin laparotomiassa, eli muutama pieni reikä vatsan alueelle joista yhdestä kamera sisään ja muista instrumentit. Sitten irroiteltu kohtu vedettiin ulos alakautta. Kevein muoto kohdunpoistoleikkauksista on yleensä tuo täysin alakautta suoritettava toimenpide. Sitten seuraava laparotomiaa käyttäen, ja rankin tietenkin se jossa joudutaan tekemään avohaava. Nythän siis puhun siitä operaatiosta, en siitä, kuinka rankkaa leikkaus kullekin on.
        Minun kohdallani (43v) kohdunpoiston syynä oli sekä myooma että kovat selkään säteilevät alavatsakivut, jotka muuttuivat jopa 4 vrk putkeen kestäväksi. Ne invalidisoivat minut niin, etten pystynyt niinä päivinä edes töihin. Minua on tutkittu reilusti, magn.tutkimusta myöten noiden vaivojen takia. Erikoislääkärit (gynekologit) olivat sitä mieltä, että kivut aiheutti myooma joka on adenomyooma, eli vähän erilainen kuin tavallinen myooma. Sitä ei pysty pelkästään poistamaan ja se oli niinkuin yhtä kohdun kanssa, "syvällä " kohtulihaksessa jos näin voin sanoa. Kyse oli siis kaiken todennäköisyyden mukaisesti adenomyoosista, ja se aiheuttaa lantion alueen kipuja. Kuukautisetkin ovat olleet jo 2 v niin runsaat, että aiheuttaa työssäni ongelmia (teho-osastolla sairaanhoitajana kun ei pääse vessaan kun tarvitsee)ja hemoglobiini ei meinaa millään pysyä yli 100 vaikka syön rautaa. Kohdunpoistoleikkaus oli hyvin tarkkaan harkittu ehdotus myös lääkärien suunnalta, eli ei Suomessakaan enää sitä leikkausta noin vaan suositella. Ehkä oli tuossa 10 v sitten sellainen vaihe että tehtiin hieman kevyemmillä perusteilla kun jotkut naiset sitä vaativat. Nykyään olen kuullut enemmänkin toisin päin että lääkärit jarruttelevat. Ja hyvä niin, koska sehän on selvä, että kaikkiin leikkauksiin liittyy riskejä. Kohdunpoistoleikkauksen yhteydessä ne suurimmat riskit on virtsarakkoon tai suolistoon vahingossa tulevat reiät leikkauksen aikana. Mutte nekin yleensä havaitaan keksken operaation jolloin ne voidaan saman tien korjata. Toki muitakin riskejä on. Mutta siis yleensä nykypäivänä hyödyt ja riskit punnitaan ja niiden perusteella tehdään päätös.
        Tämä ikä, kun 50 alkaa lähenemään, aiheuttaa joka tapauksessa monille naisille päänvaivaa, kun vaihdevuodet alkavat tai lähenevät. Itse toivon, ettei tämä kohdunpoistoleikkaus siihen vaikuttaisi negatiivisesti, eli toivon, että tulisin äitiini jolla alkoi vaihdevuodet vasta 55 vuotiaana... Olen myös vartaloltani hoikka, ja toivon myös etten pullistu nyt tämän vaivan takia. Toisaalta kun minulla oli ne kivut, olin sen 4 vrk aivan turvonnut vatsan seudulta ihan tuonne sivuille saakka vyötäröltäkin, että jos se helpottaa -niin hallelujaa, niin koviakin kivut olivat. Vaihdevuodet kun johtuvat naishormonin tuotannon vähentymisestä, vaikuttaa se myös vartalon muotoon jnkv, eli vyötärön ympärys usein kasvaa joka tapauksessa. Niin kuka sen voi sitten sanoa, että se johtuisi kohdunpoistosta, saatikka lihoaminen -kun ei kerran munasarjoja ole poistettu. Ja olettehan kaikki huomanneet, naisillakin on taipumus lihoa siinä 45 ikävuoden jälkeen on se kohtu poistettu tai ei...Siskoillani on myös kahdella poistettu kohtu; toisella niin pahan laskeuman vuoksi kun synnytti 6 lasta aika tiuhaan, toisella hurjan kokoisen myooman takia (yli 0,5 kg, ei samanlainen myooma kuin minulla, ei siis adenomyooma). Myoomasiskoni oli lihonut jo yli 5 v ennen leikkausta, eikä ole sen jälkeen lihonut eikä laihtunut. Toinen siskoistani on laihtunut leikkauksen jälkeen, ehkä avioero aiheutti sen, mutta siis syötyjen kalorimäärien vaikutuksista se vaan kertoo= kun ei ruoka maistunut niin laihtuihan hän -vaikka se kohtu oli poistettu...
        Eli ei nyt täällä kande suurennella asioita, ja voihan joskus käydä sellainenkin onni, kuten ystäväni äidillä (silloin jo 60 v) leikattiin kohtu laskeuman vuoksi, ja kuinkas ollakaan, patologisissa tutkimuksissa löytyi orastava syöpäkasvain kohdusta...sai varmuuden vuoksi sädehoitoa, mutta pääsi siis aika vähällä kun ei ollut levinyt kun se huomattiin "vahingossa"ajoissa.
        Että kaikenlaisia tarinoita leikkausten taustalla. Ettei hei tuomittais toisia, tai toisten tekoja ja kokemuksia ja suurennella asioita joiden alkuperästäkään tai syystä meillä ei ehkä sittenkään ole sitä oikeaa tietoa. Mukava on kuitenkin keskustella ihmisten kokemuksista ja tuntemuksista ym koska niistä voi itselleen saada tieota ja vinkkejä ja kenties on vaan mukava kuulla erilaisia kokemuksia ihmisiltä joita vaivaa kenties joku samantyyppinen vaiva kuin itsellä.

        ...niin siis niitä kipujaksoja oli aina kerran kuukaudessa, vaihdellen 2-4 vrk. Nyt leikkauksesta vasta pari viikkoa, nähtäväksi jää miten tästä eteenpäin!


      • LindaEllen
        kohtu(u)tonko? kirjoitti:

        ...juttuja täältä saa lukea....ihmellisiä tarinoita ihmisten äkkimuuttumisista kohdunpoiston jälkeen. Kuka tietää mitä itse kullakin on kohdunpoiston taustalla. Siis onko vaikka ollutkin jotain vakavampaa, jospa se onkin aiheuttanut muodonmuutoksen.
        Itse oli kohdunpoistoleikkauksessa vastikään. Kohtu poistettiin laparotomiassa, eli muutama pieni reikä vatsan alueelle joista yhdestä kamera sisään ja muista instrumentit. Sitten irroiteltu kohtu vedettiin ulos alakautta. Kevein muoto kohdunpoistoleikkauksista on yleensä tuo täysin alakautta suoritettava toimenpide. Sitten seuraava laparotomiaa käyttäen, ja rankin tietenkin se jossa joudutaan tekemään avohaava. Nythän siis puhun siitä operaatiosta, en siitä, kuinka rankkaa leikkaus kullekin on.
        Minun kohdallani (43v) kohdunpoiston syynä oli sekä myooma että kovat selkään säteilevät alavatsakivut, jotka muuttuivat jopa 4 vrk putkeen kestäväksi. Ne invalidisoivat minut niin, etten pystynyt niinä päivinä edes töihin. Minua on tutkittu reilusti, magn.tutkimusta myöten noiden vaivojen takia. Erikoislääkärit (gynekologit) olivat sitä mieltä, että kivut aiheutti myooma joka on adenomyooma, eli vähän erilainen kuin tavallinen myooma. Sitä ei pysty pelkästään poistamaan ja se oli niinkuin yhtä kohdun kanssa, "syvällä " kohtulihaksessa jos näin voin sanoa. Kyse oli siis kaiken todennäköisyyden mukaisesti adenomyoosista, ja se aiheuttaa lantion alueen kipuja. Kuukautisetkin ovat olleet jo 2 v niin runsaat, että aiheuttaa työssäni ongelmia (teho-osastolla sairaanhoitajana kun ei pääse vessaan kun tarvitsee)ja hemoglobiini ei meinaa millään pysyä yli 100 vaikka syön rautaa. Kohdunpoistoleikkaus oli hyvin tarkkaan harkittu ehdotus myös lääkärien suunnalta, eli ei Suomessakaan enää sitä leikkausta noin vaan suositella. Ehkä oli tuossa 10 v sitten sellainen vaihe että tehtiin hieman kevyemmillä perusteilla kun jotkut naiset sitä vaativat. Nykyään olen kuullut enemmänkin toisin päin että lääkärit jarruttelevat. Ja hyvä niin, koska sehän on selvä, että kaikkiin leikkauksiin liittyy riskejä. Kohdunpoistoleikkauksen yhteydessä ne suurimmat riskit on virtsarakkoon tai suolistoon vahingossa tulevat reiät leikkauksen aikana. Mutte nekin yleensä havaitaan keksken operaation jolloin ne voidaan saman tien korjata. Toki muitakin riskejä on. Mutta siis yleensä nykypäivänä hyödyt ja riskit punnitaan ja niiden perusteella tehdään päätös.
        Tämä ikä, kun 50 alkaa lähenemään, aiheuttaa joka tapauksessa monille naisille päänvaivaa, kun vaihdevuodet alkavat tai lähenevät. Itse toivon, ettei tämä kohdunpoistoleikkaus siihen vaikuttaisi negatiivisesti, eli toivon, että tulisin äitiini jolla alkoi vaihdevuodet vasta 55 vuotiaana... Olen myös vartaloltani hoikka, ja toivon myös etten pullistu nyt tämän vaivan takia. Toisaalta kun minulla oli ne kivut, olin sen 4 vrk aivan turvonnut vatsan seudulta ihan tuonne sivuille saakka vyötäröltäkin, että jos se helpottaa -niin hallelujaa, niin koviakin kivut olivat. Vaihdevuodet kun johtuvat naishormonin tuotannon vähentymisestä, vaikuttaa se myös vartalon muotoon jnkv, eli vyötärön ympärys usein kasvaa joka tapauksessa. Niin kuka sen voi sitten sanoa, että se johtuisi kohdunpoistosta, saatikka lihoaminen -kun ei kerran munasarjoja ole poistettu. Ja olettehan kaikki huomanneet, naisillakin on taipumus lihoa siinä 45 ikävuoden jälkeen on se kohtu poistettu tai ei...Siskoillani on myös kahdella poistettu kohtu; toisella niin pahan laskeuman vuoksi kun synnytti 6 lasta aika tiuhaan, toisella hurjan kokoisen myooman takia (yli 0,5 kg, ei samanlainen myooma kuin minulla, ei siis adenomyooma). Myoomasiskoni oli lihonut jo yli 5 v ennen leikkausta, eikä ole sen jälkeen lihonut eikä laihtunut. Toinen siskoistani on laihtunut leikkauksen jälkeen, ehkä avioero aiheutti sen, mutta siis syötyjen kalorimäärien vaikutuksista se vaan kertoo= kun ei ruoka maistunut niin laihtuihan hän -vaikka se kohtu oli poistettu...
        Eli ei nyt täällä kande suurennella asioita, ja voihan joskus käydä sellainenkin onni, kuten ystäväni äidillä (silloin jo 60 v) leikattiin kohtu laskeuman vuoksi, ja kuinkas ollakaan, patologisissa tutkimuksissa löytyi orastava syöpäkasvain kohdusta...sai varmuuden vuoksi sädehoitoa, mutta pääsi siis aika vähällä kun ei ollut levinyt kun se huomattiin "vahingossa"ajoissa.
        Että kaikenlaisia tarinoita leikkausten taustalla. Ettei hei tuomittais toisia, tai toisten tekoja ja kokemuksia ja suurennella asioita joiden alkuperästäkään tai syystä meillä ei ehkä sittenkään ole sitä oikeaa tietoa. Mukava on kuitenkin keskustella ihmisten kokemuksista ja tuntemuksista ym koska niistä voi itselleen saada tieota ja vinkkejä ja kenties on vaan mukava kuulla erilaisia kokemuksia ihmisiltä joita vaivaa kenties joku samantyyppinen vaiva kuin itsellä.

        Ajattelin ottaa osaa keskusteluun, kun täälläkin on ollut puhetta myoomista ja esim. kohdunpoistoon liittyvistä ajatuksista.

        Mä oon työni puolesta mukana tekemässä tässä ja ens kuussa haastattelututkimusta, jossa selvitetään, millasesta tiedosta olisi myoomapotilaille tai ylipäätään asiasta infoa hakeville eniten hyötyä. Siispä kohtu(u)tonko? ja muut, ottakaa yhteyttä, jos teitä kiinnostais jakaa kokemuksia ja auttaa kehittämään tiedonvälitystä myoomien hoidosta!

        Tästä linkistä pääsee jättämään omat yhteystietonsa: https://digiumenterprise.com/answer/?sid=492153&chk=Y3KXU73Z

        Palkkiottakaan ei haastatteluun mukaan tulleet jää ;)

        Tsemppiä kaikille! Ja aurinkoista kesän odotusta... :)


      • mie
        kohtu(u)tonko? kirjoitti:

        ...juttuja täältä saa lukea....ihmellisiä tarinoita ihmisten äkkimuuttumisista kohdunpoiston jälkeen. Kuka tietää mitä itse kullakin on kohdunpoiston taustalla. Siis onko vaikka ollutkin jotain vakavampaa, jospa se onkin aiheuttanut muodonmuutoksen.
        Itse oli kohdunpoistoleikkauksessa vastikään. Kohtu poistettiin laparotomiassa, eli muutama pieni reikä vatsan alueelle joista yhdestä kamera sisään ja muista instrumentit. Sitten irroiteltu kohtu vedettiin ulos alakautta. Kevein muoto kohdunpoistoleikkauksista on yleensä tuo täysin alakautta suoritettava toimenpide. Sitten seuraava laparotomiaa käyttäen, ja rankin tietenkin se jossa joudutaan tekemään avohaava. Nythän siis puhun siitä operaatiosta, en siitä, kuinka rankkaa leikkaus kullekin on.
        Minun kohdallani (43v) kohdunpoiston syynä oli sekä myooma että kovat selkään säteilevät alavatsakivut, jotka muuttuivat jopa 4 vrk putkeen kestäväksi. Ne invalidisoivat minut niin, etten pystynyt niinä päivinä edes töihin. Minua on tutkittu reilusti, magn.tutkimusta myöten noiden vaivojen takia. Erikoislääkärit (gynekologit) olivat sitä mieltä, että kivut aiheutti myooma joka on adenomyooma, eli vähän erilainen kuin tavallinen myooma. Sitä ei pysty pelkästään poistamaan ja se oli niinkuin yhtä kohdun kanssa, "syvällä " kohtulihaksessa jos näin voin sanoa. Kyse oli siis kaiken todennäköisyyden mukaisesti adenomyoosista, ja se aiheuttaa lantion alueen kipuja. Kuukautisetkin ovat olleet jo 2 v niin runsaat, että aiheuttaa työssäni ongelmia (teho-osastolla sairaanhoitajana kun ei pääse vessaan kun tarvitsee)ja hemoglobiini ei meinaa millään pysyä yli 100 vaikka syön rautaa. Kohdunpoistoleikkaus oli hyvin tarkkaan harkittu ehdotus myös lääkärien suunnalta, eli ei Suomessakaan enää sitä leikkausta noin vaan suositella. Ehkä oli tuossa 10 v sitten sellainen vaihe että tehtiin hieman kevyemmillä perusteilla kun jotkut naiset sitä vaativat. Nykyään olen kuullut enemmänkin toisin päin että lääkärit jarruttelevat. Ja hyvä niin, koska sehän on selvä, että kaikkiin leikkauksiin liittyy riskejä. Kohdunpoistoleikkauksen yhteydessä ne suurimmat riskit on virtsarakkoon tai suolistoon vahingossa tulevat reiät leikkauksen aikana. Mutte nekin yleensä havaitaan keksken operaation jolloin ne voidaan saman tien korjata. Toki muitakin riskejä on. Mutta siis yleensä nykypäivänä hyödyt ja riskit punnitaan ja niiden perusteella tehdään päätös.
        Tämä ikä, kun 50 alkaa lähenemään, aiheuttaa joka tapauksessa monille naisille päänvaivaa, kun vaihdevuodet alkavat tai lähenevät. Itse toivon, ettei tämä kohdunpoistoleikkaus siihen vaikuttaisi negatiivisesti, eli toivon, että tulisin äitiini jolla alkoi vaihdevuodet vasta 55 vuotiaana... Olen myös vartaloltani hoikka, ja toivon myös etten pullistu nyt tämän vaivan takia. Toisaalta kun minulla oli ne kivut, olin sen 4 vrk aivan turvonnut vatsan seudulta ihan tuonne sivuille saakka vyötäröltäkin, että jos se helpottaa -niin hallelujaa, niin koviakin kivut olivat. Vaihdevuodet kun johtuvat naishormonin tuotannon vähentymisestä, vaikuttaa se myös vartalon muotoon jnkv, eli vyötärön ympärys usein kasvaa joka tapauksessa. Niin kuka sen voi sitten sanoa, että se johtuisi kohdunpoistosta, saatikka lihoaminen -kun ei kerran munasarjoja ole poistettu. Ja olettehan kaikki huomanneet, naisillakin on taipumus lihoa siinä 45 ikävuoden jälkeen on se kohtu poistettu tai ei...Siskoillani on myös kahdella poistettu kohtu; toisella niin pahan laskeuman vuoksi kun synnytti 6 lasta aika tiuhaan, toisella hurjan kokoisen myooman takia (yli 0,5 kg, ei samanlainen myooma kuin minulla, ei siis adenomyooma). Myoomasiskoni oli lihonut jo yli 5 v ennen leikkausta, eikä ole sen jälkeen lihonut eikä laihtunut. Toinen siskoistani on laihtunut leikkauksen jälkeen, ehkä avioero aiheutti sen, mutta siis syötyjen kalorimäärien vaikutuksista se vaan kertoo= kun ei ruoka maistunut niin laihtuihan hän -vaikka se kohtu oli poistettu...
        Eli ei nyt täällä kande suurennella asioita, ja voihan joskus käydä sellainenkin onni, kuten ystäväni äidillä (silloin jo 60 v) leikattiin kohtu laskeuman vuoksi, ja kuinkas ollakaan, patologisissa tutkimuksissa löytyi orastava syöpäkasvain kohdusta...sai varmuuden vuoksi sädehoitoa, mutta pääsi siis aika vähällä kun ei ollut levinyt kun se huomattiin "vahingossa"ajoissa.
        Että kaikenlaisia tarinoita leikkausten taustalla. Ettei hei tuomittais toisia, tai toisten tekoja ja kokemuksia ja suurennella asioita joiden alkuperästäkään tai syystä meillä ei ehkä sittenkään ole sitä oikeaa tietoa. Mukava on kuitenkin keskustella ihmisten kokemuksista ja tuntemuksista ym koska niistä voi itselleen saada tieota ja vinkkejä ja kenties on vaan mukava kuulla erilaisia kokemuksia ihmisiltä joita vaivaa kenties joku samantyyppinen vaiva kuin itsellä.

        Vaikka kirjoitus onkin yli vuoden vanha korjattakoon että laparotomia on juuri se missä "vatsa avataan" eli se rankin muoto ja se missä "vatsanahkaan tulee ainoastaan reiät" on laparoscopia eli tähystys :)


      • Pirun provot

        Tervemenoa suviseuroihin paasaamaan! Eikö uskovaishörhöillä ole netinkäyttö kielletty?


      • Anonyymi

        Mieheni sanoi viikon kuluttua kohdunpoistosta, että näytän paljon paremmalta ja elinvoimaisemmalta kuin aikaisemmin, ihokin kiinteämmältä. Ihmekös tuo, kun jatkuva vuosien vuotaminen oli vihdoin lakannut. Päivittäinen 5km kävely lisäsi varmaan myös ihon hehkua. Vauhti ei ollut alkuun päätä huimaava, ei ihan vieläkään. Happi kulkee ja harmaus on poissa. Tuskin maltan odottaa hellää ja iloista seksielämää, joka odottelee vielä muutaman viikon päässä. Hyrisee jo... :)


      • Anonyymi

        Tuntemasi nainen oli ilmeisestikin saanut vaihdevuodet tuossa välissä, ei voinut saada tai ei ehkä halunnut estrogeenillä toteutettua hormonikorvaushoitoa. Estron puute rupsauttaa, kohdunpoisto ei. Kolmelle sukulaiselleni on tehty kohdunpoisto n 50-vuotiaana ja kaikki näyttävät edelleen ikäisiään vuosikymmenen nuoremmalta.


      • Anonyymi
        ajatteleva minä kirjoitti:

        Olipa provosoiva kirjoitus. Kaikkea sitä kuuleekin. Sinulla on näköjään sana hallussa, silti ei pitäsi kirjoittaa tuollaisia. Uskomatonta, eihän kukaan tuota usko!
        Jos asia on niin kuin kirjoitit, tuskin kohdunpoisto sen on aikaan saanut. Monista naisilta on poistettu kohtu ja hyvin he voivat.Turha pelotella ja syyllistää naisia. Minulta poistettiin kohtu pari vuotta sitten. kaikki meni hyvin ja nyt minä todella kukoistan.

        Minulla paino nousi kohdunpoisto jälkeen lähes 15kg.
        Tästä ei puhuttu mitää, kun kyselin tuleeko mitä haittavaikutuksia. Tuntuu, et vanheni, harmaan uin myös sen jälkee kovasti.
        Ei ollut mitää jälkitarkastusta sen jälkeen. Tuntuu, että jätettiin oman onnen nojaan sen jälkeen. Tietääkö kuka onko kohdunpoiston jälkeen solumuutoksia tullut ja mihin, jos on? Ja millaisia oireita se aiheuttaa?


    • Kaikki hyvin

      Minulta poistettiin kohtu 42 vuotiaana, munasarjat jäi. Kaksi vuotta sen jälkeen kärsin kuumista aalloista ja unettomuudesta. Ne alkoivat aika äkkiä poiston jälkeen. Harmittaa jälkeenpäin,etten mennyt aikaisemmin hakemaan apua. Nyt olen syönyt Prygynova 1mg kahdeksan vuoden ajan. Kaikki hyvin, hormonilääkityksen aikana olen mennyt naimisiin, nukkunut hyvin,tukka pysynyt päässä ja nauttinut. Ehkä joku päivä pidän taukoa ja katson vieläkö minulla on vaihdevuodet.

      • mmamsuli

        siis samanikäisenä kuin minä nyt. Eli täytyy yrittää korvaushoitoa, jos siltä tuntuu. Muutenkin olen kuullut, että luustolle ja muullekin jaksamiselle voi estrogeeni olla hyväksi, ja plussat kallistuvat usein miinuksia painavammiksi. Eiköhän se tästä, täytyy kai ostaa kuulat :)


      • LindaEllen
        mmamsuli kirjoitti:

        siis samanikäisenä kuin minä nyt. Eli täytyy yrittää korvaushoitoa, jos siltä tuntuu. Muutenkin olen kuullut, että luustolle ja muullekin jaksamiselle voi estrogeeni olla hyväksi, ja plussat kallistuvat usein miinuksia painavammiksi. Eiköhän se tästä, täytyy kai ostaa kuulat :)

        Kiitos kaikille, jotka tätä kautta ilmoittautuivat mukaan myoomatutkimukseen! Tiedolle myoomista ja niiden hoitovaihtoehdoista on selvästi tarvetta.

        Tutkimus myoomista jatkuu, tällä kertaa nettikyselynä. Sitä kautta voitte ottaa kertoa oman kokemuksenne tiedon tarpeesta, ja jatkossa voitte saada tietoa vaihtoehtoisista myooman hoitomuodoista (Tulevaisuudessa kohdunpoisto ei välttämättä ole ainoa lopullinen hoito myoomille!).

        Jos myoomat ja niiden hoito askarruttavat teitä, niin vastatkaa ihmeessä tähän kyselyyn ja saattakaa äänenne kuuluviin!

        Tässä linkki kyselyyn :)
        http://digiumenterprise.com/answer/?sid=514222&chk=HZWK292R


    • kirsuli onnenpäivät

      MOI,,MINULTA POISTETTIIN KOHTU 36V KOSKA LÄÄKÄRINI EHDOTTI SITÄ,
      KOHDUNLASKEUMAN JA RUNSAITTEN KUUKAUTISTEN VUOKSI,KYSYI KAHDEN LAPSENI JÄLKEEN HALUAISINKO VIELÄ LAPSIA, NO EN.
      POISTETAANKO SIT TOI TURHA KOHRUNRÄPPÄNÄ JA JÄTETÄÄN MUNASARJAT.NO OK EI KU ASIOISTA TEKOIHIN.NNYT OLEN 47V JA OLEN
      ELÄNYT ELÄMÄNI PARHAAT VUODET.NO NYT 2KK SITTEN ON ALKANU NÄITÄ
      VAIHDEVUOSI JUTTUJA,MUT JOS OIKEIN HANKALAKX MENEE,NII KYL
      MÄ KÄYN LÄÄKÄRIS, ELÄMÄ ON LIIAN LYHYT KÄRSITTÄVÄKS.
      PS. SEKSIKIN ON OL IHANAA.

    • hyvä kokemus

      Minulta kohtu poistettiin 44-vuotiaana ja nyt 52-vuotiaana alkoi vaihtarit. Kohdunpoistoon ei liittynyt mitään komplikaatioita, vaan aloin jopa kukoistaa sen jälkeen mm. hemoglobi parani, younet parani ja aloin nauttia elämästä, kun ei ollut jatkuvia vuotoja. Kohdunpoisto oli varsin onnistunut operaatio kohdallani. Tosin minulle leikkaus tehtiin yksityispuolella ja valitsin kokeneen ja pätevän leikkaavan lääkärin. Voin kaikille suositella kohdunpoistoa. Eikä ole minulle aiheuttanut virtsankarkailua eikä muutakaan ikävää. Eikä ne vaihtarit tulleet aikaisemmin vaikka minua peloiteltiin sellaisilla asioilla.
      Kaikki ihmiset eivät ole samanlaisia, minulla on vain hyvää sanottavaa kohdunpoistosta.

    • Kiitokset Jorville

      Minulta poistettiin kohtu alakautta täysnukutuksessa 2-viikkoa
      sitten. Syynä oli paha laskeutuma, joka vaikeutti välillä jopa istumistakin.
      Munasarjat ovat poistettu jo noin 10-vuotta sitten munajohtimien kiertymän
      takia. Sen jälkeen hikoilupuuskat kestivät muutaman vuoden, mutta olin jo
      silloin muutenkin siinä-iässä, jolloin estrogeentasot ovat normaalistikin alhaalla.
      Nyt elämä tuntuu jo kivalta, vaikka alavatsassa on vielä välillä pientä kipua
      ja nostokieltokin on voimassa koko kuukauden.
      Olen onnellinen, että pääsin leikkaukseen suhteellisen pian sen jälkeen,
      kun oma lääkärini sitä minulle suositteli. Kiitos kaunis vain Suomen hyvälle
      terveyspalvelulle, joka ainakin tässä kohtaa toimi loistavan hienosti
      täällä Espoossa. Ystävällinen henkilökunta Jorvissa ansaitsee kaiken
      kiitoksen, niin lääkäreistä ja muusta hoitohenkilökunnasta lähtien.

      • nuori nainen

        Minulta poistettiin kohtu puoli vuotta sitten, kolmen suuren myooman takia. Leikkaus tehtiin yläkautta, eli maha aukaistiin, koska myoomat oli yksinkertaisesti kasvaneet niin suureksi. Leikkaus meni suht hyvin. Verta menetin aika paljon, hyytymisongelma.. Mutta nyt puol vuotta myöhemmin elämä on kyllä parantunut kaikin puolin. Ei menkkoja ja mielialavaihtelut, joista olen kärsinyt läpi elämäni ovat rutkasti tasaantuneet. Olen vähän päälle kolmikymmpinen...


      • Nainen 47v.
        nuori nainen kirjoitti:

        Minulta poistettiin kohtu puoli vuotta sitten, kolmen suuren myooman takia. Leikkaus tehtiin yläkautta, eli maha aukaistiin, koska myoomat oli yksinkertaisesti kasvaneet niin suureksi. Leikkaus meni suht hyvin. Verta menetin aika paljon, hyytymisongelma.. Mutta nyt puol vuotta myöhemmin elämä on kyllä parantunut kaikin puolin. Ei menkkoja ja mielialavaihtelut, joista olen kärsinyt läpi elämäni ovat rutkasti tasaantuneet. Olen vähän päälle kolmikymmpinen...

        Olen itse parin viikon sisällä menossa 20cm:n myoman ja kohdun poistoon - avoleikkauksella tehdään. Samalla leikataan tyrä navan yläpuolelta (eli isompi pitkä viiltohaava kuin normissa kohdunpoistossa) ja menetän ilmeisesti toisen munasarjoista (kystaa täynnä). Myöhemmin joskus leikataan 3cm:n sappikivi.
        Jännittää...


    • Kipuja pelkäävä

      Oliko teillä kovia kipuja kohdunpoistoleikkauksen jälkeen ? Kauanko ne kestivät ?

      • kohduton

        Mulla poistettiin kohtu viime keväänä (toukokuussa 2011). Poisto tehtiin puudutuksessa, alakautta. Leikkauksen jälkeen kipua toki oli, mutta sairaalassa siihen sai helpostusta. Sitten kotona vatsa alkoi kipuilla uudelleen ja kun kuumekin nousi 38 asteeseen, aavistin, että tulehdusta on. Menin naistentautien osastolle takaisin, tutkivat ja vatsasta löytyi märkäpesäke, johon auttoi viiden päivän antibioottihoito suoraan suoneen. Eli mulla se pahin kipuilu tuli kyllä tuosta tulehduksesta. Sitten kun siitä episodista selvisi, ei ollut enää mitään hätää ja toipumiseen meni noin kuukausi. Heinäkuussa alkoi elämä sitten jo voittaa ja aloin tuntea olevani kunnossa.

        Nyt tuntuu todella ihanalta, kun runsaat vuodot ovat taaksejäänyttä elämää. Oikeastaan ei edes harmita, vaikka periaatteessa lapsia olisin voinut lisääkin saada (ikää on 37 vuotta, kaksi lasta). Seksuaalisesti tunnen olevani ihan ennallaan ja sänkypuuhat sujuvat miehen kanssa yhtä mallikkaasti kuin ennenkin. Minulle tämä on ollut siis vain positiivinen asia, vaikka alku hankalaa olikin. Tulehduksia sattuu, eikä niille oikein mitään voi (kuulemma 1% leikatuista saa tulehduksen, joten tottahan minun piti olla juuri siinä porukassa...).


    • Kymysyksiä piisaa

      Voiko katetroinnin välttää kohdunpoiston yhteydessä, jos kohtu poistetaan alateitse, emättimen kautta spinaalipuudutuksessa ? Kroonisten virtsatietulehdusten takia, virtsaputki on "käpymäinen", arka ja altis vaurioille.

      • Kohduton

        Kohtu poistettiin reilu viikko sitten, alakautta spinaalipuudutuksessa...ilman katetrointia, vessaan kävelin itse kaksi tuntia leikkauksen jälkeen. Kipu oli kuin lievä kk-kipu yhden päivän, olin sairaalassa 1 vuorokauden. Ei minkäänlaista vuotoa, voin todella hyvin, vähänkin liian hyvin, koska koko ajan joudun miettimään etten kovasti nostelisi mitään raskasta. Sairaslomaa sain vajaan kuukauden, jälkitarkastusta ei ole, ja luultavasti olen töissä s.loman jälkeen normaalisti. Vielä en ainaakaan ole katunut leikkausta, pelkäsin sitä kyllä, kun kuulin että tehdään puudutuksessa, ja tietenkin leikkauksen jälkeisiä kipuja, mutta kaikki meni hyvin, ja kipuja ei juuri lainkaan.


    • miiu20

      Olen odottamassa kohdunpoistoleikkausta. Myoma ja laskeuma syynä ja niiden takia kivut noin 3 viikkona kuukaudessa. Olen viisikymppinen joten vaihtoehtona on jättää munasarjat tai ottaa ne samalla pois. Kiinnostuin pois ottamisesta, ei tarvitsisi syöpää pelätä ja kuitenkin on vaihdevuodet lähellä. Onko teillä kokemuksia munasarjojen poistosta samalla? Alkoiko vaihdevuodet päivissä vai menikö pidempi aika? Entä estrogeenihoidon aloitus, milloin ja minkälaisella annoksella? Kuulisin mielelläni.

    • kohduton

      Minulta leikattiin kohtu ja toinen munasarja pois muutama viikko sitten. Itse pyysin, ettei toista munasarjaa leikattaisi, jos se vaan on terveen näkoinen ja se on siis edelleen paikallaan. Munasarjat tuottaa kuitenkin vaihdevuosien jälkeenkin esim.testosteronia, joka vaikuttaa mm. jaksamiseen ja seksuaalisiin haluihin.
      Vaihdevuosi oireita minulle ei ole tullut ainakaan vielä leikkauksesta, vaikka ikääkin on jo hilkun vaille 50v.

    • Epätoivoinen olo

      Kohdunpoisto edessä ?? Paljon kuullu palautetta huanoon suuntaan :( .Itse olen 41v ja 5 lasta jo synnyttänyt.sterilisaatio tehty ja kuukautiset vaan yltyi siitä.Vuodan tiputtamalla 4pv ja 3pv niin että verta tulee 2dl päivässä eli 3pv ja 6dl.se on syy jonka vuoksi kohtu poistettaisiin sillä veri laskee alas vuatojen vuoksi.Epäröin ja kuitenkin ajattelen positiivisesti et jos ei joutuisi vauvojen vaipoissa enää kulkemaan :( q-kuppi ei ole enää ratkaisu sillä se ei hyytymiä tai hulahduksia pidä.MUTTA OLI HYVÄ KEKSINTÖ KUUKAUTISIEN MÄÄRÄN MITTAILUUN. vAIHDEVUOSII TAI AALTOI EI OLE.En tiedä mitä tehdä epätoivoista :( .Lääkäri 3 viikon kuluttua ja leikkaus aika sovittaisiin...!Oon niin vastaan leikkauksia mutta ei jaksa näitä kuukautisiakaan jotka kaatavat ihan pedin omaksi.Kuukautisten aikaan olen kuin hullu hermoiltani.Apua Mitä mä teen???

    • En suosittele poisto

      voisko sitå hoitaa sillä jollain lämpöpallohoidolla? Ei tarvis poistaa kohtua. Siinä jotenkin se kohdun limakalvo tuhotaan. Autttaa joillekin. Itseltä kohtu poistettiin ja seksielämä on kyll aivan tynkähommaa verrattuna aikaisempaan. Ulkoisia alueita lukuunottamatta alapää lähes tunnoton. Nauti siinä sitten :-(

    • suosittelen

      Lueskele noita eri ketjuja kohdunpoisto-aiheesta. Useimmille se tuntuu olevan hyvä ratkaisu. Myös itselleni. Kaikissa leikkauksissa on riskejä, joten ratkaisu on omasi.

    • En suosittele poisto

      Joo. niin ne lekurit sanoo aina, että on NIIN rutiinileikkaus ja että yleensä kaikilla jopa tuo seksielämäkin paranee. Ikävä vaan jos kohdalle sattuukin sit se tilastollinen poikkeus. Kohduttomuutta kun ei voi kokeilla, että jos vaikka mulle sopii tai ei.

    • Ellunkana

      Minulta poistettiin kohtu reilu 10 vuotta sitten. Toimenpide tehtiin avoleikkauksena kun taustalla oli sektio. Lähdin toimenpidettä seuraavana päivänä kotiin (huoneessa oli tosi karmaisevasti kuorsaava toinen potilas, en olisi kestänyt sitä meteliä enää minuuttiakaan). Kirjoitutin itseni ulos pelkällä Burana-reseptillä (kaikki morfiinipohjaiset lääkkeet saavat minut voimaan pahoin). Kotona odottivat 1,5 vanhat kaksospojat ja esikonen 3 v. Mummo oli pari päivää apuna kun aluksi piti varoa ettei nostele poikia - keksin sitten, että vaipanvaihdon voi vallan hyvin tehdä myös lattialla istuen jne. ja lähetin mummon kotiin. Pärjäsin vallan mainiosti! Hirveää pelottelua että kivut ovat hirveät jne. höpö höpö! Toki jokainen tuntee kivun eri tavalla.
      Nyt sitten 49-vuotiaana ovat vaihdevuosi-oireet alkaneet, minä en niitä pitkään katsellut - hain hormonilääkityksen. Nyt nukun ilman hikoilua koko yön, hiukset kiiltävät ja muisti pelittää...
      Lasteni kaverit eivät usko, että olen melkein viisikymppinen (kuten eivät myöskään kolleegat) - arvioivat että olisin maksimissaan 35-vuotias - että en ole millään tavalla rupsahtanut! Seksi-elämäni on ollut vilkasta (ihan saman aviopuolison kanssa jo 25 vuotta).
      Kaikkiin leikkauksiin liittyy aina riski - mutta niin liittyy myös koko elämään. Minä kannustan kohdunpoistoon jos sille on lääketieteellinen syy; runsaat vuodot, kivut jne.

    • Vesinokkaeläin

      Moikka, mulla poistettiin kohtu v 2002 eli 11 v sitten. Nyt on alkanut yöhikoiluja ja muuta sellaista. Olen 46 vuotias ja en tupakoi, joskus kyllä olen aikoinaan kessutellut. Tuon kohdun poiston jälkeen mulla ei ollut yhtään mitään "oireita", ainoa oire joka ajan kanssa ilmeni oli kuivuus alapäässä, siis kiihottuessa en kostunut niinkuin ennen ja muutenkin sieltä lihakalvoilta alkoi normaalikosteus vähentyä. Siksi olen jo useamman vuoden käyttänyt vagifemia. Tuo kuivuus kuulemma johtuu siitä kun tehty totaali eli kohdunkaulakin poistettu.Kohdun kaula liittyy tuohon emättimen kosteutukseen, lääkäri osaisi sen tarkemmin selittää. Olen siis ollut kostumisvammainen jo 35 vuotiaasta lähtien. Onneksi on ollut ymmärtäväinen puoliso ja hyvät liukkarit. Ei muuta vaivaa kohdun poistosta.
      Vain hyvää kun kuukautiset olivat invalidisoivat.

    • Kokoo

      Kohdunpoiston jälkeen olen kärsinyt melkoisen kovista kivuista. Jouduin menee kotiuduttuani uudelleen naistentautien poliklinikan kautta osastolle tehokkaampaan kivunlievitykseen. Nyt on leikkaukaesta kulunut kaksi viikkoa ja välillä tulee ihan yllättäin viiltävä kramppi juuri isoimman leikkausarven kohdalle..vetää kropan kaksinkerroin. Leikkaus tehtiin tähystysleikkauksella. Muuten kipu on jo hellittänyt ja liikkuminen helpompaa. Kannattaa huolehtia että suoli toimii kunnolla, muuten tulee kyllä ongelmia kun ei voi ponnistaa. Pegorion on paras jos tarvitsee turvautua apteekin ulostuslääkkeisiin.

    • ha8ohi

      Mielenkiintoinen keskustelu, vaikka jo vanha onkin! Mulla on viikko aikaa tähystyksellä tehdystä poistosta. Vaikeinta on, kun en meinaa muistaa olevani sairaslomalla.
      Eikä ne ohjeet ole hyvät, siis siitä, mitä saa tehdä ja mitä ei. Kun en oo kipeä enkä väsynyt, niin tekisin mitä vaan.

    • Leilakoo

      Puoli vuotta kohdunpoistosta.
      2 sectio takana ja kohdunpoisto saman arven kohdalta yläkautta.kivut samaa luokkaa sectiokipujen kans,mikään ei yllättäny.
      Kaikki meni hyvin,seksi sujuu ja on varmasti parempaa ja rennompaa nyt.
      Liikun säännöllisesti,käyn salilla,teen ruumiillista työtä.
      Ikää alle 40

    • judexi

      ihmiset ovat erilaisia siitä johtuu että toisella joku homma toimii ja toisella ei,aivan turhaa on lukea toisten kokemuksia kun kummiskaan itse ei ole eikä toimi samalal tavalla,myöskin esim.leikkaukset ei välttämättä olekkaan samanlaiset vaikka samoja paikkoja leikataan kun nyt vaan ihmis kroppa voikin olla aivaneri mulla ja sulla

    • ppppp122

      Moikka, multa poistettiin kohtu ja munasarjat, molemmat viime perjantaina. Mun elämä oli ihan sekasin 16-vuotta rajujen, lamauttavien kipujen takia ja 8-vuotta kärsin rajuista, lamauttavista ja kroonisista kivuista. Oksentelin, ripuloin, pyörtyilin, konttasin, kun jalat ei enää kantanu ja itkin. Vuosi elämästä meni kotona kipeenä maatessa, hb oli 112, hirvee turvotus, ummetus ja helvetilliset kivut ja jäin paitsi kaikesta. Mulla oli paha endometrioosi ja ne kivut vei mut todella huonoon kuntoon. Mun munasarjoissa oli endoa pinnallisena, kohdun takana vatsakalvolla kysta, samoin oikeassa munasarjassa kolmen kystan saareke ja endometriooma ja vasemmassa munasarjassa todella kipee rakkula, kohtu supisteli niin, että aiheutti laineilevaa pahaa oloa ja päätty lopulta rajuun oksenteluun. Musta oli ihana herätä leikkauksen jälkeen kivuttomana ja kuulostelin vaan koska se tappava kipu alkaa, sitä ei tullu ja voin kertoa, että mulla aukeni taivas siinä kohtaa. En ole eläissäni tuntenu tämmöstä, oon kivuton, eikä enää oksentelua, turvotusta, ummetusta, ripulointia ja rajuja, lamauttavia kipuja, että suunnittelee itsemurhaa. Leikkauksesta viikko, joten vaikee kertoo mistään pitemmän ajan vaikutteista. Mut sen sanon, että mun elämä alko nyt ja mä synnyin uudestaan ja sain helvetin jälkeen uuden mahdollisuuden olla terve ja ilman lääkkeitä. Toki leikkauskipua on, mutta lääkkeitä ei ole kovin paljoa mennyt ja se on iso edistysaskel, verraten mikä määrä niitä meni endometrioosikipuihin, joihin ei auttanut hormonit eikä mitkään kipulääkkeet enää. Voi viettää aikaani tyttären kanssa, siitä jäin todella paljon sivuun invalidisoivien kipujen takia :-(. Seksiä ei olla mieheni kanssa vielä kokeiltu ja vissiin ei heti etes saa. Odottelua ja mulla kyllä halut ihan ennallaan. En usko, että mulle tullu mitään hermovaurioita, aika herkkä tuo alapää kosketukselle yhä edelleen, eli toivoa on. Endometrioosikivuissa välttelin lopussa seksiä, koska tuntu oikeesti tosi pahalle ne yhdyntäkivut ja vihasin itteeni sillon entistä enemmän. Turvotusta kerty ennen leikkausta 10kg kroppaan ja jalat ja kädet aivan turvoksissa ja kappas vaan, turvotus kaikonnu niin tullu ihme laihtuminen ja olo on pirtee, kuhan leikkauskivut haihtuu niin tää akka lähtee tuulettaa kavereitten kanssa tukkaa ja otan kaiken takasin, mitä menetin. Seksiä haluan paljon. Kaikkee hauskaa ootellessa :-D. Voimia, virkeyttä ja hyvää terveyttä kaikille kohduttomille ja munasarjattomille, uusi alku ja koko elämä avoinna nyt ja olemme valmiita kohtaamaan sen nyt terveenä, nautitaan :-D.

    • Anonyymi

      Juu, sama juttu muuten, plus munasarjat poistettiin. En saanut mitään korvaushormonihoitja.
      Just oli kohdunkaulan syöpäseulonta tutkimus. Ei syöpää sielä, tulos tuli. Muuten ollut syöpää lisäksi muualla, en tiedä on korvaushoidon puuttuminen. Lisä syy verisuonisairauksiin. Tänää ottanut nitroja. Ikävä et on muitakin sairauksia. Ei tullut niitä kuumia aaltoja. Ehkä niitä vielä tulee tai mummo tauteja. Toivotaan et päästäisi helpommalla

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5639
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3465
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1893
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1875
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1720
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      73
      1558
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1473
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      17
      1360
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1356
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      23
      1308
    Aihe