freehand maciin

oh

miten saan freehandin maciin? latasin freehand demon mutta se ei aukea. tulee herja stuffit arkistoja ei tueta. mitä teen?

10

552

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Stuffit Expander ja pura se arkisto sillä.

    • Leila Nallikallio

      Freekku oli kummajainen täällä pohjolassa. Valtavan suosittu ominaisuuksistaan huolimatta. Siis täällä, ei maailmalla.

      Freekkua ei ole päivitetty neljään vuoteen. Sitä myydään, jos joku tosiaan väkisellä haluaa ostaa.'''

      Toimii vanhemmissa koneissa ja käyttöjärjestelmissä. Toimii edelleen kuten ennenkin. Sillä ei ole kuitenkaan enää mitään tukea uudemmille käyttiksille. se ja sama sinällään, mikä kone on raudaltaan.

      Eli uuteen koneeseen et freehandia asenna enää natiivisti, ainoastaan emuloituna. Paitsi Windowsiin.


      Illu on ohjelma, millä on tehty kymmenen vuotta, se on standardi. Corel on edelleen käytetty ohjelma, se uudistuu. Freehan on aivan sam kuin PageMaker. Iänikuinen kökkö, jonka ominaisuudet ovat puutteellisia, toiminta epävamaa, ei asennu uusiin koneisiin, päivitystä ole ollut vuosiin...

      Ei muuten ole kauaa, kun pisti silmään yhden lehden materiaalispekseissä. Ei mainittu Quarkkia, ei PageMakeria, eikä Freehandia. Jopa Gimb ja Inkscape oli toki mainittu.....................

      Mitä järkeä muuten on ostaa uusi kone ja pyörittää siinä jotain softaa emuloimalla hitaammin kuin viisi vuotta sitten???

      • outiliisi

        noku minun pitäisi tehdä kaverille lehti-ilmoituksia, enkä muita osaa käyttää kuin freehandia. käytin sitä ennenkuin ostin tämän macin joka vaikeuttaa toistaiseksi monta muutakin juttua. käytin photosoppia mutta fh:lla itse ilmoituksen teko on helpompaa kun kuvat tekee photarilla. nyt ei ole sitäkään eli pitäis opetella käyttämään gimpiä--

        eli jos minun pitää nyt opetella -hidasta- uusi ohjelma, niin mitäpä suosittelet? ei tarvi tehdä koko aukeaamaa, vaan vain yksittäisiä ilmoitusruutuja jotka saa epsiksi, tiffiksi tai pdf:ksi (pdf:ää en osaa käyttää yhtään, vain exportin kautta tallnetaa). eli monia ominaisuuksia en tarvi ollenkaan vain peruslaatikot, reunaviivat, asettelut, fontit jne.
        ja ohjelman pitää olla ilmaiseksi ladattava demo tms kun käyttö on niin satunnaista


      • käpistellen
        outiliisi kirjoitti:

        noku minun pitäisi tehdä kaverille lehti-ilmoituksia, enkä muita osaa käyttää kuin freehandia. käytin sitä ennenkuin ostin tämän macin joka vaikeuttaa toistaiseksi monta muutakin juttua. käytin photosoppia mutta fh:lla itse ilmoituksen teko on helpompaa kun kuvat tekee photarilla. nyt ei ole sitäkään eli pitäis opetella käyttämään gimpiä--

        eli jos minun pitää nyt opetella -hidasta- uusi ohjelma, niin mitäpä suosittelet? ei tarvi tehdä koko aukeaamaa, vaan vain yksittäisiä ilmoitusruutuja jotka saa epsiksi, tiffiksi tai pdf:ksi (pdf:ää en osaa käyttää yhtään, vain exportin kautta tallnetaa). eli monia ominaisuuksia en tarvi ollenkaan vain peruslaatikot, reunaviivat, asettelut, fontit jne.
        ja ohjelman pitää olla ilmaiseksi ladattava demo tms kun käyttö on niin satunnaista

        Että lataat ilmaisen Seashoren kuvien käpistelyyn ja Scribuksen taittohommiin ja graffan tekoon vaikka Inkscape.
        Vähän treeniä ja tutkailua, ja pitäisi sulla ilmojen teon onstua...


      • 1stMacFinn

        Tuossahan Repe antoin neuvon miten se Stuffit arkisto puretaan. Pura se arkisto ja asenna se Freehand.

        Monet tekee nykyään ilmoituksia InDesignilla, minäkin olen sillä enimmäkseen tehnyt.

        Freehand on tosiaan poistuva tuote Adoben valikoimassa, sille ei voi mitään. Tilalle Illustrator tai InDesign.

        Ja voit muuten päivittää sen PhotoShopin ns grossgrade päivityksenä Mac versioksi. Sama pätee Freehandiin, uutta lisenssiä ei tarvitse ostaa.


    • outiliisi

      sori mä olen tosi alkeellinen näissä.. olen nyt asentanut stuufitin. miten saan sen käyntiin ja miten sen jälkeen avaan freehandin? trautalankaohje olis tosi tarpeeseen
      : )

      • Mäkkitupalainen

        Paketin pääte .sit kertoo StuffIt Expanderille, mistä on kyse eli pelkka avaus esim kaksoiskosketuksella riittää.
        Voit myös pudottaa paketin Expander-kuvakkeen päälle. Se tunnistaa muitakin pakkausformaatteja.


      • outiliisi
        Mäkkitupalainen kirjoitti:

        Paketin pääte .sit kertoo StuffIt Expanderille, mistä on kyse eli pelkka avaus esim kaksoiskosketuksella riittää.
        Voit myös pudottaa paketin Expander-kuvakkeen päälle. Se tunnistaa muitakin pakkausformaatteja.

        siis.. stuffit on tallennettu koneelle, ei siinä ole mitään päätettä vaan vaan ohjelma nimi. kun kaksoisklikkaan sitä, se ensin sata kertaa kysyi asennetaanko päivitys ja nyt se sanoo an error occured attemting to expand/applications/stuffit/stuffit expander.app. error 17530


      • Mäkkitupalainen
        outiliisi kirjoitti:

        siis.. stuffit on tallennettu koneelle, ei siinä ole mitään päätettä vaan vaan ohjelma nimi. kun kaksoisklikkaan sitä, se ensin sata kertaa kysyi asennetaanko päivitys ja nyt se sanoo an error occured attemting to expand/applications/stuffit/stuffit expander.app. error 17530

        Tuo .sit on siis sen StuffIt Expanderia tarvitsevan paketin nimen pääte. Ja kun näyttää sen paketin tietoja (komento-I), niin siellä pitäisi avaavana ohjelmana olla oletuksena: Stuffit Expander eli normaali avaus käynnistää automaagisesti Stuffit Expanderin.
        Paketista purettu sisältö ilmestyy samaan kansioon, missä pakettikin on omana kansionaan.

        Tavallisten ohjelmien pääte on .app, vaikka se useimmiten on näkymättömissä.
        Ei siinä asennetussa StuffIt ohjelmassa ole enää mitään purettavaa (=expand): se on valmis käyttöön sellaisenaan.


    • Maciin menossa

      Olisin mielelläni kuullut alkuperäisen kysyjän onnistumisesta tai mutkista matkassa. Toimiiko se Freehand nyt?
      Ja, kuka tietäisi PC-käyttöisen Photarin "kääntämisestä" Mac-maailmaan, että miten se ihan käytännössä tapahtuu?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      325
      3203
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      223
      1994
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1612
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1427
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      82
      1309
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      284
      1243
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      81
      1074
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1061
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      1001
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      146
      878
    Aihe