"Maalaismatematiikkaa.."

Jumalanrauhaa

Tulipa tuossa laskeskeltua ruutupaperille asioita tuoreilla rakennustavaran hinnoilla, lomalla on aikaa juosta. Lähtökohtana hieman yli sataneliöinen 1-kerroksinen peruspuutalo, neljä nurkkaa harjakatolla. Katselin eri talotoimittajien malleja hintoineen, ovh-hintaluokka siinä 45-60000 euroa rahti 2500-5000e. Materiaalitasossa mitattuna toimituksia verrattiin "tavaran määrä"-mitalla, joka vastasi valmista seinää pohjamaalatun ulkoverhouksen kera. Vesikatto tarvikkeineen oli myös mukana, piirustuksiin/pystytyshintoihin en ota kantaa. Osaan sisältyy, osaan tilataan lisämaksusta lähes kaikki työt. Mitään muuta ei ollut tarkoitus laskea. Tein sitten materiaalilaskelman, minkä verran maksaisi vastaava materiaalimäärä pitkästä rakentaen, rakennustöiden kustannuksiin en myöskään ota kantaa. Materiaalimenekin "tarkistutin" tutulla timpurilla, käski lisäämään laskelmaani 10 prosenttia pelivaraa. Rakennusmateriaali itse ostaen tulisi maksamaan tuoreilla hinnoilla ilman isompia alennuksia noin 19500 euroa, mukana siis se 10 prosenttia ekstraa. Eristykset, ikkunat ja ovet on laskettu tämän päivän vaatimuksilla, ei siis vuoden 2010 määräyksillä. Osa talotehtaista markkinoi jo ensi vuoden "paksuuksia", joten niiden hintaesimerkit ovat ko. määräysten mukaiset. Mikä tämän kirjoituksen tarkoitus on? Sen saa miettiä jokainen itse...

4

493

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksirakentaja

      samanlaisia hintoja olen itse pyöritellyt. eli 100 neliön talossa saa kamat n. 20 tonnilla kun vastaava paketti maksaa sen 50 tonnia. Ja rungon teko ei tosiaan ole rakentamisessa niitä läheskään vaikeimpia töitä tehdä itse. Aikaa saa tosin lisätä joitain viikkoja.

    • ...sellainen tunne, ettei vertailu ollut ihan kurantti. Jos kalkkyylisi olisivat OK, niin sä voisit aika helposti rikastua talopaketteja kauppaamalla, mutta valitettavasti tällä hommalla (olen alalla) harvempi huimasti rikastuu.

      Ei ole mikään salaisuus, että talopakettiyritys ostaa kamoja hyvin samankaltaisista lähteistä kuin perusrakentajakin, ja ettei hinnanero ole yhtä suuri kuin talofirman myyntikate, mutta ihan noin optimistisia laskelmia en niele pureskelematta.

      Talofirmojen myyntikatteet liikkuu haarukassa 20...35% ja tuolla yläpäässä on tiukimmat brändit ja niillä myös parhaat ostoedut. Ja tuosta myyntikaatteesta kun vähennetään ostoohintojen erot, niin minä arvioisin säästöpotentiaalia seuraavalla asteikolla - siis kuinka paljon halvemmalla samat tarvikkeet ja työt (suunnitelmineen) voi itsehankkien budjetoida:
      -10 % on helppo nakki
      -15 % on realistinen haaste
      -20 % alkaa olla tiukassa

      Ja sinä lupailet alle puoleen hintaan - tuolla hintaa sä saisit myytyä niitä jopa talopakettifirmoille.

      Suosittelen laskelmien tarkastusta, ennen budjetin vahvistamista.

      • Ekkaj

        Aloittaja lienee tarkoittanut pelkän matskun hintaa ilman niitä töitä tai suunnitelmia, kai? Vähän epäselvästi kirjoitettu, mutta nii mie ymmärsin. Pakettien hinnoissahan on sisällä todella paaljon muutakin, kuten mainitsit. Mutta taitaahan se niin olla, että jos pitkästä alkaa vääntämään, niin säästäähän siinä...mutta lopputuloksen laskeminen on vaikeaa.


      • Ekkaj kirjoitti:

        Aloittaja lienee tarkoittanut pelkän matskun hintaa ilman niitä töitä tai suunnitelmia, kai? Vähän epäselvästi kirjoitettu, mutta nii mie ymmärsin. Pakettien hinnoissahan on sisällä todella paaljon muutakin, kuten mainitsit. Mutta taitaahan se niin olla, että jos pitkästä alkaa vääntämään, niin säästäähän siinä...mutta lopputuloksen laskeminen on vaikeaa.

        ...opinhan minäkin sen selvittämään kohtuullisella varmuudella, eikä aikaa mennyt kuin 25 vuotta ;-)

        Ihan vakavammalla naamalla.

        Rakentaminen ei ole edes laskennan osalta salatiedettä. Muistan vielä - melkein kuin eilisen päivän - ensimmäisen työpäiväni ammattiin valmistumisen jälkeen. Pomo antoi talon rakennekuvat ja massalaskentalomakkeen ja kehoitti tuijottamaan kuvia ja sitä listaa niin kauan, että osaaan unissanikin vetää viivan kuvassa olevasta komponentista massalaskentalomakkeen tuoteriveille - eikä sen päivän jälkeen ole minulle tuottanut ongelmaa selvittää rakentamisessa tarvittavien materiaalien määriä ja hintoja - ja työn laskentakin on periaatteessa ihan samanlaista työtä - edellyttää enempi käärmeenlumoajan tuijotusta kuin korkeampaa matematiikkaa.

        Ja, jos siinä matematiikassa tulee silti ongelmia, niin ainahan sitä voi tehdä niinkuin talotehtaatkin tekee - tilaa suunnitelmat ja laskelmat joltain osaavalta pienyrittäjältä - talotehtaat käyttää aika laajasti alihankintaa suunnittelussa ja määrälaskennassakin - ja jopa tarjouslaskentaakin ostetaan alihankinnasta. Sitä vaan etsii tuollaiset yrittäjät käsiinsä ja pyytää tarjouksen suunnitelmista ja laskelmista - ja saatavilla on tosiaan ammattilaista väkeä.

        Ymmärsin avaajan kirjoituksen kutakuinkin saalla tavalla kuin sinäkin - siis oman työn palkkaa siinä laskettiin ja tosiaan jätettiin tarkoituksellisesti suunnittelukulut veks, mutta ajattelin silti varoittaa mahdollisia lukijoita uskomasta, että se iahn noin helppoa olisi...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      308
      3137
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      222
      1967
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1602
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      4
      1404
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      81
      1288
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      272
      1213
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      81
      1064
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1051
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      991
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      145
      867
    Aihe