Hei! Olen abi ja minua kiinnostaisivat kielitieteet, erityisesti ruotsin kieli, käännöstiede ja kieliteknologia. Luen a-kielinäni ruotsia ja englantia. Minkälaiset pääsyvaatimukset kielitieteissä on (jos hakee yliopistoon)? Minkälaiset yo-arvosanat pitää olla? Olisi kivaa jos joku kielitieteitä opiskeleva tai muuten asiasta tietävä neuvoisi :)
kielitieteen pääsyvaatimukset?
2
682
Vastaukset
Joensuussa on nuo kaikki aineet, eli kannattaa selata Joensuun yliopiston nettisivuja, sieltä voisi löytyä jotain (http://www.joensuu.fi). Itse opiskelin Joensuussa pääaineenani ruotsin kieltä. Pääsykokeissa otetaan huomioon joitakin ylioppilastodistuksen arvosanaoja ja lisäksi siellä oli ainakin silloin kirjoitelma, aukkotesti ja kirjakysymys. Tarkemmat tiedot siitä, mitä arvosanoja otetaan huomioon ja millaisin painotuksin löydät yliopistojen valintaoppaasta - nämä asiat vaihtuvat jonkin verran vuosittain, mutta edellisen vuoden valintaopas (joita on ainakin kirjastoissa ja työvoimatoimistoissa) on aina suuntaa-antava. En ole varma vieläkö pääsykokeessa on kirjaosio, vai onko se poistunut. Arvelisin, että työllistymisen kannalta olisi järkevämpi ottaa pääaineeksi kieli (eli esim. juuri ruotsi) ja sivuaineiksi vaikka toinen kieli, käännöstiede ja kieliteknologia. Uskoisin, että niin olisi laajemmat työllistymismahdollisuudet kuin mitä kielitiede pääaineena avaa.
- alkuperäinen kirjoittaja
Kiitos erittäin paljon hyvästä vastauksestasi. Joensuu olisikin kyllä mukava paikka opiskella. Luulin aikaisemmin, että siellä ei ole vaihtoehtoina kieliteknologiaa eikä käännöstiedettä. Mutta todella hyvä jos onkin :) Minulla on sellainen tuntuma yo-kokeesta, että saattaa tulla M, joka jää parin pisteen päähän Estä. :( Prelistä tuli vahva E. Mutta toivottavasti se ei ole liian alhainen arvosana jos ruotsin kieltä haluaa opiskelemaan... Kiitos vielä vinkeistä :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3197544Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1771843
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161382- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91251Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701221RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j551171Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019