Hei! Olen abi ja minua kiinnostaisivat kielitieteet, erityisesti ruotsin kieli, käännöstiede ja kieliteknologia. Luen a-kielinäni ruotsia ja englantia. Minkälaiset pääsyvaatimukset kielitieteissä on (jos hakee yliopistoon)? Minkälaiset yo-arvosanat pitää olla? Olisi kivaa jos joku kielitieteitä opiskeleva tai muuten asiasta tietävä neuvoisi :)
kielitieteen pääsyvaatimukset?
2
726
Vastaukset
Joensuussa on nuo kaikki aineet, eli kannattaa selata Joensuun yliopiston nettisivuja, sieltä voisi löytyä jotain (http://www.joensuu.fi). Itse opiskelin Joensuussa pääaineenani ruotsin kieltä. Pääsykokeissa otetaan huomioon joitakin ylioppilastodistuksen arvosanaoja ja lisäksi siellä oli ainakin silloin kirjoitelma, aukkotesti ja kirjakysymys. Tarkemmat tiedot siitä, mitä arvosanoja otetaan huomioon ja millaisin painotuksin löydät yliopistojen valintaoppaasta - nämä asiat vaihtuvat jonkin verran vuosittain, mutta edellisen vuoden valintaopas (joita on ainakin kirjastoissa ja työvoimatoimistoissa) on aina suuntaa-antava. En ole varma vieläkö pääsykokeessa on kirjaosio, vai onko se poistunut. Arvelisin, että työllistymisen kannalta olisi järkevämpi ottaa pääaineeksi kieli (eli esim. juuri ruotsi) ja sivuaineiksi vaikka toinen kieli, käännöstiede ja kieliteknologia. Uskoisin, että niin olisi laajemmat työllistymismahdollisuudet kuin mitä kielitiede pääaineena avaa.
- alkuperäinen kirjoittaja
Kiitos erittäin paljon hyvästä vastauksestasi. Joensuu olisikin kyllä mukava paikka opiskella. Luulin aikaisemmin, että siellä ei ole vaihtoehtoina kieliteknologiaa eikä käännöstiedettä. Mutta todella hyvä jos onkin :) Minulla on sellainen tuntuma yo-kokeesta, että saattaa tulla M, joka jää parin pisteen päähän Estä. :( Prelistä tuli vahva E. Mutta toivottavasti se ei ole liian alhainen arvosana jos ruotsin kieltä haluaa opiskelemaan... Kiitos vielä vinkeistä :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k532385Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖271622Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt671316Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me2141216Aavistatko että moni tietää
Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut871146- 1061066
Yritin saada
Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.13980vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos23928- 68923
Kronikat..
Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu11913