Hammaslääkäri ja hyperakusia/tinnitus

ääntä jännittävä

Mitkäs ovat kokemukset hammaslääkärillä käynneistä teillä, joilla on hyperakusiaa (ja tinnitus)?

Miltä poraaminen tai hampaanpoisto tuntuu? Onko ääni kova? Paheneeko tinnitus?

Pitäisi käydä hammaslääkärissä mutta jännittää että mitä siellä tehdään ja miten korvat (elimistö) reagoivat...

3

2010

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tinnittäjä

Itsellä lievähkö tinnitus ja niinikään lievää hyperakusiaa. Hammasporista lähtee aika ikävä ääni. Olen selvinnyt ilman korvatulppia, mutta tuskin hammaslääkäri loukkaantuu jos haluat niitä käyttää. Tosin poraamisen ääni välittyy myös luun kautta suoraan korvaan, joten täysin sitä ei pääse pakoon. En kuitenkaan suosittele, että pitkität lääkäriin menoa, koska siinä tulee vain suuremmat operaatiot ennen pitkää. Normaalissa paikkauksessa poraaminen on yleensä nopeasti ohi. Pyydä puudutus, niin ei ainakaan hampaaseen satu.

Itselläni aika monta paikkausta takana, en ole huomannut että tinnitus olisi pahentunut.

Olen kuullut, että yksityiset paikkaavat nukutuksessa, mutta kallista se varmaan on. Jos hyperakusiasi on todella paha, kannattaa ehkä ottaa siitäkin selvää.

Sen olen jostakin lukenut, että koneella tehty juurihoito saattaa laukaista tinnituksen. En muista miksi. Olen itse juurihoitoon menossa ja vaadin jo etukäteen, että juurikanavat puhdistettaisiin käsin. Juuret voidaan siis poistaa joko poran kaltaisella koneella tai pienillä "viiloilla", mikä kai on hieman hankalampaa.

• Nimerkkki

luulempa siksi että hermot kulkee lähekkäin kuten kasvohermoksi sanottu kuulohermon vieressä aivojen puolelle ymmärtääkseni. ja kasvohermo taas lienee osin hampaiden lähellä netistä löytyy sen vastuualueet eli mitä tehtäviä sillä on... tosin jollain myös muistelen hammaslääkärin saaneen tinnituksenpoiskin eli ne ovat olleet syynä siihen. eräällä mitä ilmeisemmin tulivat siitä eivät tosin olleet näitä tunnetuimpia ääniä suhinaa,ja vinkunaa. mutta uskoisin että ymmärystä saa parhaiten yksityisellä ja tosiaan ei kannata pitkittää ettei tule vaikeampaa hommaa kuten juurihoitoa joka oli puudutettunakin itsestä äärimäisen epämukavaa.

• Anonyymi

Käytän aina korvatulppia hammaslääkärissä. Hyvin kuulee puheen kuitenkin ja ei ne mitään ihmetelleet, kun sanoin, että laitan nyt nämä, kun välttelen tällä hetkellä kovien äänten kuormitusta.
      Heillähän myös itsellä monesti tinnitusta, kun porien vieressä ja melussa pitävät päätään päivittäin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vuonna 2026 jää entistä vähemmän rahaa käteen palkansaajille

Työttömyysvakuutusmaksu nousee 0,3 prosenttia. Työeläkemaksu nousee 7,15 prosentista 7,3 prosenttiin. Työmarkkinajärjest
      Maailman menoa
      113
      7097
    2. Suomen kansa puhunut: Purra huonoimpia ministereitä

Kouluarvosanalla 6–, eli samaa tasoa mitä Purran oikeakin koulutodistus. Epäpätevyys on tullut huomattua Suomen talouden
      Maailman menoa
      494
      5251
    3. Mitä aiot tehdä uudenvuoden aattona

Mitä olet suunnitellut tekeväsi uudenvuoden aattona ja aiotko ensi vuonna tehdä jotain muutoksia tai uudenvuoden lupauks
      Sinkut
      146
      3230
    4. Joulun ruokajonoissa entistä enemmän avuntarvitsijoita - Mitä ajatuksia tämä herättää?

Räppärit Mikael Gabriel, VilleGalle ja Jare Brand jakoivat ruokaa ja pehmeitäkin paketteja vähävaraisille jouluaattoa ed
      Maailman menoa
      215
      2621
    5. Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa

On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t
      Maailman menoa
      36
      2302
    6. Pituuden mittaaminen

Ihmisen pituuden mittaaminen ja puolikkaat senttimetrit. Kuuluuko ne puolikkaatkin sentit tai millit teistä ilmoittaa m
      Sinkut
      43
      1272
    7. En tiedä enää

Pitäiskö mun koittaa vältellä sua vai mitä? Oon välillä ollut hieman mustasukkainen, myönnän. En ymmärrä miksi en saa su
      Ikävä
      77
      1232
    8. Muistattekos kuinka persujen Salainen Akentti kävi Putinin leirillä

Hakemassa jamesbondimaista vakoiluoppia paikan päällä Venäjällä? Siitä ei edes Suomea suojeleva viranomainen saanut puhu
      Maailman menoa
      11
      1159
    9. Varsinainen vetonaula tämä Pyhäjärven keskustelupalsta

Lisää kummasti muuttohaluja, kun lukee tätä foorumia. Tosin väärään suuntaan. Marraskuuhun mennessä tämä vähäinenkin vä
      Pyhäjärvi
      68
      1138
    10. Mitäköhän vuosi

2026 tuo tullessaan?
      Ikävä
      111
      1133
    Aihe