millaisia kaikenlaisia sekarotuisia koiria on kääpiökoirissa olemassa?
vasta alan tietoúttani kartoittamaan...
mistä sekarotuisia pikkupentuja löytää? apulaa olen lueskellut.
kiinnostaa cavalier ja sekoitukset, cavaton vaikutti tosi kivalta, mutta rodusta en juuri tiedä, millainen koira se on. lempeää ja lapsiystävällistä ruvetaan etsimään!
minkäköhän lainen ja näköinen on chihuahua-cavalier sekoitus, onkohan sellaisia olemassa?
vastaa jos jotain tiedät, kiitokset!
roduista kysymys?
6
476
Vastaukset
- juupogik
tarkoitukseni ei ole pahoittaa mieltäsi, mutta mieti kaksi kertaa ennenkuin ryhdyt jotain tälläistä sekoite koiraa hankkimalla hankkimaan. Esim. chihu ja cavalier tuntuu järjettömältä yhdistelmältä-> molemmilla ahtaa hengitystiehyet, omenanmuotoiset päät ym.! vesipäisyyden riski kasvaa, sekä kaikki näiden molempien rotujen perinnölliset sairaudet... vaikka sekarotuisten koirien sanotaan olevan terveitä, niin näiden kohdalla ei välttämättä pidä paikkaansa..
kirjoitat:
"kiinnostaa cavalier ja sekoitukset, cavaton vaikutti tosi kivalta, mutta rodusta en juuri tiedä, millainen koira se on. lempeää ja lapsiystävällistä ruvetaan etsimään!"
"rodusta en juuri tiedä" - kohta iskee hieman silmään,... tuollaista rotua ei ole olemassakaan.. Suosittelen sinulle johonnkin OIKEAAN koirarotuun tutustumista...ja chihun kokoluokkaa oleva ei VÄLTTÄMÄTTÄ pärjää lapsiperheesssä... siis jos lapsia ei opeteta kohtelemaan pikkuruista chihua kuin kuuluu.
Onnea sinulle koiran hankintaan :) - koirakuisk.
Unohda chihuahua, ensinnä jo sen takia että kun etsitte "lempeää" koiraa, chihuahuan rotumääritelmässä jo on mainittu sen temperamenttisuus. Chihuahuaa ei myös yleisesti suositella perheeseen, jossa on alle kouluikäisiä lapsia, koska voi olla kohtalokasta jos chihu jää lasten leikkien alle, pikkulapsihan saattaa ihan vahingossa kaatua chihun päälle jne.
Kantsii aina miettiä koiran tai ylipäätään eläimen otossa myös sitä, mikä olisi myös sille eläimelle parasta, ei vain niin päin, että "meillä olisi hauskaa, kun olisi chihu." Chihuahuat ovat myös (yleistys) aika haastavia, niiden sisäsiisteydessä saattaa olla enemmän haastetta kuin (yleistys) monella muulla koiralla, niiden koko tuo lisävastuuta sosiaalistamisessa muihin koiriin ja myös lapsiin, lisäksi niillä on egoa ja omanarvontuntoa - on chihuja, jotka eivät halua syliin kuin harvemmin ja ovat tarkkoja, miten niitä kohdellaan.
Liiallinen syliinnosto jatkuvasti ja kovakourainen "lelukoiran" käsittely voi aiheuttaa traumaa koiralle ja tehdä siitä aggressiivisen ja vaarallisen, koiran kanssa olemisessa pitäisi ottaa aina huomioon se, että myös sillä koiralla on mukavaa. Ja vaikka pikkulapsille kertoisi ja neuvoisi miten pientä koiraa kohdellaan, ei aikuinen koko ajan ole vahtimassa tilanteita eivätkä pikkulapset muista innostuksissaan miten ollaan eikä pikkulapsen ymmärrys ole sillä tasolla, että pystyisi näkemään tilanteita oikein.
Toivon, ettet ymmärrä väärin. :) On mukavaa, että teiltä löytyy paikka koiralle ja haluatte mitä ilmeisemmin ottaa koiran perheenjäseneksi. Ainoa juttu vain siinä, että tähän koira-asiaan kannattaa vastuullisesti paneutua ja miettiä kokonaisuutta, esim. että pienimmän koirarodun edustajaa ei (yleistettynä) kannata ottaa perheeseen, jossa alle kouluikäisiä lapsia jne.
Rotumääritelmänsä mukaisesti erityisen lapsirakas koirarotu olisi (yleistys) esim. havannankoira http://fi.wikipedia.org/wiki/Havannankoira. Tosin havannankoira kuten kyllä muutkin koirat, vaatii hyvää kasvatusta ja koulutusta. Ja vaikka havannakoira ei ole niin pienirakenteinen kuin chihu, ei sitäkään, kuten ei muitakaan koiria/eläimiä saa kohdella pikkulasten taholta koiran omaa persoonaa kunnioittamati/huomioon ottamatta. Bokseri on isommista koiraroduista tunnetusti lapsirakas, mutta bokseri on sitten hyvin energinen koira ja vaatii kunnolla liikuntaa jne.
Mitä mieltä olisit beaglesta, oikein lempeä koirarotu (yleistys)? http://fi.wikipedia.org/wiki/Beagle
Ja tuo miettimäsi cavalier olisi myös ookoompi lapsiperheeseen. http://www.hauva.com/node/56
Ja mukavia hetkiä koira-asian pariin, kannattaa netistä ja kirjastosta lainata koirakirjaa ja vaikka yhdessä lasten kanssa lukea niitä, tulee koko perhe mukaan mukavasti perehtyen asiaan. Toivottavasti kaikki menee ok! :-) - linkittäjä.
Sekoituksia löydät Apulan lisäksi Keltaisesta pörssistä.
Ja näistä paikoista:
http://www.koirat24.fi/
http://www.verkkopirkko.fi/kategoria.cgi?categ=1800
Kodittomia koiria Espanjasta:
http://www.espanjankoirat.com/- apua kaipaava
heips!
minulla on pieni ongelma nimeltä sisäsiisteys!! minulla on chihuahua joka on kohta 2 vuotias ja pissailee vieläkin sisälle! silloin kun olen kotona tätä pissimistä ei tapahdu mutta kun lähden olen sitten 1tunnin tai 8 tuntia poissa niin aina on yhdet tai useammat pissat sisällä! syitä olen arvaillut että voiko se olla eroahdistusta tai kostoa kun lähden en tiedä!!! kaikki hyvät vinkit on tervetulleita! meinaan ostaa koiran häkin ja koiran kopin missä lämmitys sisällä olisiko hullua jättää chihu aina työpäivän ajaksi häkkiin toisen chihuni kanssa??? - merkkailua?
apua kaipaava kirjoitti:
heips!
minulla on pieni ongelma nimeltä sisäsiisteys!! minulla on chihuahua joka on kohta 2 vuotias ja pissailee vieläkin sisälle! silloin kun olen kotona tätä pissimistä ei tapahdu mutta kun lähden olen sitten 1tunnin tai 8 tuntia poissa niin aina on yhdet tai useammat pissat sisällä! syitä olen arvaillut että voiko se olla eroahdistusta tai kostoa kun lähden en tiedä!!! kaikki hyvät vinkit on tervetulleita! meinaan ostaa koiran häkin ja koiran kopin missä lämmitys sisällä olisiko hullua jättää chihu aina työpäivän ajaksi häkkiin toisen chihuni kanssa???Oletko varma ettei kyse ole ihan merkkailusta? Se saattaa vielä hoitua leikkauttamalla koira. Mitä tarkoitat lämmitetyllä kopilla? Meinaatko jättää chihun päiväksi yksin pihalle??? Jos taas aiot siällä rajoittaa liikkumista niin ei kait siihen mitään lämmitettyjä koppeja tarvitse.
- meinaa laittaa
apua kaipaava kirjoitti:
heips!
minulla on pieni ongelma nimeltä sisäsiisteys!! minulla on chihuahua joka on kohta 2 vuotias ja pissailee vieläkin sisälle! silloin kun olen kotona tätä pissimistä ei tapahdu mutta kun lähden olen sitten 1tunnin tai 8 tuntia poissa niin aina on yhdet tai useammat pissat sisällä! syitä olen arvaillut että voiko se olla eroahdistusta tai kostoa kun lähden en tiedä!!! kaikki hyvät vinkit on tervetulleita! meinaan ostaa koiran häkin ja koiran kopin missä lämmitys sisällä olisiko hullua jättää chihu aina työpäivän ajaksi häkkiin toisen chihuni kanssa???chihua ulos häkkiin??? EI TODELLAKAAN OLE MIKÄÄN HÄKKIKOIRA!!!! Myöskään ns. näyttelyhäkkiin EI SAA JÄTTÄÄ koiraa esim. työpäivän ajaksi. Pienin sallittu (sisä)häkkikoko tai rajattu alue alle 5 kiloselle koiralle on 2 neliömetriä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Petteri Orpo on satusetä
Väittää että työllisyys on Suomessa samalla tasolla kuin hallituksen aloittaessa kesällä 2023. Fakta on, että työllisi422998Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti
Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj872906SDP pelastaa uppoavan Suomen
2027 kun SDP voittaa ylivoimaisesti vaalit alkaa Suomen uusi raju syöksy kohti täystyöllisyyttä ja turvallisempaa yhteis1602812Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee
Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis2012105- 1121978
Orpo ja Purra, käykää hakemassa oppia Espanjasta
Espanja on näyttänyt kuinka kova työttömyys nujerretaan ja saadaan maan talous palautettua nousu-uralle. Ei ole häpeä kä151963Jääkiekon MM:t pitää siirtää MTV:ltä Ylelle
Persuille ikäviä uutisia taas. . Valtioneuvoston asetuksen mukaan MM-kisat kuuluvat kansallisesti merkittäviin tapahtumi501579Tsemii Pete ja Linda! Tässä tärkeät kellonajat Euroviisut-viikon ohjelmista tv:ssä!
Euroviisut järjestetään Wienissä Itävallassa 12.-16. toukokuuta. Tsemii Pete ja Linda kisaan! Vetäkää Suomelle voitto Li371564Raiskaukset loppumaan?
Onko kenelläkään tiedossaan tuloksellisia keinoja saada väkisinmakaaminen loppumaan tai edes vähenemään? Lainsäädännön3701421- 871061