Kunnostan vanhaa traktoria Fordson Major . Nostolaitteissa on nostoongelmia. Olen vaihtanut sylinterin ja venttiilistön stefat mutta nostolaite toimii nykäyksittäin eikä pysy ylhäällä. Missähän lienee traktorissa öljypumppu. Olisiko siinä vikaa.
Fordson
18
5201
Vastaukset
- 3 majuria
ainakin minä sain vastaavan vian korjattua ,laskemalla perästä öljyt pois ja sitten ropun ympärillä oleva isompi lätkä irti ,sieltä löytyy sihti joka on melkoisella varmuudella tukossa ja litissä,puhistuksen jälkeen sitä voi ehkä vähän entrata,aukosta voi pyyhkiä ainakin enimmät liejut pois ja voi puhdistaa magneettipultit .kannattaa vaihtaa uudet öjyt
- Hydrauliikan tiivistesarja
Mulla loppui vm-55 Fordson Majorista takalanan vajoaminen kun vaihdoin o-renkaan hydraulimäntään.Helppo homma, eikä montaa euroa maksa.Muutenkin näihin Majoreihin saa hyvin osia.Siivilä pitäisi vielä putsata että jaksaisi kunnolla nostaa.Mutta lana pysyy ilmassa yön yli.Ennen vajosi 30 sekunnissa maahan asti.
- Fordson vanhahko
Hydrauliikan tiivistesarja kirjoitti:
Mulla loppui vm-55 Fordson Majorista takalanan vajoaminen kun vaihdoin o-renkaan hydraulimäntään.Helppo homma, eikä montaa euroa maksa.Muutenkin näihin Majoreihin saa hyvin osia.Siivilä pitäisi vielä putsata että jaksaisi kunnolla nostaa.Mutta lana pysyy ilmassa yön yli.Ennen vajosi 30 sekunnissa maahan asti.
Jokunen vuosi sitten puhdistin tosiaankin perä sihdin sieltä alaalta ja muistan että siellä oli sellaista hienoa niinkun mirkkelijätettä sellaista metallijauhoa. Se sihti oli muuten ihan tukossa. Ja sitä moskaa oli enemmän kuin juomalasillenen. Silloin ajattelin että joku on tahallaan ne sinne kaatanut. Täytyypä katsoa.
- se siitä
"Missähän lienee traktorissa öljypumppu". Se on peräkotelossa ihan voimanulosottoakselin vieressä takana. VO akseli käyttää juuri pumppua.
- vanhahko
Kysyisin tuosta fordsonin öljypumpusta. Että mikäli muualta ei löytyisi vikaa, niin öljypumppuun joutuisi ehkä kajota. Onko öljypumput olleet kestäviä, ja mitäkautta sinne pääsee käsiksi. Onko iso työ.Öljypumpusta lienee silloin mennyt stefatiivisteet vai mikä niistä rikkoontuu jos rikkoontuu.
- ltvn
vanhahko kirjoitti:
Kysyisin tuosta fordsonin öljypumpusta. Että mikäli muualta ei löytyisi vikaa, niin öljypumppuun joutuisi ehkä kajota. Onko öljypumput olleet kestäviä, ja mitäkautta sinne pääsee käsiksi. Onko iso työ.Öljypumpusta lienee silloin mennyt stefatiivisteet vai mikä niistä rikkoontuu jos rikkoontuu.
Katsoppa masinistit.com osoitteesta ja sen keskustelupalstalta. On Fordson kerhon tietolaari.
- Kipexon
vanhahko kirjoitti:
Kysyisin tuosta fordsonin öljypumpusta. Että mikäli muualta ei löytyisi vikaa, niin öljypumppuun joutuisi ehkä kajota. Onko öljypumput olleet kestäviä, ja mitäkautta sinne pääsee käsiksi. Onko iso työ.Öljypumpusta lienee silloin mennyt stefatiivisteet vai mikä niistä rikkoontuu jos rikkoontuu.
Ei nostolaitteen vajoaminen pumpusta taida johtua, sillä nostolaitteen sylinteriin pumputaan öljyä vain silloin, ku nostolaite nousee. Kun nostolaite saavuttaa halutun korkeuden, niin venttiili sulkeutuu, öljy jää sylinteriin ja pumpun tuottama öljy ohjataan vapaakierrolla takaisin tankkiin.
- vanhahko
Kipexon kirjoitti:
Ei nostolaitteen vajoaminen pumpusta taida johtua, sillä nostolaitteen sylinteriin pumputaan öljyä vain silloin, ku nostolaite nousee. Kun nostolaite saavuttaa halutun korkeuden, niin venttiili sulkeutuu, öljy jää sylinteriin ja pumpun tuottama öljy ohjataan vapaakierrolla takaisin tankkiin.
Tuosta Fordsonin nostolaitteesta. Nostolaite on heikkotehoinen ja toimii sykäyksittäin. Muutamia vuosia sitten kun nostolaite alkoi temppuilla nostoteho vaihteli. Välillä laite ei nostanut ollenkaan ja hetken kuluttua niin että etupää nousi ylös. Kysyinkin tuosta öljypumpun mahdollisesta korjauksesta. Olen käynyt aiemmin Masinistien sivuilla mutta en jaksa koko ajan hakea jotain. Tältä sivulta on helpompi kysellä.
- -SS-
vanhahko kirjoitti:
Tuosta Fordsonin nostolaitteesta. Nostolaite on heikkotehoinen ja toimii sykäyksittäin. Muutamia vuosia sitten kun nostolaite alkoi temppuilla nostoteho vaihteli. Välillä laite ei nostanut ollenkaan ja hetken kuluttua niin että etupää nousi ylös. Kysyinkin tuosta öljypumpun mahdollisesta korjauksesta. Olen käynyt aiemmin Masinistien sivuilla mutta en jaksa koko ajan hakea jotain. Tältä sivulta on helpompi kysellä.
Öljypumppu löytyy peräkotelosta.
Jos sinulla on normaalit koneverstaan työkalut, löytyy pumppu aikansa konetta purettuasi sieltä sisältä varmasti. Raskaita osia on, joten varaudu vähän hauistakin käyttämään,
Jos tunnet auto- ja konekalustoa pitkän kokemuksesi ansiosta, onnistuu Fordsonin hydrauliikkan kunnostus sinulta, kunhan varaat riittävästi aikaa.
Täällä netissä liikkuu paljon kirjatietoutta omaavia. Usein he ovat jonkin muun tekniikan alan ammattilaisia. Heiltä saat tietoa lähinnä vain teoreettisessa muodossa, ja he ovat jaksaneet hakea tämän tiedon koko ajan jostakin etsimällä. Ryhtymällä purkamaan ja kasaamaan ovat he saaneet jopa jonkun verran kokemustakin, yksittäisistä asioista. Varsinaiset vanhan kansan Fordson-mekaanikot eivät täällä netissä liikuskele, joten täältäkään foorumilta, eikä välttämättä Masinistit-foorumiltakaan, käytännön tietoa ongelmasi ratkaisuun välttämättä löydy.
Jos taas olet tottumaton koneiden kanssa palaamiseen, niin kuin me useimmat nuoremmat harrastajat, on tietoa ensin jaksettava hakea teoreettisesta kirjallisuudesta tai käytännön huoltotoiminnassa mukana olemalla, kokeneempien työskentelyä seuraamalla. Kirjastosta kannattaa heti hakea traktoritekniikan kirjoja. Ensimmäinen oma kirjani, josta sain käsityksen traktorien osista ja niiden toiminnasta, oli Jaakko Hemmi: Traktorit, niiden rakenne, toiminta, käytö ja huolto. Kustannusosakeyhtiö Tammi, Helsinki 1954. 323 sivua.
Fordson Majorista on kirjassa läpileikkauskaaviot ja monta selventävää selitystä.
Älä epäröi hankkia käsiisi mainitsemaani kirjaa, jos et ole konekorjaamoalan ammattilainen. Jos taas olet ammattilainen, olet jo käytännössä ratkaissut ongelman itse, sen verran yksinkertainen koko Forssoni on.
Hyvää onnea kunnostukseen, ja voithan aina seurata myös Masinistit - palstan Fordson-keskustelua, ottamatta itse osaa siihen, vain kuuntelemalla, jos muut vaikka sattumoisin keskustelisivat saman asian tiimoilta.
-SS- - 3 majuria
-SS- kirjoitti:
Öljypumppu löytyy peräkotelosta.
Jos sinulla on normaalit koneverstaan työkalut, löytyy pumppu aikansa konetta purettuasi sieltä sisältä varmasti. Raskaita osia on, joten varaudu vähän hauistakin käyttämään,
Jos tunnet auto- ja konekalustoa pitkän kokemuksesi ansiosta, onnistuu Fordsonin hydrauliikkan kunnostus sinulta, kunhan varaat riittävästi aikaa.
Täällä netissä liikkuu paljon kirjatietoutta omaavia. Usein he ovat jonkin muun tekniikan alan ammattilaisia. Heiltä saat tietoa lähinnä vain teoreettisessa muodossa, ja he ovat jaksaneet hakea tämän tiedon koko ajan jostakin etsimällä. Ryhtymällä purkamaan ja kasaamaan ovat he saaneet jopa jonkun verran kokemustakin, yksittäisistä asioista. Varsinaiset vanhan kansan Fordson-mekaanikot eivät täällä netissä liikuskele, joten täältäkään foorumilta, eikä välttämättä Masinistit-foorumiltakaan, käytännön tietoa ongelmasi ratkaisuun välttämättä löydy.
Jos taas olet tottumaton koneiden kanssa palaamiseen, niin kuin me useimmat nuoremmat harrastajat, on tietoa ensin jaksettava hakea teoreettisesta kirjallisuudesta tai käytännön huoltotoiminnassa mukana olemalla, kokeneempien työskentelyä seuraamalla. Kirjastosta kannattaa heti hakea traktoritekniikan kirjoja. Ensimmäinen oma kirjani, josta sain käsityksen traktorien osista ja niiden toiminnasta, oli Jaakko Hemmi: Traktorit, niiden rakenne, toiminta, käytö ja huolto. Kustannusosakeyhtiö Tammi, Helsinki 1954. 323 sivua.
Fordson Majorista on kirjassa läpileikkauskaaviot ja monta selventävää selitystä.
Älä epäröi hankkia käsiisi mainitsemaani kirjaa, jos et ole konekorjaamoalan ammattilainen. Jos taas olet ammattilainen, olet jo käytännössä ratkaissut ongelman itse, sen verran yksinkertainen koko Forssoni on.
Hyvää onnea kunnostukseen, ja voithan aina seurata myös Masinistit - palstan Fordson-keskustelua, ottamatta itse osaa siihen, vain kuuntelemalla, jos muut vaikka sattumoisin keskustelisivat saman asian tiimoilta.
-SS-pumpun pois otto tapahtuu näin.ensin perästä öljyt pois(varaa tarpeeksi iso astia,sillä sitä on useita kymmeniä litroja)sitten ulosottoakselin takapään laipan pultit pois,jonka jälkeen akseli vedetään kokonaan pois .jos taka pään stefa on vuotanut kannattaa vaihtaa samalla.tämän jälkeen irroitetaan laskuropun ympärillä oleva pyöreä lätkä.ja sieltäpä se pumppu löytyy pultit auki ja alakautta pois.painaatosiaan aikalailla .pitää olla varovainen.omassa pumpussani en huomannut silloin vakavampia vikoja,paitsi "patenttilaippa"oli ehkä juuttunut kiinni,käsitykseni mukaan se toimii öljynpaineella .tavallaan pitää päittäis välyksen siedettävänä.jos pupun sisällä näkyy isoja naarmuja niin se on sen merkki että vaihtoon.niin ja kannattaa tarkoin tutkia alumiininen kuori,ettei vain ole halki.semmoistakin on kuulemma tapahtunut jos paineita on pantu liikaa.
- vanhahko fordson
3 majuria kirjoitti:
pumpun pois otto tapahtuu näin.ensin perästä öljyt pois(varaa tarpeeksi iso astia,sillä sitä on useita kymmeniä litroja)sitten ulosottoakselin takapään laipan pultit pois,jonka jälkeen akseli vedetään kokonaan pois .jos taka pään stefa on vuotanut kannattaa vaihtaa samalla.tämän jälkeen irroitetaan laskuropun ympärillä oleva pyöreä lätkä.ja sieltäpä se pumppu löytyy pultit auki ja alakautta pois.painaatosiaan aikalailla .pitää olla varovainen.omassa pumpussani en huomannut silloin vakavampia vikoja,paitsi "patenttilaippa"oli ehkä juuttunut kiinni,käsitykseni mukaan se toimii öljynpaineella .tavallaan pitää päittäis välyksen siedettävänä.jos pupun sisällä näkyy isoja naarmuja niin se on sen merkki että vaihtoon.niin ja kannattaa tarkoin tutkia alumiininen kuori,ettei vain ole halki.semmoistakin on kuulemma tapahtunut jos paineita on pantu liikaa.
Kyseisessä vanhassa Fordsonissa vaihdelaatikon öljyt menevät -perään . Ilmeisesti stefa vuotaa perän ja vaihdelaatikon välistä. Olen ymmärtänyt että perän ja vaihdelaatikon välissä olevaa stefaa ei voisi vaihtaa kuin laittamalla traktori poikki liekö asiassa perää. Siis voisiko samalla kun vaihtaa tai tarkistaa nostopumpun kunnon niin vaihtaa perän ja vaihdelaatikon välisen stefan.
- -S-
vanhahko fordson kirjoitti:
Kyseisessä vanhassa Fordsonissa vaihdelaatikon öljyt menevät -perään . Ilmeisesti stefa vuotaa perän ja vaihdelaatikon välistä. Olen ymmärtänyt että perän ja vaihdelaatikon välissä olevaa stefaa ei voisi vaihtaa kuin laittamalla traktori poikki liekö asiassa perää. Siis voisiko samalla kun vaihtaa tai tarkistaa nostopumpun kunnon niin vaihtaa perän ja vaihdelaatikon välisen stefan.
..Masinistit-palstaa:
Siellä löytyi heti haulla:
http://www.masinistit.com/viewtopic.php?t=5847&highlight=moottorin nro 08c960337&sid=d6d4e17617c53a5c8597381e4a99b4bb
Rullaa keskivaiheille sitä sivua. Siinä on kuvattu sen stefan vaihto katkaisematta traktoria.
-SS- - 3 majuria
-S- kirjoitti:
..Masinistit-palstaa:
Siellä löytyi heti haulla:
http://www.masinistit.com/viewtopic.php?t=5847&highlight=moottorin nro 08c960337&sid=d6d4e17617c53a5c8597381e4a99b4bb
Rullaa keskivaiheille sitä sivua. Siinä on kuvattu sen stefan vaihto katkaisematta traktoria.
-SS-kun ulosotto akseli on vedetty ulos niin silloin voi irroittaa vaihdelaatikon alla olevan murikan,se jossa on ulosoton kytkentä vipu,sieltä löytyy myös tefa,vaihtaisin sen ensin uuteen ja kokeilisin ajella jonkin aikaa.ylempi vetopuolen stefa vaatii katkaisun ja on siten laajempi savotta.
- auttaako???
3 majuria kirjoitti:
kun ulosotto akseli on vedetty ulos niin silloin voi irroittaa vaihdelaatikon alla olevan murikan,se jossa on ulosoton kytkentä vipu,sieltä löytyy myös tefa,vaihtaisin sen ensin uuteen ja kokeilisin ajella jonkin aikaa.ylempi vetopuolen stefa vaatii katkaisun ja on siten laajempi savotta.
mm.tämmönen..
http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=116112403
- Fordsonin perinyt
Isältä viimevuonna perityn super dextan akut loppu.
6v akut tuntuvat harrastuskoneeseen hirmuisen kallilta. TÄHÄN MENNESSÄ HALVIN 195€/Kpl
Traktorissa papereiden mukaan 12V sähköjärjestelmä.
Toimisiko yhdellä 12 v akulla? Saako tuota kokoa ja jos niin miten kaapeleille tulisi tehdä poisjäävän akun osalta?
T:Fordsonin perinyt- Vanha piaru
Mulla on Super Dextassa siinä tankin edessä se akkumalli mitä vanhempiin Ferguihin ja Valmetteihin myydään,se on jotain satatuntinen.Mahtuu juuri pellin alle,mutta on syytä olla niin päin että miinusnapa on avattavan pellin puolella.Muuten voi säkenöidä jos akku vähänkin liikkuu.
- Foortin tallissa
Toimii vallan mainiosti halvemmalla akulla. Katselet vaikka Bilteman luettelosta sopivan akun, siis mitat ja tehot. Myös googlettamalla löydät akkuja myyviä nettikauppoja, joista saa ostaa akkuja varsin halvalla. Omassa Foortissa n. 100€ akku ja hyvin pelittää talvellakin, akku kiinnitetty halvalla räikkäliinalla telineeseen, kun alkuperäinen kiinnitysrauta ei oikein osunut kohdilleen.
- Kullervo Kovakanki
Toimii varmasti, no problem, tein Valmet 500:seen vastaavasti. Koska ne 6V:n akut on tosiaan kalliita ja koska hapettuvia napaliitoksia on 4, että laitoin yhden 12V:n ja 88Ah:n akun. Tietysti se akun kannatinteline piti tehdä uusiksi, mutta sain sen sopimaan vas.puolelle samaan paikkaan. Ja akku on samankokoinen, mitä näissä Sampon satasarjalaisissa on. Eli voin aina hyödyntää akun loppuun asti. Eli rohkesti mittaamaan, löytyykö tilaa yhdelle 12V:n akulle ja sitten vain teet sen telineen. Ja akun kokoja ja muotoja kannattaa katsella, mutta älä osta kauhean erikoiskokoista, joka taasen saattaa olla kalliskin. Sitten jotkut toteuttaa saman asian 2:lla henkilöauton akulla, kytkien ne sarjaan. eli siten että, plusnavat yhteen ja miinukset yhteen. Saadaan taas se vaadittava määrä ampeeritunteja. Tässä tosin on taas 4 huollettavaa akun napaa, mutta itse ratkaiset. Jos päädyt yhteen akkuun, niin akkuja yhdistävä välikaapeli jää pois, joka taas tarvitaan kahdessa akussa. Tuolla 195e:lla saat 3 auton akkua ja yksi 12V:n Bochin 5-sarjalainen ja 100 Ah:n akku irtoaa IKH:lta n. 125 euroon. Kysyin juuri alkuviikosta, kun joudun SR-580:iin hommaamaan syksyksi uuden.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1017443
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?805028- 794859
- 1324258
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan103048- 522689
- 402586
- 502237
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102211Suudeltiin unessa viime yönä
Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit211840