Nyt on sitten eka ajokausi täynnä Hurlia Durlian kanssa. Semmosen, jossa on puoliapehangerit ja jalkatapit edessä.
Mutta ei meinaa peffa kestää kunnon ajomatkoja! Kerran olen kärvistellyt tuollaisen 300 km rupeaman, vaikka vähan väliä piti päästä satulasta ylös hieman kiviä potkimaan. Entisellä matkaenduropyörällä ajelin 500 km ilman peffan puutumista helpostikin. Koko kehonpaino taas lepää tässä customissa takamuksen varassa, niin että ei sitä oikein yli 150 km matkaa mielikseen aja.
Siis ei siis kerta kaikkiaan mitään mahdollisuuksia lähteä yrittämäänkään sitä rautaperseajon aloittelijan 1000 mailistakaan!
Onkos muilla customimiehillä samanlaisia kokemuksia?
Custom ja peffa
21
1951
Vastaukset
- JUlPPI
Ei tosin ole kokemuksia mutta olen tullut tuohon samaan tulokseen pelkästään katselemalla customistien irstaita ajoasentoja LOL
- honta miäs
kokemuksia.
Vaan ei hätää... Huomasin istuvani liian takana ja kun siirsin persuustani pari senttiä eteenpäin, niin johan ongelmat poistuivat. Siis.... kun satun olemaan pitkä raajainen kuski, niin vaistomaisesti siirrän perseeni aivan satulan takalaitaan, jolloin satulan takareuna painaa häntäluuta. Kuskin selkänoja autaa myös tässä ongelmassa, ja nyt voin vetää yhteen menoon tankillisen ilman kipuja ja tuskia.- kustommi
Mulla on jalkalaudat, niissä voi venkoilla jalkojaan miten haluaa...tosin bensavalo syttyy yleensä 250km kohdalla, joten sen pisempiä matkoja yhteensoittoon paljon ajella.
Pysty ajoasento vaatii matkoilla pleksin,muuten puutuu leveitten sarvien takia koko jätkä!
Isolla kustomilla on oikeastaan mielenkiintoista matkustaa,vaikkei virtauksien takia paljon yli sataa viitsi ajaa.
Mutta kyllä sillä liikenteen mukana hyvin pysyy.
Moni asia on tottumus kysymys, jotkut eivät jaksa ajaa matka-ajoa ollenkaan, kun ensimmäiset hiki-kilometrit ovat vaikeita,mutta kun saa ensimmäisen tankillisen ajettua,niin alkaa jo tottua.
Jotkut customiehet eivät koskaan jaksa yrittää tarpeeksi. - Mika++
kustommi kirjoitti:
Mulla on jalkalaudat, niissä voi venkoilla jalkojaan miten haluaa...tosin bensavalo syttyy yleensä 250km kohdalla, joten sen pisempiä matkoja yhteensoittoon paljon ajella.
Pysty ajoasento vaatii matkoilla pleksin,muuten puutuu leveitten sarvien takia koko jätkä!
Isolla kustomilla on oikeastaan mielenkiintoista matkustaa,vaikkei virtauksien takia paljon yli sataa viitsi ajaa.
Mutta kyllä sillä liikenteen mukana hyvin pysyy.
Moni asia on tottumus kysymys, jotkut eivät jaksa ajaa matka-ajoa ollenkaan, kun ensimmäiset hiki-kilometrit ovat vaikeita,mutta kun saa ensimmäisen tankillisen ajettua,niin alkaa jo tottua.
Jotkut customiehet eivät koskaan jaksa yrittää tarpeeksi.Laita selkänoja. Ei tarvi plexiä. Selkänoja estää olkapäiden paukkumisen samalla tavalla kuin plexi ja selkänoja on muutenkin mukava. Sillä ajaminen on lähes uskonnollinen kokemus. Customien aerodunamiikasta on yllättäviä eroja. Aikaisemmalla pyörällä (Suzuki Volusia) ilmanvastus tuntui kovemmalta samalla nopeudella kuin nykyisellä pyörällä. Nähtävästi VTX:n ajovalon muotoilu ohjaa osan ilmavirrasta alaspäin ja pois torsosta. Kuvasta näkyy ajovalon muotoilu:
http://www.triumphchepassione.com/honda/vtx-1800c/vtx-1800-c-honda.jpg - jammusetä--
Mika++ kirjoitti:
Laita selkänoja. Ei tarvi plexiä. Selkänoja estää olkapäiden paukkumisen samalla tavalla kuin plexi ja selkänoja on muutenkin mukava. Sillä ajaminen on lähes uskonnollinen kokemus. Customien aerodunamiikasta on yllättäviä eroja. Aikaisemmalla pyörällä (Suzuki Volusia) ilmanvastus tuntui kovemmalta samalla nopeudella kuin nykyisellä pyörällä. Nähtävästi VTX:n ajovalon muotoilu ohjaa osan ilmavirrasta alaspäin ja pois torsosta. Kuvasta näkyy ajovalon muotoilu:
http://www.triumphchepassione.com/honda/vtx-1800c/vtx-1800-c-honda.jpgNäissä nyky-cuisereissa on aerodynamiikkaan kiinnitetty huomiota.
Tämä Jammu on osoittautunut aika hyväksi...
http://www.rental-motorcycle.com/images/motorcycles/yamahaxv1900-big.jpg
- Sklibo
Teen työtä, jossa joutuu välillä istumaan lähes koko ajan; perse puutuu.
Ajan customilla; perse puutuu.
Olen ajanut Kreetalla ensimmäisen kerran piikillä ja toisen kerran kakspuolikkaalla; perse puutui.
Viime vuonna yritin rautaperse-ajoa; perse puutui.
Ei siitä puutumisesta eroon pääse, sanoi kuka mitä tahansa. Customilla pääsee vain lyhyitä matkoja, joten aina tankkauksien välillä voi hieman jaloitellakin, jolloin pakarat saavat liikuntaa.- uutelias
Kerrot rautaperseesi jääneen kesken.
mihinkä aikaan vuorokaudesta lähdit ja mikä oli reitti? Millainen oli sää ja kuinka pitkälle pääsit? Meinaan itse yrittää ensi kesänä rautaperseajoa. - Sklibo
uutelias kirjoitti:
Kerrot rautaperseesi jääneen kesken.
mihinkä aikaan vuorokaudesta lähdit ja mikä oli reitti? Millainen oli sää ja kuinka pitkälle pääsit? Meinaan itse yrittää ensi kesänä rautaperseajoa.oli viime vuonna melkein heti Juhannuksen jälkeen. Reittinä Grisslehamn Ruotsissa ja määränpää Koblenzin lähistölle Saksaan. Reitti kulki Tukholman kautta Malmöhön, josta sitä uutta valtavaa siltaa pitkin Tanskaan. Lähtö oli iltapäivällä.
Vettä tuli lähtiessä, kun siirryttiin Ahvenanmaalta Grislehamniin. Tukholma ohitettiin sadekuuroissa. Jonköpingin eteläpuolella, sen High Chapparallin risteyksen jälkeen jonkin matkaa, alkoi sade ja sitä jatkui em. sillalle asti. Tanska ajettiin läpi märällä tiellä koko maan läpi. Saksassa alkoi kuivumaan paikat ja mies.
Koko homma meni persiilleen siinä, kun Saksassa oli valtavat tietyöt; liikenne ruuhkaantui ja seistiin aika paljon. Lisäksi kylttejä puuttui ja jopa yksi risteyskin tietöitten takia ja em. syitten vuoksi ajoimme harhaan pahasti ja me ei enää pystytty dokumentoimaan ajoa, kun ei oikein tiedetty missä ollaan ja aikakin loppui.
Joten päätettiin huilauksen jälkeen mennä sinne mihin tähdättiinkin.
Mentiin Saksassa mukavaan motellin/gasthausiin, jota suosittelen kaikille motoristeille. Paikkaa pitää innokas motoristipariskunta. Pyörät saa talliin yöksi jne. Alla linkki.
http://www.hotelrouteb8.de/ - uutelias
Sklibo kirjoitti:
oli viime vuonna melkein heti Juhannuksen jälkeen. Reittinä Grisslehamn Ruotsissa ja määränpää Koblenzin lähistölle Saksaan. Reitti kulki Tukholman kautta Malmöhön, josta sitä uutta valtavaa siltaa pitkin Tanskaan. Lähtö oli iltapäivällä.
Vettä tuli lähtiessä, kun siirryttiin Ahvenanmaalta Grislehamniin. Tukholma ohitettiin sadekuuroissa. Jonköpingin eteläpuolella, sen High Chapparallin risteyksen jälkeen jonkin matkaa, alkoi sade ja sitä jatkui em. sillalle asti. Tanska ajettiin läpi märällä tiellä koko maan läpi. Saksassa alkoi kuivumaan paikat ja mies.
Koko homma meni persiilleen siinä, kun Saksassa oli valtavat tietyöt; liikenne ruuhkaantui ja seistiin aika paljon. Lisäksi kylttejä puuttui ja jopa yksi risteyskin tietöitten takia ja em. syitten vuoksi ajoimme harhaan pahasti ja me ei enää pystytty dokumentoimaan ajoa, kun ei oikein tiedetty missä ollaan ja aikakin loppui.
Joten päätettiin huilauksen jälkeen mennä sinne mihin tähdättiinkin.
Mentiin Saksassa mukavaan motellin/gasthausiin, jota suosittelen kaikille motoristeille. Paikkaa pitää innokas motoristipariskunta. Pyörät saa talliin yöksi jne. Alla linkki.
http://www.hotelrouteb8.de/Kiitos vaan vastauksesta. Hauska kuulla, että ei se aina onnistu rautaperseen ajo. Ei sitten harmita niin paljon, jos oma jää kesken.
Muutenkin olisi mukavaa kuulla muiden epäonnistuneista rautaperseajoista, että mihinkä asia tyssäs ja miksi? - Sklibo
uutelias kirjoitti:
Kiitos vaan vastauksesta. Hauska kuulla, että ei se aina onnistu rautaperseen ajo. Ei sitten harmita niin paljon, jos oma jää kesken.
Muutenkin olisi mukavaa kuulla muiden epäonnistuneista rautaperseajoista, että mihinkä asia tyssäs ja miksi?Kun pidät taukoja niin pyri syömään jotain. Esim. reissumies kahvin kanssa on kaikista paras, mutta vastaavakin käy. Saat tarpeeksi energiaa ja pitkäksi aikaa. Snickersin suklaapatukka myös on erittäin hyvä. Ja vettä riittävästi.
Älä kuitenkaan ala käyttämään energiajuomia, koska niitten piristys laskee todella nopeasti. Yksi ajon suorittaneista neuvoi ennen meidän suoritusta tämän ja se oli todella hyvä neuvo.
Sen verran tuosta reitistämme, että se oli lähes koko matkan moottoritietä, joten aikasäästöä tulee hyvin. Katopa ViaMicheliniltä väli Grisslehamn - Hundsangen, missä em. motelli on.
- Mika++
En tiedä kuka noita kustomien penkkejä tekee ja koeajaa. Varmaan jotkut kyykyllä ajavat kirput. Eihän ne aikamiehelle sovi. Mun on pitänyt kahteen viimeiseen kustomiin laittaa paremmat penkit. Kummankin pyörän penkki painoi häntäluuta aivan tuskassa. Tämä on hyvä penkkivalmistaja:
http://mustangseats.com/ - långvik mästerhärtsytin
vaihda satulaa!
tai satulan sisusta:
on olemassa pehmismateriaaleja laisdasta laitaan,
laita semmoinen polyuretaanivaahto väliin joka on tiiviydeltän juuri painollesi sopiva
turha se on tääll piipittää
etsi vaan sopiva perseenausmateriaali satulaasi
minäkin vaihdoin suvereenisti satulan muotoa sopivamaksi vaikka olen vain pieni tytöntyllerö
Sitäpaitsi...
millä pyörällä muuten ajat 600-750km yhtäsoittoa (lus tietty tankaukset) ilman että joku paikka puutuu?- eubge
Noista ilmanvirroista sen verran että ajakaa autolla jos ilmanvirrat haittaa.
Ei se sen kummenpaa ole! - ilmavirtanen
eubge kirjoitti:
Noista ilmanvirroista sen verran että ajakaa autolla jos ilmanvirrat haittaa.
Ei se sen kummenpaa ole!Turbulenssin selvittäminen on aihepiirinä yksi fysiikan suurista haasteista.
Sillä turbulenttisia ilmiöitä esiintyy kaikkialla. Kuvitellaan vaikka joen vettä, jonka pinnalla näemme turbulenttisia pyörteitä. Nämä pyörteet hajoavat pienemmiksi pyörteiksi muuttuen lopulta molekyylien satunnaisesti jakautuneeksi kineettiseksi energiaksi.
Virallisen määritelmän mukaan se on virtauksen nopeata muutosta ajan suhteen eli heilahduksia
Heilahdukset ovat kolmiulotteisia ja lisäävät aineen sisäistä sekoittumista,
urbulenttia virtausta näkyy esimerkiksi syksyn lehdissä, jotka pyörivät talon kulmalla. Näemme ison pyörteen, joka pilkkoutuu koko ajan pienemmiksi ja pienemmiksi pyörteiksi.
Siis jokainen motoristi osallistuu tahtomattaan empiiriseen tutkimukseen pyörteilyn vaikutuksista ajotapahtumassa. - TimoEv
ilmavirtanen kirjoitti:
Turbulenssin selvittäminen on aihepiirinä yksi fysiikan suurista haasteista.
Sillä turbulenttisia ilmiöitä esiintyy kaikkialla. Kuvitellaan vaikka joen vettä, jonka pinnalla näemme turbulenttisia pyörteitä. Nämä pyörteet hajoavat pienemmiksi pyörteiksi muuttuen lopulta molekyylien satunnaisesti jakautuneeksi kineettiseksi energiaksi.
Virallisen määritelmän mukaan se on virtauksen nopeata muutosta ajan suhteen eli heilahduksia
Heilahdukset ovat kolmiulotteisia ja lisäävät aineen sisäistä sekoittumista,
urbulenttia virtausta näkyy esimerkiksi syksyn lehdissä, jotka pyörivät talon kulmalla. Näemme ison pyörteen, joka pilkkoutuu koko ajan pienemmiksi ja pienemmiksi pyörteiksi.
Siis jokainen motoristi osallistuu tahtomattaan empiiriseen tutkimukseen pyörteilyn vaikutuksista ajotapahtumassa.Vuonna 2007 ajoin Moto Guzzi Californialla "yhdellä vedolla" Kuusamosta Espooseen. Tankkasin n 240 km välein. Lähtö oli Kuusamon liikenneympyrästä klo 15:20 ja Espoon Iivisniemessä olin klo 00:50. Googlen kartasta matkaa tuli 811km.
Tankkausten ohessa join appelsiinitäysmehua ja vissyä.
En mielestäni ollut edes rasittunut, eikä paikat olleet kipeänä. Se tosin on myönnettävä, että tuollainen matka / aika -yhdistelmä on vähän tyhmä, mutta tuolloin se oli ns. pakkorako.
Viime kesänä Gjövik - Uppsala yhtenä päivänä ja vesisateessa 570km. Eikä taaskaan paikat juuri kärsineet. En viitsinyt jäädä välille yöpymään varsinkin, kun satoi ja satoi...
Joten ei tuollainen 500-600 km ole mikään ponnistus. Toinen asia on sitten se, että onko tuollaisessa "pikataipaleessa" mitään järkeä. Kaikki nähtävyydet jne. jää näkemättä... - kesänä
TimoEv kirjoitti:
Vuonna 2007 ajoin Moto Guzzi Californialla "yhdellä vedolla" Kuusamosta Espooseen. Tankkasin n 240 km välein. Lähtö oli Kuusamon liikenneympyrästä klo 15:20 ja Espoon Iivisniemessä olin klo 00:50. Googlen kartasta matkaa tuli 811km.
Tankkausten ohessa join appelsiinitäysmehua ja vissyä.
En mielestäni ollut edes rasittunut, eikä paikat olleet kipeänä. Se tosin on myönnettävä, että tuollainen matka / aika -yhdistelmä on vähän tyhmä, mutta tuolloin se oli ns. pakkorako.
Viime kesänä Gjövik - Uppsala yhtenä päivänä ja vesisateessa 570km. Eikä taaskaan paikat juuri kärsineet. En viitsinyt jäädä välille yöpymään varsinkin, kun satoi ja satoi...
Joten ei tuollainen 500-600 km ole mikään ponnistus. Toinen asia on sitten se, että onko tuollaisessa "pikataipaleessa" mitään järkeä. Kaikki nähtävyydet jne. jää näkemättä...ajoin omalla 750 Shadowilla, useita 400- 700km:n päivä lenkkejä. Tankkasin noin 200km:n välein, eikä takapuoli tai mikään muukaan paikka ollut puutunut matkan jälkeen.
Edellämainittu "mopo" on ollut käytössäni pari vuotta ja kilometrejä on kertynyt n. 25 000, ajellessani ympäri suomen-niemeä... - oma on hyvä 2002
xj900 diversiolla 500-800 km ei tee tiukkaa paras ajo asento ja muutenkin ok peli ie kärsi kosteudesta ja jos menee sähköpoxsi niin 21 e ja uusi tulee postissa että
kyllä kelepaa huoleton peli - museossa
kesänä kirjoitti:
ajoin omalla 750 Shadowilla, useita 400- 700km:n päivä lenkkejä. Tankkasin noin 200km:n välein, eikä takapuoli tai mikään muukaan paikka ollut puutunut matkan jälkeen.
Edellämainittu "mopo" on ollut käytössäni pari vuotta ja kilometrejä on kertynyt n. 25 000, ajellessani ympäri suomen-niemeä...xj 900 on ajettu 430000km 2kertaa koppa auki ja muutama laakeri on se hyvä
- I-rön
Onko sulla jalat suorana? Joku tossa mainitsi et astinlaudat on parhaat, pitänee paikkansa. Toinen vaihtoehto on keskikontrollit lepuutustapit. Se, että voi ajon aikana vaihdella asentoa auttaa tohon vaivaan. Multa meinas jäädä aikoinaan selkäkipujen takia harrastukset kesken, kun luulin et on jotenkin cool ku sojottaa jalat eteenpäin. Vittu mitä roikkumista.
- raskas taakka
Syy on ne etujalkatapit.
Nyt peffasi päällä makaa paitsi torson ( keskiruumiin) painon lisäksi puolet jalkojen painosta. Keskitapeilla jalkojen paino jää kokonaisuudessaan niille keskitapeille.
Ongelma on sitä pahempi mitä enemmän on elopainoa.
Vaihdoin HD Sporster Customin tuon vuoksi keskitapilleiseen Ironiin.
Nyt menee pitkätkin ajomatkat mukavasti, kävin viime kesänä Turusta Sodankylässä. Customin kanssa ei päässyt kuin Poriin saakka..
Noista painonjakautumisista vois varmaan tehdä testiä kylppärivaaán avulla ;)- Anonyymi
En ymmärrä rautaperseajon ydintä, itsekidutus?
En arvosta, mutta onhan vapaaehtoista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1631423Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491215Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä241179Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111100- 1261061
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk315981- 42929
- 72895
- 73889