Onko kukaan teistä ollut Taidelukion pääsykokeissa? Missä tahansa?
Mulla olisi edessä toukokuussa ja kiinnostaisi tietää joltain muultakin, että minkälaisia ne ovat olleet?
Monet ovat sanoneet että piirrustustaidolla ei nykyisin ole mitään väliä, ja että koulut ovat enemmänkin kiinnostuneita ns. kympin oppilaista, kuin siitä onko taitava kuvaamataidossa.
Onko näin?
Turhauttaa, jos piirtämisellä ei ole enää mitään arvoa.
Taidelukio
5
3743
Vastaukset
- minä
kuvataidelukiot ovat kiinnostuneita persoonallisuuksista, pelkkä hyvä piirrustustaito (tai todistus) ei välttämättä riitä. pistä rohkeasti itsesi likoon ja muista että olet pyrkimässä opiskelemaan, sinun ei tarvitse olla vielä täydellinen, vaan innostunut! silloin kun minä pyrin (vuosia sitten) kokeissa oli erilaisia maalaus-, piirrustus- ja muotoilutehtäviä sekä lyhyt haastattelu. lisäksi sai näyttää aikaisempia töitään. tsemppiä!
- Manna
Tämä auttoi paljon :) Täytyypä ruveta pikkuhiljaa penkomaan piirrustuksia portfoliota varten
- Taikkarilaisen äiti
Hei!
Ensinnäkin, mistä päin Suomea olet? Kysyn tätä siksi, että jos haet esim. Savonlinnan taidelukioon ja olet yli 30km:n päässä Savonlinnasta, joutuisit asumaan viikot Savonlinnassa. Siis eka kertaa poissa kotoa. Tunnetko olevasi tähän valmis? Entä mitä mieltä on perheesi? Tätä asiaa Sinulta kysytään myös pääsykokeessa.
Savonlinnan Taidelukiolla on nettisivut, josta löydät tietoja mm. toukokuun alussa pidettävästä päivän kestävästä pääsykokeesta. Tulokset saa tietää samaaan aikaan kuin muutkin yhteisvalintojen tulokset eli n.15.6.
Pääsykokeessa esim. 3 vuotta sitten keväällä (jolloin nyt abina oleva tyttäreni pyrki ja pääsi)oliseuraavanlaisia tehtäviä:
1) piti piirtää lyijykynätyönä jokin itsellä mukana oleva esine, vaikka sakset mallista.
2) vesivärityönä piti piirtää "itsensä jossakin joukossa/ryhmässä"
3)sommittelutehtävä paperista, leikkaa,taita jne. Valitettavasti en muista aihetta.
4)lisäksi kahden opettajan haastattelu 5-10 min.
Aikaa oli ainakin tyttäreni mielestä riittävästi. Pääsykoe on kyllä aika ratkaiseva, toki myös todistuksen keskiarvo (hänellä 9,3). Sinnehän on "muodollinen raja" n. 7,5, mutta tiedän, että 8 keskiarvollakaan ei ole päässyt.
Hakijoita esim. vuonna 2001 oli kuvataidepuolelle 130, joista 60 otettiin.
Lisäplussana on esim. jos olet käynyt kuvataidekoulua. Ota siitä arviointi (kopio) tai jokin muu mukaan. Samoin muita omia (vaikka koulussa tehtyjä) töitä kannattaa ottaa mukaan. Myös kuvisopettajan vapaamuotoinen suositus on vakuuttava.
Mielestäni näin äidin näkökulmasta (olen myös itse opetusalalla)opetus on korkeatasoista. Opettajat/henkilökunta huipputyyppejä. Miinuspuoli on tuo asuminen/vapaa-aika. Taidelukiolla ei ole omaa asuntolaa, vaan 15-vuotiaat asuvat yleisissä opiskelija-asuntoloissa, esim. 2-hengen soluissa. Siellä on sitten kaikenlaista porukkaa ja kaikkea tapahtuu; kiljunkeittämisestä huumeisiin. Valitettavasti tuostakin tyttäreni kanssa yhtä aikaa aloittaneesta ryhmästä on muutama keskeyttänyt juuri päihteiden takia. Harmi, koska jos on Taikkariin päässyt, on varmasti lahjakas tyyppi!
Töitähän siellä saa tehdä, mutta esim. reaaliaineiden lukemista on vähemmän kuin tavallisessa lukiossa, etenkin, jos on pitkällä matikalla. Reaaliaineet korvataan taideaineiden kursseilla, joita on 27. Kaikkiaanhan siellä joutuu suorittamaan sen 75 kurssia, kuten tavallisessakin lukiossa.
Kustannuksia tietysti tulee asumisesta ja matkoista. Jos vanhempien tulot ylittävät tietyn rajan, opintotukea tai asumistukeakaan ei välttämättä saa (niin kauan kuin on alle 18v. ja lapsilisäkin loppuu, kun täyttää 17v). Kirjoja siellä on myynnissä ilmoitustaulut täynnä, kannattaa ostaa käytettyjä! Meiltä saisit heti ruotsin pari eka kirjaa. Abimme on sen jo kirjoittanut ylioppilaskirjoituksissa, joten kirjat joutavat.
P.S. Olen samaa mieltä edellisen kanssa, että persoonallisuuksia sinne hakee ja niitä sinne myös kertyy....eli otetaan sisään.
Kerron mielelläni lisääkin! Tsemppiä yritykseesi!
Vastaa- Itsekin taikkarilainen
mahtaa olla tyttäresi?
- koala
Olen hakemassa Savonlinnan taidelukioon ja tiedoistasi oli todella paljon hyötyä.
Oma keskiarvoni oli 8.21 ja haluaisin tietää, tunnetko enemmänkin tapauksia, joissa kahdeksan keskiarvo ei ole riittänyt? vai olisiko syy voinut olla joku muu, kuin keskiarvo?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.4022132Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek121959Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2501405Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.821059Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel56965Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia402948Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä39818- 56789
- 75760
Hyvää yötä mies
Nuku hyvin. Viikonloppuna on tulossa hellettä, se on mukavaa. Juhannuskin kohta. Mun tekis mieli huolehtia susta. Semmo70734