Virkamiehet varastavat kiinalaislapsia adoptoitavaksi

Lapsikauppa rehottaa

New York Times -sanomalehden mukaan Kiinan joillakin maaseutualueilla ahneet virkamiehet ottavat väkipakolla haltuunsa yhden lapsen politiikkaa rikkoneiden vanhempien lapset, antavat orpokotiin ja kahmivat adoptiovanhempien maksaman 2 200 euron palkkion omiin taskuihinsa.

1990-luvun alusta lähtien Kiinasta on adoptoitu yli 80 000 lasta, pääasiassa Yhdysvaltoihin. Suurin osa lapsista on tyttöjä, jotka Kiinan tiukkaa yhden lapsen politiikkaa rikkoneet vanhemmat ovat hylänneet ja antaneet orpokotiin adoptoitavaksi.

Nyt julkisuuteen tulleiden tietojen mukaan joukossa on kuitenkin lapsia, jotka on riistetty vanhemmiltaan pakottamalla, kiristämällä tai sieppaamalla. Tekijät ovat useimmiten lapsipolitiikkaa valvovia virkamiehiä, joita motivoi lapsista maksettava adoptioraha.

- Lapsiamme viedään ulkomailla kuin tehdastuotteita, Hunanin maakunnassa työskentelevä siirtotyöläinen Yang Libing sanoi.

Hänen tyttärensä vietiin vuonna 2005 Yhdysvaltoihin.

Mahdoton sakko

Kiinan adoptioasioiden keskus ei ole suostunut vastaamaan amerikkalaislehden haastattelupyyntöihin adoptiolapsista ja selittää väärinkäytösten koskevan vain hyvin pientä joukkoa lapsia.

Adoptiovanhemmille mahdollisuus siitä, että heidän lapsensa olisi pakolla otettu vanhemmiltaan on kauhistuttava.

- Meille syötettiin samaa tarinaa tyttölapsista, joita kukaan ei halua ja jotka jäisivät kadulle kuolemaan, jos emme auttaisi heitä. Rakastan tytärtäni, mutta jos minulla olisi pienikin epäilys siitä, että hänet on otettu väkisin rakastavalta äidiltään, en olisi adoptoinut häntä, kanadalainen Cathy Wagner sanoi amerikkalaislehdelle.

Yhden lapsen politiikkaa rikkoneet vanhemmat voivat joutua maksamaan sakkoja ylimääräisestä lapsestaan jopa kuusi kertaa vuositulojensa määrän. Sakot tuhoavatkin usein perheen elämän.

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2009092110285612_ul.shtml

0

208

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei käy sääliksi sitä miestä

Sitä saa mitä tilaa.
        Ikävä
        177
        1610
      2. Muistakaa pojat tämä.

Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.
        Ikävä
        106
        832
      3. En ehkä onnistu siinä

Kovasti minä yritän näyttää kauniilta, vain sinua varten, mutta en taida onnistua siinä.
        Ikävä
        58
        735
      4. Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin

Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset
        Ikävä
        203
        608
      5. Mies,oletko koskaan...

Käyttänyt maksullista naista?
        Ikävä
        129
        581
      6. Oletko päättänyt

Että luovutat minun suhteeni
        Ikävä
        48
        556
      7. Pahoin pelkään nainen

että pidät minua epäempaattisena, itsekeskeisenä, narsistisena ja kylmänä ihmisenä. Oletko koskaan ajatellut, että minus
        Ikävä
        50
        538
      8. Kirjoita kolme sanaa

mistä kaivattusi voisi sinut tunnistaa.
        Suhteet
        37
        526
      9. Viesti jonka haluaisit lähettää...

hänelle. Onko jokin pieni tunniste jonka vain te tiedätte. Onko naiselta miehelle tai toisinpäin, joku joku päivämäärä
        Ikävä
        15
        510
      10. Mitä mieltä olet?

Miehestä jolla ei ole yhtään kaveria, ei facebookissa eikä livenä ja hän harrasta ja tekee kaiken yksin. Onko vähän outo
        Ikävä
        60
        502
      Aihe