Virkamiehet varastavat kiinalaislapsia adoptoitavaksi

Lapsikauppa rehottaa

New York Times -sanomalehden mukaan Kiinan joillakin maaseutualueilla ahneet virkamiehet ottavat väkipakolla haltuunsa yhden lapsen politiikkaa rikkoneiden vanhempien lapset, antavat orpokotiin ja kahmivat adoptiovanhempien maksaman 2 200 euron palkkion omiin taskuihinsa.

1990-luvun alusta lähtien Kiinasta on adoptoitu yli 80 000 lasta, pääasiassa Yhdysvaltoihin. Suurin osa lapsista on tyttöjä, jotka Kiinan tiukkaa yhden lapsen politiikkaa rikkoneet vanhemmat ovat hylänneet ja antaneet orpokotiin adoptoitavaksi.

Nyt julkisuuteen tulleiden tietojen mukaan joukossa on kuitenkin lapsia, jotka on riistetty vanhemmiltaan pakottamalla, kiristämällä tai sieppaamalla. Tekijät ovat useimmiten lapsipolitiikkaa valvovia virkamiehiä, joita motivoi lapsista maksettava adoptioraha.

- Lapsiamme viedään ulkomailla kuin tehdastuotteita, Hunanin maakunnassa työskentelevä siirtotyöläinen Yang Libing sanoi.

Hänen tyttärensä vietiin vuonna 2005 Yhdysvaltoihin.

Mahdoton sakko

Kiinan adoptioasioiden keskus ei ole suostunut vastaamaan amerikkalaislehden haastattelupyyntöihin adoptiolapsista ja selittää väärinkäytösten koskevan vain hyvin pientä joukkoa lapsia.

Adoptiovanhemmille mahdollisuus siitä, että heidän lapsensa olisi pakolla otettu vanhemmiltaan on kauhistuttava.

- Meille syötettiin samaa tarinaa tyttölapsista, joita kukaan ei halua ja jotka jäisivät kadulle kuolemaan, jos emme auttaisi heitä. Rakastan tytärtäni, mutta jos minulla olisi pienikin epäilys siitä, että hänet on otettu väkisin rakastavalta äidiltään, en olisi adoptoinut häntä, kanadalainen Cathy Wagner sanoi amerikkalaislehdelle.

Yhden lapsen politiikkaa rikkoneet vanhemmat voivat joutua maksamaan sakkoja ylimääräisestä lapsestaan jopa kuusi kertaa vuositulojensa määrän. Sakot tuhoavatkin usein perheen elämän.

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2009092110285612_ul.shtml

0

179

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 532
        8497
      2. Aamuseuraa/rehevää naista

uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo
        Keuruu
        4
        3652
      3. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
        Jämsä
        7
        2083
      4. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
        Maailman menoa
        157
        1143
      5. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
        Joensuu
        17
        786
      6. Olen niin haaveillut

Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo
        Ikävä
        57
        722
      7. Oletko koskaan

Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?
        Sinkut
        68
        696
      8. Sun ulkonäkö on

Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.
        Ikävä
        32
        693
      9. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
        Ikävä
        42
        661
      10. En voi ottaa

Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.
        Ikävä
        36
        627
      Aihe