Syyttäjän todistajana

Todistajana

Minut on kutsuttu oikeuteen syyttäjän todistajana. Oikeuslaitoksen sivuilla oli tosi niukasti tietoa mitä minun pitää sille oikeudessa tehdä.
Tää asia mitä siel oikeudessa käsitellään on todella kipeä/arka ja vaikka minä olen vain todistaja minua pelottaa. Minua pelottaa, että rupean vollottaa tai hysteeriseksi. Minua pelottaa, että syyttäjä tai puolustuksen asianajaja sanoo loukkaavia asioita ja suutun ja korotan ääntäni. En kauhean hyvin selvinnyt poliisikuulustelustakaan, itkin ja korotin ääntä (hävettää). Kertomistapani on äärimmäisen sekava enkä ole varmaan ikinä kertonut mitään täysin selvästi (keskittymishäiriö).
Minua pelottaa nähdä syytetty siellä. Mua pelottaa, että entä jos en muista kaikkea. Entä jos minusta ei olekkaan hyötyä.

Antakaa ohjeita oikeudenkäyntiin. Olen ensimmäistä kertaa (ja toivottavasti viimmeistä) menossa oikeuteen. Minua hirvittää.

8

4905

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .............

      Pelkäät täysin turhaan. Ihmisiähän ne ovat syyttäjä ja oikeuden jäsenetkin. Kun sinut huudetaan sisään, sanot päivää ihan normaalisti. Sinua pyydetään vannomaan vala ja sen jälkeen kertomaan mitä asiasta tiedät, eli saman mitä poliisikuulustelussakin.
      Asetut sellaiseen asentoon, että ei tarvitse syytettyä katsella. Jos sinulta vielä jotain kysytään, niin vastailet ihan rauhallisena. Lopuksi tietysti vaadit todistajanpalkkion ja mahdolliset matkakulut.

      • Todistajana

        Mun lapuissa lukee et matkakorvaus ja päiväraha..mutta olen työtön enkä menetä tuloja kun en ole töissä..
        Joten en kai saa päivärahaakaan vaan pelkästään matkakorvaukset?

        Mikä on todistajanpalkkio?


      • rollonfriday
        Todistajana kirjoitti:

        Mun lapuissa lukee et matkakorvaus ja päiväraha..mutta olen työtön enkä menetä tuloja kun en ole töissä..
        Joten en kai saa päivärahaakaan vaan pelkästään matkakorvaukset?

        Mikä on todistajanpalkkio?

        Todistajanpalkkiolla tarkoitetaan juuri noita: päiväraha, matkakulut, ansionmenetyskorvaus. Oikeus päivärahaan (puoli- tai kokopäiväraha, riippuen siitä kuinka kauan käräjäreissuun menee aikaa) on jokaisella, riippumatta siitä, onko duunia vai ei.

        Yleisesti ottaen sanoisin, että nou hätä. Menet oikeustalolle siihen kellonaikaan kun sinut on kutsuttu, menet sisään saliin silloin kun sinut nimellä huudetaan sisään. Menet puheenjohtajan katederin eteen. Sitten joko vannot valan tai annat vakuutuksen (valassa luvataan puhua totta Jumalan kautta, vakuutuksessa kunnian ja omantunnon kautta), menet sinulle osoitettuun todistajalle varattuun istumapaikkaan (erillinen pöytä ja tuoli) ja vastaat kysymyksiin. Olet salissa paikalla vain sen ajan, kuin sinua kuullaan todistajana.

        Ensin sinulta luultavasti kysytään, että tiedättehän, mitä asiaa täällä käsitellään, ja sen jälkeen sinua pyydetään kertomaan mitä tapauksesta tiedät, eli oma kertomus, mahdollisimman yksityiskohtaisesti, aikajärjestyksessä. Sitten eri osapuolet saavat esittää kysymyksiä. Luultavasti et maallikkona osaa/älyä oma-aloitteisesti kertoa niistä yksityiskohdista, jotka ovat olennaisia asian oikeudellisen arvioinnin kannalta, ja sen vuoksi saatat ihmetellä yksityiskohtaisia kysymyksiä, joita sinulle esitetään. Älä stressaa, kerro vain se, mitä muistat. Ja jos jokin asia ei perustu suoraan omaan havaintoosi vaan olet itse päätellyt, että sen jutun täytyy olla näin ja näin, niin sano sekin. Eli, lähtökohtaisesti kerrot vain omia havaintojasi.

        Saa olla hermostunut, saa sanoa ettei muista (ja nimenomaan pitääkiin sanoa, ettei muista, eli ei pidä yrittää keksiä vastauksia vain vastatakseen jotakin ja saa ja pitääkin sanoa, jos ei ole varma jostain asiasta). Salissa ei ole paljon muita ihmisiä, ja muista, että vaikka tuo on sinulle täysin uniikki ja pelottavakin kokemus, se on salissa oleville juristeille ihan rutiinia ja he ovat nähneet hermostuneita/pelokkaita/jännittyneitä todistajia ennenkin.

        Pärjäät kyllä.

        Sitten lopuksi puheenjohtaja kysyy palkkiovaatimuksesi (eli sano, että pyydän päivärahaa ja matkakulujen korvausta, ja kerro matkakulujen määrä, pääsääntöisesti maksetaan julkisten kulkuneuvojen mukaan). Jos olet saanut kutsun liitteenä todistajanpalkkiokaavakkeen, täytä se jo kotona. Olennaista on lomakkeen yläosan henkilötiedot ja maksuyhteys, keskikohdan alapuolella oleva selvitys matkakuluista ja sitten ihan alareunaan allekirjoitus. Jos et ole saanut kutsun mukana lomaketta, saat sen istunnossa, eli muista ottaa mukaan pankkitilisi numero (jos asiakaskortti tms. ei ole normaalisti mukana lompakossasi.).

        Selviät kyllä!


      • paholaisenasianajaja
        rollonfriday kirjoitti:

        Todistajanpalkkiolla tarkoitetaan juuri noita: päiväraha, matkakulut, ansionmenetyskorvaus. Oikeus päivärahaan (puoli- tai kokopäiväraha, riippuen siitä kuinka kauan käräjäreissuun menee aikaa) on jokaisella, riippumatta siitä, onko duunia vai ei.

        Yleisesti ottaen sanoisin, että nou hätä. Menet oikeustalolle siihen kellonaikaan kun sinut on kutsuttu, menet sisään saliin silloin kun sinut nimellä huudetaan sisään. Menet puheenjohtajan katederin eteen. Sitten joko vannot valan tai annat vakuutuksen (valassa luvataan puhua totta Jumalan kautta, vakuutuksessa kunnian ja omantunnon kautta), menet sinulle osoitettuun todistajalle varattuun istumapaikkaan (erillinen pöytä ja tuoli) ja vastaat kysymyksiin. Olet salissa paikalla vain sen ajan, kuin sinua kuullaan todistajana.

        Ensin sinulta luultavasti kysytään, että tiedättehän, mitä asiaa täällä käsitellään, ja sen jälkeen sinua pyydetään kertomaan mitä tapauksesta tiedät, eli oma kertomus, mahdollisimman yksityiskohtaisesti, aikajärjestyksessä. Sitten eri osapuolet saavat esittää kysymyksiä. Luultavasti et maallikkona osaa/älyä oma-aloitteisesti kertoa niistä yksityiskohdista, jotka ovat olennaisia asian oikeudellisen arvioinnin kannalta, ja sen vuoksi saatat ihmetellä yksityiskohtaisia kysymyksiä, joita sinulle esitetään. Älä stressaa, kerro vain se, mitä muistat. Ja jos jokin asia ei perustu suoraan omaan havaintoosi vaan olet itse päätellyt, että sen jutun täytyy olla näin ja näin, niin sano sekin. Eli, lähtökohtaisesti kerrot vain omia havaintojasi.

        Saa olla hermostunut, saa sanoa ettei muista (ja nimenomaan pitääkiin sanoa, ettei muista, eli ei pidä yrittää keksiä vastauksia vain vastatakseen jotakin ja saa ja pitääkin sanoa, jos ei ole varma jostain asiasta). Salissa ei ole paljon muita ihmisiä, ja muista, että vaikka tuo on sinulle täysin uniikki ja pelottavakin kokemus, se on salissa oleville juristeille ihan rutiinia ja he ovat nähneet hermostuneita/pelokkaita/jännittyneitä todistajia ennenkin.

        Pärjäät kyllä.

        Sitten lopuksi puheenjohtaja kysyy palkkiovaatimuksesi (eli sano, että pyydän päivärahaa ja matkakulujen korvausta, ja kerro matkakulujen määrä, pääsääntöisesti maksetaan julkisten kulkuneuvojen mukaan). Jos olet saanut kutsun liitteenä todistajanpalkkiokaavakkeen, täytä se jo kotona. Olennaista on lomakkeen yläosan henkilötiedot ja maksuyhteys, keskikohdan alapuolella oleva selvitys matkakuluista ja sitten ihan alareunaan allekirjoitus. Jos et ole saanut kutsun mukana lomaketta, saat sen istunnossa, eli muista ottaa mukaan pankkitilisi numero (jos asiakaskortti tms. ei ole normaalisti mukana lompakossasi.).

        Selviät kyllä!

        Sitten vastapuolen asianajaja (hieno ihminen hänkin varmaan siviilissä..?) aloittaa tykityksen josta et todellakaan itkuitta selviä. Hän pyrkii osoittamaan sinut epäluotettavaksi hysteeriköksi joka ei ole nähnyt tai ei ainakaan ole tajunnut näkemästään mitään, on ymmärtänyt kaikki asiat aivan väärin eikä sinun todistukseesi voida pätkän vertaa luottaa. Asianajajan tarkoituksena on loukkaamalla ja härnäämällä saada sinut puhumaan höpöjä joista tuomari sitten voi vetää sen johtopäätöksen ettei sinun lausumastasi ole iloa yhtään mihinkään. Sori vaan mutta et selviä siitä mieltäsi pahoittamatta.


      • paholaisenasianajaja
        paholaisenasianajaja kirjoitti:

        Sitten vastapuolen asianajaja (hieno ihminen hänkin varmaan siviilissä..?) aloittaa tykityksen josta et todellakaan itkuitta selviä. Hän pyrkii osoittamaan sinut epäluotettavaksi hysteeriköksi joka ei ole nähnyt tai ei ainakaan ole tajunnut näkemästään mitään, on ymmärtänyt kaikki asiat aivan väärin eikä sinun todistukseesi voida pätkän vertaa luottaa. Asianajajan tarkoituksena on loukkaamalla ja härnäämällä saada sinut puhumaan höpöjä joista tuomari sitten voi vetää sen johtopäätöksen ettei sinun lausumastasi ole iloa yhtään mihinkään. Sori vaan mutta et selviä siitä mieltäsi pahoittamatta.

        Korvaukseksi kaikesta mielipahasta saat 20 euroa eli puolikkaan päivärahaa (16 eur jotain) ja bussiliput 2x2 eur. Ja ehkä menetät oikeutesi työttömyyskorvaukseen ko päivältä koska et ole ollut silloin työmarkkinoiden käytössä. Vastapuolen asianajaja ei ole kiltti ihminen vaan kynsin hampain asiakkaansa puolesta taisteleva peto. Koskaan ei kannata mennä käräjille missään ominaisuudessa. Siellä saa vain pahan mielen, oli oikeassa tai väärässä.


      • Todistajana
        rollonfriday kirjoitti:

        Todistajanpalkkiolla tarkoitetaan juuri noita: päiväraha, matkakulut, ansionmenetyskorvaus. Oikeus päivärahaan (puoli- tai kokopäiväraha, riippuen siitä kuinka kauan käräjäreissuun menee aikaa) on jokaisella, riippumatta siitä, onko duunia vai ei.

        Yleisesti ottaen sanoisin, että nou hätä. Menet oikeustalolle siihen kellonaikaan kun sinut on kutsuttu, menet sisään saliin silloin kun sinut nimellä huudetaan sisään. Menet puheenjohtajan katederin eteen. Sitten joko vannot valan tai annat vakuutuksen (valassa luvataan puhua totta Jumalan kautta, vakuutuksessa kunnian ja omantunnon kautta), menet sinulle osoitettuun todistajalle varattuun istumapaikkaan (erillinen pöytä ja tuoli) ja vastaat kysymyksiin. Olet salissa paikalla vain sen ajan, kuin sinua kuullaan todistajana.

        Ensin sinulta luultavasti kysytään, että tiedättehän, mitä asiaa täällä käsitellään, ja sen jälkeen sinua pyydetään kertomaan mitä tapauksesta tiedät, eli oma kertomus, mahdollisimman yksityiskohtaisesti, aikajärjestyksessä. Sitten eri osapuolet saavat esittää kysymyksiä. Luultavasti et maallikkona osaa/älyä oma-aloitteisesti kertoa niistä yksityiskohdista, jotka ovat olennaisia asian oikeudellisen arvioinnin kannalta, ja sen vuoksi saatat ihmetellä yksityiskohtaisia kysymyksiä, joita sinulle esitetään. Älä stressaa, kerro vain se, mitä muistat. Ja jos jokin asia ei perustu suoraan omaan havaintoosi vaan olet itse päätellyt, että sen jutun täytyy olla näin ja näin, niin sano sekin. Eli, lähtökohtaisesti kerrot vain omia havaintojasi.

        Saa olla hermostunut, saa sanoa ettei muista (ja nimenomaan pitääkiin sanoa, ettei muista, eli ei pidä yrittää keksiä vastauksia vain vastatakseen jotakin ja saa ja pitääkin sanoa, jos ei ole varma jostain asiasta). Salissa ei ole paljon muita ihmisiä, ja muista, että vaikka tuo on sinulle täysin uniikki ja pelottavakin kokemus, se on salissa oleville juristeille ihan rutiinia ja he ovat nähneet hermostuneita/pelokkaita/jännittyneitä todistajia ennenkin.

        Pärjäät kyllä.

        Sitten lopuksi puheenjohtaja kysyy palkkiovaatimuksesi (eli sano, että pyydän päivärahaa ja matkakulujen korvausta, ja kerro matkakulujen määrä, pääsääntöisesti maksetaan julkisten kulkuneuvojen mukaan). Jos olet saanut kutsun liitteenä todistajanpalkkiokaavakkeen, täytä se jo kotona. Olennaista on lomakkeen yläosan henkilötiedot ja maksuyhteys, keskikohdan alapuolella oleva selvitys matkakuluista ja sitten ihan alareunaan allekirjoitus. Jos et ole saanut kutsun mukana lomaketta, saat sen istunnossa, eli muista ottaa mukaan pankkitilisi numero (jos asiakaskortti tms. ei ole normaalisti mukana lompakossasi.).

        Selviät kyllä!

        Kiitos asiallisesta vastauksesta


    • todistajax

      minulle kävi niin, että syytetyn oikeusavustaja alkoikin syyttämään minua,
      tiedä sitten missä kulkee todistajan oikeuksien rajat, ainakin tuomari joutui ojentamaan syyttäjää koska todistajilla ei näköjään saa olla puolustusasianajajaa? ei itse asiassa tullut edes mieleenkään.....enää en todistajaksi lähde ilman asianajajaa...

    • Anonyymi

      Todistajana ei mielellään kukaan ehkä halua olla, mutta miksi lasketaan oikeussaliin spurguja, jotka saavat todistajan etu ja sukunimet tietoon.
      Takapenkissä istujat ovat pahempia. kuin syytetyt ja rikoksenuhrit.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1590
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1275
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1258
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1200
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe