kokiksi vaikka ruoka-aineallergioita???

kokiksi?

Eli olen hakeutumassa kokin ammattitutkintoon, olen allerginen mm.eri juureksille ja hedelmille(raakana),
kypsennettynä voin niitä syödä!Onko siitä paljon haittaa kokin työssä?
Kiitos vastauksista etukäteen!

5

337

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei-kokki

onko esim. raaste tai salaatti maittavaa, jos et voi maistaa?

• on erikseen

Salaatit ja kaikki kylmälisäkkeet on niiden vastuulla ravintolakeittiöllä. :)

• kokiksi?
        on erikseen kirjoitti:

Aion hakea koulutukseen allergiastani huolimatta!Kiitos vastauksista!

• harkitse nyt vielä itsesi vuoksi
        on erikseen kirjoitti:

mutta (kokit ja) keittiömestarit vastaavat koko ruokatuotannosta ja maistelevat/pitelevät kaikkia "kylmäkönkin" töitä. Henkilöstöpuolella/koulukeittolassa saattaa olla täysin erikseen kylmäkkö, joka tekee salaatit eikä muuta, mutta ravintolakeittiöissä tehdään jos mitä ja harvemmin töitä on noin rajattu. Itse olen työskennellyt vuosia sekä henkilöstö- että carteravintoloissa ja nykyään olen ravintoloitsija. Työstäni ei olisi tullut mitään, jos olisin ollut allerginen. Nykytilanteessa voin sanoa, etten pidä myöskään mahdollisena ruoka-aineallergisen palkkaamista, muutoin kuin esim. laktoosi-intolerantikon, tai jonkin erikoishedelmälle allergisen ehkä. Vihannekset, juurekset, kala, liha, mausteet ovat perusjuttuja joita aivan varmasti joutuu maistelemaan ammattitaitoinen kokki ja jos ei joudu, voidaan miettiä mikä on paikan taso. Tähtäätkö tosiaan nuorena kouluun hakeutujana vain ö-luokan keittiöavun hommiin alimmilla ravintola-alan palkoilla? Kovapalkkaista kokkia (jos nyt ravintola-alalla voi näin sanoa) tai keittiömestaria/keittiöpäällikköä sinusta ei koskaan voi tulla.

• .........

Kyllä alalla olevilta allergioita ja muita löytyy. Opettajallani oli laktoosi-intoleranssi ja kaikenlaisia allergioita löytyi opiskelijoiltakin. Eli se ei haittaa. Enemmän vaikeuttaa luonnollisesti, jos jauhopölystä tulee hengenahdistuskohtaus tai on muuta vaikeampaa, joka on jo terveydelle haitaksi.

Jokaisella keittiöllä ei ole erikseen kylmäkköä. Ravintolapuolella voi olla, mutta suurtaloudessa saatat olla keittiön ainoa työntekijä tai sitten on kiertävät vuorot eli jokainen on vuorollaan tiskissä, ruoanlaitossa, leivonnassa, linjastolla jne.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Luulen että suuri rakkautesi

On vain tavallista voimakkaampaa kiimaa. 😊
      Ikävä
      136
      1438
    2. Olet aika nokkela nainen

Terävä katse, aika vaateliaan oloinen, kriittinen ja oman tien kulkija. Suuri haaste ihan näin mielikuvissakin saada sin
      Ikävä
      81
      1273
    3. Älä nainen vaivu

Epätoivoon. Meillä on kuitenkin yhteys toisiimme olemassa olemassa vaikka irl oliskin hiljaista. Voi hyvin.
      Ikävä
      69
      1241
    4. Analyytikko Marinin bisneksistä:"Verotarkastus voisi olla perusteltu, eläkemaksut vähäisiä"

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/f1a3e6d0-224b-40bf-9688-b798d2523cf0?ref=ampparit:2a9c&_gl=1*1ei20bd*_ga*MTQ0OTc0M
      Maailman menoa
      175
      1237
    5. Marin pyöräili jalkakäytävällä. Aikuinen ihminen! Vai onko?

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/hups-sanna-marin-ja-joni-rakas-kaahasivat-fillareilla-jalkakaytavalla-paljonkertova
      Maailman menoa
      98
      1181
    6. Elina Gustafsson avoimena - Paljastaa yllättäen Ansku-rakkaan synttäripäivänä: "Pari kriisiä..."

Ansku Bergström viettää synttäreitään ja hän on saanut Elinalta hieman erikoista viestiä somessa.... Onnea nyt kuitenkin
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1110
    7. Miksi naiset mummoutuu niin nopeasti?

Parikymppisenä ollaan niin hoikkia ja pitkätukkaisia. Mutta jo kolmikymppisenä alkaa kilot kertymään, hiukset lyhenee, h
      Ikävä
      90
      1094
    8. Älä mene.....

Vahingossakaan osoittamaan kiintymystä, enää sille miehelle tai tunteitasi ilmaisemaan. Nolaat itsesi vain.
      Ikävä
      63
      942
    9. Kuvaile emojeilla kaivattuasi

ja miksei itseäsikin. 💁
      Ikävä
      49
      867
    10. Ei natsaa valitus

Nurin meni höperö valitus.
      Ähtäri
      38