Paras talutin +50kg koiralle?

Hihnailija

Millaista talutinta käytätte isolle ja voimakkaalle koiralle? Meillä on kokeiltu kaikkea joustavasta liinasta - isoon flexiin.. Silti tuntuu, että sopivaa ei löydy. Koira ei vedä, mutta itseni kannalta ovat olleet suht huonoja. Venyvä saa aikaan ärsytyksen, flexi ei pidättele tarpeeksi hyvin (vaikka siinä on se lukitussysteemi), ihan tavallinen nahkahihna on turhan jäykkä.. Ehkä minä sitten olen vain nirso, mutta en ole löytänyt vielä sitä TÄYDELLISTÄ hihnaa :D Ehkei sellaista sitten vaan ole, mutta olisi kiva kuulla mitä te käytätte. On kokeiltu valjailla ja kaulapannalla.. Tällaista vain kyselen aikani kuluksi..

10

6860

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Meillä on kokeiltu jos jonkinlaista hihnaa ja ehdottomasti parhaita ovat grip-liinat. Niitä saa eripituisina, meillä on käytössä 2-metrinen tavallisille kävelyille ja 10-metrinen hakuun ja jälkeen. Grip kestää kauan, tuntuu mukavalta paljaassakin kädessä ja mikä parasta se EI luista, koska se päällys on kumilankaa. Niitä saa siis eri pituisina, eri värisinä ja käsilenkillä tai ilman. Grippejä myydään eri paikoissa, omani olen ostanut Dog & Catilta Porvoosta.

• Minulla on kaksi isoa koiraa.
        Molemilla puuvillainen hevosten riimunaru johon
        olen tehnyt kaksin solmua. Toisen päähän ja toisen puoleenväliin.
        Olen käytänössä todennut parhaaksi vaihtoehdoksi ja kaiken lisäksi
        huomattavasti halvempia kuin mikää talutushihna.

• No minulla on aina ollut kunnon nahkahihna,se minulle se ainut ja oikea.Tää käytössä oleva on ollut jo jokusella koiralla ja parantunut vain vanhetessaan.Pidän myös,että sen saa kahteen kokoon.Minä haluan,että hihna ei saa joustaa.Sen pitää olla tukevaa joustamatonta nahkaa,ja sopivan leveääkin vielä.Sellainen,että siitä saa tarvittaessa kunnon tukevan otteen.Ennenvanhaan hihnoja öljyssä uitettiin,niin saatiin ne pehmeämmäksi ja likaa ja vettä hylkivämmäksi.Nykyään löytyy ihan riittävän pehmeitä ja sopivan "valmiita" ja eri mallisiakin.Flexiä en voisi kuvitellakaan :D.
      Hihnaan kunnon leveä nahkapanta.Nykyinen panta on myös perintökalu,kestävä ja käytössä mukavasti pehmennyt.Noit nyt ihan normikäytössä.
      Ja samoin ollut pikkumopeilla.En niillekkään voisi kuvitella flexiä.Kunnon pehmeä kaponen nahkahihna ja panta.Tosin joskus valjaitakin on käytetty,kun niissä on heijastimet.

• Sakemaanikko

kalliiseen ja vahvaan nahkahihnaan ja mielellään kerros-sellaiseen, niin voit vähän säädellä pituutta. Lisäksi taluttaessa kannattaa pitää käsi koukussa. Jos koira sitten äkillisesti vetää, joustaa oma kätesi ensin ja hauiksesi (?) estää kyynärpäätäsi tempautumasta suoraksi ja näin toimien koiran talutus ei olekaan enää niin raskasta.

• nahkaaaaaa

myös ehdottomasti nahkahihnan tai grip-liinan puolesta!
        Itselläni nahkahihna sekä isommilla että pienemmillä koirilla, eipähän mene poks jos vähän rykäsee, ja pehmenee muutamassa viikossa oikein mukavaksi. Ja grip-liina muuten oivallinen, mutta itse olen saanut pari kertaa "poltettua" käteni rakkuloille sen kanssa kun isompi koira on rykäissyt, ja liina ollut niin höllästi kädessä, että tempautunut irti.... se kumi polttaa mukavasti kämmenessä :(

• spku
        nahkaaaaaa kirjoitti:

myös ehdottomasti nahkahihnan tai grip-liinan puolesta!
        Itselläni nahkahihna sekä isommilla että pienemmillä koirilla, eipähän mene poks jos vähän rykäsee, ja pehmenee muutamassa viikossa oikein mukavaksi. Ja grip-liina muuten oivallinen, mutta itse olen saanut pari kertaa "poltettua" käteni rakkuloille sen kanssa kun isompi koira on rykäissyt, ja liina ollut niin höllästi kädessä, että tempautunut irti.... se kumi polttaa mukavasti kämmenessä :(

Meillä on parin muutaman vuoden sisään mennyt jo kaksi nahkahihnaa poikki. Ne kovettuvat vesisateessa ihan koppuroiksi, eivätkä pehmene kunnolla edes nahkarasvalla. Hihnat ovat olleet laadukkaita eläinkaupasta ostettuja, ei mitään halpiksia. Nahkapantojen kanssa ei ole ollut tätä ongelmaa, ne taitavat saada koko ajan rasvausta koiran turkista. Nyt meillä on käytössä marketista ostettu pyöreä paksu nailonhihna, ja hyvin on toiminut, ei mene piloille vesisateessa, ja on miellyttävä käteen pyöreytensä ansiosta. Lisäksi siinä on heijastin. Hihnapohdinnoissani olen tullut siihen lopputulokseen, että he ketkä puhuvat nahkahihnojen puolesta, eivät taida tehdä kunnon pitkiä lenkkejä vesisateessa... Meillä ulkoillaan myös kaatosateessa, ja siihen ei nahkahihna sovellu.

• spku kirjoitti:

Meillä on parin muutaman vuoden sisään mennyt jo kaksi nahkahihnaa poikki. Ne kovettuvat vesisateessa ihan koppuroiksi, eivätkä pehmene kunnolla edes nahkarasvalla. Hihnat ovat olleet laadukkaita eläinkaupasta ostettuja, ei mitään halpiksia. Nahkapantojen kanssa ei ole ollut tätä ongelmaa, ne taitavat saada koko ajan rasvausta koiran turkista. Nyt meillä on käytössä marketista ostettu pyöreä paksu nailonhihna, ja hyvin on toiminut, ei mene piloille vesisateessa, ja on miellyttävä käteen pyöreytensä ansiosta. Lisäksi siinä on heijastin. Hihnapohdinnoissani olen tullut siihen lopputulokseen, että he ketkä puhuvat nahkahihnojen puolesta, eivät taida tehdä kunnon pitkiä lenkkejä vesisateessa... Meillä ulkoillaan myös kaatosateessa, ja siihen ei nahkahihna sovellu.

No höpsis...

Ootko ihan tosissasi,että nahkahihnojen käyttäjät lenkkeilee vain hyvällä kelillä ja muut ajat vain lenkkeilee sisällä sohvan ympäri :D
        Millaisia hihnoja muuten kuvittelit olevan muutamia kymmeniä vuosia sitten,kun ei pahemmin valinnanvaraa ollut.Taisi olla pääasiassa nimenomaan nahkaisia ;)

Minulla on aina ollut nahkahihnat.Nytkin on yhä edelleen ja itseasiassa pääasiassa käytössä yli parikymmentä vuotta vanha sellainen.Ja kuule,taatusti on ulkoiltu jokusessakin sateessa.Ihan kuin noilla muillakin.
        Hieman kovettuu sateessa,mutta hetkessä taas pehmenee.Poikki ei ole mennyt,tosin meillä nyt koissujen kanssa on aina panostettu siihen,että hihna ei olekkaan mikään vetokilpailujen väline lenkeillä...

Mutta,herää kymysys,onkohan noinkin yksinkertainen juttu kuin hihnan ostaminen,siis nahkainen,jonkun sortin taitolaji :DDD

• spku
        molossi kirjoitti:

No höpsis...

Ootko ihan tosissasi,että nahkahihnojen käyttäjät lenkkeilee vain hyvällä kelillä ja muut ajat vain lenkkeilee sisällä sohvan ympäri :D
        Millaisia hihnoja muuten kuvittelit olevan muutamia kymmeniä vuosia sitten,kun ei pahemmin valinnanvaraa ollut.Taisi olla pääasiassa nimenomaan nahkaisia ;)

Minulla on aina ollut nahkahihnat.Nytkin on yhä edelleen ja itseasiassa pääasiassa käytössä yli parikymmentä vuotta vanha sellainen.Ja kuule,taatusti on ulkoiltu jokusessakin sateessa.Ihan kuin noilla muillakin.
        Hieman kovettuu sateessa,mutta hetkessä taas pehmenee.Poikki ei ole mennyt,tosin meillä nyt koissujen kanssa on aina panostettu siihen,että hihna ei olekkaan mikään vetokilpailujen väline lenkeillä...

Mutta,herää kymysys,onkohan noinkin yksinkertainen juttu kuin hihnan ostaminen,siis nahkainen,jonkun sortin taitolaji :DDD

Voi hyvinkin olla, että 20 vuotta sitten on valmistettu laadukkaampia hihnoja kun nykyään. Niinhän on monessa muussakin tuotteessa, kengät kuluu nykyään puhki vuodessa, vaikka ennevanhaan hyvät kengät saattoi kestää kymmenenkin vuotta. Voi kun jostain tänäpäivänä saisikin 20 vuotta vanhan laadukkaan nahkahihnan...

Meillä nuo nahkahihnat eivät menneet poikki lenkkeillessä, silloin ei vedetä, vaan treeneissä. Treenatessa koiran vietit nousee sellaiselle tasolle, että hihnat tuppaa paukkumaan.

Sohvalenkkeilyteoriani perustuu myös siihen, että vesisateessa lenkkeiltäessä ei tule ikinä muita koirakoita vastaan, vaikka asumme alueella jossa on hyvin tiheä koirapopulaatio. Mahtavaa jos sinä nimim. Molossi käytät koiraasi pitkillä lenkeillä myös kaatosateessa. Olen huomannut myös, että talvella koiranulkoiluttajat häviävät kuin tuhka tuuleen, ja ilmestyvät jälleen keväällä auringon alkaessa paistaa.

Siihen saakka kunnes löydämme vanhanajan nahkurin, joka valmistaa kunnollisia nahkahihnoja, lenkkeilemme nailonhihnalla, niin sateessa kuin paisteessa.

• Sakemaanikko
        spku kirjoitti:

Voi hyvinkin olla, että 20 vuotta sitten on valmistettu laadukkaampia hihnoja kun nykyään. Niinhän on monessa muussakin tuotteessa, kengät kuluu nykyään puhki vuodessa, vaikka ennevanhaan hyvät kengät saattoi kestää kymmenenkin vuotta. Voi kun jostain tänäpäivänä saisikin 20 vuotta vanhan laadukkaan nahkahihnan...

Meillä nuo nahkahihnat eivät menneet poikki lenkkeillessä, silloin ei vedetä, vaan treeneissä. Treenatessa koiran vietit nousee sellaiselle tasolle, että hihnat tuppaa paukkumaan.

Sohvalenkkeilyteoriani perustuu myös siihen, että vesisateessa lenkkeiltäessä ei tule ikinä muita koirakoita vastaan, vaikka asumme alueella jossa on hyvin tiheä koirapopulaatio. Mahtavaa jos sinä nimim. Molossi käytät koiraasi pitkillä lenkeillä myös kaatosateessa. Olen huomannut myös, että talvella koiranulkoiluttajat häviävät kuin tuhka tuuleen, ja ilmestyvät jälleen keväällä auringon alkaessa paistaa.

Siihen saakka kunnes löydämme vanhanajan nahkurin, joka valmistaa kunnollisia nahkahihnoja, lenkkeilemme nailonhihnalla, niin sateessa kuin paisteessa.

päin on vielä sunnuntaikoiria, joita ei ikinä näy lenkillä arkena, ei mihinkään aikaan päivästä. Koirat otetaan sitten sunnuntai-aamuna kaapista ulos ja käydään lenkillä. Hihnoista puheen ollen, ostan vain Jokke-tuotteen hihnoja ja ne ovat osoittautuneet hintansa väärteiksi.

• Hihnailija
        Sakemaanikko kirjoitti:

päin on vielä sunnuntaikoiria, joita ei ikinä näy lenkillä arkena, ei mihinkään aikaan päivästä. Koirat otetaan sitten sunnuntai-aamuna kaapista ulos ja käydään lenkillä. Hihnoista puheen ollen, ostan vain Jokke-tuotteen hihnoja ja ne ovat osoittautuneet hintansa väärteiksi.

Kiitos asiallisista vastauksista :)
        Seuraavaksi voisi kokeilla tuota grippiä, kun se kerta on noin hyväksi todettu!

Ja lisäyksenä tuohon vesisateella lenkittämiseen, että enpä usko, että jotkut laiskurit jättävät hihnan vuoksi lenkittämisen sateen vuoksi..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4716
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3724
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3125
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2667
    5. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      206
      2621
    6. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2599
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2400
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2338
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1539
    Aihe