en haluu sakkoja joten kysyn...

spicedrcap

yhellä tutulla on mopossa itelaitettu katkasija/kytkin joka rajoittaa sytytystä kun sen laittaa päälle. eli tämähän olisi hyödyllinen jos kytät sattuu testaamaan tutkaan paljon vauhtia tulee ja jos sen säätäisi siihen että kulkis vaan sen 45 km/h nii ei lähtis kilvet eikä tulis sakkoja. eli kysymys on että miten sytytys yhdistetään katkisijaan joka rajoittaisi sytytystä.

ei mitään turhia kommentteja kiitos. : /

48

1290

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vakuutusasiamies§§

Kuule juippi on kyse sun omasta elämästä ja tollasella virityskytkimellä varmistat, että mahdollisessa onnettomuudessa jäät vaille mitään korvauksia. Jollet usko, lue vakuutusehdot omasta liikennevakuutuksestasi ja käy AVK:lla katsomassa epäselvien ajoneuvojen määrää, osa niistä avataan ja katsotaan mitä ne ovat "syönneet". Viritetty mopo on aina laiton!

• spicedrcap

sori mutta luulin sanoneeni että ei turhia kommennteja kiitos. ja kerta nyt tähän päädyttiin niin melkein kaikki mopot kulkee yli 45km/ h jo vakiona enkä mä tätä ees saisi enää vakiokse vaikka haluisinki. nopeus rajotus on muutenki liian. mietippä ite et jaksasitko esim ajaa 50 km neljääviittä?

ja siis o

• hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh
        spicedrcap kirjoitti:

sori mutta luulin sanoneeni että ei turhia kommennteja kiitos. ja kerta nyt tähän päädyttiin niin melkein kaikki mopot kulkee yli 45km/ h jo vakiona enkä mä tätä ees saisi enää vakiokse vaikka haluisinki. nopeus rajotus on muutenki liian. mietippä ite et jaksasitko esim ajaa 50 km neljääviittä?

ja siis o

urpot ja vatarit ajaa mopoilla tuun ajaa autol teiän päälleh

• Vakuutusasiamies§§
        spicedrcap kirjoitti:

ja siis o

Ilmeisesti olet tietoinen, että ajelet laittomalla mopolla virityksiesi kanssa ja tiedät seuraukset. Jos minua tarkoitit, että viitsinkö ajaa vakiomopolla 50km 45km/h, taatusti viitsin ja olen ajanut pidemmänkin matkan. Tuolla aiemmin olen kertonut, että pisin ajamani matka on ollut yli 1100km vakiomopolla, joten voin laskea ihan omaan arvoonsa nuo 50km:n matkojen ajamiset vakiomopoilla, koska kyseisen matkan ajaa reilussa tunnissa. 10 tunnin rupeamalla ajaa mopolla n. 400km!

• Hei haloo
        Vakuutusasiamies§§ kirjoitti:

Ilmeisesti olet tietoinen, että ajelet laittomalla mopolla virityksiesi kanssa ja tiedät seuraukset. Jos minua tarkoitit, että viitsinkö ajaa vakiomopolla 50km 45km/h, taatusti viitsin ja olen ajanut pidemmänkin matkan. Tuolla aiemmin olen kertonut, että pisin ajamani matka on ollut yli 1100km vakiomopolla, joten voin laskea ihan omaan arvoonsa nuo 50km:n matkojen ajamiset vakiomopoilla, koska kyseisen matkan ajaa reilussa tunnissa. 10 tunnin rupeamalla ajaa mopolla n. 400km!

Iha tiedokses vaan Vakuutusasiamies§§. MIKÄÄN mopo ei kestä 10h vingutusta putkeen, se leikkaa jo melko nopsaa kiinni, jos meinaat 400km pommitella nappi laudas. Että hanki eka yleistietoa mopoista, ja niiden kestävyydestä, ja tule sitten päteämään uudestaan.

• asfsadffgtyg
        hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh kirjoitti:

urpot ja vatarit ajaa mopoilla tuun ajaa autol teiän päälleh

mun derbi jättää sun ooppelis kun tikku paskaan... että voit yrittää ajaa päälle jos haluat

• Tilannenopeus

Kannattaa jatkaa tuota kuristustietoisuuden laajentamista SEKÄ mainostaa näitä adresseja ja käydä itsekin allekirjoittamassa. Poliisihan on vain Arkadianmäen idioottien käsikassara ja valvoo, mitä sieltä määrätään... Näitäkin voi aina vähätellä (perustajien kannattaa poistella akuankat yms.), mutta veikkaan että kovin moni ei varmaan usko toimimattomuuden hyödyttävän sen paremmin hommia radallakaan. ;}

http://www.adressit.com/timba
      http://www.adressit.com/epeli
      http://www.adressit.com/moponsallittunopeus

• spicedrcap

mahtaakohan tämä vakuutusmies käydä tääl valasemas kaikissa mopon viritykseen liittyvässä keskustelussa. ja noita lakeja on kyllä kaikille selostettu jo kohdusta asti että kyllä me tiietään ettei viritetyllä mopolla saa ajaa jne jne. nyt mulla kuitenkin sattuu olemaan viritetty mopo ja virinä se pysyykin ellei sulta parii tonnii löytys nii voisin uuven ostaa. ja tää on nyt muutenki turhaa kun sen rajottimen jo ostin et ei tarvii enää kommentti pistää. ellet sitä parii tonnoo oo antamas

• :D ..........
        spicedrcap kirjoitti:

mahtaakohan tämä vakuutusmies käydä tääl valasemas kaikissa mopon viritykseen liittyvässä keskustelussa. ja noita lakeja on kyllä kaikille selostettu jo kohdusta asti että kyllä me tiietään ettei viritetyllä mopolla saa ajaa jne jne. nyt mulla kuitenkin sattuu olemaan viritetty mopo ja virinä se pysyykin ellei sulta parii tonnii löytys nii voisin uuven ostaa. ja tää on nyt muutenki turhaa kun sen rajottimen jo ostin et ei tarvii enää kommentti pistää. ellet sitä parii tonnoo oo antamas

kun töpeksit sen viritetyn mopos kans, ei ne kuulu kellekään muulle, iha asiaa toi vakuutusmies kirjottaa. Pöntöt ajaa viritetyillä mopoilla ja omalla riskillä. Kukin taaplaa tyylillään, mut turha vinkuu, ku jepsut alkaa vääntää lakia kuprun jälkeen ja sit ekasta tilistä alkaa vouti iskee suonta, et saa maksettua ne viritykset ja virvellykset. Ja sitä ennen on korkoo juossu koron päälle.

• spicedrcap
        :D .......... kirjoitti:

kun töpeksit sen viritetyn mopos kans, ei ne kuulu kellekään muulle, iha asiaa toi vakuutusmies kirjottaa. Pöntöt ajaa viritetyillä mopoilla ja omalla riskillä. Kukin taaplaa tyylillään, mut turha vinkuu, ku jepsut alkaa vääntää lakia kuprun jälkeen ja sit ekasta tilistä alkaa vouti iskee suonta, et saa maksettua ne viritykset ja virvellykset. Ja sitä ennen on korkoo juossu koron päälle.

älkää enää viitsikö kirjottaa oikeesti tommisii kun mua ei kiinnosta teijän mielipiteet.
        ja niin, tää on mun oma asiani eli vakuutusmiehet sun muut voi pitää sen omana tietonaan jos on jotain valitettavaa.

• raisu-82
        spicedrcap kirjoitti:

älkää enää viitsikö kirjottaa oikeesti tommisii kun mua ei kiinnosta teijän mielipiteet.
        ja niin, tää on mun oma asiani eli vakuutusmiehet sun muut voi pitää sen omana tietonaan jos on jotain valitettavaa.

arvaa paljonko meitä kiinnostaa antaa sulle moponviritysohjeita.

• Vakuutusasiamies§§
        spicedrcap kirjoitti:

Hei haloo! Ensinnäkin sä vaarannat näillä virityksilläsi täysin syyttömien turvallisuuden ollessasi liikenteessä LAITTOMALLA mopolla, ei se ole pelkästään oma asiasi.
        On vastuuntunnotonta lähteä väittämään, että on vain sun oma asiasi nämä mopon viritykset, koska olet POMMI liikenteessä itsellesi ja eritoten muille. Itsellesi olet siksi vaarallinen, että aiheuttamasi vahingot joudut itse korvaamaan, jotka voivat olla henkilövahingoissa hyvinkin suuria. Pahimmillaan et elämäsi aikana pysty omistamaan mitään ja aina on vahingonkorvausta maksettavana.
        Työni puolesta olen tekemisissä monenlaisten tapausten kanssa ja voin vakuuttaa, että ei ole mikään mieltä ylentävä tilanne, kun korvauksista aletaan keskustelemaan ja niiden maksamisesta. Harvalla nuorella tai edes heidän vanhemmillaan on sellaisia summia, mitä sitten vaaditaan oikeudessa maksettavaksi. Käytännössä nämä jäävät maksamatta ja siten korvaussummat kasvavat vain vuosien varrella.
        En näe mitään syytä, miksi pitäisi puolustella viritettyjen mopojen liikennekäyttöä. Lainlaatijat ovat viisaudessaan asettaneet mopoille laissa määrätyn nopeuden, jota tulee noudattaa.

• fffffffffffffffffffffffffffffffff
        Vakuutusasiamies§§ kirjoitti:

Hei haloo! Ensinnäkin sä vaarannat näillä virityksilläsi täysin syyttömien turvallisuuden ollessasi liikenteessä LAITTOMALLA mopolla, ei se ole pelkästään oma asiasi.
        On vastuuntunnotonta lähteä väittämään, että on vain sun oma asiasi nämä mopon viritykset, koska olet POMMI liikenteessä itsellesi ja eritoten muille. Itsellesi olet siksi vaarallinen, että aiheuttamasi vahingot joudut itse korvaamaan, jotka voivat olla henkilövahingoissa hyvinkin suuria. Pahimmillaan et elämäsi aikana pysty omistamaan mitään ja aina on vahingonkorvausta maksettavana.
        Työni puolesta olen tekemisissä monenlaisten tapausten kanssa ja voin vakuuttaa, että ei ole mikään mieltä ylentävä tilanne, kun korvauksista aletaan keskustelemaan ja niiden maksamisesta. Harvalla nuorella tai edes heidän vanhemmillaan on sellaisia summia, mitä sitten vaaditaan oikeudessa maksettavaksi. Käytännössä nämä jäävät maksamatta ja siten korvaussummat kasvavat vain vuosien varrella.
        En näe mitään syytä, miksi pitäisi puolustella viritettyjen mopojen liikennekäyttöä. Lainlaatijat ovat viisaudessaan asettaneet mopoille laissa määrätyn nopeuden, jota tulee noudattaa.

ykskin mopo liikentees on liikaa viritetty tai ei. Hyvät ihmiset jos ajatte autolla kiilatkaa mopot ojaan.

• -----------
        fffffffffffffffffffffffffffffffff kirjoitti:

ykskin mopo liikentees on liikaa viritetty tai ei. Hyvät ihmiset jos ajatte autolla kiilatkaa mopot ojaan.

Anna kun arvaan, oot amis joka ei koskaan saanu sitä mopoa isän takia talliin vaan siellä odotti skode joka ei kulkenu 25 enempää.

• spicedrcap
        ----------- kirjoitti:

Anna kun arvaan, oot amis joka ei koskaan saanu sitä mopoa isän takia talliin vaan siellä odotti skode joka ei kulkenu 25 enempää.

nii nää on vaan katkeria siitä kun ei ite saanu mopoo vaan jonkun hikisen skoden joka hyytyy joka toiseen mäkeen. en mä kyllä itekkään ajas mopolla jos ois ikää autokorttiin. ja ois mopoilijoille itelle turvallisempaa jos nopeusrajoitus ois 60 km/h koska mopot van tukki tien kun autohullut ajaa 80km/h ja törmää myös helpommin mopoilijaan. oon itekki ollu todistamassa tällasta ilmiötä. lisäksi mopoja on helpompi hallita ja ne pysähtyy nopeammin kuin autot. ja mä ainakin aijon ajaa niin kovaa mitä ajan ja vakuutusmies voi olla ihan hiljaa.
        ja te jotka niin vihaatte mopoja, mitä vittua te ees käytte mopoihin liittyvissä keskusteluissa

• Mopoilu on kivaa!
        fffffffffffffffffffffffffffffffff kirjoitti:

Itse ajan autolla, sekä tietysti mopolla ja muillakin tieliikenteeseen sallituilla ajoneuvoilla. Mopoilla on oikeus ajaa maantiellä, kun vain noudatetaan lakia ja hitaus ei ole mikään syy alkaa syrjimään mopoilijoita. En ole kohdannut mopoillessani syrjintää taikka muuta haitan tekoa (normaalikuntoisella mopolla) mopoillessani ja olen mopoillut melkoisesti vuosien varrella. Moottoripyöräilijät suhtautuvat yllättävän positiivisesti mopoilijoihin pidemmillä matkoilla ja jopa morjestellaan tienpäällä, sekä vaihdetaan taukopaikoilla kuulumisia. Voisi jopa sanoa, että mopolla pääsee "piireihin", monet julkimotkin ajelevat mopoilla.

• Ei mopovirityksille, ei, ei
        spicedrcap kirjoitti:

nii nää on vaan katkeria siitä kun ei ite saanu mopoo vaan jonkun hikisen skoden joka hyytyy joka toiseen mäkeen. en mä kyllä itekkään ajas mopolla jos ois ikää autokorttiin. ja ois mopoilijoille itelle turvallisempaa jos nopeusrajoitus ois 60 km/h koska mopot van tukki tien kun autohullut ajaa 80km/h ja törmää myös helpommin mopoilijaan. oon itekki ollu todistamassa tällasta ilmiötä. lisäksi mopoja on helpompi hallita ja ne pysähtyy nopeammin kuin autot. ja mä ainakin aijon ajaa niin kovaa mitä ajan ja vakuutusmies voi olla ihan hiljaa.
        ja te jotka niin vihaatte mopoja, mitä vittua te ees käytte mopoihin liittyvissä keskusteluissa

niitä mopojen virittäjiä. Käyn aina ilmoittamassa polisille, jos tapaan tienpäällä ylinopeutta ajavan mopoilijan. Viimeksi ajoin kuudenkympin alueella autolla tarkkaan sallittua nopeutta ja mopoilija meni ohitse. Ei tälläistä virittelyä voi mitenkään puolustella, että mukamas ei pysytä liikenteen mukana, jos ajetaan silti vielä ylinopeutta yli sallitun tiekohtaisen rajoituksenkin. Pääsääntöisesti näillä viritetyillä mopoilla ajetaan ylinopeutta kaupungissa taikka taajamissa, lisäksi kevyenliikenteenväylillä täysin edesvastuuttomasti.

Tämä ei ole mitenkään kateutta mopojen virittäjiä kohtaan, mopon pystyy virittämään melkein kuka tahansa, että sillä pääsee laittomiin nopeuksiin, ei siihen kummoisia kykyjä tarvita, vaan kyseessä on meidän kaikkien turvallisuus! Joku paukapää virittäjä saa pahimmillaan mopollaan niin paljon vahinkoa aikaiseksi, että surua riittää moneen perheeseen ja täysin syyttömiin vielä. Jos kevyen liikenteenväylällä ajetaan 80km/h mopolla ja vielä toinen (yleensä joku tyttö) kyydissä, on melkoisen vaarallinen yhdistelmä ja kun sitten vielä lähdetään ajamaan poliisia karkuun, kun se partio sattuu huomaamaan ohi ajaessaan tämän hurjastelun. Siis mitä päässänne oikein liikkuu mopojen virittäjät??

• spicedrcap
        Ei mopovirityksille, ei, ei kirjoitti:

niitä mopojen virittäjiä. Käyn aina ilmoittamassa polisille, jos tapaan tienpäällä ylinopeutta ajavan mopoilijan. Viimeksi ajoin kuudenkympin alueella autolla tarkkaan sallittua nopeutta ja mopoilija meni ohitse. Ei tälläistä virittelyä voi mitenkään puolustella, että mukamas ei pysytä liikenteen mukana, jos ajetaan silti vielä ylinopeutta yli sallitun tiekohtaisen rajoituksenkin. Pääsääntöisesti näillä viritetyillä mopoilla ajetaan ylinopeutta kaupungissa taikka taajamissa, lisäksi kevyenliikenteenväylillä täysin edesvastuuttomasti.

Tämä ei ole mitenkään kateutta mopojen virittäjiä kohtaan, mopon pystyy virittämään melkein kuka tahansa, että sillä pääsee laittomiin nopeuksiin, ei siihen kummoisia kykyjä tarvita, vaan kyseessä on meidän kaikkien turvallisuus! Joku paukapää virittäjä saa pahimmillaan mopollaan niin paljon vahinkoa aikaiseksi, että surua riittää moneen perheeseen ja täysin syyttömiin vielä. Jos kevyen liikenteenväylällä ajetaan 80km/h mopolla ja vielä toinen (yleensä joku tyttö) kyydissä, on melkoisen vaarallinen yhdistelmä ja kun sitten vielä lähdetään ajamaan poliisia karkuun, kun se partio sattuu huomaamaan ohi ajaessaan tämän hurjastelun. Siis mitä päässänne oikein liikkuu mopojen virittäjät??

älä yleistä sitä että ajetaan 80km/h tyttö kyydissä ja kyttijä karkuun. tiiätkö montakin tällasta tapausta. ja ite ajan kovimmillaan 60km/h siellä missä on vähän liikennettä, risteyksiä tai yleensä mitään ja ton verran se mun mopo kulkeekin. kysyn vaan et miks kukaan ei itke sitä et kevarit kulkee niin kovaa tai kevarin kuljettajat ajaa ylinopeutta tai kevareja viritellään tai tulee kolareita missä on ollu kevarin kuljettaja. kaikki vaan keskittyy näihin mopoihin ja ei toi teijän vainoominen ees auta mitään. poliisitkin oli tullu mopojen miittiin ja tarkistanu joka vitun mopon et onko viritetty ja melkein niinku uhallaan haluu nuorien vihat niskaan.

ja miten toi "mopoilu on kivaa" viesti liittyy taas mihinkään. monet julkimotkin ajavat mopolla" -.-

• Mopoilu on kivaa!
        spicedrcap kirjoitti:

älä yleistä sitä että ajetaan 80km/h tyttö kyydissä ja kyttijä karkuun. tiiätkö montakin tällasta tapausta. ja ite ajan kovimmillaan 60km/h siellä missä on vähän liikennettä, risteyksiä tai yleensä mitään ja ton verran se mun mopo kulkeekin. kysyn vaan et miks kukaan ei itke sitä et kevarit kulkee niin kovaa tai kevarin kuljettajat ajaa ylinopeutta tai kevareja viritellään tai tulee kolareita missä on ollu kevarin kuljettaja. kaikki vaan keskittyy näihin mopoihin ja ei toi teijän vainoominen ees auta mitään. poliisitkin oli tullu mopojen miittiin ja tarkistanu joka vitun mopon et onko viritetty ja melkein niinku uhallaan haluu nuorien vihat niskaan.

ja miten toi "mopoilu on kivaa" viesti liittyy taas mihinkään. monet julkimotkin ajavat mopolla" -.-

ja liittyy siten, että en ole vielä tavannut sellaista "julkkista" joka olisi uskaltautunut liikkeelle viritetyllä mopolla. Tämä mopoilu on vähän sellaista "äijä-touhua" kun ajellaan vakiomopoilla, siinä katsotaan kenen peffa kestää pitkää matkaa.

No, sitten siihen 80km/h ja tyttö kyydissä, ei tässä ole pitkäkään aika, kun oli tälläinen ja tapaus tulee käsittelyyn aikanaan. Onneksi kyydissä olevalle tytölle ei tullut mitään pysyviä vammoja kaatumisesta huolimatta, ihme! Olisi ollut todella sääli tuon pojan kohdalla, jos jotain vakavaa olisi sattunut, nyt hän selvinnee vajaalla parilla tuhannella eurolla seurauksista. Päivälehdistä löytyy lisää tapauksia, ihan tämänkin päivän lehdestä voi lukea yhdestä mopoilijan hurjasta menosta.

Kevareita valvotaan yhtä lailla, lähinnä juuri nopeuden ylityksiä ja kortit lähtee hyllylle yhtä lailla, mitä mopoillessakin, jos ylityksiä riittävästi. Ei kevarillakaan saa ajella ylinopeuksia. Ei siinä mitään kyttäilyä ole. En näe mitään huonoa nopeuden valvonnassa, olen itsekin saannut ylinopeudesta sakot ja ihan oikeudenmukaisesti.

Ei toi poliisien valvonta mitään uhallaan hommaa ole, jos tullaan miitissä katsastamaan kalustoa, jos ollaan sellaisella alueella, missä valvonta on sallittua. Yhtä lailla muutakin liikennettä valvotaan, joskus puhallutetaan kaikki kuljettajat jotka lähtevät jostain tilaisuudesta taikka suoritetaan polttoaineratsia yhdessä tullin kanssa. Kaikki normaalia valvontaa, ei siinä kenenkään vihaa haluta päälle, pikemminkin päinvastoin.

• hfgfjhgjgg
        spicedrcap kirjoitti:

Itellä derbi drd pro joka jo yli vuoden ollu ja noin vuoden ajan kulkenu 95 km/h aina sen jälkee ku sitä viritin sisäänajon jälkeen. Ikään en oo misää onnettomuudessa ollu enkä ees kaatunu. Vaikka viriä on mopossa niin osaan silti hyvin liikennesäännöt enkä aja ylinopeutta esim. tiellä jossa on paljon risteyksiä tai jossain rivitalo/omakotitalo alueella ja osaan katsoa eteeni ja sivuille aina mutkissa. Vain jossai syrjäisemmällä tai muuten vain pitkällä suoralla jossa ei liikennettä paljon ole päästelen sitten kovempaa. Täälläpäin poliisitkin niin kivoja (varsinkin yks tuttu) kun ajoin kerran noin 75-80 km/h hänen tutkaansa, hän päästi minut pälkähästä eikä lähteny kilvet eikä tullu ees sakkoja. Kehotti vain laittamaan mopon takaisin vakioksi ja sanoi että ensikerralla olisi tiukempi.

Ja mitä tuohon amis asiaan tulee niin täälläkin tunnen erään amiksen jonka isä ei viitsinyt poikaansa liiemmin rahaa laittaa eikä ostanut tälle mopoa, jonka takia hän aina selitti kaikille mopoilijoille että mopo on turha ja odottaa mieluummin autokorttia. Mutta kyllä näin kateellisia ja katkeria katseita häneltä kun kavereitten kanssa päästeltiin derbeillämme sun muilla mopoilla hänen ohitseen. Surullistahan tämä on pojan puolesta jos isä ei viitsiä mopoa ostaa :(

• Red_Paron

http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajoneuvotekniikka/Ajoneuvoluokat/Mopo ja moottoripy%C3%B6r%C3%A4.htm
      Mitä sie moposta oikein puhut kun pitää yli 45km/h päästä, se on jo sitten moottoripyörä eikä mopo.
      Pohjoissavossa on on tilastojen mukaan 99% viritettyjä, arvaappas huomioinko liikenteessä näitä "mopoja".
      Lainattu AKE:sin sivuilta:

Mopo ja moottoripyörä

Moottoripyörä

Moottoripyörä (L3e- ja L4e) on kaksipyöräinen moottorikäyttöinen ajoneuvo, jossa ei ole sivuvaunua (L3e) tai jossa on sivuvaunu (L4e), ja joka on varustettu moottorilla, jonka sylinteritilavuus on suurempi kuin 50 cm3, kun kyseessä on polttomoottori, tai jonka suurin rakenteellinen nopeus on suurempi kuin 45 kilometriä tunnissa.

Mopo

Mopo on kaksipyöräinen (L1e) tai kolmipyöräinen (L2e) moottorikäyttöinen ajoneuvo, jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 45 kilometriä tunnissa.

Kaksipyöräisen mopon moottorin sylinteritilavuus on enintään 50 cm3, kun kyseessä on polttomoottori, tai suurin nettoteho enintään 4 kW, kun kyseessä on sähkömoottori. Pienitehoinen mopo on kaksipyöräinen polkimin varustettu mopo, jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 25 kilometriä tunnissa ja moottorin suurin nettoteho enintään 1 kW.

Kolmipyöräisen mopon moottorin sylinteritilavuus on enintään 50 cm3, kun kyseessä on ottomoottori, tai suurin nettoteho enintään 4 kW, kun kyseessä on muu polttomoottori tai sähkömoottori.

15.10.2005 alkaen on mopolla ollut mahdollista kuljettaa aikuistakin matkustajaa, jos mopon rekisteröintitodistuksessa on merkintä matkustajapaikasta. Muulla kuin matkustajan kuljettamiseen tarkoitetulla mopolla voi kuljettaa enintään kymmenen vuotiasta lasta, mikäli lasta varten on tarkoituksenmukainen istuin ja tarpeelliset jalkojen suojukset. Maahantuojien ohjeista mopon matkustajapaikan lisäämisestä.

• spicedrcap

kiitos hirveesti kun valasit meitä täällä. mutta kuinkas monta prosenttia mopoista kulkee jo
        vakiona yli 45 km/h. en tiiä yhtää mikä ei kulkis.

• Red_Paron
        spicedrcap kirjoitti:

kiitos hirveesti kun valasit meitä täällä. mutta kuinkas monta prosenttia mopoista kulkee jo
        vakiona yli 45 km/h. en tiiä yhtää mikä ei kulkis.

ei kulje kuin sen 45km/h. Ei vaan taida teikäläinen olla edes syntynyt kun moponi on valmistettu, nimittäin vm.1982 Tunturi Super Sport. 3,5 vuotta ajelin mopolla ja hyvin kerkes paikasta paikkaan 45:ttä.

Ps. kulkee autotkin enemmän kuin rajoitukset, mutta huomaappas että sakkojakin sitten napsahtaa. Eli miksi pitäisi mopojen saada ajaa kovempaa kuin LAKI/SÄÄDÖKSET sallii???

Kaks pyöränen vastaan neli pyöräinen Arvaappas kummalle käy huonommin??? Viime kesänä kaks mopoja törmäsi autoni perään, eivät jääneet vakuutustietoja vaihtamaan ja karkasivat paikalta..Arvaatkos miks???
        Ei olisi ne "mopot" kestäneet poliisin syyniä.

• Tarkennus asiaan!!

tuo kohta; "tai jonka rakenteellinen nopeus on suurempi kuin 45km tunnissa". Eli mopo luokitellaan AINA moottoripyöräksi, kun sen rakenteellinen nopeus suurempi kuin 45km tunnissa. Eli tällöin ollaan liikkeellä moottoripyöräksi luokitellulla ajoneuvolla, josta peritään autoveroa, vuonna 2008 tälläistä veroa perittiin liki tuhannesta moottoripyöräksi muutetusta moposta, lisäksi moni tälläisen ajoneuvon kuljettaja syyllistyi vielä ajo-oikeudetta ajamiseen, eli kevytmoottoripyörän kuljettamiseen oikeuttavan ajokortin saaminen siirtyi vuodella. Sakot alimmillaan 150€ ja tästä ylöspäin tulojen mukaan päiväsakot.

• MopoMaster

Pitäisi saada kytkimellä kytkettyä CDI:n kierrosluvun rajoitin päälle. Joihinkin CDI malleihin tämä on rakennettavissa, mutta ei läheskään kaikkiin. Erillinen rajoitin, jolla kierrosluku saadaan rajoitettua kytkimellä ohjaten, vaatii elektroniikan rakentelua ja ei ilmeisesti onnistu kaupasta ostettavilla palikoilla. Mekaanisista jutuista voisi ajatella imukanavaan säädettävää läppäventtiiliä, joka poliisin "uhatessa" käännetään kuristamaan virtausta.

Laitonhan tuollainen kotkaus tosin on . Oikeastaan voisi miettiä, onko laki väärässä, vai suurin osa mopoilijoista, koska suuri osa mopoista on viritettyjä. Arkadianmäen expertit voisivat joskus kokeilla mopolla ajoa muun liikenteen joukossa ja kokea, kuinka turvattomaksi (liian) alhainen huippunopeus, liikkumisen tekee muun liikenteen tukkona. Virittämisen pitäisi olla turhaa ja nykyinen tilanne, että sitä harrastetaan (myös) liikenneturvallisuuden parantamiseksi, on irvokas.

Mielestäni sopiva huippunopeus mopolle on 60 km/h. Lisäksi ajokorttikokeeseen, tietokoneleikkien lisäksi, tarvittaisiin sopiva käsittelykoe ihan oikeasti mopolla ajamalla. Ehkä saataisiin onnettomuusluvut paremmiksi.

• Red_Paron

Lainattu "mopomasterilta": Mielestäni sopiva huippunopeus mopolle on 60 km/h. Elikkä kun kerran viritettyjä on enemmän kuin vakioita niin LAKIAKO pitäisi muuttaa???? Voi jumalauta minkälainen ajatus maailma on "mopomasterilla". Ei kuule tuokaan näytä riittävän, eilen illallakin 60 alueella ajoivat "mopolla" vielä ohi.
        Multa ei löydy enää sääliä viri vehkeillä ajavia kohtaan.

Liikenneturvallisuuden takia???? Ai sitäkös se onkin???? Kaupungin liikenteen seassa ajetaan miten sattuu, kaistalta kaistalle ilman vilkkuja ja valoja.... Nykynuorethan on tunnetusti kuolemattomia, painetaan vaan resettiä ja peli jatkuu. Ai petkele niinhän se pelissä toimii, mutta ei taida livenä toimia....

• spicedrcap
        Red_Paron kirjoitti:

Lainattu "mopomasterilta": Mielestäni sopiva huippunopeus mopolle on 60 km/h. Elikkä kun kerran viritettyjä on enemmän kuin vakioita niin LAKIAKO pitäisi muuttaa???? Voi jumalauta minkälainen ajatus maailma on "mopomasterilla". Ei kuule tuokaan näytä riittävän, eilen illallakin 60 alueella ajoivat "mopolla" vielä ohi.

Liikenneturvallisuuden takia???? Ai sitäkös se onkin???? Kaupungin liikenteen seassa ajetaan miten sattuu, kaistalta kaistalle ilman vilkkuja ja valoja.... Nykynuorethan on tunnetusti kuolemattomia, painetaan vaan resettiä ja peli jatkuu. Ai petkele niinhän se pelissä toimii, mutta ei taida livenä toimia....

toi on totta et mopot tukkii liikenteen ja munki mielestä rajotuksen pitäs olla 60 km/h. ja kyllä me ite tajutaan se et ajetaan omalla vastuulla ja blablabla.

• Laki on laki ja piste.
        spicedrcap kirjoitti:

toi on totta et mopot tukkii liikenteen ja munki mielestä rajotuksen pitäs olla 60 km/h. ja kyllä me ite tajutaan se et ajetaan omalla vastuulla ja blablabla.

ole tien tukkona. Mopolla on oikeus ajaa tiellä siinä, missä muillakin tiellä liikkujilla. Polkupyörälläkin saa ajaa liikenteessä, eikä kukaan ole vaatimassa, että polkupyöriä pitäisi saada virittää kulkemaan yli 60km tunnissa, etteivät ole tukkona liikenteessä.
        Laki on laki ja siihen on tyytyminen, mopon nopeus on 45km tunnissa ja sen ylimenevä mopo on laiton, siinä ei ole mitään jeesustelua taikka muutakaan. Yhteiskunnassa on säännöt joiden mukaan pelataan ja moponsa virittäneet mopoilijat ovat edesvastuuttomia omaan napaansa tuijottajia, jotka eivät piittaa toisten turvallisuudesta pätkääkään, omastansa puhumattakaan.
        Itse olen ollut kerran kolarissa tälläisen tyhjätasku-virittäjän kanssa, joka aiheutti virvellyksellään koko kolaritilanteen, siinä kolarissa loukkaantui kolme henkilöautossa olijaa lievästi, joista yksi odottaa edelleenkin leikkaukseen pääsyä vammojen korjaamiseksi, lisäksi yksi sivullinen moottoripyöräilijä loukkaantui vakavammin ja hänet jouduttiin toimittamaan ambulanssilla sairaalaan. Korvausten saaminen kesti jonkin aikaa, automme oli menossa lunastukseen, mutta samanlaista autoa ei löytynyt tilalle, joten Liikennevakuutuskeskus korjautti automme varsin hurjilla korjauskuluilla, sillä tämän tyhjätasku-virittäjän vakuutukset eivät olleet voimassa. Nyt tämä virveltäjä maksaa korvauksia lopun elämänsä, ellei saa joskus jättipottia lotossa taikka peri miljoona-omaisuutta jostakin.
        Siis ihan oikeesti kannattaako mopojen virittäminen, kun riskit ovat noinkin suuret. Millä te pojat ja tytötkin maksatte ne vahingot, joita mahdollisesti sitten aiheutatte niillä viritetyillä mopoillanne?
        Tytötkin ovat jäänneet kiinni viritetyllä mopolla ajamisesta, kun poikaystävä on poistanut rajoittimia heidän mopoistaan. Yhdellekin perheelle tuli täytenä yllätyksenä tyttären mopoilu viritetyllä virvellyksellä, on melkoinen menoerä, kun he joutuivat maksamaan kaiken; sakot, verot ja uudet osat siihen mopoon, että sillä taas sai ajaa laillisesti. Mopon virittäneeltä poikaystävältä ei löytynyt rahaa..., eikä tytöltäkään.

• he. he.
        Red_Paron kirjoitti:

Vittu sä ajoit varmaa jollaki paskal ladal joka mittarin mukaan kulki 60 mut "livenä" taisi kulkea 35. Ja mä vittu todelaki mietin minkälainen ajatus maailma on "Red_Paron". Siis hanki elämä! mä ymmärrän jos mopoiässä näillä sivuilla surffailee mut siis aikunen ihminen jankuttamassa kuin joku 5-vuotias?

• potikka

Maajohto eli musta rungon maalattomaan osaan ja punanen johto cdi-boxista lähtevää viehreeseen tai punaseen johtoo. Jos cdi-boxi on nelijohtonen ni punaseen ja jos se on kuusjohtonen vihreeseen.

PS. Vakuutusasiamiehet ja muut jeesustelijat voi työntää näppäimistön peerseeseensä ja painua vittuun.

• spicedrcap

...TÄHÄN KUN EI TOIMI SUZUKIEN MOOTTOREISSA NOI RAJOTTIMET JA OON JO VIENY SEN RAJOTTIMEN TAKAS KAUPPAAN ELI ÄLKÄÄ VAIVAUTUKO. SIINNÄ TESUUN CDI BOXISSA ON SITÄPAITSI VAAN KAKS JOHTOO- PUNAMUSTA JA MUSTAVALKEE. TOINEN MAIHIN JA TOINEN MAGNEETTOON.

• spicedrcap
        spicedrcap kirjoitti:

...TÄHÄN KUN EI TOIMI SUZUKIEN MOOTTOREISSA NOI RAJOTTIMET JA OON JO VIENY SEN RAJOTTIMEN TAKAS KAUPPAAN ELI ÄLKÄÄ VAIVAUTUKO. SIINNÄ TESUUN CDI BOXISSA ON SITÄPAITSI VAAN KAKS JOHTOO- PUNAMUSTA JA MUSTAVALKEE. TOINEN MAIHIN JA TOINEN MAGNEETTOON.

.. EIKÄ TÄTÄ TARKOTETTU MIKSKÄÄN YLEISEKS KESKUSTELUKS ET MITÄ MIELTÄ OOTTE MOPOJEN VIRITTÄMISESTÄ. KYSYIN VAAN RAJOTTIMEEN LIITTYVÄN KYSYMYKSEN JA SITTEN JO JOKU VAKUUTUSMIES ALKAA VALISTAMAAN TÄÄLLÄ EIKÄ MUA VOIS VÄHEMPÄÄ KIINNOSTAA. ÄLKÄÄKÄ ENÄÄ KERTOKO NIISTÄ RAJOTTIMISTAKAAN MITÄÄN KUN SE ASIA ON JO SELVINNY.

• Ugalabugalakeihäs
        spicedrcap kirjoitti:

.. EIKÄ TÄTÄ TARKOTETTU MIKSKÄÄN YLEISEKS KESKUSTELUKS ET MITÄ MIELTÄ OOTTE MOPOJEN VIRITTÄMISESTÄ. KYSYIN VAAN RAJOTTIMEEN LIITTYVÄN KYSYMYKSEN JA SITTEN JO JOKU VAKUUTUSMIES ALKAA VALISTAMAAN TÄÄLLÄ EIKÄ MUA VOIS VÄHEMPÄÄ KIINNOSTAA. ÄLKÄÄKÄ ENÄÄ KERTOKO NIISTÄ RAJOTTIMISTAKAAN MITÄÄN KUN SE ASIA ON JO SELVINNY.

Mopon virittäminen ja muut kikkailut, että siitä tulee laiton peli on ihan hanukasta. Sitä saa mitä tilaa1

• Ai mää vai??
        spicedrcap kirjoitti:

Miten muka voit olla noin naivi, et jollai virityksil sä selviisit ilman vaikeuksii ja sakkoja, Häh??? Toiseks tää on ihan yleinen keskustelu palsta, jossa voi heittää omaa kommenttia.
        Mulle ei vielä ole selvinny, miten just SUN pitäs saada tai jonkun muun ajaa viritetyllä mopolla tai semmosella mopolla joka kulkee laittomasti tien päällä? Just luin lehdestä, jossa oli tarinaa näistä viritetyistä mopoista, ne oli kaikista vaarallisempii just omistajilleen. Siinä oli melko selkeesti kerrottu, mitä täälläkin on jo kerrottu, et omast posast maksellaa sit kaikki, mitä mopol aitaa kaatuu.

• TYBNJOhg8r
        Ai mää vai?? kirjoitti:

Miten muka voit olla noin naivi, et jollai virityksil sä selviisit ilman vaikeuksii ja sakkoja, Häh??? Toiseks tää on ihan yleinen keskustelu palsta, jossa voi heittää omaa kommenttia.
        Mulle ei vielä ole selvinny, miten just SUN pitäs saada tai jonkun muun ajaa viritetyllä mopolla tai semmosella mopolla joka kulkee laittomasti tien päällä? Just luin lehdestä, jossa oli tarinaa näistä viritetyistä mopoista, ne oli kaikista vaarallisempii just omistajilleen. Siinä oli melko selkeesti kerrottu, mitä täälläkin on jo kerrottu, et omast posast maksellaa sit kaikki, mitä mopol aitaa kaatuu.

Mää oon ajanu viriviriviritetyllä jo 2 kesää. Poliiseilla on ollut asiaa kuusi kertaa, kerran vaan meinas rapsahtaa kaikki maholliset sakot ym. mutta kappas oli poliisi hyvällä tuulella ja päästi sillä jos laitan vakioksi, olihan se sitte 2 päivää vakiona. Näillä ollaa selvitty. HARVA jää kiinni viritetyllä mopolla. Jos on sen verra järkeä pääsä että ossaa vähänkää varoa/välttää poliiseja, nii yleensä siinä selviää ilman sanktioita.

• 2+7=?????
        TYBNJOhg8r kirjoitti:

Mää oon ajanu viriviriviritetyllä jo 2 kesää. Poliiseilla on ollut asiaa kuusi kertaa, kerran vaan meinas rapsahtaa kaikki maholliset sakot ym. mutta kappas oli poliisi hyvällä tuulella ja päästi sillä jos laitan vakioksi, olihan se sitte 2 päivää vakiona. Näillä ollaa selvitty. HARVA jää kiinni viritetyllä mopolla. Jos on sen verra järkeä pääsä että ossaa vähänkää varoa/välttää poliiseja, nii yleensä siinä selviää ilman sanktioita.

Viime vuonna perittiin autoveroa (moottoripyörävero!) n. tuhannelta moponsa virittäneeltä ja tasaiseen niitä mopo-poikien vanhempia on katsastuskonttorilla katsastamassa jälkikasvunsa mopoja taasen lailliseksi vakiomopoksi. 30 mopoilijaa kuolee vuosittain, näistä osa viritetyllä mopolla. Sakkoja saa todella moni viritetyllä mopolla ajava, mutta tässä ei olekaan se pointti, vaan se, että kun ajetaan viritetyllä mopolla, vahinkoja jos sattuu, niistä vakuutusyhtiö siirtää kyllä vastuun moponsa virittäneelle. Tämä on se sudenkuoppa mopon virittäjille, sakot ja verot ovat silloin pikku juttuja!!

• asddasdadadadadasdasdadassda

onnee vaa tolle ostokselle!! kyllä mp-kyttä kuulee kun se sitä sytytystä pätkii ittelläni oli kiinni alle 2 viikkoo ni hajos eli älä osta

• spicedrcap

lukekaa edellinen viesti perkele ennen kun vastaatte

• sgdfgdfg

sun pitää eka tilata vaikka mc scatterilta se rajotin.. siinä tulee mukana asennusohjeet ja lukee mihinkä johtoon se liitetään missäkin mopossa!

• edrfghjkl

kyllä se ohje tulee kun ostaa rajottimen paikallisesta liikkeestäkin. JA SANON VIELÄ KERRAN ET TOSSA MOPOSSA EI TOIMI RAJOTTIMET. KUKAAN EI OO SAANU KELTÄ OON KYSYNY. TULKAA NEUVOMAAN NYT VAIN JOS TEILLÄ ON TESSU JOSSA ON TOIMIVA TAJOITIN/ TUNNETTE JONKUN JOLLA ON TESSUSSA RAJOITIN. se rajotin ei toimi tessuissa varmaan sen takii et niissä ei oo rajoittavaa cdi boxia.

• laiton viritys laito
        edrfghjkl kirjoitti:

kyllä se ohje tulee kun ostaa rajottimen paikallisesta liikkeestäkin. JA SANON VIELÄ KERRAN ET TOSSA MOPOSSA EI TOIMI RAJOTTIMET. KUKAAN EI OO SAANU KELTÄ OON KYSYNY. TULKAA NEUVOMAAN NYT VAIN JOS TEILLÄ ON TESSU JOSSA ON TOIMIVA TAJOITIN/ TUNNETTE JONKUN JOLLA ON TESSUSSA RAJOITIN. se rajotin ei toimi tessuissa varmaan sen takii et niissä ei oo rajoittavaa cdi boxia.

Jos teillä on mopo joka kulkee enempi, mitä laki sallii, on se laiton tieliikenteessä. Jos vielä siitä sitten löytyy tollanen boxi, vaikka ei oikein toimisikaan, on se raskauttava asianhaara mahdollisen onnettomuustutkinnan yhteydessä, kun maksajaa vahingoille etsitään. Voi tulla raskas maksettava!!
        Nyt on helppoa muuttaa moposi vakioksi, kun mitään ei ole vielä sattunut, mahdollisten vahinkojen jälkeen on aika vaikeaa alkaa purkaa virityksiä, kun se moppeli on Avk:n häkissä ja vakuutusetsivän syynissä.

• spicedcrapgfgher<
        laiton viritys laito kirjoitti:

Jos teillä on mopo joka kulkee enempi, mitä laki sallii, on se laiton tieliikenteessä. Jos vielä siitä sitten löytyy tollanen boxi, vaikka ei oikein toimisikaan, on se raskauttava asianhaara mahdollisen onnettomuustutkinnan yhteydessä, kun maksajaa vahingoille etsitään. Voi tulla raskas maksettava!!
        Nyt on helppoa muuttaa moposi vakioksi, kun mitään ei ole vielä sattunut, mahdollisten vahinkojen jälkeen on aika vaikeaa alkaa purkaa virityksiä, kun se moppeli on Avk:n häkissä ja vakuutusetsivän syynissä.

ei se niin helppoo oo kuule. jos mä muuttasin moponi vakioks niin pitäs ostaa uus pakoputki (joita ei varmaan edes saa kurittomina), uus pytty ja eturatas. ja saman tien valot ja vilkut kun nykysissä ei oo e- hyväksyntää. se tulis paljo kalliimmaks kun yksien sakkojen maksaminen. ja ei ne kolarit aina johu moposta vaan mopoiliasta. tulee niitä kolareita vakion mopoillaki. ja vaikka mun mopo kulkis 70 km/h niin ei se tarkota et mä ajaisin niin kovaa julkisilla teillä. ja lehessäki lukee aina et "mopoilia ajoi kolarin" vaikka ei ees ois mopoilian vika vaan vaikka auto ois ajanu perään joka taas voi johtuu siitä et mopot ajaa niin vitun hiljaa ja autot menee 2x kovempaa. mopot ei sorra lakia vaan laki sortaa mopoja PERKELE.

huoh..

• söde bi-poju

Fittu mulla on DERBI ja se kulkee 85km/h ja todellakin ajan sillä huippunopeudellakin. En pelkää poliiseja, eikä mua tosin oo kukaa viel pysäyttänykkään.
      On makeeta ku voi kyykyttää autoilijoitakin esim. 60:n alueilla.
      Ja vittu mä kyl osaan käsitellä mopoo tai vaikka motskarii ihan 6-0. Turha mulle käydä urputtaa, oon miehekäs kundi.

ps. asun espoossa arvokkaassa rivarissa, faijalla kun on massia

• 890345787656778

nää jotkut henkilöt jotka vittuilee täällä niille ketkä aikoo virittää niin miks valitatte jos se on niitten oma asia ja jos oikeesti vihaatte niitä niin antakaa virittaa niin kuolee johki kolarii :P joo ite en tiedä tota sun kysymystä mutta halusin vaa sanoo tän :D

• 97

Tää ei oo vastaus tähän viestiin mut mobiilil ei voi pistää omaa viestiä...
        Asiaan: miks autoilijat vihaa mopoilijoita? 40 alueella on pakko vähän leijua ja päästellä vakiomopon ohi... Ja jos ei ole ohituskaistaa, niin sitten tööttäillään takana vaikka ajan nopeusrajoitusten mukaan. 0_= sitte täälä valitetaan `ei saa virittää`.. Alkaa vituttaa tämmöne -.-

• jeeeees

kaikkien onneksi liikkuvapoliisi lakkautetaan

• suuntavilkku

Tuskinpa siitä lakkauttamisesta kenellekään hyötyä on... Ja ei, en aja vakiomopolla tai muutenkaan säädöksiä täysin täyttävällä vempeleellä. Asioista täytyy vaan ottaa vastuu ja oma vika se on, jos kiinni sattuisin jäämään.

En oikein ymmärrä, miksi 13v ES-jonnejen tarvitsee päteä siitä kuinka hyvin on taas päätetty (liikkuvanpoliisin lakkauttaminen). Myös kommentit tyyliin "f*ck the police" kertoo omasta lapsellisuudesta ja tyhmyydestä. Työtään ne poliisit vaan tekee ja ihan tärkeääkin sellaista, vaikka välillä saattaakin v******. No toivotaan, että sinäkin siitä kasvat vielä (vai oliko kommenttisi sarkasmia?) :).

• ei oo kauaa vakio

autoilijathan oikein kehottaa virittämään mopoja kun niiden mielestä ajetaan liian hiljaa ja tukitann tie, sitten tööttäilään ja ohitellaan. Nyt sitten tulitte sanomaan että ette viittis ajaa 45km/h

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3063
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2725
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2335
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2188
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2006
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      57
      1939
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1586
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1537
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1380
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      30
      1351
    Aihe