Auton seisonta

Tietämätön

Aion poistaa autoni rekisteristä toistaiseksi ja kysyisin, että olisiko hyvä käyttää moottoria silloin tällöin ja kuinka usein pitäisi öljyt vaihtaa..??
Kiitos vastauksista.

12

6589

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tietoa

      Aja pikku lenkki kerran kuussa (ei yleisellä tiellä) jotta jarrut, laakerit jne pysyy kunnossa.
      Ennen seisottamista uudet öljyt sisään, vaihtaa ei tarvi kuin max. kerran 2-3 vuodessa.
      Huolehdi että auton sisustus pysyy kuivana, muuten saat homeongelman. Akku irti ladataan pari kertaa vuodessa.Spray-aseöljyä napoihin ja akun kenkiin oven lukkoihin.
      Auton pesu vahaus ok, poista kosteus mattojen alta.
      Seisonta on pahempaa autolle kuin jatkuva ajo.

      • Harrastaja

        Hieman erimieltä "Tietoa" kanssa. Mielestäni tuo kerrankuussa ajolenkki on talvisaikaan kannattamaton, sillä lumisilla teillä auton jarrut yms osat saavat kosteutta ja kun auto ajetaan taas sisään niin pääsee kuivumaanja jumittamaan jarruja ym.

        Itselleni kävi niin, että käsijarru, vaikkei säilytyksessä ollutkaan päällä, pääsi hirttämään kiinni oikeanpuolisesta takarenkaasa. Auto oli ajettu aivan oikeakylki seinään kiinni, joten tuon kanssa sai jokseenkin taistella, jotta sai taas pyörän pyörimään.

        Ainakin kannattaa olla varovainen/huolellinen ja ajatella seurauksia, jos lähtee lumisille/märille teille ajelemaan lenkkiä. Mielestäni pieni lenkki vaikka kolmesti vuodessa riittää: keväällä, kesällä ja syksyllä.


      • Harrastaja
        Harrastaja kirjoitti:

        Hieman erimieltä "Tietoa" kanssa. Mielestäni tuo kerrankuussa ajolenkki on talvisaikaan kannattamaton, sillä lumisilla teillä auton jarrut yms osat saavat kosteutta ja kun auto ajetaan taas sisään niin pääsee kuivumaanja jumittamaan jarruja ym.

        Itselleni kävi niin, että käsijarru, vaikkei säilytyksessä ollutkaan päällä, pääsi hirttämään kiinni oikeanpuolisesta takarenkaasa. Auto oli ajettu aivan oikeakylki seinään kiinni, joten tuon kanssa sai jokseenkin taistella, jotta sai taas pyörän pyörimään.

        Ainakin kannattaa olla varovainen/huolellinen ja ajatella seurauksia, jos lähtee lumisille/märille teille ajelemaan lenkkiä. Mielestäni pieni lenkki vaikka kolmesti vuodessa riittää: keväällä, kesällä ja syksyllä.

        Ja pidä muuten huolta, että liikutat autoa aika-ajoin hieman, sillä muuten pitkän seisotuksen jälkeen renkaista tulee kulmikkaat. Parempi ehkä olisi ottaa gummit kokonaan pois auton alta ja laittaa jonkinlaisille pukeille. Tästä tosin ei ole kokemuksia, joten varmuudella en voi sanoa, onko sillä sitten jotain sivuvaikutuksia.

        Muutenkin kannattaa autoon tehdä pieni perushuolta ennen säilöön laittoa, öljytä lähes jokapaikka, joka vähänkin vaikuttaa siltä että sinne voisi öljyä ruikkaista.

        Tietysti hieman riippuu kuinka kauan autoasi meinasit säilyttää seisonnassa. Onko kyseessä talviauto, jonka pidät nyt kesän poissa vai oletko ostanut ihan uuden auton, jonka meinasit pitää seisonnassa siihen saakka kun se on museorekisteri-ikäinen :) Olisi muuten aika hienoa ajella kolmenkymmenen vuoden kuluttua autolla jonka mittarissa olisi oikeasti 0km ;)


      • Rellu5L
        Harrastaja kirjoitti:

        Ja pidä muuten huolta, että liikutat autoa aika-ajoin hieman, sillä muuten pitkän seisotuksen jälkeen renkaista tulee kulmikkaat. Parempi ehkä olisi ottaa gummit kokonaan pois auton alta ja laittaa jonkinlaisille pukeille. Tästä tosin ei ole kokemuksia, joten varmuudella en voi sanoa, onko sillä sitten jotain sivuvaikutuksia.

        Muutenkin kannattaa autoon tehdä pieni perushuolta ennen säilöön laittoa, öljytä lähes jokapaikka, joka vähänkin vaikuttaa siltä että sinne voisi öljyä ruikkaista.

        Tietysti hieman riippuu kuinka kauan autoasi meinasit säilyttää seisonnassa. Onko kyseessä talviauto, jonka pidät nyt kesän poissa vai oletko ostanut ihan uuden auton, jonka meinasit pitää seisonnassa siihen saakka kun se on museorekisteri-ikäinen :) Olisi muuten aika hienoa ajella kolmenkymmenen vuoden kuluttua autolla jonka mittarissa olisi oikeasti 0km ;)

        Olen nyt seisottanut rellua 18 vuotta kylmässä autotallissa aina n. 23 kuukautta putkeen, eli katsastan auton kahden vuoden välein , jotta se pysyy rekisterissä ja saan maksaa käyttömaksua. En koske autoon koko aikana. Seisontarenkaat alle ja akku pois, se on siinä, ja öljyjä en ole vaihtanut ainakaan 6-8 vuoteen. Käyttöönotossa joutuu aina varautumaan mahdollisiin jarruongelmiin, mutta onneksi ei sentään aivan jokakerta.


      • 404
        Rellu5L kirjoitti:

        Olen nyt seisottanut rellua 18 vuotta kylmässä autotallissa aina n. 23 kuukautta putkeen, eli katsastan auton kahden vuoden välein , jotta se pysyy rekisterissä ja saan maksaa käyttömaksua. En koske autoon koko aikana. Seisontarenkaat alle ja akku pois, se on siinä, ja öljyjä en ole vaihtanut ainakaan 6-8 vuoteen. Käyttöönotossa joutuu aina varautumaan mahdollisiin jarruongelmiin, mutta onneksi ei sentään aivan jokakerta.

        Ensiksi onnittelut loistavasta autotaltioinnista! Viitos-rellu oli kaikin puolin aikaansa edellä, mutta siitä huolimatta tai juuri siksi ne käytettiin surutta loppuun. Koska kukaan on viimeksi nähnyt alkuperäisen vitosen liikenteessä?

        Sitten auton seisontaan. Itse nostan auton pukeille, koska se säästää paitsi renkaita muuttumasta kulmikkaiksi, myös jousia kuoleentumasta. Moottoria voisi periaatteessa pyöräyttää joskus kammella tai jopa startilla muutaman kierroksen, mutta alle ½ vuoden seisotuksissa sillä ei liene merkitystä. Itse en jarruihin koske seisonta-aikana, mutta jos jarruilla on taipumusta jumittamiseen, niin säännöllinen jarrun polkeminen voi pitää jarrusylinterien männät vetreänä. Toisaalta jumittaminen on merkki ruosteesta, ehkä kannattaisi joskus uhrata muutama kymppi uusiin pyöräsylintereihin ja huolehtia nesteiden vaihdosta.

        Öljynvaihdossa on kaksi koulukuntaa: yksi vaihtaa ennen seisontaa, jolloin koneessa seisova öljy on puhdasta. Toinen vasta seisonnan jälkeen, jolloin öljyn joukkoon kondensoituneen veden saa koneesta pihalle.

        Sisätilojen huolellinen kuivaus ja siitä huolehtiminen, ettei kosteus pääse homehduttamaan paikkoja.


      • räpeltäjä
        Rellu5L kirjoitti:

        Olen nyt seisottanut rellua 18 vuotta kylmässä autotallissa aina n. 23 kuukautta putkeen, eli katsastan auton kahden vuoden välein , jotta se pysyy rekisterissä ja saan maksaa käyttömaksua. En koske autoon koko aikana. Seisontarenkaat alle ja akku pois, se on siinä, ja öljyjä en ole vaihtanut ainakaan 6-8 vuoteen. Käyttöönotossa joutuu aina varautumaan mahdollisiin jarruongelmiin, mutta onneksi ei sentään aivan jokakerta.

        päin ei sitten tarvitse ollenkaan katsastaa turhaan jos ei aja koska automaattista poistoa ei enää ole vaan pysyy niin kauan kuin omistaja ei poista sitä rekisteristä


    • primera p11

      Hei,

      ottaisin mielellani asiallisia ja kokemukseen perustuvia vinkkeja tulevalle kesalle, kun otan auton seisonnasta takaisin liikennekayttoon.
      Eli kyseinen auto on vm. -97 p11 korimallin sedan Primera, GX ilman suurempia sahkoherkkuja. Auto on ollut seisonnassa 2009 elokuun lopusta asti, koska olen ulkomailla opiskelemassa ja tarkoitus ottaa kayttoon kesakuussa 2010.
      Sailytyspaikkana on ollut maatilan riihi, eli pitaisi olla suhtellisen kuiva ja hyvin ilmastoitu sailytystila, mutta tarkemmin kesalla nakee mika on lopputulos.

      Irtiotettua ja lampimassa sailytettya akkua on appiukko ladannut ainakin pari kertaa kuluneella ajalla. Auton oljyt vaihdoin n. kk ennen seisontaan laittamista. Ikkunoita jatin n. 5-10mm raolleen ja matot otin autosta ulos, samoin takakontin maton, etta kertyisi mahd. vahan kosteutta. Laturinhihnan vaihdoin myos loppukesasta 2009. Tuo 1,6 primerahan on nokkaketjullinen.

      Uskon, etta auto tekniikkaansa lukuunottamatta on parjaillyt hyvin. Liene tarkeimmat tarkistettavat ja huollettavat jarrujen toiminta ja kunto( myos jarrunesteet), moottorin oljyn vaihto (mahdollista kondensaatiovetta), jaahdytysneste ja mahdolliset vuodot, varmaan kannattaa rasvailla saranatkin. Jotain nivelia ja puslia varmaan on kuolettunut, kun oli entuudestaan pari valjempaa, toivottavasti iskaritkin on viela elossa.
      Nuo nyt mulla mielessa paallimmaisena, mutta onko jotain mita muuta kannattaa ehdottomasti (tai tuossa automallissa) tarkistaa tai huollattaa??
      Rahaahan tuohon menee jonkin verran ja siihen olen varautunut. Lisaksi ottaisin vinkkeja vastaan jostain hyvasta, osaavasta ja asiallisen hintaisesta autohuollosta/korjaamosta Joensuusta tai sen valittomasta laheisyydesta (max 20km).

      • sanon minä.

        Eihän noin uudessa autossa käyttöönotossa ole mitään toimenpiteitä. Akku kiinni ja baanalle, renkaiden ilmanpaineiden tarkastus.
        Teet / teetät vain normaalit huolto-ohjeen mukaiset huollot.

        "moottorin oljyn vaihto (mahdollista kondensaatiovetta)"
        Kyllä ne kondenssikosteudet sieltä haihtuu, kun moottori on käyntilämpöinen ja ajossa. Palamisessa syntyy kosteutta moninkertainen määrä josta osa kulkeutuu öljyn sekaan ja senkin on sieltä poistuttava, moottorin huohotinjärjestelmä on sitä varten.

        "Uskon, etta auto tekniikkaansa lukuunottamatta on parjaillyt hyvin."
        Tekniikka on pärjännyt varmasti hyvin, mutta korroosio nakertaa suojaamattomia peltejä.


    • Lummelampi1

      Ostin aikoinaan kolmevuotta vanhan auton, jolla ajettu vain kesällä yhteensä 26 tuhatta. Vaihdelaatikon laakerointi ruostunut samoin perän ,etu- ja takapyörien laakerointi. Toisaalta ostin 10 vuotta seisseen moottorin, joka sammutettu kaatamalla kaasuttimeen moottoriöljyä oli säilynyt hyvässä kunnossa. Mikähän merkitys on jarrunesteen vaihdoilla? Sanovat, että jarrunesteeseen kertyy vettä, joka ei käytössä haihdu!!. Ruostuuko pellit enemmän ajossa kuin seisonnassa.

    • mistä tietoa

      !1 Auto ollut yli kymmenen vuotta pois liikenteestä.
      2 Tuotu ruotsista tullin kautta, maksettu maksut, kuitti on.
      3 Ei ole rekisteriotetta mukana (ruotsalaista).
      4 On sikäläinen ajovero (kilometri maksukuitit) diesel.
      5 Katsastus konttorilla tuumivat ompa vaikea tapaus, luovutustodistus (luovari on kunnossa)

    • Varta 65 ah

      Akkua ei tule säilyttää lämpimässa.
      Lataus n 3..6 kk välein.

    • kulutususkontoa

      Lentokone on toiminut ihan hyvin, vaikka välillä on siipi maassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      89
      2888
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      299
      1676
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1547
    4. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1381
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      402
      1374
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      398
      1292
    7. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1069
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1037
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      329
      874
    10. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

      "Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      257
      845
    Aihe