Auton seisonta

Tietämätön

Aion poistaa autoni rekisteristä toistaiseksi ja kysyisin, että olisiko hyvä käyttää moottoria silloin tällöin ja kuinka usein pitäisi öljyt vaihtaa..??
Kiitos vastauksista.

12

6709

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tietoa

      Aja pikku lenkki kerran kuussa (ei yleisellä tiellä) jotta jarrut, laakerit jne pysyy kunnossa.
      Ennen seisottamista uudet öljyt sisään, vaihtaa ei tarvi kuin max. kerran 2-3 vuodessa.
      Huolehdi että auton sisustus pysyy kuivana, muuten saat homeongelman. Akku irti ladataan pari kertaa vuodessa.Spray-aseöljyä napoihin ja akun kenkiin oven lukkoihin.
      Auton pesu vahaus ok, poista kosteus mattojen alta.
      Seisonta on pahempaa autolle kuin jatkuva ajo.

      • Harrastaja

        Hieman erimieltä "Tietoa" kanssa. Mielestäni tuo kerrankuussa ajolenkki on talvisaikaan kannattamaton, sillä lumisilla teillä auton jarrut yms osat saavat kosteutta ja kun auto ajetaan taas sisään niin pääsee kuivumaanja jumittamaan jarruja ym.

        Itselleni kävi niin, että käsijarru, vaikkei säilytyksessä ollutkaan päällä, pääsi hirttämään kiinni oikeanpuolisesta takarenkaasa. Auto oli ajettu aivan oikeakylki seinään kiinni, joten tuon kanssa sai jokseenkin taistella, jotta sai taas pyörän pyörimään.

        Ainakin kannattaa olla varovainen/huolellinen ja ajatella seurauksia, jos lähtee lumisille/märille teille ajelemaan lenkkiä. Mielestäni pieni lenkki vaikka kolmesti vuodessa riittää: keväällä, kesällä ja syksyllä.


      • Harrastaja
        Harrastaja kirjoitti:

        Hieman erimieltä "Tietoa" kanssa. Mielestäni tuo kerrankuussa ajolenkki on talvisaikaan kannattamaton, sillä lumisilla teillä auton jarrut yms osat saavat kosteutta ja kun auto ajetaan taas sisään niin pääsee kuivumaanja jumittamaan jarruja ym.

        Itselleni kävi niin, että käsijarru, vaikkei säilytyksessä ollutkaan päällä, pääsi hirttämään kiinni oikeanpuolisesta takarenkaasa. Auto oli ajettu aivan oikeakylki seinään kiinni, joten tuon kanssa sai jokseenkin taistella, jotta sai taas pyörän pyörimään.

        Ainakin kannattaa olla varovainen/huolellinen ja ajatella seurauksia, jos lähtee lumisille/märille teille ajelemaan lenkkiä. Mielestäni pieni lenkki vaikka kolmesti vuodessa riittää: keväällä, kesällä ja syksyllä.

        Ja pidä muuten huolta, että liikutat autoa aika-ajoin hieman, sillä muuten pitkän seisotuksen jälkeen renkaista tulee kulmikkaat. Parempi ehkä olisi ottaa gummit kokonaan pois auton alta ja laittaa jonkinlaisille pukeille. Tästä tosin ei ole kokemuksia, joten varmuudella en voi sanoa, onko sillä sitten jotain sivuvaikutuksia.

        Muutenkin kannattaa autoon tehdä pieni perushuolta ennen säilöön laittoa, öljytä lähes jokapaikka, joka vähänkin vaikuttaa siltä että sinne voisi öljyä ruikkaista.

        Tietysti hieman riippuu kuinka kauan autoasi meinasit säilyttää seisonnassa. Onko kyseessä talviauto, jonka pidät nyt kesän poissa vai oletko ostanut ihan uuden auton, jonka meinasit pitää seisonnassa siihen saakka kun se on museorekisteri-ikäinen :) Olisi muuten aika hienoa ajella kolmenkymmenen vuoden kuluttua autolla jonka mittarissa olisi oikeasti 0km ;)


      • Rellu5L
        Harrastaja kirjoitti:

        Ja pidä muuten huolta, että liikutat autoa aika-ajoin hieman, sillä muuten pitkän seisotuksen jälkeen renkaista tulee kulmikkaat. Parempi ehkä olisi ottaa gummit kokonaan pois auton alta ja laittaa jonkinlaisille pukeille. Tästä tosin ei ole kokemuksia, joten varmuudella en voi sanoa, onko sillä sitten jotain sivuvaikutuksia.

        Muutenkin kannattaa autoon tehdä pieni perushuolta ennen säilöön laittoa, öljytä lähes jokapaikka, joka vähänkin vaikuttaa siltä että sinne voisi öljyä ruikkaista.

        Tietysti hieman riippuu kuinka kauan autoasi meinasit säilyttää seisonnassa. Onko kyseessä talviauto, jonka pidät nyt kesän poissa vai oletko ostanut ihan uuden auton, jonka meinasit pitää seisonnassa siihen saakka kun se on museorekisteri-ikäinen :) Olisi muuten aika hienoa ajella kolmenkymmenen vuoden kuluttua autolla jonka mittarissa olisi oikeasti 0km ;)

        Olen nyt seisottanut rellua 18 vuotta kylmässä autotallissa aina n. 23 kuukautta putkeen, eli katsastan auton kahden vuoden välein , jotta se pysyy rekisterissä ja saan maksaa käyttömaksua. En koske autoon koko aikana. Seisontarenkaat alle ja akku pois, se on siinä, ja öljyjä en ole vaihtanut ainakaan 6-8 vuoteen. Käyttöönotossa joutuu aina varautumaan mahdollisiin jarruongelmiin, mutta onneksi ei sentään aivan jokakerta.


      • 404
        Rellu5L kirjoitti:

        Olen nyt seisottanut rellua 18 vuotta kylmässä autotallissa aina n. 23 kuukautta putkeen, eli katsastan auton kahden vuoden välein , jotta se pysyy rekisterissä ja saan maksaa käyttömaksua. En koske autoon koko aikana. Seisontarenkaat alle ja akku pois, se on siinä, ja öljyjä en ole vaihtanut ainakaan 6-8 vuoteen. Käyttöönotossa joutuu aina varautumaan mahdollisiin jarruongelmiin, mutta onneksi ei sentään aivan jokakerta.

        Ensiksi onnittelut loistavasta autotaltioinnista! Viitos-rellu oli kaikin puolin aikaansa edellä, mutta siitä huolimatta tai juuri siksi ne käytettiin surutta loppuun. Koska kukaan on viimeksi nähnyt alkuperäisen vitosen liikenteessä?

        Sitten auton seisontaan. Itse nostan auton pukeille, koska se säästää paitsi renkaita muuttumasta kulmikkaiksi, myös jousia kuoleentumasta. Moottoria voisi periaatteessa pyöräyttää joskus kammella tai jopa startilla muutaman kierroksen, mutta alle ½ vuoden seisotuksissa sillä ei liene merkitystä. Itse en jarruihin koske seisonta-aikana, mutta jos jarruilla on taipumusta jumittamiseen, niin säännöllinen jarrun polkeminen voi pitää jarrusylinterien männät vetreänä. Toisaalta jumittaminen on merkki ruosteesta, ehkä kannattaisi joskus uhrata muutama kymppi uusiin pyöräsylintereihin ja huolehtia nesteiden vaihdosta.

        Öljynvaihdossa on kaksi koulukuntaa: yksi vaihtaa ennen seisontaa, jolloin koneessa seisova öljy on puhdasta. Toinen vasta seisonnan jälkeen, jolloin öljyn joukkoon kondensoituneen veden saa koneesta pihalle.

        Sisätilojen huolellinen kuivaus ja siitä huolehtiminen, ettei kosteus pääse homehduttamaan paikkoja.


      • räpeltäjä
        Rellu5L kirjoitti:

        Olen nyt seisottanut rellua 18 vuotta kylmässä autotallissa aina n. 23 kuukautta putkeen, eli katsastan auton kahden vuoden välein , jotta se pysyy rekisterissä ja saan maksaa käyttömaksua. En koske autoon koko aikana. Seisontarenkaat alle ja akku pois, se on siinä, ja öljyjä en ole vaihtanut ainakaan 6-8 vuoteen. Käyttöönotossa joutuu aina varautumaan mahdollisiin jarruongelmiin, mutta onneksi ei sentään aivan jokakerta.

        päin ei sitten tarvitse ollenkaan katsastaa turhaan jos ei aja koska automaattista poistoa ei enää ole vaan pysyy niin kauan kuin omistaja ei poista sitä rekisteristä


    • primera p11

      Hei,

      ottaisin mielellani asiallisia ja kokemukseen perustuvia vinkkeja tulevalle kesalle, kun otan auton seisonnasta takaisin liikennekayttoon.
      Eli kyseinen auto on vm. -97 p11 korimallin sedan Primera, GX ilman suurempia sahkoherkkuja. Auto on ollut seisonnassa 2009 elokuun lopusta asti, koska olen ulkomailla opiskelemassa ja tarkoitus ottaa kayttoon kesakuussa 2010.
      Sailytyspaikkana on ollut maatilan riihi, eli pitaisi olla suhtellisen kuiva ja hyvin ilmastoitu sailytystila, mutta tarkemmin kesalla nakee mika on lopputulos.

      Irtiotettua ja lampimassa sailytettya akkua on appiukko ladannut ainakin pari kertaa kuluneella ajalla. Auton oljyt vaihdoin n. kk ennen seisontaan laittamista. Ikkunoita jatin n. 5-10mm raolleen ja matot otin autosta ulos, samoin takakontin maton, etta kertyisi mahd. vahan kosteutta. Laturinhihnan vaihdoin myos loppukesasta 2009. Tuo 1,6 primerahan on nokkaketjullinen.

      Uskon, etta auto tekniikkaansa lukuunottamatta on parjaillyt hyvin. Liene tarkeimmat tarkistettavat ja huollettavat jarrujen toiminta ja kunto( myos jarrunesteet), moottorin oljyn vaihto (mahdollista kondensaatiovetta), jaahdytysneste ja mahdolliset vuodot, varmaan kannattaa rasvailla saranatkin. Jotain nivelia ja puslia varmaan on kuolettunut, kun oli entuudestaan pari valjempaa, toivottavasti iskaritkin on viela elossa.
      Nuo nyt mulla mielessa paallimmaisena, mutta onko jotain mita muuta kannattaa ehdottomasti (tai tuossa automallissa) tarkistaa tai huollattaa??
      Rahaahan tuohon menee jonkin verran ja siihen olen varautunut. Lisaksi ottaisin vinkkeja vastaan jostain hyvasta, osaavasta ja asiallisen hintaisesta autohuollosta/korjaamosta Joensuusta tai sen valittomasta laheisyydesta (max 20km).

      • sanon minä.

        Eihän noin uudessa autossa käyttöönotossa ole mitään toimenpiteitä. Akku kiinni ja baanalle, renkaiden ilmanpaineiden tarkastus.
        Teet / teetät vain normaalit huolto-ohjeen mukaiset huollot.

        "moottorin oljyn vaihto (mahdollista kondensaatiovetta)"
        Kyllä ne kondenssikosteudet sieltä haihtuu, kun moottori on käyntilämpöinen ja ajossa. Palamisessa syntyy kosteutta moninkertainen määrä josta osa kulkeutuu öljyn sekaan ja senkin on sieltä poistuttava, moottorin huohotinjärjestelmä on sitä varten.

        "Uskon, etta auto tekniikkaansa lukuunottamatta on parjaillyt hyvin."
        Tekniikka on pärjännyt varmasti hyvin, mutta korroosio nakertaa suojaamattomia peltejä.


    • Lummelampi1

      Ostin aikoinaan kolmevuotta vanhan auton, jolla ajettu vain kesällä yhteensä 26 tuhatta. Vaihdelaatikon laakerointi ruostunut samoin perän ,etu- ja takapyörien laakerointi. Toisaalta ostin 10 vuotta seisseen moottorin, joka sammutettu kaatamalla kaasuttimeen moottoriöljyä oli säilynyt hyvässä kunnossa. Mikähän merkitys on jarrunesteen vaihdoilla? Sanovat, että jarrunesteeseen kertyy vettä, joka ei käytössä haihdu!!. Ruostuuko pellit enemmän ajossa kuin seisonnassa.

    • mistä tietoa

      !1 Auto ollut yli kymmenen vuotta pois liikenteestä.
      2 Tuotu ruotsista tullin kautta, maksettu maksut, kuitti on.
      3 Ei ole rekisteriotetta mukana (ruotsalaista).
      4 On sikäläinen ajovero (kilometri maksukuitit) diesel.
      5 Katsastus konttorilla tuumivat ompa vaikea tapaus, luovutustodistus (luovari on kunnossa)

    • Varta 65 ah

      Akkua ei tule säilyttää lämpimässa.
      Lataus n 3..6 kk välein.

    • kulutususkontoa

      Lentokone on toiminut ihan hyvin, vaikka välillä on siipi maassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen

      KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      398
      4500
    2. Kuka on mystinen heppamies?

      Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel
      Kotimaiset julkkisjuorut
      121
      1752
    3. Muutto ei ratkaise mitään.

      Sielläkin on naapurit. 😉 Nähdään?
      Ikävä
      138
      1518
    4. Jäätävä epävarmuus

      Mistä tää hirveä epävarmuus molemminpuolin johtuu? Pohjimmiltaan uskon, että molemmat tietää, että tunteita on. Vai onko
      Ikävä
      73
      1273
    5. Yksi iso yllätys luvassa The Summit Suomi -finaalijaksossa - Tiesitkö nämä Summit-loppukolmikosta?

      The Summit Suomi on tarjoillut yllättäviä pudotuksia ja melkoisen määrän pelkkää kisaajien vaelluksen kuvaamista Norjass
      Tv-sarjat
      15
      1086
    6. Perjantaita!

      Miltä kaivattusi tuoksuu? Tuli mieleen kun täällä usein mainitaan pahasta hajusta. 🤔
      Ikävä
      72
      1077
    7. Voi että! Sergey Hilman paljastaa Race Across the World -kuvauksista: "Tämä oli se paras jekku"

      Tykätään! Aikamoinen pari tämä Sergey Hilman ja Sini Sabotage - herättävät varmasti vahvoja tunteita suuntaan sun toise
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1019
    8. Ei tullut konkurssia, tuli 3 karhua

      Olipas hyvä uutinen. Näin sitä vaan tunnetaan. Persut eivät onnistuneet tuhoamaan.. tätäkään
      Ähtäri
      64
      976
    9. Ainakin hän on elossa

      ehdin jo huolestua.
      Ikävä
      38
      960
    10. Ei sua mies varmaan kauheasti haittaa

      Jos otan sut omakseni, tässä lähiaikoina ❤️
      Ikävä
      65
      931
    Aihe