Auton seisonta

Tietämätön

Aion poistaa autoni rekisteristä toistaiseksi ja kysyisin, että olisiko hyvä käyttää moottoria silloin tällöin ja kuinka usein pitäisi öljyt vaihtaa..??
Kiitos vastauksista.

12

6962

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tietoa

      Aja pikku lenkki kerran kuussa (ei yleisellä tiellä) jotta jarrut, laakerit jne pysyy kunnossa.
      Ennen seisottamista uudet öljyt sisään, vaihtaa ei tarvi kuin max. kerran 2-3 vuodessa.
      Huolehdi että auton sisustus pysyy kuivana, muuten saat homeongelman. Akku irti ladataan pari kertaa vuodessa.Spray-aseöljyä napoihin ja akun kenkiin oven lukkoihin.
      Auton pesu vahaus ok, poista kosteus mattojen alta.
      Seisonta on pahempaa autolle kuin jatkuva ajo.

      • Harrastaja

        Hieman erimieltä "Tietoa" kanssa. Mielestäni tuo kerrankuussa ajolenkki on talvisaikaan kannattamaton, sillä lumisilla teillä auton jarrut yms osat saavat kosteutta ja kun auto ajetaan taas sisään niin pääsee kuivumaanja jumittamaan jarruja ym.

        Itselleni kävi niin, että käsijarru, vaikkei säilytyksessä ollutkaan päällä, pääsi hirttämään kiinni oikeanpuolisesta takarenkaasa. Auto oli ajettu aivan oikeakylki seinään kiinni, joten tuon kanssa sai jokseenkin taistella, jotta sai taas pyörän pyörimään.

        Ainakin kannattaa olla varovainen/huolellinen ja ajatella seurauksia, jos lähtee lumisille/märille teille ajelemaan lenkkiä. Mielestäni pieni lenkki vaikka kolmesti vuodessa riittää: keväällä, kesällä ja syksyllä.


      • Harrastaja
        Harrastaja kirjoitti:

        Hieman erimieltä "Tietoa" kanssa. Mielestäni tuo kerrankuussa ajolenkki on talvisaikaan kannattamaton, sillä lumisilla teillä auton jarrut yms osat saavat kosteutta ja kun auto ajetaan taas sisään niin pääsee kuivumaanja jumittamaan jarruja ym.

        Itselleni kävi niin, että käsijarru, vaikkei säilytyksessä ollutkaan päällä, pääsi hirttämään kiinni oikeanpuolisesta takarenkaasa. Auto oli ajettu aivan oikeakylki seinään kiinni, joten tuon kanssa sai jokseenkin taistella, jotta sai taas pyörän pyörimään.

        Ainakin kannattaa olla varovainen/huolellinen ja ajatella seurauksia, jos lähtee lumisille/märille teille ajelemaan lenkkiä. Mielestäni pieni lenkki vaikka kolmesti vuodessa riittää: keväällä, kesällä ja syksyllä.

        Ja pidä muuten huolta, että liikutat autoa aika-ajoin hieman, sillä muuten pitkän seisotuksen jälkeen renkaista tulee kulmikkaat. Parempi ehkä olisi ottaa gummit kokonaan pois auton alta ja laittaa jonkinlaisille pukeille. Tästä tosin ei ole kokemuksia, joten varmuudella en voi sanoa, onko sillä sitten jotain sivuvaikutuksia.

        Muutenkin kannattaa autoon tehdä pieni perushuolta ennen säilöön laittoa, öljytä lähes jokapaikka, joka vähänkin vaikuttaa siltä että sinne voisi öljyä ruikkaista.

        Tietysti hieman riippuu kuinka kauan autoasi meinasit säilyttää seisonnassa. Onko kyseessä talviauto, jonka pidät nyt kesän poissa vai oletko ostanut ihan uuden auton, jonka meinasit pitää seisonnassa siihen saakka kun se on museorekisteri-ikäinen :) Olisi muuten aika hienoa ajella kolmenkymmenen vuoden kuluttua autolla jonka mittarissa olisi oikeasti 0km ;)


      • Rellu5L
        Harrastaja kirjoitti:

        Ja pidä muuten huolta, että liikutat autoa aika-ajoin hieman, sillä muuten pitkän seisotuksen jälkeen renkaista tulee kulmikkaat. Parempi ehkä olisi ottaa gummit kokonaan pois auton alta ja laittaa jonkinlaisille pukeille. Tästä tosin ei ole kokemuksia, joten varmuudella en voi sanoa, onko sillä sitten jotain sivuvaikutuksia.

        Muutenkin kannattaa autoon tehdä pieni perushuolta ennen säilöön laittoa, öljytä lähes jokapaikka, joka vähänkin vaikuttaa siltä että sinne voisi öljyä ruikkaista.

        Tietysti hieman riippuu kuinka kauan autoasi meinasit säilyttää seisonnassa. Onko kyseessä talviauto, jonka pidät nyt kesän poissa vai oletko ostanut ihan uuden auton, jonka meinasit pitää seisonnassa siihen saakka kun se on museorekisteri-ikäinen :) Olisi muuten aika hienoa ajella kolmenkymmenen vuoden kuluttua autolla jonka mittarissa olisi oikeasti 0km ;)

        Olen nyt seisottanut rellua 18 vuotta kylmässä autotallissa aina n. 23 kuukautta putkeen, eli katsastan auton kahden vuoden välein , jotta se pysyy rekisterissä ja saan maksaa käyttömaksua. En koske autoon koko aikana. Seisontarenkaat alle ja akku pois, se on siinä, ja öljyjä en ole vaihtanut ainakaan 6-8 vuoteen. Käyttöönotossa joutuu aina varautumaan mahdollisiin jarruongelmiin, mutta onneksi ei sentään aivan jokakerta.


      • 404
        Rellu5L kirjoitti:

        Olen nyt seisottanut rellua 18 vuotta kylmässä autotallissa aina n. 23 kuukautta putkeen, eli katsastan auton kahden vuoden välein , jotta se pysyy rekisterissä ja saan maksaa käyttömaksua. En koske autoon koko aikana. Seisontarenkaat alle ja akku pois, se on siinä, ja öljyjä en ole vaihtanut ainakaan 6-8 vuoteen. Käyttöönotossa joutuu aina varautumaan mahdollisiin jarruongelmiin, mutta onneksi ei sentään aivan jokakerta.

        Ensiksi onnittelut loistavasta autotaltioinnista! Viitos-rellu oli kaikin puolin aikaansa edellä, mutta siitä huolimatta tai juuri siksi ne käytettiin surutta loppuun. Koska kukaan on viimeksi nähnyt alkuperäisen vitosen liikenteessä?

        Sitten auton seisontaan. Itse nostan auton pukeille, koska se säästää paitsi renkaita muuttumasta kulmikkaiksi, myös jousia kuoleentumasta. Moottoria voisi periaatteessa pyöräyttää joskus kammella tai jopa startilla muutaman kierroksen, mutta alle ½ vuoden seisotuksissa sillä ei liene merkitystä. Itse en jarruihin koske seisonta-aikana, mutta jos jarruilla on taipumusta jumittamiseen, niin säännöllinen jarrun polkeminen voi pitää jarrusylinterien männät vetreänä. Toisaalta jumittaminen on merkki ruosteesta, ehkä kannattaisi joskus uhrata muutama kymppi uusiin pyöräsylintereihin ja huolehtia nesteiden vaihdosta.

        Öljynvaihdossa on kaksi koulukuntaa: yksi vaihtaa ennen seisontaa, jolloin koneessa seisova öljy on puhdasta. Toinen vasta seisonnan jälkeen, jolloin öljyn joukkoon kondensoituneen veden saa koneesta pihalle.

        Sisätilojen huolellinen kuivaus ja siitä huolehtiminen, ettei kosteus pääse homehduttamaan paikkoja.


      • räpeltäjä
        Rellu5L kirjoitti:

        Olen nyt seisottanut rellua 18 vuotta kylmässä autotallissa aina n. 23 kuukautta putkeen, eli katsastan auton kahden vuoden välein , jotta se pysyy rekisterissä ja saan maksaa käyttömaksua. En koske autoon koko aikana. Seisontarenkaat alle ja akku pois, se on siinä, ja öljyjä en ole vaihtanut ainakaan 6-8 vuoteen. Käyttöönotossa joutuu aina varautumaan mahdollisiin jarruongelmiin, mutta onneksi ei sentään aivan jokakerta.

        päin ei sitten tarvitse ollenkaan katsastaa turhaan jos ei aja koska automaattista poistoa ei enää ole vaan pysyy niin kauan kuin omistaja ei poista sitä rekisteristä


    • primera p11

      Hei,

      ottaisin mielellani asiallisia ja kokemukseen perustuvia vinkkeja tulevalle kesalle, kun otan auton seisonnasta takaisin liikennekayttoon.
      Eli kyseinen auto on vm. -97 p11 korimallin sedan Primera, GX ilman suurempia sahkoherkkuja. Auto on ollut seisonnassa 2009 elokuun lopusta asti, koska olen ulkomailla opiskelemassa ja tarkoitus ottaa kayttoon kesakuussa 2010.
      Sailytyspaikkana on ollut maatilan riihi, eli pitaisi olla suhtellisen kuiva ja hyvin ilmastoitu sailytystila, mutta tarkemmin kesalla nakee mika on lopputulos.

      Irtiotettua ja lampimassa sailytettya akkua on appiukko ladannut ainakin pari kertaa kuluneella ajalla. Auton oljyt vaihdoin n. kk ennen seisontaan laittamista. Ikkunoita jatin n. 5-10mm raolleen ja matot otin autosta ulos, samoin takakontin maton, etta kertyisi mahd. vahan kosteutta. Laturinhihnan vaihdoin myos loppukesasta 2009. Tuo 1,6 primerahan on nokkaketjullinen.

      Uskon, etta auto tekniikkaansa lukuunottamatta on parjaillyt hyvin. Liene tarkeimmat tarkistettavat ja huollettavat jarrujen toiminta ja kunto( myos jarrunesteet), moottorin oljyn vaihto (mahdollista kondensaatiovetta), jaahdytysneste ja mahdolliset vuodot, varmaan kannattaa rasvailla saranatkin. Jotain nivelia ja puslia varmaan on kuolettunut, kun oli entuudestaan pari valjempaa, toivottavasti iskaritkin on viela elossa.
      Nuo nyt mulla mielessa paallimmaisena, mutta onko jotain mita muuta kannattaa ehdottomasti (tai tuossa automallissa) tarkistaa tai huollattaa??
      Rahaahan tuohon menee jonkin verran ja siihen olen varautunut. Lisaksi ottaisin vinkkeja vastaan jostain hyvasta, osaavasta ja asiallisen hintaisesta autohuollosta/korjaamosta Joensuusta tai sen valittomasta laheisyydesta (max 20km).

      • sanon minä.

        Eihän noin uudessa autossa käyttöönotossa ole mitään toimenpiteitä. Akku kiinni ja baanalle, renkaiden ilmanpaineiden tarkastus.
        Teet / teetät vain normaalit huolto-ohjeen mukaiset huollot.

        "moottorin oljyn vaihto (mahdollista kondensaatiovetta)"
        Kyllä ne kondenssikosteudet sieltä haihtuu, kun moottori on käyntilämpöinen ja ajossa. Palamisessa syntyy kosteutta moninkertainen määrä josta osa kulkeutuu öljyn sekaan ja senkin on sieltä poistuttava, moottorin huohotinjärjestelmä on sitä varten.

        "Uskon, etta auto tekniikkaansa lukuunottamatta on parjaillyt hyvin."
        Tekniikka on pärjännyt varmasti hyvin, mutta korroosio nakertaa suojaamattomia peltejä.


    • Lummelampi1

      Ostin aikoinaan kolmevuotta vanhan auton, jolla ajettu vain kesällä yhteensä 26 tuhatta. Vaihdelaatikon laakerointi ruostunut samoin perän ,etu- ja takapyörien laakerointi. Toisaalta ostin 10 vuotta seisseen moottorin, joka sammutettu kaatamalla kaasuttimeen moottoriöljyä oli säilynyt hyvässä kunnossa. Mikähän merkitys on jarrunesteen vaihdoilla? Sanovat, että jarrunesteeseen kertyy vettä, joka ei käytössä haihdu!!. Ruostuuko pellit enemmän ajossa kuin seisonnassa.

    • mistä tietoa

      !1 Auto ollut yli kymmenen vuotta pois liikenteestä.
      2 Tuotu ruotsista tullin kautta, maksettu maksut, kuitti on.
      3 Ei ole rekisteriotetta mukana (ruotsalaista).
      4 On sikäläinen ajovero (kilometri maksukuitit) diesel.
      5 Katsastus konttorilla tuumivat ompa vaikea tapaus, luovutustodistus (luovari on kunnossa)

    • Varta 65 ah

      Akkua ei tule säilyttää lämpimässa.
      Lataus n 3..6 kk välein.

    • kulutususkontoa

      Lentokone on toiminut ihan hyvin, vaikka välillä on siipi maassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

      Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      127
      3902
    2. Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti

      Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans
      Maailman menoa
      14
      3361
    3. Haluaisin rakastaa sinua

      Ja olla sinulle se oikea... Rakastan sinua 💗💗💗
      Ikävä
      19
      3255
    4. onko kaivattusi

      vaarallinen? :D
      Ikävä
      79
      3237
    5. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

      Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      56
      3209
    6. Menen nyt koisimaan

      Ja en ehkä palaa tänne. Asia on nyt loppuunkäsitelty ja totuus tuli ilmi
      Ikävä
      29
      2855
    7. Tiedätkö mihin

      Ominaisuuksiin rakastuin sinussa?
      Ikävä
      47
      2617
    8. Olisiko sinulla

      Jonossa vaihtoehtoja, ehkä
      Ikävä
      54
      2607
    9. Pieni galluppi

      Mitäs lahjaa odotat joulupukilta.
      Ikävä
      67
      2387
    10. Mitä tuntemuksia

      Rakkaasi ääni herättää?
      Ikävä
      19
      2337
    Aihe