Tämä kaksisuuntainen

trissi

on ilmeisesti tullut suositummaksi kuin masennus ja burnoutti.
Aikansa kaikilla trendeillä.....

8

629

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyllästynyt aiheeseen vaikka sairastaakin

Sama juttu ihmetyttänyt minua. Jatkuvasti tulee uusia keskusteluja ihan kuin tässä olisi meillä nyt maamme ykkössairaus. Tätä potee kuitenkin vain muutama prosentti ihmisistä, suunnilleen saman verran kuin skitsofreniaa, joka taas ei näillä palstoilla näy.

Luulevatko ihmiset, että tämä tauti jotenkin "hienompi" diagnoosi kuin tavan masennus tai muu psyyken sairaus, kun julkkiksiakin ollut jonossa kaksisuuntaisuuttaan julistamassa (ja vieläpä näkee jopa listoja "lahjakkaista 2-suuntaisista"!) On niitä lahjakkuuksia ja julkkiksiakin jotka ovat muulla tavoin sairaita, miksei heistä ja heidän kohtalotovereistaan hössötetä tällä tavalla?

2-suuntaiseen liittyy toki potilaan ja lähipiirin kannalta paljon draamaa, mutta sama juttu monen muun sairauden kohdalla. Kärsimyksen määrääkään ei pitäisi liioitella, muutkin (niin psyyken-kuin muut)sairaudet aiheuttavat elämän mullistuksia ja suurta kärsimystä.

Eipä ole muotia olla diabeetikko, epileptikko, neurologisesti sairas (puhumattakaan dementiasta)vaikka nämä totaalisti elämää ravistavia kohtaloita. Kansantaudeissamme alkoholinväärinkäytössä, tuki-ja liikuntaelinsairauksissa, lihavuudessa yms. ei sitäkään vähää näkyvyyttä/aktiivisuutta näillä palstoilla. Osin johtunee sairastavien iästä - suurin osa tänne kirjoittavista varmaan nuoria tai keski-ikäisiä.

• Lahjakas kaksisuuntainen

Mielenkiintoinen näkökulma. Tähän asti olen tuntenut sairastavani ahdistavaa ja elämääni tuhoavaa mielisairautta. Olen ollut sairaalassa ja syön kourallisen lääkkeitä kaksi kertaa päivässä. Olen käytännössä tuhonnut oman ja läheisteni elämän ja ajattelen itsemurhaa päivittäin. En ole nauranut kohta vuoteen ja vaimon kanssa rakastellut puoleen vuoteen. Lääkärit sanoivat, että minulla on bipo, en suinkaan sitä itse keksinyt saadakseni ansiotonta arvonnousua. Se, että on julkkiksia tai kuuluisia bipoja lohduttaa minua vähän tai ei ollenkaan. Lahjakkuutta en itsestäni löydä, en niin hyvässä kuin pahassakaan, mutta odotetaan nyt sitä hypomania, niin eiköhän oma mielipiteeni silloin muutu. En nyt ajattele olevani erityisen media- tai muutenkaan seksikäs.
        Lähden tänään taas työkkäriin tärisevänä ja itseäni syvästi häpeävänä luuserina ja jo sinne meneminen on niin suuri ponnistus, että mietin maksaako vaivan. Netistä etsin tietoa sairaudesta saadakseni tai löytääkseni edes pientä rohkaisua surkeaan olooni. Syövästa tai muista vakavista sairauksista en osaa sanoa koska ne eivät ole ajankohtaisia minulle ainakaan vielä. Epäilen vahvasti, että tämä pirun bipo minut hautaan vie, eikä mikään muu tauti. Pitäisi tietenkin piristyä ja ottaa elämä taas haltuun, mutta laiskana ja saamattomana taidan mieluummin antaa periksi.

• Lahjakas kaksisuuntainen (Ymmärtänette ironian)
        Lahjakas kaksisuuntainen kirjoitti:

Mielenkiintoinen näkökulma. Tähän asti olen tuntenut sairastavani ahdistavaa ja elämääni tuhoavaa mielisairautta. Olen ollut sairaalassa ja syön kourallisen lääkkeitä kaksi kertaa päivässä. Olen käytännössä tuhonnut oman ja läheisteni elämän ja ajattelen itsemurhaa päivittäin. En ole nauranut kohta vuoteen ja vaimon kanssa rakastellut puoleen vuoteen. Lääkärit sanoivat, että minulla on bipo, en suinkaan sitä itse keksinyt saadakseni ansiotonta arvonnousua. Se, että on julkkiksia tai kuuluisia bipoja lohduttaa minua vähän tai ei ollenkaan. Lahjakkuutta en itsestäni löydä, en niin hyvässä kuin pahassakaan, mutta odotetaan nyt sitä hypomania, niin eiköhän oma mielipiteeni silloin muutu. En nyt ajattele olevani erityisen media- tai muutenkaan seksikäs.
        Lähden tänään taas työkkäriin tärisevänä ja itseäni syvästi häpeävänä luuserina ja jo sinne meneminen on niin suuri ponnistus, että mietin maksaako vaivan. Netistä etsin tietoa sairaudesta saadakseni tai löytääkseni edes pientä rohkaisua surkeaan olooni. Syövästa tai muista vakavista sairauksista en osaa sanoa koska ne eivät ole ajankohtaisia minulle ainakaan vielä. Epäilen vahvasti, että tämä pirun bipo minut hautaan vie, eikä mikään muu tauti. Pitäisi tietenkin piristyä ja ottaa elämä taas haltuun, mutta laiskana ja saamattomana taidan mieluummin antaa periksi.

Jaa, vaimohan se tuossa valmistautuu eroamaan, jos tahti ei muutu. Ei ilmeisesti jaksa katsoa, kun selitän kaikki epämiellyttävät asiat bipoudellani tai lääkkeiden sivuvaikutuksilla. Nojaa, niinhän se käy. Olen täysin samaa mieltä. Helpommalla pääsee. Onhan nämä neljä viimistä vuotta ollut yhtä luopumista, joten olisi varmaan hyvä pistää pokki kaikki ihmissuhteet ja ryhtyä oikein urakalla bipoilemaan. Onhan tuota jo hypomaniassa kokeiltu ja hauskaa oli ja lasku maksetaan kun on sen aika. Nyt eletään osamaksulla ankeaa arkea päivä ja parhaimmillaan tunti kerallaan. Tuntuu hiukan, että "olisi parempi elää päivä leijonana, kun sata vuotta lampaana." Näinhän se on meidän suvussa eletty, (ennen kuin bipoudesta tuli muoti-ilmiö) enkä minä haluaisi rikkoa sukuperinteitä vastaan.

• Jjep

Joo eipä tämä itselle kovin muodikkaalta tunnu.. Ja noista julkkisten sairasteluista en edes tiedä. Itse kirjoittelen tänne joskus mielentilan kohoamisen toivossa. Tämä on nyt paikka avautua, koska en ole kertonut yhdellekkään läheiselleni asiasta. En yksinkertaisesti kehtaa- joten miksi joku pitää tätä trendinä?

• gada

muut ihmiset taas ymmärtävät diabetesta, epilepsiaa ja jopa skitsofreniaa sairastavia enemmän kuin kaksisuuntaista. Sen takia siinä varmaan tulee semmoinen vastareaktio, että haluaa oikeutta sairaudelleen. Lisäksi kaksisuuntaisuuteen monesti kuuluu se, että hypomaanisena hölöttää sairaudestaan kaikille ja on jopa ns. ylpeä siitä. Katumus tulee sitten kun laskeutuu maan pinnalle. Itsellä ainakin näin.

• jjep
        gada kirjoitti:

muut ihmiset taas ymmärtävät diabetesta, epilepsiaa ja jopa skitsofreniaa sairastavia enemmän kuin kaksisuuntaista. Sen takia siinä varmaan tulee semmoinen vastareaktio, että haluaa oikeutta sairaudelleen. Lisäksi kaksisuuntaisuuteen monesti kuuluu se, että hypomaanisena hölöttää sairaudestaan kaikille ja on jopa ns. ylpeä siitä. Katumus tulee sitten kun laskeutuu maan pinnalle. Itsellä ainakin näin.

Olen samaa mieltä kanssasi. Itse en kirjoittele depressiivisessä vaiheessa mihinkään tai puhu mistään, vaan tämä on hypomaniavaiheessa tai ehkä ennemminkin sekamuotoisessa ennen hypomaniaa.. Kyllä tämä "hölötys" aika sidonnainen sairauden luonteeseen :).

• maanisdepressiivinen
        Lahjakas kaksisuuntainen (Ymmärtänette ironian) kirjoitti:

Jaa, vaimohan se tuossa valmistautuu eroamaan, jos tahti ei muutu. Ei ilmeisesti jaksa katsoa, kun selitän kaikki epämiellyttävät asiat bipoudellani tai lääkkeiden sivuvaikutuksilla. Nojaa, niinhän se käy. Olen täysin samaa mieltä. Helpommalla pääsee. Onhan nämä neljä viimistä vuotta ollut yhtä luopumista, joten olisi varmaan hyvä pistää pokki kaikki ihmissuhteet ja ryhtyä oikein urakalla bipoilemaan. Onhan tuota jo hypomaniassa kokeiltu ja hauskaa oli ja lasku maksetaan kun on sen aika. Nyt eletään osamaksulla ankeaa arkea päivä ja parhaimmillaan tunti kerallaan. Tuntuu hiukan, että "olisi parempi elää päivä leijonana, kun sata vuotta lampaana." Näinhän se on meidän suvussa eletty, (ennen kuin bipoudesta tuli muoti-ilmiö) enkä minä haluaisi rikkoa sukuperinteitä vastaan.

Mulle tuli ero kun bipoilu saavutti diagnosoitavan vaiheen. Tosin se johtui se sairauden paheneminenkin tuosta aviosuhteen kriisistä, joka olisi voinut tulla ilman bipoakin. Nyt exä sanoo kyllä että hän katuu eroaan.

Onnistuin kyllä hankkimaan uuden vaimon, mutta helppoa ei ole hänelläkään. Hän sentään tiesi suhteen alusta lähtien diagnoosit ja oireet. Myöntänyt on että jos olisi oikeasti käsittänyt sairauden karmeuden, niin olisi harkinnut pidempään.

Oman käden kautta bipot ihmisten keskuudesta poistuvat, ihan pääsääntöisestikin. Elinajanodote ei ole pitkä. Tieni on kulkenut menestyvästä johtajasta sairaseläkkeellä olevaksi luuseriksi.

Minusta tuo vanha ja oikea nimi maanis-depressiivinen pitäisi ottaa uudestaan käyttöön, ainakin meitä aitojan rampauttavastasta sairaudesta kärsivien osalta. Nykyvaimokaan ei nimittäin sairauden voimakkuutta käsittänyt, sillä kaksisuuntaisuushan on muotia ja sellaisen diagnoosinkin saa ilmeisen lievilläkin oireilla.

• Maanis-depressiivi

Maanis-depressiivinen eli kaksisuuntainen mielialahäiriö (bipolaarinen mielialahäiriö, bipolaarisuus) on psyykkinen sairaus, jossa mieliala vaihtelee jaksottaisesti manian ja masennuksen välillä. Masennus on yleensä syvä ja vakava, johon liittyy merkittävä itsemurhariski ja taustalla saattaa olla jo itsemurhayrityksiäkin. Useimmiten masennusjaksot vallitsevat sairautta ja maaniset vaiheet ovat harvempia. Taudilla on eri vaikeusasteita, ja vakavimmillaan sairautta voivat sävyttää psykoottiset vaiheet, jolloin sairastunut henkilö menettää kokonaan kosketuksensa todellisuuteensa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4636
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3724
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3095
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2667
    5. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2599
    6. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      205
      2597
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2390
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2328
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1945
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1529
    Aihe