Päivän lukuvinkki

Urho_Jägermeister

Kävipäs tuuri, kun sattui olemaan vapaa viikko töistä ja puolisokin sukuloimassa. Normaalisti en tarkastele tätä palstaa öisin, mutta nyt huomasin sattumalta, että jopa lukuvinkkejäni on ruvettu sensuroimaan. No, tietysti minä otin varmuuskopion, joten tässä uudestaan lukuvinkkini:

Tervehdys! Nyt on taas lukuvinkin aika. Tämänkertainen kirja on monelle varmaankin tutumpi kuin edelliset vinkkaamani.

Antti Nylén: Vihan ja katkeruuden esseet

Esseekirjaallisuus on kirjallisuuden laji, joka on hyvin haastava ja ehkä juuri siksi Suomessa on kovin vähän päteviä esseistejä. Antti Nylén on yksi poikkeuksista. Hänen terävä ja kärkäs kannanottonsa pakottaa lukijan reagoimaan tekstiin. Tavalla tai toisella. Kirjan esseistä ainakin Johdatus lihan sukupuolipolitiikkaan ja Miehen kritiikki ovat varmasti metsästäjiäkin kiinnostavia.

Kirjasta on otettu uusia painoksia ja se on saatavissa hyvin varustetuissa kirjakaupoissa. Kirjastojakaan ei kannata unohtaa. Teos löytynee pienempienkin kuntien kirjastoista.

4

419

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sinkomies

      Olen lukenut Nylénin esseitä muutamin kappalein, koskien nimenomaan tätä "liha"-asiaa. Kirjoittaja on sanataituri, se pitää paikkansa, mutta etiikan suhteen noissa esseissä ollaan syvästi urbanisoituneen ja luontokosketuksen kadottaneen ihmisen ajatusmaailmoissa.

      Jos tämä urbanisoituva yhteiskuntamme olisi mahdollinen asia tulevaisuutta ajatellen (mitä se ei ole), Nylén olisi takuulla oikeassa filosofisine pohdintoineen. Mutta kuten eläinoikeusihmiset yleensäkin, myös Nylén ajattelee vain välittömiä seurauksia, ei lainkaan välillisiä - niitä jotka ovat aiheuttaneet esimerkiksi kuudennen sukupuuttoaallon alkamisen ja todellisen rikoksen luontoa - täten myös eläimiä - ja samalla ihmistä vastaan.

      Myös Linkola on kuuma peruna Nylénille, liekö osittain siksi, että L on monissa asioissa oikeassa ja uhkaa Nylénin ajatuskorttitaloja täysin eettisestä, liikakansoituksen kanssa sovinnon tehneestä globaalista kaupunkikulttuurista.

      Eettisintä olisi, jos meitä olisi vähemmän ja hankkisimme ravintomme suoraan luonnosta. Siinä hankkimisessa metsästyksellä olisi oikeutettu osuutensa.

      • scarabaeus

        No olen lukenut aikoja sitten. Hiljan lueskelin Nylénin

        Dandyismistä ja George Brummellista

        .. oliko se niin, että Nylén pitää itseään jonakin
        dandyna?


      • mr VonDarra
        scarabaeus kirjoitti:

        No olen lukenut aikoja sitten. Hiljan lueskelin Nylénin

        Dandyismistä ja George Brummellista

        .. oliko se niin, että Nylén pitää itseään jonakin
        dandyna?

        mulkku mikä mulkku ja se morrisey hömppä meni liian pitkälle


      • scarabaeus
        mr VonDarra kirjoitti:

        mulkku mikä mulkku ja se morrisey hömppä meni liian pitkälle

        ai miten pitkälle

        ?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Halkokarilla ammuttu

      Halkokarin uimarannan metsissä/tiellä poliiseja juoksenteli n.13.30.Onko pahvihousut setvimässä sukuriitoja?
      Kokkola
      37
      4032
    2. Yle aamu taas huolissaan laittomasti maassa olevien terveydenhuollosta

      Yle se jaksaa aina nostaa tämän asian esille, vaikka ei pitäisi. Laittomasti maassa olevat pitää säilöä ja karkoittaa, e
      Maailman menoa
      239
      2527
    3. Mitä tehdä kun eräs henkilö seuraa puhelintani

      Ja informoi asioitani ulkopuolisille ja ei kyse ei ole viranomaisista vaan sairaasta yksilöstä joka ei jätä rauhaan vaan
      Ikävä
      247
      2414
    4. Mitä haluat

      Toisesta vai haluatko mitään
      Ikävä
      203
      1914
    5. Tuli yhtäkkiä kova ikävä sinua, J

      Olisitpa täällä, niin voisin halata ja suukottaa sinua juuri nyt... Vaikka tilanne on mikä se on, enkä voi tätä oikeass
      Ikävä
      95
      1711
    6. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      117
      1517
    7. Jengi haluaa että

      Lähden täältä pois. Syystä että? Antaa tulla syitä nyt.... Huomenta sitten viimeisen kerran. 💔🐺🖤
      Ikävä
      198
      1316
    8. Leskenpoltto, kastijärjestelmä ja muut asiat, joiden alkuperää ei tiedetä

      Leskenpoltto, kastijärjestelmä ja muut asiat, joita käytetään koko itää vastaan tietämättä niiden alkuperää. Aina kun o
      Hindulaisuus
      345
      1187
    9. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      199
      1046
    10. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      80
      971
    Aihe