Päivän lukuvinkki

Urho_Jägermeister

Kävipäs tuuri, kun sattui olemaan vapaa viikko töistä ja puolisokin sukuloimassa. Normaalisti en tarkastele tätä palstaa öisin, mutta nyt huomasin sattumalta, että jopa lukuvinkkejäni on ruvettu sensuroimaan. No, tietysti minä otin varmuuskopion, joten tässä uudestaan lukuvinkkini:

Tervehdys! Nyt on taas lukuvinkin aika. Tämänkertainen kirja on monelle varmaankin tutumpi kuin edelliset vinkkaamani.

Antti Nylén: Vihan ja katkeruuden esseet

Esseekirjaallisuus on kirjallisuuden laji, joka on hyvin haastava ja ehkä juuri siksi Suomessa on kovin vähän päteviä esseistejä. Antti Nylén on yksi poikkeuksista. Hänen terävä ja kärkäs kannanottonsa pakottaa lukijan reagoimaan tekstiin. Tavalla tai toisella. Kirjan esseistä ainakin Johdatus lihan sukupuolipolitiikkaan ja Miehen kritiikki ovat varmasti metsästäjiäkin kiinnostavia.

Kirjasta on otettu uusia painoksia ja se on saatavissa hyvin varustetuissa kirjakaupoissa. Kirjastojakaan ei kannata unohtaa. Teos löytynee pienempienkin kuntien kirjastoista.

4

461

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sinkomies

Olen lukenut Nylénin esseitä muutamin kappalein, koskien nimenomaan tätä "liha"-asiaa. Kirjoittaja on sanataituri, se pitää paikkansa, mutta etiikan suhteen noissa esseissä ollaan syvästi urbanisoituneen ja luontokosketuksen kadottaneen ihmisen ajatusmaailmoissa.

Jos tämä urbanisoituva yhteiskuntamme olisi mahdollinen asia tulevaisuutta ajatellen (mitä se ei ole), Nylén olisi takuulla oikeassa filosofisine pohdintoineen. Mutta kuten eläinoikeusihmiset yleensäkin, myös Nylén ajattelee vain välittömiä seurauksia, ei lainkaan välillisiä - niitä jotka ovat aiheuttaneet esimerkiksi kuudennen sukupuuttoaallon alkamisen ja todellisen rikoksen luontoa - täten myös eläimiä - ja samalla ihmistä vastaan.

Myös Linkola on kuuma peruna Nylénille, liekö osittain siksi, että L on monissa asioissa oikeassa ja uhkaa Nylénin ajatuskorttitaloja täysin eettisestä, liikakansoituksen kanssa sovinnon tehneestä globaalista kaupunkikulttuurista.

Eettisintä olisi, jos meitä olisi vähemmän ja hankkisimme ravintomme suoraan luonnosta. Siinä hankkimisessa metsästyksellä olisi oikeutettu osuutensa.

• scarabaeus

No olen lukenut aikoja sitten. Hiljan lueskelin Nylénin

Dandyismistä ja George Brummellista

.. oliko se niin, että Nylén pitää itseään jonakin
        dandyna?

• mr VonDarra
        scarabaeus kirjoitti:

No olen lukenut aikoja sitten. Hiljan lueskelin Nylénin

Dandyismistä ja George Brummellista

.. oliko se niin, että Nylén pitää itseään jonakin
        dandyna?

mulkku mikä mulkku ja se morrisey hömppä meni liian pitkälle

• scarabaeus
        mr VonDarra kirjoitti:

mulkku mikä mulkku ja se morrisey hömppä meni liian pitkälle

ai miten pitkälle

?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      195
      1516
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      123
      1268
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      52
      1022
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      940
    5. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      52
      863
    6. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      58
      863
    7. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      840
    8. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      102
      814
    9. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      82
      810
    10. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      40