Miehen mykkäkoulu

-punahilkka-

Neuvokaa viisaammat, miten suhtautua miehen mykkäkouluun.
Olemme olleet 30 vuotta naimisissa, yhteinen yritys. Kaikki menee "hyvin", kunhan muistan olla sellainen vähän höpsäkkä kömpelys joka ei oikein osaa mitään ja otan miehen neuvot kiitollisena vastaan. No tämä tilanne on kestettävissä, mies on iloinen, höpöttelee, ja sosiaalinen sellaisella ilkkuvalla tavalla. Oma itsetunto ei tietenkään ole mitenkään loistava, kun toinen näyttää kaikin tavoin, miten hyvä hän on. Minun tekemisissäni ei ole ollut koskaan kiittämistä.
Mutta sitten ovat nämä raivokohtaukset. Ihan kuin mies keräisi jotain kaunaa itseensä ja räjähtää jostain ihan mitättömästä teostani tai sanomisestani. Nämä tulevat aina silloin, kun minä kuvittelen että nythän meillä meneekin mukavasti; touhutaan yhdessä sulassa sovussa, minunkin mielipiteeni hyväksytään ja seksikin on läheistä ja nautittavaa. Näitä raivareita on ollut koko avioliiton ajan. Niidenkin jälkeen kaikki on ookoo( siis miehen kannalta), jos pystyn näyttelemään neutraalia naamaa. Mutta auta armias, jos erehdyn loukkaantumaan tai suuttumaan tai puolustautumaan, silloin aukeaa helvetti, miehen mykkäkoulu. Mykkäkoulun viesti kuulemma on, että olen sitten hiljaa, kun sinulle ei saa mistään mitään sanoa.
Esimerkkinä nyt meneillään olevan vaimonkoulutusjakson alkusysäys. Vein miestä autolla työmaalle parin kilometrin päähän, olin hyvällä tuulella ja juttelin kaikkea mitä minä teen sitten kotona. Tulimme työmaalle ja aloin peruuttaa autoa tienhaaraan. Silloin se alkoi. "Mitä sä nyt tähän ajat, aja tuonne edemmäs vasemmalle, tiedätkö sä edes missä vasen on, mitä ihmettä sä nyt teet" jne jne. Tämä kaikki vittumaiseen sävyyn ja huutamalla. Ja huom. se minun aikomani tienhaara oli ihan hyvä ja lähempänäkin kuin se miehen haluama paikka. No sitten mies nousee autosta ja heittää oven kiinni, ottaa tarvikkeet takaosasta ja paiskaa senkin oven kiinni. Yritän vetää rauhallista roolia, avaan oven ja kysyn tuliko kaikki, johon vihainen murahdus. Lähden kotiin itkemään. No illalla tuli ihan ystävällissävyinen soitto, että tuletko hakemaan. Menin ja yritin siinä sitten mennä apurin puolelle, että mies ajaisi kotiin, mutta hän komensi minut rattiin. En onneton pystynyt pitämään itseäni kasassa, kädet tärisivät, kyyneleet valuivat ja olin liian lyhytsanainen, kun mies puhui työpäivästään. Ja nyt sitten on ollut melkein viikko hiljaisuutta. Mies kulkee pyörällä työmaalle, vaikka pihalla seisoo kaksikin autoa. Ei tule syömään. Vastaa yhdellä sanalla, jos jotain kysyn. Lasta ei huomioi ollenkaan.
Nuorempana nämä mykkäkoulut saivat minut aivan sekopäiseksi, nyt oli pahaa vain pari ekaa päivää. Pystyn olemaan ihan rauhallinen enkä mene enää mukaan leikkiin, siis vaikene itsekin. Ennenvanhaan mykkäkoulua kesti niin kauan, että olin ihan silminnähden romuna, hiljainen ja itkettynyt, sitten mies armosta taas muuttui tavalliseksi itsekseen. Jännä nähdä miten nyt käy, kun en toimi enää "oikein". Minulla on nyt sellainen varmuus, että jos ilkeästi kohdellaan, on oikeus olla loukkaantunut ja odottaa anteeksipyyntöä. Tietysti tämä on henkisesti raskasta, mutta kyllä naurattaakin miten aikuinen mies viitsii olla noin lapsellinen.
Muita mykkäkoulun aiheuttaneita virheitäni on ollut mm. laulun väärin hyräileminen, käen kukunnan matkimiseni, oven vääränlainen kiinnilaittaminen joitain mainitakseni.
Neuvokaa hyvät ihmiset ja/tai kertokaa omista kokemuksistanne.

12

1314

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • annemarie***

Hyvinkin tuttua on omasta takaa ja olen saanut ulkopuolista apua, jolla tilanteet ovat minun kannaltani helpottaneet.

Tärkeintä minulle on ollut heittää jokainen raivari takaisin, ei reagoimalla tunteilla, vaan rauhallisesti kysymällä suuttumisen aiheesta. Esim. jos toinen arvostelee hyräilyäni kysyn missä kohtaa hyräilen väärin ja voisiko toinen neuvoa, miten se pitäisi hyräillä oikein tai missä hän ehdottaa minun saavan hyräillä rauhassa jne. Kysymykset siis muovataan suuttumisen aiheen ja tilanteen mukaan, mutta niin että se joka suuttuu joutuu perustelemaan ja miettimään kantaansa. Ei kannata lähteä mukaan tunnemyrskyyn, vaan antaa toisen riehua ihan rauhassa ja koettaa keskustella pahimman kohtauksen jälkeen juttu läpi. (Keskustelun ei tarvitse olla sinun kysymystäsi pidempi, koska alkuun miehesi tuskin vastaa yhtään mitään.Jätä hänet miettimään kysymystä ihan rauhassa, mutta niin että olet palauttanut pahan olon hänelle takaisin.)

Meillä se on muuttanut miestäni keskustelevampaan suuntaan. Hän ei saa minusta enää tukea pahaan oloonsa ja kaikki se paha, mitä hän minuun purkaa jää hänen itsensä mietittäväksi. Useinhan raivoamisen takana on muutakin kuin juuri se, mistä on puhe. Se sinunkin kannattaa ehdottomasti muistaa, eikä kantaa vastuuta teetkö todellakin väärin. Ja kuten kirjoitit jo järkesikin sinulle sanelee, että riidan aiheet ovat olleet suoraan hölmölandiasta.

Raivarit ovat yhden sortin vallankäyttöä ja koska sinä olet muuttunut miehesi raivarit saattavat pahentua juuri sen takia, mutta sinun ei todellakaan kannata jatkaa entiseen malliin vaan vahvistuttava lisää. Et ole miehesi äiti, jolle saa kiukutella kuin pikkupoika. Toivon mukaan et muutenkaan höösää hänen peräänsä liikaa, koska joillakin puolisoilla on taipumus hakea vaimostaan uutta mammaa ja esim. oikutellakin sitten koko sielunsa kyllyydestä.

Totta kai pahantuulinen puoliso on häiritsevä ja mykkäkoulu rasittavaa, mutta älä jää kokemaan tilannetta. Mene menojasi ja käy vaikka mukavalla lenkillä tai ajelemassa kauniilla maisemapaikalla. Opettele olemaan irti miehesi tunteista silloin kun hän päättää lukkiutua oloihinsa. Käytöksesi ei vähennä rakkauttasi häntä kohtaan, vaan paremminkin päinvastoin saat lisäenergiaa olla hyvällä tuulella, huolehtia lapsestasi, kodistanne ja itsestäsi. Eipä ole mörrimöykylle ikävämpää kuin energinen ja hyväntuulinen puoliso ;D

• 25 vuotta

miehen tapa suuttua on mykkäkoulu. Tosin hän on 25 vuoden aikana suuttunut tosi harvoin. Muutoinkin hän on se harvasanaisista se äärimmäisin. Nyt olen jo tottunut, että jos hän ei todellakaan puhu mitään niin turha kysellä mitään. Aiemmin harmitti se että asia kohdistui lapsiinkin, mutta kyllä heistä on ihan selväpäisiä kasvanut ja suhteensa isäänsä on nyt toivimampi kuin pienenä.

Kun mykkäkoulu on menossa niin en nykyään edes yritä puhua mitään. Hoidan omat asiani ja työni, kotiaskareet jne. Toinen puuhailkoot omiaan. Kyllä se siiitä laantuu...Yhteisessä yrityksessä se lienee vaikeampaa.

Mutta taivaan tosi on se, ettei ne tyypit enää miksikään muutu. Jos homma on toiminu näin 30 vuotta ei muuksi muutu. Täytyy vain toivoa ettei tulee puolisolle dementiaa, joka vieläkärjistäisi luonteen piirteitä.

• annemarie***

Keskusteluaihe on niin kiinnostava, että piti käydä katsomassa uusia vastauksia ja sinulla oli kyllä lohduttava asenne-siis ihan omaakin tilannettani ajatellen. Että antaa vaan asian mennä. On pitänyt tosiaan itse opetella se erikseen, eikä surra ja huolehtia turhia.

• minutkin mykäksi....

jos vaimo käyttäytyisi noin vauhkosti...

• ap.

Kiitoksia keskuteluun osallistuneille, sain niistä paljon ajattelemisen aihetta.

Annemarie, olen yrittänyt valmistautua olemaan juuri tuollainen rauhallinen, analyyttinen ja vahva seuraavaa raivokohtausta varten, mutta kun ne tulevat aina niin yllättäen, juuri kun kuvittelen että kaikki on hyvin. Puolustuslinjat ovat lepotilassa eivätkä ehdi reagoida yllätyshyökkäykseen. Ei, enkä höösää enkä lepyttele.

25 vuotta, noin ne meilläkin yleensä laantuvat, aika kuluu, tulee jotain pakollista asiaa ja siitä se taas jatkuu, se normaali elämä.

Myös "minutkin mykäksi" on oikeassa, tiedän olevani aivan liian huono puolustautumaan.

Ensimmänen reagointini näihin kohtauksiin on aina pelästyminen, johtunee lapsuudenkokemuksista joka sisälsi kaikkia väkivallan muotoja. En pysty heti sanomaan mitään, kuuntelen vaan paniikissa toisen riehumista. Sitten itken, sitten suututtaa ja auta armias, jos joku näistä tunnetiloista minusta näkyy seuraavan kerran kohdatessa, mykkis alkaa.

Tilanne jatkuu. Alkuun pyysin miehen syömään kun hän tuli töistä, ei tullut. No viime päivinä en ole sitten viitsinyt enää mitään laittaakaan. Lapsi on erityslapsi, joka ei voi syödä kuin joitain ruoka-aineita ja on tavallaan omissa ruuissaan, joten hän ei joudu tämän takia olemaan nälässä. Pysyn itsekin jo omissa oloissani enkä yritäkään mitään kontaktia, olkoon. Aamupäivät ovat pahimpia, huonosti nukutun yön jälkeen ajatukset lähtevät kiertämään; "voi miksi en pystynyt näyttelemään sattumatonta, kaikki oli niin hyvin ja pilasin kaiken" eli syyllisyys nousee vahvana. Päivän mittaan helpottaa.

Tutkailin jo illalla netistä terapeutteja, kunhan löydän sopivan niin varaan ajan. Minun on pakko vahvistua itseni ja vallankin lapsen takia.

• pelaaminen aikuisen miehen kanssa.

Tuohon puhumattomuuteen ei saisi antaa mahdollisuutta, eihän ne osaa kerran lopettaa sitä muuten kuin jonkun tekosyyn varjolla huomaamattomasti, ei tarvii pyytää anteeksi moukkamaisuuttaan. Ärsyttäminen verbaalisesti saa sen sanaisen arkun avautumaan jos ei jätä tarpeeksi pitkäksi aikaa mykkää rauhaan keräämään voimia puhumattomuuteensa.

• Joskus kärsinyt
        pelaaminen aikuisen miehen kanssa. kirjoitti:

Tuohon puhumattomuuteen ei saisi antaa mahdollisuutta, eihän ne osaa kerran lopettaa sitä muuten kuin jonkun tekosyyn varjolla huomaamattomasti, ei tarvii pyytää anteeksi moukkamaisuuttaan. Ärsyttäminen verbaalisesti saa sen sanaisen arkun avautumaan jos ei jätä tarpeeksi pitkäksi aikaa mykkää rauhaan keräämään voimia puhumattomuuteensa.

Kyllä on typerää mykkäkoulu. Se ottaa päähän jos mikä.

• asdf3

...näin ilmatorjuntakranaatin omistajana, m utta kun tuo teksti on niin ihmeellisen pitkäääääääääää.

• hanki apua

Miehesi on aivan selvä narsisti. Hänen on pakko olla aina oikeassa, ja jos et ole tehnyt mitään väärää, hän saa kuitenkin sinut tuntemaan kuin olisit tehnyt jotain väärin. Ei auta analysoida ja kysellä, missä teit väärin, sillä et välttämättä missään. Väärin tekeminen on vain veruke, jotta hän saisi osoittaa mieltään. Ja vaikka olisitkin tehnyt jotain väärin, niin ei se oikeuta miestäsi tuolla tavoin olemaan huomioimatta lastakin.
      http://www.narsistienuhrientuki.info/index.php?alasivu=180&valikko=2
      Voit yrittää saada miehesi terapiaan, mutta jos hän ei itse onnistu tunnistamaan sairauttaan, ainoa keino millä voit säilyttää itsesi terveenä, on lähteä pois ja yrittää pysyä erossa. Narsisti ei välttämättä kykyne parantumaan.

• ap.

tällä kertaa. Mies vaan alkoi puhua tavallisesti eräästä työasiasta ja minä vastasin asiallisesti. Senverran minusta löytyi nyt rohkeutta, että kysyin, miksi sanoo niin ilkeästi ja huutamalla noin pienestä asiasta. Miehen naamalle levisi aito hämmästys ja vastaus oli : "Minulla on oikeus". Enpä osannut tuohon sitten omalta hämmästykseltäni sanoa kuin että jaaaaa.

En nyt pöyhi miehen kanssa tätä asiaa enempää, vaan keskityn itseni vahvistamiseen. Mieteskelen tässä samalla, mistä laarista jaetaan ihmisten rumastikohteluoikeuksia, kuin ei sellaista ainakaan minulle ole (onneksi ) annettu.

Asdf3, anteeksi, huomasin itsekin, että ekan viestin jaksojen välit jäivät yhteen entteriin. Todella rasittavan näköistä.

Hanki apua, kiitos linkistä. Vaikuttaa mielenkiintoiselta, lupaan tutustua.

• Niin tuttua, niin tuttua

Tuo on tyypillinen narsistin vastaus. Hän kuvittelee oikeasti että hänellä "on oikeus". Jos hyväksyt tuollaisen käytöksen, narsisti uskoo tekevänsä oikein ja käytös pahenee asteittain. Parantuminen voi alkaa, jos asetat selvät rajat hänen käytökselleen ja teet selväksi, että hänellä todellakaan EI ole oikeutta käyttäytyä noin. Ymmärrettäväsi, jos itsetuntosi on murusina, niin sinulla ei ole voimia asettaa rajoja voimakastahtoiselle narsistille. "Hanki apua" on hyvä neuvo tässä tilanteessa.

Elin itse narsitimiehen kanssa yli 15 vuotta. Miehen paraneminen alkoi sen jälkeen kun muutin pois. Paraneminen on ollut pitkä prosessi, mutta se ei olisi käynnistynyt ilman radikaalia käännekohtaa. Olin aivan murtunut ja poikki, kunnes kerran itsemurhan partaalla ajatuksissani ymmärsin että omakin elämäni on arvokas - jos ei muuten niin lasten vuoksi. Minulla ei kuitenkaan ollut voimia narsistin kanssa taistelemiseen tai rajojen asettamiseen. Jos yritin ottaa asian puheeksi, hän sanoi aina, että hänelä on oikeus suuttua. Minähän olin mitään tekemätön siipeilijä, joka kotona kahden pienen lapsen kanssa elin hänen rahoillaan. Olin kokenut väkivaltaa lapsuuden kodissani ja pelkäsin. Päätin että muutan pois, hankin lapsille ja itselleni asunnon ja suunnittelin kaiken valmiiksi, miehelle en uskaltanut puhua mitään ettei hän saisi suunnitelmaa peruuntumaan tai yrittäisi estää meitä. Muuttopäivää edeltävänä iltana hän taas tuli töistä ja haukkui minut jostain syystä, en enää muista mikä se syy sillä kertaa oli. Kuuntelin tyynesti ja ajattelin rauhallisena että hauku vaan, sillä kohtahan tämä loppuu. Olisi pitänyt nauhoittaa se viimenen haukkumiskerta, oli se niin kamalan kuulloista. Kuuntelin sitä silloin jo kuin olisin ollut ulkopuolinen. Pelkäsin välillä aivan henkemme puolesta, mitä tapahtuu kun lähden lasten kanssa.

Hetkeäkään en ole kuitenkaan lähtöäni katunut. Pian poismuuton jälkeen pääsin töihin ja lapset menivät päiväkotiin. Ymmärsin, että siihen saakka työnsaannin esteenä oli ollut itseluottamuksen puute ja miehen halu pitää minut kotona. Oikeasti olen menestynyt työelämässä hyvin ja saanut siitä itseluottamusta.

Mies meni terapiaan ja pyyteli alkuvaiheessa muuttamaan takaisin, kertoi että haluaa muuttua ja että hän on muuttunut. Ei hän vielä siinä vaiheessa ollut oikeasti muuttunut, joten en mennyt takaisin. Hän olisi vain käyttänyt lähtöäni ja paluutani myöhemmin aseena uuteen hyökkäkseen. Nyt tuosta on jo yli 10 vuotta aikaa ja terapian ansiosta mies on oikeasti muuttunut, olemme melko hyvissä väleissäkin, mutta en silti enää menisi takaisin hänen kanssaan asumaan. Vanhat narsistiset piirteet ovat hänessä edelleen ja voivat ryöstäytyä takaisin, niin ainakin pelkään.

• Jonna64

Mutta kuinka kauan voi ylläpitää mykkäkoulua? Jos toinen aloittaa ja on joskus aikaisemmin sanonut, että voi vetää sitä maailman tappiin asti? Miksi toisen pitäisi aina aloittaa sovinnon teko? Ainoa juttu on, että osa tunteista tuntuu kuolevan jokaisen mykkäkoulun myötä.....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7443
    2. 80
      5028
    3. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      79
      4859
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      132
      4258
    5. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      10
      3048
    6. Miksi sä valitsit

Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      52
      2689
    7. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      40
      2586
    8. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

Rehellinem fiilis
      Suhteet
      50
      2237
    9. Törkeää toimintaa

Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2211
    10. Suudeltiin unessa viime yönä

Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit
      Ikävä
      21
      1840
    Aihe