On välittömästi saatava koskemaan myös kuitupuuta, sillä on aivan selvää ettei sellutehtaiden kuitupuutarve Suomessa tule kohoamaan metsien kasvun tasolle, kuitenkin sahapuun kasvatus vaatii ensiharvennusten tekemistä ajallaan.
Eikö jo vihdoinkin ole tullut aika hylätä ajatus Suomesta maailman johtavana selluntuottajana, ja suunnata katse hyvälaatuisen järeän laatupuun tuottamiseen.
Tilastojen mukaan meillä on valtavasti jo nyt rästissä olevia ensiharvennuskohteita, energiapuun hankinta olisikin suunnattava sinne, sieltähän saantokin olisi huomattavasti risunkeräystä parempi.
Nyt kai näitä hommia pitäisi tehdä kun energiasta on huutava pula ja urakoitsijat sekä korjuukalusto on konkurssin partaalla.
Energiapuun korjuu ja kuljetustuki
6
813
Vastaukset
- maalainen1234
Kyllä ne puunkerjuu yrittäjät joutaa mennä konkkaan. Parempi on jättää keräämättä se energiapuu ja tehdä rankaa ja rangasta polttopuuta omaan käyttööön tai miksei jopa myyntiin.
kyllä siinä ei metsästä jää mitään kun ne isoilla koneilla kerää energiapuuksi kaiken, ei ole tulevaisuutta metsällä jo kerätään aina energiapuu, ei tule tukkia ei - Puulämmittäjä
Eikö olisi jo aika lopettaa joutava tukeminen ja antaa markkinoiden hoitaa puun hinta kuntoon. Energiapuuta menee sen, minkä menee. Samoin menee sellupuuta. Jos hakataan enemmän kuin saadaan myydyksi, niin hinta laskee. Sitten hakkuut vähenevät, kunnes tarjonta vastaa kysyntää. Näinhän se menee. Jos puuta jää metsään, niin sitten jää.
- tasapuolisuuden nimissä
Mertsätalouteen pitäisi ulottaa samat tukitoiminnot kun mitä on maataloudessakin. Ei puunkasvatus eroa paljoakaan viljan kasvatuksesta. Eipä ole hoitanut markkinat viljankaan hintaa kuntoon. Mielestäni on täysin perusteltua lisätä tukitoimintaa myös metsätalouteen. Kerrannaisvaikutukset on kuitenkin monta kertaluokkaa suuremmat kun mitä maataloudessa.
- uuninpankolla
tasapuolisuuden nimissä kirjoitti:
Mertsätalouteen pitäisi ulottaa samat tukitoiminnot kun mitä on maataloudessakin. Ei puunkasvatus eroa paljoakaan viljan kasvatuksesta. Eipä ole hoitanut markkinat viljankaan hintaa kuntoon. Mielestäni on täysin perusteltua lisätä tukitoimintaa myös metsätalouteen. Kerrannaisvaikutukset on kuitenkin monta kertaluokkaa suuremmat kun mitä maataloudessa.
Tukiaisia mulle ja heti
- Puulämmittäjä
tasapuolisuuden nimissä kirjoitti:
Eivät ole markkinat hoitaneet viljan hintaa kuntoon. Miksikähän? Olisiko siksi, että maatalouskin on yhtä tuettua sillisalaattia?
- konesponsori
Urakoitsijat saavat mennäkin nurin. energiapuuksi kelpaavan riskukon
kaadan jatkossa pötkölleen lahoamaan. Yhtään koneurakoitsijaa
en tällä saralla enää rahoita. Eipä jäänyt viime kerrasta taskuun kuin
urakoitsijan käyntikortti, vaikka kyseessä ei ollut mitään vitikkoa.
Liian kallista energiaa metsänomistajalle. Energiapuusta saa kyllä ihan OK hinnan
mutta kaikki ´menee koneurakoitsijalle. Jollei konehomma kannata, niin
nurin vaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723053
- 552705
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322315- 792178
- 951996
- 521875
- 121576
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171527Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301370Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291339