Harvinaiset gerbiilit...

Lunie

Nämä jyrsijät kuulemma kuuluvat gerbiileihin: crassus, duprasi, perpallidus, shawin jirdi ja persian jirdi.

-Onko jollakin teistä näitä?
-Onko niiden hoidossa jotain erityistä, mitä pitää ottaa huomioon, sellaista mikä poikkeaa gerbiilien hoidosta?
-Onko niitä muun kuin agoutin värisiä?
-Onko Suomessa paljon niiden kasvattajia?
-Saako näitä eläinkaupoista?
-Täytyykö häkin olla erilainen kuin gerbiileillä?
-Entäpä poikasten teettäminen?

Olisin todella kiitollinen, jos joku asiasta tietävä kertoisi hiukan näistä eläimistä ja mielelläni haluaisin myös kuulla joitakin asioita joita jätin pois kysymyslistastani.

8

572

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AnPi

      Tässä olis Duprasi kotisivu
      http://mbnet.fi/anspi
      Käykääs siellä tai täällä
      www.puutorinakvaario.fii/index.phtml/art/5808/t/articles1
      Onko niiden hoidossa jotain erityistä, mitä pitää ottaa huomioon, sellaista mikä poikkeaa gerbiilien hoidosta?
      Itselläni on Duprasi ja siihen ei kuulu kauheaa hoitoa.
      Onko Suomessa paljon niiden kasvattajia?
      En tiedä.
      Saako näitä eläinkaupoista?
      Saa www.puutorinakvaario.fi
      Täytyykö häkin olla erilainen kuin gerbiileillä?
      Ei. Tavallinen terraario
      Entäpä poikasten teettäminen?
      Eips oo tietoo ku on vaa Uros :)

    • M.Hosio

      Tosiaan www.gerbiiliyhdistys.fi sivuilta löytyy tietoa paljonkin kaikista lajeista mistä kysyit.

      Dupraseista vastuksia:
      -Minulla on 3 aikuista duprasia, 3 poikasta tällä hetkellä (2.6.200 05) Aiemmin olen omistanut 4 duprasia, silloinkin yritin dupraseita kasvattaa ,onnistumatta.

      -hoito-ohjeet: kts.SGY ry:n sivut.

      -Duprasesissa on vain yhtä väriä, tosin Japanissa ilmiesesti esiintynyt chichilla-värimuunnosta.

      -Suomessa kasvattajanimelleisiä kasvattajia toistaseksi vain 1 eli Lustrum-kasvatus, eli minä Merja Hosio.

      - Kyllä. Ainakin Puutorin akrvaariossa Turussa näitä on usein, muissa eläinkaupoissa näitä tapaa todella harvoin.

      -Suosittelisin terraariota, en häkkiä.

      - Kovasti tuntuu poikasten teettäminen dupraseilla hankalalta eli eivät suinkaan aina lisäännyt helposti.Ohjeet poikasten teettämiseen löytyy SGY ry:n hoito-ohjeesta. Suosittelen myös muistamaan ettei tee turhan sisäsiittoisia yhdistelmiä (aika vaikeaa kun laji hyvin harvinainen) eli pahimpia sisäsiitoksia lienevät isä-tytär, äiti-poika , tai siskokset vanhempina.... Lisäksi dupraseissa näkyy olevan hieman eri ala-lajeja/paikallisia muunnoksia jotka eivät välttämättä risteydy keskenään.

      • solmu

        olen harkinnut duprasin ottamista ja haluaisin tietää mistä niitä saa. Olen käynyt katsomassa puutorin akvaariossa, mutta mieluummin ottaisin kasvattajalta.


      • M.Hosio
        solmu kirjoitti:

        olen harkinnut duprasin ottamista ja haluaisin tietää mistä niitä saa. Olen käynyt katsomassa puutorin akvaariossa, mutta mieluummin ottaisin kasvattajalta.

        Kasvattajia dupraseilla ei montaa Suomessa ole,minun lisäkseni Sirkku Alanne (Turussa) Aavehaltjan gebriilikasvatus on pari poikuetta saanut aikaan.

        Kannattaa katsoa yhteystiedot Suomen Gerbiiliyhdistyksen kasvattajalistalta:

        www.gerbiiliyhdistys.fi


    • M.Hosio
    • iinaa.

      Mulla on shawin jirdi, eikä sen hoidossa ole mitään gerbiilin hoidosta poikkeavaa.
      Se on kyllä tosi energinen ja kun sitä rapsuttaa kädessä niin se menee aina selälleen makaamaan.
      Mutta tämä rotuhan onkin erittäin seurallinen ja kesy :)

      • Annih._

        Mistä olet hankkinut Shawisi? c:


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      247
      4042
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2348
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2056
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      96
      1719
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1327
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1307
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1262
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe