Kasteesta

A. Viisaksson

Nettiruukussa on mielenkiintoinen keskustelu kasteesta Raamattupalstalla.

Eräs kirjoittaja esittää pohdintaa ansaitsevan kysymyksen:

"Milloin vauvat ovat tehneet parannuksen".
Hän vetoaa Pietarin saarnaan helluntaina: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen".

- Onko parannus joku ansioteko Jumalan edessä? Antaako Jumala anteeksi kun tekee parannuksen?
- miten vauvoilta voidaan vaatia parannusta, jos he kerran ovat täysin synnittömiä tämän saman
selitysmallin mukaan?

MIelestäni tähän sisältyy paha ristiriita, jossa "uskonkastajat" tässä asiassa ovat.

- PARANNUS EI OLE MIKÄÄN IHMISEN TEKO. Se on suostumista Jumalan rakkauteen ja armoon:
Miten?
Tartutaan Jumalan sanaan ja uskotaan se.
KUN ihminen on uskossa ja rakastaa Luojaansa, tekee hän hyviä tekoja, myös parannuksen
soveliaita hedelmiä.
Ei lapsen jumalasuhde siitä tule vajaaksi, ettei hän lähde kävellen korjaamaan "syntikumppaneitaan".

Kysymyksen asettelu kertoo siitä, että monille parannus on itsevanhurskauden teko.

39

195

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ah auta Herra

      Monille parannus merkitsee jotakin muuta kuin sitä, mitä Raamatussa on parannuksesta kirjoitettu.

      Vai ei omavanhurskaudesta turvonneella ole enää suurempaa murhetta olemassa, kuin vauvojen parannus?

      • tiatua enempi

        Avauksessa mainitussa tapauksessa apostolien edessä seisoi aikuisia henkilöitä, joita ei ollut Kastettu Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

        Tietämättömän kyselijän ei olisi tarvinnut kuin lukea YHDEN JAKEEN eteenpäin, niin tämäkin lapsia koskeva asia olisi tullut selväksi.

        Ap. t. 2:36 Varmasti tietäköön siis koko Israelin huone, että Jumala on hänet Herraksi ja Kristukseksi tehnyt, tämän Jeesuksen, jonka te ristiinnaulitsitte."
        Ap. t. 2:37 Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?"
        Ap. t. 2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
        Ap. t. 2:39
        _______________________
        - Sillä teille ja
        *) - teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu
        - ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."


      • XII Parannus

        Parannuksesta seurakuntamme opettavat, että ne, jotka ovat kasteen jälkeen langenneet, voivat saada syntien anteeksiantamuksen milloin tahansa, kun he kääntyvät, ja että kirkon tulee antaa synninpäästö niille, jotka näin palaavat tehdäkseen parannuksen. Parannus näet sisältää varsinaisesti seuraavat kaksi asiaa. Toinen on katumus eli synnintunnosta johtuva pelästyminen, joka ahdistaa omaatuntoa. Toinen on usko, joka syntyy evankeliumista eli synninpäästöstä ja joka luottaa siihen, että synnit annetaan anteeksi Kristuksen tähden, ja antaa omalletunnolle lohdutuksen ja vapauttaa sen pelosta. Tämän jälkeen tulee seurata hyvien tekojen, jotka ovat parannuksen hedelmiä.
        Ne tuomitsevat kasteenuusijat, jotka väittävät, että kerran vanhurskautetut eivät voi menettää Pyhää Henkeä, samaten ne, jotka väittävät, että jotkut tässä elämässä saavuttavat sellaisen täydellisyyden, etteivät voi tehdä syntiä.

        Edelleen ne tuomitsevat novatianolaiset 12, jotka eivät tahtoneet antaa synninpäästöä kasteen jälkeen langenneille, kun nämä palasivat tehdäkseen parannuksen.

        Myös ne hylätään, jotka eivät opeta, että syntien anteeksiantamus saadaan uskon kautta, vaan velvoittavat meidät ansaitsemaan armon omilla hyvitysteoillamme.

        oletteko luterilaisia?


      • tiatua sullenki
        vihne kirjoitti:

        XII Parannus

        Parannuksesta seurakuntamme opettavat, että ne, jotka ovat kasteen jälkeen langenneet, voivat saada syntien anteeksiantamuksen milloin tahansa, kun he kääntyvät, ja että kirkon tulee antaa synninpäästö niille, jotka näin palaavat tehdäkseen parannuksen. Parannus näet sisältää varsinaisesti seuraavat kaksi asiaa. Toinen on katumus eli synnintunnosta johtuva pelästyminen, joka ahdistaa omaatuntoa. Toinen on usko, joka syntyy evankeliumista eli synninpäästöstä ja joka luottaa siihen, että synnit annetaan anteeksi Kristuksen tähden, ja antaa omalletunnolle lohdutuksen ja vapauttaa sen pelosta. Tämän jälkeen tulee seurata hyvien tekojen, jotka ovat parannuksen hedelmiä.
        Ne tuomitsevat kasteenuusijat, jotka väittävät, että kerran vanhurskautetut eivät voi menettää Pyhää Henkeä, samaten ne, jotka väittävät, että jotkut tässä elämässä saavuttavat sellaisen täydellisyyden, etteivät voi tehdä syntiä.

        Edelleen ne tuomitsevat novatianolaiset 12, jotka eivät tahtoneet antaa synninpäästöä kasteen jälkeen langenneille, kun nämä palasivat tehdäkseen parannuksen.

        Myös ne hylätään, jotka eivät opeta, että syntien anteeksiantamus saadaan uskon kautta, vaan velvoittavat meidät ansaitsemaan armon omilla hyvitysteoillamme.

        oletteko luterilaisia?

        Ap. t. 17:24 Jumala, joka on tehnyt maailman ja kaikki, mitä siinä on, hän, joka on taivaan ja maan Herra, ei asu käsillä tehdyissä temppeleissä,
        Ap. t. 17:25 eikä häntä voida ihmisten käsillä palvella, ikäänkuin hän jotakin tarvitsisi, hän, joka itse antaa kaikille elämän ja hengen ja kaiken.

        Ap. t. 17:26 Ja hän on tehnyt koko ihmissuvun yhdestä ainoasta asumaan kaikkea maanpiiriä ja on säätänyt heille määrätyt ajat ja heidän asumisensa rajat, ...
        Ap. t. 17:27
        __________________________________________________
        *) ... että he etsisivät Jumalaa, jos ehkä voisivat hapuilemalla hänet löytää - hänet, joka kuitenkaan ei ole kaukana yhdestäkään meistä;
        Ap. t. 17:28 s illä hänessä me elämme ja liikumme ja olemme, niinkuin myös muutamat teidän runoilijoistanne ovat sanoneet: 'Sillä me olemme myös hänen sukuansa.'
        __________________________________________________

        Ap. t. 17:29 Koska me siis olemme Jumalan sukua, emme saa luulla, että jumaluus on samankaltainen kuin kulta tai hopea tai kivi, sellainen kuin inhimillisen taiteen ja ajatuksen kuvailema.
        Ap. t. 17:30 Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt, ...

        *) ... mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus.
        Ap. t. 17:31 Sillä hän on säätänyt päivän, jona hän on tuomitseva maanpiirin vanhurskaudessa
        sen miehen kautta, jonka hän siihen on määrännyt; ja hän on antanut kaikille siitä vakuuden,
        herättämällä hänet kuolleista."


      • teu
        vihne kirjoitti:

        XII Parannus

        Parannuksesta seurakuntamme opettavat, että ne, jotka ovat kasteen jälkeen langenneet, voivat saada syntien anteeksiantamuksen milloin tahansa, kun he kääntyvät, ja että kirkon tulee antaa synninpäästö niille, jotka näin palaavat tehdäkseen parannuksen. Parannus näet sisältää varsinaisesti seuraavat kaksi asiaa. Toinen on katumus eli synnintunnosta johtuva pelästyminen, joka ahdistaa omaatuntoa. Toinen on usko, joka syntyy evankeliumista eli synninpäästöstä ja joka luottaa siihen, että synnit annetaan anteeksi Kristuksen tähden, ja antaa omalletunnolle lohdutuksen ja vapauttaa sen pelosta. Tämän jälkeen tulee seurata hyvien tekojen, jotka ovat parannuksen hedelmiä.
        Ne tuomitsevat kasteenuusijat, jotka väittävät, että kerran vanhurskautetut eivät voi menettää Pyhää Henkeä, samaten ne, jotka väittävät, että jotkut tässä elämässä saavuttavat sellaisen täydellisyyden, etteivät voi tehdä syntiä.

        Edelleen ne tuomitsevat novatianolaiset 12, jotka eivät tahtoneet antaa synninpäästöä kasteen jälkeen langenneille, kun nämä palasivat tehdäkseen parannuksen.

        Myös ne hylätään, jotka eivät opeta, että syntien anteeksiantamus saadaan uskon kautta, vaan velvoittavat meidät ansaitsemaan armon omilla hyvitysteoillamme.

        oletteko luterilaisia?

        Kuinka sinä et sanallakaan koskettanut . Aloittajan tekemään kommentiin . Miksi tai koska vauva tekee parannusta
        ei koskaan , vaan vauva kaste ei tarvise siinä mitään teko oppia , että hänellä olisi /saisi uskon . Hänellä on USKO
        JUMALALTA , JOKA ON SALATTU USKO . Siksi hän on aina valmis Kasteelle .


      • teu kirjoitti:

        Kuinka sinä et sanallakaan koskettanut . Aloittajan tekemään kommentiin . Miksi tai koska vauva tekee parannusta
        ei koskaan , vaan vauva kaste ei tarvise siinä mitään teko oppia , että hänellä olisi /saisi uskon . Hänellä on USKO
        JUMALALTA , JOKA ON SALATTU USKO . Siksi hän on aina valmis Kasteelle .

        IX Kaste

        Kasteesta seurakuntamme opettavat, että se on välttämätön pelastukseen ja että Jumalan armo annetaan kasteen välityksellä. Lapset tulee kastaa, jotta heidät kasteen kautta annettaisiin Jumalan huomaan ja näin otettaisiin Jumalan armoon.
        Ne tuomitsevat kasteenuusijat, jotka hylkäävät lapsikasteen ja väittävät lasten pelastuvan ilman kastetta.

        II Perisynti

        Edelleen seurakuntamme opettavat, että Aadamin lankeemuksen jälkeen kaikki ihmiset, jotka lisääntyvät luonnollisella tavalla, syntyvät synnissä, so. ilman jumalanpelkoa, ilman luottamusta Jumalaan sekä pahan himon hallitsemina, ja että tämä alkusairaus ja perisynti on todella synti, joka tuomitsee ja tuo jo nyt mukanaan iankaikkisen kuoleman niille, jotka eivät kasteen ja Pyhän Hengen voimasta synny uudestaan.
        Seurakuntamme tuomitsevat pelagiolaiset ja muut 8, jotka väittävät ettei perisynti ole synti ja kaventaakseen Kristuksen ansiota ja hänen hyville teoilleen kuuluvaa arvoa katsovat ihmisen voivan tulla omilla järjen voimillaan vanhurskaaksi Jumalan edessä.

        Kannanottosi ei siis ole luterilaisen tunnustuksen mukaista. En nyt sano onko se oikein vai väärin.


      • A. Viisaksson

        Emme me puhu rumasti, ei kukaan nyt vauvojen parannusta ole vaatimassa. Kysymys on keskustelussa esitetystä kysymyksestä. Tämä kysymys johtaa meidät miettimään. minkälainen opinkäsitys on siinä takana.
        Emme puhu täällä turvonneista, se on rumaa.


      • A. Visaksson
        vihne kirjoitti:

        XII Parannus

        Parannuksesta seurakuntamme opettavat, että ne, jotka ovat kasteen jälkeen langenneet, voivat saada syntien anteeksiantamuksen milloin tahansa, kun he kääntyvät, ja että kirkon tulee antaa synninpäästö niille, jotka näin palaavat tehdäkseen parannuksen. Parannus näet sisältää varsinaisesti seuraavat kaksi asiaa. Toinen on katumus eli synnintunnosta johtuva pelästyminen, joka ahdistaa omaatuntoa. Toinen on usko, joka syntyy evankeliumista eli synninpäästöstä ja joka luottaa siihen, että synnit annetaan anteeksi Kristuksen tähden, ja antaa omalletunnolle lohdutuksen ja vapauttaa sen pelosta. Tämän jälkeen tulee seurata hyvien tekojen, jotka ovat parannuksen hedelmiä.
        Ne tuomitsevat kasteenuusijat, jotka väittävät, että kerran vanhurskautetut eivät voi menettää Pyhää Henkeä, samaten ne, jotka väittävät, että jotkut tässä elämässä saavuttavat sellaisen täydellisyyden, etteivät voi tehdä syntiä.

        Edelleen ne tuomitsevat novatianolaiset 12, jotka eivät tahtoneet antaa synninpäästöä kasteen jälkeen langenneille, kun nämä palasivat tehdäkseen parannuksen.

        Myös ne hylätään, jotka eivät opeta, että syntien anteeksiantamus saadaan uskon kautta, vaan velvoittavat meidät ansaitsemaan armon omilla hyvitysteoillamme.

        oletteko luterilaisia?

        Niiiiiiin. Miten tuo kohta kuuluu keskusteluun?

        Kukaan ei kiellä parannusta. Mutta, se ei ole teko, eikä vaihtotavara Jumalan kanssa.
        Miten parannusta vaaditaan vauvoila, jos samaan aikaan puhutaan vauvojen synnittömyydestä ja perisynnittömyydestä.
        Pitääkö synnittömyyttä pyytää anteeksi?

        Vaikea minun ymmärtää ajatusta, ettei Kristuksen katsominen riitä, pitäisi "huutaa avuksi".
        Miksi tällaista omaa pyhyyttä rakennetaan?

        1)
        "Mä katson Golgatalle päin, kun Jeesus huudahtaa,
        on lasten velka maksettu, nyt kaikki on täytetty".

        "Ja katsokaa uskon alkajaan ja päättäjään".....

        Kyllä luterilainen teologia korostaa Kristukseen katsomista:
        sehän on evankeliumia, joka julistaa armoa... siellä on veri, joka puhuu parempia kuin Abelin veri.

        2)
        Evankeliumin sana ja sakramenttikaan ei ole muuta kuin Kristukseen katsomista.
        Älkäämme unohtako sitä.


      • A. Visaksson
        vihne kirjoitti:

        IX Kaste

        Kasteesta seurakuntamme opettavat, että se on välttämätön pelastukseen ja että Jumalan armo annetaan kasteen välityksellä. Lapset tulee kastaa, jotta heidät kasteen kautta annettaisiin Jumalan huomaan ja näin otettaisiin Jumalan armoon.
        Ne tuomitsevat kasteenuusijat, jotka hylkäävät lapsikasteen ja väittävät lasten pelastuvan ilman kastetta.

        II Perisynti

        Edelleen seurakuntamme opettavat, että Aadamin lankeemuksen jälkeen kaikki ihmiset, jotka lisääntyvät luonnollisella tavalla, syntyvät synnissä, so. ilman jumalanpelkoa, ilman luottamusta Jumalaan sekä pahan himon hallitsemina, ja että tämä alkusairaus ja perisynti on todella synti, joka tuomitsee ja tuo jo nyt mukanaan iankaikkisen kuoleman niille, jotka eivät kasteen ja Pyhän Hengen voimasta synny uudestaan.
        Seurakuntamme tuomitsevat pelagiolaiset ja muut 8, jotka väittävät ettei perisynti ole synti ja kaventaakseen Kristuksen ansiota ja hänen hyville teoilleen kuuluvaa arvoa katsovat ihmisen voivan tulla omilla järjen voimillaan vanhurskaaksi Jumalan edessä.

        Kannanottosi ei siis ole luterilaisen tunnustuksen mukaista. En nyt sano onko se oikein vai väärin.

        En lue kaikkea, joten en tiedä kenen kannanottoa nyt moititaan.

        Miksi toimit luterilaisten tuomarina, kun et anna Lutherille ja luterilaiselle tunnustukselle
        mitään arvoa. Perisyntiin et usko, etkä sidottuun ratkaisuvaltaan.


      • A. Visaksson kirjoitti:

        En lue kaikkea, joten en tiedä kenen kannanottoa nyt moititaan.

        Miksi toimit luterilaisten tuomarina, kun et anna Lutherille ja luterilaiselle tunnustukselle
        mitään arvoa. Perisyntiin et usko, etkä sidottuun ratkaisuvaltaan.

        Miten voidaan puhua vastaan päätunnustuksia ja väittä'ä olevansa luterilainen?


      • ah auta Herra
        A. Viisaksson kirjoitti:

        Emme me puhu rumasti, ei kukaan nyt vauvojen parannusta ole vaatimassa. Kysymys on keskustelussa esitetystä kysymyksestä. Tämä kysymys johtaa meidät miettimään. minkälainen opinkäsitys on siinä takana.
        Emme puhu täällä turvonneista, se on rumaa.

        Eräs kirjoittaja esittää pohdintaa ansaitsevan kysymyksen:

        "Milloin vauvat ovat tehneet parannuksen".
        Hän vetoaa Pietarin saarnaan helluntaina: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen".

        Harvempi kysyy milloin vauvat tekevät parannuksen. Tällainen ei kysely kuulu kristillisen keskustelun piiriin
        Paha omanvanhurskauden pöhötauti on jo silloin kysymyksessä, kun tällaisia kyselee. .


      • bobitza

        Parannus tehdään Uskossa Jeesukseen.Kasteessa lapsi saa Jumalalta Pyhän Hengen yhteyden,siis Jumala ottaa hänet omakseen,omaan Kristuksen Seurakuntaan.Onhan Kristus kärsinyt meidän puolestamme ennen kuin olemme edes ituna alkamassa.Parannus ei ole ansio vaan Jumala antaa meille kaiken,halun,ymmärryksen,uskon.Minä uskon että jo todella ennen ituamme olemme Jumalan omat.Olihan alussa Sana,ja Sana on Jeesus.Jos ihminen sitten poikkeaa tästä Kasteen Armoliitosta pois,ollessaan jo vastuullisessa iässä,saa hän Jumalan voimalla,Jeesuksen tähden palata takaisin tähän Kasteen Armoliitton.amen
        Poikkeamalla pois tarkoitan,hyljätä Jeesuksen.En tarkoita meidän syntisyyttämme,niin kauan kuin Jeesus asuu sydämessä,vaikka olemmekin huonolla tunnolla,uskon vieläkin että Taivaan Isä Pojassaan vetää meidät takaisin.Näin minä omalla ja muidenkin kohdalla ymmärrän.lämmöllä peppiina


      • A. Visaksson
        ah auta Herra kirjoitti:

        Eräs kirjoittaja esittää pohdintaa ansaitsevan kysymyksen:

        "Milloin vauvat ovat tehneet parannuksen".
        Hän vetoaa Pietarin saarnaan helluntaina: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen".

        Harvempi kysyy milloin vauvat tekevät parannuksen. Tällainen ei kysely kuulu kristillisen keskustelun piiriin
        Paha omanvanhurskauden pöhötauti on jo silloin kysymyksessä, kun tällaisia kyselee. .

        Emme nyt puhu pöhötaudista täällä!! Kiitos, ei tällä palstalla!!!


      • A. Visaksson
        vihne kirjoitti:

        Miten voidaan puhua vastaan päätunnustuksia ja väittä'ä olevansa luterilainen?

        Onkohan Vihnellä joku eri tarkoitus.
        Aloituksessa - jos sen lukee - ei puhuta sanaakaan luterilaista oppia vastaan, eikä parannusta vastaan.
        Kysymys oli mm. miksi uskonkastajat vaativat synnittömiltä parannusta.

        Miksi nyt Vihne esiintyy luterilaisen opin poliisina kun sen jo muutenkin on tuominnut?


      • raakkeli
        teu kirjoitti:

        Kuinka sinä et sanallakaan koskettanut . Aloittajan tekemään kommentiin . Miksi tai koska vauva tekee parannusta
        ei koskaan , vaan vauva kaste ei tarvise siinä mitään teko oppia , että hänellä olisi /saisi uskon . Hänellä on USKO
        JUMALALTA , JOKA ON SALATTU USKO . Siksi hän on aina valmis Kasteelle .

        teutus!Juuri vastasin,en ollut vielä sinun viestiäsi lukenut.Samaa ajattelen minäkin.lämmöllä raakkeli


      • A. Visaksson kirjoitti:

        Onkohan Vihnellä joku eri tarkoitus.
        Aloituksessa - jos sen lukee - ei puhuta sanaakaan luterilaista oppia vastaan, eikä parannusta vastaan.
        Kysymys oli mm. miksi uskonkastajat vaativat synnittömiltä parannusta.

        Miksi nyt Vihne esiintyy luterilaisen opin poliisina kun sen jo muutenkin on tuominnut?

        näyttää kohta jossa tuomitsen?

        Tässäoli nyt vain kyse rehellisyydestä. Ei sovi esiintyä luterilaisena, jos mielipiteet eivät ole lähelläkään päätunnustuksia.


      • A. Visaksson
        vihne kirjoitti:

        näyttää kohta jossa tuomitsen?

        Tässäoli nyt vain kyse rehellisyydestä. Ei sovi esiintyä luterilaisena, jos mielipiteet eivät ole lähelläkään päätunnustuksia.

        Mistä lähtien olet Vihne sopiva puhumaan muille rehellisyydestä?
        Nytkin hämäät ja harhautat täyttä häkää!!!
        Älä ota asioihin kantaa, jos asia ei sovi!


      • A. Visaksson kirjoitti:

        Mistä lähtien olet Vihne sopiva puhumaan muille rehellisyydestä?
        Nytkin hämäät ja harhautat täyttä häkää!!!
        Älä ota asioihin kantaa, jos asia ei sovi!

        etpä tietenkään vastaa huutoosi.
        Kyllä pitäisi olla näyttöä, jos syytteitä esitetään. Luulin niitä todisteita olevan.


      • halluis tietee
        vihne kirjoitti:

        etpä tietenkään vastaa huutoosi.
        Kyllä pitäisi olla näyttöä, jos syytteitä esitetään. Luulin niitä todisteita olevan.

        Vai mistä tämä outo vaahtoaminen on kotoisin?


      • eslestLukja
        ah auta Herra kirjoitti:

        Eräs kirjoittaja esittää pohdintaa ansaitsevan kysymyksen:

        "Milloin vauvat ovat tehneet parannuksen".
        Hän vetoaa Pietarin saarnaan helluntaina: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen".

        Harvempi kysyy milloin vauvat tekevät parannuksen. Tällainen ei kysely kuulu kristillisen keskustelun piiriin
        Paha omanvanhurskauden pöhötauti on jo silloin kysymyksessä, kun tällaisia kyselee. .

        Turha vauvoilta on parannusta vaatia ainakaan sellaisen joka kertoo vauvojen olevan vapaita perisynnistäkin. Usein käy niin, että ihmisopit kestä Jumalan sanan tulessa.


      • eslestLukija
        vihne kirjoitti:

        etpä tietenkään vastaa huutoosi.
        Kyllä pitäisi olla näyttöä, jos syytteitä esitetään. Luulin niitä todisteita olevan.

        Vihne!
        Ei vanhan kristityn enää pitäis kieroilla julkisella nettipalstalla. Ei kunnian pitäisi olla niin tärkeää.


      • ah auta Herra
        eslestLukja kirjoitti:

        Turha vauvoilta on parannusta vaatia ainakaan sellaisen joka kertoo vauvojen olevan vapaita perisynnistäkin. Usein käy niin, että ihmisopit kestä Jumalan sanan tulessa.

        Siinä mielessä voimme olla aivan rauhassa, että Jumala ei tee vääriä tuomioita.
        Jumalan tuli tulee polttamaan kaiken sen mikä on puista heinistä ja oljista rakennettu.
        Eikä JUmala katso ihmisen muotoa tuomitessaan.
        Toisaalta tiedän sen, että jos keskustelun osapuolia loukataan, niin se ei
        tuota hyvää keskustelua.

        Pakko se on todeta, vaikka rakkaana veljenäni häntä pidänkin, että
        joitakin ihmetystä herättäviä vastauksia on tullut. Tästä avauksesta voisi ottaa esimerkiksi
        sen, että hän käsitteli puheenvuoroissaan tätä avausta siten, kuin se olisi ollut luterilaisen
        kirkon tunnustuskirjojen vastainen. Johdonmukainen ollakseen olisi pitänyt ENSIKSI perustella
        mikä avauksessa oli hänen mielestään tunnustuskirjoen vastaista. Mielestäni avauksessa ei ollut
        mitään sellaista, joka sotisi luterilaista tunnustusta vastaan.

        Yksi outu piirre reformoidun kirkon periaatteita (liha pyhittyy) noudattavilla
        uskovilla on leimata luterilaisen tunnustuksen mukaan elävät ihmiset holtittomiksi synnintekijöiksi,
        jotka puhuvat uskosta vain siksi, että voisivat peittää likaiset jälkensä ja hengellisen laiskuutensa.
        Tämä on halveksivaa törkyä ja valhetta tällainen puhe niistä Jeesuksen seuraajista joiden hengellinen
        koti on luterilaisesa kirkossa. Kaikissa joukoissa niitä on heikkouskoisia ja rikkinäisiä ihmisiä joukossa.
        Eivät nämä ihmiset remmillä, pilkkaamisella ja haukkumisella tule hoidetuiksi.


      • eslestLukja kirjoitti:

        Turha vauvoilta on parannusta vaatia ainakaan sellaisen joka kertoo vauvojen olevan vapaita perisynnistäkin. Usein käy niin, että ihmisopit kestä Jumalan sanan tulessa.

        niinkin lukea. Koitin vain koetella miten perustellut ne ymmärrykset ovat, mutta vastausta en saanut.

        Se taitaa olla niin, ettei pysty prustelemaan tekstiä,. jota ei itsekkään ymmärrä. Jonka on luterilaisista lähteistä kopsannut ja pitää oikeana hänen puumerkkinsä takia.

        Tässä toimii normaali henkienerottamisen lahja, joka kysyy ensin: Kuka sanoi/kuka kirjoitti?


      • A. Visaksson
        vihne kirjoitti:

        niinkin lukea. Koitin vain koetella miten perustellut ne ymmärrykset ovat, mutta vastausta en saanut.

        Se taitaa olla niin, ettei pysty prustelemaan tekstiä,. jota ei itsekkään ymmärrä. Jonka on luterilaisista lähteistä kopsannut ja pitää oikeana hänen puumerkkinsä takia.

        Tässä toimii normaali henkienerottamisen lahja, joka kysyy ensin: Kuka sanoi/kuka kirjoitti?

        Teet taas näitä väistöliikkeitä vastauksten puutteessa?
        Miksi sinä laitat ikäskuin sanoja toisen suuhun ja vaadit sitten siitä itsellesi selitystä?
        Vaikuttais siltä, että se tuttu väistöliike.

        Sinä vaadit vauvalta parannusta, vaikka vauva on opetustesi mukaan synnitön ja vapaa perisynnistä.
        Mistä sellainen tekee vielä parannusta?

        Parannus ei aikuisillakaan ole mikään pantti Jumalalle eikä kauppatavara, kuten tekstisi antoi ymmärtää.
        Jumala ei anna syntiä anteeksi parannuksen takia.
        Parannus on JUMALAN TEKO ihmisesssä, jotta hän suostuisi sanaan ja armoon.

        Lutherilainen tunnustus ei tee parannuksesta vaihtokauppaa Jumalan kanssa.
        Sellaisen on vähän huonoa vedota Tunnustuskirjoihin, joka itse on julkisesti tuominnut luterilaisen uskon, tunnustuskirjat ja uskontunnustukset.


      • A. Visaksson kirjoitti:

        Teet taas näitä väistöliikkeitä vastauksten puutteessa?
        Miksi sinä laitat ikäskuin sanoja toisen suuhun ja vaadit sitten siitä itsellesi selitystä?
        Vaikuttais siltä, että se tuttu väistöliike.

        Sinä vaadit vauvalta parannusta, vaikka vauva on opetustesi mukaan synnitön ja vapaa perisynnistä.
        Mistä sellainen tekee vielä parannusta?

        Parannus ei aikuisillakaan ole mikään pantti Jumalalle eikä kauppatavara, kuten tekstisi antoi ymmärtää.
        Jumala ei anna syntiä anteeksi parannuksen takia.
        Parannus on JUMALAN TEKO ihmisesssä, jotta hän suostuisi sanaan ja armoon.

        Lutherilainen tunnustus ei tee parannuksesta vaihtokauppaa Jumalan kanssa.
        Sellaisen on vähän huonoa vedota Tunnustuskirjoihin, joka itse on julkisesti tuominnut luterilaisen uskon, tunnustuskirjat ja uskontunnustukset.

        Miten Jumala on tehnyt parannuksen sinussa itsessäsi?
        Kertoisitko omin sanoin oman kokemuksesi.


      • notta tiatoksi vain
        vihne kirjoitti:

        Miten Jumala on tehnyt parannuksen sinussa itsessäsi?
        Kertoisitko omin sanoin oman kokemuksesi.

        En ole Viisakson, mutta mielenkiinnon vuoksi vastaan minäkin tähän kysymykseen jotakin.

        Kristillisessä uskossa tunnustus lähtee tunnustajan suusta, tunnustajan omasta tahdosta, ilman että kukaan siihen pakottaa, tai yrittää sellaista.

        Oikeudessa on puolestaan päinvastoin, siellä tuomari yrittää kaikin keinoin puristaa tunnustuksen rikollisen suusta.
        Asetelma jossa yritetään uskovan ulkopuolelta pakottaa kertomaan parannuksestaan on mielestäni lakihenkisyyttä sanan varsinaisessa mielessä. Kysyjän seurakunnassa ilmeisesti kilpaillaan keskenään "parannuksella"? Kuka parhaan parannuksen on tehnyt, se on voittaja? Onko tosiaan näin?

        No joo... Jos tämä kysymys olisi esitetty minulle niin vastaisin, Jeesus otti pois syntini pesten ne pois pyhällä verellään ja hän lahjoitti minulle oman vanhurskautensa. Tämän vuoksi minä olen vanhurskas pyhä ja puhdas Jumalasi edessä. Olen Jumalan lapsi ja taivaan perillinen. Tähän ei muuten sitten parhainkaan ihmisen parannus riitä, - että tiedoksi vain. Jos autuus jää oman parannuksen varaan niin helvettiin on mentävä, vaikka olisi ahertanut peräsuoli pitkällään "parannusta" (= itsestään kerskumista) koko elämänsä ajan.


      • A. Visaksson
        vihne kirjoitti:

        Miten Jumala on tehnyt parannuksen sinussa itsessäsi?
        Kertoisitko omin sanoin oman kokemuksesi.

        Kyllä se sinulle varmasti selviää.
        Sovitaanko niin, että keskustellaan sitten kun sinäkin voit tehdä sen rehdisti?
        Jatkan näiden muiden kanssa.
        Hyvää jatkoa sinulle.


      • A. Visaksson kirjoitti:

        Kyllä se sinulle varmasti selviää.
        Sovitaanko niin, että keskustellaan sitten kun sinäkin voit tehdä sen rehdisti?
        Jatkan näiden muiden kanssa.
        Hyvää jatkoa sinulle.

        Miten se voi selvitä, kun et vastaa!
        Ei väkisellä. Ihmettelen vain, että miksi tällainen kiivaus, ettei veli/sisko vain itse nyt väistelisi.


      • A. Visaksson
        vihne kirjoitti:

        Miten se voi selvitä, kun et vastaa!
        Ei väkisellä. Ihmettelen vain, että miksi tällainen kiivaus, ettei veli/sisko vain itse nyt väistelisi.

        Tutkisit nyt vaan näitä Kristuksen opin alkeita ja jättäisit toisten tunteiden mittaamisen sikseen, kun kumminkaan eivät taidot ja keinot riitä.
        Omasta kiivaudestasi voisit tietysti muille puhua, jos se sinua painaa.


      • A. Visaksson kirjoitti:

        Tutkisit nyt vaan näitä Kristuksen opin alkeita ja jättäisit toisten tunteiden mittaamisen sikseen, kun kumminkaan eivät taidot ja keinot riitä.
        Omasta kiivaudestasi voisit tietysti muille puhua, jos se sinua painaa.

        Minä olen aina kiinnostunut keskustelemaan ihmisten kanssa, jotka ovat lihaa ja verta ja jotka ovat joskus myös kysyjän paikalla vailla valmiita vastauksia..

        En ole niinkään halukas käymään keskustelua, jota käydään jonkin toisen ajatuksilla ja kirjoituksilla. Siinä käy helposti niin, että yksikin kysymys leikkeiden ulkopuolelta paljastaa keskustelijan omasta kapasiteetista jotakin.


      • A. Visaksson
        vihne kirjoitti:

        Minä olen aina kiinnostunut keskustelemaan ihmisten kanssa, jotka ovat lihaa ja verta ja jotka ovat joskus myös kysyjän paikalla vailla valmiita vastauksia..

        En ole niinkään halukas käymään keskustelua, jota käydään jonkin toisen ajatuksilla ja kirjoituksilla. Siinä käy helposti niin, että yksikin kysymys leikkeiden ulkopuolelta paljastaa keskustelijan omasta kapasiteetista jotakin.

        Olen laatinut alustuksen, johon toivon asiallisisa vastauksia.
        En viitsi nyt näitä väistöliikkeitä ja tunneasioita pitää vastauksena.
        Kenenkään ei ole pakko vastata jos ei osaa.

        Hyvää jatkoa vaan sinulle.


      • vars kirveesee
        vihne kirjoitti:

        Minä olen aina kiinnostunut keskustelemaan ihmisten kanssa, jotka ovat lihaa ja verta ja jotka ovat joskus myös kysyjän paikalla vailla valmiita vastauksia..

        En ole niinkään halukas käymään keskustelua, jota käydään jonkin toisen ajatuksilla ja kirjoituksilla. Siinä käy helposti niin, että yksikin kysymys leikkeiden ulkopuolelta paljastaa keskustelijan omasta kapasiteetista jotakin.

        Eiks tää ny ol kaikil selvää. Onhan se hämmentävää jos toinen toivottaa hyvää huomenta niin toinen vastaa tervehdykseen; kirvesvartta.


      • teu
        vihne kirjoitti:

        etpä tietenkään vastaa huutoosi.
        Kyllä pitäisi olla näyttöä, jos syytteitä esitetään. Luulin niitä todisteita olevan.

        Ei kukaan kirjoita tänne jos ei ole lukenut viestejä , eikä ottanut huomioon, että vain pari viestiä ylempänä
        sinä kirjoitit kaikki esille , olen sitä mieltä kun kirjoitit , että olet muuttunut hyvään suuntaan .


    • eslestLukija

      Nettiruukussa on joku Haamul, jonka kirjoitusten syvällistä Kristus-keskeisyyttä ei voi kun ihmetellä.
      En ole koskaan tavannut saarnaajaa, joka pystyis selittämään Raamattua yhtä syvällisesti kuin hän.
      Valtavat armolahjat.

      • ah tule Jeesus

        Jos hän olisi mieshenkilö, niin hivelisi varmasti tämä sinun suitsutuksesi. :-)))
        Oikeassa olet, hänellä on armolahja siihen tehtävään. Mutta uskon että
        Jumala saa tästä kaiken kiitoksen ja kunnian. Jumala ei anna lahjojaan,
        jos ihminen alkaa niillä omaa kunniaansa etsiä.


      • teuta

        Käydä (mikko l) vastaan keskustelja , rehellisesti .


    • teu

      En ymmärrä , että vai itsevanhurskauden teko ?

    • teu

      itsevanhurskauden teko.Monille

    • bobitza

      vastaisin ihan oman kommenttini.En tarkoita et olen tämän itse keksinyt,tää on vaan mun mielipide.Taivaan Isä näkee meidät jo idussa,on tiennyt jo aiemminkin ihmeellisessä viisaudessaan ,kuka maailmaan syntyy.Jos vanhemmat estävät tämän tai muuten ei pystytä kastamaan,tulevat he joka tapauksessa Taivaan enkeleitä olemaan.Lapsi kastetaan pyhällä vedellä Kristuksen seurakuntaan,Isän,Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.Kasteessa tapahtuu siis myös Sana joka on Jeesus,ihan täyteyteen asti.He ovat siis Kasteen Armoliitossa.Jos maailma joskus vetää heitä kauemmaksi,eivätkä kiellä Jeesusta,elikkä Jeesus elää vielä heidän sydämissään,onhan siinä tosi paha olla ihmisen.Uskon että Jeesus vetää kaikki omansa takaisin keinolla millä hyvänsä.Näin olen itse kokenut,elikkä vedetty takaisin Kasteen Armoliittoon.Puhutaan milloin usko tulee henkilökohtaiseksi.Mielestäni se on mielen muutos et haluaa seurata Jeesusta.Elikkä löytää Jeesuksen Armotyön niin suurena et ei halua enää julkisyntisyydessä elää.Sanoin,ei halua!Taivaan Isä ainoastaan näkee sydämiimme ja mieliimme.Syntisiä olemme omassa lihassamme mutta Kristuksessa täydellisiä.lämmöllä peppiina , korjata saa vapaasti jos väärin kirjoitan ja ymmärrän.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      152
      2552
    2. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      82
      1889
    3. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      13
      1767
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      96
      1575
    5. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      94
      1451
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      9
      1344
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      66
      1198
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      12
      1064
    9. Naisten pitäisi lähestyä miehiä enemmän.

      Milloin viimeksi lähestyit miestä ja pyysit kahville tai treffeille?
      Sinkut
      112
      1036
    10. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      45
      1024
    Aihe