Kääpiöbullterrieri

Minibulli_09

Haluaisin tulevaisuudessa koiran ja ajattelin että olisiko kääpiöbullterrieri vai bullterrieri tällainen:
1. Helppo hoitoinen turkki, eli harjaus ja pesu. Ei trimmattava yms.
2. Jaksaa tehdä pidempiäkin lenkkejä, mutta 3 lenkkiä päivässä riittäisi. Lenkit olisivat aamu: 45min, iltapäivä: 1h, ilta: 45min. Ulkoaitaukseen pääsy olisi mahdollista, jos koira itse haluaa.
Kysymyksiä:
1. Pystyisikö bullin kanssa harrastaa agilityä tai muita koiramaisia harrastuksia?
2. Tottuuko kuinka helposti muihiin koiriin?
3. Minkä takia bulleja ei suositella ensimmäiseksi koiraksi?

Omistamme kaksi koiraa, kultaisennoutajan ja seropin, siinä on suomenpystykorvaa ja beauceronia. En ole itse opettanut koirillemme sisäsiisteyttä tai vastaavaa, mutta olen opettanut niille käskyt (istu, maahan, vierellä, tassu, toinen tassu, ja koiratanssin alkeita kuten jalkoijen välistä pujottelu)

10

6201

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 09u09a

Minullakin on haaveena kääpiöbullterrieri. Minun mielestäni bullterrierit sopivat myös ensimmäisiksi koiriksi. Kannattaa harrastaa vaikkapa koiranäyttelyitä, niin bullit ainakin tottuvat toisiin koiriin. Tosin epä voi asioita taata, koska itse en >>omista>> bullterrieriä, mutta agilityyn ainakin ne varmasti sopivat hyvin. Molemmat rodut ovat minun käsitykseni mukaan aikas samanlaisia.

• hisku

Minäkään en bullia omista, mutta kaveripiirissä niitä on muutamia ja itsellä on staffi, joka luonteeltaan on aika samantyyppinen.
      Mun ymmärtääkseni bullilla ja minibullilla ei oo oikeestaan muuta eroa kun koko. 1 ja 2 väittämät pitävät mun käsityksen mukaan paikkansa.
      Bullterrieri on todella itsepäinen, vahva koira, jolla ei ole (ymmärtääkseni) kovin suurta halua miellyttää ihmistä. Tämä tekee koirasta ns. "haastavan" koulutettavan. Koira kyllä varmasti tottuu muihin koiriin kun se saa pennusta pitäen olla tekemisissä muiden koirien kanssa, eikä ikäviä tilateita tule kauheasti vastaan. Toisaalta vaikka koira olisi kuinka sosialistettu, se tuskin tulee olemaan "koirapuistokoira" vaikka se muita koiria sietäisikin. Bullin ei pitäisi olla hyökkäävä, mutta se melko varmasti vastaa toisen uhoamiseen/isotteluun. Agilityä yms. voi kyllä harrastaa (melkeinpä millä tahansa koiralla).

• ...

Juu toki bullin kanssa voi harrastaa mitä lystää, mutta ehkä kannattaa alotella ihan rauhassa ja katsella mistä koira tykkää. Omistajalta vaatii todella pitkää pinnaa, ja huumorintajua. Rotua tuntemattoman korviin saattaa kuulostaa oudolta, kun sanotaan että pitää olla huumorintajua, mutta trust me, bullin kanssa siitä on suuresti apua omaa mielenterveyttään silmälläpitäen.
      Ja, erot standardin ja minin välillä on ulkonäöllisesti aika olemattomia(paitsi koko, luonnollisesti) mutta terveystilanteetkin ovat jonkin verran eri. Luonteeltaan taaas standardit ovat ehkä vähän vähemmän terrierimäisiä kuin minit.
      Yksilökohtaisia eroja on todella paljon, että tuleeko toimeen muiden koirien kanssa. Omani (standardi) on kaikkien kamu, mutta tiedän muutaman ketkä ei oikein samaa sukupuolta olevia koiria sulata.

• tuli mieleen

En löydä netistä kuvia fawn ja/tai red värityksestä, mistä löytyy?
        Miksi minibullit ovat noin hintavia?
        Onko eri maiden minibulleilla ulkonäkö eroja?
        Miksi joillain minibulleilla on tavallista lyhyemmät, leveämmät ja toisiaan lähellä olevat kovat ja lisäksi kyseisillä bulleilla on matalempi vartalo ja ne ovat tavallista leveämpiä(eivät lihavempia).

• ei ole nimimerkkiä
        tuli mieleen kirjoitti:

En löydä netistä kuvia fawn ja/tai red värityksestä, mistä löytyy?
        Miksi minibullit ovat noin hintavia?
        Onko eri maiden minibulleilla ulkonäkö eroja?
        Miksi joillain minibulleilla on tavallista lyhyemmät, leveämmät ja toisiaan lähellä olevat kovat ja lisäksi kyseisillä bulleilla on matalempi vartalo ja ne ovat tavallista leveämpiä(eivät lihavempia).

hinnat johtuu vähäisestä määrästä suhteessa ostajiin.

Eri kasvattajat pitävät hieman erilaisista ulkonäöistä. SItähän se jalostaminen on. Kaikilla rodulla on hieman eri näköistä\mallista koiraa. Jotkut tykkäävät matalemmista bulleista, jotku korkeammista. Jotkut tykkäävät hoikahkoista, toiset taas mahdollisimman lihaksikkaista.

Ihan perusbulleja suomessa on todella eri näköistä\mallista.

• ...
        ei ole nimimerkkiä kirjoitti:

hinnat johtuu vähäisestä määrästä suhteessa ostajiin.

Eri kasvattajat pitävät hieman erilaisista ulkonäöistä. SItähän se jalostaminen on. Kaikilla rodulla on hieman eri näköistä\mallista koiraa. Jotkut tykkäävät matalemmista bulleista, jotku korkeammista. Jotkut tykkäävät hoikahkoista, toiset taas mahdollisimman lihaksikkaista.

Ihan perusbulleja suomessa on todella eri näköistä\mallista.

Suomalaiset bullit ovat noin yleensä massaltaan ehkä vähän hoikempia kuin muut eurooppalaiset. Ja kyllä googlen kuvahaulla löytyy kaikkia bullin värityksiä, fawn: http://applepiescollies.easyhostplace.net/jack_seisoo_oik1.jpg

punainen: http://www.bullterrieriyhdistys.net/images/stories/valioita/FIN MVA Amsterdam GreenRanedi.JPG

• jepatsujee

Oma standardini ei vastaa kyllä lenkkikoiran ominaisuuksia. Jos haluat vetää kunnollisia lenkkejä, niin suosittelen kyllä toista rotua. Omani kyllä jaksaa tarpeen tullen vaikka kuinka pitkiä lenkkejä, mutta se ei halua! Tämä rotu on lähinnä sohvaperuna.. Muuten kyllä virtaa riittää ja jaksaa vääntää ja leikkiä, mutta lenkillä sitä saa kyllä vetää perässä, ja 30kiloisen koiran vetäminen perässä ei ole mukavaa touhua.

• Sumo&Rasmus

Mulla minibulli ja tanskandoggi. Samaa lenkkiä poikien kanssa vedetään.
        Bullin omistaminen vaatii pitkää pinnaa ja suurta huumorintajua, varsinkin kun on noihin doggeihin tottunut:)
        Sanotaan, että yksikään päivä ei ole samanlainen, kun on bulli talossa:)
        täältä voi katsella meidän koiruuksia http://www.saunalahti.fi/~eronen10

• jööhää
        Sumo&Rasmus kirjoitti:

Mulla minibulli ja tanskandoggi. Samaa lenkkiä poikien kanssa vedetään.
        Bullin omistaminen vaatii pitkää pinnaa ja suurta huumorintajua, varsinkin kun on noihin doggeihin tottunut:)
        Sanotaan, että yksikään päivä ei ole samanlainen, kun on bulli talossa:)
        täältä voi katsella meidän koiruuksia http://www.saunalahti.fi/~eronen10

bullin kanssa vaaditaan tosiaan pitkää pinnaa ja huumorintajua. Agilityssä bulli on rohkea mutta muihinkoiriin nähden ehkä hidas oppimaan.. tai sitä ei ainakaan kannata verrata yleisiin agi rotuihin jotka tuijottavat omistajaansa herkeämättä ja odottavat mitä seuraavaksi tehdään.. Bulli kyllä keksii radalla omaakin ohjelmaa ennenkun pääsee hommasta jyvälle. nopeana ja rohkeana koirana varmasti hyvä agikoira kunhan on kärsivällinen kouluttaja ja paljon aikaa

• sdhjk

1. Helppo hoitoinen turkki, eli harjaus ja pesu. Ei trimmattava yms.
      -kyllä
      2. Jaksaa tehdä pidempiäkin lenkkejä, mutta 3 lenkkiä päivässä riittäisi. Lenkit olisivat aamu: 45min, iltapäivä: 1h, ilta: 45min. Ulkoaitaukseen pääsy olisi mahdollista, jos koira itse haluaa.
      -kyllä
      Kysymyksiä:
      1. Pystyisikö bullin kanssa harrastaa agilityä tai muita koiramaisia harrastuksia?
      Miksei rodun itsepäisyys laittaa pikkaisen haastetta mutta ihan hyvä ei kovin kilpailuhenkiselle harrastukselle. Täytyy kokeilla mikä sopii..toko voisi olla agilityakin voi kokeilla mutta miten se innostuu esteistä tietää vasta kun hankkii koiran yksilön..hieman epäilen who knows..pääasia että koira saa myös jotakin puuhaa
      2. Tottuuko kuinka helposti muihiin koiriin?
      ei- tarvii hyvän sosiaalistamisen ei saa provoilla eikä provosoitua missään tilanteessa ja hyviä kokemuksia..eli hallinta oltava hyvä ja koirien ei saa antaa itse välejänsä selvittää johtaja määrittelee ne eli sinä..ei välttämättä mene koirapuistoissa. ei ole laumassa viihtyviä.
      3. Minkä takia bulleja ei suositella ensimmäiseksi
      itsepäinen vahva rotu joka vaatii jämptin ja yhdenmukaisen omistajan se mikä sallitaan se sallitaan mitä ei niin ei..ei sovi ns. hemmottelu ja lutuna tyypeille jotka antaa koiran tehdä mitä haluaa vaatii selkeän laumanjohtajan. Ja silloin koira toimii mitä upeammin ja sen kanssa on helppo olla

lisään myös että bulleilla on tapana olla raivaajia eli ei väistä esteítävaan rynnivät eteenpäin joskus "härän" innolla ja saattavat syödä pentuna sohvasi eli voi olla aikas tuhoova. Eli kysymys onkin nyt vastaatko sinä bullin omistajaa ja kestääkö ympäristösi bullin ;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      60
      6294
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      100
      3252
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      25
      2566
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      2198
    5. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      355
      1788
    6. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      27
      1696
    7. Oikeasti tekisi

Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      1480
    8. Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua

Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n
      Perussuomalaiset
      226
      1413
    9. Kyllä mä sen joudun tekemään

Että lähden pois. Itse halusit että tämä menee näin.
      Ikävä
      49
      1392
    10. Miten menee?

Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      1368
    Aihe