Valkoinenpaimenkoira kerrostaloon?

yksinäinen 19v

Sopiiko valkoinenpaimenkoira kerrostaloon? Haluaisin kovasti tätä rotua jo 16vuotiaasta asti ja nytkun olen omassa kämpässä haluaisin kaverin hankkia :) Vanhempani asuvat maalaiskylässä ja käyn siellä aina jokatoinen päivä, niin koira saa tietystä olla ihan vapaana siellä :) Agilityä olisin halukas olkaa harrastamaan.

4

1782

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valkkariinni

      Moikka! Itselläni vuoden ikäinen valkkari ja kerrostalossa,ei mitään ongelmia :) Kunhan huolehtii liikunnasta ja aktivoinnista niin oikein hyvin sopii.Omani ainakin sisällä todella rauhallinen (iästään huolimatta)ja vasta ulkona sitten mennään tuhatta ja sataa :D

      • val-val-val

        Valkoisenpaimenkoiran liikunnasta on huolehdittava yhtä laillaa omakotitalossa kuin kerrostalossa, kuten tietysti kaikkien rotujen. Ei voi sanoa, että >>voi hankkia koiran kerrostaloon kunhan huolehtii sen liikunnasta>>, vaan on sanottava mielummin, että >>voi hankkia koiran kunhan huolehtii sen liikunnasta>>. Asunnon tyyppi ei mitenkään ratkaise koiran liikuttamista, vaan sen kanssa on joka tapauksessa lähdettävä paljon lenkkeilemään ulos.


      • ball.
        val-val-val kirjoitti:

        Valkoisenpaimenkoiran liikunnasta on huolehdittava yhtä laillaa omakotitalossa kuin kerrostalossa, kuten tietysti kaikkien rotujen. Ei voi sanoa, että >>voi hankkia koiran kerrostaloon kunhan huolehtii sen liikunnasta>>, vaan on sanottava mielummin, että >>voi hankkia koiran kunhan huolehtii sen liikunnasta>>. Asunnon tyyppi ei mitenkään ratkaise koiran liikuttamista, vaan sen kanssa on joka tapauksessa lähdettävä paljon lenkkeilemään ulos.

        En nyt suoraan allekirjoita edelllisiä mielipiteitä. Valkoinenpaimenkoira on paimenkoira, joka on parhaimmillaan sillloin, kun se voi eritellä oman "laumansa" eli perheensä ja alueensa. Kerrostalossa menee ja tulee ihmisiä ja ovet kolisee ja hissit pitävät ääntä ym ym. Toki koira oppii oman reviirinsa ja silloinhan se on asunnon sisäpuolinen osa, missä koira asuu. Paimenkoira kuitenkin haluaa vahtia omaa aluettaan. Silloin se on mielestäni ihan oikeassa "työssä". Valkoistenpaimenkoirien omistajana ja omien koirieni käytöstapojen tulkitsijana 7 vuoden ajalta, valkkarit tarvitsevat niin paljon muutakin kuin lenkkeilyä. Pelkät lenkit eivät riitä. Mitä enemmän lenkität, sitä parempi kunto koiralla on ja sitä enemmän lenkität... eli muuten koira täytyy väsyttää ja saada sen olo hyväksi. Harrastuksia, jotka ei tarvitse olla mitenkään sääntöihin kangistuneita tai kelloon sidottuja. Etsi paikka, missä voit tehdä piiloleikkejä menemällä piiloon ja koira hakee, opettele jäljen teon alkeet ja tee jälkiä, piilota esineitä ensin helposti löydettävästi ja nosta tasoa myöhemmin. Toki kerrostalossa sisälläkin voit piiloutua itse komeroihin tms ja etsittää koiraa. Näillä ei ole tarkoitus saada koiralle hyvä fyysinen kunto vaan se "korvien väli" kuntoon. Valkkareissa esiintyy arkuutta ja lyhytjännitteneisyyttä. Yhdessä toimimisella se yhteinen MINÄ kasvaa ja molemmat ovat tyytyväisempiä. Valkoinenpaimenkoira on vahva koira ja yksin jäätyään kotiin, se saa todella pahaa aikaan. Minun toiselle valkkarille kaikki asiat ovat olleet kaameita. Se pelkää ukkosta, salamoita, ilotulitteita, vesisadetta, kärpäsiä, takkatulen ääntä, variksia, harakoita..... ja jos tällaisen koiran saat niin elämäsi muuttuu paljon. Koira saa norsun voimat, kun se vauhkoontuu yksin kotona. Valkoinenpaimenkoira on hyvä koira, mutta katso kasvattaja tarkoin. Koeta saada rohkea pentu, motivoi, opasta, ole kärsivällinen, ja rakasta. Ja rakasta.


      • val-val-val
        ball. kirjoitti:

        En nyt suoraan allekirjoita edelllisiä mielipiteitä. Valkoinenpaimenkoira on paimenkoira, joka on parhaimmillaan sillloin, kun se voi eritellä oman "laumansa" eli perheensä ja alueensa. Kerrostalossa menee ja tulee ihmisiä ja ovet kolisee ja hissit pitävät ääntä ym ym. Toki koira oppii oman reviirinsa ja silloinhan se on asunnon sisäpuolinen osa, missä koira asuu. Paimenkoira kuitenkin haluaa vahtia omaa aluettaan. Silloin se on mielestäni ihan oikeassa "työssä". Valkoistenpaimenkoirien omistajana ja omien koirieni käytöstapojen tulkitsijana 7 vuoden ajalta, valkkarit tarvitsevat niin paljon muutakin kuin lenkkeilyä. Pelkät lenkit eivät riitä. Mitä enemmän lenkität, sitä parempi kunto koiralla on ja sitä enemmän lenkität... eli muuten koira täytyy väsyttää ja saada sen olo hyväksi. Harrastuksia, jotka ei tarvitse olla mitenkään sääntöihin kangistuneita tai kelloon sidottuja. Etsi paikka, missä voit tehdä piiloleikkejä menemällä piiloon ja koira hakee, opettele jäljen teon alkeet ja tee jälkiä, piilota esineitä ensin helposti löydettävästi ja nosta tasoa myöhemmin. Toki kerrostalossa sisälläkin voit piiloutua itse komeroihin tms ja etsittää koiraa. Näillä ei ole tarkoitus saada koiralle hyvä fyysinen kunto vaan se "korvien väli" kuntoon. Valkkareissa esiintyy arkuutta ja lyhytjännitteneisyyttä. Yhdessä toimimisella se yhteinen MINÄ kasvaa ja molemmat ovat tyytyväisempiä. Valkoinenpaimenkoira on vahva koira ja yksin jäätyään kotiin, se saa todella pahaa aikaan. Minun toiselle valkkarille kaikki asiat ovat olleet kaameita. Se pelkää ukkosta, salamoita, ilotulitteita, vesisadetta, kärpäsiä, takkatulen ääntä, variksia, harakoita..... ja jos tällaisen koiran saat niin elämäsi muuttuu paljon. Koira saa norsun voimat, kun se vauhkoontuu yksin kotona. Valkoinenpaimenkoira on hyvä koira, mutta katso kasvattaja tarkoin. Koeta saada rohkea pentu, motivoi, opasta, ole kärsivällinen, ja rakasta. Ja rakasta.

        Tiedän joo, että paimenkoirat tarvitsevat paljon aivotyötä, mutta hyvä että mainitsit asian myös. Tarkoitin lähinnä sitä, että on koira sitten pihalla tai sisällä, niin se tarvitsee seuraa. Tosin koirat joutuvat usein olemaan kotona yksikseenkin kun omistajat ovat poissa, mutta se onkin eri asia. Perheen ollessa kotona koirat viihtyvät siellä missä perhekin. Minusta koirat tottuvat myös nauttimaan ihmisten seurasta, eikä niiden tarvitse vartioida reviiriään. Maalla koirat ovat äänekkäitä sen takia, etteivät ole tottuneet vieraisiin ihmisiin, koiriin ja ääniin omalla reviirillään. Täten ne eivät ole myöskään yhtä vastaanottavaisia/avoimia vieraita kohtaan. Mutta asuu koiran kanssa sitten missä tahansa, sen kanssa on liikuttava ja harrastettava.

        Minun koirani on skotlanninhirvikoiran ja airedalenterrierin sekoitus. Ei siis paimenkoira (tosin airiksia kyllä käytetään lisäksi paimenkoirina), mutta aktiivinen ja energinen silti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      78
      1510
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1267
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      120
      1227
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      78
      1166
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1024
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      82
      823
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      42
      765
    8. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      762
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      380
      738
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      696
    Aihe