Hirsisaunan paino

hn

Eli mitä luulette, että tuollainen vanha(~100v) hirsisauna kooltaan 3x5m painaisi kokonaisena, pellikatto päällä?Pukuhuoneen puolella lankkulattia, saunan puolella ei lattiaa tai siis on mutta se jää vanhalle paikalle, toivottavasti :).

10

11400

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sdmjj

noin 4275 Kg.

• Paino riippuu merkittävästi

hirren paksuudesta, seinän korkeudesta, eristeistä ja hirren lahoamisasteesta.

Nelituumasista pyöreistä kuusen latvuksista salvettu seinä on huomattavasti kevyempi kuin 12 tuumasista pelkoista tehty hirsiseinä. Oletettavasti saunasi hirret ovat 4 - 6 tumaa paksuja pelkkoja, mutta jos sauna on tehty vanhoista savutuvan hirsistä, niin voi olla huomattavasti paksummastakin tavarasta. Tai sitten tosiaan jotain ohkasia harvennusrankona riippuen siitä, onko köyhän torpan vai ökytalon sauna :)

Vanhoissa saunoissa voi välipohjissa saattaa olla myös muutama tonni savensekaista maata lämpö/palaoeristeinä.

Selvitä seinän tilavuus (seinän pituus * paksuus * korkeus) ja laske siitä hirsien paino kuivan puun ominaispainoa käyttäen (400 - 600 kg/m3 puulajista ja laadusta riippuen). Siihen sitten lattian, katon ja eristeiden painot tai mitä nyt meinaatkaan paketissa siirtää

• hn

Kyseessä siis vanha 6-tuuman vanha hirsikehikko, joka ollut savusauna ja ihan normaali maatilan sauna. Saunan korkeus päädystä 320cm, ylös asti hirttä. Yläpohjassa eristeenä puru, kehikossa ainoastaan etuseinän alin hirsi laho. Painaako tosiaan 4000-5000kg? Ajattelin heittää kehikon 1-akseliselle traktorin kärrylle mutta nyt sit täytyy vähän miettiä, matkaa kumminkin n.15km... :)

• Hirsien kanssa temunnut
        hn kirjoitti:

Kyseessä siis vanha 6-tuuman vanha hirsikehikko, joka ollut savusauna ja ihan normaali maatilan sauna. Saunan korkeus päädystä 320cm, ylös asti hirttä. Yläpohjassa eristeenä puru, kehikossa ainoastaan etuseinän alin hirsi laho. Painaako tosiaan 4000-5000kg? Ajattelin heittää kehikon 1-akseliselle traktorin kärrylle mutta nyt sit täytyy vähän miettiä, matkaa kumminkin n.15km... :)

Jos kehikkosi keskikorkeus olisi sellaiset 2,4m ja seinää on noin 16m ja kuustuumanen hisi olisi hapertunut ajan saatossa keskimäärin 14cm paksuksi ja mänty (?) on kuivaa ja painaa 430kg/m niin kehikon paino olisi noin 2300kg. Siihen lisäksi purut ja katto niin paino voisi jäädä 3 tonnin nurkille tai vähän allekin. Saattais mennäkin yksiakselisen peräkärryn päällä jos varovasti ajelee... Kai ne perus maatalousperäkärryt muutaman tonnin kantaa. Mutta kiikkeryys voi olla se pahempi ongelma kuin kantavuus.

• jj öi iiie
        hn kirjoitti:

traktorin kärry kantaa 4-8 tn koosta riippuen.
        Saunasi se kyllä kantaa.
        Kuormasta tulee korkea ja hutera.
        Itse purkaisin saunan ja samalla vaihtaisin haperot osat.
        Sen jälkeen kasaus entistä ehompana.
        Muista kuitenkin merkitä ne hirret ennen purkamista.

• hn
        jj öi iiie kirjoitti:

traktorin kärry kantaa 4-8 tn koosta riippuen.
        Saunasi se kyllä kantaa.
        Kuormasta tulee korkea ja hutera.
        Itse purkaisin saunan ja samalla vaihtaisin haperot osat.
        Sen jälkeen kasaus entistä ehompana.
        Muista kuitenkin merkitä ne hirret ennen purkamista.

En kyllä millään viittis alkaa purkamaan, koska matka tosiaan vain n.15km ja sauna on muuten hyväkuntoinen poislukien se yksi hirsi.

• hn
        hn kirjoitti:

En kyllä millään viittis alkaa purkamaan, koska matka tosiaan vain n.15km ja sauna on muuten hyväkuntoinen poislukien se yksi hirsi.

Niin ja mikkä olisi hyvät rautapalkit/puut saunan alle nostoa varten, tarttee olla varmaan n.4m leveät? Luultavasti kaksi poikittais palkkia riittää, esim. noin metrin verran päästä molemmat.

• JR

Siirsin juuri takapihalle 3m x 3m pelkkahirsisen savusaunan. Pelkkä kehikko ja kattotuolit painoi hiukan reilu 2000kg. 5 tuuman hirsi. Hiabilla nostettiin kuorma-auton lavalle ja kuljetettiin 50 km. Yläpää oli 290cm 120cm(auton lava). Kolmella sidontaliinalla lavassa kiinni; hyvin pysyi. Älä pura kattoa vaan ota vain pellit pois. Kattotuolit ja välipohja tukee kehikon yläpäätä jos nostat liinoilla alhaalta. Ei katsos purista niin paljoa. Ja laita nosto liinat kehikon alta läheltä nurkkia. Yritä saada liinat menemään seinää myöten kattoruoteiden välistä nostokoukulle.

• hn

En millään viitsis purkaa pellejä pois, siksi juuri ajattelinkin laittaa jotkut rautapalkit/puut alle mistä nostaa. Eikä ne varmaan kovin jämerät tarvi olla ku eihän ne tule ku n.0,5-1m irti seinästä (räystäs pelivaraa). Monella liinalla nostitte, riittääkö 2?

• JR
        hn kirjoitti:

En millään viitsis purkaa pellejä pois, siksi juuri ajattelinkin laittaa jotkut rautapalkit/puut alle mistä nostaa. Eikä ne varmaan kovin jämerät tarvi olla ku eihän ne tule ku n.0,5-1m irti seinästä (räystäs pelivaraa). Monella liinalla nostitte, riittääkö 2?

Kahdella liinalla nostettiin. Liinat kestivät 4,5 tonnin noston per liina eli ei tarvittu enempää. Voit hyvinkin käyttää palkkeja kehikon alla mutta liinojen täytyy olla tosi pitkät, jottei ne puristaisi kattoa kasaan; ja nosturin koukku pitää olla ilmeisesti yli kymmenen metrin korkeudessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      65
      4180
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      46
      3969
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      36
      3472
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      2883
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2719
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2522
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2124
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      12
      1216
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      145
      1157
    10. Mitä ajattelet

Mies minusta tänään?
      Ikävä
      80
      1006
    Aihe