Suunnittelijan kuukausipalkka

Suunnittelija

Moro kaikki rakenne- / rakennussuunnittelijat!
Gallup pystyyn palkoista: Paljonko sinulla on kuukausipalkka?
Itse olen vakinainen rakennesuunnittelija talotehtaalla ja minusta on alkanut tuntua, että olen palkkakuopassa koska suunnittelukokemusta on kaksi vuotta ja palkka vain 1900 euroa. Työnantaja kyllä väittää, ettei suunnittelijoiden yleinen palkkataso ole korkeampi... Onko tosiaan näin vai kustaanko mua linssiin?

39

28126

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kohtalotoveri

      2 vuotta valmistumisesta ja 2000eur.

      • Urakoitsija

        Meidän firmassa ei ole yhtään apumiestä alle
        12.5 euron eli 2000 euroa kuussa ansaitsevaa.
        En yhtään ihmettele, että suunnittelun taso
        on mitä on tänä päivänä. Ei osata edes omia
        palkkoja hoitaa.


    • pahvi

      joo, kyllä sua kustaan linssiin. Johan nyt ihan perus apumies saa enemmän. Pomoa nyt vaan pillistä kiinni ja lisää palkkaa. et kai säkään kiitoksella elä. Ite oon vastaaava rakennus mestari (31v) ja saan 3000€ euroa kuussa bonukset auto.

      • kielipoliisi

        Rakennus mestari: hyvin menee, mutta menköön? Opettelepa hieman oikein kirjoitusta! Vas-taa-va ra-ken-nus-mes-ta-ri.


      • pahvi
        kielipoliisi kirjoitti:

        Rakennus mestari: hyvin menee, mutta menköön? Opettelepa hieman oikein kirjoitusta! Vas-taa-va ra-ken-nus-mes-ta-ri.

        Empä nyt tiedä meneekö niin hyvin, mutta kolmella tonnilla elän ihan kohtalaisesti jopa täällä helsingissä. Mutta rahahan on vaan 20% elämän laadusta.
        Ja oikein paljon anteeksi kun oli kirjoitusvirhe lipsahtanut mukaan. Pitäisköhän sovittaa Sig Saueria suuhun sen takia. Otahan kielipoliisi pää pois perseestäsi vitun pelle.


      • Reiska
        pahvi kirjoitti:

        Empä nyt tiedä meneekö niin hyvin, mutta kolmella tonnilla elän ihan kohtalaisesti jopa täällä helsingissä. Mutta rahahan on vaan 20% elämän laadusta.
        Ja oikein paljon anteeksi kun oli kirjoitusvirhe lipsahtanut mukaan. Pitäisköhän sovittaa Sig Saueria suuhun sen takia. Otahan kielipoliisi pää pois perseestäsi vitun pelle.

        Ei moisen takia kannata itseensä vahingoittaa, sattuuhan noita kämmejä sinua sivistyneimmillekin. Tosin pärjäisit ehkä paremmin, jos osaisit oikeinkirjoituksen jalon taidon. Vaan toisaalta kaikkea ei voi hallita. Edes rakennusmestarit.


      • puupää
        Reiska kirjoitti:

        Ei moisen takia kannata itseensä vahingoittaa, sattuuhan noita kämmejä sinua sivistyneimmillekin. Tosin pärjäisit ehkä paremmin, jos osaisit oikeinkirjoituksen jalon taidon. Vaan toisaalta kaikkea ei voi hallita. Edes rakennusmestarit.

        Ei voi niin kaikkea hallita, edes raaakennusmejestarit. Reiska ei taida hallita mitään. Ei kai nyt perkele tälläisellä palstalla oikeinkirjoitus voi olla se tärkein asia, paitis sinunkaltaiselle pilkunnussijalle.


    • 25-vuotta alalla

      Olen hieman eri alalla suunnittelijana ja liksa 8000€/kk autoetu. Lisäksi tulee vuosibonukset.

      • Osmoosi

        No mä oon vielä eri alalla ja liksa 80000€/kk helikopterietu. Lisäksi tulee viikkobonukset.


      • juntti
        Osmoosi kirjoitti:

        No mä oon vielä eri alalla ja liksa 80000€/kk helikopterietu. Lisäksi tulee viikkobonukset.

        Mä olen ihan eri alalla ja teen ihan eri suunnitelmia ja tienaan 800000€/kk plus päiväboonukset ja tietysti suihkumoottorikone etu siihen päälle.


      • Fillaariati.
        juntti kirjoitti:

        Mä olen ihan eri alalla ja teen ihan eri suunnitelmia ja tienaan 800000€/kk plus päiväboonukset ja tietysti suihkumoottorikone etu siihen päälle.

        Minä saan 800,- kuussa ja fillari-etu ja bonukset S-marketista


    • rak.ark

      Itselläni työkokemusta jotain 6 vuotta, arkkitehtitoimistossa työskentelen ja tiliä tulee n. 2400e/kk.

      • sähkösuunnittelija

        Tulee puhtaana 1600 käteen. Lamavuosina tuli puhtaana käteen huonoimpana noin 400 euroa kuussa.


    • rakins

      9-vuotta suunnitteluhommia ja palkkaa 2400€/kk

      • Rakins2

        ei v`ittu mikä ääliö!!!!!!!!!!! mitä helv.. vielä siellä teet!. vittu tuon saa melkein mistä tahansa työstä..älä sano että opiskelit vielä 4 vuotta ja köyhyyksissäsi söit makaronia ja halpismakkaraa sekaisin!!!!! veikaan että naiset on kaikonneet jo jokunen vuosi sitten!!! ei perhana tuolalista kukaan kattele!!!.Just sinunlaisten ääliöiden takia meidän palkat ei nouse ikinä!!!ei ikinä!!!!!!.


    • lukemaan

      Viimevuonna palkansaajien keskiansio oli tilastokeskuksen mukaan 2300€/kk. Naisilla 2100 ja miehillä 2600.

      • Vanhempi suunnittelija

        Siis kumpi. Keskimääräinen ansio vai keskivertoansio?


    • d-inssi

      Et ole palkkakuopassa, se on aika normaalitaso
      sun kokemuksellesi.
      Itse olen yrittäjä ja palkkaa jää ehkä n. 5000eur kuussa. Mutta muista taloudellisen vastuun ottaa aina työnantaja! Eiku yrittäjäksi, jos haluut lisää liksaa.

    • Eläkeläinen

      60-luvulla suunnittelijan palkka oli noin 2-3
      kertainen timpurin palkkaan verrattuna.
      Minun mielestä hyvät timpurit tienasi silloin
      hyvin, niin me suunnittelijatkin.
      Ei voi olla totta että aloittelevalla suunnitteli-
      jalla on huonompi palkka kuin minun tyttären ty-
      töllä, 18 vuotias, ilman työkokemusta, rakenus-
      liikkeen lähettinä-autokuskina.

    • Vanhempi suunnittelija

      70-luvun kerrostalojen saneeraushommiin ei riitä suunnittelijoita enää. Suunnittelun hinnat ovat rajussa nousussa. Erikoishommissa lähestytään kohta hintatasoa, mikä ennen oli markkoja on nyt euroja. Että tehkää vain 400 eurolla omakotitaloja. Ja ostajat ostakaa 400 eurolla, jos jostain saatte.

      • ....

        Pitää ottaa huomioon, että ammattikorkeet vaan nostaa koko ajan aloituspaikkoja. Tänävuonna oli pelkästään Metropoliassa 105 rakennustekniikkaan, joista opiskelee suunnittelijoiksi varmaan yli 50%. Vuodessa valmistuu aika moinen määrä pelkästään suunnitteluun.


    • putkimies

      Tuntitöissä nettopalkka vähän yli 2000euroa/kk., työkokemus 3 vuotta. Ei se koulutus aina takaa kovaa palkkaa...

      • sekin vaikuttaa

        tuntia viikossa tulee tehtyä töitä tuon summan eteen?


      • Sähkösuunnittelija
        sekin vaikuttaa kirjoitti:

        tuntia viikossa tulee tehtyä töitä tuon summan eteen?

        Minä teen tehollista suunnittelutyötä noin 2 h päivässä.


      • putkimies
        sekin vaikuttaa kirjoitti:

        tuntia viikossa tulee tehtyä töitä tuon summan eteen?

        Kyllä se tohon 40 tuntiin viikossa jää.
        No joskus joutuu olee pari tuntia pidempään duunissa, mutta todella harvoin on edes 10 ylityötuntia kuukaudessa.


    • RI -74

      Oululaisessa suunnittelutoimistossa tienaan 2500 euroa bruttona. Ja kokemusta kohta 3 vuotta.

    • sua

      Minä olen ollut kaksi vuotta töissä rakennesuunnittelijna talotehtaassa ja saan 2200.

    • ri-80

      Palkkakuopassa ollaan. Olen ollut jonkun aikaa poissa vakiotyöstä ja nyt palkka (4p/viikko) 1850€.
      Ja suunnitteljoista on kuulemma pula.
      Pitänee kohta pyytää korotusta

    • kutsumusammatti

      Valitettavasti kohtalo tovereita löytyy..myös itse lukeudun. Häpeä epäonnistumisesta elämässä on niin suuri ettei tahdo kehdata liikkua ja tavata ihmisiä...koska tuntee olevansa niin tyhmä kun opiskeli....todellakin aivan naurettavaa hommaa miten paljon joutuu vielä tekemään työtä sen pienen palkan eteen.

      • Ins.2005

        Minkä "pienen" palkan, toivottavasti ei tuon, mitä ketjun alussa. Itse opiskelin koulut mukaan lukien 18 vuotta, takana pitkälle neljättäsataa korkeakouluopintopistettä ja tutkinto ollut kohta 8 vuotta. Paras palkka, mitä tähän mennessä olen saanut, oli 1550 e/kk.

        Kyllä on ihmisillä mennyt ahneus huippuunsa, jos joku 2000 e/kk palkka on jonkun mielestä huono. Todellakin saisi pudottaa kaikkien palkat puoleen!


      • loilhjkhu
        Ins.2005 kirjoitti:

        Minkä "pienen" palkan, toivottavasti ei tuon, mitä ketjun alussa. Itse opiskelin koulut mukaan lukien 18 vuotta, takana pitkälle neljättäsataa korkeakouluopintopistettä ja tutkinto ollut kohta 8 vuotta. Paras palkka, mitä tähän mennessä olen saanut, oli 1550 e/kk.

        Kyllä on ihmisillä mennyt ahneus huippuunsa, jos joku 2000 e/kk palkka on jonkun mielestä huono. Todellakin saisi pudottaa kaikkien palkat puoleen!

        1550:llä ei edes laita ulkovaatteita päälle töihin lähtöä varten. Pelkästään ansiosidonnaisilla makaamalla saa sen 1200e kuussa käteen.

        Uskoisin että insinöörin ei tarvitse alta 3000e bruttopalkalla tänä päivänä enää tehdä.

        15v kesätyöntekijä jäätelömyyjä tienaa ton 1500e, mut ei kukaan täyspäiväinen aikuinen.


      • Ins.2005
        loilhjkhu kirjoitti:

        1550:llä ei edes laita ulkovaatteita päälle töihin lähtöä varten. Pelkästään ansiosidonnaisilla makaamalla saa sen 1200e kuussa käteen.

        Uskoisin että insinöörin ei tarvitse alta 3000e bruttopalkalla tänä päivänä enää tehdä.

        15v kesätyöntekijä jäätelömyyjä tienaa ton 1500e, mut ei kukaan täyspäiväinen aikuinen.

        Saahan sitä uskoa vaikka joulupukkiin, mutta kun myyjän TES sanoo 1550 e, niin sopii ottaa silmä näppiin ja katsoa. Sama palkka oli muillakin, siitä ei koulutus auta. Mitään muuta työtä ei ole ollut tarjolla jatkuvasta hakemisesta huolimatta, työkkäri ei ole tarjonnut yhtä ainutta paikkaa, itse on kyllä tullut yritettyä melkein hullun lailla. Edellinen työ ennen tuota oli osa-aikainen, tuntipalkka 9,50 (parempi kuin aiempien töiden 7 e sentään), eli kuukausipalkka 760 e. Ja kaikki nämä tietenkin bruttona.

        Ansiosidonnaista en ole saanut päivääkään, miten sitä saisi, kun ei koskaan ole niin pitkään töitä tarjottu että sellaisia etuuksia pääsisi karttumaan. Suurimman osan opiskelun jälkeisestä elämästä olen elänyt 500 eurolla kuussa ja oikein mainiosti pärjännyt.

        Pääkaupunkiseudulla on tietenkin hieman paremmat palkat (ja kalliimpi elämä), mutta sinne en todellakaan työn takia lähde, kun muu elämä on toisaalla.

        Eipä ole tutuissakaan (35 vuotta töissä olleet mukaan lukien) kovin paljoa yli 2000 e tienanneita, joten puheet jostain ökyluokan 3000:sta ohitan ihan höpönä. Jos tienaa 3000 kuussa, ei ole kyllä minkään asteen syytä ipistä liian huonosta palkasta, vaikka olisi mikä jehu. Tietenkin lääkärit vetävät vielä moninkertaista palkkaa, mutta heille onkin annettu liikaa neuvotteluvaltaa - ja niin on nykyisin annettu lähes joka alalla.


      • 4 x Liioiteltu
        loilhjkhu kirjoitti:

        1550:llä ei edes laita ulkovaatteita päälle töihin lähtöä varten. Pelkästään ansiosidonnaisilla makaamalla saa sen 1200e kuussa käteen.

        Uskoisin että insinöörin ei tarvitse alta 3000e bruttopalkalla tänä päivänä enää tehdä.

        15v kesätyöntekijä jäätelömyyjä tienaa ton 1500e, mut ei kukaan täyspäiväinen aikuinen.

        Tässä just tutun työtodistuksesta luin, mitä jäätelömyyjä tienaa, olipa 15v tai vähän vanhempi:

        400 EUROA / kk

        Samoin itse ollessani samanikäisenä eri töissä, palkka oli tuon 400 e / kk, tosin usein ei niin pitkään töitä ollut, eli se oli todellisuudessa 200 e / 2 viikkoa.

        Vähän kannattaisi ehkä ottaa todellisuudesta selvää, ennen kuin toisia lapsia rupeaa huijaamaan tuollaisilla väittämillä 1500 euron palkasta. Sen sijaan 1500 eurolla (ja alle!) tekee kuule aika moni myyjä, ravintolatyöntekijä ja siivooja (muun muassa) tänäkin päivänä töitä ja sehän riittää elämiseen oikein hyvin.

        Kaikki eivät myöskään pääse insinöörin tai muun "koulutusta vastaavaan" työhön. Itsellä on lukuisia tuttuja (mm. insinöörejä, maistereita ja tohtorikin), jotka ovat esim. myyjänä jossain pikkuputiikissa tai grillillä, supermarkettien kassoilta tiedän myös useita korkeakoulutettuja.


    • jo-on33

      kyllä sinä olet idiootti :D itse sain 15v. enemmän palkkaa kuin 1500e kuussa..

      • Look who's talkin'!

        Taitaa olla kyse samasta, mistä usein vanhusten kohdalla - markat ja eurot menneet sekaisin! Itsekin sain 15-vuotiaana 2000 palkkaa, 2000mk nimittäin.


    • totuusko

      Lvi-suunnittelija vastaa, tai konsultiksihan nuo nykyään haukkuu. Eli kokemusta tuollaiset 12v.

      Vuositulot vaihtelee 45000-50000 välillä, vähän bonuksista riippuen.....

      • Appari..

        Minä sain rakennusapparina 1965 vuonna reilut 500 markkaa kuukaudessa eli alle 100 euroa, tuntipalkka oli 3 markkaa eli 50 centtiä.


    • fdsdsd

      Hahhah, 400e kuussa jäätelömyyjänä? Nyt ottaisin kyllä jo yhteyttä asianajajaan, on taidettu vähän kusta silmään? Työtuomioistuinta myös kiinnostanee orjapalkkasi. Ja mistä lähtien työtodistuksessa on lukenut palkasta sanaakaan?

      Peruskoulupohjalta lähtevä kaupan kassa pk-seudulla tesin mukaan 1700e, ei kokemusta, ei mitään osaamista. Siihen sitten päälle vuorolisat, sunnuntaitunnit, varastolisät ja mahdolliset olosuhdelisät. Käytännössä lisineen siis tuo palkka on täysin aloitteliljalla sen 2000e ilman minkäänlaista kokemusta. 8. vuodesta eteenpäin ollaan varmaan jo 2300 eurossa kaikkineen. Todennäköisesti vielä tuossa ajassa olet saanut jotain osastovastaavuuslisiä ym. jolloin ollaan kyllä päälle 2500 euron brutto helposti. Ja tämä kaikki ilman päivääkään koulutusta.

      Lisäksi saa ostettua edullisemmin elintarvikkeensa. Tuokin on varmaan ehkä bruttotuloihin suhteutettuna noin 100-150 arvoinen etu perheen koosta riippuen.

    • Anonyymi

      Aika laaja käsite "suunnittelija" koska se voi pitää sisällään melkein mitä vaan. Mutta esim arkkitehdin sekä rakennesuunnittelijan keskipalkka pyörii siellä 4000e/kk. Aloittelevat suunnittelijat tienaavat paikasta riippuen 2600-3000€/kk. Palkkakehitys on alalla tosin huono eli parhaimman palkankorotuksen saa yleensä vaihtamalla paikkaa. Noita 4000€/kk palkkoja saavat lähinnä osastopäälliköt ja siitä ylöspäin ainakin isoissa firmoissa. Joku erikoisosaaja voi suunnittelijana sen saada mutta yleensä jäädään alle. Aika erikoista, että 30v kokemuksella tienataan vähemmän kuin moni vastavalmistunut kauppatieteiden maisteri jolla kokemusta ei ole kuin kesätöistä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5289
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3417
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1562
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      191
      1449
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1066
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      978
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      778
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      769
    Aihe