Apuja AE:n laadintaan

Pipsa,.

Olemme olleet naimisissa 12 vuotta, yhteistä omaisuutta talo ja autot. Nyt olen ostamassa yksin kesämökkiä, mies ei sitä halua, eikä aio sitä maksaa, joten haluan ilman muuta myös pitää sen tulevaisuudessa eron sattuessa.

Nyt pitäisi laatia tämän vuoksi avioehto. Saisinkohan täältä apuja, mitä avioehtopaperiin pitäisi laittaa. Aion sen laatia itse ja rekisteröidä. Mutta sananmuotoa haen, ettei tarvitse vääntää siitä myöhemmin.

6

748

Vastaukset 6

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maallikkojuristi

Malli vaikka tuolta:

http://www.laki24.fi/asiakirjat/pepe/avioehtosopimus.pdf

Ja siitä itse sopimuksen ensimmäinen kappale vaihdetaan muotoon:

"Me allekirjoittaneet aviopuolisot sovimme, että Mikko Mallilla ei ole avio-oikeutta kiinteistöön MalliMökki Korvenperän Tuhkakylässä 123-456-789-123 R:no 1:2 eikä sen tuottoon."

Vaikka et siitä kysynytkään, itse ainakin suosittelen kaikille jotka ylipäätään tekevät jonkun muun kuin kokonaan poissulkevan avioehdon lisäämään sinne seuraavaa:

"Lisäksi sovimme ettei kummallakaan meistä ole avio-oikeutta toisen perintönä, lahjana, tai muuten vastikkeettomalla saannolla saamaan omaisuuteen eikä sen tuottoon."

Tämä selkeyttää osituksen tekemistä tilanteissa joissa toinen omistaa osuuksia (mahdollisesti vielä sisäkkäisistä) kuolinpesistä. Kannattaa harkita myös tätä, vaikka tietysti itse päätätte minkälaisen ehdon haluatte.

• Tarkistus

Luultavasti tämän jo tiedätkin, mutta siltä varalta että et (tämä lause "Aion sen laatia itse ja rekisteröidä." kuulosti vähän epäilyttävältä): avioehtoa et saa rekisteröityä etkä voimaan ilman miehesi allekirjoitusta.

• nix nax

>>Nyt olen ostamassa yksin kesämökkiä, mies ei sitä halua, eikä aio sitä maksaa, joten haluan ilman muuta myös pitää sen tulevaisuudessa eron sattuessa.

• maallikkojuristi

>

Voisiko lainsäätäjän tahto tosiaan olla kohdella omalla pääomalla rahoitettua mökkiä ja 100% lainarahalla rahoitettua näin suuresti eri tavalla? Siihen ei näytä olevan mitään järkevää syytä. Itse tulkitsisin edellä esittämääni avioehtosopimusta niin että mies joka on ollut tietoinen 100%-laina rahoitustavasta avioehdon laatimishetkellä on sopimuksen allekirjoittamalla tosiasiassa hyväksynyt että tämän lainan hoitoon laitetut normaalit panokset eivät ole avio-oikeuden alaisia. Muutenhan koko ehto jäisi ääritapauksessa tyhjäksi. AL 95 § jäisi sovellettavaksi tapauksiin jossa mitään ei ole sovittu tai VO-omaisuus on tullut avio-oikeuden poissulkevalla lahjalla tai testamentilla. Vai pitäisikö muotoilla varmuuden vuoksi jotenkin näin: ""Me allekirjoittaneet aviopuolisot sovimme, että Mikko Mallilla ei ole avio-oikeutta kiinteistöön MalliMökki Korvenperän Tuhkakylässä R:no 1:2 eikä sen tuottoon. Avio-oikeutta ei ole myöskään niihin nykyisiin tai tulevaisuudessa saataviin rahavaroihin jotka on käytetty tämän omaisuuden hankkimiseen tai perusparannukseen otettujen lainojen hoitoon kuitenkin enintään VH euron verran."

• TEETTE SELLAISEN AVIOEHDON ETTÄ SE OMAISUUS MIKÄ ON VAIN TOISEN NIMISSÄ JA TOINEN ON SEN VAIN ITSE MAKSANUT JA SITTEN PAPERI VAIN MAISRAATTIIN REKISTERÖITÄVÄKSI. EI SE RAHA MITÄ ON OMASTA PALKASTA SÄÄSTÄNYT OLE TOISEN KUIN EROTILANTEESSA JOS SITTENKÄÄN KOSKA YHTEINEN OMAISUUS KUULUU YLEENSÄ AVIOIKEUDEN PIIRRIIN. EI MINULLE AINAKAAN TULISI MIELEEKÄÄN ERON SATTUESSA KÄYTTÄÄ AVIO-OIKEUTTA VAIKKA PUOLISON PERINTÖÖN KOSKA SE ON HÄNEN OMAISUUTTAAN JONKA ON PERINYT VANHEMMILTAA JA PUOLISOLLA EI OLE SIIHEN OSAA EIKÄ ARPAA.

• pipsa,.

Tottakai tiedän, että avioehto vaatii puolisoni allekirjoituksen sekä todistajien. Ja vaikka lainarahaa tarvitsenkin mökin ostoon, ei se ole pois perheeltä. Se raha kun jää "yli" muutenkin joka kuukausi.

Meillä on muutenkin avioliitossa ollut aina omat rahat, tilit, tulot ja menot. Kumpikaan ei ole koskaan ollut tietoinen toisen pankkitilin saldosta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kylypylä mätänee

Kuka sotki uimaaltaan bakteereilla
      Suomussalmi
      81
      1261
    2. Tässä ovat Elämäni biisi -vieraat lauantai 3.10. - Yksi vieras on todellinen suomalaisten suosikki

Jos menisit Elämäni biisiin, mikä olisi elämäsi biisi ja miksi? Elämäni biisi tulee suorana lähetyksenä Tampereelta. K
      Viihde ja kulttuuri
      19
      1059
    3. En voi kertoa meistä kenellekään

Minulla on ikävä sinua mies.. Oon yrittänyt taas unohtaa, mutta silti tulet mieleeni lähes päivittäin. Eihän meitä voi o
      Ikävä
      62
      1013
    4. Huomenta

Sinulle! Olen miettinyt sinua paljon yön aikana. 🫂
      Ikävä
      65
      888
    5. Mikä kaivatullesi

On tärkeintä elämässään?
      Ikävä
      60
      770
    6. 61
      764
    7. Onko mulla vielä mahkuja saada sinut M nainen

Sano joku prosenttiluku?
      Ikävä
      65
      696
    8. SuMetKu konkursissa

Asiakastiedon sivulla oli, SuMetKu asetettu konkurssiin. Tulihan se seinä vastaan lopultakin suuruudenhulluudessa.
      Suomussalmi
      24
      680
    9. Mitä ihmettä pitäisi tapahtua

Että me kohdataan ja saadaan tämä tilanne etenemään?
      Ikävä
      69
      672
    10. Suutuin lähinnä itselleni

Kun irl juttujen takia näyttää erittäin epätodennäköiseltä, että olisin millään tavoin toivottu henkilö sulle.
      Ikävä
      39
      638
    11. Kadutko mies sitä miten reagoit?

..siihen sotkuun, jonka jälkeen mikään ei ole ollut kuin ennen. 🥺
      Ikävä
      49
      637
    12. Jos mies naisen prinsessakohtelu

on sinulle liikaa, älä valitse prinsessaa 🦋🧚🏼‍♀️👸🏼
      Ikävä
      133
      626
    13. Miksi olet niin hankala?

Miksi toimit miten toimit?
      Ikävä
      50
      579
    14. Miksi meille jäi

Niin huonot välit vaikka meistä kumpikaan ei ole tunteilleen mitään voinut. Ehkä se kohtalo on sitä mieltä ettei kuitenk
      Ikävä
      36
      565
    15. Tykkään sinusta

Vaikka en vastailekaan!
      Ikävä
      19
      527
    16. Hei. Ilmeisesti tässä saa unohtaa sen

että meistä joskus jotain tulisi? M
      Ikävä
      29
      525
    17. Ei voi mittään

Tykkään sinusta, vaikka miten typerän jutun suustasi päästät😅
      Ikävä
      33
      520
    18. Ikävö sinua nainen!

Rakastan sua! ❤️💛❤️💜🧡🧡💚🤎:💜💜❤️
      Ikävä
      42
      505
    19. En usko enää

rakkauteen.
      Ikävä
      72
      486
    20. Miten voit tykätä

Jos samaan aikaan haluat pysyä mahdollisimman kaukana?
      Ikävä
      40
      477
    Aihe