Mistähän vekottimesta tämä on?
http://i35.tinypic.com/2rbzfic.jpg
Ajattelin laittaa myyntiin tuon, pitäisi saada tietoa tuosta ja jotain arviota hinnasta.
Vanha traktorin kuomu
12
4382
Vastaukset
- Kunttajussi
..traktorin rättihytti, joita myytiin sääsuojiksi -60 luvun alkupuolella. Oli aikanaan kova sana säitä vastaan. Tuo malli sopi kaikkiin traktoreihin. Lokasuojiin pultattiin lattaraudat jotka olivat hytinkiinnikkeinä. En muista olivatko ne latat hiukan traktorikohtaisia. Päällelaitto ja kiinnitys kesti 2min ja irrotus hiukan vähemmän. Tätä rättihyttiä kutsuttiin myös "surmahytiksi", traktorin kaatuessa jäi takuulla loukkuun. Itselläni on tuollainen vieläkin tallella sinisen värisenä, joka on ollut zetor25A:n päällä.
- mf...
Ne kiinnityslaatat yleensä tehtiin kyläsepän pajalla tai itse.
Ongelmana tuossa mallissa oli se , että piti kiivetä traktorin takakautta kyytille ja tuulilasinpyyhkijä toimi käsivoimin .
Joissakin malleissa oli ovi ja sähkömoottorikäyttöinen tuulilasin pyyhin .
Hytin lämmitys/huurteen poisto toimi moottorin jäähdyttäjän avulla , mutta vaati moottorin konepellin päälle peiton ohjaamaan lämmön ks. hyttiin , kyllä sillä tarkeni , kunhan moottori ei puhaltanut käryä houhotinputkesta ja pakoputken imusarja oli ehjä.
- Alfh
Noniin. Nyt pitäisi saada vielä jotain arviota hinnasta, kai joku museotraktoriharrastaja voisi olla tuosta kiinnostunut? Tarjouksiakin otetaan vastaan. :)
- Entisöijä
Hinta on aina myyjän ja ostajan välinen yhteinen näkemys. Vankka arvio on 50-150€, yksilön kunnosta riippuen. Kun lasi on rikki ko. kopista on hinta haarukassa 50-80€. Onhan se "arvotavaraa" jollekin traktorientisöijälle, joten myy pois. Yleismalliahan nuo olivat kiinnitysrautoja lukuun ottamatta, tosin isompiin traktoreihin jatkoivat pressua alareunaan, jos kävi liian lyhyeksi. Kovin on sininen Fordsonien värinen, on voinut olla vaikka Majorissa tai Dextassa ? Itsellä on käyttöä odottamassa punaisella somisteella oleva samanlainen "rättikoppi".
- Kunttajussi
Entisöijä kirjoitti:
Hinta on aina myyjän ja ostajan välinen yhteinen näkemys. Vankka arvio on 50-150€, yksilön kunnosta riippuen. Kun lasi on rikki ko. kopista on hinta haarukassa 50-80€. Onhan se "arvotavaraa" jollekin traktorientisöijälle, joten myy pois. Yleismalliahan nuo olivat kiinnitysrautoja lukuun ottamatta, tosin isompiin traktoreihin jatkoivat pressua alareunaan, jos kävi liian lyhyeksi. Kovin on sininen Fordsonien värinen, on voinut olla vaikka Majorissa tai Dextassa ? Itsellä on käyttöä odottamassa punaisella somisteella oleva samanlainen "rättikoppi".
Aattelin aivan samaa tuoksi hinnaksi, eli ehjästä ja hyvästä ehkä tuo 150e max. Itte sain tuon oman zetkaani varten muistaakseni 50:llä ekellä. Lisänä tuli väliniittokone ja muuta zetkan rekvisiittaa, mm. vetovarsia. Väliniittokone oli kyllä aika surkean näköinen, oli nimittäin "tapiseerattu" hitsillä raudankappaleita aika ronskisti. Mutta totesin että se voimansiirto sinne traktorin alle oli ehtaa tavaraa, joten sen niittolaitteen sepitän ehkä vanhasta Wärtsilän Esasta/Pomosta tuohon. On sitten helpompi löytää terälaitteeseen osia ym. Tuon oman rättihytin meinaan Alapeitteellä päälystyttää vihreällä uudelleen, sopisi paremmin zetkaan.
- Alfh
Muutenhan tuo on ihan hyvässä kunnossa, ainoastaan sivulasit on rikki, mutta nehän ei nyt paljoa maksa kun lasiliikkeessä teettää uudet. Toisaalta, voisinhan säilyttää tuota vielä vaikka 50 vuotta, ehkä sitten saisin siitä paremmat rahat. :D
- Näitä Yli-Härmän ihmeitä...
Joo tommonen rättikoppi oli aika yleinen 60-luvulla, lasit vaan tahtoi mennä rikki ja moni laittoi vaan 4mm tavallista ikkunalasia. Oli melkoisen vaarallista puuhaa, kun sattui tulemaan sitten niitä lasisälöjä kabiinin puolelle.
Näitä oli ainakin kahta mallia, toisessa oli suuremmat sivulasit ja yleisin taisi olla tälläinen, jossa oli nämä kolmiomaiset pienet sivulasit. Hurjin juttu, missä tiedän varmasti, että on tälläisestä (tai siitä suuremmasta) rättikopista selvitty hengissä traktorin kaatuessa, kaverit oli kahdestaan tälläisessä rättikopissa tukinajossa Power Majorilla ja heittivät kuperkeikan sillä yhdistelmällä, kun perävedolla työnnättivät menemään. Solisluun murtumalla selvittiin koko rytäkästä. - Närvä
Näitä Yli-Härmän ihmeitä... kirjoitti:
Joo tommonen rättikoppi oli aika yleinen 60-luvulla, lasit vaan tahtoi mennä rikki ja moni laittoi vaan 4mm tavallista ikkunalasia. Oli melkoisen vaarallista puuhaa, kun sattui tulemaan sitten niitä lasisälöjä kabiinin puolelle.
Näitä oli ainakin kahta mallia, toisessa oli suuremmat sivulasit ja yleisin taisi olla tälläinen, jossa oli nämä kolmiomaiset pienet sivulasit. Hurjin juttu, missä tiedän varmasti, että on tälläisestä (tai siitä suuremmasta) rättikopista selvitty hengissä traktorin kaatuessa, kaverit oli kahdestaan tälläisessä rättikopissa tukinajossa Power Majorilla ja heittivät kuperkeikan sillä yhdistelmällä, kun perävedolla työnnättivät menemään. Solisluun murtumalla selvittiin koko rytäkästä.Härmäläiset kopioijat
Alkuperäinen rättikoppi on Hellanmaan Koneen kehittämä ja sille oli myönnetty patentti.Kopit olivat
NÄRVÄ merkkisiä joita valmistettiin kymmeniätuhansia kappaleita ynnä surkeat "kopio-Närvät" joita laittomasti valmistettiin navetoissa ja pajoissa ympäri maakuntia.
Tästä mulla varmaa tietoa koska olen kasvanut Närväkoppien keskellä.
Kiinnoistai ostaa yksi Närvä ohjaamosuoja muistoksi.Onko täällä myytävässä kopissa alumiiniset kulmapalat,jos ei ole se on "kopio-Närvä" eikä kiinnosta pätkääkään. - Närvä
Närvä kirjoitti:
Härmäläiset kopioijat
Alkuperäinen rättikoppi on Hellanmaan Koneen kehittämä ja sille oli myönnetty patentti.Kopit olivat
NÄRVÄ merkkisiä joita valmistettiin kymmeniätuhansia kappaleita ynnä surkeat "kopio-Närvät" joita laittomasti valmistettiin navetoissa ja pajoissa ympäri maakuntia.
Tästä mulla varmaa tietoa koska olen kasvanut Närväkoppien keskellä.
Kiinnoistai ostaa yksi Närvä ohjaamosuoja muistoksi.Onko täällä myytävässä kopissa alumiiniset kulmapalat,jos ei ole se on "kopio-Närvä" eikä kiinnosta pätkääkään.Nytpäs huomasinkin että oli kuva laitettu http://i35.tinypic.com/2rbzfic.jpg
aito Närvä koppihan se on , tunnistaa sivulasien alumiinisista kulmavahvikkeista joita Yli-Härmäläiset kopioijat eivät malttaneet laittaa(tai paremminkin eivät osanneet).Alumiiniset kulmapalat tilattiin Laihian metallilta.Jaakko Kankaanpää joka oli saanut patentin
rättikopille halusi tehdä aina parasta laatua asikkailleen.Sama sälli on ollut Maaseudun Koneen olkilietsoa ideoimassa kun Maaseudun Kone oli sitten perustettu(Googlaa Maaseudun kone olkilietso)
laita viestiä :
[email protected] niin soittelen ja sovitaan kaupoista
- Närvä
Missä myyt traktorin rättikoppia,kerro niin voin ottaa yhteyttä.
Lähetä postia :
[email protected] - DB_850
Moro kyll jos saat raadon teet ompelet rätin materiaali ja työ 100 120~hiekkap. 20 maal 20 koko työ500 e siinäpå
Hintaa mut jos tarvii kannattaa ostaa- Ahto_Paine
Taitaas tuolta naapurin heinikosta löytyä tuollainen raato. Oli ainakin 2 kesää takaperin vielä siellä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302245
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261958Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121489Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121337Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701231- 931048
- 17967
- 88913
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks115752