Adoptiolapsen hylkäyskokemukset kirjallisuutta

Lukija.

Onko olemassa kirjallisuutta aiheesta adoptiolapsen hylkäyskokemus ja sen vaikutus tulevaisuuteen?
Miten varhainen hylkääminen vaikuttaa lapseen?

Kiitos kirjavinkeistä, mikäli teillä on tietoa aiheesta.

7

686

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mikko_n_75

      Jostakin syystä suomenkielistä kirjallisuutta tuollaisesta aiheesta ei paljoa liene, kuten ei biovanhemmistakaan. Sen sijaan esimerkiksi Yhdysvalloissa, Kanadassa ja Isossa-Britanniassa on useita nimenomaan adoptoitujen oikeuksiin huomiota kiinnittäviä yhdistyksiä ja verkkoyhteisöjä, esim.

      http://www.bastards.org/
      (Bastard nation)

      http://www.originscanada.org/
      (Origins Canada, koskee sekä adoptoituja että biovanhempia)

      Jostakin näistä voi tiedustella nimenomaan tuota adoption aspektia koskevaa kirjallisuutta. Valtaosa adoptiokirjallisuudesta vaikuttaa koskevan adoptioprosessia adoptiovanhempien kannalta.

    • adoptoitu

      Kiintymyssuhteen vaurioista on olemassa suomenkielistäkin kirjallisuutta. Kirjassa Äidin ja vauvan varhainen vuorovaikutus on artikkeli adoption vaikutuksesta lapsen ja vanhemman vuorovaikutussuhteeseen. JAri SInkkonen on ollut toisena tekijänä kirjassa, mikä käsittelee kiintymyssuhteen vaurioita, mutta en muista, olisiko siinä käsitelty erityisesti adoptiota.

      Ilpo Lahti on tehnyt opinnäytetyön (olisiko ollut gradu) muistaakseni Tutun yliopistoon adoptiolasten (ja myös adoptiovanhempien!) mielenterveysongelmista, kannattaa tutustua jos aihe kiinnostaa. En muista työ nimeä, mutta googlettamalla Ilpo Lahti se kyllä löytyy.

      bioäitien kokemuksista löytyy myös ainakin yksi opinnäytetetyö, olisikohan ollut joensuun yliopistoon psykologian laitokselle.

      • adoptoitu

        Niin siis tuo Jari Sinkkosen osittain kirjoittama kirja on eri teos kuin tuo ensin mainittu kirja, kyse on kahdesta erillisestä kirjasta. Tosin tuossa ensin mainitussakin on Sinkkosen artikkeli aiheeseen liittyen.


    • tipulainen500

      primal wound on hyvä kirja lukea. löytyy amazonista.

    • Sami 9

      Kaikista hyljätyistä kersoista tulee yhteiskunnan vihollisia, seksuaalisesti kieroutuneita sukurutsaajia ja raiskaajia. Psykopatian ja hylkäämisprosessin yhtäläisyys on sama.

      • sohvaperunainen

        Ja mikähän sinun Sami9 ongelma oikein on? Siihen saa varmaan jostain apua. Tekisitkö itsellesi ja meille muille palveluksen, ja hakeutuisit avun äärelle.


    • Mika Sikko

      Tällänen kun "ajatuksia ja mietteitä homoseksuaalisuudestani" Miten tähän on tultu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4091
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3428
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2979
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2911
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2244
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2181
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1945
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1940
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1889
    Aihe