Ketipinor & painajaiset

Riia-69

Olen kärsinyt traumaattisen kokemuksen jälkeen vaikeasta unettomuudesta jo yli vuoden, eikä siihen ole vielä löytynyt sopivaa lääkitystä. Toissapäivänä sain Ketipinor 25 mg reseptin nukahtamislääkkeeksi Stilnoct 10 mg. Ekana iltana otin yön aikana 3 Stilnoctia ja nukuin rauhallisesti jopa yhden 3 tunnin pätkän, mikä on tähän astinen ennätys! :)

Viime yönä päätin kokeilla nukkumista ilman nukahtamislääkettä ja ensin en meinannut nukahtaa lainkaan ja kun viimein nukahdin, näin aivan kamalia painajaisia ja paniikkia oli vaikea saada rauhoittumaan edes heräämisen jälkeen. Selailin vähän nettiä nyt aamulla ja useille käyttäjille on tullut painajaisia Ketipinorista. Loppuuko/helpottaako ne ajan myötä vai jatkuuko yhtä pahana? Painajaiset olivat niin kamalia, että niiden takia en voi jatkaa lääkkeen käyttöä, jos ne ei lopu esim. viikon käytön jälkeen. :(

10

6231

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Insomnia..

      Sen maksimiannos on 20 mg, ja siihen 20 mg:n annokseenkin on lääkärin kirjoitettava sic!-merkintä. Eli 10 mg on se normiannos. Älä ihmeessä nappaile niitä noin montaa!

      Mitä kaikkea sinulla on kokeiltu, onko esim. trisyklisiä masennuslääkkeitä matalalla annoksella? Ataraxia? Neurolepti, tässä tap.ketiapiini ei ole kyllä paras unettomuuteen.

      • Riia-69

        Stilnoct-reseptissä on sic!-merkintä. Ja tarkoitus on, että jatkossa käyttäisin max 2 tabl/yö, mutta ekana yönä sain luvan ottaa useamman, koska nukkuminen on ollut tosi huonoa viime aikoina ja olin aivan poikki.

        Nyt olen kaksi yötä yrittänyt nukkua ilman Stilnoctia. Toissa yönä heräilin about 100 kertaa ja valvoin pitkiä pätkiä, mutta viime yön nukuin suht hyvin = heräsin vain noin 10-15 krt yön aikana. :) Jospa se tästä vähitellen! :)

        Aikaisemmin on kokeiltu vain Mirtatsapiinia 15-30 mg annoksella, mutta siitä ei ollut mitään apua nukkumiseen.


      • Insomnia....
        Riia-69 kirjoitti:

        Stilnoct-reseptissä on sic!-merkintä. Ja tarkoitus on, että jatkossa käyttäisin max 2 tabl/yö, mutta ekana yönä sain luvan ottaa useamman, koska nukkuminen on ollut tosi huonoa viime aikoina ja olin aivan poikki.

        Nyt olen kaksi yötä yrittänyt nukkua ilman Stilnoctia. Toissa yönä heräilin about 100 kertaa ja valvoin pitkiä pätkiä, mutta viime yön nukuin suht hyvin = heräsin vain noin 10-15 krt yön aikana. :) Jospa se tästä vähitellen! :)

        Aikaisemmin on kokeiltu vain Mirtatsapiinia 15-30 mg annoksella, mutta siitä ei ollut mitään apua nukkumiseen.

        unettomuuteen noin korkealla annoksella? Kas kun se on paradoksaalinen juttu, mitä matalampi annos, sitä paremmin se nukuttaa, eli sen annoksen pitäisi olla 3.75-7.5 mg, korkeintaan 15 mg unettomuuteen, ei missään tapauksessa korkeampi.
        Ja tämä tieto sitten ihan lääkäriltä jonka spesialiteettia ovat unihäiriöt. Oletko käynyt unitutkimuksissa?


      • Riia-69
        Insomnia.... kirjoitti:

        unettomuuteen noin korkealla annoksella? Kas kun se on paradoksaalinen juttu, mitä matalampi annos, sitä paremmin se nukuttaa, eli sen annoksen pitäisi olla 3.75-7.5 mg, korkeintaan 15 mg unettomuuteen, ei missään tapauksessa korkeampi.
        Ja tämä tieto sitten ihan lääkäriltä jonka spesialiteettia ovat unihäiriöt. Oletko käynyt unitutkimuksissa?

        Jaa, eipäs sitten tainnut olla kovin asiantunteva se lääkäri, joka on mulle lääkkeitä määräillyt. Nosti vain annosta, kun pienempi ei tehonnut... Itseasiassa Mirtatsapiini teki öistä/nukkumisesta vain levottomampaa ja kaupanpäälle tuli vielä nukahtamisvaikeudet, mitä ennen ei ollut.

        Onko toi Ketipinor annos (25 mg) ok?

        Niin toi Stilnoct on minulla vain "hätävarana" jos on mennyt useampi yö huonolla nukkumisella ja jaksaminen alkaa olla nollassa. Silloin saan sen avulla nukuttua parin tunnin pätkiä. Pääsääntöisesti en nukahtamislääkettä edes tarvitse, nukahdan yleensä ihan hyvin, ongelmana on ollut unen katkonaisuus (pahimmillaan vain 1-15 min pätkiä). Ketipinorilla on unipätkät olleet nyt selkeästi pidempiä, viime yönäkin nukuin useita tunnin pätkiä! :) Eikä painajaisiakaan ole enää ollut.

        En ole käynyt unitutkimuksissa, koska nukkumisongelmien syy on selvillä (trauma) ja sitä työstetään koko ajan.


      • lilla jag
        Riia-69 kirjoitti:

        Jaa, eipäs sitten tainnut olla kovin asiantunteva se lääkäri, joka on mulle lääkkeitä määräillyt. Nosti vain annosta, kun pienempi ei tehonnut... Itseasiassa Mirtatsapiini teki öistä/nukkumisesta vain levottomampaa ja kaupanpäälle tuli vielä nukahtamisvaikeudet, mitä ennen ei ollut.

        Onko toi Ketipinor annos (25 mg) ok?

        Niin toi Stilnoct on minulla vain "hätävarana" jos on mennyt useampi yö huonolla nukkumisella ja jaksaminen alkaa olla nollassa. Silloin saan sen avulla nukuttua parin tunnin pätkiä. Pääsääntöisesti en nukahtamislääkettä edes tarvitse, nukahdan yleensä ihan hyvin, ongelmana on ollut unen katkonaisuus (pahimmillaan vain 1-15 min pätkiä). Ketipinorilla on unipätkät olleet nyt selkeästi pidempiä, viime yönäkin nukuin useita tunnin pätkiä! :) Eikä painajaisiakaan ole enää ollut.

        En ole käynyt unitutkimuksissa, koska nukkumisongelmien syy on selvillä (trauma) ja sitä työstetään koko ajan.

        uniongelmiin! Minulla on lääkityksenä truxal unettomuuteen ja sen kanssa olen vain yhden yön nähnyt hirveitä painajaisia 5 kk aikana, joten ei kannata pelästyä lääkkettä jos painajaisia joskus harvoin tulee. Minulla oli ennen truxalia triptyl kokeilussa ja en uskaltanut jatkaa sen käyttöä kun näin niin hirveitä painajaisia ensimmäisenä yönä, mutta näin jälkeenpäin ajateltuna saattoi olla liian hätiköity päätös....


    • Keksipinojen uhri

      Olen syönyt 2 vuotta Ketipinoria 400 mg joka ilta bipoon ja idiopaattiseen unettomuuteen. Uni tulee hyvin, mut ihanaisena uutuutena tulee myös järkyttävän ahdistavia painajaisia lähes joka yö sekä hallusinaatioita. Pitkäaikaisen unettomuuden uhrina olen kokenut hallusinaatioita lapsesta asti, mutta ketipinorin aloitettuani hallut ovat ihan uudella tasolla ja niitä on useammin.

      Tähän päälle vielä kaikki muut sivuoireet, kuten nenän tukkoisuus, suun kuivumine, rytmihäiriöt, painonnousu, hengenahdistus, tokkuraisuus päivällä, halujen katoaminen, vaikeus nauttia asioista, ärtyneisyys jne jne.

      Plus puolena tosin ketipinor on ainoa lääke, jonka avulla pystyn nukkumaan. Olen siis vähän kahden vaiheilla, nautin siitä että ensimmäistä kertaa yli 10 vuoteen saan nukuttua yön yli, mutta sivuoireet alkavat tuntua liian raskaalta hinnalta.

      • toimii...

        Mulla ainakin Ketipinor toimi erittäin hyvin ahdistukseen ja unettomuuten. Ei vieroitusoireita lopettaessa ja käytön aikan ei ollut mitään haittavaikutuksia. Tosin käytin pienempää annostusta (200 mg, josta pudotettiin 100mg ja lopussa käytin 25 mg ja silläkin sain hyvin nukuttua). Nykyään käytän lääkettä tarvittaessa, jos en saa jostain syystä unta illalla niin 25 mg ketipinoria takaa hyvät yöunet.


    • Joopin

      Yhden kerran ketipinoria ottanut unettomuuteen, eikä ikinä enää! Unetti kyllä, mutta heräsin ihan järkyttävään painajaiseen ihan tokkurassa enkä tiennyt oliko totta vai ei.. enkä uskaltanut alkaa nukkua enää. Oon koittanu vaikka mitkä hiton lääkkeet, mut paras on diapam nukkumiseen, mut niitähän ei lääkärit kirjota, ko saavat etelänmatkoja provikaksi noista kaikenmaailma kamalist masennuslääkkeistä mitä tyrkyttävät joka vaivaan nykyisin

      • samajuttu

        suurinpiirtein,kaikki käyty läpi ja noi kentsut on hulluille aluperin.itse käytän bentsoja ahdistus,uni,panniikki,julkistenpai.pelkoon ym.pätkääkään ei kiinnosta riippuvuus vai ei,kunhan elämänlaatu on ok.


    • Anonyymi

      Painajaiset jatkuneen minulla varmaan vuoden. Nyt tajusin, että ketipinorista johtuu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9194
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2698
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      150
      2484
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2019
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1766
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1458
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      7
      1320
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1316
    Aihe