Olen työskennellyt nyt 1,5 vuotta kaupan kassalla opintojeni ohessa. Harva kassatyötä kokematon asiakas tuskin osaa aavistaa, kuinka raskasta työ oikeastaan on. Työpäiväni ovat usein tasan 6 tunnin mittaisia, jolloin työaikaan kuuluu yksi 10 minuutin tauko. Jos asiakkaita on jatkuvasti, pitää koko ajan olla sekä tarkka, nopea että ystävällinen, eikä välissä ole yhtään ns. hengähdystaukoa, on työpäivä sekä henkisesti että fyysisesti melko raskas. Viimeisen parin tunnin aikana tulee jo ajatuksia, etten jaksa enää, ja väsymyksen takia (monotoninen liukuhihnatyö laittaa väsyttämään) pitää pinnistellä, että jaksaisi loppuun saakka. Usein niskat vetävät jumiin jo muutaman tunnin kassatyön jälkeen, eikä kassalla juuri ole aikaa tai mahdollisuutta tehdä rentoutusharjoituksia lihaksille. Minulla niskalihasten jumiutuminen aiheuttaa hengitysvaikeuksia, kipua ja palan tunnetta kurkkuun, mikä tekee olon toisinaan helvetilliseksi. Yritä siinä sitten hymyillä iloisesti ja pirteästi asiakkaille.
Onneksi monet asiakkaat ovat ystävällisiä ja mukavia, mutta liian paljon joukkoon mahtuu niitä, jotka vastaavat ystävälliseen tervehdykseen vain hiljaa tuijottamalla, epämääräisellä murahduksella tai katsomalla maahan. Vasta sitten suostutaan vaivoin vastaamaan, kun kysyn, että laitetaanko pankille vai luotolle. Välillä senkin ääneen sanominen vaikuttaa ylivoimaisen vaikealta, ja asiakas kuiskaa tai kivahtaa "no pankille!" Usein mietin mielessäni, kuinka moni mahtaa suhtautua minuun alentavasti vain siksi, että työskentelen kassalla ja kuvittelee, että teen tällaista työtä siksi, etten ole muuta työtä onnistunut saamaan. Toisinaan tämän suhtautumisen näkee pelkästään jo asiakkaan katseesta tai tavasta puhutella. (Niin, varsinainen päätyöni on yliopistossa opiskelu.)
Ihmettelen, miten joku jaksaa tehdä kassatyötä päätyökseen vuodesta toiseen. Päivän aikana joutuu toistelemaan samoja fraaseja satoja kertoja, kiitos, hei ja ole hyvä. Olo on kuin automatisoidulla robotilla, joka on vain koneen jatke. Jo parin tunnin jälkeen iskee väsymys, jossei fyysinen, niin ainakin henkinen. Joku totesikin osuvasti, että "Hassua miten, kaupan aliarvostettu ja huonosti palkattu kassatyö monotonisine toimintoineen, voikin ihmisen mielen köyhdyttää entisestään tai ainakin tehdä kitkeräksi kyynikoksi ja surkeaa sarkasmia viljeleväksi henkilöksi." Onneksi osaan näytellä melko hyvin, mutta työpäivän jälkeen mietin usein monta tuntia, että miten tätä työtä vihaan.
Varmasti moni ihmettelee, miksi sitten työskentelen kassalla. Syy on yksinkertaisesti raha, sillä pelkällä opintotuella ei elä.
Kamala kassatyö
41
14921
Vastaukset
- Kassoilla itsekkin..
Olet oikeassa. Kassatyö on raskasta. Ja itsekin vihaan sitä.
Aluksi oli mukavaa istua kassoilla, mutta kun alkoi tulemaan ihania aasiakkaista, niin sitä pikkuhiljaa alkoi kyllästyä työhön, ja eikä asiaan yhtään auta se että asiakas käyttäytyy kuin olisin orja. Monet mulkaisut ja murhadukset olen tässä työssä saanut, ja tervehdykseen on vastattu (tai huudettu päälle!) mm. "muovikassi!" "neljä maitoo!". Kerran vastasin tähän tervehdykseen kovaa TERVE. Minä en siis tehnyt siinä itsestäni moukkaa.
Monesti olen myös joutunut kuuntelemaan asiakkaan kitinää sirukortin lukijoista. Okei, ehkä kaikki ei niistä tykkää, mutta ei se kassan vika ole että ne on kauppaan tulleet maksutavoiksi! Vaikka kuinka haukut että "Vittu miks tännekki on tää tullu tää on perseestä, vittu mie vihaan tätä!" en voi olla että OK, revin sen sit irti ja siirryn takaisin magneettijuovan käyttöön, ja henkkareiden tarkistukseen vain koska TE haluatte ne pois, mutta muut eivät. Tai sitten ne jotka huutavat että ota nyt siltä pankilta saatanan idiootti, vaikka heidän pitäisi se siitä sirukortin lukijasta itse valita ja PIN-koodi näppäillä. Ja tätä sitten kerron kuin lapselle, että TEIDÄN täytyy se ITSE valita PAINAMALLA NÄPPÄINTÄ joka vastaa HALUAMAANNE maksupuolta. (1 Luotto ja 2 Pankki, lukee näytössä ja silti valitaan väärin! Ja sit myöhemmin huudetaan että se oli meidän vika, että meni väärältä puolelta (vaikka monesti olen yrittänyt täsmentää että Pankki on KAKKONEN, ja luotto YKKÖNEN, mutta aina on kivahdettu että "TIEDETÄÄN!" ja laitetaan se "väärä".)) tai sitten kitistään ettei muisteta PIN-koodia. (Okei, se on pankkikortti, millä numerolla otat OTTO-automaatista rahaa? "AI SE ON SE NUMERO??")
Joskus vaan tekis mieli repiä itseltään käsi irti.. Mutta jostain se raha on saatava. Pakko siis istua kassoilla tekohymy naamalla, ja olla niin pirteetä vaikka sattuu hartioihin ja väsyttää, kun on raskas päivä takana.
Ja sitten ne firmojen korteilal maksavat.. TEILLE EI KUULU BONUKSET, ME VOIDAAN NE OTTAA POIS KUN HOKSATAAN ETTÄ SE ON YRITYKSEN (tai toiminimen) KORTTI!! Ja vaihda ihmeessä kilpailevaan ketjuun kun et enää bonuksia saa, mitä se meitä liikuttaa? Et saa SIELTÄKÄÄN bonuksia.. Ja vika on sitten jälleen kerran kassan.. "ON ENNENKIN SAANUT!!" Erittäin harmillista, ei ole ollut sallittua aikoihin. Älä kitise.
JA pullokuitit.. NE PULLOKUITIT! Asiakkaat luulevat usein olevansa fiksuja, kun maksun yhteydessä antavat ensin S-kortin ja sen jälkeen pullopalautuskuitin, että tulee boonusta "summasta ennen pullokuittia". Niin ei ole..
Suora lainaus S-ryhmän sivulta ; "Pullopantin osuus kirjataan bonusostoksi siinä vaiheessa, kun juomapakkaukset ostetaan ja pullopantit maksetaan. Bonus kertyy ostojen loppusummasta, joten kun pullopantit palautetaan, vähentää pullopalautus ostojen Bonusta kerryttävää loppusummaa. "
Joten jos ostat 55e tavaraa ja sinulla sattuu olemaan pullokuitteja sen 60e edestä, et saa siitä ostoksesta YHTÄÄN bonusta kun annat ne kuitit maksutapana. ÄLÄ KITISE SIITÄKÄÄN!
Ja onko muka niin vaikeaa ojentaa bonus-kortti ENSIN, ennen maksukortin/tavan sanomista!? Kun kassa vetää kortin/iskee rahat kassaan, asiakas vasta sen jälkeen ojentaa sitä saatanan korttia.. "Joo, no tuo ei nyt kerinnyt mukaan, kun se olis pitänyt ottaa ensimmäisenä". Kiva aika kirjotella kuittikopiohin niitä tietoja sit että "bonus jäänyt saatamatta Unohtelijainen Matti 0640 123456" ja toimittaa sit infoon niitä..
Ja jos se hintalappu on kadonnut tuotteesta, luuletko oikeasti että isken sen ruohotrimmerin 300 eurolla koneelle!? Ehei, minä soitan osastolle, pyörittele rauhassa silmiäsi toiminnalle, etenkin silloin kun tuotteen hinnaksi paljastuukin se 499,90 euroa! Sitten kitistään alennusta.. MINULLA EI OLE OIKEUTTA ANTAA ALENUKSIA OMIN LUVIN, ALENNUKSET SAAT KITISTÄ MYYJÄLTÄ JOKA AUTTAA OSASTOILLA SINUA, TAI OSASTOPÄÄLLIKÖLTÄ! Hauku vaan huoraksi ja laiskaksi paskaksi, muistan seuraavan kerran kasvosi kun minun kassalle tulet.
Kommenntiahan tästä teksistä nyt seuraa, mutta sainpahan omat tuntemukseni teille jakaa. Antaa tulla vaan lisää loskaa niskaan, sinne ne muutkin on ne heittäneet. Kun me ollaan vaan ORJIA! ASIAKASPALVELIJA = ORJA?!- Kassa S-ryhmässä
Jospa yrittäisit kirjoittaa ylös positiivisia asiakaspalvelukokemuksia? Tottahan toki osa asiakkaistamme on aaseja, mutta joukkoon varmasti mahtuu mukaviakin tapauksia. Harva asiakas meitä kiusatakseen unohtaa näyttää bonuskorttiaan. Toisaalta meidän tehtävämme on kysellä S-etukorttia. Näin vähennämme omaamme ja muiden työtä. Et voi odottaa löytäväsi työtä, jonka kokisit kaiken aikaa mielekkääksi. Jos kuitenkaan et kestä kassatyötä, niin älä syyttä suotta kiusaa itseäsi vaan etsi jotakin muuta.
- turhautunut ja pahasti
Kassa S-ryhmässä kirjoitti:
Jospa yrittäisit kirjoittaa ylös positiivisia asiakaspalvelukokemuksia? Tottahan toki osa asiakkaistamme on aaseja, mutta joukkoon varmasti mahtuu mukaviakin tapauksia. Harva asiakas meitä kiusatakseen unohtaa näyttää bonuskorttiaan. Toisaalta meidän tehtävämme on kysellä S-etukorttia. Näin vähennämme omaamme ja muiden työtä. Et voi odottaa löytäväsi työtä, jonka kokisit kaiken aikaa mielekkääksi. Jos kuitenkaan et kestä kassatyötä, niin älä syyttä suotta kiusaa itseäsi vaan etsi jotakin muuta.
Itse teen päätyönä kassahommia isossa marketissa. Allekirjoitan täysin aloittajan mietteet ja tuskan. En ole edes montaa kuukautta tuolla ks. paikassa ollut, kun jo tuntuu pää hajoavan. Vittumaiset asiakkaat, kamala pomo ja ynseät työkaverit.. Ja vahvasti olen sitä mieltä, että 9h vuorot kassalla ei ole ihmisiä varten (niitä on kyllä melkein joka viikko meillä..) tarvii kokonaisen päivän palautumiseen tuollaisesta. Puhumattakaan kaikista fyysisistä vaivoista jotka alkavat jo ilmetä.. huolestuttaa ja tuskastuttaa.
Helppohan se on jonkun tulla kertoilemaan asenteesta sun muista. Paskat, en olisi kassalla jos olisi löytynyt joku muu työ, kokoajan koetan hakea. Se on niin helvetin helppo ulkopuolisen kertoa mitä pitäisi tehdä. Ei kukaan voi tietää mitä ja miksi tunnen,, harmittaa vaan niin kauheasti koko tilanne :/ - ....
turhautunut ja pahasti kirjoitti:
Itse teen päätyönä kassahommia isossa marketissa. Allekirjoitan täysin aloittajan mietteet ja tuskan. En ole edes montaa kuukautta tuolla ks. paikassa ollut, kun jo tuntuu pää hajoavan. Vittumaiset asiakkaat, kamala pomo ja ynseät työkaverit.. Ja vahvasti olen sitä mieltä, että 9h vuorot kassalla ei ole ihmisiä varten (niitä on kyllä melkein joka viikko meillä..) tarvii kokonaisen päivän palautumiseen tuollaisesta. Puhumattakaan kaikista fyysisistä vaivoista jotka alkavat jo ilmetä.. huolestuttaa ja tuskastuttaa.
Helppohan se on jonkun tulla kertoilemaan asenteesta sun muista. Paskat, en olisi kassalla jos olisi löytynyt joku muu työ, kokoajan koetan hakea. Se on niin helvetin helppo ulkopuolisen kertoa mitä pitäisi tehdä. Ei kukaan voi tietää mitä ja miksi tunnen,, harmittaa vaan niin kauheasti koko tilanne :/Pienet on teitin murheet.
Jahka kasvatte isoiksi, ainakin henkisesti ehkä, niin häpeäisitte noita juttujanne. - mie-
.... kirjoitti:
Pienet on teitin murheet.
Jahka kasvatte isoiksi, ainakin henkisesti ehkä, niin häpeäisitte noita juttujanne."Pienet on teitin murheet.
Jahka kasvatte isoiksi, ainakin henkisesti ehkä, niin häpeäisitte noita juttujanne."
Puhuu ihminen, joka ei ole päivääkään tehnyt kassatyötä?
Tai on tyytyväinen työpaikkaansa?
- Kassatäti ässästä
Itse teen tällä hetkellä kassatyötä kakkostyönä. Teen sitä rahasta ja suhtaudun siihen niin, että minun hommani on kestää sitä työtä ja sen mukana asiakkaita. En todellakaan ota henkilökohtaisesti sitä, jos asiakas vastaa tervehdykseen "Yksi muovikassi". Jos asiakas tervehtii siten, olkoon se hänen oma häpeänsä. En myöskään kysele bonuskorttia ja jos asiakas haluaa jälkikäteen bonuksensa, korjaan ne ja se siitä. Jos asiakkaalla on huono päivä ja purkaa sen minuun, niin tehköön niin kunhan ei asiattomuuksiin mene, koska kenenkään ei tarvitse haistatteluja & huoritteluja kuunnella.
Olen ollut päivätyössä kaupassa nuoruudessani ja silloin korttien kanssa pelaaminen oli paljon hankalampaa. Kortit mankeloitiin ja sulkulistat olivat paperiversioita, joita sitten selattiin tuskastumiseen asti. Hinnat piti suurimmalta osalta muistaa ulkoa ja muistettavaa riitti. Nykyisin kone hoitaa sulkulistat ja muistettavia hintoja ei juurikaan ole, vain joitain pikakoodeja. Nykypäivänä kassana työskentely on liukuhihnahommaa ja aika puuduttavaa, mutta samalla paljon helpompaa. Ja jos tosiaan on niin, että hirvittävästi kärsii töissä ollessaan, on kaikkien kannalta parempi etsiä joku muu homma, jossa itse viihtyy paremmin.- Boeki
Taidat olla trolli tai niitä todellisuudesta irtautuneita myyjäkoulutuksen vetäjiä.. "Jos asiakkaalla on huono päivä ja purkaa sen minuun, niin tehköön" no huh huh! Huomaa kyllä ettet siellä kassalla istu!
- realmyyjä
Itse ollut 3v S-ryhmässä 37,5h viikossa kassalla ja pidän työstäni, toki on hankalia ja ikäviä asiakkaita mutta ei missään työssä ole aina kivaa. Taitaa teillä kitisiöillä olla ihan väärä duuni, menkää vaikka rappukäytäviä siivoomaan opintojen ohella ja antakaa meidän oikeiden myyjien palvella hyvin asiakkaita.
- koosupermarket
Joo olen kai minäkin hieman vinksahtanut kun tätä kassatyötä teen kuudetta vuotta työkseni... Kaipa siksi että en tiedä mitä "oikeasti" haluaisin alkaa tekemään.
En halua toimistoon kasista neljään, en halua siivoojaksi, enkä halua olla kirjanpitäjä tai pankkivirkailija. Tuo pankkivirkailijan duuni olisi ehkä suurin painajaiseni, niin hillitty ja hallittu pitää olla ulosanti ja ulkonäkö, aina.
No, kaksi vuotta kassaduuni oli superkivaa ja asiakkaat ihkuja, sitten alkoi pinna kiristellä aasien kohdalla. Opin pitämään suuni kiinni oikeissa paikoissa ja tuijottamaan asiakasta kylmästi, koska se tuntuu tehoavat yleisesti turhan valittajiin. Yleensä en edes kuuntele jos kyseessä ei oikeasti ole asiakaspalaute.
Sanokoot joo tervehdykseksi muovikassia, lottoa ja sata purkkia maitoa, ihan sama, eivät ne kaikki tajua käytöstapojen päälle. Ainakaan täällä paskakylässä jossa työskentelen.
Yhtään enempää tunteja ei kyllä viikossa jaksaisi, jos pitää pelkkää kassavuoroa painaa. 35 tuntia on ehkä minimi, sitten alkaa pää haljeta. Remppoja ei ole onnekseni koskaan kassatyöstä tullut, päinvastoin on parit niskajumit lähteneet kun oikein rennosti istuskelee eikä suostu taivuttelemaan itseään ääriasentoihin.
Vaihtaisin mieluummin työpaikkani S-ryhmään, täältä plussaseteleiden ja -tarjousten keskeltä! - Hedonistibotti
Kiteytit hyvin ajatukseni kassatyöskentelyä kohtaan. Olen kaupassa töissä, ja niinä harvoina (onneksi) päivinä kun joudun olemaan koko päivän (7,5h) kassalla on olo juuri tuo. Olen ennen ajatellut että muut eivät tunne näin, ihan helpottavaa kuulla etten ole vain jotenkin huonompi kuin muut. Ja hei, sä pääset pois kun valmistut! Tsemppiä.
- Jannnnnnas
Juu, jos 9,5 tuntia päivässä istuu ruuhkakassalla niin kyllä sitä minuutteja laskee että pääsee pois. Sattuu ja puutuu. Itselläni ainakin on tullut kovasti terveyskremppoja. Kylmissä liikkeissä lähtee myös ääni ja kilppari pamahtelee.
Minäkään en tykkää jos asiakas purkaa pahan päivänsä minuun, esim. huorittelee, haukkuu ja uhkailee.
Varokaa tosiaan tekemästä vääriä liikkeitä vaikka asiakas niin yrittää vaatia. Itse en nosta enää nykyisin kättä yli olkapäälinjan vaan pyydän asiakasta laittamaan rahan maksutiskille. Samoin jos asikas yrittää maksaa kassan päädyssä niin en kurottele(vuoden selkäsairasloman jälkeen) vaan suljen kassan, lähden kassapaikalta ja kävelen asiakkaan luo hakemaan ja viemään rahat vaikka muu jono odottaisi. Siinäpähän odottaa, itse en halua enää noita selkävaivoja.
Itseäni ei haittaa ihmiset jotka eivät tervehdi tai puhuvat kännykkään. Mielestäni sellainen asiakas on mahtava joka ei räyhää tai hauku. - innokas kassa
Tuntuu hassulta lukea kirjoituksianne, itse kun olen hakenut innoissani kassan töitä, ja nimenomaan kassalle vaikka olisi toki muitakin töitä tarjolla. Tietysti pelkkä kassalla istuminen kuulostaa hieman puuduttavalta, ja mieluummin tekisin vaihtelevasti kaikkia kaupan töitä.
Mutta näin asiakkaan näkökulmasta en ole kuin aniharvoin törmännyt hankaliin asiakkaisiin, jotka olisivat tahallisesti aiheuttaneet mitään ongelmia kassalla (joku tahaton tuotteen punnitsemisen unohtaminen on eri juttu). Yleensä kaupoissa on mielestäni iloinen tunnelma, kassahenkilöt ovat ystävällisiä ja asiakkaat ja työntekijät toimivat yhteen henkeen. Ainakin pienemmissä kaupoissa, kuten Alepat ja K-marketit.
Itse tykkään hektisestä ja kiireisestä työstä, jossa pitää olla valppaana koko ajan. Toimeton istuskelu tekee mielestäni työstä tylsää ja saa työpäivät kulumaan paljon hitaammin. Mutta kohtapa saan kokemusta millaista kassatyö oikeasti on, tällä hetkellä odotan kassatyötä kuitenkin innoissani! - koosupermarket
Jaahas, miinuksia näyttää satelevan kaikille jotka kertovat totuuden että töissä ei olekaan aina kivaa ja tekohymynkin takaa löytyy lihakset kipeänä työskentelevä ihminen.
Niinkuin sanoin, tein itsekin kassatyötä innoissani jotakuinkin kaksi vuotta, sen jälkeen on ollut mitta täynnä näitä rutisijoita, joilla ei ole muuta elämää kuin päivittäinen kauppareissu.
Ihan vinkiksi: ei niihin aaseihin törmääkään itse kaupassa asioidessa. Vietät kassa-alueella asiakkaana korkeintaan viisi- kymmenen minuuttia viikossa etkä välttämättä edes seuraa ympäristöä niin tarkkaan että jaksaisit kuunnella mitä muut juttelevat. Jos jäisit seisomaan siihen kassan viereen kahdeksaksi tai yhdeksäksi tunniksi, niin silloin olisi jo mahdollisuus että törmäisi edes yhteen aasiin. - innokas kassa
koosupermarket: No ei se nyt ole mikään yleinen totuus että kassatyö on kamalaa, se on ihan jokaisesta itsestään ja omasta asennoitumisestaan kiinni. Mikään työ ei ole aina kivaa, ja todennäköisesti myös unelmaduunista löytyy huonoja puolia.
Jos yksi hankala aasi sattuu yhteen päivään, niin se ei minusta vielä mitätöi sitä että työ on suurimman osan ajasta kivaa. Olen ollut töissä myös päiväkodissa 1-3-vuotiaiden lasten ryhmässä, ja vaikka kiukkukohtaukset ja känkkäränkkäily oli päivittäistä, tykkäsin silti työstä hyvin paljon. Eli en usko yhden tai parin aasin pilaavan päivääni, en yleensäkään menetä hermojani tai ota asioita itseeni helposti.
Mutta okei, tämä on kassatyön kamaluutta käsittelevä ketju, joten en viitsi hehkuttaa omaa intoani enempää. En vain ymmärrä sitä, että miksi niiden, joilta sitä aitoa intoa löytyy, innokkuus yritetään latistaa maan tasoon ja vakuuttaa, että vielä sinäkin tulet vihaamaan työtäsi. Tiedän myös kassoja, jotka ovat tehneet työtänsä vuosia ja pitävät siitä silti. - koosupermarket
Ensinnäkin: en vihaa tätä työtä. Teen sitä edelleen mieluummin kuin montaa muuta ammattia (ks. lista ylempää). Jos kestää typeriä kysymyksiä ja tokaisuja päivästä toiseen, niin kassanhoito on unelma-ammatti. Itse en pidä ihmisistä läheskään yhtä paljon kuin kuusi vuotta sitten, mutta ehkä olin siihen aikaan vielä hiukan naiivi.
Sinulla on luultavasti hermoa suotu metritolkulla, koska olet kestänyt työskennellä lasten kanssa. Itse olen taas sitä tyyppiä joka hädin tuskin kestää tuttaviensa lapsia, vaikkeivät muuta tekisi kuin nauraisivat. - tarhantätikassalla
Innokas kassa:
Ihailtavaa intoa ja energiaa. Tällä kun menet haastatteluun niin eiköhän paikka aukene.
Vuosia haikailin kassatyötä. Yritin joka vuosi kassalle, enkä koskaan päässyt. Kadehdin nuoria tuttuja kassalla. Koin, että he olivat menestyjiä. Työskentelin sen sijaan päiväkodissa puoli vuotta lähinnä 3-5-vuotiaiden ryhmässä (henk. koht. pidän tätä vaikeimpana ikäryhmänä, koska ovat uhmaikäisiä) ja tällä hetkellä opiskelen sosionomiksi. En arvostanut tuota työtä lainkaan, koska pääsin sinne työkkärin kautta.
Nyt opiskellessani sain vihdoin kauan kaipaamaani kassatyötä ja voin sanoa, että jo kolme vuoroa riitti kertomaan totuuden.... Ei oo ollenkaan niin helppoa, kivaa ja mukavaa kun luulla saattaa. Toki tässä on ollut lisätekijänä se, että ekat vuoroni sattuivat Helsingin vilkkaimpiin ostospaikkoihin jouluruuhkaan. Riippuu vähän kaupasta, mutta yleisesti v**mäisiä asiakkaita on enemmän kun mukavia. Taukoja on ihan liian vähän. 6 tuntia = 10 minuutin tauko. Oli se päiväkodissa aika erilaista. Pääsi vessaan millon vaan, ruokatauko oli semmosen 30 - 45 minuuttia ja kahvi oli tavallaan 2 h eli sen ajan minkä lapset nukkuivat. Ohessa saattoi vaikka askarrella.
Mutta kaikissa töissä on hyvät ja huonot puolensa. Kassalla ehkä parasta ja huonointa se helppous ja yksinkertaisuus. Sen kun vedät tuotteita ja parhaina päivinä istut hyvällä omatunnolla kun palkka juoksee. Töihin vaan mennään ja sieltä lähdetään. Ei tarvitse paljon mietiskellä vapaa-ajalla. Semmosta hommaa kuitenkin jota kuka tahansa pystyy tekemään. Lasten kanssa oleminen vaatii tietynlaista persoonallisuutta. Huomasin ettei sovi itselleni.... saapi nähdä mitä sitä tulee tekemään tällä sosionomin arvolla. - Ärrälle töihin!
Kokeilkaapa kassatyötä r-kioskilla. Yleensä työskennellään yksin. Työvuoron aikana yhden ihmisen pitäisi ehtiä palvella asiakkaita, siivota, laittaa tavaroita esille, tehdä lehtipalautuksia jne. Enstäs vessassa käynti? Juuri kun sinne pääsee, kuulee kuinka joku jo huutaa "eikö täällä ole ketään?" Kun pesee lattiaa, heti tulee joku kuraisine kenkineen eikä välitä tippaakaan, että lattia on vielä märkä ja sitten taas juostaan kassalle. Kaikki pitäisi tehdä nopeasti. Matkakortit tullaan latauttamaan viisi min. ennen bussin tuloa ja sitten ollaan vihaisia kun se kestää. Senkin kun voi tehdä itse automaatissa niin ei tarvitse kukutella.Ruokatunteja ei ole.Sinun pitäisi myös olla yleinen infopiste ja tietää missä ko. alueen postilaatikko, pankkiautomaatti, senjasen bussin pysäkki jne sijaitsevat.. Asiakkaat eivät ymmärrä että olet juuri tässä paikassa mahdollisesti ensimmäisen ja viimeisen kerran. Keikkatyöläisen oletetaan omalla ajalla ilman palkkaa vievän ja tuovan eri kioskien avaimia. Ja totta kai tunnet kaikki tulosvedot ja muut veikkaukset, tiedät miten mitkäkin konit milloinkin juoksevat. Monen elämä suistuu täydellisesti raiteiltaan jos sunnuntai-aamuna klo 10 ei ole 0,90e kimppakeno vitriinissä odottamassa tai et pysty vaihtaamaan 50e kolikoiksi pelaamista varten.Sitten pitäisi vielä pitää alaikäiset pois peliautomaateilta ja seurata, ettei kaljaa varasteta, varsinkin lauantaisin. Tässä vain muutama esimerkki. Hyvää työpäivän jatkoa kaikille!
- keski-ikäinen ihmine
Kirjoituksestasi päätellen en ole onneksi ollut koskaan R-kioskilla töissä ;)
Kaupassa - tai itse asiassa kaupoissa - olen kyllä ollut töissä. Mikään työ ei ole aina kivaa, mutta tykkäsin siitä kyllä. Olen sen verran ulospäinsuuntautunut, että tulisin hassuksi jos en näkisi muita ihmisiä... On toki muitakin aloja kuin kaupan työt missä näkee ihmisiä, mutta silti kaikki työ ei sovi itselle / kaikille... - Liikenneasemaorja
Ärrällä ei sentään tarvi olla töissä yöllä ja kaiken tuon mainitsemasi lisäksi vielä laittaa yöllisille asiakkaille ruokaa, anniskella olutta, siivota kokonaista liikenneasemaa myymälöineen, saleineen, vessoineen ja keittiöineen, laittaa aamuksi vitriinit täyteen, paistaa sämpylät ja pullat, palauttaa lehdet, siivota mittarikentät, tankata autot & lukematon määrä muuta mukaanlukien 4:n aikaan paikalle valuvat känniääliöt.... yksin yössä on yleensä aika veikeää ja yövuorot kestää 22-6:15
Ärrän työntekijän olosuhteet on käsite, jonka kaikki suunnilleen tietää, mutta harva tulee ajatelleeksi 24h liikenneasemien työntekijöitä - kaikki tuo siis tehdään vielä 3:ssa vuorossa, saatat hyvinkin joutua yön jäliltä vielä suoraan iltaan ja illan jälkeen aamuun.... vuorojen välillä kun riittää 8h.
- Ilmoittelenvaan
Pakko sanoa tohon, että asiakkaat vastaavat ystävälliseen tervehdykseen vain hiljaa tuijottamalla, epämääräisellä murahduksella tai katsomalla maahan.
Tuo ei aina tarkoita, että asiakas ei arvostaisi työtäsi tai katsoo sinua alentavasti.
Itse vaikka olenkin aikuinen, olen todella ujo, joten ujouteni takia hiljaa kuiskutan tervehdykseni. Itse myös arvostan kassamyyjiä. Itse ihmettelen miksi muut eivät arvosta, koska työ on työtä oli se ylempää tai alempaa.
Myös alempaa työtasoa arvostaa enemmän, koska se on enemmän raskaampaa ja hyödyllisempää kuluttajille. - tässä syy
asiakkaana haluan mahdollisimman nopeasti alta pois, sillä kaikilla on kiire ja en vaan jää juttelemaan, siksi en katso kassaa, enkä sano mitään, ei johdu kassoista vaan muiden asiakkaiden paheksuvista katseista..
- Kassaflickk
Olen ollut kassalla jotakuinkin 3vuotta, välillä kokoaikaisena ja välillä opiskelijana. Siis työssä ei ihan oikeasti ole mitään vikaa sinänsä, mitä nyt joudut istumaan paikallasi, niska kipeytyy ja usein haaveilet jostain poneista samalla kun toitotat "hei, onko s-etukorttia? Ole hyvä, hyvää päivänjatkoa". Ja sitten taas pppi-piiip-piiip. Esimies vahtii koneelta milloin olet kirjautunut sisään, milloin ulos, miten pitkiä taukoja pidät eikä huomioi sitä että matkalla toiselle puolelle toiseen kerrokseen taukohuoneeseen kestää ja että asiakkaat pysäyttelevät matkalla. Nyt kun olen vähentänyt tunteja niin en kyllä ymmärrä miten jaksoin joskus tehdä sitä kokoaikaisesti. Se on vaan niin puuduttavaa ja oikeasti, vaikka sanoisin kiitos hei:n tilalla ja tervetuloa kun asiakas lähtee niin ei se kuule mitään. Se on ihan hauskaakin välillä, eipähän tarvitse kaikkien elämäntarinaa jäädä kuuntelemaan.
Työ on ihan täydellinen jonkun muun ohessa, kuten vaikka opiskelun. Muutoin se on kyllä todella puuduttavaa ja yksitoikkoista. Rahaa tulee ihan ok, mutta aika minimiin se palkkataulukoissa jää vaikka tekisikin ilta-, ja viikonlopputöitä. Ei minua haittaa tervehtiikö joku vai ei, ei haittaa vaikka jäävät siihen pilkkaamaankaan - saanpahan hyvät naurut (ja palkkaa siitä). Suuri osa ihmisistä pitää kuitenkin kassoja vähän pohjasakkana ja antavat sitten kuulua tuutin täydeltä, minusta se on kyllä eniten sellaisten keski-ikäisten naisten raivoamista aina ties mistä ihme asiasta nuorille kassatytöille. Vanhemmat kassatyöskentelijät joutuvat todella harvoin sellaiseen tilanteeseen kuin nuoremmat, keski-ikäiset eukot jotenkin kuvittelevat voivansa neuvoa kaikessa paremmin kassoja tekemään työnsä. Onneksi suurin osa on ihan mukavia ja nykyään yhä usea myös tietää ettei kassalla työskentely ole niin helppoa.
On kassalla minua nimitelty, uhkailtu, usein kuulen että joku aikoo hankkia minulle potkut jos suuttuu jostain jos vaikka ei ole juuri oikeaa leipää hyllyssä (näihin vastaan aina että siitä vain ja toivotan hyvät päivän jatkot) tai näin, on minua myös mm. heitetty jauhelihapaketilla ja yritetty lyödä pullolla päähän ja mitähän kaikkea. Kyllä niitä hulluja riittää, riippuu varmasti paljonkin missä alueella työskentelee. Meidän kaupassa käy todella epämääräistä sakkia, joista ei kyllä aina voi tietää mitä niillä on mielessä. Itse en kyllä ikinä jäisi kassalle töihin lopullisesti, osa-aikaisena voin sitä suositella lämpimästi. Kyllä sitä muutaman kerran viikossa jaksaa kestää maksusta ihmisten keuhkoamista. Kassatyö on ihan kuraa, kassoilla pitäisi olla paremmat palkat ja ihmisten pitäisi tajuta osata käyttäytyä myös kaupassa käydessään. Yksi vanha miesasiakkaani aina päivittelee häpeissään kassallani miten suomalaiset eivät osaa tervehtiä. - voi...tu
meillä samat ihmiset kassalla vuodesta toiseen jokaikinen päivä! Ihanaa.. Kyllähän siinä turtuu. Yritän kyllä hymyillä ja olla iloinen, hyväntuulinen, mutta ei se päivät pääksytysten helppoa oo
- kassamyyjäSSS
kenenkäähän ei tarvitse olla kassalla töissä jos ei halua, en tajua ihmisiä, jotka ovat kassalla töissä ja jatkuva valitus asiakkaista...niin metsä vastaa kun sinne huutaa...oma asenne kassatyössä on erittäin tärkeä ja sata kertaa helpompaa olla töissä kun on positiivinen asenne...meilläkin on isossa marketissa työkavereina muutama sitruuna, joiden pahin vihollinen on asiakas, mutta onneksi positiivisia työkavereita on suurin osa!
- ei nimimerkkiä
Joo, kassatyö on oikeesti todella kamalaa. Missään muussa työssä aika ei mene niin hitaasti ja toistat samoja lauseita yhtäjaksoisesti... asiakkaat ei ole se varsinainen ongelma.
Olen tyytyväinen nykyisin lähihoitajana, ei sekään hohdokasta ole, mutta enemmän siinä tapahtuu... - myyjä
Ihanaa lukea et on muitakin jotka joskus turtuvat kassatyölle. Itselläni on sellaisia 7,8,9 tunnin päiviä kassalla. Ei siinä suoraan sanottuna jaksa enää olla kovin pirteä loppuajasta ja tulee vain katsottua kelloa joka ei kulje ja asiakasta riittää. No raha ei tule helpolla, mutta nyt olen alkanut pohtia että olisko alan vaihto paikallaan...
- Kassatyö hanurista!
Kaupan kassatyö on ihan hanurista ja sitä tehdään vain pakosta ja rahapulassa! Kukaan järkevä ihminen ei viihdy kauaa kaupan liukuhihnatyössä! Kassatyö on kehnosti palkattua, vain noin 10 euroa / tunti. Kassatyö on erittäin yksitoikkoista ja haasteetonta liukuhihna- ja urakkatyötä. Saat saman tuntipalkan ruuhkaisina perjantai-iltapäivinä ja maanantaiaamuisin.
Työajat ovat ihan mitä sattuuta. Lyhimmät työvuorot ovat 4 tuntia ja pisimmät 9-, jopa 10-tuntisia. Toistat samat tervehdykset kymmeniä, satoja kertoja työvuoron aikana. Asiakkaat purkavat ongelmansa ja aggressionsa kauppaa kohtaa kassalla. Menkää ihmeessä kitisemään suoraan kauppiaalle tai tavaratalojohtajalle!
Sairaslomia on kaupoissa paljon. Työntekijöitä soitetaan töihin jopa vapaapäivinä. Välillä soitetaan töihin jo monta tuntia ennen työvuoron alkua tai pitäisi olla pitempään töissä. Työntekijät vaihtuvat tiuhaan eikä ihme! Kaupan työ on hanurista!- kananluupihvejä
samaa mieltä, että kassatyö on hanurista. Olen kassalla joskus nuoruudessani ollut ja tehnyt työvuoroja 4h- 12h päivässä.
Mutta ihan pakko esittää toinenkin liukuhihna työ, joak oli hanusrista; valmisruoka liukuhihna. Elikkäs 7,5h päivässä ladot lasagne levyjä tappavan kovalla vauhdilla annosboxeihin. ainoa tauko on, kun kastikesäiliöt täytetään ( joskus nekin menee lennosta) tai kun pääset tauolle. Haju on herkullinen teollisen mössön odööri, kuumaa ja päivänvaloa ei näe koko päivänä.
Ainoa plussa on se, ettei tartte asiakkaita katella. Miinusta se, että paikassa jossa olin pakollisessa työharjoittelussa, paikan omat työntekijät olivat sekopäitä, jotka riehuivat milloin mistäkin asiasta.
Toinen mukava liukuhihnahomma oli latoa jauheliha pihvejä rasioihin sormet kohmeessa tasaisen tappavalla tahdilla ( ei saanu jäädä muista jälkeen) kohtalaisen karmeassa lemussa.
Mutta kaikkea pitää kokeilla :)
- murmurasiakkaaat
Totta puhutte te monet että raskasta on ja sitä todellakin.
tein 6tunnin päiviä. Perheellisenä ilta ja viikonloppu vuorot joita suurinosa oli olivat raskaimpia koska toivoin vain olevani kotona tai saavani armahduksen että saan vaan aamuvuoroja arkena.
Perheen yhteinen aika, no sitä ei oikeastaan juuri ollut =( Joskus sain tietenkin aamuvuoroja mutta silti sitten oli se viikonloppu töitä.
Sitten lasketaan mukaan noi asiat mitä te kerroitte raskaaksi kassatyössä, niin päähän siinä ei tahdo enää kestää.
Sanoin kuulla asiakkailta valitteluja milloin mistäkin. Moni jo oli menettää hermonsa kun henkkareita kysyy.
Ja sitä en tahdo mitenkään ymmärtää miksi on näin kun myyjä joutuu kuitenkin tervehtimään asiakasta niin miksi mitään ei sanota takaisin.
Kaupassa on useita kassoja niin miksi pitää tulla sellaisen myyjän kassalle josta ei pidä.? - avautuminen huohhh
Kassatyö ei todellakaan sovi kaikille.. Esimerkiksi itselleni ; aina olen palvellut asiakkaita ihan täysillä. Vaikka olisi oma elämä miten vituillaan aina olen saanut tekohymyn naamalle ja ollut aina kohtelias. Mutta se ei vittu riitä, pitää olla paskansietokyky hyvin korkealla. Yksi pahimmista muistoistani oli se, kun läheinen ihminen oli tehnyt itsemurhan ja viikon päästä töissä sai kuunnella asiakkaiden tyhjänpäiväistä vittuilua kuinka heidän tärkeä elämänsä on pilalla kun ei ole oikeaa kahvimakua jouluksi.
Ei sitä oikeasti kaikki jaksa, varsinkin jos on herkkä ja kiltti ihminen.. Minusta pahinta ei edes ole aasiakkaat, vaan se, ettei saa sanoa mitään vastaan. Pitää olla vain sylkykuppina siinä.. Kaiken sen lisäksi hyvin raskauttavaa on istua joka lauantai 9,30h siinä penkissä plus kaikki iltavuorot. Vapaata on ehkä kaksi päivää viikossa ja nekin on suunnilleen maanantai ja joku torstai. Tähän päälle vielä opiskelu. Ei ole todellakaan minua varten ja heti kun mahdollista en enää KOSKAAN tee tätä työtä. Asiakkaat eivät ymmärrä sitä, että me kassalla ollaan IHMISIÄ, ja meitä tulisi kohdella kuten ihmisiä.. Asiakas on vain yksi miljoonasta, minua ei kiinnosta sinun vitun pilaantuneet juustosi, mutta koska firmaa kiinnostaa sinun mielipiteesi, joudun teeskentelemään. Yhtä teatteria vaan koko homma.. - + / -
Positiivista:
- Kauppaan pääsee töihin hyvin helposti, ilman kaupallisen alan koulutusta.
- Työvuorot paljolti vapaasti sovittavissa ja joustavat elämätilanteen mukaan. Sopivat hyvin perheelliselle ja opiskelijalle (= viikonloput, satunnaisesti illat töissä).
- Kehnon peruspalkan päälle tulee vuorolisät. Aamuvuoroja ei kannata tehdä, koska palkka on huono. Iltavuorot, lauantait ja sunnuntait kannattavat jotenkin.
- Suurin osa asiakkaista on ihan mukavia.
- Henkilökuntaedut.
- Töitä on niin paljon kuin ehtii tehdä.
Negatiivista:
- Ilkeilevät, vailla alkeellisimpiakaan käytöstapoja olevat asiakkaat. He käyttäytyvät epäystävällisesti, haukkuvat, valittavat, kiroilevat ja ovat röyhkeitä. Tekevät itse kiireensä, koska tulevat kauppaan viime tingassa, aattopäivinä ja ruuhka-aikoina. Ammattivalittajat, joitten päivän kohokohta on ilkeillä kaupassa.
- Ruuhkapäivien työvuorot: Juhannuksen aatonaatto, jouluaattonaatto, kiirastorstai, pääsiäislauantai yms. ovat hanurista!
- Näpistelijät ja ammattivarkaat.
- Humalaiset, jotka yrittävät ostaa alkoholia.
- Osastojen hintavirheet ja tuotepuutteet: Negatiivinen palaute annetaan kassoillle, jotka eivät hinnoittele ja tilaa tavaraa kauppaan. Menkää hyvät asiakkaat valittamaan ongelmista suoraan kauppiaalle tai osastoille!
- Haasteeton ja yksitoikkoinen työ, jossa ei ole etenemismahdollisuuksia. Kaupan alalla ei ole tulevaisuutta!
- Koulutusta on tarjolla vähän.
- Työn huono ergonomia: Pitkään pelkkää kassatyötä tehneet ovat käsi-, selkä- ja ja polvivaivaisia. Työnkierto ja työtehtävien vaihtaminen auttaisi tähän.
- Työntekijöiden suuri vaihtuvuus ja runsaat sairauspoissaolot. Kertonevat työstä?
- Palvelualan ammattiliitto PAM ei ole saanut parannuksia alan kehnoon palkkaukseen. Myös turvattomaan yksintyöskentelyyn (= varkaudet, ryöstöt, uhkaaavat tilanteet) pitäisi PAMin puuttua. PAMiin kuuluminen onkin monen mielestä täysin rahanhaaskausta. - Väsynyt kassatyöhön
Olen tehnyt työtä kaupan kassalla kesän alusta alkaen ja vihaan nyt jo työtäni. Minulla ei kuuna valkeana kestäisi mielenterveys tehdä kyseistä työtä elääkseni enkä yhtään ihmettele, että useiden tutkimuksien mukaan elinkeinoelämän painottuminen palvelualoille lisää masentuneisuutta.
Tässä työssä olen todennut sen, että nuoret eivät tosiaankaan ole niitä, jotka käyttäytyisivät huonoiten, niinkuin usein väitetään. Nuoret ovat itse asiassa niitä mieluisimpia asiakkaita, sillä he tervehtivät takaisin, kiittävät, maksavat ja häipyvät. Kun taas keski-ikäiset ja vanhukset kuvittelevat olevansa jotain ylimyksiä vain sen takia, että ovat olleet tällä planeetalla muutaman vuosikymmenen minua kauemmin. Ei tervehditä takaisin, kiitetä, ollaan ihan s**tanan hitaita, komennellaan, nimitellään, kerrotaan minulle, kuinka minun tulisi tehdä työni, josta he useimmiten eivät tiedä yhtään mitään. Lisäksi jos näyttää pieniäkään väsymyksen tai työhön kohdistuvan vitutuksen merkkejä, saa siitä kuula joko heti päin naamaa tai internettiin jätetyn palautteen kautta. Lisäksi sen takia, että satun olemaan nuori nätti tyttö, saan kuulla keski-ikäisten miesten seksistisiä vitsejä ja ehdotteluja miltein päivittäin, mikä on todella oksettavaa ja vastenmielistä.
Kun minä käyn kaupassa ainoa tavoitteeni on valita tuotteet, maksaa ne ja häipyä. Joillekin kuitenkin tämä kaupassa käynti tuntuu olevan elämää suurempi tapahtuma. Ihmiset eivät taida ymmärtää, että minä vain yritän tehdä työtäni. Järkyttävän moni ei omaa mitään käytöstapoja tai ymmärrä niitä normeja, miten tuollaisissa tilanteissa tulisi käyttäytyä, joka taas on minulle ihan itsestäänselvyys. En todellakaan jaksa tehdä tuota työtä enää kauaa, vaan alan etsiä uusia töitä heti, kun mahdollista. Ainakin motivoi opiskelemaan vielä ahkerammin, jotta ei tarvitsisi tehdä tuollaista p**kaa elääkseen! - samaa mieltä
- Tullaan kauppaan hikisenä ja haisevana, miehet jopa ilman paitaa kesällä. Yäk!
- Mulkoillaan, tuijotetaan ja ilmeillään.
- Aivastetaan ja yskitään päin.
- Ladataan muovikassit linjalle ja muutama 24-pack-kaljalaatikko kassien päälle.
- Kiroillaan.
- Valitetaan joka asiasta.
- Yritetään näpistää muovikassit mukaan maksamatta.
- Naputetaan kynsillä kassapöydän reunaa ja tuijotetaan.
- Nuollaan sormet ja otetaan märillä sormilla setelit lompakosta. Ällöttävää!
- Humalainen yrittää ostaa alkoholia ja suuttuu, kun ei myydä.
- Ei tervehditä tai tervehdys on jonkun tupakkamerkin nimi (esim. punainen Chessu).
"Ja vahvasti olen sitä mieltä, että 9h vuorot kassalla ei ole ihmisiä varten (niitä on kyllä melkein joka viikko meillä..)" ja "Ihmettelen, miten joku jaksaa tehdä kassatyötä päätyökseen vuodesta toiseen." Olette aivan oikeassa!
Kaupan kassatyöstä peruspalkka saisi olla ainakin 15 euroa tunnissa ja vuorolisät päälle! Ja työnkierto ja koulutus kaupan eri tehtäviin pitäisi olla kaikille mahdollista! Ketään ei saisi pakottaa tekemään pelkkää yksipuolista kassatyötä vuodesta toiseen!- ei helvataaaa
Se on muuten niin raivostuttavaa, kun viitataan tupakkoihin pelkän värin mukaan! Itse en polta enkä ole koskaan polttanut joten ei voi olettaa, että osaisin kaikki tupakat jonkun värin mukaan. Esim asiakas tulee kassalle:
asiakas: "yks vaaleenvihree Malboro"
minä: "siis onko se tuo white mint vai mikä?"
asiakas: "NO VI**U SE VAALEENVIHREE!!" Asiakas ei taida tajuta, että mä nään ne tuotteet siellä laitteen sisällä yhtä hyvin kuin hän enkä näin ollen voi minkään värin mukaan niitä numeroita siihen koneeseen ladella......
- Myyjä 22v
Olen ollut kaupan alalla töissä nyt yli 3 vuotta. Reilun vuoden palvelutiskillä ja sitten myyjänä (kassa ja osasto).
En ymmärrä, että miksi kitistään kaupan alan huonoista palkoista? Mitä enemmän tienaa, sitä enemmän maksaa veroja ja ainakin itse oon ihan kivoilla ansioilla eikä tartte elää velaksi, vaan on pystynyt kerryttmään omaisuutta.
Kaupan työ on loppujen lopuksi aika helppoa, ei aivotonta, mutta mahdoton vaan sopii lähes kaikille. Sinua ei velvoita tuhat ja sata erilaista lakipykälää, kuten esim. kuljetusalalla, jossa palkka on n. 12€/h ( olin tällä alalla tovin ).
Miksi kaupan alan työstä pitäisi maksaa 15€/h? Minkä takia? Jos tekee täyspäiväsesti kaupassa töitä eikä elä yli 2000€/kk palkalla, niin onkohan menoja liikaa?
Itse mieluusti tuun aamuvuoroon, puran kuorman, käyn kahvilla, meen kassalle, palvelen asiakkaita, käyn syömässä, puran kuormaa. Meen kotiin. Joo, ei oo iltalisiä, mutta on vapaata aikaa, varsinkin jos on nätti keli, niin mieluusti oon pihalla :)
Kaupassa tietenkin on erilaisia asiakkaita, joillain on vähän huonompia päiviä, jollain vähän parempia. Kerran haukuttiin varkaaksi ja valehtelijaksi, mutta siinä maltillisesti selitin, ettei herra ole maksanut minulle 20€, vaan 5€ mulle antoi, joten en voi antaa yli 10€ takas vaihtorahoja.
Joskus vuolaasti asiakas kiittelee, kun osaan ratkaista hänen jonkun pulman tai juoksen hänelle jonkun tavaran tai kerron tuotetietoja. Sitähän varten siellä olen, palvelen asiakkaita, parhaani mukaan. Asiakas voi olla entinen opettajani, luokkatoverini, ventovieras, entinen huumehörhö, poliisi, yh-äiti, uusioperhe, tuleva pomoni, Salkkarit- tähti. Ihan kuka vaan. Sellasta se on ja eiköhän se oo tiedossa kun sinne kassalle mennään. Kuuntelee, nyökkää, small-talk ja seuraava asiakas. Kotona asiat jo melkein unohtuu, mitä töissä on tullut tehtyä tai sanottua. Ei niitä saisi vatvoa liikaa.
Se on ihan siitä asenteesta, jos työtään vihaa, se kyllä näkyy. Itse nään, että on etenemismahdollisuuksia, jos niitä vaan hakee ja kertoo mielenkiintonsa koulutuksiin. Kukaan ei tuu tarjoamaan sinulle asioita, ellet itse kerro niitä haluavansa.
Jokaisessa työpaikassa on hyviä ja huonoja puolia, mutta hyvää on kuitenkin, että on se työpaikka? - kassa 21
Heipä hei!
Itsehän teen kassatyötä osa-aikaisena opiskelujen ohella. Työpaikkani on kiva ja olen tyytyväinen palkkaani. Se on ihan sopiva opiskelijalle. Yhteishenki työpaikallani on hyvä ja meillä on niin nuoria kuin vanhempiakin työntekijöitä. Kaikki ovat mukavia ja työ sujuu. Asiakkaissa on tietty monenlaisia, mutta onneksi valtaosa on kuitenkin niitä kivoja. Sanovat heipat ja ovat kärsivällisiä.
Ainut ongelma on työn huono ergonomia. Hartiat, niska ja yläraajat rasittuvat työssä eniten. Olen ollut nyt monta päivää peräkkäin kassalla ja sen kyllä huomaa. Niskat ja hartiat ovat ihan jumissa ja kärsin siitä johtuvasta jännityspäänsärystä. Säännöllinen liikunta auttaisi ennaltaehkäisevästi, mutta tuntuu, ettei siihen ole oikein aikaa ja niinä iltoina kun olisi aikaa, ei meinaa millään enää jaksaa. Kai se on soitettava hierojalle... - Muutama fakta
Kaupoissa on töissä opiskelijoita, jotka pääsevät kohta parempiin ja mielekkäämpiin töihin omalle alalle. En ole nähnyt yhtään lääkäriä ja opettajaa, joka puurtaisi kassatyössä valmistumisensa jälkeen. Kauppaan jäävät vain ne, joitten on ihan pakko eli ei ole muuta koulutusta. Pitkään kaupassa myyjinä olleet, ikääntyneet naiset ja miehet ovat ihan leipääntynyttä sakkia koko porukka!
Kassatyö on epäergonomista, puuduttavaa ja yksitoikkoista. Työssä ei opi uusia asioita. Työn haasteista ja sisällöstä ei voi puhua, kun hoet samoja fraaseja satoa kertoja päivässä. Olen samaa mieltä edellä olevien kirjoittajien kanssa, että 8-9 tunnin työvuorot staattisessa kassatyössä pitää kieltää lailla!
Kassalla tapaat elämäänsä kyllästyneet ammattivalittajat, alkoholin suurkuluttajat, juopot, näpistelijät ja ammattivarkaat. Suomessa on voimassa Työturvallisuuslaki, mutta ilmeisesti se ei koske kaupan työntekijöitä? Kassamyyjän ja myyjän osa-aikainen työ ja pieni palkka tarkoittaa eläkkeellä myös hyvin pientä eläkettä!- 15+14
Ei kannata yleistää, meidän kaupassa vanhemmasta väestä (niin kuin nuoremmastakin toki), kauan kaupanalalla työskennelleistä löytyy aivan mahtavia, ystävällisiä persoonia. Katkeroituminen tapahtuu vain, jos annat sille sijaa. Kaikille ei se työ ole henki ja elämä, vaan tapa rahoittaa sitä elämää. ;)
Kassatyö on epäergonomista jos annat sen olla. Itse säädän työtuolini omiini tarpeisiini sopivaksi joka työpäivä ennen kuin avaan kassan.
Työn ei myöskään tarvitse olla "puuduttavaa ja yksitoikkoista". Meillä ainakin korostetaan osastojen välistä yhteistyötä, mutta eipä toki kukaan tule sinua kassalta kädestä pitäen hakemaan osastolle. Kannattaa itse olla aktiivinen, jos haluaa vaihtelua. Meillä saa työvuoroja osastoltakin, jos innostusta riittää. Myös toisiin toimipaikkoihin työvuorojen vastaanottaminen on mahdollista.
Ihmisten kanssa toimiminen on aina haastavaa ja vaatii joustavuutta. Itse saan hyvän mielen siitä, että voin saada asiakkaan hymyilemään omalla asenteellani ja tekemisilläni. Jokaisessa asiakaspalvelutyössä täytyy tervehtiä asiakkaita ja olla kohtelias, oli sitten kaupan kassa, pankkivirkailija tai puhelinmyyjä. :)
- Myyppis
Heipsan kaikki kassat ja ihmiset ;)
Itse toimin kassalla ja tietysti olen asiakkaana . työ on erittäin raskasta niin henkisesti kuin fyysisesti.
Kuitenkin kun itse menen asiakkaana kassalle varmistan että kortit ,käteinen on valmiina, en ala säveltämään niitä pieniä hiluja suuressa jonossa että saisin ne vain pois, tervehdin ,vedän bonukset ensin ennen pakkaamista ja jos paljon tavaraa siirryn pakkaamaan, mutta en kuitenkaan ala huitomaa tavaraa kassiin jos kassa on siirtänyt kapulan toiselle puolelle. Eli Tervehdi , vedä bonukset, siirry pakkaamaan jos paljon tavaraa / jos muutama hassu tuote . . .odota niin huomaatkaan kun pääset jo maksamaan, sen jälkeen siirry linjan päähän . . .älä jää pakkaamaan tavaroita toisten eteen , KIITOS!!!! Näin toivon kassana ja näin teen itse asiakkaana , Hyvää loppukesää Kaikille =) - Anonyymi
Henkinen väkivalta, suunsoitto, valittaminen ja uhkailu asiakkaitten taholta on pahinta kaupan kassatyössä. Ihmettelen asiakkaita, jotka käyttäytyvät huonosti ja purkavat omaa pahaa oloaan ja vihaansa matalapalkkaisia ja syyttömiä kaupan työntekijöitä kohtaan! Mielenterveystoimisto tai terveyskeskus on oikea osoite, jos asiakkaan elämä on pielessä.
Kassatyö on ihan hanurista ja sieltä ja syvältä! Onneksi itsepalvelukassat, ostosten keräyspalvelut, ostosten kotiintoimituspalvelut ja verkkokaupat vähentävät raskasta kassatyötä jo lähivuosina huomattavasti. Kauppojen raskas ja huonosti palkattu kassatyö vähenee ja tämä on erittäin hyvä.
Kenenkään ihmisen ei pitäisi hakeutua henkisesti ja fyysisesti kuormittavaan liukuhihnatyöhön, josta maksetaan surkeasti. Kassatyössä on surkea palkka ja työ on yksitoikkoista ja haasteetonta liukuhihna- ja urakkatyötä. Jos et ole tehnyt kassatyötä, niin sinun on mahdotonta kuvitella, millaista face-to-face-asiakaspalvelutyö on.
Kauppiaat ovat usein verotilastojen kärjessä. Kauppojen myyjät ja kassamyyjät saavat kaupan alan työehtosopimuksen alinta mahdollista, surkeaa palkkaa ja ovat köyhyysloukussa. - Anonyymi
S marketin kassalla ehdin olla muutaman päivän. Ainakin siinä paikassa ihan järjettömät asiakasvirrat. Pisin väli ettei ollut yhtään asiakasta oli noin 20 sekuntia varmaan. Pää sekosi siellä. Peukku meni kramppiin. Se oli kuin tehdastyötä, siirrä vasemmalta oikealle vitusti tavaraa. Siihen väliin valittamista, aggressiivista valittamasta, painetta, hoputtelua asiakkaiden osalta. Vittumaisia, kusipäisiä asiakkaita. Ei kaikille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S617820- 1334504
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.323757- 213118
- 232662
- 282586
- 502296
- 252170
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3922123- 322059