Afromies&kotityövaatimukset ym.

wifetobe?

Kerron lyhykäisesti tilanteestani. Olen tapaillut jonkin aikaa aikuista ikäistäni afrikkalaista miestä, jolla on Suomen kansalaisuus ja vakituinen työ. Olen nyt melkoisen yllättynyt, kun hän on yllättäen tilittänyt olevansa erittäin pettynyt, kun en ole siivonnut ja laittanut ruokaa hänen luonaan. Minulla on oma koti enkä totta puhuen ole ajatellut, että minun pitäisi vastata hänenkin kodistaan, joka on usein aika epäsiistissä kunnossa. Ruokaa hän on laittanut itse. Minun luonani minä tosin olen kokannut hänelle. Kysyin, miksei hän ole maininnut asiasta aikaisemmin. Minun olisi kuulemma pitänyt itse tajuta, koska olen nainen ja koska hänen pitää keskittyä vaativaan työhönsä.

Muitakin ristiriitoja on alkanut ilmetä. Haluaisin selvitellä niitä, jotta yhteiset toimintatavat voisivat hahmottua ja kehittyä, mutta mies muuttuu nopeasti vihaiseksi. Hän olettaa, että ymmärrän asiat selittämättäkin. Itse taas uskon kommunikaatioon. Joskus asioita saadaan sovittua, mutta seuraavana päivänä mies on saattanut muuttaa mieltään eikä vetoaminen aiempaan sopimukseen auta. En myöskään saisi kysyä kahta kertaa samasta asiasta, koska mies hermostuu, jos hän esimerkiksi huomaa, että olen käsittänyt jotain väärin. Kaikkien päätösten pitäisi syntyä nopeasti. Miettimiseni ärsyttää miestä.

Omatkin ihmissuhdetaitoni ovat tietysti vajavaiset, mutta miehellä ne tuntuvat vielä heikommilta. Joskus tuntuu jopa, että haluaisin jutella hänen exiensä kanssa ja kysyä, mikä meni pieleen. Vai pitäisikö vain luovuttaa? Olen hämmentynyt.

21

1017

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yolele

      Taidat olla provo, mutta jos et niin sanoisin että eroa. Monikulttuurisessa suhteessa tarvitaan vielä paljon paljon enemmän keskustelutaitoja ja kykyä kompromissiin kuin monokultturisessa, joten teidän lähtökohdilla ei tule onnistumaan.

      • wifetobe?

        Kiitos vastauksestasi. En ole provo. Tämä on ensimmäinen seurustelusuhteeni ulkomaalaisen kanssa. Siinä on ollut hyvääkin ja sen takia olen toistaiseksi halunnut jatkaa ristiriidoista huolimatta. En tietenkään lopeta suhdetta, vain jos ja kun joku tuntematon ihminen sitä ehdottaa, mutta mietin asiaa. Tosin miettimiseni ärsyttää miestä, koska hän haluaisi nopeaa toimintaa.


      • mieti tarkkaan haaskaatko aikaasi
        wifetobe? kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi. En ole provo. Tämä on ensimmäinen seurustelusuhteeni ulkomaalaisen kanssa. Siinä on ollut hyvääkin ja sen takia olen toistaiseksi halunnut jatkaa ristiriidoista huolimatta. En tietenkään lopeta suhdetta, vain jos ja kun joku tuntematon ihminen sitä ehdottaa, mutta mietin asiaa. Tosin miettimiseni ärsyttää miestä, koska hän haluaisi nopeaa toimintaa.

        Hei, jos jo alkutaipaleella suhdetta on ongelmia ( aika jolloin kaikki pitäisi olla ihanaa, kun ollaan rakastuttu) ei juttu tule toimimaan. Turha mielestäni alkaa väkisin yrittää ja ymmärtää, koska tälläiset persoonalliset piirteet vain kärjistyvät aikaa myöten. Kaikkea kun ei voi selittää uskonnolla tai kulttuurilla. ( voisin vaikka arvata, että jos jatkatte niin turpaan tulee mieheltä jossain vaiheessa, kun hän ns. "hermostuu"..) Tämä on vain mielipiteeni, joka on muotoutunut kokemuksen ja näkemäni perusteella. Jokainen tekee omat virheensä itse.


      • wifetobe?
        mieti tarkkaan haaskaatko aikaasi kirjoitti:

        Hei, jos jo alkutaipaleella suhdetta on ongelmia ( aika jolloin kaikki pitäisi olla ihanaa, kun ollaan rakastuttu) ei juttu tule toimimaan. Turha mielestäni alkaa väkisin yrittää ja ymmärtää, koska tälläiset persoonalliset piirteet vain kärjistyvät aikaa myöten. Kaikkea kun ei voi selittää uskonnolla tai kulttuurilla. ( voisin vaikka arvata, että jos jatkatte niin turpaan tulee mieheltä jossain vaiheessa, kun hän ns. "hermostuu"..) Tämä on vain mielipiteeni, joka on muotoutunut kokemuksen ja näkemäni perusteella. Jokainen tekee omat virheensä itse.

        En oikeastaan ole edes miettinyt kulttuurieroja vielä enkä ainakaan ole yrittänyt selitellä niillä konflikteja. Tekisin kotitöitäkin, mutta yllätyin, kun mies oletti minun tarttuvan niihin hänen kodissaan ilman pyytämistä. Onhan hän tähänkin asti hoitanut kotinsa ilman minua. Emme asu yhdessä ja minulla on siis omakin koti. Miehen luona olen lähinnä keittänyt kahvit tai muuta pientä.

        Hän haluaa edetä nopeasti muutenkin, kun taas minun mielestäni on tärkeää seurustella ennen kuin sitoutuu. Jos tunnen, että minua painostetaan nopeaan ratkaisuun, otan vain etäisyyttä ja päätökset siirtyvät vielä kauemmaksi. En yleensäkään haluaisi viettää joka hetkeä yhdessä, koska haluan pitää yhteyttä muihinkin ihmisiin, mutta mies on jo päivänkin eron jälkeen turhautunut.

        Olen nyt kirjoittanut vain negatiivisista asioista ja korostan, että positiivisiakin on tietysti ollut.


      • N. N. N.
        mieti tarkkaan haaskaatko aikaasi kirjoitti:

        Hei, jos jo alkutaipaleella suhdetta on ongelmia ( aika jolloin kaikki pitäisi olla ihanaa, kun ollaan rakastuttu) ei juttu tule toimimaan. Turha mielestäni alkaa väkisin yrittää ja ymmärtää, koska tälläiset persoonalliset piirteet vain kärjistyvät aikaa myöten. Kaikkea kun ei voi selittää uskonnolla tai kulttuurilla. ( voisin vaikka arvata, että jos jatkatte niin turpaan tulee mieheltä jossain vaiheessa, kun hän ns. "hermostuu"..) Tämä on vain mielipiteeni, joka on muotoutunut kokemuksen ja näkemäni perusteella. Jokainen tekee omat virheensä itse.

        Jos alussa on liikaa romantiikkaa niin sellaiset liitot eivät tutkimusten mukaan kestä.

        40% suomalaisesta perheväkivallasta lyöjänä on nainen. Tämä on vaiettu ongelma.

        Jotkut parit riitelevät kuin Matti ja Mervi. Silloin oleellista on seurata riitojen resoluutiota eli miten se päätöksen teko sitten tapahtuu, ja tässä alkuperäisen kirjoittajan ongelma näyttää olevan miehensä kanssa.


      • N. N. N.
        wifetobe? kirjoitti:

        En oikeastaan ole edes miettinyt kulttuurieroja vielä enkä ainakaan ole yrittänyt selitellä niillä konflikteja. Tekisin kotitöitäkin, mutta yllätyin, kun mies oletti minun tarttuvan niihin hänen kodissaan ilman pyytämistä. Onhan hän tähänkin asti hoitanut kotinsa ilman minua. Emme asu yhdessä ja minulla on siis omakin koti. Miehen luona olen lähinnä keittänyt kahvit tai muuta pientä.

        Hän haluaa edetä nopeasti muutenkin, kun taas minun mielestäni on tärkeää seurustella ennen kuin sitoutuu. Jos tunnen, että minua painostetaan nopeaan ratkaisuun, otan vain etäisyyttä ja päätökset siirtyvät vielä kauemmaksi. En yleensäkään haluaisi viettää joka hetkeä yhdessä, koska haluan pitää yhteyttä muihinkin ihmisiin, mutta mies on jo päivänkin eron jälkeen turhautunut.

        Olen nyt kirjoittanut vain negatiivisista asioista ja korostan, että positiivisiakin on tietysti ollut.

        Kotityöt ja nopeasti eteneminen ovat kulttuurieroista johtuvia odotuksia.

        Ei ole tietenkään olemassa mitään afrikkalaista kulttuuria sen enempää kuin suomalaistakaan, koska pelkästään Nigeriassa puhutaan noin 1000 eri kieltä. Esimerkiksi sellaiset kulttuurit, joissa naiset tekevät työt ja kylän miehet istuvat ulkona vahtimassa ettei naisia ryöstetä ja raiskata ovat aika yleisiä myös, joten ei ole takuita, että miehen tehtävänä on aina vain elättää kotirouvansa.

        Käytännön ongelmanasi on siis miten dialogi miehesi kanssa oikein käytännössä etenee, ja mikä on kunkin valtapiiri suhteessa. Veikkaisin, että Afrikassakin on naisia, joten varmaan sinullakin on oikeus räyhätä miehesi kulttuuripiirissä.

        Mitä tunteiden osoittamiseen tulee niin se on naisten hössötystä ja olet heikoilla jäillä heti kun haluat tehdä miehestä naisen. Tässä asiassa olet väärässä ja hankkimassa itsellesi ongelmia kaikkien miesten kanssa.

        Joissain kulttuureissa näitä tunteita kuuluu näytellä ja se on ihan sama asia kuin se teeskennelty hymy kaupan kassalla Suomessa. Se niin kuin kuuluu asiaan, ja "kaikki" tietävät missä määrin se on feikkiä ja missä määrin aitoa. Mies on sosiaalinen koira ja nainen omaan napaansa tuijottava kissa, joten nainen ei ymmärrä sosiaalisia tilanteita.

        Se voi olla niin, että miesystäväsi mielestä nainen merkitsee reviirinsä tekemällä kotitöitä ja mies voi sanoa sen jälkeen, että hänellä on nainen. Miehen mielestä varmaan osoitat sitoutumisen puutetta, kun et tee hänen kotitöitään. Toisaalta voit varmaan myös alkaa nakuttaa samalla hänelle ja esittää omia vaatimuksiasi. Veikkaan, ettei niitä kotitöitä tarvitse tehdä kuitenkaan 7 päivänä viikossa, jollet muutoinkaan käy siellä joka päivä. Ele on siis symbolinen riitti.

        Suomalaisissa alaluokkaisissa perheissä veri lentää ihan oikeasti kun mies ja nainen kinastelevat siitä, kumpi vie roskapussin ulos. Aiemmin kun oli selkeä roolijako niin sai vähemmän turpaansa suomalaisissa perheissä pikku asioiden vuoksi.


      • wifetobe?
        N. N. N. kirjoitti:

        Kotityöt ja nopeasti eteneminen ovat kulttuurieroista johtuvia odotuksia.

        Ei ole tietenkään olemassa mitään afrikkalaista kulttuuria sen enempää kuin suomalaistakaan, koska pelkästään Nigeriassa puhutaan noin 1000 eri kieltä. Esimerkiksi sellaiset kulttuurit, joissa naiset tekevät työt ja kylän miehet istuvat ulkona vahtimassa ettei naisia ryöstetä ja raiskata ovat aika yleisiä myös, joten ei ole takuita, että miehen tehtävänä on aina vain elättää kotirouvansa.

        Käytännön ongelmanasi on siis miten dialogi miehesi kanssa oikein käytännössä etenee, ja mikä on kunkin valtapiiri suhteessa. Veikkaisin, että Afrikassakin on naisia, joten varmaan sinullakin on oikeus räyhätä miehesi kulttuuripiirissä.

        Mitä tunteiden osoittamiseen tulee niin se on naisten hössötystä ja olet heikoilla jäillä heti kun haluat tehdä miehestä naisen. Tässä asiassa olet väärässä ja hankkimassa itsellesi ongelmia kaikkien miesten kanssa.

        Joissain kulttuureissa näitä tunteita kuuluu näytellä ja se on ihan sama asia kuin se teeskennelty hymy kaupan kassalla Suomessa. Se niin kuin kuuluu asiaan, ja "kaikki" tietävät missä määrin se on feikkiä ja missä määrin aitoa. Mies on sosiaalinen koira ja nainen omaan napaansa tuijottava kissa, joten nainen ei ymmärrä sosiaalisia tilanteita.

        Se voi olla niin, että miesystäväsi mielestä nainen merkitsee reviirinsä tekemällä kotitöitä ja mies voi sanoa sen jälkeen, että hänellä on nainen. Miehen mielestä varmaan osoitat sitoutumisen puutetta, kun et tee hänen kotitöitään. Toisaalta voit varmaan myös alkaa nakuttaa samalla hänelle ja esittää omia vaatimuksiasi. Veikkaan, ettei niitä kotitöitä tarvitse tehdä kuitenkaan 7 päivänä viikossa, jollet muutoinkaan käy siellä joka päivä. Ele on siis symbolinen riitti.

        Suomalaisissa alaluokkaisissa perheissä veri lentää ihan oikeasti kun mies ja nainen kinastelevat siitä, kumpi vie roskapussin ulos. Aiemmin kun oli selkeä roolijako niin sai vähemmän turpaansa suomalaisissa perheissä pikku asioiden vuoksi.

        "Se voi olla niin, että miesystäväsi mielestä nainen merkitsee reviirinsä tekemällä kotitöitä ja mies voi sanoa sen jälkeen, että hänellä on nainen. Miehen mielestä varmaan osoitat sitoutumisen puutetta, kun et tee hänen kotitöitään. Toisaalta voit varmaan myös alkaa nakuttaa samalla hänelle ja esittää omia vaatimuksiasi. Veikkaan, ettei niitä kotitöitä tarvitse tehdä kuitenkaan 7 päivänä viikossa, jollet muutoinkaan käy siellä joka päivä. Ele on siis symbolinen riitti."

        Tämä oli erittäin mielenkiintoista. Muutaman kerran ruokaa valmistettuani mies vaikuttaa tyytyväiseltä. Hänellä on ollut nainen keittiössä. En ole kuitenkaan tehnyt muita kotitöitä eikä niistä ole enää edes keskusteltu. Muita yllättäviä ongelmia on ilmennyt jatkuvasti. Toivoisin, että voisin jutella niistä jonkun ulkopuolisen kanssa, mutta sopivaa henkilöä ei ole vielä löytynyt.


    • joskus seurustellut

      että sellaisen kumppanin, joka olettaa minun jotenkin telepaattisesti tai automaattisesti ymmärtävän mitä hän haluaa ja tarkoittaa, kanssa eläminen on mahdotonta pidemmän päälle. Ymmärtääkö mies telepaattisesti tai automaattisesti mitä sinä haluat? Jos ei, niin eikö ole vähän epäreilua, että sinulta vaaditaan sellaisiin mahdottomuuksiin kykenemistä, joihin miehesi ei itse pysty?

      • wifetobe?

        Tästä on ollut puhetta. Toinen ongelma on se, että hän ei kykene pukemaan sanoiksi positiivisia tunteitaan. Ei ole kuulemma koskaan osannut. Afrikkalaiseksi hänellä on kovin "suomalaisia" (?) ominaisuuksia...


      • twerrer
        wifetobe? kirjoitti:

        Tästä on ollut puhetta. Toinen ongelma on se, että hän ei kykene pukemaan sanoiksi positiivisia tunteitaan. Ei ole kuulemma koskaan osannut. Afrikkalaiseksi hänellä on kovin "suomalaisia" (?) ominaisuuksia...

        ajattele asiaa, seurustelisitko sellaisen suomalaisen (tai siis...onhan hänkin suomalainen...mutta siis) no alkuperäisen suomalaisen kanssa, joka viilaa tuollai!

        Alatko semmosen suomalaisen kynnysmatoksi?

        Ihminen on ihminen kuttuuritaustaeroista huolimatta.


    • ssaffsaafs

      Hei,

      aika hankala sanoa sinänsä, mitä tilanteessa pitäisi tehdä, että se olisi jotenkin ehdottoman oikea ratkaisu... Tuskinpa sellaista onkaan. Pääasia on kuitenkin se, että on ihan selvää, ettet voi lukea miehesi ajatuksia. Toki pitkällisen ihmissuhteen seurauksena toisella voi olla aavistuksia toisen ajatuksista ja tietää paljolti toisen mieltymyksistä ja toiveista yms. yms, mutta ajatuksia ei tosiaan pysty lukemaan.

      Ilmeisesti miehesi kulttuurissa nämä asiat kuuluvat ihan itsestäänselvyytenä naisen hommiin, siitä huolimatta, vaikkei saman katon alla asuttaisikaan. Voisko olla myös niin, että sinkkumiehien luona saattaa käydä kodin siisteyttä yllä pitämässä esim. sisko, tai joku muu naispuolinen sukulainen.

      Teidän pitäisi ehdottomasti jutella. Yhteiset pelisäännöt on kaiken perusta. Teidän pitää puhua siitä, mitä mies odottaa sinulta ja mitä sinä häneltä. Ja tietysti myös siitä, mitä kykenette toisillenne näin ollen antamaan. Joustavuutta ja ymmärrystä tarvitaan teiltä molemmilta, mutta luonnottomilta tuntuvia kompromisseja ei tarvitse kuitenkaan tehdä.

      Miehesi pitäisi ymmärtää, että väärinkäsitykset ovat kuitenkin ihan normaaleja ja kuuluvat jokapäiväiseen elämään. Hänen pitäisi ymmärtää, että keskustelua on oltava, jotta asiat voitaisiin tuoda sitten oikeasti toisen ymmärrettäväksi. Totta kai hänen pitäisi selittää ja puhua kanssasi näistä asioista, miten se yhteisymmärrys muuten edes voi olla mahdollista?

      • wifetobe?

        Kiitos kaikista vastauksistanne. Toistaiseksi kotitöiden jakamisesta ei ole tullut puhuttua, koska meillä on eri kodit. Juuri siksi ihmettelin, että mies oletti minun siivoavan ja laittavan ruokaa hänen luonaan. Mutta tietysti jatkossa on puhuttava tästäkin, jos suhde etenee.

        Miehen luona ei käy ulkopuolisia auttelemassa. Muutenhan siellä tuskin olisi niin sekaistakaan.

        Olisi kyllä mielenkiintoista tietää, miksi miehen ex lähti. Mies on kertonut oman versionsa, mutta naiselta itseltään en kehtaa kysyä. Sen verran kyllä olen jo huomannut, että afrikkalaisten miesten kanssa seurustelevat ovat pitkälti työväen-/alaluokkaa ja niissä piireissä on aika hurja meno. En oikein osaa edes jutella miesystäväni kavereiden naisten kanssa.


      • olenvaimo
        wifetobe? kirjoitti:

        Kiitos kaikista vastauksistanne. Toistaiseksi kotitöiden jakamisesta ei ole tullut puhuttua, koska meillä on eri kodit. Juuri siksi ihmettelin, että mies oletti minun siivoavan ja laittavan ruokaa hänen luonaan. Mutta tietysti jatkossa on puhuttava tästäkin, jos suhde etenee.

        Miehen luona ei käy ulkopuolisia auttelemassa. Muutenhan siellä tuskin olisi niin sekaistakaan.

        Olisi kyllä mielenkiintoista tietää, miksi miehen ex lähti. Mies on kertonut oman versionsa, mutta naiselta itseltään en kehtaa kysyä. Sen verran kyllä olen jo huomannut, että afrikkalaisten miesten kanssa seurustelevat ovat pitkälti työväen-/alaluokkaa ja niissä piireissä on aika hurja meno. En oikein osaa edes jutella miesystäväni kavereiden naisten kanssa.

        Naiset työväen-/alaluokkaa? Etkä osaa heidän kanssaan jutella? Akateemisen perheen kasvattina ja intellektuellien parissa eläneenä en voi todellakaan käsittää, miten joku voi ajatella tuolla tavalla. Voihan olla, ettet jostakin syystä tule näiden naisten kanssa toimeen, mutta tuskinpa se heidän koulutustasostaan johtuu. Minulla on läheisiä ystäviä kaikista yhteiskuntaluokista, kuten on aina vanhemmillanikin ollut. Minua ei ole kasvatettu luokka-ajatteluun.

        Olen nigerialaisen miehen vaimo, ollut jo 8 vuotta, enkä ole tuollaiseen ongelmaan törmännyt. Joistakin mieheni ystävien kumppaneista on tullut hyviä ystäviäni, toisista ei. Koulutus- tai luokkataustalla ei ole tämän asian kanssa mitään tekemistä. Onko miehesi sitten kovinkin korkeasti koulutettu ja "yläluokkainen"? Aika epätodennäköistä.

        Meillä ei ole juurikaan ollut ongelmia kotitöiden jakamisen vuoksi. Mieheni ei ole koskaan olettanut minun olevan mikään kotiorja.


      • N. N. N.
        olenvaimo kirjoitti:

        Naiset työväen-/alaluokkaa? Etkä osaa heidän kanssaan jutella? Akateemisen perheen kasvattina ja intellektuellien parissa eläneenä en voi todellakaan käsittää, miten joku voi ajatella tuolla tavalla. Voihan olla, ettet jostakin syystä tule näiden naisten kanssa toimeen, mutta tuskinpa se heidän koulutustasostaan johtuu. Minulla on läheisiä ystäviä kaikista yhteiskuntaluokista, kuten on aina vanhemmillanikin ollut. Minua ei ole kasvatettu luokka-ajatteluun.

        Olen nigerialaisen miehen vaimo, ollut jo 8 vuotta, enkä ole tuollaiseen ongelmaan törmännyt. Joistakin mieheni ystävien kumppaneista on tullut hyviä ystäviäni, toisista ei. Koulutus- tai luokkataustalla ei ole tämän asian kanssa mitään tekemistä. Onko miehesi sitten kovinkin korkeasti koulutettu ja "yläluokkainen"? Aika epätodennäköistä.

        Meillä ei ole juurikaan ollut ongelmia kotitöiden jakamisen vuoksi. Mieheni ei ole koskaan olettanut minun olevan mikään kotiorja.

        "Naiset työväen-/alaluokkaa? Etkä osaa heidän kanssaan jutella? Akateemisen perheen kasvattina ja intellektuellien parissa eläneenä en voi todellakaan käsittää, miten joku voi ajatella tuolla tavalla."

        Koska olet naivi eikä sinulla luuloistasi huolimatta ole työväen-/alaluokan ystävättäriä, joita suomalainen mies vetää viikonloppuna turpaan, kun molemmat ovat umpikännissä. Yksi lintsaa töistä kuukauden valehtelemalla lääkärille ja toisen mielestä hengailu rikollisjärjestön kanssa on niin hienoa. Kolmas on töissä pimeästi ja nostaa työttömyyskorvausta. Neljäs hankkiutuu raskaaksi muitta mutkitta mieheltä kysymättä eikä hänen päähänsä pälkähdä, että se olisi muka jotenkin huono juttu tulevalle lapselle.

        Alaluokkaan kuuluvalta naiselta voi toki kysellä, mikä meni pieleen, mutta kulttuurierosta johtuen kannattaa lähestyä sellaista naista kahden metrin mittaisen kepin kanssa. Kaikkien naisten kanssa on sitten vielä se ongelma, että miten objektiivista se suusta tuleva tarina sitten onkaan.

        Mutta sen verran tietysti voi päätellä, että jos miehelle on kelvannut alaluokkainen suomalainen nainen niin eipä se mies pidä rimaa korkealla eli millainenkohan mies sitten on.


    • kuulosti karmealta-

      Ihan ilman ihonväriä, ihmisestä, joka noin painostaen koittaa sinua hyväksikäyttää. Tulee vain pahememaan aijan kanssa.

      Mies haluaa vain nopeita päätöksiä, koskapa ne ovat huonoja sellaisia, ja ovat miehen eduksi.

      Mikäs ihmeen kokokylänsiivooja sinä olet? Ja jos olet, niin tervetuloa vaan meillekin siivoomaan. Meillä muuten kohdellaan siivoojaa hyvin, ja kunnioittavasti.

    • !!!!!!!!!

      olen naimisissa afrikkalaisen miehen kans ja meil on kaks muksua.minä hoidan meillä siivoukset ja pyykkäämiset ja lastenhoidon.tää on varmaa aika yleistä heiä kulttuurissaan ettei miehel ole asiaa keittiöön.eikä osallistu kotitöihin.mut toisaalta miehen tehtävä on käyä töissä.oletan et mies ystäväsi on nigeriasta.

      • sadfghjk

        Kulttuuri on niin ihana tekosyy kaikkeen täällä kulttuurirelativismin onnelassa. Meihin on iskostettu, että muiden kulttuuria pitää kunnioittaa, eikä sitä saa kyseenalaistaa. Kulttuuripiirteet ovat loukkaamattomia ja toimivat oivallisina verukkeina vaikkapa henkilökohtaisille heikkouksille. Siis muiden kuin suomalaisten kulttuuripiirteet. Suomalaiset eivät voi kulttuuriin vedota. Tai jos vetoaisivatkin, niin eihän kukaan niin tyhmä ole, että sen perusteella mitään katsoisi läpi sormien. "Mut kun tää sohvalla loikoilu ja laiskuus kuuluu mun kulttuuriin nääs. Kato siksi en mitenkään nyt voi imuroida." Kuulostaa ihan Turhapurolta, eikö? Paitsi että Turhapuro pöllytetään aika äkäseen siitä sohvalta ylös ja imuri käteen.


      • N. N. N.
        sadfghjk kirjoitti:

        Kulttuuri on niin ihana tekosyy kaikkeen täällä kulttuurirelativismin onnelassa. Meihin on iskostettu, että muiden kulttuuria pitää kunnioittaa, eikä sitä saa kyseenalaistaa. Kulttuuripiirteet ovat loukkaamattomia ja toimivat oivallisina verukkeina vaikkapa henkilökohtaisille heikkouksille. Siis muiden kuin suomalaisten kulttuuripiirteet. Suomalaiset eivät voi kulttuuriin vedota. Tai jos vetoaisivatkin, niin eihän kukaan niin tyhmä ole, että sen perusteella mitään katsoisi läpi sormien. "Mut kun tää sohvalla loikoilu ja laiskuus kuuluu mun kulttuuriin nääs. Kato siksi en mitenkään nyt voi imuroida." Kuulostaa ihan Turhapurolta, eikö? Paitsi että Turhapuro pöllytetään aika äkäseen siitä sohvalta ylös ja imuri käteen.

        Suomessa suurin kulttuuriero on idän ja lännen välillä. Itäsuomalaiset ja pohjoissuomalaiset ovat eurooppalaisia kulttuuriltaan ja länsisuomalaiset ovat hyvin omituisia eurooppalaisittain kulttuuriltaan.

        Timo Soinin kulttuuritaustan mukaan länsisuomalaiset ovat tyhmiä, hidasälyisiä ja tylyjä.


      • Afrikkalaisen wife

        olen naimisissa afrikkalaisen miehen kans ja meil on kaks muksua.minä hoidan meillä siivoukset ja pyykkäämiset ja lastenhoidon.tää on varmaa aika yleistä heiä kulttuurissaan ettei miehel ole asiaa keittiöön.eikä osallistu kotitöihin.


        Hmm... Mun Nigerialainen aviomies kyllä ainakin kokkaa ihan mielellään keittiössä.

        Tosin syynä voi olla pitkälti se että tekee ruuista omia versioitaan ja afrikkalaista aika paljon.


        Siivoukseen osallistuu myös, viimeksi aloin imuroida niin mieheni sanoi että hän voi tehdä sen.

        Aina ei voi kaikkea selittää tyyliin "kuuluu kulttuuriin" Me jokainen ihminen olemme oma persoonamme.

        Ei Suomalaisetkaan ole samanlaisia siksi että meillä on sama kulttuuri.


    • vincennes

      oman kokemukseni perusteella, että yksilöiden erot ovat suurempia kuin kulttuurien erot.
      Mieheni on kotoisin afrikasta, tosin pitkään asunut euroopassa ja meillä se on hän joka siivoaa, tiskaa, laittaa ruokaa ja hoitaa antaumuksella vastasyntynyttä vauvaamme
      (pyykit pesen minä, johtuen miesten yleisestä viasta eksyttää punainen sukka valkopyykkiin...)
      :)
      En henkilökohtaisesti usko miesten ja naisten töihin, vaan kuka ehtii, viitsii ja parhaiten osaa hoitaa hommat.
      En lähtisi minkäänmaalaisen miehen kanssa suhteeseen, jossa olisin itse kodinhoitajana ja mies rahanhankkijana. Näitä yksilöiden eroja, eräs ystäväni on aivan tyytyväinen kodinhoitaja rooliinsa.

      • myöstyytyväinen

        Olen samaa mieltä että paljon on myös yksilöstä kiinni, ei täysin kulttuurista.
        Mieheni on Itä-Afrikasta. Minä en ainakaan voi valittaa.

        Olemme asuneet Afrikassa 1,5 v ja nyt 5,5 kk Suomessa ja aina mies osallistunut kotitöihin- ruoanlaitto tosin on minun hommani. Mieheni kotimaassa asuessamme siivottiin yhdessä, vaikka kotiapulaisia olisi ollut tarjolla. Täällä minä käyn töissä ja odottelemme parhaillamme miehelleni oleskelulupaa. Viimeksi eilen oli tiskit tiskattu, talo imuroitu ja pyykit pesty ja vielä anoppia käyty katsomassa siihen mennessä kun minä 5 aikaan pääsin kotiin. Meille on tulossa ensimmäinen lapsi 5 kk kuluttua ja mies itse kommentoi että, jos hän ei vauvan tuloon mennessä ole saanut töitä, hän voi vaikka jäädä lapsen kanssa kotiin jos minulle on töitä tarjolla. Tosin kavereille Afrikassa ei koti-isyydestä kuulemma kehtaa mainita ;).

        Toisaalta tiedän pareja Afrikassa joissa miehen pitää laittaa ikkunaverhot eteen kokatessaan ettei naapurit näe, että on sillä kulttuurillakin vaikutuksensa. Ketjun aloittajalle sanoisin että tuollaisen miehen kanssa (niitä löytyy joka maasta!) arjesta ei tule helppoa ja kaikki "naisten" hommat jää varmasti sinulle ja niitähän riittää. Itse keskustelin kaikki tasa-arvokysymykset, kotityö- ja lastenkasvatusasiat selväksi jo heti seurustelun alkuvaiheilla ;) ...ettei tulisi yllätyksiä matkaan myöhemmin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 193
      2469
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      55
      2194
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      193
      2154
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      172
      1722
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1277
    7. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      7
      1252
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      18
      1222
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1215
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1118
    Aihe