Enocell starttaa

+ Harasoo +

Enocell starttailee marraskuussa. Hiljattain Venäjä ilmoitti koivun tuontitullien luopumisesta. Olisikohan pahin kuitenkin takana ?

12

837

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tikun keittäjä

      Kyllä EC starttaa ja siellä on suunnitelmia menossa tuotannon uudelleen järjestämiseksi. Toki, onhan siellä ajettu molemmilla linjolla aiemminkin vain pitkäkuituista sellua (havu), mutta armeerausmassan ajo tulee entistä ajankohtaisemmaksi.

      En oikein jaksa uskoa, että EC enää siirtyisi ainakaan suuressa määrin käyttämään venäläistä lyhytkuituista puuta (koivua), sillä SE taisi oppia läksynsä 15 vuoden tuontipuuseikkailun jälkeen. Toinen muistettava asia on se, että esim Ouluun tuodaan lyhytkuituista sellua Veracellistä, joten kotimaisen lyhytkuituisen sellun tarve on sielläkin vähentynyt.

      • + Harasoo +

        Siitä on kauan, v 1995, kun olen viimeksi käynyt EC:ssä, joten en enää muista, millainen valkaisu-sekvenssi siellä on. Se voi rajoittaa/tehdä mahdottomaksi kilpailukykyisen havusellun valmistamisen. Euca-sellu tulee jossakin vaiheessa syrjäyttämään suureltaosin koivun, joten havuselluun erikoistuminen voisi olla järkevämpää.


      • tikunkeittäjä
        + Harasoo + kirjoitti:

        Siitä on kauan, v 1995, kun olen viimeksi käynyt EC:ssä, joten en enää muista, millainen valkaisu-sekvenssi siellä on. Se voi rajoittaa/tehdä mahdottomaksi kilpailukykyisen havusellun valmistamisen. Euca-sellu tulee jossakin vaiheessa syrjäyttämään suureltaosin koivun, joten havuselluun erikoistuminen voisi olla järkevämpää.

        Valkaisusta en ihan tarkkaan tiedä, kun en ole sen puolen asiantuntija, mutta tiedän sen, että KU2:n ja sen kuitulinjan kapasiteetti on havulla noin 300 tn/d pienempi kuin koivulla eli noin 30 %. KU1 taas ei käytännössä sovi koivulle kovin hyvin - mikä lienee sen kohtalo tulevaisuudessa?

        Olen kanssasi samaa mieltä, että jos sellutuotannossa pitäisi johonkin täällä "raukoilla rajoilla" erikoistua, niin nimenomaan pitkäkuituisen sellun tuottamiseen.

        Kaiken kaikkiaan tuo on koko Itä-Suomelle hyvä uutinen, että EC käynnistyy. Se säteilee työtä välillisesti myös Varkauteen. Yhtenä esimerkkinä se, että EC on täynnä järjestelmiä, joita tekevät / huoltavat varkautelaiset henkilöt.


      • Niikö
        tikunkeittäjä kirjoitti:

        Valkaisusta en ihan tarkkaan tiedä, kun en ole sen puolen asiantuntija, mutta tiedän sen, että KU2:n ja sen kuitulinjan kapasiteetti on havulla noin 300 tn/d pienempi kuin koivulla eli noin 30 %. KU1 taas ei käytännössä sovi koivulle kovin hyvin - mikä lienee sen kohtalo tulevaisuudessa?

        Olen kanssasi samaa mieltä, että jos sellutuotannossa pitäisi johonkin täällä "raukoilla rajoilla" erikoistua, niin nimenomaan pitkäkuituisen sellun tuottamiseen.

        Kaiken kaikkiaan tuo on koko Itä-Suomelle hyvä uutinen, että EC käynnistyy. Se säteilee työtä välillisesti myös Varkauteen. Yhtenä esimerkkinä se, että EC on täynnä järjestelmiä, joita tekevät / huoltavat varkautelaiset henkilöt.

        Miten jos asetetaan vastakkain eno ja varkaus nii kumpi lopulta pärjää..?


      • enzolainen
        Niikö kirjoitti:

        Miten jos asetetaan vastakkain eno ja varkaus nii kumpi lopulta pärjää..?

        näin on näppylät ec vahvemmil


      • Joten
        enzolainen kirjoitti:

        näin on näppylät ec vahvemmil

        tarkoittaa sitä että Varkaus kiinni ja itäSuomen kuitu jalostetaan Enossa, tukinhan voi vaikka myydä kilpailijoille mikäli katsotaan kuljetus liian kalliiksi omille sahoille.


      • Köyhä ja savolainen
        Joten kirjoitti:

        tarkoittaa sitä että Varkaus kiinni ja itäSuomen kuitu jalostetaan Enossa, tukinhan voi vaikka myydä kilpailijoille mikäli katsotaan kuljetus liian kalliiksi omille sahoille.

        Jos ette tiedä, niin siinä Enocellin sellutehtaan kanssa samalla tontilla on aika iso sahakin, joten ihan yhtä pitkä matka sitä tukkipuutakin on sinne Uimaharjuun kuskata kuin sitä kuituakin. Tosin on Karvisen kirves tainnut siihen sahaankin iskeä...


      • Köyhä ja savolainen kirjoitti:

        Jos ette tiedä, niin siinä Enocellin sellutehtaan kanssa samalla tontilla on aika iso sahakin, joten ihan yhtä pitkä matka sitä tukkipuutakin on sinne Uimaharjuun kuskata kuin sitä kuituakin. Tosin on Karvisen kirves tainnut siihen sahaankin iskeä...

        Ei täältä tulla sahatavaraa viemään minnekkään. Meillä on Suomessa sahoja kuten Keitele Timber jonka ongelma on vain puutavaran puute niin on vain ajan kysymys kun StoraEnson saha loppuu niin ne jatkaa ja jalostaa sen muunkin ylijäävän osan kuten pelletiksi ja energiaksi valtakunnan verkkoon ei siitä Storaensolle jää kuin paha mieli ja potkut Karviselle. Akonlahti on ihanteellinen paikka ja se tiedetään.


      • Luuleeko
        bruno2 kirjoitti:

        Ei täältä tulla sahatavaraa viemään minnekkään. Meillä on Suomessa sahoja kuten Keitele Timber jonka ongelma on vain puutavaran puute niin on vain ajan kysymys kun StoraEnson saha loppuu niin ne jatkaa ja jalostaa sen muunkin ylijäävän osan kuten pelletiksi ja energiaksi valtakunnan verkkoon ei siitä Storaensolle jää kuin paha mieli ja potkut Karviselle. Akonlahti on ihanteellinen paikka ja se tiedetään.

        joku tosissaan että Varkauden tehtailla vain liput tangoissa vaihdetaan ja homma jatkuu ennallaan?
        Ei muuten käy, silloinhan ne yksinkertaisesti vain myytäisiin mutta tarkoitushan nimenomaan on leikata kapasiteettia markkinoilta pois eikä siirtää sitä kilpailijoille.
        Kemijärvihän tämän jo osoitti, ikävä kyllä mutta näin...


      • Luuleeko kirjoitti:

        joku tosissaan että Varkauden tehtailla vain liput tangoissa vaihdetaan ja homma jatkuu ennallaan?
        Ei muuten käy, silloinhan ne yksinkertaisesti vain myytäisiin mutta tarkoitushan nimenomaan on leikata kapasiteettia markkinoilta pois eikä siirtää sitä kilpailijoille.
        Kemijärvihän tämän jo osoitti, ikävä kyllä mutta näin...

        Tarkoitin että saha rakenetaan kokonaan uusi niin siihen ei voi StoraEnso vaikuttaa. Meillähän on jo valmiiksi koulutetut sahurit ja ei se StoraEnso voi estää tän seudun metsänomistajia myymästä puutavaraa siihen tulevaan sahaan.Puretaan nuo haisevat rumilukset täältä keskustasta pois. Sitten vaikka paistellaan makkaroita noilla vanhoilla lipputangoilla Huruslahden rannassa. Jos näillä meidän kansanedustajilla olisi edes vähän "munaa" ja hoitaisivat tänne hajasijoitettuna tilastokeskuksen niin loput työllistyisi varmaan jo itsestään. Harmi kyllä mutta Suomi voittaa ennen jalkapallon maailman mestaruuden kuin että tämä toteutuisi. Muistakaa seuraavissa vaaleissa etteivät tehneet mitään tämän asian suhteen.


      • Se on
        bruno2 kirjoitti:

        Tarkoitin että saha rakenetaan kokonaan uusi niin siihen ei voi StoraEnso vaikuttaa. Meillähän on jo valmiiksi koulutetut sahurit ja ei se StoraEnso voi estää tän seudun metsänomistajia myymästä puutavaraa siihen tulevaan sahaan.Puretaan nuo haisevat rumilukset täältä keskustasta pois. Sitten vaikka paistellaan makkaroita noilla vanhoilla lipputangoilla Huruslahden rannassa. Jos näillä meidän kansanedustajilla olisi edes vähän "munaa" ja hoitaisivat tänne hajasijoitettuna tilastokeskuksen niin loput työllistyisi varmaan jo itsestään. Harmi kyllä mutta Suomi voittaa ennen jalkapallon maailman mestaruuden kuin että tämä toteutuisi. Muistakaa seuraavissa vaaleissa etteivät tehneet mitään tämän asian suhteen.

        hyvä ettei uskoa puutu ja villejäki ajatuksia tarvitaan mutta tuossa vaalipelissä taitaa olla jokseenkin sama kuka sitä teräsintä käytää jos myrsky eikun pahenee..

        Otampa esimerkin joka lienee kovin suureellinen sinänsä mutta ajattelun aihetta sitänkin enemmän antaa kyllä vaihtoehdoista...

        http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1738159

        http://www.uusisuomi.fi/raha/73365-hirvea-syoksy-kiihtyi-suomessa

        Lienee helppo huomata että langat jotka Varkauttakin heiluttaa on kovin pitkällä että vaaleilla asiat korjaantuisi.


      • Piliviä
        Se on kirjoitti:

        hyvä ettei uskoa puutu ja villejäki ajatuksia tarvitaan mutta tuossa vaalipelissä taitaa olla jokseenkin sama kuka sitä teräsintä käytää jos myrsky eikun pahenee..

        Otampa esimerkin joka lienee kovin suureellinen sinänsä mutta ajattelun aihetta sitänkin enemmän antaa kyllä vaihtoehdoista...

        http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1738159

        http://www.uusisuomi.fi/raha/73365-hirvea-syoksy-kiihtyi-suomessa

        Lienee helppo huomata että langat jotka Varkauttakin heiluttaa on kovin pitkällä että vaaleilla asiat korjaantuisi.

        nousemassa taivaalle vaikka miten vaaleja odottais..

        http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2009/10/26624&ext=rss


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1333
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      683
    4. 50
      577
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      464
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      441
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    Aihe