Edullinen GPS kätköilyyn

Garmini ostamassa

Terve. Olen aloitteleva kätköilijä, ja etsinkin edullista GPS paikanninta. Ajattelin Garminin eTrex Legend HCx (http://www.kivenalla.fi/index.php?act=tuote&tuoteid=123&subcategory=15). Mielestäni hinta on edullinen ja peli vaikuttaisi ihan kätevältä. Valitsin tuon sen takia, koska siihen on myöhemmin mahdollisuus ladata karttoja. Ja värinäyttökin on kiva, vai tekeekö sillä mitään? Onko kokemuksia ja tarvitseeko heti alussa maastokarttoja gepsiin, vai pärjääkö gepsillä ja netistä tulostetuilla kartoilla. Kiitos!

22

4655

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pärjää ilmankin

      Ihan hyvin pärjää ilman kepsiäkin. Varsinkin kaupunkialueella kartta on usein parempikin (heijastukset taloista heikentävät kepstin tarkkuutta).

      Mutta jos rahaa riittää niin kyllähän kepsi on kiva. Värinäyttö tekee kartoista paljon helpommin luettavia joten hyvä sekin on. Tarkista että kepsiin voi ladata kätkötiedot.

      Yksi vaihtoehto on ostaa gps-mokkula kännyyn (jos siinä ei ole valmiina kepsiä). Nokialainen maksaa noin 50 euroa.

      • Garminia ostamassa

        Kiitos vastauksesta. Kännykkä minulla on niin antiikin aikainen, että siihen ei saa mitään. Kartoilla olen jonkin aikaa pelittänyt.. Yleensä kaupunkialueelta internetisä löytyvät kartat ovat vain kovin epätarkkoja / puuttellisia. Katselin Pixmanista melko edullista Oregon 200 (http://www.pixmania.com/fi/fi/1646576/art/garmin/gps-laite-oregon-200-vael.html). Onko tuo sen väärti, että siittä kannattaa maksaa sen 60 € enemmän kuin etrex legeng hcX? Tuo kosketusnäyttä vähän epäilyttää, mahtaako se olla kovin kestävä / yhteistyöhaluinen :D


      • minullakin
        Garminia ostamassa kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Kännykkä minulla on niin antiikin aikainen, että siihen ei saa mitään. Kartoilla olen jonkin aikaa pelittänyt.. Yleensä kaupunkialueelta internetisä löytyvät kartat ovat vain kovin epätarkkoja / puuttellisia. Katselin Pixmanista melko edullista Oregon 200 (http://www.pixmania.com/fi/fi/1646576/art/garmin/gps-laite-oregon-200-vael.html). Onko tuo sen väärti, että siittä kannattaa maksaa sen 60 € enemmän kuin etrex legeng hcX? Tuo kosketusnäyttä vähän epäilyttää, mahtaako se olla kovin kestävä / yhteistyöhaluinen :D

        > Yleensä kaupunkialueelta internetisä löytyvät kartat ovat vain kovin epätarkkoja / puuttellisia.

        Olethan katsonut jokaisessa kätkökuvauksessa olevaa Kansalaisen karttapaikka -linkkiä? Ei sen tarkempaa kyllä tarvitse rakennetussa ympäristössä.

        > Katselin Pixmanista melko edullista Oregon 200 (http://www.pixmania.com/fi/fi/1646576/art/garmin/gps-laite-oregon-200-vael.html). Onko tuo sen väärti, että siittä kannattaa maksaa sen 60 € enemmän kuin etrex legeng hcX? Tuo kosketusnäyttä vähän epäilyttää, mahtaako se olla kovin kestävä / yhteistyöhaluinen :D

        En osaa sanoa kannattaako maksaa enempää kun en tunne kumpaakaan mallia.

        Kosketusnäytön kanssa ei ole ollut mitään ongelmia. Näyttöön kannattaa ostaa Invisible Shield -suojakalvo (ks. Kiven alla). Vilkaise myös ko. kaupan kepsitarjouksia.


      • oregon 200
        Garminia ostamassa kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Kännykkä minulla on niin antiikin aikainen, että siihen ei saa mitään. Kartoilla olen jonkin aikaa pelittänyt.. Yleensä kaupunkialueelta internetisä löytyvät kartat ovat vain kovin epätarkkoja / puuttellisia. Katselin Pixmanista melko edullista Oregon 200 (http://www.pixmania.com/fi/fi/1646576/art/garmin/gps-laite-oregon-200-vael.html). Onko tuo sen väärti, että siittä kannattaa maksaa sen 60 € enemmän kuin etrex legeng hcX? Tuo kosketusnäyttä vähän epäilyttää, mahtaako se olla kovin kestävä / yhteistyöhaluinen :D

        Sain viime viikolla oman oregon 200seni ja tyytväinen olen ollut. Kiroittaminen on paljon helpompaa kuin napulallisella gepsillä. Kun olin ostamassa omaa gepsiä (siis 0regon 200) niin kaikki sanoivat että kyllöä kannataaa. Kätkön kuvaukset ja vihjeet saa mukavasti gepsiinn (jos siis on premium.) Mutta itse en ostanut enkä ostaisi piksmaniasta kun 20 euroa kalliimmalla saa marinea.com tai fi en muista ja on varmasti luotettava ja postitus on nopea.Ja oregoniinhan saa ilmaiset tie kartat netistä!!!!! Linkki karttoihin: http://www.polkupyoraily.net/osm/


      • Garmin hintakartelli
        oregon 200 kirjoitti:

        Sain viime viikolla oman oregon 200seni ja tyytväinen olen ollut. Kiroittaminen on paljon helpompaa kuin napulallisella gepsillä. Kun olin ostamassa omaa gepsiä (siis 0regon 200) niin kaikki sanoivat että kyllöä kannataaa. Kätkön kuvaukset ja vihjeet saa mukavasti gepsiinn (jos siis on premium.) Mutta itse en ostanut enkä ostaisi piksmaniasta kun 20 euroa kalliimmalla saa marinea.com tai fi en muista ja on varmasti luotettava ja postitus on nopea.Ja oregoniinhan saa ilmaiset tie kartat netistä!!!!! Linkki karttoihin: http://www.polkupyoraily.net/osm/

        Miksi maksaa itsensä kipeäksi Suomen Garminin kartellihinnoilla, kun Euroopasta saa nopeasti ja samoilla postikuluilla ja samalla toimitusajalla melkoisesti halvemmalla:
        http://www.google.fi/search?hl=fi&source=hp&fkt=4437&fsdt=32397&q=preisvergleich Garmin etrex legend&btnG=Google-haku&meta=&aq=f...

        Olen aina tilannut GPS-laitteeni ulkomailta, kun nettiselaamisella säästää satasia...


      • Garminia ostamassa
        Garmin hintakartelli kirjoitti:

        Miksi maksaa itsensä kipeäksi Suomen Garminin kartellihinnoilla, kun Euroopasta saa nopeasti ja samoilla postikuluilla ja samalla toimitusajalla melkoisesti halvemmalla:
        http://www.google.fi/search?hl=fi&source=hp&fkt=4437&fsdt=32397&q=preisvergleich Garmin etrex legend&btnG=Google-haku&meta=&aq=f...

        Olen aina tilannut GPS-laitteeni ulkomailta, kun nettiselaamisella säästää satasia...

        Kiitos vastauksista. http://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/1095062_-oregon-200-garmin.html , tietääkö kukaan onko kyseinen kauppa luotettava ja mitkä postikulut? Itsellä ei Saksan kiele kovin hallussa, vaikka 5 v A-saksaa lukenutkin :D... Sieltä näyttäisi saavaan vielä hivenen halvemmalla. Oregon 200 vaikuttaa kyllä hyvältä. Katselin myös Garmin GPSMAP 60cx, mutta en tiedä onko siinä mitään ominaisuuksia mitä oregonista ei löydy? Mitenkäs "kömpelö" Oregonin kosketusnäyttä on, esim. karttoja selaillessa? Spekseissä luki myös, että Oregon toimii autonavigaattorina. Ilmeisesti kartassa näkyy kuitenkin vain pääväylät, joten onko tällä oikeasti mitään käyttöä?


      • se on
        Garminia ostamassa kirjoitti:

        Kiitos vastauksista. http://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/1095062_-oregon-200-garmin.html , tietääkö kukaan onko kyseinen kauppa luotettava ja mitkä postikulut? Itsellä ei Saksan kiele kovin hallussa, vaikka 5 v A-saksaa lukenutkin :D... Sieltä näyttäisi saavaan vielä hivenen halvemmalla. Oregon 200 vaikuttaa kyllä hyvältä. Katselin myös Garmin GPSMAP 60cx, mutta en tiedä onko siinä mitään ominaisuuksia mitä oregonista ei löydy? Mitenkäs "kömpelö" Oregonin kosketusnäyttä on, esim. karttoja selaillessa? Spekseissä luki myös, että Oregon toimii autonavigaattorina. Ilmeisesti kartassa näkyy kuitenkin vain pääväylät, joten onko tällä oikeasti mitään käyttöä?

        Kosketusnäyttö toimii oikein hyvin.

        Mukana tulevassa kartassa näkyy kyllä meidän mökkitiekin (ei edes ympärivuotisesti ajokelpoinen) joten kyllä se minulle riittää. Aika halvalla saa myös vanhaa Suomen topografikarttaa.


      • Garminia ostamassa
        se on kirjoitti:

        Kosketusnäyttö toimii oikein hyvin.

        Mukana tulevassa kartassa näkyy kyllä meidän mökkitiekin (ei edes ympärivuotisesti ajokelpoinen) joten kyllä se minulle riittää. Aika halvalla saa myös vanhaa Suomen topografikarttaa.

        Kiitos tiedoista! Kallistun yhä enemmän ja enemmän oregonin puolelle. Siinä näyttäisi olevan melko tarkka näyttökin (400x200 tai jotain sinne suuntaan). Onko Oregonissa matkamittari: osamatka, pysähdysmatka, keskim,. kokonais, maksiminopeus ja kokonaisaika. Tuotetiedoissa ei ainakaan mainittu tästä mitään? Ja voisin käyttää gepsiä myös veneilykäytössä, eli onko kartoilla mitään tekoa merellä (lähinnä turun saaristo) ja näkyykö merialueella mitään merkkejä? Entäs tarkkuus, riittääkö geokätköilyyn?


      • vastauksia
        Garminia ostamassa kirjoitti:

        Kiitos tiedoista! Kallistun yhä enemmän ja enemmän oregonin puolelle. Siinä näyttäisi olevan melko tarkka näyttökin (400x200 tai jotain sinne suuntaan). Onko Oregonissa matkamittari: osamatka, pysähdysmatka, keskim,. kokonais, maksiminopeus ja kokonaisaika. Tuotetiedoissa ei ainakaan mainittu tästä mitään? Ja voisin käyttää gepsiä myös veneilykäytössä, eli onko kartoilla mitään tekoa merellä (lähinnä turun saaristo) ja näkyykö merialueella mitään merkkejä? Entäs tarkkuus, riittääkö geokätköilyyn?

        > Onko Oregonissa matkamittari: osamatka, pysähdysmatka, keskim,. kokonais, maksiminopeus ja kokonaisaika.

        En tiedä kun en ole tarvinnut. Ainakin kun siirtää trackin tietsikalle saa siitä kaivettua tarvittavat tiedot.

        > Ja voisin käyttää gepsiä myös veneilykäytössä, eli onko kartoilla mitään tekoa merellä (lähinnä turun saaristo) ja näkyykö merialueella mitään merkkejä?

        Riippuu ihan siitä minkä kartan ostat. Mukana tulevalla ei ole juuri mitään käyttöä navigoinnissa.

        > Entäs tarkkuus, riittääkö geokätköilyyn?

        Erinomaisesti. Niin se kyllä riittää kaikilla muillakin, joilla tosin paremmin ja joillain huonommin.


      • Garminia ostamassa
        vastauksia kirjoitti:

        > Onko Oregonissa matkamittari: osamatka, pysähdysmatka, keskim,. kokonais, maksiminopeus ja kokonaisaika.

        En tiedä kun en ole tarvinnut. Ainakin kun siirtää trackin tietsikalle saa siitä kaivettua tarvittavat tiedot.

        > Ja voisin käyttää gepsiä myös veneilykäytössä, eli onko kartoilla mitään tekoa merellä (lähinnä turun saaristo) ja näkyykö merialueella mitään merkkejä?

        Riippuu ihan siitä minkä kartan ostat. Mukana tulevalla ei ole juuri mitään käyttöä navigoinnissa.

        > Entäs tarkkuus, riittääkö geokätköilyyn?

        Erinomaisesti. Niin se kyllä riittää kaikilla muillakin, joilla tosin paremmin ja joillain huonommin.

        Kiitos kaikille vastauksista! Kysyisin vielä, että kumman valitsitte geokätköilyyn ja muuhun metsässä / ulkona liikkumiseen. Oregon 200 vai GPSMAP 60Cx? Molemmille tulisi kaveriksi topo kartat.


      • gepsiiii
        Garminia ostamassa kirjoitti:

        Kiitos kaikille vastauksista! Kysyisin vielä, että kumman valitsitte geokätköilyyn ja muuhun metsässä / ulkona liikkumiseen. Oregon 200 vai GPSMAP 60Cx? Molemmille tulisi kaveriksi topo kartat.

        oregon 200 tottakai, se on uudempi malli ja tukee kätköilyä paremmin.


      • Garminia ostamassa
        gepsiiii kirjoitti:

        oregon 200 tottakai, se on uudempi malli ja tukee kätköilyä paremmin.

        Mitäs tuo kosketusnäyttö, toimiiko kovilla pakkasilla hyvin? Ilmeisesti Nokian kosketusnäyttö puhelimet ei suostu toimimaan pakkasella, mutta toimiiko tuo oregon paremmin?


      • gepsiiii
        Garminia ostamassa kirjoitti:

        Mitäs tuo kosketusnäyttö, toimiiko kovilla pakkasilla hyvin? Ilmeisesti Nokian kosketusnäyttö puhelimet ei suostu toimimaan pakkasella, mutta toimiiko tuo oregon paremmin?

        tänään luin toista keskustelua asiasta ja son et -20 asteisessa säässäsä toimii ihan hyvin


      • Garminia ostamassa
        gepsiiii kirjoitti:

        tänään luin toista keskustelua asiasta ja son et -20 asteisessa säässäsä toimii ihan hyvin

        Olisiko linkkiä toiseen keskusteluun? Olisi mielenkiintoista lukea


      • gepsiiii

      • harras
        Garmin hintakartelli kirjoitti:

        Miksi maksaa itsensä kipeäksi Suomen Garminin kartellihinnoilla, kun Euroopasta saa nopeasti ja samoilla postikuluilla ja samalla toimitusajalla melkoisesti halvemmalla:
        http://www.google.fi/search?hl=fi&source=hp&fkt=4437&fsdt=32397&q=preisvergleich Garmin etrex legend&btnG=Google-haku&meta=&aq=f...

        Olen aina tilannut GPS-laitteeni ulkomailta, kun nettiselaamisella säästää satasia...

        Mietin kesällä GPS n hankkimista.
        Menin paikalliseen eräkauppaan. Sain sieltä Garmin 60Cx n 250e:llä
        Netistä sen olis saanu halvemmalla.

        MUTTA

        Kaupasta sain
        -2v takuun (netistä 1 v)
        -paksun suomenkielisen ohjekirjan (ei tule tilattuna ulkomailta)
        -PC kaapelin (maksanee 30-40eur)
        -Rompun geokätköilyyn ym muuhun sisältäviä ohjelmia
        -Paristot
        -Laitteen valmiiksi asennettuna käyttökuntoon
        -Opastuksen laitteen käytölle
        -Ja vinkin karttojen lataamiseen netistä (suomi TOPO taitaa olla jotain 628 eur)

        Mielestäni ylläoleva oli maksamisen arvoinen paketti

        Mutta kukin päättää tietysti itse mitä haluaa ja missä säästää.

        Itse laitetta voin kyllä suositella. Ei ole jättänyt pulaan kertaakaan. Aina on satelliitit löytyny ja hyvin se on navigoinu. Homma on vähän liiankin helppoa . KLIK "send to GPS" , "MENE" ja baanalle....


      • gepsiiiii
        harras kirjoitti:

        Mietin kesällä GPS n hankkimista.
        Menin paikalliseen eräkauppaan. Sain sieltä Garmin 60Cx n 250e:llä
        Netistä sen olis saanu halvemmalla.

        MUTTA

        Kaupasta sain
        -2v takuun (netistä 1 v)
        -paksun suomenkielisen ohjekirjan (ei tule tilattuna ulkomailta)
        -PC kaapelin (maksanee 30-40eur)
        -Rompun geokätköilyyn ym muuhun sisältäviä ohjelmia
        -Paristot
        -Laitteen valmiiksi asennettuna käyttökuntoon
        -Opastuksen laitteen käytölle
        -Ja vinkin karttojen lataamiseen netistä (suomi TOPO taitaa olla jotain 628 eur)

        Mielestäni ylläoleva oli maksamisen arvoinen paketti

        Mutta kukin päättää tietysti itse mitä haluaa ja missä säästää.

        Itse laitetta voin kyllä suositella. Ei ole jättänyt pulaan kertaakaan. Aina on satelliitit löytyny ja hyvin se on navigoinu. Homma on vähän liiankin helppoa . KLIK "send to GPS" , "MENE" ja baanalle....

        Teit oikein, muta samat edut saat kyllä mun mielestä jos tilaat ulokomailtakin, mutta postikulut tekee hinnan varmaan aika lähelle samaa, ja tullit sun muut, mistäs liikkeestä sää sit sen ostit?


      • harras
        gepsiiiii kirjoitti:

        Teit oikein, muta samat edut saat kyllä mun mielestä jos tilaat ulokomailtakin, mutta postikulut tekee hinnan varmaan aika lähelle samaa, ja tullit sun muut, mistäs liikkeestä sää sit sen ostit?

        LPR:n paikallisesta urheiluliikkeestä (ei eräkaupasta!)

        Palvelu oli erinomaista ja jos mulla tulee ongelmia niin voin mennä sinne.


    • käytössä
    • kartta maastoon

      "...tarvitseeko heti alussa maastokarttoja gepsiin, vai pärjääkö gepsillä ja netistä tulostetuilla kartoilla.."

      Aluksi ja aluksi, hmmm. Kaupunkikätköt löytyvät ilman GPS välinettäkin, mutta maastossa hieman hankalampaa. kartaton GPS ja jokin kartta alueesta on sekin melkoisen riittävä kunhan osaa käyttää laitetta oikein eli merkata lähtoöpisteensä ja matkan välipisteitä sopivastgi jotta osaa takaisin maastosta.

    • Bananasplitter

      Siis tietääkö joku että mistä saisi luotettavan ja hyvin toimivan gepsin halpaan hintaan (olen nimittäin 13-vuotias eikä rahaa kasva puussa!) Miten voin löytää kätköjä ilman gepsiä, en oikein ymmärtänyt, paperikarttojen avulla vai? Miten siihen koordinaatit saan? Olen käynyt etsimässä ilman gepsiä ja karttaa enkä mitään ole löytänyt. Please, auttakaa, tuntuu etten pääse tässä harrastuksessa kovin pitkälleeee... Käyttäjätunnus www.geocaching.com sivustolla: Bananasplitter Kiitos jos autat!

      • maastoilija

        Niin tuskinpa se raha kellään kasvaa missään sen kummemmin. Itse oon tässä kattellut tota navigaattoria kans, metsässä liikkumiseen ja ehkä jonkun geokätkönkin voisin yrittää löytää....Terminologia kans vielä hakusessa, esim. kolmiakselinen kompassi. Entä mahtaako maaston muodot näyttävä olla käytössä selkeämpi kuin ilman....?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1492
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1319
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1152
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1119
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      30
      922
    6. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      785
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      55
      700
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      89
      646
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      181
      627
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      624
    Aihe