Kysymys vuokralaiselta

Tietämätön urpo

Ikää vasta 18 vuotta, olen täysin kokematon näissä asioissa. Tyhmä kysymys, mutta kysyisin, että jos minulla on yksityinen vuokranantaja, jolta asunto on vuokrattu välitysfirman kautta eli vuokrasopimus molemmille, niin mitä tarkoittaa, että vesiennakko on 15€/kk vaikka asuntoon on remontin yhteydessä asennettu vesimittarit? Tarkoittaako se, että vesiennakko maksetaan vuokranantajalle, ja siitä saa palautusta tai lisämaksua, jos vettä on kuluttanut on alle tai yli tuon summan edestä? Jos noin on, miksei vesilaskua käsketty maksaa suoraan toimistossa, kun maksoin vakuuden ja ensimmäisen kuun vuokran? Seuraako laskun viivästymisestä kuluja?

7

12112

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täti-täti

      mahtavat sitten tarkastaa tuon vesimittarin ehkäpä kerran vuoteen, ja tasaavat laskun sitten. Mutta hoidappa nyt ensitilassa ennakko lasku kuntoon.

    • eipäeiei

      Olen itse asunut vuokralla asunnossa, jossa vesimittari. Noin kerran puolessa vuodessa tuli taloyhtiöltä vuokralaiselle suoraan lasku, joka sitten maksettiin taloyhtiölle.
      Kuulostaa hyvin kummalliselta tuo "vesiennakko".

      • Pienvuokranantaja

        Ehkä termi on hieman harhaanjohtava (tai sitten minä ymmärsin väärin).

        Jos asunnossa on vesimittari, jonka lukema tarkistetaan kerran vuodessa, vuokralainen maksaa oletettua vesimaksua kuukausittain vuokran yhteydessä (=ennakko). Sitten kun veden kulutus on laskettu, toimitetaan vuokralaiselle tasauslasku todellisen kulutuksen mukaisesti tai palautusta mikäli on maksettu liikaa. Ei tässä pitäisi mitään ihmeellistä olla.

        Näinhän homma toimii sähkönkin kanssa.


    • Puuromamma

      Omakotitaloissa tulee arviolaskuja ja tasauslaskuja. Ei se sen kummempaa ole.

    • hhtl

      Itse omistan kaksi kaksiota jotka ovat molemmat vuokralla. Molempiin tehty putkirempat ja samalla asennettu huoneistokohtaiset vesimittarit.

      Asunnossa 1. huoltoyhtiö lukee mittarit 4kk välein ja isännöinti toimisto lähettää siitä minulle laskun todellisen kulutuksen mukaan. Itse perin vuokralaiselta joka kuukausi vesiennakko vuokran lisäksi. Olen perinyt ennakkoa 20e/kk/asukas. Ja jos 4kk lasku vedestä on ollut 70e olen palauttanut vuokralaisen tilille 10e. Ja jos kulutus onkin ollut 100e olen pyytänyt vuokralaiselta 20e maksua vuoranmaksu tilille. Laskut olen siis itse maksanut ja skannannut vuokralaiselle nähtäväksi, jotta näkee etten kuseta.

      Asunnossa 2. tulee minun joka kuukausi maksaa vesiennakkoa talonyhtiölle 15e/kk/asukas. Ja kerran vuodessa talonmies lukee mittarit ja sen perusteella maksan hieman lisää. Itse olen perinyt vesiennakkoa vuokralaiselta 20e/kk/hlö, koska oletan 15e/kk olevan hieman alakanttiin. Jos 12kk vesi lasku on ollut 220e ja josta olen talonyhtiölle jo maksanut ennakkoa 12 x 15e = 180e joudun maksamaan talonyhtiölle vielä extraa 40e. Mutta vuokralaiselta olen perinyt 12 x 20e = 240e joten palautan hänen tililleen 20e.

      Noissa vuokralaisten vesilaskuissa on muuten suuria eroja. Minulla on asunnossa 1. parhaillaan 3. asukas vuokralla. Ensimmäinen käytti veteen rahaa vain 10-12e/kk, toinen 35 - 45e/kk ja nykyinen asukas vain 10-12e/kk.

      Kulutuksen ero selittyy ilmeisesti sillä että 1. ja 3. asukkaalla ei ollut pyykinpesukonetta ja olivat sinkkuja. Asukas 2. hankki heti pyykinpesukoneen ja pian kvuiohin ilmestyi myös miesystävä joka ilmeisesti vietti paljon aikaa asunnossa.

      Itse pitäisin enempi siitä, ettei vesimittareita olisi, ja maksettaisiin vanhan tavan mukaan vesiraha asukas määrän mukaisesti.

      • sdfghfdsad

        Veden kulutus ilmoitetaan tavallisesti kuutiometreinä, ei euroina. Euromäärä kun voi olla mitä tahansa, riippuen taloyhtiön määrittelemästä hinnasta vesikuutiota kohti.


    • Anonyymi

      Näin oli täälläkin, sopparissa "kulutuksen mukaan", ymmärsin kuitenkin yhden toisen asukkaan puheistakin että vain perusmaksu vuokran yhteydessä.
      Tapauskohtainen tietysti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1926
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe