Enervent Pingvin kenno ei pyöri

Hyvä kone

Lämmönsiirrinkenno ei pyöri kuin hetken, jonka jälkeen jää jumiin. Hihna on kunnossa, eikä kenno ole kyrsääntynyt vielä, koska on 4 vuotta ollut vasta käytössä.

Olisikohan kennon pyöritysmoottori tullut tiensä päähän?
Saako varaosia noihin helposti jostakin? Epäilisin ettei ole kuitenkaan ensimmäinen laite johon pitää uusia tuo moottori, joten joku osaisi varmaan kertoa mihin hintaan vaihto moottorin löytää.

64

22349

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pahvi

      Jos vaikka suoraan kysyt valmistajalta

      www.enervent.fi

      • g5428

        Ei ne vastaa, puhelinvaihde kävi kuumana ja hajosi tuossa viime pakkasilla.


    • hertsika rocks

      Saitko tähän vastausta kun itselläni on kyllä moottori jökähtänyt. Tarvitsisin hihnan ja moottorin.

      • Ilmaako vain

        Itselläni oli myös sama ongelma. Syynä oli laakerivika pyöritysmoottorin alennusvaihteessa. Laakeri oli voitelun puutteessa jämähtänyt kiinni. Laakerin vaihdon ja vaihteen voiteluhuollon jälkeen laite on taas toiminut useita vuosia.


      • pahvi

        >Saitko tähän vastausta kun itselläni on kyllä moottori jökähtänyt. Tarvitsisin hihnan ja moottorin.

        Ainoa lähde noille osille on valmistaja joten joudut sinne jokatapauksessa ottamaan yhteyttä.

        www.enervent.fi

        doh


      • Hyvä kone

        Otin moottorivaihdepaketin irti iv-koneesta ja samoin irrotin alennusvaihteen moottorista.
        Tökkäsin 230V pelkälle moottorille, jolloin ongelman syyksi paljastui moottorin toimimattomuus. Moottori pyöri puoli minuuttia, jonka jälkeen aina pysähtyi. Käsin moottoria pyörittämällä tuntui selvä laakerivika roottorin akselilla.

        Tilasin uuden moottorin täältä: http://www.powermotion.fi/

        Laitoin paikalleen eilen ja iv-kone pelittää jälleen normaalisti.

        ps. Minulla on ainakin kennon ympärillä ylimääräinen hihna, joka on tehtaalla laitettu mukaan varahihnaksi.
        Avaa kennon etuseinä, niin todennäköisesti löydät varahihnan sieltä.

        L


      • Reino75
        pahvi kirjoitti:

        >Saitko tähän vastausta kun itselläni on kyllä moottori jökähtänyt. Tarvitsisin hihnan ja moottorin.

        Ainoa lähde noille osille on valmistaja joten joudut sinne jokatapauksessa ottamaan yhteyttä.

        www.enervent.fi

        doh

        Enervent ei ole sähkömoottoreiden valmistaja, joten ei ole myös silloin niiden ainoa toimittaja.
        Vai saako Volvoon renkaat ainoastaan Volvo liikkeestä Pahvi?


      • LTR_ongelma
        Hyvä kone kirjoitti:

        Otin moottorivaihdepaketin irti iv-koneesta ja samoin irrotin alennusvaihteen moottorista.
        Tökkäsin 230V pelkälle moottorille, jolloin ongelman syyksi paljastui moottorin toimimattomuus. Moottori pyöri puoli minuuttia, jonka jälkeen aina pysähtyi. Käsin moottoria pyörittämällä tuntui selvä laakerivika roottorin akselilla.

        Tilasin uuden moottorin täältä: http://www.powermotion.fi/

        Laitoin paikalleen eilen ja iv-kone pelittää jälleen normaalisti.

        ps. Minulla on ainakin kennon ympärillä ylimääräinen hihna, joka on tehtaalla laitettu mukaan varahihnaksi.
        Avaa kennon etuseinä, niin todennäköisesti löydät varahihnan sieltä.

        L

        Paljonkos maksaa tuo moottori?

        taitaapi olla mullakin sökönä... jumissa on ainakin..


      • Hyvä kone
        LTR_ongelma kirjoitti:

        Paljonkos maksaa tuo moottori?

        taitaapi olla mullakin sökönä... jumissa on ainakin..

        Muistakseni 45-60€ tuo moottori postista nuodettuna.
        Ota moottori irti ja tökkää sille 230V ja katsele toimiiko.
        Koita kuitenkin mittarilla ennen irtiottoa, että moottorille tulee 230.

        Kannattaa varmistua ettei vaihteisto ole viallinen.
        Mikäli moottori pyörii 5min. ilman vaihteistoa, niin silloin syytä vaihtaa molemmat.


      • LTR-3 ongelma
        Hyvä kone kirjoitti:

        Muistakseni 45-60€ tuo moottori postista nuodettuna.
        Ota moottori irti ja tökkää sille 230V ja katsele toimiiko.
        Koita kuitenkin mittarilla ennen irtiottoa, että moottorille tulee 230.

        Kannattaa varmistua ettei vaihteisto ole viallinen.
        Mikäli moottori pyörii 5min. ilman vaihteistoa, niin silloin syytä vaihtaa molemmat.

        Kuivat laakerit moottorissa ja siksi jumissa. Laite on ollut käytössä 2,5 vuotta! ;D
        ruostetta valuu rasvatessa IP23 moottorista...Sain voitelulla toimimaan.. tiedäppä sitte kuinka kauan pelaa, jos kuitenkin tilaisi uuden moottorin.


      • laatu?
        LTR-3 ongelma kirjoitti:

        Kuivat laakerit moottorissa ja siksi jumissa. Laite on ollut käytössä 2,5 vuotta! ;D
        ruostetta valuu rasvatessa IP23 moottorista...Sain voitelulla toimimaan.. tiedäppä sitte kuinka kauan pelaa, jos kuitenkin tilaisi uuden moottorin.

        aika huonoja laakereita jos 3 vuodessa menee jumiin.. rasvaamalla kyl korjaantu, saas nähdä miten pitkään toimii...

        jos ostaa uuden moottorin, niin kannattanee etsiskellä vähän laadukkaamman merkkinen.


      • werfwefwf
        laatu? kirjoitti:

        aika huonoja laakereita jos 3 vuodessa menee jumiin.. rasvaamalla kyl korjaantu, saas nähdä miten pitkään toimii...

        jos ostaa uuden moottorin, niin kannattanee etsiskellä vähän laadukkaamman merkkinen.

        yksinkertaisesti ruostua kosteuden takia, näin mulla kävi.


      • g54233488
        Reino75 kirjoitti:

        Enervent ei ole sähkömoottoreiden valmistaja, joten ei ole myös silloin niiden ainoa toimittaja.
        Vai saako Volvoon renkaat ainoastaan Volvo liikkeestä Pahvi?

        hohhoijaa kiekkouskovaisia.


      • Looke

        Vanha ketju, mutta so what.
        Pitäisi olla paremmat laakerit koneessa, kun on tiedossa että kosteissa tiloissa käytetään. Samaa tasoa kosteudenkesti kuin auton pyöränlaakereissa, alkaa pelittää. Meillä kanssa veti jumiin ja moottori kuumeni aika voimakkaasti.


      • Anonyymi
        Reino75 kirjoitti:

        Enervent ei ole sähkömoottoreiden valmistaja, joten ei ole myös silloin niiden ainoa toimittaja.
        Vai saako Volvoon renkaat ainoastaan Volvo liikkeestä Pahvi?

        Et taida itsekään olla kummoinen älyltäsi?

        Moottorin tyyppi ei oikein aukea kunnolla maallikolle ja sen hankkiminen saattaa olla haasteellista, sillä kaikki eivät edes myy osia tavallisille kuluttajille. Helpoiten tuo onnistuu LVI liikkeestä taikka sitten netin pienkonevarsosia myyviltä putkikeilta.


    • ilppii

      Tuon on noita halpojen koneiden ominaisuuksia!

      • 12334

        Vanha pyöritysmoottori toimi 10v, uusi alkuperäisosa Panasonicin valmistama ja hinta 161€


      • LTR-3
        12334 kirjoitti:

        Vanha pyöritysmoottori toimi 10v, uusi alkuperäisosa Panasonicin valmistama ja hinta 161€

        Täällä kone pyörinyt 7 vuotta eikä mitään ylimääräistä ääntä pidä moottorit.
        Hihnakin on edelleen alkuperäinen.


      • Pingu neiti
        LTR-3 kirjoitti:

        Täällä kone pyörinyt 7 vuotta eikä mitään ylimääräistä ääntä pidä moottorit.
        Hihnakin on edelleen alkuperäinen.

        teillä muuten toimii? Onko teillä jäätymisenesto päällä näin pakkasella? Meillä on ollut pientä vipaa koneessa.

        Kone on uusi, vuoden vanha. Meillä on lattialämmitys ja parketti lattialla. Ilmankostutin työntää kosteutta 0,4 litraa tunnissa, jotta parketti kestäisi kuosissaan näin kuivalla pakkaskaudella. Saunassa käynnin jälkeen kone vetää tietysti kosteuden sisäänsä, koska saunan ilmanvaihto on samassa järjestelmässä muun ilmanvaihdon kanssa. No jotta kone alkaisi toimia, meillä pöhöttää tehostus varmaan tunnin ajan saunomisen jälkeen päällä, ja pesuhuoneen ovi kiinni, ikkuna siellä auki. Tehostus on päällä myös saunomisen ajan.

        Meillä ei ole erillistä kosteusmittaria, ja kun koneen mittaus ilmoittaa kosteusprosentin ylittävän yli 30 %, menee jäätymisenesto päälle. Viikonloppuna saunomisen jälkeen kosteus oli yli 60 %... kaksi ihmistä saunoi.... saatiin me kosteus asettumaan tehostuksella, kone lähti päälle ja lisälämmitin myös.
        Jos tehostusta ei käytä, kosteuden tasoittumiseen menee...pari päivää??? Ei olla kokeiltu.

        Mies on myös käynyt välillä tarkistelemassa tilannetta, ja sanoi, että siellä on jäätä jossain nurkassa, ilmeisesti siinä, missä toisella puolella virtaa kylmä ilma, ja toisella lämmin. Eli jotain kondenssijäätä tai jotain.
        Tuloilman nopeus on 3 poisto on 4.

        Onko teillä jäätymisenesto päällä? Oletteko käyttäneet hienoja 7 suodattimia? Meillä on tasosuodattimien vaihtoväli max 2kk, ja käytetään noita F7 suodattimia.


      • LTR-3
        Pingu neiti kirjoitti:

        teillä muuten toimii? Onko teillä jäätymisenesto päällä näin pakkasella? Meillä on ollut pientä vipaa koneessa.

        Kone on uusi, vuoden vanha. Meillä on lattialämmitys ja parketti lattialla. Ilmankostutin työntää kosteutta 0,4 litraa tunnissa, jotta parketti kestäisi kuosissaan näin kuivalla pakkaskaudella. Saunassa käynnin jälkeen kone vetää tietysti kosteuden sisäänsä, koska saunan ilmanvaihto on samassa järjestelmässä muun ilmanvaihdon kanssa. No jotta kone alkaisi toimia, meillä pöhöttää tehostus varmaan tunnin ajan saunomisen jälkeen päällä, ja pesuhuoneen ovi kiinni, ikkuna siellä auki. Tehostus on päällä myös saunomisen ajan.

        Meillä ei ole erillistä kosteusmittaria, ja kun koneen mittaus ilmoittaa kosteusprosentin ylittävän yli 30 %, menee jäätymisenesto päälle. Viikonloppuna saunomisen jälkeen kosteus oli yli 60 %... kaksi ihmistä saunoi.... saatiin me kosteus asettumaan tehostuksella, kone lähti päälle ja lisälämmitin myös.
        Jos tehostusta ei käytä, kosteuden tasoittumiseen menee...pari päivää??? Ei olla kokeiltu.

        Mies on myös käynyt välillä tarkistelemassa tilannetta, ja sanoi, että siellä on jäätä jossain nurkassa, ilmeisesti siinä, missä toisella puolella virtaa kylmä ilma, ja toisella lämmin. Eli jotain kondenssijäätä tai jotain.
        Tuloilman nopeus on 3 poisto on 4.

        Onko teillä jäätymisenesto päällä? Oletteko käyttäneet hienoja 7 suodattimia? Meillä on tasosuodattimien vaihtoväli max 2kk, ja käytetään noita F7 suodattimia.

        Onkohan toi pingviini kone alttiimpi jää ongelmille kun lukee näitä viestejä.
        Jäätymisen esto on pois päältä eli puhaltimet pyörii täällä ympäri vuoden nopeudella 2 molemmat.
        Tasosuodattimet myös täällä käytössä eli ei hienosuodattimia eikä pussisuodattimia.
        Koneen kannen kun olen avannut tässä talven aikana niin jäätä ei ole kertaakaan näkynyt vaikka välillä on kosteus näyttänyt koneessa 77% ja ulkona -20c ja jäteilma -12c, siinä LTO kennon päällä on vesitippoja jäteilman puolella ei muualla.


      • jönppis
        Pingu neiti kirjoitti:

        teillä muuten toimii? Onko teillä jäätymisenesto päällä näin pakkasella? Meillä on ollut pientä vipaa koneessa.

        Kone on uusi, vuoden vanha. Meillä on lattialämmitys ja parketti lattialla. Ilmankostutin työntää kosteutta 0,4 litraa tunnissa, jotta parketti kestäisi kuosissaan näin kuivalla pakkaskaudella. Saunassa käynnin jälkeen kone vetää tietysti kosteuden sisäänsä, koska saunan ilmanvaihto on samassa järjestelmässä muun ilmanvaihdon kanssa. No jotta kone alkaisi toimia, meillä pöhöttää tehostus varmaan tunnin ajan saunomisen jälkeen päällä, ja pesuhuoneen ovi kiinni, ikkuna siellä auki. Tehostus on päällä myös saunomisen ajan.

        Meillä ei ole erillistä kosteusmittaria, ja kun koneen mittaus ilmoittaa kosteusprosentin ylittävän yli 30 %, menee jäätymisenesto päälle. Viikonloppuna saunomisen jälkeen kosteus oli yli 60 %... kaksi ihmistä saunoi.... saatiin me kosteus asettumaan tehostuksella, kone lähti päälle ja lisälämmitin myös.
        Jos tehostusta ei käytä, kosteuden tasoittumiseen menee...pari päivää??? Ei olla kokeiltu.

        Mies on myös käynyt välillä tarkistelemassa tilannetta, ja sanoi, että siellä on jäätä jossain nurkassa, ilmeisesti siinä, missä toisella puolella virtaa kylmä ilma, ja toisella lämmin. Eli jotain kondenssijäätä tai jotain.
        Tuloilman nopeus on 3 poisto on 4.

        Onko teillä jäätymisenesto päällä? Oletteko käyttäneet hienoja 7 suodattimia? Meillä on tasosuodattimien vaihtoväli max 2kk, ja käytetään noita F7 suodattimia.

        Jotenkin tuntuu että meillä pingussa jotain ongelmaa. Tuloilma on asetettu 24asteeseen, mutta silti rööristä tulee vain 11-15asteista ilmaa?? Lämmöntalteenotto paneelin mukaan 90%. Ja lisälämmitysvastus kokoajan päällä. Ihmetyttää suuresti. LTO-kenno pyörii samoin tulo- ja poistoilmamoottorit ja suodattimet on puhtaat. Lämmityksen ylikuumenemissuoja ei tietääkseni ole lauennut, koska tulo ja poistoilmamoottorit pyörii.. Täytyy ilmeisesti kutsua ammitimies paikalle.


      • _P_
        jönppis kirjoitti:

        Jotenkin tuntuu että meillä pingussa jotain ongelmaa. Tuloilma on asetettu 24asteeseen, mutta silti rööristä tulee vain 11-15asteista ilmaa?? Lämmöntalteenotto paneelin mukaan 90%. Ja lisälämmitysvastus kokoajan päällä. Ihmetyttää suuresti. LTO-kenno pyörii samoin tulo- ja poistoilmamoottorit ja suodattimet on puhtaat. Lämmityksen ylikuumenemissuoja ei tietääkseni ole lauennut, koska tulo ja poistoilmamoottorit pyörii.. Täytyy ilmeisesti kutsua ammitimies paikalle.

        Alle vuoden vanha pingvin eco ede...

        eka oli tehdasvika, tulopuhallin ei pysynyt paikoillaan. Nyt hajos lämmöntalteenottoa pyörittävä moottori.

        Paskan möivät voisin todeta....!!


      • huijarit pois maasta
        _P_ kirjoitti:

        Alle vuoden vanha pingvin eco ede...

        eka oli tehdasvika, tulopuhallin ei pysynyt paikoillaan. Nyt hajos lämmöntalteenottoa pyörittävä moottori.

        Paskan möivät voisin todeta....!!

        Ei ne osaa rakentaa ivkoneita. Koko touhu perustuu huijaukseen, missä jäteilmaa kierrätetään takaisin kämppään ja siten saadan hyvältä näyttäviä lukemia.


      • Tyytyväinen
        LTR-3 kirjoitti:

        Täällä kone pyörinyt 7 vuotta eikä mitään ylimääräistä ääntä pidä moottorit.
        Hihnakin on edelleen alkuperäinen.

        LTR-3 toiminut hyvin 12v. Tosin 2 vuotiaana katkesi hihna, sain uuden. Sain jopa postissa uuden pyörivän kennokompleksin. Taisi olla väärin käsitys. Lähetin takaisin, Mutta asialla olivat Enerventin kaverit josta hatun nosto. Suodattimia vaihdellut 4-5 kk välein.


    • Viisas veisas pää

      Pingviinit ja pignniinit.. Mitä kieltä te oikein kirjoitatte ;D Emmää minkään enerventin kaa viitteis asustella. Mul on oikea perinteinen koti. Lämmin, mukava, hyvä on olla ja rahaa säästyy!

    • katsos vaan.

      Kiinalaista ovat sisuksiltaan vaikka muuta väittävät."Osat valmistettu Suomessa"-mainoslause ei ihan taida pitää paikkaansa.Mitä tuolta muistakin vietiketjuist olen lukenut on nuo Enerventin koneiden komponentit enepikin sydämeltään vinosilmien sukua..

      • Hah hah

        Pitää paikkansa.kuulin entiseltä Enerventin työntekijältä joka työkseen osia tehtaalla kasaili,että osat tulee kiinasta.Moottoreiden hajoamiseen aikoinaan lienee syynä se,että vaihtoivat halpatuonti moottoreihin,joissa oli ihan yleisesti tehtaalla tiedossa olevat laatuongelmat.Myös ne niiden lämpöpumppujen sisuskalut kuulemma kinuskien nyrkkipajojen tuotetta.Että se siitä suomalaisuudesta.


    • sdasasddsrg

      Voi voi. Olisit ostanut Swegron Ilton...

    • LRT-3

      Hyvän koneen valitsit! Muistitko pyytää kaupanpäälle repullisen hihnoja, laakereita ja moottoreita! Muistaakseni kuutiokoneissa ei ole noita ongelmia.

    • Ilto-mies

      Noilla kuutiokoneilla ei kyllä tee Suomen talvessa mitään. Viiden asteen pakkasella jo pätkii tuloilmaa. Että se siitä:(

      • Pikkanen kappeli

        Toiminut 8 vuotta. Ostettu 2003 syksy. Nyt on kennon pyöritys moottori sökö! Moottori akselin rattaat sökö ja vaihteisto sökö. Jäätyi ja jumittui => piti meteliä. Sammutin koneen, kun oli klo 24:00. Aamulla laitoin koneen päälle ja menin käsin irrottaan kennon, jolloin lähti pyöriin. Parin päivän päästä kävin kattomassa konetta, kun oli liian viilee sisällä. Kone toimi muuten, paitsi kenno ei pyörinyt! Purettuani kennon totesin moottorin akselilla olevien rattaiden kuluneen pois! Vaihteisto oli myös jumissa ja ruosteen peittämä!

        Kerran ennemmin olen joutunut tuomaan kennon sisälle sulamaan ( > - 20 °C).


      • f24uwj

        Kiertoilmalla varustetut kuutiokoneet eivät pätki eivätkä jäädy edes -20 pakkasessa. Ennemmin pätkii kiekkokoneen kuminauha ja sen moottori, kuten tässä on keskustelussa on onnettomalle käynyt.


    • g7598

      Ei pyöri ei, skeida laite.

    • 32565y7h

      Hyvä kone, ei kuluta sähköä, koska kenno on rikki tai jäässä ja sähköt veks.

    • kinukkienervent

      tuon enerventin lto pyöritysmoottorin saa toimimaan todella pitkään kun voitelee laakerit kerran vuoteen wd40 tai crc:llä ja laittaa pikkuisen vaseliinia sekaan...
      Toisesta päästä laakeripesän saa vielä suljettuakin teipillä tai vastaavalla.

      itselläni meni moottori jumiin, korjautui juuri tuollaisella voitelulla, ja nyt pari vuotta vittuilematta toiminut sama kerran juminut moottori. samalla kannattaa tökätä vaihteistoon vähän vaseliinia.

      • Anonyymi

        9 vuotta vanha Pingvin lämmön talteenoton moottori lakkasi pyörimästä. Huoltofirman arvio 600€, ja moottoripaketin hinta siitä 350€. Pelkän moottorin hinta olisi noin 150€ . Loppupeleissä vaihdoin laakerit 10€


    • ImPerfecti

      Enervent Perfect, -92 ostettu, toinen puhallin moottori sippas 2 vuotta sitten, nyt lakkas sähkösuodatin toimimasta, ei mielestäni ihan laaduton, n. 20v. pöhistänyt vintillä? Suodattimia vaihdettu ja sähkö sellaista pesty, ei oo tarvinnu rasvojen kanssa tuhertaa.
      Koskaan ei ole jäätynyt, ei ole sähkövastuksia, vain mekaanisella termostaatilla toimiva "läppä", joka sekoittaa vintistä lämmintä ilmaa mukaan kovilla pakkasilla.

      Kilpailu on kovaa ja me kuluttajat pitkälti sanelemme laadun, vaatimalla "halpoja" koneita.
      Harmillista, että monet alunperin laadukkaiden laitteiden valmistajat lähtevät tähän "leikkiin" mukaan ja hankkivat esim. puhaltimiksi "halpatuonti tarvikkeita".
      Toisaalta myös tekniset ratkaisut saattavat tuoda yllättäviä ongelmia, kosteus pääsee tiivistymään esim moottorien laakereihin, en ole ko. muutoksiin perehtynyt. Esim. Perfect vastaan Pingvin.

      No, vanha sanonta, jos haluat hyvän ja halvan, joudut ostamaan kaksi sen hyvän ja sen halvan pitää yhä paikkansa. Itse ainakin olen, kun uusinta tulee ajankohtaiseksi (ehkä ihan tuotapikaa?), valmis maksamaan hieman "lisähintaa" siitä, että laitteet on laadukkaita ja kestäviä.
      Kyselyitä myyjälle/tehtaalle kenen komponenteja siellä masiinan uumenissa on?
      Jos eivät kerro, paras unohtaa ko. malli.Laatua myyvä uskaltaa senkin kertoa!

      Liekö vanhassa vara parempi ;)

    • Moottoria jouten

      Löytyiskös joltain tuollaista vanhaa juminutta pyöritysmoottoria joutilaana? Voisin ottaa vastaan, jos tampereenseudulta löytyisi. Tarvisi harrasteprojektiin juuri sellaista.

    • LTR6 paineistus

      Mulla LTR6 muutaja ohjatuilla yksi vaihe AC moottorilla.
      Pari releettä oli sulanut kiinni.

      Lopputulos oli, että moottorit pyöri täysin eri nopeuksilla, ja talo on varmaan ollut ylipaineinen aika pitkään.

      Vinkki, vinkki... jos uskoo paineistuksen ja homeongelmien väliseen yhteyteen, niin tarkkailtaa moottorien pyörimisnopeuksia silmämääräisesti. Jos vaikuttaa epäilyttävältä, niin yleismittari kiinni moottorin liittimeen.... mutta eipä tuota heti huomaan, jos ei tiedä mitä etsii. Meni läpi kuntokartoittajalta, ilmanvaihdon puhdistajalta, ja taloautomaatio asiantuntijalta. Mulla ei tässä laittessa pahemmin ole mitään käyttöliittymää, ja vaikka olisi, niin ei se varmaan todellista pyörimisnopuetta olisi näyttänyt kuitenkaan.

      Nyt onkin sitten mielyttävämpää, kun ilmanvaihto ei huuda ihan täysillä.

      Tuli vaan mieleen, kuinkahan monessa rakennuksessa suomessa on sama ongelma ?

      • Anonyymi

        Ylipaineistuksen huomaa aika nopeasti ainakin talvisaikaan, kun ikkunat huurtuvat...


    • Anonyymi

      Minun koneestani oli hihnapyörän kiinnitys moottorin akseliin vaan löystynyt. Kuusiokantaruuvi piti vaan kiristää kunnolla, jonka jälkeen kaikki taas toimii.

      • Anonyymi

        Sama juttu kymmenen vuotta vanha koneessa. Kannattaa tarkistaa tuo hihnapyörä jos kenno ei pyöri. Meillä taulussa alkoi pakkasten alettua vilkutella punaista valoa muutaman minuutin välein, mikä ohjekirjan mukaan meinaa, että tuloilma lämmön talteenoton jälkeen alle 5 astetta. Otin lämmönsiirtimen irti ja avasin kannen (käyttöohjeissa "Lämmönsiirtimen vetohihnan vaihto" s. 13). Jos avaa kannen ekaa kertaa, niin mattopuukolla pitää ensin viiltää kannen ja rungon välinen liimasauma auki. Tätä ei kerrota ohjeissa, mutta näytetään valmistajan YouTube -ohjeissa https://youtu.be/17VXpeVQBig
        Hihna ei pyörinyt, koska moottorin hihnapyörässä oli akselin kiristysruuvin reijän kohdalla pieni halkeama. Sen seurauksena ruuvi oli löystynyt, eikä hihnapyörä kiristynyt moottorin akseliin. Eli moottori toimi ihan normaalisti, mutta ei pyörittänyt hihnaa. Laitoin uuden hihnapyörän tilaukseen Enerventin verkkokaupasta. Hinta kympin luokkaa sisältäen postit.


    • Anonyymi

      Vanha ketju mutta koska oli minullakin ajankohtainen pari vuotta sitten niin siksipä kirjoittelen.
      Pingvin iv-laitteen kenno pysähteli talvisin saunomisen jälkeen kun kenno oli reunastaan jäätynyt kiinni runkoon. Sulattamalla ja käsin avittamalla moottori lähti pyörittämään kennoa. Pitkällisten (vuosien) keskustelujen jälkeen Enerventin kanssa ei minkäänlaista ratkaisua heidän puoleltaan.
      Lämmönsiirtokenno on tiivistetty runkoa vasten liukuvalla nahkamaisella tiivisteellä johon kosteus tarttui ja jäätyi pakkasella. Tiiviste myös liikkuu nahkeasti peltiä vasten ja ääpätön moottori ei jaksa sitä pyörittää.
      Voitelin tiivisteen ja rungon välin silikonivaseliinilla ja sen jälkeen on toiminut vuoden pysähtymättä kertaakaan.
      Otin vielä yhteyttä Enerventille ja kerroin ratkaisustani sekä suosittelin liittämään ratkaisuni huolto-ohjeisiin. Ei minkäänlaista vastausta eli "asiakaslähtöistä" toimintaa. Olikohan se liikaa kun asiakas löytää ratkaisun ongelmaan.

      • Anonyymi

        Juu on vanha ketju mutta täysi susi paska konstruktio ja toteutus. Hintaa osaavat ottaa. Mitään muuta kun harmia, eikä tarvi edes käydä suihkussa niin jäätyy ulkona -15 sisällä 21,2 ja paksa jäihin taas. Kenno ihan jumissa vihreetä hihna pölyä ja joo olen jo muutama vuosi sitten vaihtanut sen varahihnan. Seuraavan hihnan takia joutuu varmasti räjäyttämään palasiksi. Perkele voisi vaikka laittaa "kuutio kennon" tilalle jos joku on sellaisen väkertänyt


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu on vanha ketju mutta täysi susi paska konstruktio ja toteutus. Hintaa osaavat ottaa. Mitään muuta kun harmia, eikä tarvi edes käydä suihkussa niin jäätyy ulkona -15 sisällä 21,2 ja paksa jäihin taas. Kenno ihan jumissa vihreetä hihna pölyä ja joo olen jo muutama vuosi sitten vaihtanut sen varahihnan. Seuraavan hihnan takia joutuu varmasti räjäyttämään palasiksi. Perkele voisi vaikka laittaa "kuutio kennon" tilalle jos joku on sellaisen väkertänyt

        Jos yhtään lohduttaa, niin ei ole ruoho vihreämpää aidan toisella puolella.

        Perinteinen "kuutio" eli ristivirtakenno sulatus tuloilmapuhallinta pätkimällä on erittäin yksinkertainen ja toimintavarma ratkaisu. Ja ihan perseestä, kun sulatusjaksojen aikana revitään kylmää ilmaa seinien läpi. Tiiviissä talossa tulee kova alipaine, jonka voimin ilmaa virtaa myös tulokoneen läpi -> sulatusjaksot pitenevät. Lisäksi LTO hyötysiuhde on heikko.

        OK, paikataan ongelma laittamalla tehokkaampi vastavirtakenno. Se jäähdyttää poistoilman kylmemmäksi -> hups, sulatusta tarvitaan entistä enemmän.

        No, korvataan tulopuhaltimen pätkiminen ohituspellillä. Periaatteessa hyvä ratkaisu, mutta käytännössä (nettikeskustelujen perusteella) nämä ohituspellit paskovat itsensä hyvinkin usein.

        Tietysti sulatuksen termosttaattiohjauksen voisi korvata fiksummalla ratkaisulla, joka ei sulattele pelkästään lämpötilan (teoreettinen mahdollisuus huurtumiseen) vaan todellisen tapeen mukaan. Siis valokenno. Vaan ei nämäkään kuulemma huikean luotettavia. Paine-eromittaukset yms. ilmeisesti liian kalliita tässä kokoluokassa.

        Vaihtoehdot:

        Kaikki LTO huurteenestoratkaisut perustuvat lopulta samaan ideaan. Nostetaan poistoilman lämpötilaa, tavalla tai toisella, niin ettei huurretta kerry tai jo muodostunut huurre sulaa.

        Ja on olemassa 1 tapa mikä toimii varmasti, kaikissa koneissa. Esilämmitys. Lämmitetään ulko/tuloilmaa ennen LTO:ta niin paljon, ettei LTO huurru. Huom. tämä on yleinen harhaluulo. Esilämmityksen ei tarvise nostaa lämpötilaa ennen LTOta plussalle. Riittää, että lämpötila nostetaan tasolle, mikä ehkäisee huurtumisen. Lukema voi LTO tyypistä riippuen olla edelleen miinuksella.


    • Anonyymi

      Vihreän hihnan vaihto:

      Hiukan ihmettelen kuinka hankalaa on saada 'keskusyksikkö' kätevästi alas sieltä katonrajasta kun vihreä hihna pitää vaihtaa? Millainen huoltomies pitää asialle kutsua?
      Kuinka kauan tuon vihreän hihnan pitäisi kestää?

    • Anonyymi

      Meillä enervent ltr-3 alkanut yöaikaan pitämään sellasta resonoivaa ja aaltoilevaa ääntä.. todella rasittavaa kuunnella kun sijaitsee makkarin seinän takana vintillä. Oon huomannut että kun lto kytkeytyy yöllä päälle niin tuo ääni alkaa. Päiväsaikaan olen kokeillut konetta kansi auki että nään lähteekö lämmönsiirrin pyöriin niin ei mitään ongelmaa.. kumma juttu mun mielestä. Onko muilla kone pitänyt meteliä yöllä? Joka aamuun mennessä lakkaa..

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Katoin että vielä täälläkin asiaa.. avasin juuri 13v vanhan pingviinin ja mietin että miksi aina välillä jää kenno jumiin.. ”ammattimieskin” on käynyt jokin aika sitten. Prkl pyörittimen moottorin kiinnitysruuvi poikki.. ihme ettei pyöri kun hirttää moottorin kotelo kennon suojakuoreen kiinni.. Vika kuulemma oli että pitäisi moottori vaihtaa.. ei kyl ymmärrä mitä ”käsiä” on ollu taas liikkeellä.. Miksi aina pitää löytää ongelmat itse, kun ei riitä ammattimiehillä älyä.

      • Anonyymi

        Mitä enemmän liikuvia osia noissa IV-koneissa on sitä enemmän murheita. Pahimpia ovat moottoripellit ja tuo pyörivä kenno heti seuraavana.

        Jos haluat huolettoman koneen osta ihan perus kuutiokone ilman mitään automaattitoimintoja ja digi-bling-blingiä. Toimii suodattimien vaihdolla ja koneen imuroinnilla 20 vuotta ilman muuta huoltoa ja korjauksia.


    • Anonyymi

      Meillä 2007 vm pingviiinissä kennoa pyörittävä hihna päästi silikonia rummulle, ja joka syksy piti poistaa luisto jotta kenno pyöri, kiristin myös moottorin kiinnitystä ja seuraus moottorin kiinnitys petti ja jumitti kennon. Onneksi varaosina sai vielä moottorin ja hihnan. Nyt oven eristeet on pettäneet ja pitää uusia jotta tiiveys pitää. Varsin amatöörimäistä suunnittelua, vaikka kone on muuten ihan jees. Moottorin tukikumit kannattaa tarkastaa välillä, on halvempi vaihtaa kuin moottori.

    • Anonyymi

      2012 pingviinissä sama vika. LTO kennon moottorin tärinänvaimenninkumi murtunut ja moottori osuu LTO-kennoon. Kenno ei ole ilmeisesti ihan pyöreä, kun ottaa kiinni vain osassa kohtaa pyörimissykliä. Huomasin vian, kun iv-kone piti matalan jurinaäänen n. 6s välein. LTO- kennoa pyörittävä moottori oli purkaessa tosi kuuma. Voitelin moottorin laakerit ja tilasin uudet tärinänvaimennuskumit Huolto Vuorio Oy:ltä, kun Enerventin nettikauppa näytti eioota. Katsotaan, saako tästä 30 eurolla vielä soivan pelin vai pitääkö sijoittaa 350€ uuteen moottoriyksikköön..

      • Anonyymi

        Vaimenninkumien vaihto auttoi. Homma rokkaa taas!


    • Anonyymi

      Meidän Pingvin 100 on hommattu 1997. Kerran on vaihdettu hihna ja tuo tapahtui koneen ollessa melko uusi. Sen jälkeen tuo nykyinen hihna on pyörinyt... olisiko siitä n. 23-vuotta. Muutama vuosi sitten lievän jurinan (äänen johdosta) vaidoin kaikkien puhaltien laakerit, jotka maksoivat muutaman euron kappale. Säännölisenä huoltotoimenpiteinä olen ainoastaan vaihanut suodattimet keväällä että syksyllä jonka yhteydessä olen imuroinut ja/tai rätillä pyyhkässyt sisustan. Siinä kaikki.
      Nyt meinasin huoltaa/vaihtaa muut kuluvat osat kuten kennon pyöritysmoottorin, kennon laakeroinnin, harjat, tivarit ja hihnan. Ts. laite on ollut käsittämättömän toimintavarma ja huoltovapaa.

    • Anonyymi

      Mikä tuohon Pingvin Ace;hen aiheuttaa Tuloilma Kuumaa hälytyksen?
      Ulkona lämpö ollut 5-15, kesällä vielä toimi normaalisti.
      Laite on on pyörinyt vuodesta 2006 vain yhdellä vialla. (Lämmöntalteenoton moottori.)
      Suodattimen vaihdot ja myllyn pesu ei poistanut tuloilma kuumaa vikailmoitusta, vika palasi hetken päästä.

    • Anonyymi

      Nyt kovilla pakkasilla....viikko ollut -26- -36. Nyt tullut varoitus TE10 tuloilma alaraja.

    • Anonyymi

      Tässä ketjussa hyvää asiaa.
      Meillä v. 2012 Pingvin ece 120 kone ja siinä ongelmana, että hihna ei pyöritä kennoa. Olen kaksi hihnaa sinne vaihtanut ja molemmat toimii 2 päivää, jonka jälkeen alkaa luistaa. Ihan kuin hihna olisi liian pitkä.. Moottori ja hihnapyörä kyllä pyörii..
      Moottorin kannatinkumit vaihdettu myös, koska kumit olivat murtuneet.
      Lisäksi vaihdettu hihnapyörä, joka oli hajonnut ilmeisesti samalla kun moottorin suojalevy oli hiertänyt kennoa kannattimien pettäessä.
      Osaako joku sanoa miksi tuo hihna ei jaksa ottaa kiinni kennoon? Olen myös kitkasprayta suihkuttanut kennoon, mutta sekään ei auta.
      Uutta hhnaa vaihtaessa kuitenkin tuntuu, että se on napakka ja ottaa ihan hyvin kiinni kennoon. Kädellä hihnaa vetäen kenno pyörii kohtalaisen kevyesti.

    • Anonyymi

      Missähän voisi olla vika kun pingvin kenno ei pyöri kuin hetken aikaa käynnistyksen jälkeen? Hihna ja hinapyörä ok siis ei luista, ja moottori pyörimättömyyden voi siitä tarkastusreiästäkin todeta. Kun moottri käynistuksen jälkeen pyörii , ei pidä mitään sivuääntä tmv

    • Anonyymi

      Lisäyksenä että nyt pyörii kun ulkona 0 astetta, lieneekö että jos plussan puolella 5 astetta herkee pyörimästä?

    • Anonyymi

      No nyt se sitten pyörii, ilmeisesti ulkolämpötila pitää olla alle 10C että pyörii

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olenko joka hetki

      Ajatuksissasi?
      Ikävä
      37
      2421
    2. Mies kateissa Lapualla

      Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      36
      2416
    3. Onko kaivattusi perään

      Moni muukin?
      Ikävä
      95
      1731
    4. Olen aina vain

      Ihmeissäni siitä että oletko niin tosissani minusta? Mitä muut ajattelisi meistä?
      Ikävä
      51
      1300
    5. Joo nyt mä sen tajuan

      Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      86
      1281
    6. Olipa ihana rakas

      ❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      5
      1175
    7. Kansanedustaja Teemu Keskisarja ei osallistu Linnan juhliin vaan natsikulkueeseen

      Kerääkö poliisi taas natsiliput pois osallistujilta?
      Maailman menoa
      267
      1029
    8. Nainen jos pitää sanoa

      Ne huonot puolet mitä omaat niin kestätkö kritiikin.
      Ikävä
      52
      976
    9. Kumpi teistä rakastui ensin?

      Sinä vai kaipaamasi henkilö (jos siis tunteet ovat molemminpuolisia)? Tai jos kyse ei ole vielä rakkaudesta, niin kumpi
      Ikävä
      36
      747
    10. Niin se vain on

      Haluatko kuulla salaisuuden mies rakastan sua.
      Ikävä
      27
      740
    Aihe