poikasten postituksesta

postimies olli

eli, miten kotiloita voi postittaa?

laitetaan yksi tai useampi poikanen tyhjään voirasiaan, pohjalle märkää wc-paperia, pala kurkkua ja seepiaa, ja sitten vain pakettiin ja postiin? postista saa kai paketteja joihin rasian voi laittaa, vai?

en ole ennen postitellut juuri mitään, joten kaikki neuvot ovat tervetulleita!

10

732

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Käärmemies
      • gotilo

        Älä postita eläviä poikasia. Luultavasti kuihtuvat, koska et voi varmistaa riittävää kosteutta. Lähetä mieluummin kotiloiden munia, ne voit laittaa esim. sisäpuolelta kosteaan minigrip-pussiin, ja sitten postista saatavaan kirjekuoreen, jossa on sellaiset pehmusteet sisäpuolella (anteeksi, en osaa selittää paremmin). Itse olen näin tehnyt jo useaan kertaan, ja hyvin on munat perille päässeet.


    • kymmeniä kotilopaketteja lähettänyt

      Kotiloita lähetellään suomen sisällä kesäaikaan viikottainkin. Vaikka se ei välttämättä olisi sallittua, eipä siitä kenellekkään haittaakaan ole.
      1. Kotiloilla tulee olla KOVA rasia lähetykseen, jottei se mene rikki ja kotilot kuole. esim. korurasiat, filmipurkit ja muut kovat rasiat ovat hyviä lähetykseen. Myös voirasia käy, mutta aina rasian sisälle turvetta, älä paperia. Näin kotilolla on kosteaa eikä se myöskään tömähtele purkin seinämiin kuljetuksen aikana. Turve myös pehmustaa hyvin. Rasiaan voi halutessaan laittaa ruokaa, kalkkia ei matkan aikana tarvitse.
      2. Rasia pitää muistaa teipata hyvin kiinni! Jos rasia aukee, se luultavasti rikkoutuu. Samalla voi kuolla myös kotilo. Mikäli on viileitä ilmoja, muista myös laittaa eristeitä kunnolla! kuplamuovia, pahvia, sanomalehteä tms. Joku puhui myös lämpöpusseista mitä käytetään postituksissa.
      3. ÄLÄ LÄHETÄ TALVELLA! Itse olen kuullut pelkkiä huonoja tapauksia talvella lähettämisestä. Nytkin on jo liian kylmä kotiloiden lähettämiseen tai ainakin lähettäminen on riski.

      • kp

        minulle eräs kasvattaja maraskuun aikaan lähetti kaksi kotiloa ja ne olivat ihan hengissä ja ovat kyllä vieläkin ja ne on jotain rotu kotiloita joilla on oikeet kirjaan merkityt nimet niin että siitävaan muuten suosittelisin turvetta mitä vessapapria (turve pitää kotilot lämpimänä)


      • 7777i
        kp kirjoitti:

        minulle eräs kasvattaja maraskuun aikaan lähetti kaksi kotiloa ja ne olivat ihan hengissä ja ovat kyllä vieläkin ja ne on jotain rotu kotiloita joilla on oikeet kirjaan merkityt nimet niin että siitävaan muuten suosittelisin turvetta mitä vessapapria (turve pitää kotilot lämpimänä)

        Ehkä niillä oli vain hyvä tuuri, en todellakaan suosittelisi lähettämään enään.

        Ja mitä "rotukotiloita"? Olivat varmaan ihan tavallisia akaattikotiloita. Ja ilman paperia ja turvetta nyt ei ainakaan kannata millään ilmalla lähettää.


    • miisa.kissu

      Itse tilasin Helsingistä viisi poikasta. Tulivat kindermunassa, mukana vähän salaattia ja kostea paperi. Taisi olla viime kesänä.. Odottele rauhassa lämpimämpiä ilmoja!

      • uhdldi

        Tilasin yhden poikasen (en nyt muista paikkakuntaa) mutta joka tapauksessa kesällä.. Poikanen oli peukalonkynnen kokoinen ja tuli kanssa kindermunan yllätyspaketissa.


      • aksupoika
        uhdldi kirjoitti:

        Tilasin yhden poikasen (en nyt muista paikkakuntaa) mutta joka tapauksessa kesällä.. Poikanen oli peukalonkynnen kokoinen ja tuli kanssa kindermunan yllätyspaketissa.

        Anteeksi nyt jos kuullostan tyhmältä, mutta jos kotilo teljetään esim kindermunan muoviin eikö siltä sitten lopu happi? Ja siis onko se pakollista että sinne sitten sullotaan kosteeta paperii, varsinkaan, kun ei se matka varmaan kauvaa kestä, ja nehän ei kuivu, vaikka olisivatkin pari päivää ilman kosteutta.
        Toisaalta en minä tiedä, mutta siis varmaan sen takia sitten tänne kirjoitan. :D


      • randomslug
        aksupoika kirjoitti:

        Anteeksi nyt jos kuullostan tyhmältä, mutta jos kotilo teljetään esim kindermunan muoviin eikö siltä sitten lopu happi? Ja siis onko se pakollista että sinne sitten sullotaan kosteeta paperii, varsinkaan, kun ei se matka varmaan kauvaa kestä, ja nehän ei kuivu, vaikka olisivatkin pari päivää ilman kosteutta.
        Toisaalta en minä tiedä, mutta siis varmaan sen takia sitten tänne kirjoitan. :D

        Rasiaan tehdään reikiä. Mutta vaikka niitä ei olisikaan, harvemmin kotilo hapen puutteeseen kuolee. Itse en sellaisesta ole ainakaan kuullut. Mulle on tullut monet kerrat kotiloita rasioissa joissa ei ole minkäänlaisia happireikiä. Ja hyvissä voimissa ovat olleet. Tosin itse aina teen reikiä varmuuden vuoksi.

        Yllätysmunan kuorissa ei kotiloita kannata edes lähettää, sillä ne ovat sen verran heikkoa tekoa, että ei tiedä milloin menee rikki. Olen kuullut melko monta juttua siitä, että kotilot ovat kuolleet lähetyksessä huonon paketoinnin seurauksena. Eli ilmanvaihtoreikiä tärkeämpää on kova rasia! Mutta paras vaihtoehto on tietysti kova rasia, johon saa myös reikiä. Korurasia on mielestäni paras vaihtoehto juuri tämän vuoksi.

        Pehmustetta kannattaa laittaa, posteja käsitellään vähän miten sattuu, joten pehmuke vaimentaa iskuja ja pitää kosteutta. Itse olen todennut parhaimmaksi pehmusteeksi sammaleen. Se ei sotke niinkuin turve eikä kotilo "huku" siihen matkan aikana. Sitä ei myöskään mene ilmanvaihtorei'stä ulos niin kuin turvetta ja sammalta voi myös paremman puutteessa syödä. Tosin itse laitan salaattia usein matkaevääksi. (Vaikka ei se kotilo nälkään kuole siinä ajassa).


      • ewewew
        randomslug kirjoitti:

        Rasiaan tehdään reikiä. Mutta vaikka niitä ei olisikaan, harvemmin kotilo hapen puutteeseen kuolee. Itse en sellaisesta ole ainakaan kuullut. Mulle on tullut monet kerrat kotiloita rasioissa joissa ei ole minkäänlaisia happireikiä. Ja hyvissä voimissa ovat olleet. Tosin itse aina teen reikiä varmuuden vuoksi.

        Yllätysmunan kuorissa ei kotiloita kannata edes lähettää, sillä ne ovat sen verran heikkoa tekoa, että ei tiedä milloin menee rikki. Olen kuullut melko monta juttua siitä, että kotilot ovat kuolleet lähetyksessä huonon paketoinnin seurauksena. Eli ilmanvaihtoreikiä tärkeämpää on kova rasia! Mutta paras vaihtoehto on tietysti kova rasia, johon saa myös reikiä. Korurasia on mielestäni paras vaihtoehto juuri tämän vuoksi.

        Pehmustetta kannattaa laittaa, posteja käsitellään vähän miten sattuu, joten pehmuke vaimentaa iskuja ja pitää kosteutta. Itse olen todennut parhaimmaksi pehmusteeksi sammaleen. Se ei sotke niinkuin turve eikä kotilo "huku" siihen matkan aikana. Sitä ei myöskään mene ilmanvaihtorei'stä ulos niin kuin turvetta ja sammalta voi myös paremman puutteessa syödä. Tosin itse laitan salaattia usein matkaevääksi. (Vaikka ei se kotilo nälkään kuole siinä ajassa).

        Kyllä ne ilmareiätkin kannattaa tehdä, jos sattuukin että lähetys viivästyykin monia päiviä voi kotilo kuolla hapenpuutteeseen, syömättähän kotilo voi olla kauankin. Eikä se turve tule pienistä reijistä ulos.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1827
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1524
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1213
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1192
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1156
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1129
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe