Etävanhempi hoitamaan sairasta?

kipeän äitee

Lapsi on kipeä ja mulla töissä niin kiirus, että en millään voisi olla pois, varsinkin kun on pieni firma kyseessä
isällä olisi helpompi olla töistä pois, mutta onko se mahdollista?
Suostuis kyllä siihen, mutta ei kai sit saa mitään sanktiota?
Ja ei ole isän hoitovuoroviikkokaan, kun on joka toinen viikonloppusysteemi käytössä.

pakko kysellä, iten kun ois pakko päästä pikapuolin töihin, kun ei sitä rahaa tule, jos ei jotain tee.
näillä tuloilla ei valitettavasti raaski palkata yksityistä hoitajaakaan

10

4681

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gjdgfjgtrkrrtjetjrghj

ainakin kun vie sairaan lapsen lääkäriin ja kertoo samalla mikä on tilanne(yh, työssä, ei varaa hoitajaan) niin se lääkäri kyllä kirjoittaa saikkua äitille/isälle

• Palkanmaksaja

Miksei lapsen isä saisi hoitaa lasta,jos se hänelle sopii? Ei siitä mitään sanktiota tule.

Ainakin näin pienyrittäjänä ja työnantajana katsoisin sen paremmaksi vaihtoehdoksi kuin tuon sairasloman haun,usko tai älä,on aikamoinen rasite maksaa sekä sairausloman palkkaa ja sijaisen palkkaa.

Aloittaja ajattelee näköjään myös työnantajaansa,mikä on aika harvinaista palkansaajien keskuudessa!

• hyttynentitityy
        Palkanmaksaja kirjoitti:

Miksei lapsen isä saisi hoitaa lasta,jos se hänelle sopii? Ei siitä mitään sanktiota tule.

Ainakin näin pienyrittäjänä ja työnantajana katsoisin sen paremmaksi vaihtoehdoksi kuin tuon sairasloman haun,usko tai älä,on aikamoinen rasite maksaa sekä sairausloman palkkaa ja sijaisen palkkaa.

Aloittaja ajattelee näköjään myös työnantajaansa,mikä on aika harvinaista palkansaajien keskuudessa!

palkanmaksajan se tietää että sairaus vakuutus kyllä maksaa sairas ajan palkan, siis jos palkan maksaja on maksanut kaikki työnantajan maksut lain mukaan :)

• palkanmaksaja
        hyttynentitityy kirjoitti:

palkanmaksajan se tietää että sairaus vakuutus kyllä maksaa sairas ajan palkan, siis jos palkan maksaja on maksanut kaikki työnantajan maksut lain mukaan :)

tietääkö hyttynentitityy:
        7 §
        Omavastuuaika

Sairauspäivärahaa maksetaan työkyvyttömyyden ajalta lukuun ottamatta työkyvyttömyyden alkamispäivää ja yhdeksää sitä lähinnä seuraavaa arkipäivää.

Jos vakuutetun työkyvyttömyys alkaa saman sairauden perusteella uudelleen 30 päivän kuluessa siitä päivästä, jolta viimeksi maksettiin sairauspäivärahaa, sairauspäiväraha maksetaan työkyvyttömyyden alkamispäivää seuraavasta arkipäivästä.

Vähimmäismääräistä sairauspäivärahaa maksetaan sairauden aiheuttaman työkyvyttömyyden perusteella kuitenkin vasta sen jälkeen, kun sairaudesta johtuva työkyvyttömyys on kestänyt yhdenjaksoisesti vähintään 55 päivää. Jos työkyvyttömyyden alkaessa on ilmeistä, että työkyvyttömyys tulee jatkumaan vähintään 8 §:ssä säädetyn enimmäisajan, sairauspäivärahaa maksetaan vähimmäismääräisenä 1 tai 2 momentin mukaisen omavastuuajan jälkeen.

• yks äitee vaan

Nii, että sitä miekin olen miettiny, että onko etävanhemman mahdollista saada lapsen sairauden takia vapaata töistä? Siis samalla tavalla kun lähivanhempi saa... Siis saikkua. Että saa sen sairausloma-ajan palkankin. Eikai isälläkään ole varaa jäädä vaan töistä pois "omalle lomalle" lapsen sairauden takia.

Sehän ois kaikkien etujen mukasta, että eronneet vanhemmat vois vuorotellen olla lapsen kanssa kotona, varsinkin jos lapsi sairastaa paljon. Ehkä sitten ei yh-äitejä syrjittäisi työelämässä. Kuvitellen, että se on aina lapsenkaa saikulla. Mulla ainenki tullu tätä vastaan, että en saanu työtä, kun olin yh. Kuulin siis kiertoteitä, että tämä oli syy.

• näinpäinjuu

lapsi tuli kipeäksi etän luona. Lapsen olisi pitänyt mennä lähille tiistaina, mutta lähi ei suostunut ottamaan sairasta lasta luokseen.
      Etä sitten haki saikkua ja hoisi lapsen kuntoon.
      Ei siinä mitään, mutta kummallinen kohta tulee nyt: lähi on kotona kaiket päivät!

• isääääääääääääää

sopimuksessa kohta, että se kumman luona lapsi sairastuu hoitaa lapsen kuntoon. Kohta, joka aika usein unohtuu sopimuksesta. Lievät sairaudet eivät välttämättä aiheuta tapaamisen peruuntumista. Lapsen terveyden tila ja kyky matkustaa määrittävät asiaa, jos vanhempien välimatka on pitkä. Meillä näin.

• se sama
        isääääääääääääää kirjoitti:

sopimuksessa kohta, että se kumman luona lapsi sairastuu hoitaa lapsen kuntoon. Kohta, joka aika usein unohtuu sopimuksesta. Lievät sairaudet eivät välttämättä aiheuta tapaamisen peruuntumista. Lapsen terveyden tila ja kyky matkustaa määrittävät asiaa, jos vanhempien välimatka on pitkä. Meillä näin.

tapauksessa välimatka on noin viisi km. Mutta kun äiti ei olisi voinut viedä lasta tarhaan vaan olisi joutunut itse hoitamaan lapsen kuntoon, hän kieltäytyi ottamasta lasta kotiin. Hoh hoijaa!

• etäisi

Mä olen ollut kotona hoitamassa sairasta lasta.
      Meillä on yhteishuoltajuus ja hain vain terveydenhoitajalta todistuksen, että lapsi tarvitsee kotihoitoa.

• Palkanmaksaja

6 §
      Tilapäinen hoitovapaa

Työntekijän lapsen tai muun hänen taloudessaan vakituisesti asuvan lapsen, joka ei ole täyttänyt 10 vuotta, sairastuessa «äkillisesti» työntekijällä on oikeus saada lapsen hoidon järjestämiseksi tai tämän hoitamiseksi tilapäistä hoitovapaata enintään neljä työpäivää kerrallaan. Sama oikeus on myös lapsen vanhemmalla, joka ei asu tämän kanssa samassa taloudessa. Tilapäiseen hoitovapaaseen oikeutetut saavat olla tilapäisellä hoitovapaalla saman kalenterijakson aikana, mutta eivät yhtäaikaisesti. (29.6.2006/533)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      71
      3105
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2865
    3. Kosiako meinasit?

Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2105
    4. Mietin että

Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1565
    5. Oot ilkee paha noita

Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1349
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      5
      1338
    7. Aaamu on täällä taas!

Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1301
    8. Tajusin vaan...

Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      13
      1273
    9. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      18
      1260
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1232
    Aihe