Jukka-, Vaaja- vai Omatalo

nitta_k

Kaikki noi kai toimittavat oman mallinkin mukaan talopaketteja. Onko millaisia kokemuksia yo. firmoista ja niiden talopaketeista? esim. millaisia tarjouksia olette saaneet ja onko ollut hinta-laatusuhteessa tai palvelussa isoja eroja, jne.

Kannattaako ottaa vain peruselementit paikoilleen ja palkata timpuri itse vai ottaa talopaketti mahd. pitkälle tehtynä talotehtaalta? esim. onko huomattavaa hintaeroa.

4

1656

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kilpailuttaja

      Just kilpailutin itsesuunniteltua 144/177m2 taloa vaajalla ja jukalla. Vaajan lopullinen hinta oli noin 15000 euroa kalliimpi kuin jukkatalon. Vaajalla tosin suurelementti vastaan jukan pienelementti. Seinien eristevahvuudet vaajassa 250mm ja jukassa 200mm, muutoin aikalailla vastaavat paketit materiaaliltaan ja asennussisällöltään. Mielestäni tuo hintaero oli niin järkyttävä että eipä tarvinnut montaa sekuntia asiaa miettiä, nyt on jukkatalo tilauksessa.

    • Vieno2006

      Vaajatalosta on kokemuksia sekä ennen Säynätsalon tehtaan lopettamista että sen jälkeen. Säynätsalossa laatu oli vielä kohdallaan, vaikka ainahan Vaajatalo on minusta kallis ollut. Nyt Sonkajärvellä valmistetut elementit ovat kuin juovuksissa tehtyjä. En jaksa virhelistaa tähän edes kirjoittaa. Onneksi sentään reklamaatioihmisiltä on löytynyt ymmärrystä.

      • Insinööri

        Viime metreillä meillä oli Simons, Jetta ja Puutalo.
        Päädyimme Jettaan noista kolmesta. hinnat oli lähellä toisiaan, mutta Jetalla oli seinän paras U-arvo (v2007 tehtiin tarjouspyynnöt).
        Teetimme omasta pohjasta luonnokset ja sen perusteella pyysimme tarkkaan rajatut tarjoukset kuudelta eri suurelementtitoimittajalta. Pieniä eroja oli tarjouksen sisällössä silti, mutta niin vähän jotta maallikkokin osasi arvioda noiden pienten erojen hintavaikutukset.
        Eli siis myös Jetta tekee oman pohjan perusteella paketteja.
        Homma pelasi hyvin ja me päädyimme tuohon säältäsuojaan pystytykseen eli aluskatevaiheeseen. Peltikattovaiheeseen laitto olisi ollut jo huom kalliimpaa ja ainakin tuo Ruukin Classic oli todella helppoa asentaa ja teki hyvän tilin itselle. Muutenkin mitä eri asennusvaihtoehtoja kyseltiin, niin kyllä talotehtaalla oli ihan hyvät katteet asennuksiin.
        Timpuri kannattaa ottaa, jottei projekti veny liian pitkäksi. Meillä meni just puolivuotta asennuksesta, kun meillä oli timpuri ja itse olin kaiken vapaa-ajan raksalla ja tein lähes kaikenlaisia timpurin hommia. Timpurin kannattaa ottaa muuuten verokortille, jos vain siihen suostuu. Jää alvien maksu pois, joka teki jo useamman tonnin meidänkin projektissa. Sivukulujenmaksu ei ole paha juttu, kun sen kerran opettelee.


    • JK

      Suunnittelimme itse 1,5 kerroksisen (169/191m2) talon pohjapiirustukset ja nyt alkaa hartiapankkirakentaminen olla loppusuoralla (1 kk suunnilleen jäljellä). Hinnat oli suhtkoht samat (siellä 80000 - 85000 välillä, mutta Vaajatalotarjous oli halvin kun kilpailutin v. 2008 alussa, (Sami-talo oli poikkeuksena 25000 e kalliimpi...).

      Hyviä puolia on ollut ainakin: (muillakin on tietenkin samoja ominaisuuksia)
      - Suurelementeissä on villaa tosiaan tuo 25 cm, katossa 50 cm ja vinoilla osilla 35 cm
      - Talo on pohjamaalattu ja kertaalleen pintamaalattu
      - Ikkunan pielilaudat, myygilaudat ja vesipellit on paikallaan
      - Kipsilevyt on erikoiskovaa Gyprocia, yläkerran lattiaan tuli 3 kerrosta 15 mm ek Gyproc Lapikasta
      - Vaajatalot oli ainoa talofirma joka pystyi suunnittelemaan tupakeittiöömme tarvittavan pitkän teräspalkin kannattelemaan yläkertaa, muilla olisi ollut tukipilareita keskellä tupakeittiötä ja puupalkkia.
      - Ikkunat 4-kerroksisia (en tosin tiedä onko se lopulta hyvä asia)
      - Tilasin peltikaton asennettuna jolloin työn teki peltikatevalmistaja Ruukin asennusporukka eikä talonkasausporukka (10 v takuu toimii)
      - Vaajatalojen kautta sai kauppaan ehtoja joita ei ollut kuin Kastellilla (edellisen asunnon myyntiehto, rakennuslupaehto, lainansaantiehto)
      - Elementin sisäseinän putkista ja sähkörasioista ei mennyt eri maksua, joten sijoittelimmekin sitten sähkörasioita joka seinälle ja nurkkaan samalla rahalla
      - Ulko-ovi 230 cm korkea, muilla oli tuolloin 210 cm ovia
      - Sisäkatto on 260 korkea, joka taitaa kyllä olla standardi tänä päivänä
      - Kaikki reklamaatiot ja puutteet olemme saaneet heti tai seuraavassa rekkakyydissä

      Huonoja puolia oli myös:
      - Asennusporukka oli hyvä, mutta luovutustarkastuksesta ilmoittivat vasta tuntia ennen kuin lähtivät työmaalta, jolloin en hyväksynyt luovutusta ja tarkastimme vast. tj:n kanssa homman erikseen myöhemmin
      - Kaupantekohetkellä olisi pitänyt kirjoittaa paperille KAIKKI mitä suullisesti sovittiin (joten sälekaihtimiahan ei tietenkään löytynyt paperilta...)
      - Kauppakirjasta tuleva toimitussisältöpaperi ei ollut aivan sama kuin se minkä allekirjoitimme, huomasimme asian vasta myöhemmin kun ihmettelimme ettei asennusporukka pystytäkään parveketta. josta maksoimme. Asiasta informoitiin ja homma hoitui parin viikon päästä.


      Parhaan säästön saa tietenkin itse tekemällä ja omaa opettajan kesälomat kuten minulla, mutta jos töiden ohessa tekee kokonaan, niin itse ottaisin timpurin. Kun oma kesälomani alkoi kesäkuun alussa, minulla oli valmiina jo perustukset, lattiavalu, elementit pystyssä, katto päällä, piippu muurattu ja muuratut väliseinät tehtynä. Elokuun puolivälissä loman lopussa talossa oli pintatyöt jäljellä ja lämmöt päällä. Ja töitä tein 10-14 tuntia/ päivä. (Laatoittajan otin tekemään laattahommat.) Nyt eletään kohta marraskuuta ja vielä menee se kuukausi ennenkuin päästään asumaan... 1-kerroksisessa pääsee tietenkin aika lailla helpommalla...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      8992
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2653
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      129
      2400
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2009
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1756
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1550
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1517
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1438
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1267
    Aihe