Sesongin vaihdos

satu50

eli nyt alkaa pikkuhiljaa olla aika jälleen vaihtaa kesävaatteista talvisimpiin.

Miten tämä vaihdos teillä sujuu? Soljuuko jouhevasti vai liittyykö aina jonkinasteinen kaaos?
Oletteko jo ennalta selvillä mitä pipoja, huiveja, hanskoja, kenkiä yms pitää hankkia vai "kaatuuko niskaan" joku aamu oivallus että paljon taas puuttuu?
Ompeletteko/kudotteko jotain itse?
Harrastattetko vanhojen vaatteiden tuunausta?
Entä miten toimii ei-vuodenaikaan-kuuluvien vaatteiden varastointi?

13

414

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • auringonkukka1

      juuri kävin varastossa tonkimassa talvivaatteitamme,eli erittäin ajankohtainen kysymys!
      Me asumme vanhassa talossa ja varastotilat ovat aivan riittämättömät suurelle perheelle.Eli seurauksena välillä totaalinen kaaos!Onneksi osa lapsista jo niin isoja,että itse osaavat kertoa,mitä tarvitsevat talveksi ja yhdessä käymme ne sitten ostamassa.
      Olen neulonut lapasia ja sukkia, kun kovasti pidän siitä itse,mutta aina talven mittaan tapahtuu "jotain" ja toinen tumppu on hukassa!Eli uusia tarvitaan jatkuvasti.
      Kesävaatteet yritän mahduttaa varastoon,onneksi ne menevät pienempään tilaan!Kierrätystäkin yritän harrastaa,mutta aikas laiskasti olen tavaroita kirpparille asti saanut,ennemminkin toisin päin!
      Sinulla on muuten kiva blogi,satu50!

      • Moisia on aina mukava saada.

        Tuo tumppujen (ja sukkien) parien katoaminen taitaa olla yleismaailmallinen ongelma eikä edes kiinni perheen koosta. Olenkin joskus tuumaillut, että joku vuosi teen tilataidetoksen paikallisesta kunnantalosta päällystämällä sen parittomilla sukilla ja tumpuilla. Uskon että löytyisi paljon perheenäitejä ja -isiä jotka mielellään kiikuttaisivat kassikaupalla materiaalia omista komeroistaan... ;-)

        Hienoa, että osaat ja jaksat itse kutoa . Meilläkin sitä tehdään, mutta laiskahkosti.
        Teinit tosin arvostavat eniten juuri itse kudottuja lapasia - sopivat ajan henkeen ja toisaalta ovat heposti tuunattavissa persoonallisiksi.


    • wilma60

      Anteeksi että pyörin täällä joukossanne mutta yritän täältä saada aina vinkkejä omiin ongelmiin.

      Vaatteet vaihtuu eteisessä ja tuulikaapissa ongelmitta sillä varastotilaa on niin hyvin, että vaihdan vain hengarit paikasta toiseen. Samoin pipot, käsineet ym. Eri vuodenajan pipot, käsineet ym. on omissa koreissaan ja meillä jokaisella oma kori. Ne vaihdetaan vain aina vuodenajan mukaan tuulikaappiin/varastoon. Itse en osaa tehdä käsilläni mitään mutta onneksi on ympärillä ihmisiä jotka oikeastaan hukuttavat meidät villaasukkiin (joita ei edes paljon käytetä), lapasiin, kaulahuiveihin, pipoihin. Yleensä syksyllä pidän tarkastuksen minkä verran pitää varusteita uusia.

      Ongelmana on kengät, luistimet, monot ja kypärät. Tuulikaappi on pieni ja sinne olen laittanut korkean hyllykön jossa on kengien, monojen ja luistimien lisäksi nuo pipo-käsine-korit. Mutta hylly meinaa käydä ahtaaksi vaikka meitä asuu vain neljä ihmistä eikä minulla ole esim. luistimia. Haluan säilyttää myös talviurheiluvälineet helposti saatavilla ettei niitä tarvitse mistään varastosta etsiä kun niitä tarvitaan. Miten ihmeessä saatte mahtumaan esim. 6 lapsen talviurheilujutut sisätiloihin? Toki se riippuu asunnon koosta ja suunnittelusta. Tämä talo rakennettu 80-luvun puolivälissä eikä eteisessä ym. ole ajateltu säilytettävän juuri mitään. Tuo sisävarasto on rakennettu 2000-luvulla asunnon yhteydessä olleeseen autotalliin. Ja se on ollut erittäin toimiva ratkaisu.

      • Ainakin minä luen aina mielenekiinnolla kirjoituksesi. En koe ollenkaan, että olisit väärällä palstalla, päinvastoin.

        Meillä samoja ongelmia juuri noiden urheilivälineiden kanssa. Pyöräily- mopo- ja ratsastuskypärille on koukut eteisessä, mutta luistimia ja monoja säilytetään apukeittiössä aivan liian pienissä tiloissa. Se turhauttaa.
        Jos olisin rakentamassa uutta kotia niin iso kaappi eteisen yhteyteen nimenomaan noille, olisi ehdoton must.


      • blondimami
        satu50 kirjoitti:

        Ainakin minä luen aina mielenekiinnolla kirjoituksesi. En koe ollenkaan, että olisit väärällä palstalla, päinvastoin.

        Meillä samoja ongelmia juuri noiden urheilivälineiden kanssa. Pyöräily- mopo- ja ratsastuskypärille on koukut eteisessä, mutta luistimia ja monoja säilytetään apukeittiössä aivan liian pienissä tiloissa. Se turhauttaa.
        Jos olisin rakentamassa uutta kotia niin iso kaappi eteisen yhteyteen nimenomaan noille, olisi ehdoton must.

        Sisu ja Sofia ja pienokaisemme käyttävät talvella haalareita sade sini satu santeri ulkohousujapipot ja sormikkaat ovat päällä!


      • blondimami

        ei ole syytä pyydellä anteeksi :) kuinka monta lasta teillä on pieniäkin?


      • wilma60
        blondimami kirjoitti:

        ei ole syytä pyydellä anteeksi :) kuinka monta lasta teillä on pieniäkin?

        Minulla on vain kolme lasta vaikka aina haaveilin suuresta perheestä. Mutta olen tyytyväinen, että olen saanut nämäkin lapset. Pieniä ei enää ole, vaan nuorin täyttää 7 vuotta joulukuussa. Seuraava on 10v ja esikoinen 13v. Sellainen mielenkiintoinen kokoonpano jossa äidillä riittää haastetta vaikka kuinka paljon.


      • blondimami
        wilma60 kirjoitti:

        Minulla on vain kolme lasta vaikka aina haaveilin suuresta perheestä. Mutta olen tyytyväinen, että olen saanut nämäkin lapset. Pieniä ei enää ole, vaan nuorin täyttää 7 vuotta joulukuussa. Seuraava on 10v ja esikoinen 13v. Sellainen mielenkiintoinen kokoonpano jossa äidillä riittää haastetta vaikka kuinka paljon.

        meilläkin on pikku ekaluokkalainen
        Lapset
        Susanna 23
        Seija22
        Suvi ja Sanni 19
        Santeri11
        Satu10
        Sini8
        Sade7
        Sisu3
        Sofia1
        Mister S synt 29.9


    • kohta 5:n äiti

      Meillä on aina näin sesongin vaihtuessa liianpienessä eteisessä tavallistakin suurempi kaaos, koska säät ovat ainakin täällä näin syksyllä sen verran vaihtelevat, ettei voi sanoa yksikäsitteisesti päivää, jonka jälkeen käytetään vain talvivaatteita. Eli naulakoissa on yhtäaikaa sekä syys/kesä ulkovaatteita että talvivaatteita.

      Esikoisen vaate- ja kenkätilanne aina jännittää, jotta mahtuuko mikään viimetalvinen enää päälle. Ja tänä syksynä myös kuopuksen hattutilanne. Nyt pitää ostaa esikoiselle kengät. Muuten voin aika hyvin luottaa siihen että kaapista löytyy jokaiselle sen verran sopivia talvivaatteita, että alkuun päästään. Alennusmyynneistä ostetaan sitten uutta jos tarve vaatii.

      Vaikka meillä ei säilytystilaa liian paljon olekaan, on liian pieni eteinen kuitenkin se suurin ongelma. Nyt pitäisi löytää uusi ja isompi korisysteemi lasten hanskoille, hatuille yms. koska perheenkasvaessa vanha, jo ennestäänkin turhan pieni, ei enää riitä mihinkään.

    • Noita mietin minä illalla, kun kuulin että pohjoisessa on lunta.
      Pikkulapsille meillä on ok talvivarusteet, mutta niin 12 v kuin 16 ovat molemmat venähtäneet kesän aikana ulos talvikengistään. (Ja eka ratsastussaappaistaankin)

      Ja omat talvikenkäni linttasin keväällä täysin palvelleina roskiin.
      Ja puolison...

      *iso irvistys*
      ;-)

      • Piritta67

        Meidän Venla ja Viola tarvitsee uudet haalarit ja ulkohousut.Ulkohousujen tarpeessa on myös Verna ja Viivi uudet pipot ja hanskat on ostettu Veeralle Vanessalle olen ostanut talvikengät ei kelpaa kun pitää käyttää korkkareita talvellakin


      • wilma60

        Ensi viikko on syyslomaa ja meidän onkin lähdettävä lasten kanssa ostoksille. Kahdelta nuorimmat puuttuu talvivaatteet kokonaan. En uskalla ikinä ostaa kevään alennusmyynneistä koska lapset kasvavat niin ihmeellisellä tavalla että koskaan ei voi tietää minkä kokoinen lapsi syksyllä on. Eli ostoslistalla ainakin yksi haalari, kaksi housu-takki -yhdistelmää, muutamat kevyttoppahousut, laskettelupuku, takki, pipoja, käsineita sekä kengät tytölle. Itsellenikin haaveilen uudesta talvitakista mutta voi olla että jää ostamatta. Ratsastussaappaatkin olisi ostoslistalla mutta niistä ehkä tingitään, kypärä on pakko ostaa. Tyttö aloitti nyt ratsastuksen ja tallilta ei meinaa löytyä sopivan pientä kypärää.


    • Olisiko jollain hyviä linkkejä?
      Talossa 12 v joka ei tahtoisi samanlaista talvitakkia kuin "kellään muulla Vöyrillä, Pohjanmaalla, Suomessa tai mieluiten koko maailmassa". Sen verran olemme jo paperille unelmatakkia hahmotelleet, että tajuan että tuunaus voisi lähteä vanhasta erätakkityyppisestä hupparista...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minua odottaa

      Joku todella ihana nainen jossain tulevaisuudessa. Siihen uskon ja luotan. 🤗❤️✨
      Sinkut
      219
      4167
    2. Miten toivoisit

      Teidän välien olevan tällä hetkellä? Tässä tilanteessa?
      Ikävä
      121
      4016
    3. Keksitkö keinon

      Miten voin nähdä ihastusta joka ei myönnä tunteitaan.
      Ikävä
      48
      3632
    4. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      65
      2983
    5. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      200
      2741
    6. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2518
    7. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2518
    8. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2406
    9. T- miehelle....

      Kuka sua rakastaa? Kertoi rakastavansa....
      Suhteet
      41
      2289
    10. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2245
    Aihe