Ei reseptiä---ketuttaa

eikä 111

Kävin justiinsa optikolla näöntarkastuksessa.. Oli ilmainen, mutta näön tarkastuksen jalkeen nainen sanoi... ''ainiin, jos haluat että tulostan tietosi (eli reseptin) niin se maksaa sulle 35e jos et osta täältä laseja'' Eli en saanut minkäänlaisia arvoja ylös .... jes... että sellasta touhua. Arvatkaa että ketuttaako! Saako mistää laseja ilman reseptiä?

16

4348

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Ymmärräthän että optikko teki sinun kanssa noin puoli tuntia TÖITÄ, eli aika oli pois muusta työstä ja muista asiakkaista. Luuletko saavasi kampaamo yms palveluja puoli tuntia ilmaiseksi ellet osta mitään liikkeestä?

      Minusta on noloa edes että joku viitsii pyytää ilmaista työtä mistään kun muutenkin on kovat ajat ja kilpailua.

      • Opti-plus-miinus

        Ja kilpailu ! -joka kovenee...
        Osta lasit-Saat kolmet. Osta silmälasit, saat aurinkolasit kaupanpäälle. Osta nyt silmälasit joissa hyperduranheijastuksen häikäisypinnote, joka pitää sinut hengissä liikenteessä puolet kauemmin. Eikä tässä kaikki vaan..... -Top-Less optikkomme tarkastaa vielä näkösi. Uskallaudu näkemisen ihanuuteen. Ilman välikäsiä. Maksamme VIISI euroa näkönautinnostasi.
        Uskallatko? Hyppää kyytiin !

        Olisiko niin että kuluttajaa koetetaan väkisin viedä nyt hihasta markkinamiesten avonaisten pikkutakkien heiluessa hulmuten???


      • ...vai kytkykauppaa

        Kyse ei olekaan siitä, että optikon pitäisi tehdä työtä korvauksetta - ehdottomasti näöntarkastuksen pitäisi olla maksullinen palvelu!

        Kysymys onkin siitä, miten palvelua markkinoidaan. Näöntarkastus ei saa olla "ilmainen" mikäli tämä on kytketty toisen tuotteen ostamiseen.

        Mainoslause pitäisikin kuulua näin:
        "Tervetuloa näöntarkastukseen. Tarkastuksen hinta on 35€. Hinnan hyvitämme täysimääräisesti, kun hankit meiltä silmälasit"

        Näin kenellekään ei jää epäselväksi, mitä palvelu maksaa ja millä ehdoilla.

        Kannattaa tutustua kuluttajaviraston ohjeeseen aiheeseen liittyen:
        http://www.kuluttajavirasto.fi/File/8e6a9db2-f919-422f-905d-3e547ad9ddab/Optiikka-alan markkinointi .pdf


    • bbbbbbbb

      Ei tuo nyt ihan reilulta kuulosta. Itse kävin myös kuukausi sitten ilmaisessa näöntarkastuksessa. Kysyin jo aikaa tilatessa, että onko sitten velvoitettu johonkin, vastattiin että ei. Sain reseptin mukaani kyllä myös.

      • ilmaista

        Törmäsin myös tähän "ilmaiseen" näöntarkastukseen. Näin mainoksen ja varasin verkkopalvelun kautta ajan. Missään ei ollut mainintaa siitä, että saadakseen tarkastuksen tulokset iltselleen, joutuukin niistä maksamaan. Mielestäni näöntarkastus pitää sisällään muutakin kuin tiedon siitä, että tarvitsetko uudet silmälasit vai et.

        Minäkin olen sitä mieltä, että tietysti tehdystä työstä kuuluu normaalisti maksaa, mutta jos yritys markkinoi jotain palvelua ilmaisena niin sitä sen myös tulee olla.

        Otin yhteyttä kuluttajaneuvojaan ja hän oli kanssani samaa mieltä. Hän yritti keskustella ko. yrityksen kanssa asiasta, mutta ei siinä onnistunut. Hän lupasi viedä asian eteenpäin todeten, että tällaisen markkinoinnin pitää loppua. Minua hän neuvoi tekemään valituksen kuluttajariitalautakuntaan.

        Tässä olisi vielä toinenkin asiaan liittyvä kuluttajaoikeuden linjaus
        http://www.kuluttajavirasto.fi/File/0a970ad3-c6f8-4e21-8162-5a9a94306885/Ilmainen-sana markkinoinnissa.pdf


      • lelu,,
        ilmaista kirjoitti:

        Törmäsin myös tähän "ilmaiseen" näöntarkastukseen. Näin mainoksen ja varasin verkkopalvelun kautta ajan. Missään ei ollut mainintaa siitä, että saadakseen tarkastuksen tulokset iltselleen, joutuukin niistä maksamaan. Mielestäni näöntarkastus pitää sisällään muutakin kuin tiedon siitä, että tarvitsetko uudet silmälasit vai et.

        Minäkin olen sitä mieltä, että tietysti tehdystä työstä kuuluu normaalisti maksaa, mutta jos yritys markkinoi jotain palvelua ilmaisena niin sitä sen myös tulee olla.

        Otin yhteyttä kuluttajaneuvojaan ja hän oli kanssani samaa mieltä. Hän yritti keskustella ko. yrityksen kanssa asiasta, mutta ei siinä onnistunut. Hän lupasi viedä asian eteenpäin todeten, että tällaisen markkinoinnin pitää loppua. Minua hän neuvoi tekemään valituksen kuluttajariitalautakuntaan.

        Tässä olisi vielä toinenkin asiaan liittyvä kuluttajaoikeuden linjaus
        http://www.kuluttajavirasto.fi/File/0a970ad3-c6f8-4e21-8162-5a9a94306885/Ilmainen-sana markkinoinnissa.pdf

        Oliko liike Instrumentarium vai Specsavers? Molemmat näköjään huijaavat ihmiset muka ilmaiseen tarkastukseen.


      • ilmaista
        lelu,, kirjoitti:

        Oliko liike Instrumentarium vai Specsavers? Molemmat näköjään huijaavat ihmiset muka ilmaiseen tarkastukseen.

        Specsaversissa en ole käynyt, mutta heidän mainoksessaan ainakin lukee selvästi, ettei tarkastus velvoita mihinkään. Eikö heiltäkään saa tuloksia mukaan?

        Instrun mainoksessa ei kerrota yhtään mitään. Ei ehdoista eikä mahdollisesta maksusta.


      • ..............
        ilmaista kirjoitti:

        Specsaversissa en ole käynyt, mutta heidän mainoksessaan ainakin lukee selvästi, ettei tarkastus velvoita mihinkään. Eikö heiltäkään saa tuloksia mukaan?

        Instrun mainoksessa ei kerrota yhtään mitään. Ei ehdoista eikä mahdollisesta maksusta.

        saa reseptin mukaan vaikka ei ostaisikaan sieltä laseja...


      • ihmettelen!
        .............. kirjoitti:

        saa reseptin mukaan vaikka ei ostaisikaan sieltä laseja...

        Mulla Instrumentariumin kanssa samoja kokemuksia. Vein tytön näöntarkastukseen. Mulle sentään vilautettiin tuloksia vaivihkaa, kun en tainnut olla vakuuttunut siitä tarviiko tyttöni laseja. Palveluaikamme oli myöhässä muutenkin lähes puoli tuntia ja parkkiaika meni umpeen ja pyysin saada tositetta vahvuuksista, kun ei ehditty jäädä laseja valitsemaan samantien. "Täällä ne on tallessa kun tulette ostoksille..." Jotenkin osasin aavistaa että hommassa on koira haudattuna, silti hämmästelin ääneen asiaa kun missään myymälässä olleissakaan isoissa mainoksissa ei ollut mainintaa että edellyttää lasien ostoa. Kyllä minäkin ymmärrän että työaikaa se on optikolle kun näköjä tarkastaa. Mutta eräs toinen meitä palvellut työntekijä oli aika häpeissään ja mumisi hiljaa että onhan tämä vähän hassua. Kyllä mainostaminen pitää olla suoraa. Miksi Instru ei ilmoita, että ilmainen näöntarkastus kaikille, mutta silmälasiresepti kouraan vain silmälasien ostajalle.

        Ilmankos optikko ei ilahtunut kun vein silmälasittoman 15v tyttöni tarkastukseen, ajatteli että kunhan ratsastetaan ja tarkistetaan täysin hyvää näköä. Kysyi hiukan veemäiseen ja kysyvään ääneen, että onko ollut muka jotain oireita... Ihan harmittaa että erehdyin mainitsemaan tytön päänsäryt etukäteen, olen hiukan luuloissa että hän tahallaan väänsi tytölle hiukan hajataittoa... olenkohan vainoharhainen... mutta niin toisteli monta kertaa että kannattaa ostaa lasit ja kokeilla, mutta voihan päänsärky johtua muustakin kuin silmävaivoista. No lasit tilattiin sieltä kuitenkin. Eli varmasti maksamme siinä siivellä "ilmaisen" näöntarkastuksenkin.

        Toinen raivostuttava asia on heidän kompuroiva palvelu. Ostimme siis kahdet lasit yksien hinnalla. Tyttö sai kännykkään tekstarin valmiista laseista ja kipeänä varta vasten lähdin keskustaan laseja tytön kanssa hakemaan ja tuskailin parkkipaikan ja -rahan kanssa ja perille päästyämme ei löytynytkään kuin vasta toiset lasit ja niitä ei luovutettu erikseen. Piti odottaa vielä toista tekstari-ilmoitusta. Täysin hyödytön reissu. Ihmettelin mikseivät ohjeistaneet selvästi niin, että pitää tulla kaksi tekstaria ennenkuin molemmat lasit voi hakea. Hups. Lupasi antaa palautetta. Jonnekin. Kuinka ollakaan äidilleni kävi samalla tavoin, hän ajoi turhaan 30 kilsan takaa vanha raihnainen ihminen. Ja epäilen että sama on käynyt monen muunkin kohdalla.

        On tosiaan kilpailua näinä' päivinä, ja talous on monessa firmassa kovaa. Mutta kyllä palvelualan firmat pärjäävät hyvän palvelun ja hyvän imagon avulla. Tällaiset asiakkaan aliarvioimiset ja huiputukset kyllä leviävät ja ne muistetaan ja jalat äänestävät. Tyytyväinen asiakas turvaa parhaiten firman liiketalouden kun kauppa käy. Rehti kauppa myy paremmin.


      • no ei ainakaan instruun ikinä
        ihmettelen! kirjoitti:

        Mulla Instrumentariumin kanssa samoja kokemuksia. Vein tytön näöntarkastukseen. Mulle sentään vilautettiin tuloksia vaivihkaa, kun en tainnut olla vakuuttunut siitä tarviiko tyttöni laseja. Palveluaikamme oli myöhässä muutenkin lähes puoli tuntia ja parkkiaika meni umpeen ja pyysin saada tositetta vahvuuksista, kun ei ehditty jäädä laseja valitsemaan samantien. "Täällä ne on tallessa kun tulette ostoksille..." Jotenkin osasin aavistaa että hommassa on koira haudattuna, silti hämmästelin ääneen asiaa kun missään myymälässä olleissakaan isoissa mainoksissa ei ollut mainintaa että edellyttää lasien ostoa. Kyllä minäkin ymmärrän että työaikaa se on optikolle kun näköjä tarkastaa. Mutta eräs toinen meitä palvellut työntekijä oli aika häpeissään ja mumisi hiljaa että onhan tämä vähän hassua. Kyllä mainostaminen pitää olla suoraa. Miksi Instru ei ilmoita, että ilmainen näöntarkastus kaikille, mutta silmälasiresepti kouraan vain silmälasien ostajalle.

        Ilmankos optikko ei ilahtunut kun vein silmälasittoman 15v tyttöni tarkastukseen, ajatteli että kunhan ratsastetaan ja tarkistetaan täysin hyvää näköä. Kysyi hiukan veemäiseen ja kysyvään ääneen, että onko ollut muka jotain oireita... Ihan harmittaa että erehdyin mainitsemaan tytön päänsäryt etukäteen, olen hiukan luuloissa että hän tahallaan väänsi tytölle hiukan hajataittoa... olenkohan vainoharhainen... mutta niin toisteli monta kertaa että kannattaa ostaa lasit ja kokeilla, mutta voihan päänsärky johtua muustakin kuin silmävaivoista. No lasit tilattiin sieltä kuitenkin. Eli varmasti maksamme siinä siivellä "ilmaisen" näöntarkastuksenkin.

        Toinen raivostuttava asia on heidän kompuroiva palvelu. Ostimme siis kahdet lasit yksien hinnalla. Tyttö sai kännykkään tekstarin valmiista laseista ja kipeänä varta vasten lähdin keskustaan laseja tytön kanssa hakemaan ja tuskailin parkkipaikan ja -rahan kanssa ja perille päästyämme ei löytynytkään kuin vasta toiset lasit ja niitä ei luovutettu erikseen. Piti odottaa vielä toista tekstari-ilmoitusta. Täysin hyödytön reissu. Ihmettelin mikseivät ohjeistaneet selvästi niin, että pitää tulla kaksi tekstaria ennenkuin molemmat lasit voi hakea. Hups. Lupasi antaa palautetta. Jonnekin. Kuinka ollakaan äidilleni kävi samalla tavoin, hän ajoi turhaan 30 kilsan takaa vanha raihnainen ihminen. Ja epäilen että sama on käynyt monen muunkin kohdalla.

        On tosiaan kilpailua näinä' päivinä, ja talous on monessa firmassa kovaa. Mutta kyllä palvelualan firmat pärjäävät hyvän palvelun ja hyvän imagon avulla. Tällaiset asiakkaan aliarvioimiset ja huiputukset kyllä leviävät ja ne muistetaan ja jalat äänestävät. Tyytyväinen asiakas turvaa parhaiten firman liiketalouden kun kauppa käy. Rehti kauppa myy paremmin.

        kuulostaa kertakaikkiaan hyvin oudolta ettei pareja saa luovuttaa erikseen...?Perusteltiinko se jotenkin, että miksi ei saa? Ja varsin hämmentävää myös se, että tyttäresi sai txtviestin missä ilmoitettiin lasien olevan noudettavissa ja sitten paikan päällä kerrotaankin et sori nyt vaan mut ei tääl oo ku yhet et näit ei saakkaan luovuttaa erikseen...mikä ihmeen logiikka tälläisellä käytännöllä on?Asiakkaan täysin turhaa juoksuttamista..Maksoitko lasit tilauksen yhteydessä?


      • jussss

        liikkeessä kävit?
        et joutunut siis maksamaan siitä että sait reseptin mukaasi??


      • ilmanen lounastaja
        .............. kirjoitti:

        saa reseptin mukaan vaikka ei ostaisikaan sieltä laseja...

        Hyvä! Meitin suku meneekin sitte sinne hakeen ilmatteet reseptit valmiiks kun ollaan menossa thaimaaseen. Taitaa mennä sielä yks päivä meitin suvun näköjä optikon syynäillessä. Kiva kunb tekkee ilmatteeks kaikki valmiiks suomessa.


      • pah!
        no ei ainakaan instruun ikinä kirjoitti:

        kuulostaa kertakaikkiaan hyvin oudolta ettei pareja saa luovuttaa erikseen...?Perusteltiinko se jotenkin, että miksi ei saa? Ja varsin hämmentävää myös se, että tyttäresi sai txtviestin missä ilmoitettiin lasien olevan noudettavissa ja sitten paikan päällä kerrotaankin et sori nyt vaan mut ei tääl oo ku yhet et näit ei saakkaan luovuttaa erikseen...mikä ihmeen logiikka tälläisellä käytännöllä on?Asiakkaan täysin turhaa juoksuttamista..Maksoitko lasit tilauksen yhteydessä?

        Laseja ei maksettu tilauksen yhteydessä, vasta kun tavara vaihtaa omistajaa. Sikäli siis ymmärrettävää että eivät antaneet laseja ulos kun eivät ole saaneet rahojakaan, mutta edes vaihtoehtona ei ollut nyt se, että olisimme maksaneet lasit ja ottaneet ne toiset valmiit ja hakisimme myöhemmin toiset. Olivat tiukkoina. En tiedä millainen työstöprosessi on, miten työt on jaettu, mutta huonosti ovat suunnitelleet keskinäisen työn etenemisen ja raportoimisen. Heillä pitäisi olla hanskassa milloin kaikki on selvää ja asiakkaalle voidaan ilmoittaa ja asiakas saa sen mitä on luvattu. Turha juoksuttaminen todella riipii kaikessa muussa elämän mylläkässä. Siinä ei todella ollut mitään logiikkaa. Ilmeisesti eivät oikein siellä tiedä kuka tekee ja mitä muuta tekee toinen ja milloin ja missä ja kuka ja milloin voidaan kuitata... ; P


      • Topiik
        ihmettelen! kirjoitti:

        Mulla Instrumentariumin kanssa samoja kokemuksia. Vein tytön näöntarkastukseen. Mulle sentään vilautettiin tuloksia vaivihkaa, kun en tainnut olla vakuuttunut siitä tarviiko tyttöni laseja. Palveluaikamme oli myöhässä muutenkin lähes puoli tuntia ja parkkiaika meni umpeen ja pyysin saada tositetta vahvuuksista, kun ei ehditty jäädä laseja valitsemaan samantien. "Täällä ne on tallessa kun tulette ostoksille..." Jotenkin osasin aavistaa että hommassa on koira haudattuna, silti hämmästelin ääneen asiaa kun missään myymälässä olleissakaan isoissa mainoksissa ei ollut mainintaa että edellyttää lasien ostoa. Kyllä minäkin ymmärrän että työaikaa se on optikolle kun näköjä tarkastaa. Mutta eräs toinen meitä palvellut työntekijä oli aika häpeissään ja mumisi hiljaa että onhan tämä vähän hassua. Kyllä mainostaminen pitää olla suoraa. Miksi Instru ei ilmoita, että ilmainen näöntarkastus kaikille, mutta silmälasiresepti kouraan vain silmälasien ostajalle.

        Ilmankos optikko ei ilahtunut kun vein silmälasittoman 15v tyttöni tarkastukseen, ajatteli että kunhan ratsastetaan ja tarkistetaan täysin hyvää näköä. Kysyi hiukan veemäiseen ja kysyvään ääneen, että onko ollut muka jotain oireita... Ihan harmittaa että erehdyin mainitsemaan tytön päänsäryt etukäteen, olen hiukan luuloissa että hän tahallaan väänsi tytölle hiukan hajataittoa... olenkohan vainoharhainen... mutta niin toisteli monta kertaa että kannattaa ostaa lasit ja kokeilla, mutta voihan päänsärky johtua muustakin kuin silmävaivoista. No lasit tilattiin sieltä kuitenkin. Eli varmasti maksamme siinä siivellä "ilmaisen" näöntarkastuksenkin.

        Toinen raivostuttava asia on heidän kompuroiva palvelu. Ostimme siis kahdet lasit yksien hinnalla. Tyttö sai kännykkään tekstarin valmiista laseista ja kipeänä varta vasten lähdin keskustaan laseja tytön kanssa hakemaan ja tuskailin parkkipaikan ja -rahan kanssa ja perille päästyämme ei löytynytkään kuin vasta toiset lasit ja niitä ei luovutettu erikseen. Piti odottaa vielä toista tekstari-ilmoitusta. Täysin hyödytön reissu. Ihmettelin mikseivät ohjeistaneet selvästi niin, että pitää tulla kaksi tekstaria ennenkuin molemmat lasit voi hakea. Hups. Lupasi antaa palautetta. Jonnekin. Kuinka ollakaan äidilleni kävi samalla tavoin, hän ajoi turhaan 30 kilsan takaa vanha raihnainen ihminen. Ja epäilen että sama on käynyt monen muunkin kohdalla.

        On tosiaan kilpailua näinä' päivinä, ja talous on monessa firmassa kovaa. Mutta kyllä palvelualan firmat pärjäävät hyvän palvelun ja hyvän imagon avulla. Tällaiset asiakkaan aliarvioimiset ja huiputukset kyllä leviävät ja ne muistetaan ja jalat äänestävät. Tyytyväinen asiakas turvaa parhaiten firman liiketalouden kun kauppa käy. Rehti kauppa myy paremmin.

        "olen hiukan luuloissa että hän tahallaan väänsi tytölle hiukan hajataittoa... olenkohan vainoharhainen... "

        Ei hajataittoa tai sfääristäkään taittovirhettä voi jostain hatusta vääntää. Ne ilmenevät tutkimuksen tuloksena.
        Olisitko ollut tyytyväisempi, että optikko olisi sanonut että ei mitään virhettä löytynyt?


      • io
        ilmanen lounastaja kirjoitti:

        Hyvä! Meitin suku meneekin sitte sinne hakeen ilmatteet reseptit valmiiks kun ollaan menossa thaimaaseen. Taitaa mennä sielä yks päivä meitin suvun näköjä optikon syynäillessä. Kiva kunb tekkee ilmatteeks kaikki valmiiks suomessa.

        Niin ja kyllähän niitä ulkomailta tilattuja silmälaseja on käyty säätämässä ja tarkistuttamassa sitten suomen liikkeissä.
        Kyllä mieluummin luotan omaan optikkooni, vaikka maksaisinkin näöntarkastuksen ja muut. Kyllä ne ihmiset varmaan palkkansa eteen töitä tekee, eikä ne asiat yleensä niin mustavalkoisia ole kuin miltä näyttää. Oli sitten ala mikä tahansa. On vaan niin helppo nähdä se "roska" toisen silmässä kuin omassa silmässä. Ei tässä maailmassa mitään ilmaiseksi saa.
        Onneksi meillä on vara valita minne menemme asioimaan.. oli se sitten Thaimaa, toisille Viro tai Instru tai Specsavers. Jokaisessa paikassa on myös varmasti myös niitä tyytyväisiä asiakkaita! :-)


    • Instru-asiakas

      Hei,

      Optikko antoi minulle tulokset ja sanoi, että "tää maksaa 20€ ja saat rahat takaisin, jos tilaat uudet lasit lähiaikoina". No aattelin että pärjään hyvin vanhoillakin, hankin myöhemmin muualta halvemmat kaukolasit.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      48
      3130
    2. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      27
      2894
    3. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2326
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

      Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1432
    5. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    6. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

      Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1316
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

      Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1083
    8. Mitä sä ajattelet

      Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      922
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

      On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      802
    Aihe