Undu vaihtelee jalansijojaan?

Mundupundu

En tiedä onko tää joku undulaattien juttu, vai onko takana joku vaiva....
Elikkäs olen huomannut, että pari undulaattiamme monesti ennen nukkumaan menoa alkavat vaihdella asentoaan, eli vaihtelee jalkojensa paikkoja vuorotellen. Ensin sitä teki nuorempi kaveri aika randomisti, mutta nyt vanhempi jermu on alkanut matkia ja tekee sitä iltaisin. Nukun samassa huoneessa kun ne ja kuulen joskus yölläkin, kun lintu vaihtelee jalansijojaan aika kauan putkeen. Onko tämä joku rituaali ennen nukkumaan menoa, levottomuutta tai jotain muuta? Undut ovat terveitä, eivät ole pörhösiä, lentävät ja laulavat päivisin ja syövät reippaasti. Orsiakin on häkissä paljon erilaisia ja eripaksusia. (Eripaksusia puunoksia ja pari muovista).
Kynsiä on kyllä hieman vaikea saada leikatuksi, mutta olen tältä vanhemmalta kyllä saanut useaan kertaan napsastua, eivätkä näytä mielestäni liian pitkiltä, on santapaprua muoviorsilla ja puisia orsia, joten pitäs kulua.

Tuskin pitäisi siis huolestua, kun lintu on ihan pirteä muuten?

Ja vielä tyhmä kysymys: onko linnulla jaloissa tuntoaistia?

3

359

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -M-

      No onko sinulla varpaissa tuntoaistia ;) ? Nojoo, onhan linnuilla vähän suomuisempi se jalan pinta, mutta jalkapohjan iho on itse asiassa varsin ohut ja herkkä, eli äkkiä pois ne pahuksen hiekkapaperit jalan alta hinkaamasta. (Mikähän sadistinen instanssi ne orsipaperit on kehittänyt, ja miksi, oi MIKSI, niitä yhä ylipäätään myydään...) Saattaisit itsekin vähän steppailla jos joutuisit seisoskelemaan sepelillä paljain jaloin. Jonkin verran toki lintu siirtelee painoa jalalta toiselle nomaalistikin, mutta jos sitä oikein silmiinpistävän paljon tapahtuu niin kannattaa tarkistaa jalkojen kunto, eli tirppa käteen ja tutki kunnon valossa että jalkapohjien iho on kunnossa, ei haavaumia tai kovettumia (ja samalla voi ne kynnetkin leikellä tarvittaessa, ei niitä käteen ottamatta kyllä mitenkään kunnolla saa undunkokoiselta nipsittyä). Kalkkijalkapunkkikin (kauanko tuo nuorempi on ollut, voi olla että on tuonut punkin tullessaan ja tartuttanut vanhempaan...) saattaa joskus steppausta aiheuttaa, tarkkaile syylämäistä röpelöihoa jaloissa tai nokanpielissä. Punkki saattaa vaivata vaikkei päälle näkyvää karstaa vielä paljoa olisikaan, eläinlääkäri voi raapenäytteestä tarkistaa tilanteen.

      Eli ota ensin ne hiekkapaperit pois, etenkin jos niitä on nukkumaorsilla ja tutki jalat kunnolla. Jos mitään huolestuttavaa ei näy voit hetken vielä seurailla tilannetta, mutta kannattaa käydä lääkärillä näytillä jos vaiva ei asetu tai jopa pahenee.

      • aloittaja

        nämä hiekkapaperit siis oli niitä eläinkaupasta saatavia. Jostain syystä oon luullut, että niitä pitää olla (ainakin muovisilla orsilla). No joo...tyhmä minä

        Otin eilen kaikki paperit pois orsilta. Eivät ole enää stepanneet. Saattoi siis liittyä just niihin. Katsellaan.


      • -M-
        aloittaja kirjoitti:

        nämä hiekkapaperit siis oli niitä eläinkaupasta saatavia. Jostain syystä oon luullut, että niitä pitää olla (ainakin muovisilla orsilla). No joo...tyhmä minä

        Otin eilen kaikki paperit pois orsilta. Eivät ole enää stepanneet. Saattoi siis liittyä just niihin. Katsellaan.

        No kait se kuningasidea noissa hiekkapapereissa olisi että ne kynsiä hiovat, vaan kun hiovat sitä jalkaakin samalla. Sitten menettelisi jos paperin saa jotenkin kiinnitettyä vain orren alapinnalle niin että siihen oikeasti osuu vain ne kynnet mutta yleisesti ottaen ovat kyllä ihan tarpeettomia ja jopa haitallisia jos jalkapohja menee rikki ja siihen tulee tulehduspesäke. Ylipäätään kannattaa hakea kaikki orret suosiolla pusikosta, eripaksuisia oksia niin varpaat saa vaihtelua.
        Muovisia voi käyttää jossain sairashäkissä tms tilapäistarpeeseen, mutta muuten ovat aika hyödyttömiä. Ne taivuteltavat kumi- tai köysiorret on kyllä paikoin ihan käyttökelpoisia jos orren haluaa esim kiinnittää vain yhdelle seinälle tai kulmaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8634
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2605
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      127
      2332
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1976
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1724
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      12
      1534
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1477
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1419
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1292
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe