Kuituvalot vs. ledit

Löylyttelijä

Uuteen saunaan pitäisi saada kattoon "tähtitaivas". Ei liian kirkas, vaan sopivan hämyinen. Olen kuullut, että tämä voitaisiin toteuttaa joko kuituvaloilla tai ledeillä.

Mitä hyviä/huonoja puolia näissä vaihtoehdoissa on ja kumpia yleensä käytetään? Entä millä etäisyydellä valot yleensä ovat siellä katossa?

23

53570

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miska

Lue uusin Tekniikan Maailman rakennusliite, siinä oli mielenkiintoinen artikkeli ledi- ja valokuitulampuista. Lisätietoja mm. rautakaupoista.

• Jykä

Kannattaa tosiaan lukea Tekniikan Maailman uusin rakennusliite. Vihdoinkin lehdistössäkin kerrotaan suoraan että noi ledivalot ovat ihan perseestä saunaan asennettuna. Ja asiantuntevaa lisätietoa valaistuksesta saa asiantuntevista valaistusliikkeistä - ei rautakaupan myyjältä.

Menin ostamaan rautakaupasta tuollaisen ledisetin kun myyjä sitä suositteli ja voin kertoa että vituttaa vaihtaa noita ledejä kerran kuussa kun joku niistä pimenee. Seuraavan kerran kun saunavalaistusta teen valitsen ehdottomasti kuituvalaistuksen.

Kun tuota saunan valaistusta etsin niin valaisinliikkeessä mulle sanottiin ettei kannata laittaa ledejä koska eivät kestä saunan kuumuudessa. Rautakaupan myyjä sano siihen että "höpö höpö - kestää kestää" ja menin uskomaan. Olisi kyllä kannattanut maksaa se muutama kymmenen Euroa lisää ja hommata kuidut niin ei tarttis jatkuvasti vaihdella noita ledejä.

• Fore
        Jykä kirjoitti:

Kannattaa tosiaan lukea Tekniikan Maailman uusin rakennusliite. Vihdoinkin lehdistössäkin kerrotaan suoraan että noi ledivalot ovat ihan perseestä saunaan asennettuna. Ja asiantuntevaa lisätietoa valaistuksesta saa asiantuntevista valaistusliikkeistä - ei rautakaupan myyjältä.

Menin ostamaan rautakaupasta tuollaisen ledisetin kun myyjä sitä suositteli ja voin kertoa että vituttaa vaihtaa noita ledejä kerran kuussa kun joku niistä pimenee. Seuraavan kerran kun saunavalaistusta teen valitsen ehdottomasti kuituvalaistuksen.

Kun tuota saunan valaistusta etsin niin valaisinliikkeessä mulle sanottiin ettei kannata laittaa ledejä koska eivät kestä saunan kuumuudessa. Rautakaupan myyjä sano siihen että "höpö höpö - kestää kestää" ja menin uskomaan. Olisi kyllä kannattanut maksaa se muutama kymmenen Euroa lisää ja hommata kuidut niin ei tarttis jatkuvasti vaihdella noita ledejä.

Itse laitoin ledit ja hyvin ovat toimineet. Sijaitsevat selkänojassa ja osoittavat ylöspäin. Ledeissä olis syytä olla etuvastus, jos ei ole, niin eihän se ledi kauaa kestä. Itse säädin vielä kirkkautta niin, että eivät ole aivan kirkkaimallalla. Ledit kestävät vielä pitempää.
        Kuituja mietin mutta siinä pitää asentaa iso projektori ja se vielä pitää ääntä, jonka tosin kuulee illalla kun muut ovat hiljaa. Kyllä LEDit on huomattavati helpompi asentaa, maksavat vähemmän ja vievät vähemmän tilaa. Rautakauppias oli oikeassa, että ledit eivät kestä (muistaakseni yli 80 astetta) mutta kun niitä ei asenneta kattoon.

• saunatonttu

Ledit ja kuidut ovat valitettavasti out. Discovalot ovat in. Ja discodatsun look. Tekovillaa vain kaiken päälle ja pallo kattoon. Punaisia lyhtyjä. B&O-kamaa, litteä televisio ja laajakaistainternet. Saunassa pitää olla meininkiä. Ja karvalankamatto. Älä ole luuseri noitten museokuitujen kanssa.

• puupää

Heti aluksi: Täähän on vaan mun mielipide. Saunaan vaan ihan tavallinen hehkulamppu lauteiden alle/sivulle. Ledit on vittumaisia vaihtaa, muuntajat vie tilaa ja ei oo minkään näköisiä.

• Fore

Ledit on helppo vaihtaa, helpompi kuin hehkulamppu. Muuntaja on tulitikkuaskin kokoinen ja voidaan sijoittaa vaikka saunaakin rasiaan.
        Onko sulla edes kokemuksia ledeistä?
        Mutta tämähän oli vain sinun mielipiteesi.

• Missä vika?

Mikähän noilla muilla on ledeissä vikana. Itsellä on nyt ollut vuoden ledit saunan katossa ja kaksi muuta sarjaa portaissa ja eteisen katossa. Yhtään lediä ei ole tarvinnut vaihtaa vaikka portaissakin palaa melkein jatkuvasti koska hämäräkytkin säädetty niin valoisalle. Vaihto tarvittaessa on mielestäni tosi yksinkertainen: vetäisee ledin ulos ja laittaa uuden tilalle liittimeen ja painaa takaisin reikään, kyllä hehkulampun vaihto on paljon hitaampaa ja kalliimpaa. Onkohan noilla muilla jotain itserakennettuja sarjoja....
      Pilkkopimeässä juuri ledin alla näkee vaikka lehden lukea muttei sit jos siirtyy kauemmaksi ledin alta. Antaa ainakin meillä juuri sopivan valon saunaan.

• joku vaan

juuri tuon TM:ssä haukutun sarjan. Saas nähdä miten käy. Lehden jutussa olivat sulattaneet sen mustan kumin siihen lampun ympärille. Sen takia se lampun vaihto on niin vaikeaa. Jäi meikäläiseltä sulattamatta. Taitaa se sulatus olla ongelman ydin. Lampussa olevat piikit ovat todella pitkiä, ja puristuksiin joutuessaan ottavat toisiinsa kiinni. Tämä on vain teoriaa, mutta voin olla oikeassakin.

• sopuli
        joku vaan kirjoitti:

juuri tuon TM:ssä haukutun sarjan. Saas nähdä miten käy. Lehden jutussa olivat sulattaneet sen mustan kumin siihen lampun ympärille. Sen takia se lampun vaihto on niin vaikeaa. Jäi meikäläiseltä sulattamatta. Taitaa se sulatus olla ongelman ydin. Lampussa olevat piikit ovat todella pitkiä, ja puristuksiin joutuessaan ottavat toisiinsa kiinni. Tämä on vain teoriaa, mutta voin olla oikeassakin.

Itsellä yksi sarja saunassa ja kaksi sarjaa portaissa...

Eikä mitään robleemaa.

Oli myös edellisessä saunassa ja sielläkkään ei robleemia.

PS. en käyttänyt kumia :)

• joku vaan
        sopuli kirjoitti:

Itsellä yksi sarja saunassa ja kaksi sarjaa portaissa...

Eikä mitään robleemaa.

Oli myös edellisessä saunassa ja sielläkkään ei robleemia.

PS. en käyttänyt kumia :)

huumori joillain!

• Kepa

Kirkaan ledin valosävy on sinertävä ja kylmän oloinen kuituvalojen halogeeniin verrattuna. Toisia tuo ei häiritse, mutta toisisten mielestä se luo kalmakan tunnelman.

Jos laittaa kuidut, niin niiden pitää sitten olla lasisia. Muovikuidut pehmenee saunan katossa lämmöstä ja saattaa taittua linkkuun, jolloin kuidun pää himmenee.

Ongelmaksi voi muodostua kuitujen projektorin sijoitus, se pitää saada kuivaan tilaan ja lähelle saunaa. Tämä on monesti mahdoton yhtälö.

• joku vaan

On sama juttu sen muuntajan kanssa. Piuhaa on tosin 5m.

• Kepa
        joku vaan kirjoitti:

On sama juttu sen muuntajan kanssa. Piuhaa on tosin 5m.

Johtoja voi aina jatkaa, kunhan muitaa vaan laittaa riittävän paksua (4 tai 6 neliötä).

• Simo
        Kepa kirjoitti:

Johtoja voi aina jatkaa, kunhan muitaa vaan laittaa riittävän paksua (4 tai 6 neliötä).

Jos kuituvalojen muuntajan johtoa jatketaan niin miksi johdon muka pitäisi olla noin paksua?

10:n lediä ottaa virtaa puolisen amppeeria. Siihen riittä mainiosti 1.5 neliön johto ja ohuempikin. 10:n metrin jatkojohdosta ei vielä tule sellaista lisävastusta, että jännite alenee haitallisesti. Itse olen jatkanut tavallisella kalustejohdolla ja hyvin pelittävät.

Ei ne ledit mitään tehosyöttöä vaadi.

• Simo
        Simo kirjoitti:

Jos kuituvalojen muuntajan johtoa jatketaan niin miksi johdon muka pitäisi olla noin paksua?

10:n lediä ottaa virtaa puolisen amppeeria. Siihen riittä mainiosti 1.5 neliön johto ja ohuempikin. 10:n metrin jatkojohdosta ei vielä tule sellaista lisävastusta, että jännite alenee haitallisesti. Itse olen jatkanut tavallisella kalustejohdolla ja hyvin pelittävät.

Ledivalojen johdon jatkamisesta oli kyse.

• Joukka
        Simo kirjoitti:

Yksi led vie suurinpiirtein yleensä 20ma virtaa eli 10 lediä vaatii 0,2A. Johdoksi riittää hyvin(!!) esim puhelinjohto jota saa vaikka Biltemasta. Simon käyttämä kalustejohto on joko 0,5 tai 0,75 neliötä joka sekin on ylimitoitettu.

• -a-

- niin älä laita niitä kaikkia sinne kattoon kiilumaan löylyttelijöiden silmiin - ovat vittumaisen näköisiä kirkkaita pisteitä. Missään oikeassa vanhanajan saunassa ei ole lamppu katossa.

Laita mielummin silmätason alapuolelle valaisemaan alaspäin lauteita ja tarvittaessa lattiaa, kiuasta jne..

• Fore

Jos kattoon haluat tähtitaivaan, niin ainoa vaihtoehto on kuitu. Kuitu hyvää siinä mielessä, että kestää lämpöä katossa mitä LEDi ei niin hyvin kestä. Kuituprojektori pitää asentaa vaikkapa kylpyhuoneen puolelle kattoon ja piiloon. Ikävä homma sitäkin on huoltaa. Projektori pitää pientä ääntä joka saattaa yösaunojaa häiritä jossain vaiheessa. Kuitujen pituudet ovat aikas lyhye, n. 5 m, ja ovat arvokkaat.
      LEDit ovat edullsisia ja itse muuntaja näitä varten on tulitikkuaskin kokoinen jonka itse sijoitin rasiaan jossa oli aikaisemmin kiinnin normaali saunavalo. Paneeleiden takana vein johdot ja laitoin ledit selkänojaan osoittamaan ylöspäin. Ainoastaan 6 kpl koska minun mielestäni enempi määrä oli ollut liikaa. Ei sauna saa olla liian valoisa. LEDit ovat helppo vaihtaa, kuten joku jo kirjoitti ja itselläni ei ole mennyt pikkasen alle vuoden aikana ensimmäistäkään. Tosin säädin ledien kirkkautta pikkasen alaspäin. Jokaisessa ledissä pitää olla etuvastus, muuten se palaa lyhyessä ajassa puhki.
      Seuraavana ajattelin kokeilla omaan saunaan laittaa kohdevalon ledeistä kiukasta kohti ja rakentaa tämän ihan patteriversiona. Helppoa ja halpaa.
      Kuitu on out ja LED on in.

• Jari

Käytä jotain hakuohjelmaa hyväksesi ja laita hakusanaksi sopiva/sopivia sanoja ja saat sivustoja joissa on tarinaa kummastakin ja jopa kuviakin.
      Miksi ihmiset ei käytä hakukoneita hyväski? Itse olen monta asiaa selvittänyt sen kautta.

• vvl

Eipä osannut vaimonikaan päättää, joten asensin saunaan lauteiden taakse ledit ja eri kytkimellä tavallisen valaisimen lauteiden alle. No, tähtitaivas sitten vielä puuttui, joten uusin kylpyhuoneen katon ja porasin sinne 150 reikää uusiin paneleihin, joihin kuhunkin tuli 1 mm paksuinen muovikuitu (ei käy saunaan). Hienosti tuikkivat.

• kristian

Laitoin saunaan ledit lauteisiin selkänojaan ylöspäin ja pesuhuoneen kattoon kuidut. On kestäneet ja upean näköset. Myyn muuten noita sarjoja ja ovat edulliset.

• olallaa

Ledit ei kestä sauna käyttöä lämpötila nousee liian korkeaksi. puolijohteena ledi itsesään tuottaa 50 asteen ominaislämmön ja siihen kun lisätään saunan esim saunan 80 astetta niin ei hyvä heilu. kuidut ehdottomasti vaikka maksavatkin vähä enemmän. Mutta toisaalta jos laitat ledit matalelle esim lauteen alle niin siellä ne kestää...

• Jaku

kuidut!
      ite oon asentanu jonkin vreea kuituja..
      niihin saat himmentimen väliin,helppo vaihtaa valo jos palaa..ledikin kestää saunan lämmön,ei niitä muuten myytäis...niihin ei vaan saa himmennintä väliin ja en tiiä mite vaihdat ledi jos palaa...

ELI KUIDUT!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      74
      3397
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3127
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3002
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2671
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1739
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1705
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1679
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1628
    Aihe