olen ajatellut kokeilla kuukuppia koska se olisi luonto ystävällisempi ja näin, mutta haluaisin tietää muiden naisten mielipiteitä tuotteesta. toimiiko? onko mukava? kätevä? jne. mielipiteitänne
kiitos
kuukuppi
9
2022
Vastaukset
- Hiekkaa
Olen käyttänyt kuppia nyt kolmisen vuotta, enkä todellakaan vaihtaisi enää terveyssiteisiin tms. Ainoa juttu, mikä harmittaa, on, että en löytänyt kuppia aikaisemmin :D
Mulla on suomalainen Lunette ja tykkään siitä tosi paljon. Sitä on miellyttävä käyttää ja välillä jopa unohdan, että on menkat. Eli suosittelen lämpimästi :) - Suosittelen..
lämpimästi! Olisikohan pari vuotta ollut nyt käytössä ja todella tyytyväinen olen ollut. En enää vaihtaisi pois. Itselläni niukat menkat ja todella helppoa kun kupin voi tyhjentää vain kaksi kertaa päivässä, aamulla ja illalla, eikä ikinä ole tullut pisaraakaan kupista ohi. Voi pitää vaikka valkoisia alkkareita menkkojen aikana kun on tosiaankin niin varma.
Minulla myös käytössä pienempi lunette, antennin leikkasin heti pois kun se tuntui, mutta ilman antennia ei koko kupin olemassa olosta ole tietoakaan. Itse opin käytönkin nopeasti, mutta joillakin voi viedä jonkin aikaa, että oppii käyttämään oikein. - 35-v nainen
Mulla meni aikaa opetteluun, mutta nyt oon tyytyväinen ja käytän lähes yksinomaan kuukuppia. Otin kupin käyttöön yhtä aikaa kierukan kanssa, ja se varmaan vaikeutti harjoittelua, kun vuodot olivat niin runsaat. Minäkin leikkasin antennin kokonaan pois, niin ei hankaa ulkoisia osia. Siistit ja hajuttomat kuukautiset!
- tällaisia kokemuksia
Minulla kuukuppi tuntui sisällä, vaikka oli pienin koko. (olen saanut lapsen sektiolla). Se kirveli ikävästi. Lisäksi tuntui todelta vastenmielisestä laittaa sormiaan sisuksiinsa, sormethan siinä tulevat likaisiksi. Kuukuppi pitää laittaa sisuksiin tosi epämiellyttävässä asennossa. Sen kanssa minä joudun joka tapauksessa pitämään sidettä koska en luota että se pitää sataprosenttisesti. Se on lisäksi epämiellyttävä ottaa pois (taas sormet likastuvat, yök). Kuukupin sisältö näyttää oksettavalta. Pohjalla on veri ja pinnalla ilmeisesti kirkkaampaa plasmaa. Sitten kun sen kuukupin sisällön kaataa pyttyyn, sitä verimäärää on vaikea saada yhdellä vessapytyn vetämisellä alas. Kuukupin pesu on hankalaa, koska siihen pitäsi käyttää vain kuukupin omaa pesuainetta. Kuukuppia pitäisi myös keittää omassa kattilassaan viisi minuuttia kuukautisten välillä. Minä aina meinasin unohtaa tuon ja muutenkin se keittäminen tuntui työläältä. En tykännyt ollenkaan. Missään julkisella paikalla missä vessakopissa ei edes ole käsienpesuallasta, en haluaisi kuppia vaihtaa.
- "Suosittelen.."
Leikkasitko antennin pois ja kuppi tuntui edelleen?
Miksi kuukuppi pitäisi laittaa epämiellyttävässä asennossa? Itse laitan pöntöllä istuen..
Kun laitat vessanpönttöön paperia ennen sisällön tyhjentämistä niin kuukautisvuoto jää suurimmaksi osaksi siihen paperiin, eikä tuhri vessanpönttöä.
Eipä ole minun koskaan tarvinnutkaan missään julkisessa vessassa tyhjennystä tehdä, kun sen voi tehdä aamulla kotona kun herää ja toisen kerran illalla..
Miksi pesu olisi hankalaa toisen pesuaineen takia? Itselläni on toista ainetta kaapissa kuppia varten ja nostan sen lavuaarin reunalle kuukautisten ajaksi.. ei yhtään hankalaa..
Ja kädethän tulee pestä muutenkin vessassa käynnin jälkeen ;) - vinkkejä
Mitä tarkoitat kupin kirvelemisellä? Se ei kuulosta normaalilta. Olikohan kuppiin jäänyt pesuainetta? Puhdas kuppi ei kyllä kirvele, ellet sitten satu kuulumaan siihen todella harvinaiseen ryhmään, joka on allerginen silikonille.
Jos veri jämähtää pytyn pohjaan kannattaa tehdä niin, että kaataakin sen pytyn sijasta lavuaariin. Siitä se huuhtoutuu samalla pois kun pesee kuppia. Kupin pesussa ei muuten ole mikään pakko käyttää pesuainetta. Itse olen viimeiset viisi vuotta pessyt kupin kuukautisten aikana pelkällä haalealla vedellä ja hyvin on toiminut. Eikä se kupin keittämiseen kuluva viisi minuuttia kerran kuussa ole mikään iso juttu, kun siihen tottuu ja saa kehitettyä omaan rytmiinsä sopivan rutiinin. Itselläni on tapana keittää kuppi vasta seuraavia kuukautisia edeltävänä iltana. Vesi kun kiehuu, levy pois päältä ja kuppi kattilaan pyörimään. Sitten kun vesi on lakannut kiehumasta, kupin voi kalastaa pois (esim. keittiöpihdit on näppärä kapine tähän tarkoitukseen) ja laittaa astiakaappiin kuivamaan.
- niin ja näin
Minulla on kupista vähän ristiriitainen fiilis. Toimiessaan oikeasti se olisi niin loistokeksintö, että en millään halua lopettaa yrittämästä, vaikka kokemukset eivät ole vain hyviä. Alussa oli todella hankalaa saada kuppi sisään ja pois. Pikkuhiljaa opin laittamaan sen ei niin syvälle. Aiemmin nimittäin sen poistaminen oli aika tuskaa. kun kuppi oli imenyt itsensä johonkin syvyyksiin niin, että juuri ja juuri sain antennista kiinni. Nyt olen uskaltanut jo vähän lyhentää antennia, koska kupin jäädessä mukavasti lähelle emättimen suuta, antenni taas tuntuu joskus vähän ikävästi. Tein pitkään alussa sen virheen, että rutistin kupin ihan litteäksi ja työnsin saman tien syvälle. Silloin alipaine tuli liian kovaksi, ja poistaessa pelkäsin kohdun lähtevän mukana :P Nyt olen päässyt tuosta vaiheesta vähän eteenpäin.
Toinen ongelma on se, ettei kuppi pidä täysin. Vuotoa tulee tietysti vähintäänkin "ohi" sen verran, mitä jää emättimen seinämiin kupin ulkopuolelle. Eli vähintään jotain tuhrua tulee aina (runsaimpina päivinä). Joskus on yllättäen kyllä tulvahtanut verta enemmänkin ohi. Olen siis joutunut SILTI käyttämäään turvana sidettä tai pikkuhousunsuojaa. Viimeisinä päivinä uskallan kyllä olla pelkän kupin kanssa. Se nyt ainakin on etu muihin suojiin nähden, koska viimeisinä päivinä on erityisen inhottavaa hauduttaa (minulla muutenkin huonosti voivaa) alapäätä siteillä. En tiedä pitäisikö tässä mennä kestosideostoksille jos ne olisivat vähän hellempiä iholle. Epäilyttää vaan niidenkin käyttömukavuus... Eikä siteiden peseminenkään houkuta.
Toinen ongelma kupissa on se käytön hankaluus muualla kuin kotona. Esimerkiksi juuri monissa julkisissa vessoissa ei oikein ole mahdollisuutta ruveta kuppia pesemään. (Ja kaikilla ei ole niin niukat menkat, että kupin vaihto aamuin illoin riittäisi.) Kertakäyttöisyys tuo tiettyä mukavuutta kyllä, kun ei tarvitse desinfioida, pestä jne. Sen kun heittää roskiin vaan. Täytyy sanoa, että minä kyllä käyttäisin tamponeja, elleivät ne tekisi huonoa limakalvoille. Käyttömukavuutensa ja varmuutensa puolesta ne menevät kyllä kupin ohi aika reilusti. Minulle kupin keittäminenkin tuottaa aika paljon vaivaa, koska pyrin keittämään sen vähän väliä. En nimittäin suin surminkaan halua käyttää kuppiin minkään sortin saippuaa, koska alapäävaivoja on ihan riittämiin muutenkin.
Etenkin kupin käyttöä aloitellessa sen tyhjentäminen jossain yleisessä vessassa voi olla aika syvältä hanurista. Minäkin joskus työpaikalla käytin kokonaisia ruokatunteja kupin kanssa tappelemiseen (ja veren putsaamiseen vessan lattialta...) Nyt se tyhjääminen ei ole enää ihan yhtä vaivalloista, kun viimein olen kai oppinut hyvän tekniikan (eli avaan kuppia vähän jo ennen kuin se on kokonaan sisällä enkä työnnä sitä lytyssä syvälle kuten ennen tein). Aikaa tyhjääminen ei siis enää niin mahdottomasti vie, mutta se hygieniapuoli yleisissä vessoissa tosiaan on vähän hankalampi homma.
Välillä en meinaa millään saada avattua kuppia kokonaan pyöreäksi, vaan se jää vähän lommolle yhdestä reunasta. Erityisesti silloin saa pelätä ohivuotoja. Missään jumpassakaan en uskalla kuppia pitää, koska olen kuullut kokemuksista, että puristuksessa/venytyksessä/muuten "huonossa" asennossa kuppi muljauttaakin sisällöt ulos. Ja sehän olisi kivaa sitten. Minullakin on joskus siteeseen sieltä lorahtanut ilman mitään ymmärrettävää syytä.
Moni valittaa, että kuppi alkaa haista. Minä en tuosta tiedä, koska minun hajuaistini on vioittunut. Olen lorauttanut etikkaa keittoveteen (tai itse asiassa kaadan kiehuvaa vettä pakasterasiaan), jotta mahdollinen haju lähtisi.
Tästä nyt voi jo päätellä, että kupin käyttö ei tosiaan ole mitenkään itsestäänselvästi mahtavaa, kätevää ja helppoa, vaikka jotkut "kuppiin hurahtaneet" niin hehkuttavatkin. Se on kyllä monessa suhteessa paljon hankalampi kuin kertakäyttösuojat. On siinä kuitenkin sitten myös niitä hyviä puolia, kun en minä ole vieläkään malttanut luovuttaa. Olisihan se tosi halpaakin, jos tosiaan pärjäisi kupilla. Jos vielä tulee se vaihe, että voisin luottaa kupin pitävyyteen niin etten tarvitsisi lisäsuojaa, niin sitten voin jo vähän hehkuttaakin. Toisin sanoen, jos voisin käyttää tamponeja, niin en jaksaisi kupin kanssa taistella. Mutta koska vaihtoehdot ovat kuppi tai siteet, en halua luovuttaa kupin kanssa vaikka se välillä hermoille käykin aika pahasti
Kupin hehkuttajat sanovat, että sen ainut huono puoli on, että sen käytön oppiminen kestää kauemmin kuin muiden suojien kanssa. Siispä toivon, että minäkään en vielä ole täysin oppinut sitä, ja kupista sitten yhtäkkiä tulee luotettava.- kuppeilija 2005
Tuli tuosta pitävyydestä ja lommolle jäämisestä mieleen, että oletko koittanut kupin sisällä aukaisemisen jälkeen pyöräyttää sormella kupin kylkeä pitkin ympäri? Yleensä siinä vaiheensa viimeistään kaikki lommot suoristuvat eikä kuppi vuoda ohi..siinä on myös se puoli, ettei sitä tuhrua tule housuihin sieltä seinämistä juuri lainkaan.
Kuppi minullakin käytössä ja kyllähän siinä aikaa meni kun opetteli käyttämään, mutta oli sen väärti! Neljä vuotta (huikeaa, noinko kauan jo!) ollut käytössä enkä luovu. Jossain vaiheessa ompelin kestositeitä, kun hormonaalinen ehkäisy teki kupin käytön mahdottomaksi (kuivuus menkkojenkin aikana ja tuntui ettei kuppi mahtunut millään sisään ja pilkisti emättimen suulla koko ajan), mutta kun lopetin hormonaalisen ehkäisyn, pystyin taas vähän ajan kuluttua käyttämään kuppia.
- 0987
Harmittaa vaan kun en ostanu sitä aikasemmin. En enää voisi kuvitellakkaan käyttäväni tampooneja saatika siteitä. ei ole ollu ohivuotoja ja se toimii myös runsaan valkovuodon kanssa. pitkät tyhjennysvälit helpottaa paljon ja yleensä unohdan että mulla edes on menkat. paljon hygienisempi, edullisempi ja ekologisempi vaihtoehto. pesukin on kätevää. ite oon käyttäny säästötalosta ostettua pesuainetta, makso 1,80e/500ml.
ja välillä oon kuukautisten välillä liottanu sitä keitetyssä vedessä. käyttö on ollu helppoa alusta asti, mutta joillakin tottumiseen varmasti menee aikaa. en ole vielä leikannut/lyhentänyt antennia pois, sillä joudun laittamaan kupin aika syvälle, mutta ei se pahemmin tunnu.
suosittelen lämpimästi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1127356Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista705861- 955034
- 524305
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee494136- 2233996
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san283758- 423615
- 552962
- 422467