koulutuskaulain

Kovapäinen

Hei! Mistä saisi tilattua koulutuskaulaimen, eli piikkipannan, 8 mm tai

17

1349

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei mittään järkee

      Tiedäthän, että ko. koulutusväline on Suomessa kielletty?
      Toki piikkien pituudellakin on merkitystä.. Mene suojeluharrastajien treenejä katsomaan ja kyselet sieltä..
      Liki joka koiralla koulari kaulassa roikkuu tai vastaavasti sähköt.

      • kovapäinen

        Ei toki joko koiralle missään nimessä. Omalta kohdalta koen sen olevat loppupelissä erittäin kovapäisen koirani kanssa parempi ja hellävaraisempi vaihtoehto remmissämeno koulutukseen kuin tavan ketjupanta. Koirani on erittäin kova, vahva, nuori. Mustavalkoinen koulutus remmissä vetämättömyyteen kokoajan menossa. Koira vaan tekee tässä vaiheessa niin voimakkaita vetäsyjä mielenkiintoiseen suuntaan, tietäen olevansa fyysisesti vahvempi kuin ohjaajansa, että kyllä on varmasti molemmilla rangat kovilla. Oma rankani jo kiukuttelee niin, että koiran lenkittäminen on yhtä tuskaa. Erittäin kovasti siis opetellaan remmissä menoa. Koiran hallinta on vaikeaa, kun se tavallaan tietää saavansa tehtyä itse sen nykäsyn haluamaansa paikaan, enkä minä olekaan se joka suunnan päättää. Mieheni kanssa toisin, koira tietää että ei kannata hihhuloida ja menee rennosti. Ulkona remmissä en ole johtajan asemassa koirani silmissä. Kuitenkin koira on nuori ja saa paljon vapaata liikuntaa ja aktivointia, 4 pitkää jälkeä viikossa, tottista, vapaana metsässä meno, esinehakuja. Joten mikän kiduttaja en koe olevani, vaikka olen päätynyt kokeilemaan koularia. Koirani vaan on sellainen joka tarvii myös väärän asian kieltämisen, jonka jälkeen vasta onnistuu palkkaus. Kuonopanta auttaa hallinnassa mutta en voi sitä käyttää kun se kiihdyttää koiraa, joka muutenkin on erittäin vietikäs kuumakalle. Tästä syystä olen meinannut koularia kokeilla koulutuksessa apuna. Tietääkseni suomen laki sallii 8 mm piikit. Pidempiä en haluaisikaan. Siiinä hivenen tarinaa. Itsekään en hyväksy koularia kun tietyissä tapauksissa.


      • joku vaan
        kovapäinen kirjoitti:

        Ei toki joko koiralle missään nimessä. Omalta kohdalta koen sen olevat loppupelissä erittäin kovapäisen koirani kanssa parempi ja hellävaraisempi vaihtoehto remmissämeno koulutukseen kuin tavan ketjupanta. Koirani on erittäin kova, vahva, nuori. Mustavalkoinen koulutus remmissä vetämättömyyteen kokoajan menossa. Koira vaan tekee tässä vaiheessa niin voimakkaita vetäsyjä mielenkiintoiseen suuntaan, tietäen olevansa fyysisesti vahvempi kuin ohjaajansa, että kyllä on varmasti molemmilla rangat kovilla. Oma rankani jo kiukuttelee niin, että koiran lenkittäminen on yhtä tuskaa. Erittäin kovasti siis opetellaan remmissä menoa. Koiran hallinta on vaikeaa, kun se tavallaan tietää saavansa tehtyä itse sen nykäsyn haluamaansa paikaan, enkä minä olekaan se joka suunnan päättää. Mieheni kanssa toisin, koira tietää että ei kannata hihhuloida ja menee rennosti. Ulkona remmissä en ole johtajan asemassa koirani silmissä. Kuitenkin koira on nuori ja saa paljon vapaata liikuntaa ja aktivointia, 4 pitkää jälkeä viikossa, tottista, vapaana metsässä meno, esinehakuja. Joten mikän kiduttaja en koe olevani, vaikka olen päätynyt kokeilemaan koularia. Koirani vaan on sellainen joka tarvii myös väärän asian kieltämisen, jonka jälkeen vasta onnistuu palkkaus. Kuonopanta auttaa hallinnassa mutta en voi sitä käyttää kun se kiihdyttää koiraa, joka muutenkin on erittäin vietikäs kuumakalle. Tästä syystä olen meinannut koularia kokeilla koulutuksessa apuna. Tietääkseni suomen laki sallii 8 mm piikit. Pidempiä en haluaisikaan. Siiinä hivenen tarinaa. Itsekään en hyväksy koularia kun tietyissä tapauksissa.

        Suomen laki ei salli minkään pituisia piikkejä...ja jos et ole ennen koularia koskaan käyttänyt älä tee sitä nytkään..vaikka piikit on tylsät saat sillä todella pahaa jälkeä aikaiseksi koirallesi,jos et osaa käyttää sitä oikein...ja jos on johtajuudessa jo valmiiksi ongelmia,niin tolla saat vaan suhteesi koiraan huonommaksi...
        T:10 vuotta dobbereita omistanut ja niiden kanssa harrastanut ilman koularia...


      • omituista
        kovapäinen kirjoitti:

        Ei toki joko koiralle missään nimessä. Omalta kohdalta koen sen olevat loppupelissä erittäin kovapäisen koirani kanssa parempi ja hellävaraisempi vaihtoehto remmissämeno koulutukseen kuin tavan ketjupanta. Koirani on erittäin kova, vahva, nuori. Mustavalkoinen koulutus remmissä vetämättömyyteen kokoajan menossa. Koira vaan tekee tässä vaiheessa niin voimakkaita vetäsyjä mielenkiintoiseen suuntaan, tietäen olevansa fyysisesti vahvempi kuin ohjaajansa, että kyllä on varmasti molemmilla rangat kovilla. Oma rankani jo kiukuttelee niin, että koiran lenkittäminen on yhtä tuskaa. Erittäin kovasti siis opetellaan remmissä menoa. Koiran hallinta on vaikeaa, kun se tavallaan tietää saavansa tehtyä itse sen nykäsyn haluamaansa paikaan, enkä minä olekaan se joka suunnan päättää. Mieheni kanssa toisin, koira tietää että ei kannata hihhuloida ja menee rennosti. Ulkona remmissä en ole johtajan asemassa koirani silmissä. Kuitenkin koira on nuori ja saa paljon vapaata liikuntaa ja aktivointia, 4 pitkää jälkeä viikossa, tottista, vapaana metsässä meno, esinehakuja. Joten mikän kiduttaja en koe olevani, vaikka olen päätynyt kokeilemaan koularia. Koirani vaan on sellainen joka tarvii myös väärän asian kieltämisen, jonka jälkeen vasta onnistuu palkkaus. Kuonopanta auttaa hallinnassa mutta en voi sitä käyttää kun se kiihdyttää koiraa, joka muutenkin on erittäin vietikäs kuumakalle. Tästä syystä olen meinannut koularia kokeilla koulutuksessa apuna. Tietääkseni suomen laki sallii 8 mm piikit. Pidempiä en haluaisikaan. Siiinä hivenen tarinaa. Itsekään en hyväksy koularia kun tietyissä tapauksissa.

        "Kuonopanta auttaa hallinnassa mutta en voi sitä käyttää kun se kiihdyttää koiraa, joka muutenkin on erittäin vietikäs kuumakalle."

        Miten pelkkä kuonopanta voi kiihdyttää koiraa? Kiihtyykö koirasi jo kotona, jos puet sille kuonopannan esim. olohuoneessa? Miten koirasi kiihtyy? Meinaatko kiihtymisellä sitä, että koira alkaa vastustamaan kuonopantaa? Onko se mahdollisesti opetettu pitämään kuonopantaa?


      • kovapäinen
        omituista kirjoitti:

        "Kuonopanta auttaa hallinnassa mutta en voi sitä käyttää kun se kiihdyttää koiraa, joka muutenkin on erittäin vietikäs kuumakalle."

        Miten pelkkä kuonopanta voi kiihdyttää koiraa? Kiihtyykö koirasi jo kotona, jos puet sille kuonopannan esim. olohuoneessa? Miten koirasi kiihtyy? Meinaatko kiihtymisellä sitä, että koira alkaa vastustamaan kuonopantaa? Onko se mahdollisesti opetettu pitämään kuonopantaa?

        Koira on aina hyvin rauhallinen sisällä. Myös kuonopantaa laittaessa. Rauhallisella tiellä menee ihan kivasti kuonopannalla, johon olen pehmusteetkin ommellut, mutta kiihtyy ja menee ylikierroksille läheltä ajavista autoista. Saattaa jopa purra kiihtyessä. Ja kuonopanta pahentaa asiaa. Autoihin totutusta, siedätystä ja opetusta naksuttimella ja ilman on tehty kauan, mutta tässä pätee sama kun muussa, kellon on mentävä ensin perille, sitten vasta pääsee palkitsemaan. Koira ei ole mikään helpoin tapaus... Vastaavaan en ole koskaan törmännyt 16 vuotisella koiraharrastustaipaleellani. Kiihtymisellä en siis tarkoita kuonopannan vastustamista, vaan sitä että vietit nousee yli sen alueen, missä koira voi ottaa käskyjä vastaan. Muuten koira on täydellinen ja mahtava perheen jäsen. Kun kielto menee perille, toimii koira rennosti ja hyvin lenkillä.


      • joku vaan
        kovapäinen kirjoitti:

        Koira on aina hyvin rauhallinen sisällä. Myös kuonopantaa laittaessa. Rauhallisella tiellä menee ihan kivasti kuonopannalla, johon olen pehmusteetkin ommellut, mutta kiihtyy ja menee ylikierroksille läheltä ajavista autoista. Saattaa jopa purra kiihtyessä. Ja kuonopanta pahentaa asiaa. Autoihin totutusta, siedätystä ja opetusta naksuttimella ja ilman on tehty kauan, mutta tässä pätee sama kun muussa, kellon on mentävä ensin perille, sitten vasta pääsee palkitsemaan. Koira ei ole mikään helpoin tapaus... Vastaavaan en ole koskaan törmännyt 16 vuotisella koiraharrastustaipaleellani. Kiihtymisellä en siis tarkoita kuonopannan vastustamista, vaan sitä että vietit nousee yli sen alueen, missä koira voi ottaa käskyjä vastaan. Muuten koira on täydellinen ja mahtava perheen jäsen. Kun kielto menee perille, toimii koira rennosti ja hyvin lenkillä.

        Oletkos koskaan käynyt ihan dobermann-foorumilla,siellä käy pitkän kokemuksen omaavia ihmisiä joilta voisi neuvoja tilanteeseen löytyä paremmin kun täältä...
        http://www.kriegerhof-dobermanns.com/forum/index.php


      • kovapäinen
        joku vaan kirjoitti:

        Oletkos koskaan käynyt ihan dobermann-foorumilla,siellä käy pitkän kokemuksen omaavia ihmisiä joilta voisi neuvoja tilanteeseen löytyä paremmin kun täältä...
        http://www.kriegerhof-dobermanns.com/forum/index.php

        Sama tuli mieleeni että aika väärällä palstalla olen. Mutta kiitos asiallisista kommenteista! Jutun voikin puolestani tähän päättää.


      • joku toinen
        joku vaan kirjoitti:

        Suomen laki ei salli minkään pituisia piikkejä...ja jos et ole ennen koularia koskaan käyttänyt älä tee sitä nytkään..vaikka piikit on tylsät saat sillä todella pahaa jälkeä aikaiseksi koirallesi,jos et osaa käyttää sitä oikein...ja jos on johtajuudessa jo valmiiksi ongelmia,niin tolla saat vaan suhteesi koiraan huonommaksi...
        T:10 vuotta dobbereita omistanut ja niiden kanssa harrastanut ilman koularia...

        Faktat selviksi. Piikkien pituus ratkaisee tässä laillisuuden!


      • Ttuull
        kovapäinen kirjoitti:

        Sama tuli mieleeni että aika väärällä palstalla olen. Mutta kiitos asiallisista kommenteista! Jutun voikin puolestani tähän päättää.

        Vielä vastaan kuitenkin. Jospa joku muukin on tälläisen tilanteen kanssa. Mielestäni teillä on sen verran ongelmallinen tilanne jo koiran kanssa, ettei siihen pelkkä panta auta. Koira ei missään tilanteessa saa purra! Ja kun koiralla on jo tuollaiseen taipumusta, niin mielestäni piikkipantaa ei missään nimessä tulisi ottaa käyttöön. Keskustelua ja opettelua osaavan ihmisen kanssa, kuinka tälläisiin tilanteisiin täytyy reagoida. Ei piikkipantaa!


      • El.lis
        omituista kirjoitti:

        "Kuonopanta auttaa hallinnassa mutta en voi sitä käyttää kun se kiihdyttää koiraa, joka muutenkin on erittäin vietikäs kuumakalle."

        Miten pelkkä kuonopanta voi kiihdyttää koiraa? Kiihtyykö koirasi jo kotona, jos puet sille kuonopannan esim. olohuoneessa? Miten koirasi kiihtyy? Meinaatko kiihtymisellä sitä, että koira alkaa vastustamaan kuonopantaa? Onko se mahdollisesti opetettu pitämään kuonopantaa?

        Tajuatteko te ollenkaan, kuinka vaarallinen jokainen kaulain (jos sähköt jätetään laskuista pois) on dobberille?? myös kuonopanta? kaikki, mikä aiheuttaa vetoa kaularangalle on dobbereille todellakin pahasta... Wobbleria on jo niiiiiin paljon, ettei sitä tarvitse tietentahtoen enää lisätä. ei siis mitään ketjuista ja kuonopannasta rykimistä, vaan valjaat.. please!!! ja sama homma suojelutreeneihin. Jos koira ei pysy hanskassa pelkällä valjaalla niin sitten toiseksi liinaksi kaulainliina, mutta MIELUITEN ehdottomasti väline, joka ei tuota suurta painetta kaularangan alueelle....


    • piikkarinkäyttäjä

      Minulla on dobermannilla käytössä tälläinen "koulutuspanta".
      http://www.kumikana.org/koulutus/piikkari.htm

      Oikein käytettynä se on oikein mainio väline. Olen saanut paljon apua ohitustilanteisiin tämän pannan avulla. Ennen koirani huusi raivoissaan heti kun havaitsi koiran oli se kuinka kaukana tahansa. Olen treenannut pannan avulla (viimeinen keino) koiraa noin 4 kk ajan.
      Nykyään tilanne on se että koira istuu paikallaan hiljaa kunnes toinen koira on mennyt ohitse jonka jälkeen jatkamme matkaa. Tähän on ollut pitkä matka eikä tekeminen tähän lopu, mutta olen erittäin tyytyväinen pannasta saamaan apuun kun kaikki muu oli jo kokeiltu.

    • piikkipannasta

      Itse en näe piikkaria huonona vaihtoehtona. Kaikilla koirilla en sitä todellakaan käyttäisi, mutta kovaviettinen, nopeasti reagoiva ja itsevarma koira ei mene tästä rikki.

      "Ketkä ovat hyötyneet piikkipannasta?

      * Pienet ihmiset, joilla on suuri koira.
      * Ihmiset, joiden koira on tavallisesti rauhallinen mutta syöksähtää yhtäkkiä toimintaan joissain tilanteissa.
      * Ihmiset, joiden koira vetää (ja kuristaa itsensä kuristuspannassa tai viis veisaa sileästä pannasta)
      * Vammaiset, joilla ei ole tarpeeksi voimaa tai liikkuvuutta vaikuttaakseen koiraan kuristavalla pannalla. Kevyt kosketus riittää. Joskus panta laitetaan kangasputkiloon.
      * Koirat, joiden henkitorvi painuu kokoon tai on vahingoittunut.
      * Ihmiset, jotka haluavat antaa koulutukselle "loppusilauksen".
      * Ihmiset, joiden pomppivaista pentua on vaikea hallita missään muussa pannassa.
      * Ihmiset, jotka kävelyttävät useampia edellisistä yhtä aikaa. (Ei ole mukavaa liukua mahallaan perässä, kun yli sata kiloa anatolialaista valjakkoa starttaa!)
      * Ihmiset, jotka kävelyttävät suurta suojeluviettistä koiraa yöllä paikassa, joka saa koiran kulkemaan "varpaillaan" ja reagoimaan ennen sinua."

      Tutkimustuloksia
      Saksassa on tehty tutkimus:

      * Tutkimuksessa oli mukana 100 koiraa, joista 50 käytti ketjupantaa ja 50 piikkipantaa.
      * Koiria tutkittiin koko niiden elämän ajan. Koirien kuoltua niille tehtiin ruumiinavaus.
      * 50 ketjupantaa käyttäneestä koirasta 48:lla oli vaurioita niskan, henkitorven tai selän alueella. Kahden koiran vauriot olivat geneettisiä. 46 johtui vammautumisesta.
      * 50 piikkipantaa käyttäneestä koirasta 2:lla oli vaurioita niskan alueella. Toinen vaurioista oli geneettistä alkuperää, toinen vammautumisesta johtuva.

      Numerot puhuvat puolestaan.
      (Tiedot saatu Anne Marie Silvertonin seminaarista.)

      Tästä koko artikkeil: http://www.kumikana.org/koulutus/piikkari.htm

      • uskosejo!

        piikeillä on LAISSA KIELLETTY.

        jos näen Sinut koiran kanssa, jolla on koulutuspanta piikeillä, soitan VÄLITTÖMÄSTI poliisille!


      • Harrastajavaan

        Pitää muistaa että koulutuskaulain siinä ei ole terävät vaan tylpät kärjet. Kun taas piikkarissa on terävät ja se tekee hallaa koiralle!


      • pfjyckb
        uskosejo! kirjoitti:

        piikeillä on LAISSA KIELLETTY.

        jos näen Sinut koiran kanssa, jolla on koulutuspanta piikeillä, soitan VÄLITTÖMÄSTI poliisille!

        Poliisia ei kiinnosta yhtään tuollainen. Toisin kuin luulette koira lasketaan omaisuudeksi, koiran pahoinpitelystä tuskin saa mitään rangaistusta jos ei koiran tappamisestakaan joudu kuin korvaamaan muutaman kympin.


    • Renegetesfullhoundbite

      https://www.baltimoredogworks.com/blog/2015/7/27/if-you-arent-using-this-stuff-you-should-be

      Amerikasta saa tilattua monia hyviä välineitä mitä täällä ei myydä lemmikkikaupoissa. Mielestäni piikkipanta on paras keino opettaa koira vetämättömäksi, koska siinä ei oikeasti tarvitse muuta kuin laittaa se panta ja käydä normaalisti lenkillä. Sitten kun koira on oppinut voi käyttää taas normaalia pantaa ja jos oppi unohtuu tai koira käyttäytyy muuten huonosti on piikkipanta valmiiksi olemassa.

      Sisällä riehumisen ja haukkumisen kitkemiseksi dopperilta olen käyttänyt kauko-ohjattavaa sähköpantaa. Siinä on siis lähetin ja kun painaa nappia koira saa pienen sähköiskun. Sellaisiakin versioita löytyy jotka antavat sähköiskun aina kun koira haukkuu ja ne toimivat niihin ikäväänsä haukkumalla purkaviin koiriin.

      Nykyään hyviä koulutusvälineitä ei uskalleta käyttää kun eläimet on inhimillistetty. Koirat laumassa purevat toisiaan ja emo puree pentujaan kun niitä opettaa eli koiraa voi kyllä kivulla opettaa.

    • Hyväthyssykät

      Kun luki näitä vastauksia, tuli mieleen ovatko nämä ihmiset edelleen 70 luvulla? Oikeasti koiraa ei pannalla kouluteta. Koulutuksessa koiralla ei tarvitse olla minkäänlaista pantaa, jos kouluttajalla on taitoa. Tässä pätee vanha sananlasku,kun taito loppuu, pakotteet tulee mukaan. T. 30 vuotta palveluskoiraharrastajana.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe