mahdollisuuksia opettajaksi?

lauantaikarkkipussi

haluisin kielten- tai luokanopettajaksi. oon vasta lukion ekalla, että ei siinä mielessä mitään hätää vielä:D mutta kun oon nyt näillä näkymin haluamassa opettajaksi (tietenki mieli voi muuttua) nii onko mahdollista tai JÄRKEVÄÄ hakea opettaja koulutukseen koska..
1)olen melko ujo ja hiljainen uudessa porukassa? tosin en puhu hiljaa kuitenkaan.(siis ajattelen sitä ryhmäkeskustelua(?), jos en saa sanottua siinä mitään)
2)en osaa soveltaa kielten kielioppisääntöjä, eli vastaan kokeissa melkein aina mutu-tuntumalta, mutta ei niin voi opettaa oppilaita tekemään
3) suurin syy: mulla on jonkun tapanen puhevika, osaan kyllä sanoa ärrän ja ässän, mutta puhun nopeasti ja epäselvästi. ja ajatus tavallaan "hyppii" eikä kukaan tajua mun selityksistä mitään. ja opettajan selityksiä pitäisi oppilaiden pystyä tajuamaan:D
4)en kestä melkein mitään kritiikkiä liittyen kielitaitooni, persoonaani tai puhumiseeni. ja noita vähemmän kauniita kommenteja opettajat kuulevat

sitten pari yleistä kysymystä:
1. meneekö opettajilla kauan suunnitella oppitunnit ja onko niitä vaikea suunnitella? (en, ru ja ala-asteen oppitunnit)
2. haittaako hirveästi jos opettaja mokaa? (eli sanoo vaikka väärän aikamuodon ruotsin lauseeseen)
3. ala-asteillahan on nykyään fy-ke:ä, mutta onko siellä pakko tehdä niitä "kokeellisia töitä"?
4. meneekö paljon omaa vapaa-aikaa töihin liittyviin juttuihin? (kokoukset, kokeiden tarkistus jne.)
5. soittelevatko/sähköpostittavatko vanhemmat useinkin opettajia "turhista asioista"?
6. onko se jännittävää mennä luokan eteen opettamaan? (tai varmasti ainaki aluksi on, mutta tuleeko siitä ikäänkuin rutiinia?)

kysymyksiä voi tulla vielä lisääkin:)

6

379

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vastauksia

      1. Toisinaan menee kauan, toisinaan ei. Ensimmäisinä vuosina menee aikaa enemmän, koska kaikki opetettavat asiat ovat uusia ja oppitunneista pitää saadä hyviä kokonaisuuksia niin, että tunnit ovat mielenkiintoisia, oppilaat oppivat eivätkä pitkästy ja että saa ohjelman riittämään kellonsoitosta kellonsoittoon..
      2. Ei haittaa, mutta mokansa pitää aina korjata mahdollisimman pian.
      3. On. Ne ovat mielenkiintoisia ja tuovat teorian käytäntöön. Niiden avulla lapset oppivat, miten fysiikka ja kemia vaikuttavat kaikkialla.
      4. Menee. Opettajan työ ei ole pelkkää opettamista. Keskimääräinen viikkotyöaika kouluviikkoina on varmaankin yli 40 h.
      5. Vanhempien yhteydenotot eivät ole turhia.
      6. Alussa jännittää tietenkin. Kun osaa hyvin asiansa, on hyvin valmistautunut, ei jännitä.

      Ehkä Sinun kannattaisi tehdä opettaja-ammattia koskevat päätökset vasta abivuonna, kun näet, miten olet kehittynyt ihmisenä. Hoida puhevikasi, jos kuitenkin päätät hakea opettajakoulutukseen.

      • lauantaikarkkipussi

        ok, kiva ku vastasit.

        tohon 5.kysymykseen, että kyllä kuule voi olla. naurettaviakin. esim. yhen mun vanhempien tuttavaperheen äiti sähköpostittelee/soittelee opettajille lapsestaan viikkottain liittyen jotenki siihen, että miten sen keskimääräistä taitavampaa lasta erityishuomoidaan koulussa. ja mä tiiän ton lapsen,se ei ole mitenkään muita parempi, eikä huonompikaan. onko tämä sun mielestä tarpeellinen yhteydenotto?


      • ...
        lauantaikarkkipussi kirjoitti:

        ok, kiva ku vastasit.

        tohon 5.kysymykseen, että kyllä kuule voi olla. naurettaviakin. esim. yhen mun vanhempien tuttavaperheen äiti sähköpostittelee/soittelee opettajille lapsestaan viikkottain liittyen jotenki siihen, että miten sen keskimääräistä taitavampaa lasta erityishuomoidaan koulussa. ja mä tiiän ton lapsen,se ei ole mitenkään muita parempi, eikä huonompikaan. onko tämä sun mielestä tarpeellinen yhteydenotto?

        Et voi olla varma, että asia on niin kuin kerrot. Ammattitaitoinen opettaja osaa hoidella tämäntyyppiset tilanteet.


      • lauantaikarkkipussi
        ... kirjoitti:

        Et voi olla varma, että asia on niin kuin kerrot. Ammattitaitoinen opettaja osaa hoidella tämäntyyppiset tilanteet.

        öö, anteeks mitä?:) mitä kuulopuheita? jos mä ja mun vanhemmat tiedetään/tunnetaan toi perhe ja sen perheen äiti on kysyny joskus vanhempainillassakin jtn ton tyyppistä (vanhemmat on kertonu, tai ainahan ne voi valehdella mulle tietysti kyllä) vai ymmärsinkö mä väärin ton sun kommenttis? saattaa meinaan olla kyllä niinkin!:D
        mutta nyt tää alkaa mennä vähän ohi aiheen.


      • Että sellainen tapaus

        Ne vanhempien yhteydenotot eivät ehkä ole ihan turhia, mutta niihin menee ihan hitosti aikaa joskus. Jotkut vanhemmat eivät tajua, että opettajallakin on oma perhe jonka kanssa pitäisi olla. Samat tyypit soittelevat parikin kertaa viikossa iltaisin ja puhuvat tuntikausia lapsestaan. Tietyllä tavalla tuo ei ole turhaa, mutta kun ne asiat voisi hoitaa yhdellä kertaa ja parissa minuutissa, jos vanhemmat haluaisisivat kuunnella. Vaan kun ei, puhutaan ja puhutaan vaan vaikka asiat oli selvitetty jo pari tuntia sitten. Pitävät siis opettajaa jonkinlaisena automaattina, jolla ei ole lainkaan omaa elämää vaan pitää aina olla tavoitettavissa ja aina jaksaa kuunnella samaa jauhamista uudelleen ja uudelleen.


      • ...
        lauantaikarkkipussi kirjoitti:

        öö, anteeks mitä?:) mitä kuulopuheita? jos mä ja mun vanhemmat tiedetään/tunnetaan toi perhe ja sen perheen äiti on kysyny joskus vanhempainillassakin jtn ton tyyppistä (vanhemmat on kertonu, tai ainahan ne voi valehdella mulle tietysti kyllä) vai ymmärsinkö mä väärin ton sun kommenttis? saattaa meinaan olla kyllä niinkin!:D
        mutta nyt tää alkaa mennä vähän ohi aiheen.

        "yhen mun vanhempien tuttavaperheen äiti sähköpostittelee/soittelee opettajille"
        Eikö ole toisen käden tietoa? Ethän ole ollut kuuntelemassa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      270
      2973
    2. 201
      2856
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      69
      2436
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      214
      1916
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      13
      1368
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1317
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1298
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1267
    10. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      159
      1192
    Aihe