tällä palstalla kirjoitti, että SRK on poistanut sanan "epäuskoinen", kun puhutaan jumalan valtakunnan ulkopuolisista uskovista. Se olisi hyvä asia. En voi hyväksyä, että minun muita uskonystäviäni nimitetään epäuskoisiksi ja että minun pitäisi välttää heitä ja jättää heidät. Otan vielä kerran tämän jakeen; Joh 10:16
"Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta; myös niitä tulee minun
johdattaa, ja ne saavat kuulla minun ääneni, ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen."
JOS TUO JAE KUULUISI NÄIN: "On olemassa muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta;
myös niitä tulee minun johdattaa, ja ne saavat kuulla minun ääneni, ja on oleva yksi lauma ja
yksi paimen." Niin tilanne olisi aivan toinen. Tilanne, mitä minulle aina yritetään selitellä.
Mutta tuo jae sanoo näin:
MINULLA ON MYÖS muita lampaita.... Siis kellä? JEESUKSELLA on MYÖS (LISÄKSI) muita....
Monissa kielissä olla-verbi tarkoittaa tässä yhteydessä olla, omistaa. Jag har, I have....
SIIS JEESUKSELLA (Jeesus omistaa) myös muita lampaita.... Ne on JEESUKSEN LAMPAITA!
Samalla tavalla, jos minä omistan auton, eikö se ole minun autoni.
Anteeksi vaan, niitä lampaita en nimittele epäuskoisiksi enkä hylkää.
Jumalan rauhaa Teille Kaikille!
Onko totta, että niinkuin joku
18
295
Vastaukset
- Virallinen tiedottaja
Vl-herätysliikkeen ulkopuoliset uskovaiset ovat edelleenkin halveksittavia epäuskoisia.
- bööpö
Kesitas kirjoitti:
He ovta Kristittyjä, Pyhiä.
m,utta ei muulloin
iveta, Jeesus kyllä puhuu lampaista, joiden portti on Kristus, ja parannus on tehty Häneen, onko VL parannus Kristukseen, vaan SRK,hon? Se on hyvä itselleen jokaisen selvittää.
Sinä tunnustat ihmisten edessä, että Jeesus on Kristus, Herra, mutta kuka muu VL sen tekee. Joten heillä ei ole sitä porttia, ja näin ollen Heistä löytyy ne lampaat, joita ovta eri tarhassa.
Vl jutut ovat muutamia kymmeniä vuosia vanhoja, ja jos ajatellaan nykyistä VL liikettä, vain n 50 v. vaha, joten luuleeko joku, että Jeesuksen tarhassa oli lampaat vasta silloin kun SRK tuli. Ei, vaan siellä oli niitä jo Kristuksen aikaan, ja VL oli silloin vain jonkun muun, kun Jeesuksen suunnitelmissa.
Kirjoitan Kristittynä, ja meidät on pantu Raamattuun, mutta sieltä vaan vieläkin uupuu SRK.
Anteeksi vaan, niitä lampaita en nimittele epäuskoisiksi enkä hylkää. ** Minä olen tarhassa ja mennyt sinne Jeesuksen kautta, jota ei ole tehnyt yksikään orja- VL, sinä ehkä, ja meillä on lupa tulla ja mennä.
Se lukee testamentissa.
Shalom.- etsivä-xx
Olen ihan vakavalla mielellä (vaikka joku täällä on epäillyt minun vain pilkkaavan, kun en ymmärrä miksi asioita on ja ei ole sellaisina kuin olettaisi niitä olevan) ottanut vastaan sen, että seurapuheessa on puhuttu ihmisestä. Silloin on jätetty uskon ovi auki uskoa omalle kohdalle evankeliumi. Muutos on siinä suhteessa tapahtunut ja sitä voi tervehtiä ilolla silloin, kun on paikalle saapunut kuulemaan. Muutonhan se muuttuu kuulijan mielessä vähän sellaiseksi kuin " et sinä tätä kuitenkaan usko mutta sanonpahan kuitenkin", jos epäuskoisesta puhutaan silloin samalla kun pitäisi uskoa. Ne muut lampaat voi käsittää tässä yhteydessä niinkin, että ne ovat niitä, jotka Jumala on valinnut (ja tekee oman työnsä sillä tavalla ja siihen aikaan kun parhaaksi katsoo).
- iveta
Rakas etsivä-xx! Kirjoitit: " Ne muut lampaat voi käsittää tässä yhteydessä niinkin, että ne ovat niitä, jotka Jumala on valinnut (ja tekee oman työnsä sillä tavalla ja siihen aikaan kun parhaaksi katsoo)".
Mutta ne on juuri minun mielestäni niitä, joista kirjoitin: JOS TUO JAE KUULUISI NÄIN: "On olemassa muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta; myös niitä tulee MINUN JOHDATTAA, ja ne saavat kuulla MINUN ÄÄNENI, ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen."
Mutta tuo jae sanoo näin:
Mutta kun Jeesus itse sanoo näin: "MINULLA ON MYÖS muita lampaita...." Siis kellä? JEESUKSELLA on MYÖS (LISÄKSI) muita.... SIIS JEESUKSELLA (Jeesus omistaa) myös muita lampaita.... Ne on JEESUKSEN LAMPAITA!
Jeesuksen verellä lunastettuja lampaita. Ei mitään muita lampaita. Jeesuksen omia.
Anna anteeksi, mutta näin ymmärrän. Olen vain pieni (silloin tällöin)tutkiva ihminen ja hämmästynyt Raamatun valtavasta rikkaudesta(toisin kuin Kalevala) ja minusta olette, niin Sinä, kuin muut ihania, kun annatte kommentteja ja vastauksia ja eikö se ole jonkinlaista keskustelua.
Ihana olet. Kaikkea Hyvää Sinulle ja Jumalan Siunausta Kaikkeen Sinun Elämääsi! - iveta
Kesitas kirjoitti:
olla suoraan Herra Jeesus, joka se evankeliumi on?
on. Evankeliumi on ilosanomaa Jeesuksesta, meidän Herrastamme.
- etsivä-xx
Kesitas kirjoitti:
olla suoraan Herra Jeesus, joka se evankeliumi on?
Niinhän se on periaatteessa. Näin se on tiivistettynä ev lut kirkossa ja Kristushan se on, joka on läsnä ja jonka ääni kuuluu.
"Luterilaisessa teologiassa evankeliumi on myös vastakohta lain käsitteelle. Laki ilmaisee Jumalan vaatimuksen ja evankeliumi ilmaisee sen, mitä Jumala armosta lahjoittaa ihmiselle. Evankeliumissa kuullaan kirkon uskon mukaisesti läsnäolevan Kristuksen ääni. "
Kristuksen lammas ilman muuta, paimen kyllä etsii omansa vaikka mistä laitumelta, laumasta tai yksinään, yhtä laumaa hän kuitenkin sanoo lopulta kaiken olevan. Kristus kootkoon laumansa omassa viisaudessaan, minä koitan hulehtia siitä, että itse tunne olevani huolepidon kohteena turvassa ja turvallisn mielin. - iveta
etsivä-xx kirjoitti:
Niinhän se on periaatteessa. Näin se on tiivistettynä ev lut kirkossa ja Kristushan se on, joka on läsnä ja jonka ääni kuuluu.
"Luterilaisessa teologiassa evankeliumi on myös vastakohta lain käsitteelle. Laki ilmaisee Jumalan vaatimuksen ja evankeliumi ilmaisee sen, mitä Jumala armosta lahjoittaa ihmiselle. Evankeliumissa kuullaan kirkon uskon mukaisesti läsnäolevan Kristuksen ääni. "
Kristuksen lammas ilman muuta, paimen kyllä etsii omansa vaikka mistä laitumelta, laumasta tai yksinään, yhtä laumaa hän kuitenkin sanoo lopulta kaiken olevan. Kristus kootkoon laumansa omassa viisaudessaan, minä koitan hulehtia siitä, että itse tunne olevani huolepidon kohteena turvassa ja turvallisn mielin.Ihanasti kirjoitit: "Kristuksen lammas ilman muuta, paimen kyllä etsii omansa vaikka mistä laitumelta, laumasta tai yksinään, yhtä laumaa hän kuitenkin sanoo lopulta kaiken olevan. Kristus kootkoon laumansa omassa viisaudessaan, minä koitan hulehtia siitä, että itse tunne olevani huolepidon kohteena turvassa ja turvallisn mielin.
Hyvän Paimenen johdatusta edelleen elämässäsi! etsivä-xx kirjoitti:
Niinhän se on periaatteessa. Näin se on tiivistettynä ev lut kirkossa ja Kristushan se on, joka on läsnä ja jonka ääni kuuluu.
"Luterilaisessa teologiassa evankeliumi on myös vastakohta lain käsitteelle. Laki ilmaisee Jumalan vaatimuksen ja evankeliumi ilmaisee sen, mitä Jumala armosta lahjoittaa ihmiselle. Evankeliumissa kuullaan kirkon uskon mukaisesti läsnäolevan Kristuksen ääni. "
Kristuksen lammas ilman muuta, paimen kyllä etsii omansa vaikka mistä laitumelta, laumasta tai yksinään, yhtä laumaa hän kuitenkin sanoo lopulta kaiken olevan. Kristus kootkoon laumansa omassa viisaudessaan, minä koitan hulehtia siitä, että itse tunne olevani huolepidon kohteena turvassa ja turvallisn mielin.Niinhän se on periaatteessa.** Hieman vähättelet, ei periaatteessa vaan JUURI NÄIN.
Näin se on tiivistettynä ev lut kirkossa ja Kristushan se on, joka on läsnä ja jonka ääni kuuluu.** Luterilainen kirkko on vain yksi monista, missä ” periaatteessa” on Kristus kulmakivenä, mutta kun ei oikein ole, sikisi en kuulu siihen.
"Luterilaisessa teologiassa evankeliumi on myös vastakohta lain käsitteelle. Laki ilmaisee Jumalan vaatimuksen ja evankeliumi ilmaisee sen, mitä Jumala armosta lahjoittaa ihmiselle. Evankeliumissa kuullaan kirkon uskon mukaisesti läsnäolevan Kristuksen ääni. "** Jos jätetään tuo luterilaisuus, niin kristillisyydessä on juuri näin. Jeesus evankeliumina, näin päin se on hyvä kirjoittaa, on Jumalan lupaus.
Jumala ei missään luvannut evankeliumia, ainoastaan Jeesuksen Kristuksena, se on sitten se evankeliumi.
Kristuksen lammas ilman muuta, paimen kyllä etsii omansa vaikka mistä laitumelta, laumasta tai yksinään, yhtä laumaa hän kuitenkin sanoo lopulta kaiken olevan. Kristus kootkoon laumansa omassa viisaudessaan, minä koitan hulehtia siitä, että itse tunne olevani huolepidon kohteena turvassa ja turvallisn mielin. ** Niin, se yksi lauma on Pyhät, jotka Herran Päivänä temmataan, eikä kaikki ole Suomesta, vain pieni osa.
Erittäin mielenkukintoinen kannasottosi.
Shalom
- Huomattu on
Vähemmän sitä enää käytetään.
- Raamatun
kirjoittamisen ajankohtaan. Otan vanhan käännöksen, koska se on selvempi.
Joh. 10:16 Minulla on myös muita lampaita, jotka ei ole tästä lammashuoneesta: ne pitää minun myös tänne saattaman: ja he saavat kuulla minun ääneni; ja pitää oleman yksi lammashuone ja yksi paimen.
"Tämä lammashuone/lammastarha" oli Israel. Jeesus totesi, että hänellä oli lampaita myös Israelin ulkopuolella, ts. ihmisiä, jotka uskovat häneen. Miten Jeesuksella saattoi olla lampaita Israelin ulkopuolella, vaikka pakanat eivät olleet kuulleet vielä Jeesuksesta mitään?
Jeesus puhuu tuossa antamatta meitä sekoittavan ajan käsitteen häiritä itseään. Jeesushan oli tosi Jumala tosi Jumalasta; siksi hänelle myös ajan käsite oli toisarvoinen. Kannattaa kuitenkin huomata lause "ne pitää minun myös tänne saattaman". Eli vaikka Jeesuksella oli lampaita muissa lammashuoneissa kuin Israelissa, myös ne lampaat tuli saattaa hengelliseen Israeliin. Kun niin tapahtui, piti oleman yksi lammashuone/lauma.
Israelin lammashuoneen ulkopuolella olleet muut lampaat eivät VIELÄ uskoneet, vaan he olivat valittuja, joiden Jeesus tiesi ottavan hänet vastaan. Oleellista on nimenomaan se, että heidät TULI SAATTAA Jeesuksen lammashuoneeseen (vanha käännös) tai laumaan (uusi käännös).
Esim. King James on käännetty näin:
16 And other sheep I have, which are not of this fold: them also I must bring, and they shall hear my voice; and there shall be one fold, and one shepherd.
Eli vapaasti sanajärjestyksestä kiinni pitäen suomeksi: "Ja muita lampaita minulla on, jotka eivät ole tästä laumasta; heidät myös minun täytyy noutaa, ja heidän kuulla minun ääneni; ja pitää oleman yksi lauma, ja yksi paimen."
Oleellisempaa kuin lauma/lammashuone-käännös on tuossa siis se, että pitääkö ne muut lampaat noutaa yhteen laumaan/lammashuoneeseen, vai vain johdattaa heitä. Jos heitä pitäisi vain johdattaa, silloinhan pakanoiden ei olisi tarvinnut tulla parannuksen kautta sisään hengelliseen Israeliin eli Jeesuksen Messiaakseen uskoneiden laumaan.- etsivä-xx
Jos nyt vielä selventäisit mitä tarkoitat sillä, että noudetaan ja mitä sillä, että johdatetaan. "Puhe Jumalan johdatuksesta ilmaisee vakaumuksen, että elämän vaíheet eivät syvimmiltään ole ihmisen omissa käsissä, vaan Jumalan viisaan tahdon varassa." Millä muulla kuin johdatuksella noutaminen periaatteessa tapahtuu? Johdatus tosin on laajempi käsite, vaikutta myös niiden elämässä, jotka ovat laumassa. "Johdatuksella tarkoitetaan maailmassa toteutuvaa Jumalan tahtoa ja huolenpitoa. Kristitty näkee Jumalan johdatuksen sekä arkisissa asioissa että elämän suurissa ratkaisuissa, tosin usein vasta jälkeenpäin." (aamenesta öylättiin)
- noutaa
etsivä-xx kirjoitti:
Jos nyt vielä selventäisit mitä tarkoitat sillä, että noudetaan ja mitä sillä, että johdatetaan. "Puhe Jumalan johdatuksesta ilmaisee vakaumuksen, että elämän vaíheet eivät syvimmiltään ole ihmisen omissa käsissä, vaan Jumalan viisaan tahdon varassa." Millä muulla kuin johdatuksella noutaminen periaatteessa tapahtuu? Johdatus tosin on laajempi käsite, vaikutta myös niiden elämässä, jotka ovat laumassa. "Johdatuksella tarkoitetaan maailmassa toteutuvaa Jumalan tahtoa ja huolenpitoa. Kristitty näkee Jumalan johdatuksen sekä arkisissa asioissa että elämän suurissa ratkaisuissa, tosin usein vasta jälkeenpäin." (aamenesta öylättiin)
lauman ulkopuolella olevat lampaat saarnauttamalla heille Jumalan sanaa ("he saavat kuulla minun ääneni"). Kristuksen Henki kutsuu ja kokoaa valitut yhteen ("ne pitää minun myös tänne saattaman") ja niin pitää oleman yksi lauma ja yksi paimen.
Olet liikuttavan oikeassa, Hän oli puhuessa Israelissa, ja sen myös sanoi - ne pitää minun myös tänne saattaman. Kysymykessä on Jerusalem, joka tulee olemaan Morsiamen hääpaikka. Se ei ole mikään lahko, vaan Jeesuksen oma internationaalinen seurakunta, joka kootaan lopun ajalla kasaan, Jerusalemiin.
On aivan toista, kun Vl saarnaaja saarnaa tulkaa tänne, ja uskokaatte TÄMÄN JUMALAN VALTAKUNNAN EVANKELIUMIA, syntien anteeksi antamiseksi? He todella ovat silloin Suomessa, ei Israelissa.
Juuri nämä asiat tekee lakoista jumalia, Jumalan rinnalle.
Paavali myös hieman sivusi ko. asiaa Roosmaiskirjeen toisessa ja kolmannessa luvussa, jossa Hän nuhteli Rooman juutalaisia omahyväisyydestä, juutalaisuus oli heille suurempi kun itse Kristus. Heidän lammastarhakseen tuli judsimi, kuten VL ihmisten lestadiolaisuus. Seimi tuli tärkeämmäksi, kun seimen lapsi.
Room. 3;1 Mitä etuja sitten on juutalaisilla, ja mitä hyötyä on ympärileikkauksesta?
2 Paljonkin, kaikin tavoin. Jumala on ENISIN USKONUT SANASA JUURI HEILLE. 3 Mutta vaikka JOTKUT OVTA OLLEET EPÄUSKOISIA, ei kai heidän epäuskonsa TEE JUMALAN USKOLLISUUTTA TYHJÄKSI? 4 Ei toki! Vaikka kaikki ihmiset olisivat valheellisia, Jumala on luotettava. Onhan kirjoitettu: -- Näin sinun sanasi osoittautuvat tosiksi ja sinä voitat, kun joudut oikeuteen. 5 Mutta jos meidän väärämielisyytemme tuo esiin Jumalan oikeamielisyyden, mitä meidän on silloin sanottava? Onko Jumala ehkä väärämielinen -- puhun nyt ihmisten tavoin -- kun hän antaa vihan kohdata meitä? 6 Ei suinkaan! KUINKA JUMALA SIINÄ TAPAUKSESSA VOI TUOMITA MAAILMAN.
Juuri näin, Pyhät ovat lammasten huoneessa ja tulevat olemaan myös iankaikkisuudessa ja sitä ei horjuta maalliset sanonnat.
Eli vapaasti sanajärjestyksestä kiinni pitäen suomeksi: "Ja muita lampaita minulla on, jotka eivät ole tästä laumasta; heidät myös minun täytyy noutaa, ja heidän kuulla minun ääneni; ja pitää oleman yksi lauma, ja yksi paimen."** Niin onkin lopussa, vain yksi lauma, joka on Jerusalemissa. Kuningas on Kistus.
Oleellisempaa kuin lauma/lammashuone-käännös on tuossa siis se, että pitääkö ne muut lampaat noutaa yhteen laumaan/lammashuoneeseen, vai vain johdattaa heitä. Jos heitä pitäisi vain johdattaa, silloinhan pakanoiden ei olisi tarvinnut tulla parannuksen kautta sisään hengelliseen Israeliin eli Jeesuksen Messiaakseen uskoneiden laumaan.** Käännökset ovat sivuseikkoja Kristuksen Kuninkuuteen uskovilla, mutta hyvä on tietää kirjoitukset.
Shalometsivä-xx kirjoitti:
Jos nyt vielä selventäisit mitä tarkoitat sillä, että noudetaan ja mitä sillä, että johdatetaan. "Puhe Jumalan johdatuksesta ilmaisee vakaumuksen, että elämän vaíheet eivät syvimmiltään ole ihmisen omissa käsissä, vaan Jumalan viisaan tahdon varassa." Millä muulla kuin johdatuksella noutaminen periaatteessa tapahtuu? Johdatus tosin on laajempi käsite, vaikutta myös niiden elämässä, jotka ovat laumassa. "Johdatuksella tarkoitetaan maailmassa toteutuvaa Jumalan tahtoa ja huolenpitoa. Kristitty näkee Jumalan johdatuksen sekä arkisissa asioissa että elämän suurissa ratkaisuissa, tosin usein vasta jälkeenpäin." (aamenesta öylättiin)
Jumala harvoin johdattaa, ilman Hänen tahdon täydellistä toteuttamista. Tämän voimme lukea Raamatusta, lähes jokaisesta kirjeestä erikseen.
Jumala ei näe ihmistä sen jälkeen kun on luovuttanut vallan Pojalleen, kirkastumisen yhtyeessä. Mutta jos haluaa lähteä seuraamaan Jeesusta, alkaa tekemään Hänen tekojaan, kertomaan evankeliumia pakanoille, saat Jeesuksen lupaaman puolittajan, joka johdattaa, puolustaja on Pyhä Henki.
Viimeisellä tuomiolla on myös tekomme, ei sitä, miten menestyimme, vaan se kuinka yritimme kirkastaa Herraa Jeesusta, se ratkaisee armossa Häneen.
Jumalan johdatusta on turhaa odottaa passiivisen aseurapenkissä, sitä ei tule, sellaista ei edes ole olemassa, Raamatun mukaan. Jos jollakulla on, kannattaa tuoda esiin, muillekin tiedoksi.
””Kristitty näkee Jumalan johdatuksen sekä arkisissa asioissa että elämän suurissa ratkaisuissa, tosin usein vasta jälkeenpäin." ** Kristitty näkee Jumalan hyvyyden Jeesuksessa, ei Jumalassa, sillä Jumala vasta kirkastuu silloin kun on vara tunnustaa Jeesus Herraksi.
Matt. 11:27
"Kaiken on Isäni antanut minun haltuuni. Poikaa ei tunne kukaan muu kuin Isä eikä Isää kukaan muu kuin Poika ja se, jolle Poika tahtoo hänet ilmoittaa
Shalom.- 74+91
Kesitas kirjoitti:
Olet liikuttavan oikeassa, Hän oli puhuessa Israelissa, ja sen myös sanoi - ne pitää minun myös tänne saattaman. Kysymykessä on Jerusalem, joka tulee olemaan Morsiamen hääpaikka. Se ei ole mikään lahko, vaan Jeesuksen oma internationaalinen seurakunta, joka kootaan lopun ajalla kasaan, Jerusalemiin.
On aivan toista, kun Vl saarnaaja saarnaa tulkaa tänne, ja uskokaatte TÄMÄN JUMALAN VALTAKUNNAN EVANKELIUMIA, syntien anteeksi antamiseksi? He todella ovat silloin Suomessa, ei Israelissa.
Juuri nämä asiat tekee lakoista jumalia, Jumalan rinnalle.
Paavali myös hieman sivusi ko. asiaa Roosmaiskirjeen toisessa ja kolmannessa luvussa, jossa Hän nuhteli Rooman juutalaisia omahyväisyydestä, juutalaisuus oli heille suurempi kun itse Kristus. Heidän lammastarhakseen tuli judsimi, kuten VL ihmisten lestadiolaisuus. Seimi tuli tärkeämmäksi, kun seimen lapsi.
Room. 3;1 Mitä etuja sitten on juutalaisilla, ja mitä hyötyä on ympärileikkauksesta?
2 Paljonkin, kaikin tavoin. Jumala on ENISIN USKONUT SANASA JUURI HEILLE. 3 Mutta vaikka JOTKUT OVTA OLLEET EPÄUSKOISIA, ei kai heidän epäuskonsa TEE JUMALAN USKOLLISUUTTA TYHJÄKSI? 4 Ei toki! Vaikka kaikki ihmiset olisivat valheellisia, Jumala on luotettava. Onhan kirjoitettu: -- Näin sinun sanasi osoittautuvat tosiksi ja sinä voitat, kun joudut oikeuteen. 5 Mutta jos meidän väärämielisyytemme tuo esiin Jumalan oikeamielisyyden, mitä meidän on silloin sanottava? Onko Jumala ehkä väärämielinen -- puhun nyt ihmisten tavoin -- kun hän antaa vihan kohdata meitä? 6 Ei suinkaan! KUINKA JUMALA SIINÄ TAPAUKSESSA VOI TUOMITA MAAILMAN.
Juuri näin, Pyhät ovat lammasten huoneessa ja tulevat olemaan myös iankaikkisuudessa ja sitä ei horjuta maalliset sanonnat.
Eli vapaasti sanajärjestyksestä kiinni pitäen suomeksi: "Ja muita lampaita minulla on, jotka eivät ole tästä laumasta; heidät myös minun täytyy noutaa, ja heidän kuulla minun ääneni; ja pitää oleman yksi lauma, ja yksi paimen."** Niin onkin lopussa, vain yksi lauma, joka on Jerusalemissa. Kuningas on Kistus.
Oleellisempaa kuin lauma/lammashuone-käännös on tuossa siis se, että pitääkö ne muut lampaat noutaa yhteen laumaan/lammashuoneeseen, vai vain johdattaa heitä. Jos heitä pitäisi vain johdattaa, silloinhan pakanoiden ei olisi tarvinnut tulla parannuksen kautta sisään hengelliseen Israeliin eli Jeesuksen Messiaakseen uskoneiden laumaan.** Käännökset ovat sivuseikkoja Kristuksen Kuninkuuteen uskovilla, mutta hyvä on tietää kirjoitukset.
ShalomLöysinpä yhden Ivetan kirjoituksen vain siksi, että muistin sellaisen kivan tytön joskus kirjoitelleen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2181861Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101738Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse541156Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.16966TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi15930Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki74920- 46815
Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään84791- 69772
Oli pakko saada sut suuttumaan
Muuten et olis jättäny rauhaan. Miks miehet häiritsee intiimeil wa viesteillä vaik kieltää niit tekemästä18752